III-Octavia (yleistä III -mallista)

Aloittaja Erkka, 18.02.10 - klo:16:23

« edellinen - seuraava »

TLPH

Lainaus käyttäjältä: Gus - 18.10.13 - klo:18:58
Joo, tilasin kaiteet ja listat mustina, koska toimivat mielestäni mustien vanteiden kaverina paremmin kuin kiiltävä kromi. En ole koskaan muutenkaan oikein ollut kiiltävän kromin ystävä.

1.8 oli edellisessäkin enkä ainakaan tällä reissulla vielä kovin suuria eroja huomannut. Eli lisähepat eivät ainakaan vielä tuntuneet missään. Onhan se hieno kone tämäkin ;)

Laitan varmaan viikonlopun aikan autotallin puolelle lisäkuvia ja speksejä.

Onnittelut uudesta Ocusta :)
Odottele kun 1500 km täyttyy,niin yli 5000 kierroksen ilman luistonestoa alkaa tapahtua verrattuna edelliskopan 1.8 tsiippaan ;)

Autoinssi

150 km ajettu talvirenkaiden vaihdon jälkeen (vaihdoin itse, tietenkin), niin tuli ilmoitus alhaisesta rengaspaineesta. Paineet oli kuitenkin OK. Onneksi tajusin tsekata kosketusnäytötöstä car->settings->tyres valikosta, että talvirenkaiden vaihdot pitää vahvistaa sitä kautta. Myyjä olisi saanut kertoa tästä etukäteen auton luovutuksen yhteydessä. No, eipähän ollut ainoa lipsahdus luovutusinfoon liittyen. Myyjä väitti kiven kovaan, että minulla olisi pysäköintiavustin autossani, vaikka olin ruksannut lisävarusteeksi vain etututkan. Onkohan nyt niin, että vanhan kansan automyyjät alkavat tippua kelkasta tekniikan kehittyessä?

Ocutj

Lainaus käyttäjältä: Trackpad - 18.10.13 - klo:01:06
Moro, kuka ja missä koodaili? tarttis saada samanlainen hoito omaan autoon ;)

PaveKoo Kymenlaakson miitissä Anjalankosken ABC:llä (Kouvolassa).

oranki

Tuli kokeiltua Webaston kaukosäätimiä, joista toinen on Skodan logolla ja toinen auton mukana marmorilta järkyttävään hintaan tullut Webastologoinen. Hassua, että ne toimivat eri tavalla. Skodalogoinen toimii kuten Octavian ohjekirjassa kerrotaan, eli kuittaa käynnistymisen vihreällä valolla ja jää sitten pimeäksi. Webastologoinen toimii kuten Webaston käyttöohjeissa kerrotaan. Jälkimmäinen kuittaa käynnistymisen punaisella pari sekuntia palavalla valolla ja jää sen jälkeen vilkuttamaan punaista. Skodan omasta ei tiedä onko lämmitys jo päällä vai ei, onhan sen voinut käynnistää joku muu perheenjäsen. Silloin täytyy mennä ulos kuuntelemaan tohiseeko Octavia  :D. Itse pidän Webaston toimintaa fiksumpana. En tullut kokeilleeksi vilkkuuko Webasto jos käynnistys on tehty Skodalla - tuskinpa se näin tekee.

livejungle

Paljonko tuo maksaa tuo toinen webaston kake? pitäs semmonen hommata..

oranki

Kaukkari kannattaa ostaa vaikka ebaysta, saa kolmasosahinnalla. Tuo auton mukana tullut maksoi 160 â,¬.

Sami

Kävin koeajamassa Octavia III Combin ja Golf Variantin ja jokerina koeistumassa A3 sedanin, joka hintansa puolesta sopisi vielä juuri ja juuri budjettiin.
Octavia oli tilavin, joskin Golf lähellä sitä ja Audi ahtain.
Octaviassa tyylikkäin ja jyhkein kojelauta, Golfissa materiaalit ehkä hieman elegantimpia, Audissa kojelauta muistuttaa jotakin 70-luvun autoja ja näyttää jotenkin minimalistiselta ja mieleen tulee pienemmän luokan auto. Audi on mielestäni todella tyylikäs ulkoa, Octavia on myös hieno, Golf jotenkin Octaviaakin arkisempi ja samalla peräpään muotoilu takavaloineen ja ikkunoineen jotenkin halpiksen oloinen.. Octavia on tehokkain 1,4:ssa ja samalla edullisin.
Sitten suurin ihmetys, mikä ratkaisi sen, että en edes lähtenyt koeajolle ulkoisesti eniten miellyttävän Audin kanssa: Takapenkillä ei riitä pääntila läheskään 187cm pitkälle, epäilen, että pääntilan suhteen tekee tiukkaa jo 175cm lähtien. Päätä joutuu pitämään niin vinossa että tuolla ei pystyisi matkustamaan edes lyhyttä matkaa. Käsittämätöntä, olen koko ikäni ajellut sedaneilla ja missään ei ole ollut tätä ongelmaa.
Tilaukseen lähti :
Octavia Combi Ambition 1,4 manuaali
Aut. ilmastointi
Canton
Bolero
aluvanteet kesä+talvi, hakkapeliitta 8
irrotettava koukku
takaläpät
metalliväri
keinonahkaiset istuinten taustat

Mietin pitkään elegancea mutta johonkin oli vedettävä raja

jrinnes

Lainaus käyttäjältä: oranki - 19.10.13 - klo:11:35
Jälkimmäinen kuittaa käynnistymisen punaisella pari sekuntia palavalla valolla ja jää sen jälkeen vilkuttamaan punaista

Kannattaa muistaa, että se vilkkuva punainen valo ei kuitenkaan mitenkään korreloi sitä, onko lämmitin oikeasti päällä vai ei. Valo jää vilkkumaan, mikäli lämmitin kuittaa kaukosäätimelle vastaanottaneensa käynnistyskäskyn, mutta mikäli lämmitin sammuu vaikka kymmenen sekuntia käynnistyksen jälkeen, vilkkuu kaukosäätimessä valo edelleen iloisesti.
Skoda Superb 2.0 TDI

Passat 3C Comfortline 1.8 TSI

Karvis

Keskustelu tarvikevanteiden mahdollisista takuuvaikutuksista pilkottu omaksi aiheeksi, http://www.vagarena.fi/index.php?topic=17893
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

s-mod

Niin sen miten ne meni ne maasto-auto griteerit? Se on sitten toinen asia, jos ei tykkää matalemmasta autosta isommalla lokari/rengas välillä. Karseita on saman pituiset volvot/passatit Ocun rinnalla!
LIIKENTEESSÃ,,: POLO GTI 2.0
EX SKODA OCTAVIA COMBI MY-14
ex: Skoda Fabia RS: 2010

Taky

Lainaus käyttäjältä: oranki - 19.10.13 - klo:11:35
Tuli kokeiltua Webaston kaukosäätimiä, joista toinen on Skodan logolla ja toinen auton mukana marmorilta järkyttävään hintaan tullut Webastologoinen. Hassua, että ne toimivat eri tavalla.

Siis sama kuin II-Octavaissa, Weban ja VW logoisen toiminnassa siis. Sen lisäksi että koelaudan merkkivalo käyttäytyi erilailla kummalla kaukolla weba käynnistetty. Telestart oli Weban, ei VW/Skoda logoinen.
Myös Telestart T91 säädöt ei onnistuneet VW logoisella, mm lämmitysajanpituus säätö, ainostaan Webaston omalla kaukolla.
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

Occux

Lainaus käyttäjältä: Autoinssi - 18.10.13 - klo:22:19
150 km ajettu talvirenkaiden vaihdon jälkeen (vaihdoin itse, tietenkin), niin tuli ilmoitus alhaisesta rengaspaineesta. Paineet oli kuitenkin OK. Onneksi tajusin tsekata kosketusnäytötöstä car->settings->tyres valikosta, että talvirenkaiden vaihdot pitää vahvistaa sitä kautta. Myyjä olisi saanut kertoa tästä etukäteen auton luovutuksen yhteydessä. No, eipähän ollut ainoa lipsahdus luovutusinfoon liittyen. Myyjä väitti kiven kovaan, että minulla olisi pysäköintiavustin autossani, vaikka olin ruksannut lisävarusteeksi vain etututkan. Onkohan nyt niin, että vanhan kansan automyyjät alkavat tippua kelkasta tekniikan kehittyessä?
Samoin kävi minulla. Tarkastin paineet ja en muistanut kuitata järjestelmälle, että paineet on nyt oikeat. 50 kilometriä ajoa ja tuli imoitus rengaspaineista. Ajoin huoltikselle varmistamaan, että paineet on edelleen kunnossa. Oli ja kuittasin järjestelmälle. 130 Km ajoa lisää ja Eerikkilän urheilupuiston parkkipaikalla pyörittelyn jälkeen tuli uusi varoistus rengaspaineista. Säikähdin, että olinko tuolla parkkipaikalla löytänyt ruuvi tai naula. Auton mittarilla tarkastin, että paineet on OK (2.5) ja kuittasin varoituksen. Nyt on ajettu 90 Km tuon jälkeen. Katsotaan, milloin tulee seuraava varoitus. Onneksi auton mittari toimii ja sillä on helppo tarkastaa.
Toyota Corolla 1984
....
Octavia LB Elegance 1.4 TSI (2013 elokuu III-koppa)
Octavia LB Stymbition LE 1.5 TSI manuaali (2020 elokuu IV-koppa)

2cka

Lainaus käyttäjältä: Occux - 20.10.13 - klo:10:38
Samoin kävi minulla. Tarkastin paineet ja en muistanut kuitata järjestelmälle, että paineet on nyt oikeat. 50 kilometriä ajoa ja tuli imoitus rengaspaineista. Ajoin huoltikselle varmistamaan, että paineet on edelleen kunnossa. Oli ja kuittasin järjestelmälle. 130 Km ajoa lisää ja Eerikkilän urheilupuiston parkkipaikalla pyörittelyn jälkeen tuli uusi varoistus rengaspaineista. Säikähdin, että olinko tuolla parkkipaikalla löytänyt ruuvi tai naula. Auton mittarilla tarkastin, että paineet on OK (2.5) ja kuittasin varoituksen. Nyt on ajettu 90 Km tuon jälkeen. Katsotaan, milloin tulee seuraava varoitus. Onneksi auton mittari toimii ja sillä on helppo tarkastaa.

Onko sulla winter tyres valittuna myös? Itse tässä pohdiskelin että kun talvirenkaat ovat yleensä huomattavasti pehmeämpää seosta kuin kesät niin vaikuttaako se noiden anturien toimintaan..?
Nykyinen: VW Passat variant 2.0 TSi 280 4Motion 2016

Exät kronologisesti: Lancer Evolution X, Octavia III Combi 1.8TSi 4x4 DSG, Leon Cupra R, A6 Avant, New Beetle, Polo9N1, 325XiA e30

Kaitsu1900

Kiitokset Jyrille takaluukun koodauksesta (sulkeutuu nyt myös avaimesta ja keskikonsolista) ilman naapurustonkin herättävää piippausta!
Se on helppoa kun sen osaa!
Audi A3 2,0 TFSI quattro -18

AjR1978

Löytyisköhän Lappeenrannan seudulta osaavaa heppua koodaamaan tuosta omastakin piippaukset pois ja luukun sulkeutumaan kakesta/ luukusta..?
Seat Leon ST 1.0 Dsg Style -17
Skoda Superb Combi 2.0Tdi Dsg 4x4 L&K -16

tet

Lainaus käyttäjältä: 2cka - 20.10.13 - klo:11:55
Onko sulla winter tyres valittuna myös? Itse tässä pohdiskelin että kun talvirenkaat ovat yleensä huomattavasti pehmeämpää seosta kuin kesät niin vaikuttaako se noiden anturien toimintaan..?

Rengaspaineantureita ei kai kuitenkaan uudessa(kaan) Ocussa ole, vaan ihan ABS-antureiden mittaamasta pyörintänopeuksien eroista tuo järjestelmä painevajauksen päättelee. Tuo winter tyres -asetus taisi ainakin ennen olla vain jotain nopeusrajaa varten, eli se päällä piippaa jos ajaa "liian kovaa" (en muista mikä se raja-arvo oli). Lieneekö edelleen sama funktio tuolla talvirengas-asetuksella.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Guido

Lainaus käyttäjältä: tet - 20.10.13 - klo:15:36
Lieneekö edelleen sama funktio tuolla talvirengas-asetuksella.

Kyllä, raja-arvon saa nykyisin säädettyä 10 km/h portaissa. Mulla se on asetettu 140 km/h niin ei turhaan piippaile motarilla, mutta muistuttaa kuitenkin rivakammissa kiihdytyksissä että alla on jotain muuta kuin kesärenkaat. Rengasäänistäkään kun ei motarivauhdissa erota onko alla 225/45 R 17 kesärenkaat vai 205/60 R 16 nastat.

Occux

Lainaus käyttäjältä: 2cka - 20.10.13 - klo:11:55
Valikossa näkyy winter tyres. En ole ihan varma tarkoittaako tuo sitä, että se on valittu vai tarkoittaako se sitä, että voisin sen valita. Mielestäni olen useampaan kertaan näpäyttänyt sitä. Oppimisprosessi on veilä käynnissä. Tänään tuli taas 120 Km lisää ja rengaspainevaroitusta ei tullut. Hyvä niin.
Toyota Corolla 1984
....
Octavia LB Elegance 1.4 TSI (2013 elokuu III-koppa)
Octavia LB Stymbition LE 1.5 TSI manuaali (2020 elokuu IV-koppa)

makkis

Winter tyres on tosiaan nopeusvaroitinasetus, joka pitää säätää talvirenkaiden nopeusluokituksen mukaiseksi tai alemmaksi. Muistelen tuon olevan saksanmaalla pakollinen, joko tarralla kojelaudassa tai ajotietokoneella, koska talvirenkaat ei välttämättä siedä auton huippunopeudella ajoa baanalla. On mulla ollut tuo asetettuna jonnekin 160 km/h omissa autoissa, itse siis olen asettanut. Muistan kyllä mitkä renkaat on alla mutta jos autoa ajaa joku muu. Vähän semmoinen uusavuttomien paapontafeature.

Karvis

Itse pidän tuota nopeusvaroitinta päällä ympäri vuoden asetettuna 130km/h lukemaan, ohitustilanteessa saattaa joskus nopeus karata turhan korkeaksi jolloin äänimerkki muistuttaa kohtuudesta :P

TLPH

Säädin talvirenkaiden vaihdon jälkeen varoittamaan T-nopeusluokan ylityksestä  :D

repe59

"katseenkääntäjä" paikallisen autoliikkeen ocu3-myynti-ilmossa, heh ;)
Skoda Kodiaq 4x4 2.0 TDI -18
ex-Skoda Octavia 1,6 tdi dsg Elegance lb -13,
Brilliant Silver
ex-Mitsubishi Pajero 3,2 DID -01
ex-Skoda Octavia II 1,9 tdi hb ambiente -07

Huppe

PK-Seudulla tuli kurvailtua 4 päivää ja olihan tuolla aika paljon uusia Ocuja liikenteessä. Yksi komea musta combi tuli ohitettua järvenpäässä kohti pohjoista :)
Superb 2.0 TSI 280 4×4 L&K DSG Business Line
ex. Octavia III LB 1.4 TSI DSG, Elegance, Dynamic

redcap

Täällä myös rengaspainehälytin antoi hälytyksen renkaiden vaihtoa seuranneena päivänä, kun kilometrejä oli takana nastakumeilla n. 200. Tarkastus huoltoasemalla ja kaikki olikin ok. Sen jälkeen asetuksista kalibroin hälyttimen rengaspaineasetukset uusiksi, eikä hälyjä ole sen jälkeen tullut.

Mutta mutta: Epäilen, ettei autossani taustapeilin automaattinen tummennus toimi. Tietääkö palstalaisista kukaan, onko auton asetusvalikoissa jtn. systeemiä, jonka pitäisivät "vahingossa" tummennustoiminnon pimeänä ja jonka voisi asetusta korjaamalla palauttaa toimimaan? Ja heh, olen kyllä peilissä itsessään olevasta on/off-kytkimestä tietoinen...  ;)

Karvis

Lainaus käyttäjältä: redcap - 21.10.13 - klo:18:17
Mutta mutta: Epäilen, ettei autossani taustapeilin automaattinen tummennus toimi. Tietääkö palstalaisista kukaan, onko auton asetusvalikoissa jtn. systeemiä, jonka pitäisivät "vahingossa" tummennustoiminnon pimeänä ja jonka voisi asetusta korjaamalla palauttaa toimimaan? Ja heh, olen kyllä peilissä itsessään olevasta on/off-kytkimestä tietoinen...  ;)

Onko autossasi tummennetut takalasit?

redcap

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 21.10.13 - klo:18:39
Onko autossasi tummennetut takalasit?

Ei, täysin tummentamattomat ovat takalasit.

Ocu

Ohjausta ihmetellyt ja huollossa ajoivat autolla  myös, päätettin korjailla pyöränkulmia edestä ja takaa. Ei vaan mene ihan kuin juna vieläkään, semmosta ihan pientä korjailua tarvii maantieajossa, kait se sitten on nyt normaalia kun kulmatkin laitettu? Autossa sport alusta ja 17 misukat. Edessä ja takana 2,6 paineet. Ja siis kesäpyörät vielä.

Ajelin samalla sijaisautolla jossa normi alusta ja 16 kesäpyörät ja oli se vaan selvästi jotenkin ketterämmän oloinen kaupunkiajossa.  Alle kuudenkympin vauhdissa normialusta ja 16 on vaan paremmat täällä tiemuseossa, mutta näillä mennään.
Ajossa: RS Combi TSI -16
Ex:  Octavia III Combi 1.8 TSI DSG

Karvis

Lainaus käyttäjältä: Ocu - 21.10.13 - klo:22:14
Ohjausta ihmetellyt ja huollossa ajoivat autolla  myös, päätettin korjailla pyöränkulmia edestä ja takaa. Ei vaan mene ihan kuin juna vieläkään, semmosta ihan pientä korjailua tarvii maantieajossa, kait se sitten on nyt normaalia kun kulmatkin laitettu? Autossa sport alusta ja 17 misukat. Edessä ja takana 2,6 paineet. Ja siis kesäpyörät vielä.

Ajelin samalla sijaisautolla jossa normi alusta ja 16 kesäpyörät ja oli se vaan selvästi jotenkin ketterämmän oloinen kaupunkiajossa.  Alle kuudenkympin vauhdissa normialusta ja 16 on vaan paremmat täällä tiemuseossa, mutta näillä mennään.

Entä jos et korjaile vaan annat vain mennä? Liekö tässäkin sivutuulikorjaus kuten edellismallissa? Kakkoskoppasta jos alkoi korjailemaan tienpäällä niin sitä sai ohjastaa ihan koko ajan, mutta rennolla otteella kun antoi mennä niin se meni kuin juna suoraan.

Ocu

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 21.10.13 - klo:22:29
Entä jos et korjaile vaan annat vain mennä? Liekö tässäkin sivutuulikorjaus kuten edellismallissa? Kakkoskoppasta jos alkoi korjailemaan tienpäällä niin sitä sai ohjastaa ihan koko ajan, mutta rennolla otteella kun antoi mennä niin se meni kuin juna suoraan.

Voipi olla noinkin. Liian vähän ehtinyt ajella ja talvirengas kausi puskee päälle. Siihen että tuntuu kömpelöltä kaupungissa kokoisekseen ja vakioalustainen 16 tuumaisineen tuntuu ketterämmältä, en tiedä sitten että onko tuossa mun autossa jotain häikkää vielä.
Ajossa: RS Combi TSI -16
Ex:  Octavia III Combi 1.8 TSI DSG

Hevonlörö

Lainaus käyttäjältä: redcap - 21.10.13 - klo:18:17
Epäilen, ettei autossani taustapeilin automaattinen tummennus toimi. Tietääkö palstalaisista kukaan, onko auton asetusvalikoissa jtn. systeemiä, jonka pitäisivät "vahingossa" tummennustoiminnon pimeänä ja jonka voisi asetusta korjaamalla palauttaa toimimaan? Ja heh, olen kyllä peilissä itsessään olevasta on/off-kytkimestä tietoinen...  ;)

Mikä saa sinut epäilemään toimimattomuutta? Mites sivupeilit, tummuvatko ne?

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy