III-Octavia (yleistä III -mallista)

Aloittaja Erkka, 18.02.10 - klo:16:23

« edellinen - seuraava »

Huppe

Mullakin tuli tollainen hetkellinen kokeilu, japanilainen diesel-manuaali. Olikohan toi semmoset 18kk suurinpiirtein.
Ei kaduta lainkaan ainakaan vielä siirtyminen takaisin "saksalaisleiriin". Katsotaan sitten kun talvi tulee ja on 3 vetävää pyörää vähemmän ;)
Superb 2.0 TSI 280 4×4 L&K DSG Business Line
ex. Octavia III LB 1.4 TSI DSG, Elegance, Dynamic

traxx

Joo ei nyt hirveen kauaks viitti lähtee ajelee että pääsee koeajaa. Kai sitä vois tuon 1.8:n käydä testaamassa paikallisessa. Sais ainakin vähän tuntumaa millanen tuo uus skeida on ja samalla pääsis koittaa tuon dsg:nkin.

traxx

Löytyyköhän combiin jo koiraverkkoa? II-koppasen skodan oma verkko on ollut hyvä mutta tuskin käynee tähän uuteen?

Jyri

Lainaus käyttäjältä: traxx - 13.08.13 - klo:11:01
Löytyyköhän combiin jo koiraverkkoa? II-koppasen skodan oma verkko on ollut hyvä mutta tuskin käynee tähän uuteen?
Mielestäni uuteen saa sekä verkkoa että metallista kalteria, itselle on tulossa verkko, joka ainakin löytyy lisävarustehinnastosta.

Sokota09

Lainaus käyttäjältä: traxx - 13.08.13 - klo:11:01
Löytyyköhän combiin jo koiraverkkoa? II-koppasen skodan oma verkko on ollut hyvä mutta tuskin käynee tähän uuteen?

Löytyy, metallinen löytyy tarvikkeena ja integroitu tehdaslisävaruste. Metallisella oli hintaa Metroautossa 250 â,¬:a. Vanha tuskin käy, kun Ocuhan on saanut lisää leveyttä. Kannattaa tietysti kokeilla.

deeaa

Miksi mieluummin 1.4? Onko se eri kone kuin 1.8 muutenkin kuin tilavuudeltaan? Meinaan eihän muuten olis mitään järkeä ottaa pienempi kone. Aika nuhapumppu tuo 1.8kin on ocuun IMO, ei 160hp kovin paljon todellakaan ole noinkin painavaan autoon.

Sent from my HTC One X using Tapatalk 4 Beta


Jyri

Lainaus käyttäjältä: deeaa - 13.08.13 - klo:12:17Aika nuhapumppu tuo 1.8kin on ocuun IMO, ei 160hp kovin paljon todellakaan ole noinkin painavaan autoon.
Ocun IIIsen 1.8ssa on 180 hp ja autohan on toistasataa kiloa kevyempi kuin edeltäjä...

Sokota09

Lainaus käyttäjältä: deeaa - 13.08.13 - klo:12:17
Aika nuhapumppu tuo 1.8kin on ocuun IMO, ei 160hp kovin paljon todellakaan ole noinkin painavaan autoon.

Sent from my HTC One X using Tapatalk 4 Beta

Kiva provo, mutta entäs sitten, jos heppoja on 180? Ja kyllähän tuo peruskärryksi antaa ihan kivat suoritusarvot, jos 0-100 km/h taittuu alle 8 sekunnin.

Kaltsu75

Lainaus käyttäjältä: deeaa - 13.08.13 - klo:12:17
Miksi mieluummin 1.4? Onko se eri kone kuin 1.8 muutenkin kuin tilavuudeltaan? Meinaan eihän muuten olis mitään järkeä ottaa pienempi kone. Aika nuhapumppu tuo 1.8kin on ocuun IMO, ei 160hp kovin paljon todellakaan ole noinkin painavaan autoon.

Sent from my HTC One X using Tapatalk 4 Beta

1.4 on uusi kone, josta otetaan 140hv. Ja 1.8 on edellisestä 160hv:n versiosta kehitetty ja tuottaa nyt 180hv. Hyviä motteja molemmat!
Ajossa: Skoda Karoq 1.5 TSI DSG Exclusive Lava Blue -21

Kaltsu75

Lainaus käyttäjältä: psxgamer - 13.08.13 - klo:09:05
Ainakin täällä puhuttiin joskus, että Helkama on kieltänyt tuon takavalojen koodauksen. Aluksi Helkama kuulemma ohjeisti, että koodataan valot, sitten kielsi ja sanoi, että asia on jossain tutkinnassa? Helkama yhteyksillä varustetut foorumilaiset voinee kysellä sieltäpäin? Koko tämä "Skoda RS" foorumikin tarvitsisi kohta virallisen Helkaman edustajan tänne latelemaan faktaa mutun sekaan.  8)

Meikäläiseltä on mennyt tää valoasia nyt vähän ohi...suomentaisiko joku?  :) Siis takavalotko ei ajossa pala, vaikka pitäisi palaa? Enpä ole omasta käynyt tuota edes katsomassa, pitänee mielenkiinnosta vilkaista.
Ajossa: Skoda Karoq 1.5 TSI DSG Exclusive Lava Blue -21

Silver

Lainaus käyttäjältä: deeaa - 13.08.13 - klo:12:17
Aika nuhapumppu tuo 1.8kin on ocuun IMO, ei 160hp kovin paljon todellakaan ole noinkin painavaan autoon.

Sent from my HTC One X using Tapatalk 4 Beta

Eri mieltä  :D
Koeajoin 1,8 (180 hv) DSG:n ja voin sanoa, että on tavanomaiseksi perheautoksi todella ripeä. Erittäin laajan (ohjelmalla tasatun) vääntökäyrän ansioista teho ei tule räjähtäen, mutta sitä vaan tulee ja tulee. Motarin ramppia kun lähtee kiihdyttämään niin hetkessä on kortti pois nopeudet mittarissa. DSG:n, laajan vääntökäyrän ja erittäin hiljaisen moottorin ansiosta se kiihdyttäminen ei vain "oikein" tunnu miltään. Vasta nopeusmittarista katsomalla, tai muiden tiellä liikkujien nopeutta seuraamalla herää käsitys, että alla on keskimääräistä ripeämpi kulkine.
(vertailu siis muihin saman genren vaihtoehtoihin)
Nykyinen: OCTAVIA Combi 1.4 TSI PHEV RS iV DSG (Mamba Green)
ex vag: RS TSI DSG combi MY19, MY15, ja MY14

s-mod

Ja onhan uuden 1.4 tsi:kin suoritus arvot ja kulutus (dsg)! Vanhan RS nakun (dsg) (170hv) luokaa.
LIIKENTEESSÃ,,: POLO GTI 2.0
EX SKODA OCTAVIA COMBI MY-14
ex: Skoda Fabia RS: 2010

Wekotin

Lainaus käyttäjältä: Kaltsu75 - 13.08.13 - klo:12:20
1.4 on uusi kone, josta otetaan 140hv. Ja 1.8 on edellisestä 160hv:n versiosta kehitetty ja tuottaa nyt 180hv. Hyviä motteja molemmat!

Niin todettakoon, että 1.4 TSI on hihnalla ja 1.8 ja 2.0 ovat ketjulla. Toivottavasti jotain on myös tuolla saralla muutettu.

deeaa

Ah, no joo se 20hv lisää kyllä epäilemättä tuntuu aika selvästi, meinaan ei tuo vanha 1.8 tunnu yhtään ripeältä, paitsi ohituskiihtyvyys on kyllä ihan kiitettävä.

Mutta kummiskin, luulisi että kaikki haluaisi sen isomman koneen joka tapauksessa, ellei nyt ihan kauppakassia ole hankkimassa. Meinaan, eihän sitä tehoa ole milloinkaan liikaa. Kaverin neliveto coupe bemaristakin on kutitettu yli 400 pollea mutta ei sekään millään lailla liikaa ole. Kuitenkin jo riittää siihen että näkö meinaa sumeta kun liikennevalosista kiihdyttää ja vatsa heittää samalla kuperkeikkaa vaikkei kumit edes vingahda :-) sen jälkeen oma 1.8 tuntuu aivan ruohonleikkurilta. Mutta tuolla nyt jo pieksee monen ihan kiihdytykseen rakennetun veekasinkin helposti, en nyt ihan perheautoksi ottaisi... Silti...ei sitä voi olla ikinä liikaa tuskin tarpeeksikaan.

Sent from my HTC One X using Tapatalk 4 Beta


Enhancer

Lainaus käyttäjältä: Kaltsu75 - 13.08.13 - klo:12:23
Meikäläiseltä on mennyt tää valoasia nyt vähän ohi...suomentaisiko joku?  :) Siis takavalotko ei ajossa pala, vaikka pitäisi palaa? Enpä ole omasta käynyt tuota edes katsomassa, pitänee mielenkiinnosta vilkaista.

Eiköhän kyse ole siitä, että jotkut haluaisivat niiden takavalojen palavan päiväajovalojen kanssa, laki ei tuohon velvoita.

Itsestäni tuntuu ihmeelliseltä, että noihin koodauksiin käydään kyselemässä liikkeestä apua ja ollaan maahantuojan armoilla kun ross-techin alkuperäinen kaapeli maksaa sen rapiat 300â,¬ ja sillä kuitenkin pystyy tekemään paljon sellaista mitä ei tule edes mieleen ennenkuin omaa pirssiään alkaa katselemaan, esimerkiksi ajovalopesinten toimintaa voi muuttaa jne.

Ei kai tuo nyt uuden auton omistajalle voi niin paha investointi olla, ja joku piuha-avun tarvitsija tulee varmasti vastaan ennemmin tai myöhemmin jolta voi kympin tai kaksi pyytää avusta ja näin kuolettaa vähän tuota narun ostohintaa.

Itsekin olen pelleillyt tuon kiinakaapelin kanssa jo tarpeeksi, mutta kerätään vaikka kolehti orkkispiuhaan niin laitellaan sitten Tampereen seudulla halukkaiden valot oikeaan asentoon :).
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

BMF

EU-direktiivin mukaan päivävalojen kanssa ei ilmeisesti saa palaa takavalot, mutta Suomessa on saatu säännökseen poikkeus ja suomessa on laillista koodata takavalot palamaan.

Eli suomessa käy kumpikin vaihtoehto. Se kumpi valitaan on sitten auton omistajan oma asia, mikäli vain jossain saa sen koodin laitettua.

Oletuksena ilmeisesti  suomeen saapuvilla uusilla ocuilla on, että takavalot on pois päältä päivävalojen ollessa päällä.
Ajossa: Passat Variant 2.0TDI (EVO) DSG -20
-Octavia III Combi RS FL 2.0 TDI DSG -17
-Octavia III Combi 1.4 TSI DSG -13

Jyri

Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 13.08.13 - klo:12:48
Itsekin olen pelleillyt tuon kiinakaapelin kanssa jo tarpeeksi, mutta kerätään vaikka kolehti orkkispiuhaan niin laitellaan sitten Tampereen seudulla halukkaiden valot oikeaan asentoon :).
Se ei vaan tuo takavalojen koodailu ole ihan niin suoraviivaista, ei edes Ross-Techin kaapelilla ja VCDSllä, sehän ei näytä kyseisen muistipaikan arvoa ja oiekaa arvoa pitää metsästää foorumeilta jotta saisi haluamansa lopputuloksen aikaiseksi.

traxx

Lainaus käyttäjältä: deeaa - 13.08.13 - klo:12:46
Mutta kummiskin, luulisi että kaikki haluaisi sen isomman koneen joka tapauksessa, ellei nyt ihan kauppakassia ole hankkimassa.
Miks kukaan haluaa 1.8ia jos RS:kin on tarjolla? Tai miksi edes koko Octaviaa kun tehokkaampiakin autoja on saatavissa.

Joskus on valitetettavasti ajateltava myös auton hintaa ja bensan kulutusta. 1.8dsg on kuitenkin yli 3tonnia kalliimpi kuin 1.4:nä. Ja jos 1.4 riittää omiin tarpeisiin niin mikäs siinä.

Uusiin autoihin rahan laittaminen ei itse asiassa oo millään muotoa järkevää...

BMF

Lainaus käyttäjältä: traxx - 13.08.13 - klo:14:05

Uusiin autoihin rahan laittaminen ei itse asiassa oo millään muotoa järkevää...

Uudessa autossa ei haise vanha pascha, sekä sisältää itselleni ainakin aika ison asian eli TAKUUN muutamaksi vuodeksi, sekä varustelu on ainakin kohillaan kun saa itse valita...

Mutta eihän se köyhien hommaa ole  8)
Ajossa: Passat Variant 2.0TDI (EVO) DSG -20
-Octavia III Combi RS FL 2.0 TDI DSG -17
-Octavia III Combi 1.4 TSI DSG -13

Huppe

#5389
Uusi auto oli kyllä kiva ostaa, eikä edes kaduta vaikka varmasti tuhatlappuset tippuivat ikkunasta kun tuon liikkeestä ulos ajoi.
Ruksitteluvaihe ja ryhmän vertaistuki oli parasta, sekä tietenkin se ettei autosta "tartu köyhien haju" ;) Vitsivitsi... tartutan sen sitten seuraavaan omistajaan ;)

En usko että ostan enää koskaan uutta autoa, nyt oli periaatteessa pakko, kun nuo vanhat jakopäänketjukoneet pelottivat, muuten alla olisi vähän ajettu Passat. Golf oli liian pieni ja variantia ei ole vieläkään.
Superb 2.0 TSI 280 4×4 L&K DSG Business Line
ex. Octavia III LB 1.4 TSI DSG, Elegance, Dynamic

Kaltsu75

Lainaus käyttäjältä: Jyri - 13.08.13 - klo:13:28
Se ei vaan tuo takavalojen koodailu ole ihan niin suoraviivaista, ei edes Ross-Techin kaapelilla ja VCDSllä, sehän ei näytä kyseisen muistipaikan arvoa ja oiekaa arvoa pitää metsästää foorumeilta jotta saisi haluamansa lopputuloksen aikaiseksi.

Joo, jätän nää kaapelit väliin...täytyy kattoa mikä tossa omassa on tilanne ja eipä sillä loppujen lopuksi ole mulle niin hirveästi merkitystä. Voihan sitä seuraavan kerran liikkeessä käydessä kysäistä, että miten ovat niiden kanssa toimineet.
Ajossa: Skoda Karoq 1.5 TSI DSG Exclusive Lava Blue -21

Kaltsu75

Lainaus käyttäjältä: BMF - 13.08.13 - klo:12:57
EU-direktiivin mukaan päivävalojen kanssa ei ilmeisesti saa palaa takavalot, mutta Suomessa on saatu säännökseen poikkeus ja suomessa on laillista koodata takavalot palamaan.

Eli suomessa käy kumpikin vaihtoehto. Se kumpi valitaan on sitten auton omistajan oma asia, mikäli vain jossain saa sen koodin laitettua.

Oletuksena ilmeisesti  suomeen saapuvilla uusilla ocuilla on, että takavalot on pois päältä päivävalojen ollessa päällä.

Ok. Nyt muistankin, että jotain tuollaista taisin jostain lukaista joskus. Eipä tuolla niin väliä, kattellaan...   :)
Ajossa: Skoda Karoq 1.5 TSI DSG Exclusive Lava Blue -21

Autoinssi

Mulla takavalot koodattiin luovutushuollossa palamaan aina. Sain vinkin asiaan Tekniikan Maailman koeajoartikkelista.

Henu89

Off topic: nyt olis kaupan skoda octavia 1,6 tdi combi elegance dsg
Tehtaalta tilattu, toimitus 2 viikon kuluttua. Eli ajamaton.

- vetokoukku
- dynamic pack
- candy white
- tehdas webasto
- mustat kattokaiteet
- nahkainen monitoimiohjauspyörä, kolmipuolainen (radion säätimet)

Nyt halvalla! Kysy yv!

TLPH

Lainaus käyttäjältä: BMF - 13.08.13 - klo:12:57
EU-direktiivin mukaan päivävalojen kanssa ei ilmeisesti saa palaa takavalot, mutta Suomessa on saatu säännökseen poikkeus ja suomessa on laillista koodata takavalot palamaan.

Eli suomessa käy kumpikin vaihtoehto. Se kumpi valitaan on sitten auton omistajan oma asia, mikäli vain jossain saa sen koodin laitettua.

Oletuksena ilmeisesti  suomeen saapuvilla uusilla ocuilla on, että takavalot on pois päältä päivävalojen ollessa päällä.

Luovutuksessa kyselin miksei takavalot pala päivävaloilla?Automyyjä sanoi ,että huollossa saa koodattua takavalot palamaan päiväledien kanssa hintaan 43â,¬.
Minulle riittää,että sadetunnistin sytyttää ajovalot 5 minuutin kuluttua ,kun pyyhkijät on aktivoituneet :)

Occux

Jonkin verran on ollut keskustelua 1.2/1.4 vs. 1.8 moottorin tekniikasta. Tässä linkki, missä kerrotaan EA111-moottorista:
http://auto.fi.msn.com/uutiset/t%C3%A4llainen-on-uusi-%C5%A1koda-octavia

Ote:
Uuden sukupolven moottoriteknologia

Uuden Octavian bensiinimoottorit 1.2 TSI ja 1.4 TSI -moottorit kuuluvat VW-konsernin EA211-moottorisarjaan.  ...
Alumiinivalusta valmistettujen bensiinimoottoreiden painot ovat välillä 97 kg (1.2 TSI) ja 106 kg (1.4 TSI). Octaviassa aiemmin käytettyihin EA111-sarjan moottoreihin verrattuna uudet moottorit ovat jopa 22 kg kevyempiä. Jo pelkästään kampiakseli on keventynyt 20 prosentilla ja kiertokanget 30 prosentilla.,,,

Ja tämä erityisesti kiinnostaa sellaisia, joilla ei ole sähkötolppaa/hallitallia/katosta:
uuden EA211-moottorisarjan lämmönhallinnassa käytetään modernia kaksipiiristä jäähdytys-järjestelmää. Mekaanisesti käytetty vesipumppu kierrättää jäähdytysnestettä korkealämpöpiirissä, joka jäähdyttää perusmoottoria. Matalalämpöpiiri puolestaan jäähdyttää ahtoilman välijäähdytintä ja pakokaasuahtimen koteloa. Pakosarja on integroitu sylinterinkanteen, minkä ansiosta moottori lämpenee nopeasti ja sisätilaan saadaan nopeammin lämpöä. Moottoria raskaasti kuormitettaessa jäähdytysneste jäähdyttää pakokaasua, mikä pienentää polttoaineen kulutusta.

Toisin sanoen siinä on kaksois (ensiö ja toisio) vedenkierto ydinvoimaloiden tapaan.  ;)

Itse menin tilaamaan Lava Blue värisen 1.4 LB manuaalin Elegancen Driving Modella. Koeajoauto oli tuonvärinen ja pilvisenä toukokuun iltana se näytti ihan hyvältä. Myöhemmin hoksasin, että auringon valossa aavistus vihreän sävyä haittaa hieman silmää. Tarvii hankkia tummemmat aurinkolasit, niin ei häiritse niin paljoa.

Laskin huviksen Veho Pitäjänmäen takapihalla olleet Octaviat. 11 ei-Elegancea ja 5 Elegancea.
Toyota Corolla 1984
....
Octavia LB Elegance 1.4 TSI (2013 elokuu III-koppa)
Octavia LB Stymbition LE 1.5 TSI manuaali (2020 elokuu IV-koppa)

Antt1N

Kyselin eilen myyjältä auton toimituksesta. Sain vastauksen että myöhästyy kuukaudella, eli lokakuun loppuun.
Auto on combi 1,4 dsg elegance
Tilaus tehty kesäkuun alussa kun adaptiiviselle vakkarille saatiin hinta

Mr.Moon

Minulle sanottiin tänään että ensi viikolla tuotantoviikko autolleni vahvistetaan viikoksi 37 ja auto olisi minulla lokakuun puolessa välissä. Enpä pidättele hengitystäni että pitäisi paikkaansa. Tällöin viivästys olisi kolme kuukautta kun alkuperäinen arvio oli heinäkuun alku.

bustedi

Mullekkin tuli tieto että 1.4tsi dsg combi tulee lokakuun puoliväli - marraskuun alku. Tilattu heinäkuun alussa. Toimitus tosin vasta 1/14 joten odotusta riittää :)
Skoda Kodiaq 1.5tsi dsg 4x4 ambition (vm. 2019)

Tommix

Lainaus käyttäjältä: Kaltsu75 - 13.08.13 - klo:12:23
Meikäläiseltä on mennyt tää valoasia nyt vähän ohi...suomentaisiko joku?  :) Siis takavalotko ei ajossa pala, vaikka pitäisi palaa? Enpä ole omasta käynyt tuota edes katsomassa, pitänee mielenkiinnosta vilkaista.
Ongelmana tässä valoasiassa on se että aina löytyy niitä vatipäitä joiden pitää ajaa nuo päiväajovalot päällä siis myös hernerokkasumussa. Näihin sankareihin törmää (onneksi ei kirjaimellisesti) viikoittain mm. Hki-Tku motarilla.
Itse meinaan koodauttaa nuo toimimaan ekassa huollossa.
Käyttis: G31 530eX
ex Octavia III:t: RS 245 LB TSI DSG Corrida Red 2020, RS LB 2.0 TDI DSG 4x4 Candy White 2017, 1.8 TSI LB Elegance DSG Candy White 2015
Harrasteena ///M4

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy