III-Octavia (yleistä III -mallista)

Aloittaja Erkka, 18.02.10 - klo:16:23

« edellinen - seuraava »

finnman

Räsän ja 2.0Tdin hintaero noin tonni. Ei paha lisä tehosta?

Huppe

Lainaus käyttäjältä: finnman - 02.08.13 - klo:12:52
Räsän ja 2.0Tdin hintaero noin tonni. Ei paha lisä tehosta?

Ei mee mun jakeluun. Räsässä kuitenkin huomattavasti paremmat varusteet, eli periaatteessa Räsä on halvempi.
Superb 2.0 TSI 280 4×4 L&K DSG Business Line
ex. Octavia III LB 1.4 TSI DSG, Elegance, Dynamic

Ukkonen

Tänään tuli musta etusäleikön kehys kromisen tilalle. Luulin että asennus on suhteellisen helppo mutta toisin kävi, en vain keksi miten vanhan saisi irti purkamatta puolta keulaa.

Jos jollain on parempaa tietoa niin otetaan kiitollisena vastaan:)

Huppe

Lainaus käyttäjältä: Ukkonen - 02.08.13 - klo:13:13
Tänään tuli musta etusäleikön kehys kromisen tilalle. Luulin että asennus on suhteellisen helppo mutta toisin kävi, en vain keksi miten vanhan saisi irti purkamatta puolta keulaa.

Jos jollain on parempaa tietoa niin otetaan kiitollisena vastaan:)

Jos onnistut niin olisi kiva nähdä kuvia. Mistä muuten tilasit ja mitä maksoi?

s-mod

Lainaus käyttäjältä: Huppe - 02.08.13 - klo:12:58
Ei mee mun jakeluun. Räsässä kuitenkin huomattavasti paremmat varusteet, eli periaatteessa Räsä on halvempi.

Autoverottomina erot Tdi VS RS LB..70e ja Combi 400e

Ei mene minunkaan jakeluun, kun räsässä ACA vakiona ja jos vielä 18" vanteet vakiona niin kuin myyjä epäili. Tosin ei tiennyt niistä mitään, Niin kyllä räsä on halvempi kuin 150 eleganse. ja .... kyllä lista jatkuu räsän hyväksi!

Olihan siellä kaksi asikasta jo tulossa kaupoille, kun eilen jo soittelivat.

Ei kun räsän ostoon!
LIIKENTEESSÃ,,: POLO GTI 2.0
EX SKODA OCTAVIA COMBI MY-14
ex: Skoda Fabia RS: 2010

tet

Lainaus käyttäjältä: Huppe - 02.08.13 - klo:12:58

Varusteita en ole vertaillut, mutta onhan se toki niin että RS ei ole jokapojan malli. Kaikki eivät halua ajaa "kivirekeä" jonka pohja laahaa maata. Sikäli tuo pieni hintaero tuskin saa mitään ostoryntäystä juuri RS-mallille perusmallin kustannuksella.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

2cka

Lainaus käyttäjältä: tet - 02.08.13 - klo:14:53
Varusteita en ole vertaillut, mutta onhan se toki niin että RS ei ole jokapojan malli. Kaikki eivät halua ajaa "kivirekeä" jonka pohja laahaa maata. Sikäli tuo pieni hintaero tuskin saa mitään ostoryntäystä juuri RS-mallille perusmallin kustannuksella.

Samaa mieltä. Kivireellä nyt 3 vuotta ajaneena ainakin omasta puolesta voin sanoa, ettei pätkääkään houkuta sporttinen alusta ja matalaprofiilit kyllä pitkään aikaan  ??? Onhan tuolle varmasti ostajia tuohon hintaan mutta kyllä oletan ettei urheilumalli ole perheellisille se ensimmäinen vaihtoehto.
Nykyinen: VW Passat variant 2.0 TSi 280 4Motion 2016

Exät kronologisesti: Lancer Evolution X, Octavia III Combi 1.8TSi 4x4 DSG, Leon Cupra R, A6 Avant, New Beetle, Polo9N1, 325XiA e30

xch

Lainaus käyttäjältä: 2cka - 02.08.13 - klo:15:07
Samaa mieltä. Kivireellä nyt 3 vuotta ajaneena ainakin omasta puolesta voin sanoa, ettei pätkääkään houkuta sporttinen alusta ja matalaprofiilit kyllä pitkään aikaan  ??? Onhan tuolle varmasti ostajia tuohon hintaan mutta kyllä oletan ettei urheilumalli ole perheellisille se ensimmäinen vaihtoehto.

Olen ajanut konsernisisarukset uuden mallin Seat Leonin että Audi A3:n sporttialustalla ja kummassakaan ei ole tietoakaan epämukavuudesta. Menee jopa hiekkatiellä nätisti eikä töyssyt todellakaan tunnu hampaissa. Ei kallistele mutkissa pahasti, silti varsin mukava. Uskoisin että Ocussa tilanne on sama.

2cka

Lainaus käyttäjältä: xch - 02.08.13 - klo:15:12
Olen ajanut konsernisisarukset uuden mallin Seat Leonin että Audi A3:n sporttialustalla ja kummassakaan ei ole tietoakaan epämukavuudesta. Menee jopa hiekkatiellä nätisti eikä töyssyt todellakaan tunnu hampaissa. Ei kallistele mutkissa pahasti, silti varsin mukava. Uskoisin että Ocussa tilanne on sama.

Minulla ei siis ole sporttialustaa vaan 1P Leon Cupra R tällä hetkellä ja tämän alusta vrt. kuleihin saatava sporttialusta ovat täysin erilaiset. Tätä jäykkyyttä ei paranna ollenkaan 235/35/19 renkaat.

Puhehan oli juuri urheilumalleista siis, ei sporttialustoista  8)

Exät kronologisesti: Lancer Evolution X, Octavia III Combi 1.8TSi 4x4 DSG, Leon Cupra R, A6 Avant, New Beetle, Polo9N1, 325XiA e30

xch

Lainaus käyttäjältä: 2cka - 02.08.13 - klo:15:39
Minulla ei siis ole sporttialustaa vaan 1P Leon Cupra R tällä hetkellä ja tämän alusta vrt. kuleihin saatava sporttialusta ovat täysin erilaiset. Tätä jäykkyyttä ei paranna ollenkaan 235/35/19 renkaat.

Cupra voi olla asia erikseen, mutta RS vastannee täysin normiocua sporttialustalla...

lumimiäs

Lainaus käyttäjältä: xch - 02.08.13 - klo:16:07
Cupra voi olla asia erikseen, mutta RS vastannee täysin normiocua sporttialustalla...
Ei muuten todellakaan vastaa. Ainakaan aikaisemmin ei vastannut. Nimim. kokemusta on...

VAG!

Lainaus käyttäjältä: 2cka - 02.08.13 - klo:15:39

Mun villi veikkaus on, että RS:n alusta on hyvin kaukana Cupra R:n alustasta. RS on varmasti löllyvä jenkkilahna Cupra R:n verrattuna ;)

xch

Lainaus käyttäjältä: Kukkanen - 02.08.13 - klo:16:16
Mun villi veikkaus on, että RS:n alusta on hyvin kaukana Cupra R:n alustasta. RS on varmasti löllyvä jenkkilahna Cupra R:n verrattuna ;)

Näin voisin itsekin luulla, en ole Cupraa todin ajanut...  :)

VAG!

Lainaus käyttäjältä: xch - 02.08.13 - klo:16:20
Näin voisin itsekin luulla, en ole Cupraa todin ajanut...  :)

En minäkään, joten veikkailuksi meni. RäSä II on kyllä tuttu ja mitä nyt olen netistä lukenut kommentteja Cupra R:stä, niin ei kyllä tunnu yhtään synkkaavan RäSän kanssa.

s-mod

En tiedä osto ryntäyksestä. mutta.hinnoista:
-2008 vuonna 140 tdi ambtion dynamicpackilla vs tdi rs hintaero oli  8500 e- nyt karvan yli 3000e

psxgamer

Uudesta Octavia RS:tä kirjoitettiin britti saitilla, että alusta on mukava eikä ollenkaan sporttinen, ei edes Golf GTI:n tasolla. En tiedä tarkoittiko kirjoittaja tämän piikkinä RS:lle, mutta itse innostuin heti. Koeajo asian selvittää, mutta uuden Leonin ja A3:n sporttialustat ovat olleet Kehä III ja Lahdenväylän testeissä oikein mukavat. 1P Leonini vakioalusta tarjoaa epämukavamman kyydin, vanha Leon on epämukavuudessa vähän eri tasolla.

Zaasa

Varusteita en ole vertaillut, mutta onhan se toki niin että RS ei ole jokapojan malli. Kaikki eivät halua ajaa "kivirekeä" jonka pohja laahaa maata.
Uuden RS:n alusta ei todellakaan laahaa maata 10-13mm madalluksella vakioon verrattuna jonka alusta näyttää turhankin korkealta.

Lainaus käyttäjältä: 2cka - 02.08.13 - klo:15:07
Samaa mieltä. Kivireellä nyt 3 vuotta ajaneena ainakin omasta puolesta voin sanoa, ettei pätkääkään houkuta sporttinen alusta ja matalaprofiilit kyllä pitkään aikaan  ???
Mikä oli kivirekisi merkki?
Tuskin teistä kumpikaan on RS ajanut kerran kivirekenä pidätte.
Ylikoon leveällä rengastuksella saadaan useampikin automalli vaikuttamaan kivireeltä.

Huppe

Laitetaanhan välillä asiaakin.

Eli Ocu on tulossa sporttialustalla ja 17" Teron-vanteilla. Tartteis talvirenkaat. Skodan alkuperäiset on lähes 1800 euroa 17" Hakka8 kumeilla. Ei, en aio maksaa semmoisia summia. 600 eurolla saa Hakka R peltivanteilla, näin niinku verrokkina.

Muutenkin, voisi ehkä olla parempi, edullisuuden lisäksi, pistää tuohon talveksi 16" renkaat? Melkein tonnin säästäisi, kun pistäisi tarvikevanteilla vielä tuon.... Samalla saisi kivasti kapeampana noi renkaat, eli 205 leveänä.

EDIT: Kitkat vaiko nastat? Kitkoilla olen aina ajellut mutta nykyisessä (nelivedossa) on Contin nastat ja olen kyllä ollut hemmetin tyytyväinen. Toki kun vielä pari vetävää tassua lähtee vaihdossa pois niin ei ehkä kitkoilla pärjää?

Zaasa

Lainaus käyttäjältä: Huppe - 02.08.13 - klo:19:05
Muutenkin, voisi ehkä olla parempi, edullisuuden lisäksi, pistää tuohon talveksi 16" renkaat? Melkein tonnin säästäisi, kun pistäisi tarvikevanteilla vielä tuon.... Samalla saisi kivasti kapeampana noi renkaat, eli 205 leveänä.
Omassa RäSässä oli 16*205+50 kitkat ,erittäin hyvät ajaa.Saman kokoiset hankin Golfiinkin,tarvikevanteilla.

2cka

Lainaus käyttäjältä: Huppe - 02.08.13 - klo:19:05
EDIT: Kitkat vaiko nastat? Kitkoilla olen aina ajellut mutta nykyisessä (nelivedossa) on Contin nastat ja olen kyllä ollut hemmetin tyytyväinen. Toki kun vielä pari vetävää tassua lähtee vaihdossa pois niin ei ehkä kitkoilla pärjää?

Kitkathan on paremmat kaikissa muissa tilanteissa kuin jäällä. Ja Hakka R:t pärjäsivät TM:n talvivertailussa jopa halvemmille nastoille jäälläkin joten ei siinä mielessäkään ole huono valinta. Saattaa toki olla hieman kitkamakua omassa mielipiteessä, mulla kun on juurikin Hakka R:t 235/35/19 talvikumeina nykyisessä  ;)

s-mod

Ei ole kitkamakua! Mutta ei kannata Saksan Baanoille noilla lähteä (nopeus luokka)!

Kulinaristi

Lainaus käyttäjältä: 2cka - 02.08.13 - klo:19:36
Kitkathan on paremmat kaikissa muissa tilanteissa kuin jäällä. Ja Hakka R:t pärjäsivät TM:n talvivertailussa jopa halvemmille nastoille jäälläkin joten ei siinä mielessäkään ole huono valinta. Saattaa toki olla hieman kitkamakua omassa mielipiteessä, mulla kun on juurikin Hakka R:t 235/35/19 talvikumeina nykyisessä  ;)

Onko oikeasti kitka huonompi jäisellä tiellä kuin nastarengas?
Toki jäähalliin kun mennään ja laitetaan vettä jään pinnalle, niin jokainen nastarengas voittaa kitkarenkaan. Mutta aniharvoin tienpinnalla ainakaan eteläisen Suomen pääteillä on jäätä senttejä tai millejä, vaan normaalisti jään paksuun on joitain millin kymmenyksiä tai vieläkin vähemmän. Mitenkäs siinä 1 mm pitkä nasta purikaan siihen 0,05 mm paksuun jäähän? Sopii miettiä.

Kunhan testaisivat näillä todellisilla jääpaksuuksilla eikä jäisellä polannetiellä vain.

Itse vetelin vuosikausia nastarenkailla, nyt parissa autossa Goodyearin erään vuoden testin parhaat kitkat (Ultra Grip Ice+)  ja yllätyin niiden pidosta ja hyvästä ajettavuudesta.

autofanaatikko

Ajelin tuossa normaalia pidemmän lenkin Octavia 3 HB 1.4TSI manuaalilla ja tuo tuntui melkoiselta raketilta versus BMW F30 320iA xDriveen. Toki tuo Ocu on kait vähän kevyempi kuin bemmi ja ehkä tuo neliveto syö tehoja ja samaten tuo tomaatti verrattuna manuaaliin. Yllätys oli vaan todella suuri kun 140hp max 270nm manuaali+etuveto peli tuntui paljon kulkevammmalta vehkeeltä kuin 184hp max 270nm nelikko+tomaatti. Joten itse en ainkaan näkisi mitään tarvetta 1.8TSI:lle. Niin makeasti tuo 1.4  jo kulki!!! Hieno mylly, toivottavasti olisi sellainen nyt, että kestää (jakopää ja turbo) eikä myöskään juo öljyä.

Itsellä hälyääntelee (päivittäin ja joitain kertoja per päivä) vajaan 7000km ajetun bemarin kojelauta tosi häiritsevästi. Tuo 700km ajettu Skoda oli ainakin tuolla ajoreissulla täysin nitinätön ja natinaton. Tosin mulla on kyllä bemussa hieman pienempi rengasmelu kuin mitä tuossa uudessa ocussa on ja tuulensuhinatkin kuuluu aavistuksen hiljaisemmin. Radiotakin sai huuattaa moottoritiellä kovempaa kuin bemussa, se kuuluu bemussa hiljaisemminkin paremmin.

Ratti oli minusta ocussa (Elegance) mukavamman tuntuista nahkaa kuin bemussa ja ratin kehä oli parempi kuin bemarin sport-ratin. Edellisessä korimallissa bemarin 3-sarjan sportratti oli kehältään paljon jämäkämpi ja raksumpi ja nykyisen korimallin sportruori on nyt paljon hintelämpi ja sitäkautta paljon huonompi.

Ajettavuus muuten kunnossa, mutta itselle oli iso yllätys, että kyllä tuotakin sai kovassa sivutuulessa paimentaa ja tuntui toisinaan, että ihan kuin olisi pitänyt paimentaa jopa enemmän kuin omaa bemua. Alusta ja jousitus olivat muuten kunnossa ja kohdallaan, mutta tien poikittaisaumat se ylitti hieman rujommin kuin bemu, joka sekin toki hieman tärskyttää vastaavissa tilanteissa.

Sisustan laatuvaikutelma ocussa muuten ok, mutta minua häiritsi se, että ovissa ei ole kangasta. Uuten ocuun on lisätty paljon pehmeitä muovipintoja sisustaan, mutta bemussa on ehkä aavistuksen verran enempi pehmeää muovia, vinyylipintaa yms. kojelaudan alaosissa ja ovipahveissa.

Kaikenkaikkiaan ihan ok laite ja kyllä mä toisaalta ymmärrän miksi noita ostetaan niin paljon: kohtuurahalla saa paljon autoa.

seatts

kyllä itselle tulee ainakin hommattua nastat, pakkorako kun kevät talvella mökkitie aina ihan peilijäässä ja nousua n.500m kitkoillahan pärjää hienosti sen 95% talvesta mutta entäs kun osuu huonoon paikkaan se 5%.

En nyt tiedä kehtaako tällaisesta moposta edes kirjoittaa tänne mut.

Eilen tilattu Ocu 1.2 TSI elegance Candy White
Teron 17" vanteilla
kolmipuolainen nahkaratti
keinonahkaiset penkin taustat
tummennetut lasit
kangasmatot
roiskeläpät etu+taka
ilman merkkejä
Korrek pro käsittelyt

VW Passat variant 2.0 tdi 4motion -21
Peugeot E-2008 -23

TTO

Kirjoittanut: 2cka
« : tänään kello 19:36 »
LainaaKitkathan on paremmat kaikissa muissa tilanteissa kuin jäällä. Ja Hakka R:t pärjäsivät TM:n talvivertailussa jopa halvemmille nastoille jäälläkin joten ei siinä mielessäkään ole huono valinta. Saattaa toki olla hieman kitkamakua omassa mielipiteessä, mulla kun on juurikin Hakka R:t 235/35/19 talvikumeina nykyisessä 

Löytyykö tuohon kitkojen paremmuuteen kaikissa tilanteissa oikeasti esim. jokin TM:n testi ja sen tulokset? Väittäisin, että mm. kuivalla ja märällä asfaltilla(kin) nastat voittavat kitkat.

autofanaatikko

Lainaus käyttäjältä: TTO - 02.08.13 - klo:20:42
Kirjoittanut: 2cka
« : tänään kello 19:36 »
Löytyykö tuohon kitkojen paremmuuteen kaikissa tilanteissa oikeasti esim. jokin TM:n testi ja sen tulokset? Väittäisin, että mm. kuivalla ja märällä asfaltilla(kin) nastat voittavat kitkat.

Kyllähän nastarengas on testien mukaan märällä ja/tai paljaalla tienpinnalla parempi kuin kitkarengas. Johtuu varmaan osittain siitä, että kitkarenkaassa on ilmeisesti veltompi runko.

johnbob

Lainaus käyttäjältä: Kulinaristi - 02.08.13 - klo:20:08
Onko oikeasti kitka huonompi jäisellä tiellä kuin nastarengas?
Toki jäähalliin kun mennään ja laitetaan vettä jään pinnalle, niin jokainen nastarengas voittaa kitkarenkaan. Mutta aniharvoin tienpinnalla ainakaan eteläisen Suomen pääteillä on jäätä senttejä tai millejä, vaan normaalisti jään paksuun on joitain millin kymmenyksiä tai vieläkin vähemmän. Mitenkäs siinä 1 mm pitkä nasta purikaan siihen 0,05 mm paksuun jäähän? Sopii miettiä.

Kunhan testaisivat näillä todellisilla jääpaksuuksilla eikä jäisellä polannetiellä vain.

Itse vetelin vuosikausia nastarenkailla, nyt parissa autossa Goodyearin erään vuoden testin parhaat kitkat (Ultra Grip Ice+)  ja yllätyin niiden pidosta ja hyvästä ajettavuudesta.

Ainakin etelä-suomessa keskustassa ajettaessa kitkarengas on lähes hyödytön siinä sohjo/jääpinnassa. Jos ajelisin kuivalla asfaltilla tai nätillä lumipinnalla Pohjois-Suomessa niin kitkat tulisi kyseeseen. Kuitenkin kun ottaa kelivaihtelut huomioon, niin ei epäilystäkään ettenkö ottaisi nastarenkaita.

Jyri

Jatketaan rengaskeskustelua tuolla: http://www.vagarena.fi/index.php?topic=564.270 ja yritetään pysyä täällä aiheessa, vaikka laaja onkin...

s-mod

Lainaus käyttäjältä: seatts - 02.08.13 - klo:20:41
kyllä itselle tulee ainakin hommattua nastat, pakkorako kun kevät talvella mökkitie aina ihan peilijäässä ja nousua n.500m kitkoillahan pärjää hienosti sen 95% talvesta mutta entäs kun osuu huonoon paikkaan se 5%.

En nyt tiedä kehtaako tällaisesta moposta edes kirjoittaa tänne mut.

Eilen tilattu Ocu 1.2 TSI elegance Candy White
Teron 17" vanteilla
kolmipuolainen nahkaratti
keinonahkaiset penkin taustat
tummennetut lasit
kangasmatot
roiskeläpät etu+taka
ilman merkkejä
Järki valinta! Suomen eniten myydystä auto mallista(2v)

Hevonlörö

Lainaus käyttäjältä: Huppe - 02.08.13 - klo:09:32
Oho! Auto pihassa! Luovutushuolto vielä ja pääsee huristelemaan.

Tsekkaappa Huppe ihan piruuttas öljyt jo luovutuksessa. Alkanut näitä kirjoituksia näkymään missä ihmetellään "öljynkulutusta" vaikka ajettu vasta muutama sata kilometriä  ???

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy