III-Octavia (yleistä III -mallista)

Aloittaja Erkka, 18.02.10 - klo:16:23

« edellinen - seuraava »

VAG!

Lainaus käyttäjältä: Huppe - 22.07.13 - klo:07:38
Bmw ei osannut.

Ei BMW:ssä tarvitse huomioida tuollaisia juttuja. BMW:t kun on suunniteltu 1-2 aikuiselle ja lapset ovat niissä vain ei-toivottuja häiriötekijöitä.

P.Alikka

^eikös juttujen mukaan BMW ole se missä ne lapset tehdään...  ;) muilla merkeillä hoidetaan sitten niiden kuljetus.
Ajossa I: Seat Leon ST FR 1,8 TSI DSG
Harrasteena: Nahkea Opel
Ex-VAG Skoda Octavia 2,0 TDI+DSG

Rujo77

Iltapäivällä jo mahdollisesti auton luovutus mutta todennäköisesti huomenna. Vaimo kävi sen verran jo kauppareissulla vakoilemassa että kyllä siellä ne sporttipenkit näytti olevan:) Onhan tässä fiilis vähän kun muksuilla jouluna:) Itselle kuitenkin kyseessä eka uus auto. Auto oli varustelussa äsken kun pirautin myyjälle ja sanoi että auto on valmis kyllä tänään mutta paperit saattaa tulla vasta huomenna.
Octavia III Combi 1.4 TSI Elegance Dynamic 2013 (Candy White)

Huppe

Mä jouduin skippaamaan sen Defa-lämmittimen ihan sen pistokkeen sijoittelun vuoksi. En tahdo valkoiseen autoon mustaa pistoketta siihen kohtaan mihin "asentaja sen keksii ominpäin pistää". Pistellään sitten luovutuksen jälkeen yksissätuumin se pistoke sopivaan kohtaan.
Superb 2.0 TSI 280 4×4 L&K DSG Business Line
ex. Octavia III LB 1.4 TSI DSG, Elegance, Dynamic

2cka

Lainaus käyttäjältä: Huppe - 22.07.13 - klo:11:52
Mä jouduin skippaamaan sen Defa-lämmittimen ihan sen pistokkeen sijoittelun vuoksi. En tahdo valkoiseen autoon mustaa pistoketta siihen kohtaan mihin "asentaja sen keksii ominpäin pistää". Pistellään sitten luovutuksen jälkeen yksissätuumin se pistoke sopivaan kohtaan.

Jep, samoin itsellä nimimerkillä tehdaslohkon pistokkeelle porattu reikä puskuriin VW:n toimesta  >:(
Nykyinen: VW Passat variant 2.0 TSi 280 4Motion 2016

Exät kronologisesti: Lancer Evolution X, Octavia III Combi 1.8TSi 4x4 DSG, Leon Cupra R, A6 Avant, New Beetle, Polo9N1, 325XiA e30

Karvis

Lainaus käyttäjältä: Huppe - 22.07.13 - klo:11:52

Edellistä Ocua ostaessa näytin myyjälle tarkan paikan mihin pistokkeen haluan ja kyllä se siihen hyvin osuikin, ei tullut mustaa finniä naamaan ::)
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

Mike Holder

Lainaus käyttäjältä: Kukkanen - 22.07.13 - klo:10:26
Ei BMW:ssä tarvitse huomioida tuollaisia juttuja. BMW:t kun on suunniteltu 1-2 aikuiselle ja lapset ovat niissä vain ei-toivottuja häiriötekijöitä.

Oh snap.

Huppe

Lainaus käyttäjältä: Kukkanen - 22.07.13 - klo:10:26

Totta. Hinausauton kyytiin mahtuu vain 1-2 aikuista.

VAG!

Lainaus käyttäjältä: P.Alikka - 22.07.13 - klo:11:10
^eikös juttujen mukaan BMW ole se missä ne lapset tehdään...  ;)

Ei hullumpi valinta asiakassegmentiksi :-) Lapsettomilla kun on vielä budjetitkin monesti vähän joustavampia.

Mutta kyllä mä olen puolivakavissani tässä asiassa BMW:n kohdalla. BMW:n panostus lapsiturvallisuuteen ja takajakkaran käytettävyyteen lasten kanssa on hyvin heikkoa. He ovat luultavasti tehneet aivan tietoisen päätöksen tässä asiassa ja nämä päätökset luultavasti perustuvat tarkkaan oman asiakasryhmän tutkimiseen.

Yhtenä konkreettisena esimerkkinä voisi ottaa takapenkin turvavyöt. 5-sarjalaisessa niissä ei ole voimanrajoittimia tai esikiristimiä. Nämä kun taas yleensä löytyvät puolta halvemmissa perhekinnereissä. 5-sarjalaiseen ei saa taakse sivutyynyjä lisävarusteena. Moneen muuhun perhemalliin saa. Ulkomittoihin nähden takatilat ovat onnettomat. Takapenkin keskipaikan turvavyön käytettävyys on aivan onnetonta, jotta penkistä saadaa paremman näköinen. Aurinkoverhojen käyttö on lapsille erittäin haastavaa, mutta visuaalisesti ne ovat tyylikkäät.

Ja tässähän linjassahan ei ole oikeasti mitään paheksuttavaa. Toiminnot on vain valittu muuta kuin lapsiperhettä ajatellen ja lopputulos on visuaalisesti hieno.

Rinkulakeula

Ainakin mun bimmerissä kaikki sisävalot ja oven kahvojen ledit sammuvat, kun ovet napsauttaa lukkoon.

Ja turvallisuusasioitahan voi vertailla näistä linkeistä ja tehdä omat päätelmänsä

http://www.euroncap.com/results/skoda/octavia.aspx

http://www.euroncap.com/results/bmw/3_series/476.aspx

http://www.euroncap.com/results/skoda/superb.aspx

http://www.euroncap.com/results/bmw/5_series/2010/401.aspx
Rinkulakeula vaihtui munuaiskeulaksi

Huppe

Lainaus käyttäjältä: Rinkulakeula - 22.07.13 - klo:14:21
Ainakin mun bimmerissä kaikki sisävalot ja oven kahvojen ledit sammuvat, kun ovet napsauttaa lukkoon.

...ja ainakin mun 2004 vuoden Bemarissa oli sivuturvatyynyt takapenkkiläisillä, kuten myös perseenlämmittimet. Toki kumpainenkin lisävarusteita ja uutena tuhansien eurojen hintaisia, mutta silti. Olikos Octaviassa jo kuskilla turvatyyny vuonna 2004? ;)

Jottei mene aivan offtopiciksi niin Suomen hinnaston mukaan ko. Bimmerissä oli pelkästään lisävarusteita yli 30000 euron arvosta. Nyt saa kutakuinkin samalla hinnalla Elegance-ocun jossa on about samat varusteet.  500Nm ei taida tosin saada edes rahalla Ocuun ;D

Ja ei, en ostanut sitä uutena, en minä sentään hullu ole ;)

VAG!

Lainaus käyttäjältä: Huppe - 22.07.13 - klo:14:23
...ja ainakin mun 2004 vuoden Bemarissa oli sivuturvatyynyt takapenkkiläisillä, kuten myös perseenlämmittimet. Toki kumpainenkin lisävarusteita ja uutena tuhansien eurojen hintaisia, mutta silti. Olikos Octaviassa jo kuskilla turvatyyny vuonna 2004? ;)

No, mä ostan autot uutena, joten minua ei kiinnosta tippaakaan mitä samaan malliin oli tarjolla 10 vuotta sitten. 5-sarjalaiseen ei ole moneen vuoteen saanut takatyynyjä. Ja kun Ocu tuli puheeksi, niin siihen saa alle 400 eurolla myös taakse sivutyynyt.

VAG!

Lainaus käyttäjältä: Rinkulakeula - 22.07.13 - klo:14:21
Ja turvallisuusasioitahan voi vertailla näistä linkeistä ja tehdä omat päätelmänsä

Mä en ole vielä oman elämäni aikana nähnyt sellaista lasta, joka istuisi kuin patsas paikallaan vyöistuimessa tai takapenkin normivöissä. Aina ne tuntuvat olevan johonkin suuntaan menossa ja heilumassa. Turvavöiden esikiristimet ovat takapenkkiläisen turvallisuuden kannalta erittäin oleellinen varuste. Sama koskee vöillä kiinnitettävää turvaistuinta. Läheskään kaikki vanhemmat eivät vedä jakkaraa kiinni penkkiin sellaisella voimalla, mitä testeissä käytetään. Tämäkin ongelma ratkeaa esikiristimillä kolaritilanteessa.

Toisekseen NCAP-testit tehdään aina kulimalleilla. Niissä ei huomioida esimerkiksi lisähintaisia sivutyynyjä.

Huppe

Nykyautossa  (Mitsubishi) on aivan mahdottomat muuten nuo takaturvavyöt, ne eivät vaan sovi yhteen ns. turvavyöistuimen kanssa ja kun molemmat lapset istuvat niissä niin vöihin laittaminen on lähes mahdoton tehtävä ja hermot menee joka kerta. Lisäksi istuimen irrottaminen ja takaisinlaitto isofix-kiinnikkeisiin on aivan mahdoton tehtävä. Kiinnikkeet kun on upotettu ilman mitään reikiä nahkaverhoiltujen penkkien uumeniin. Parhaillaan saa 10min turata yhtä turvaistuinta paikoilleen sormet verellä. Skodassa tuohon meni alle 2 sekuntia. Tuo olikin yksi tärkein kohta autoa valitessa, jotta isofix-istuin käy autoon, sen saa paikoilleen helposti ja lapset saavat itse turvavyöt itselleen + jalkatilaa on riittävästi jottei etupenkkiä tarvitse koko ajan potkia. Octavissa nuo kaikki kohdat täyttyivät, ainakin koeajotapahtumassa. Pidempi tarkasteluväli toki vaaditaan miten toimivuus on sitten käytännössä.

Mitä noihin takapenkin turvatyynyihin tulee, niin BMW:hän suositteli että ne kytketään pois päältä (virallisessa huollossa), mikäli takapenkillä kuljetetaan lapsia. Eli sikäli aika turhat varusteet, kun harvempi takapenkillä kuljettaa aikuisia. Lienevät nyttemmin todenneet itsekin että kukapa niistä 1000 euroa maksaisi kun eivät voi niitä kuitenkaan käyttää.

Skodassa tuo turvatyynyjen toteutustapa on käsittääkseni ja täältä saadun tiedon mukaan hieman erilainen eikä niistä (kaiketi???) ole vaaraa lapsille.

Karvis

Ja sitten palaillaan aiheeseen, lasten kuljettamisesta autossa voi jatkaa omassa ketjussaan.
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

Rinkulakeula

Lainaus käyttäjältä: Kukkanen - 22.07.13 - klo:14:40
Toisekseen NCAP-testit tehdään aina kulimalleilla. Niissä ei huomioida esimerkiksi lisähintaisia sivutyynyjä.

Niin, kuli- Superb ei näyttänyt pärjäävän kuli- BMW: lle. Sellaista se on.
Rinkulakeula vaihtui munuaiskeulaksi

VAG!

Lainaus käyttäjältä: Rinkulakeula - 22.07.13 - klo:14:49
Niin, kuli- Superb ei näyttänyt pärjäävän kuli- BMW: lle. Sellaista se on.

Bemu sai täydet pisteet 18 kuukautisen kohdalla, Sotka sai täydet pisteet 3-vuotiaan kohdalla ja molemmat sai lähes täydet pisteet toistepäin. Mä en löydä tästä mitään dramatiikkaa. Molempia haukuttiin siitä, että turatyynyjen varoitustekstit eivät ollaan norsun kokoisilla kirjaimilla.

Ja jos joku haluaa tästä vielä jatkaa, niin siirtäköön johonkin muuhun aiheeseen. Mä kun se siirron teen, niin keskustelu loppuu aina kuin seinään, joten en niin enää tee.

Ocu

Lainaus käyttäjältä: Huppe - 22.07.13 - klo:14:46

Skodassa tuo turvatyynyjen toteutustapa on käsittääkseni ja täältä saadun tiedon mukaan hieman erilainen eikä niistä (kaiketi???) ole vaaraa lapsille.

Niin onko se nyt varmaa että Octavialla lasta voi kuljettaa takana kun autossa lisävarusteiset takatyynyt??
Ajossa: RS Combi TSI -16
Ex:  Octavia III Combi 1.8 TSI DSG

b1mpo

Onko nyt niin jotta 150hv dieselissä ei ole takana monivarsituentaa, luulin että 140hv oli rajapyykki. Eli 1.4tsi bensiini vielä olisi ilman kuin myöskin 1.6tdi. Tämmöisen kuitenkin tapasin tampereen veholla.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

VAG!

Lainaus käyttäjältä: Ocu - 22.07.13 - klo:16:41
Niin onko se nyt varmaa että Octavialla lasta voi kuljettaa takana kun autossa lisävarusteiset takatyynyt??

Jos käyttää turvaistuimia kuten ohjeet kertovat, niin itse en näe mitään riskiä tyynyjen osalta. Täysin päinvastoin, sehän on vain loistava juttu, että ne laukeavat turvaistuimen ja oven väliin kolarissa.

Jos taas kuskaa pieniä junnuja ilman mitään jakkaroita, niin sitten tilanne voi olla erilainen.

Kun muksu on riittävän pitkä istumaan ilman jakkaroita, niin mitäpä ongelmaa siinä voisi tulla, kun pää on joka tapauksessa turvaverhon korkeudella ja sivutyyny vain puskee muksun kauemmaksi ovesta.

Ocu

Ok hyvä.

Mites muuten vetokoukku, onko mahdollista asentaa (kohtuuhinnalla) vetokoukkua jälkikäteen uuteen Octaviaan?

Kaltsu75

Lainaus käyttäjältä: Rujo77 - 22.07.13 - klo:11:40
Iltapäivällä jo mahdollisesti auton luovutus mutta todennäköisesti huomenna. Vaimo kävi sen verran jo kauppareissulla vakoilemassa että kyllä siellä ne sporttipenkit näytti olevan:) Onhan tässä fiilis vähän kun muksuilla jouluna:) Itselle kuitenkin kyseessä eka uus auto. Auto oli varustelussa äsken kun pirautin myyjälle ja sanoi että auto on valmis kyllä tänään mutta paperit saattaa tulla vasta huomenna.

Muutaman päivän meikäläistä aiemmin saat auton. Itse nimittäin kävin tänään autoliikkeessä ja myyjän mukaan auton tila oli nyt "kuljetuksessa" vai oliko se "menossa kuljetukseen". Anyway, kone näytti, että auto olisi liikkeessä pe-aamuna ja jos vain ehtivät, niin luovutus on perjantaina iltapäivällä. Jos ei siihen ehdi, niin sitten menee maanantaille...ei kyllä jaksas enää viikonlopun yli odotella...   ??? Tulis vaan liikkeeseen viimeistään torstaina, niin sitten kyllä ehtis auto viikonlopuksi ajoon  :D Noh, ei auta kuin odotella vielä hetki.
Ajossa: VW Tiguan eHybrid Elegance Business 150kW Persimon Red 2025

Huppe

Lainaus käyttäjältä: Kaltsu75 - 22.07.13 - klo:19:20
Muutaman päivän meikäläistä aiemmin saat auton. Itse nimittäin kävin tänään autoliikkeessä ja myyjän mukaan auton tila oli nyt "kuljetuksessa" vai oliko se "menossa kuljetukseen". Anyway, kone näytti, että auto olisi liikkeessä pe-aamuna ja jos vain ehtivät, niin luovutus on perjantaina iltapäivällä. Jos ei siihen ehdi, niin sitten menee maanantaille...ei kyllä jaksas enää viikonlopun yli odotella...   ??? Tulis vaan liikkeeseen viimeistään torstaina, niin sitten kyllä ehtis auto viikonlopuksi ajoon  :D Noh, ei auta kuin odotella vielä hetki.

Tohtiskohan itsekin taas kerran kysellä missä se auto menee nyt. Kuljetuksessa se oli jo viime viikon tiistaina.
EDIT: Eikun eipäs ollutkaan, vaan: "lähtenyt tehtaalta".

Ocu

Ihan mielenkiinnosta, mikähän siinä tehtaalta ajoon välissä kestää? Jopa useita viikkoja? Hangossa ruuhkaa mutta mitä noille autoille siellä yleensäkään tehdään, onko siinä enemmänkin paperisotaa vaiko pitääkö niitä oikeasti huoltaa tmv.

Tänään bongattu LB Golus vanteilla, hieno on, 18 tuuman vanne tekee ihmeitä ulkonäölle, varmaan oli sportti-alusta myös.

jaakkota

Tuntuu että nuita combeja on tullu nyt sitten kerralla enemmänkin.. :)omakin olis ylivieskassa sovittiin myyjän kans että hajen vasta perjantaina..ei ole niin kiire.niin autossa on huonontien paketti ja ei ainakaan omasta mielestä ollu mitenkään pahan näkönen

Ukkonen

Keskiviikkona saan alle oman 1,6Tdi Dsg Elegance Combin. Saa nähdä millainen kulttuurishokki on siirtyä diesel RS:stä tuohon koneeseen, en ole edes koeajanut kyseisellä moottorilla olevaa autoa :)

Halusin vaan saada käyttökustannuksia alaspäin, nykyinen kun vie omassa ajossa kesällä 6l ja talvella 6,5l satasella.

Subastar

Moottorilämmittimen pistoke sattui juuri haluamaani paikkaan, kun lähetin kuvalliset ohjeet liikkeeseen.
Passat Variant 1.5EVO Highline, 2019
Ex:
Golf VII Variant 1.0 Comfortline, 2017
Golf VII Variant 1.4 Comfortline, 2015
Octavia 1.4TSI Elegance, 2013
Golf V Variant 1.6 Comfortline, 2008
Golf IV Variant 1.6 Trendline, 2003

Pumpeli

Lainaus käyttäjältä: Ukkonen - 22.07.13 - klo:21:35
Keskiviikkona saan alle oman 1,6Tdi Dsg Elegance Combin. Saa nähdä millainen kulttuurishokki on siirtyä diesel RS:stä tuohon koneeseen, en ole edes koeajanut kyseisellä moottorilla olevaa autoa :)

Halusin vaan saada käyttökustannuksia alaspäin, nykyinen kun vie omassa ajossa kesällä 6l ja talvella 6,5l satasella.

eikös noi nykyisenkin räsän kulutuslukemat ole aika maltilliset? vai? kyselee semmoinen joka ei ole ikinä noita kulutuslukemia,niin ihmeemmin tarkkaillut :-\

Ukkonen

Niin nykyisen räsän kulutuslukemia nuo mulla oli, nyt tulevassa ne pitäisi olla jonkin verran pienemmät...

avo4

Lainaus käyttäjältä: Ukkonen - 22.07.13 - klo:22:27
Niin nykyisen räsän kulutuslukemia nuo mulla oli, nyt tulevassa ne pitäisi olla jonkin verran pienemmät...
meneehän tuo 1,6 kone reilusti alle 5 ltr mutta on siitä kyllä ajomukavuus kaukana. tai jos pitää masemista, niin väliäkö sillä...  ;D
itsellä oli sijaisautona Passat samalla koneella ja mihinkään ei kiihdy maantieohituksissa.
siinä oli kulutus alle 5 vaikka lusikka lattiassa koko ajan kun ei muuten kulkenu... ;D

Kaupungissa se pikkukone on yllättävän pirteä, mutta maantieajoon en itse ottaisi.
sinänsä paljonko "säästöä" mahtoi tulla kun tuskin ilman välirahaa vaihtoa teit...  ;)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy