Audi A3 chat

Aloittaja Flat, 12.02.10 - klo:07:14

« edellinen - seuraava »

Qrmu

Ei oikein löydy takajalkatilamittoja Golfiin tai A3:n. Mitta takakontin perältä etupenkkien takaosaan kuitenkin löytyy: Golf VI:ssä se on 1581mm ja A3 SB:ssä 1544mm. Tämän lisäksi A3:ssa on takakontti muutaman millin syvempi, joten tuosta voisi päätellä että Golfissa on takamatkustajien jaloille useampi sentti enemmän tilaa.
Bensaturbonelivetoautomaattifarmari

VAG!

aa

Tikka

Lainaus käyttäjältä: Kukkanen - 24.09.10 - klo:13:36
Ei tod. Ihan on mun kokoinen sälli, siis noin 180. Hitsi jos se olisi yhtään isompi, niin mä häviäisin sille aina painissa.

Mutta se auto saattoi olla normikolmonenkin, en ole aivan varma. Vuokrakottero joten ei jäänyt tarkemmin mieleen.

Öö, eli siis et ole varma olko se Sportback? Se ainakin selviää helpoiten siitä, että menitkö takapenkille takaovesta vai pitikö ahtautua etuoven kautta?

VAG!

aa

Flat

Lainaa
Hassultahan se kuulostaa, mutta ei ole mielikuvaa oliko takaovia vai ei

kuullostaa ihan NORMI mökkireissulta !

VAG!

aa

olympiavolkkari

Hohhoijaa voi tosiaan sanoa, kun A3:n sisätiloja arvostellaan, vaikka ei edes muisteta oliko kyseessä 3- vai 5-ovinen malli...

Skula voi arvuutella ihmettelijöillä, kummassa on isompi tavaratila Volvo V50:ssa vai A3 SB:ssa.

Pertsa

Lainaus käyttäjältä: skula - 30.09.10 - klo:19:28
Mites tämmöiseen kulimalliin sais vaihdettua monitoimiratin? eBay tarjoaa vaikka tämmöistä..

http://cgi.ebay.de/Lederlenkrad-Lenkrad-Audi-A3-S3-8P0-Q5-MFK-Austausch-/140456039933?pt=Autoteile_Zubeh%C3%B6r&hash=item20b3d515fd
Ratin lisäksi tarvit todennäköisesti liukurenkaan (schleifring) jossa on riittävä määrä pinnejä ja uuden kaapelinpätkän liukurenkaan ja airbagin välille. Bägin saat vanhasta ratista. Jos nykyinen ratti on nelipuolainen, tarvit lisäksi vielä uuden bägin kannen. Koodaus onnistuu melko varmasti vag-comilla, eli ei tarvi merkkiliikekäyntiä kuten mulla tähän B8:iin.

Menee varmastikin melkolailla yksyhteen tämän ohjeen mukaan vaihto myös A3:een:
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=907.0

Markku J

Skula: Näissä ratinvaihtoasioissa varsinainen ekspertti on rob-s. Kysäise häneltä.

Pertsa

Kyllä noita liukurenkaita on ebayssakin, jollain viidelläkympillä pitäisi irrota. Se vaan että pitäisi tietää että siinä on monitoimiratin tuki, eli niitä pinnejä siinä liittimessä kahdessa rivissä, eli 12kpl. Se vaan että nuo ebayn kuvan on yleensä niin huonoja ettei niisä saa selvää millainen se liitin siinä on.
Hyvällä tuurilla sulla sellainen jo on autossasi mutta todennäköisesti ei...se selviää vain ratin irrottamalla. En osaa kyllä sanoa mitä semmoinen maksais marmorilla.
Itselläni oli orkkis liukurenkaassa ja uudessa osanumero muuten sama mutta viimeinen kirjain oli eri.

Edit: Jep rob-s on näissä expertti

Pertsa

Tuossa esimerkiksi on noita pitkä liuta.
Nuohan on yleensä kolariautoista. Jos jaksaa harrastaa vähän salapoliisityötä niin koittaa löytää tuon liukurenkaan joka on irrotettu samasta autosta josta on se monitoimirattikin irrotettu. Noissa on usein mainittu automalli, kilometrit jne, niin voi sillä tavalla yhdistää toisiinsa.

rob-s

LainaaSkula: Näissä ratinvaihtoasioissa varsinainen ekspertti on rob-s. Kysäise häneltä.

Kyllä Pohjois Espoon Audi centerillä edelleen tehdään halukkaille muutostöitä:) ..myös ratinvaihtoja. Eilen oli A3 SB antennivahvistimen parannusprojekti Navi+ jälkiasennuksen yhteydessä.

Nykyiset: Audi R8 4.2 V8 ja Audi A5 B9 2.0TFSI quattro
Ex: Audi A4 B8.5 2.0TFSI quattro
Ex: Porsche 981 Boxster
Ex: Porsche Cayman S
Ex: Audi RS4 4.2FSI V8 B7 sedan
Ex: BMW 328i TwinPower Turbo Sport F30 Sedan /
Ex: Audi A5 2.0TFSI quattro cabriolet s-tronic  /
Ex: A5 3.0TDI quattro coupe s-line

Simola

Lainaus käyttäjältä: rob-s - 06.10.10 - klo:08:25
Kyllä Pohjois Espoon Audi centerillä edelleen tehdään halukkaille muutostöitä:) ..myös ratinvaihtoja. Eilen oli A3 SB antennivahvistimen parannusprojekti Navi+ jälkiasennuksen yhteydessä.

...ja jälki ja palvelu olivat erittäin hyvää.

Suosittelen lämpimästi PEAC:ä! ;)
Ex: VW Golf IV 1.8 Turbo GTI

VW Fahrer

Onko A3 Sportback oikeasti niin paljon parempi kuin Golf V kun jopa Saksassa lisähinta on aika suuri?  Onko siinä eroa hiljaisuudessa tai ajettavuudessa vai onko kyse vaan siitä että on laitettu kojelautaan kalliimpaa muovia? Kuinka on Open Sky -kattoluukut toimineet ja hohkaako suojakankaan läpi kylmä tai tuleeko helteellä auringon polte sisätiloihin? Onko sisätiloissa suurta eroa Audi A4:ään? Kuinka vähällä olette 2.0 TDI -mallit saaneet kulkemaan?
Ex: VW Golf 2.0 TDI Comfortline 2004

HJP

Mielestäni A3seen päätyvät enemmänkin ne jotka valitsevat autoa fiilispohjalta, eivätkä voivottele sitä muutaman tonnin lisähintaa Golfiin verrattuna. Nykyisellään A3:nen on Suomessa suhteellisen edullinen, ottaen huomioon vakiona tulevan varustetason eri business-malleissa. Sisätilat Audissa ovat Golfia pienemmät, ja säilytyslokerot onnettomat Golfiin verrattuna. Open Sky -kattoluukku on ainakin meillä toiminut moitteitta, ja tänä kesänä sille oli käyttöä lähes joka päivä. Aurinko ei polta/häikäise sen läpi, paitsi tarkoituksellisesti luukkua auki pidettäessä.

Simola

LainaaKäy ajamassa käytetyt 50-100tkm ajetut Golf V ja Audi A3SB, ja mielellään käy ajamassa ne hiekkatiellä, perusmaantiellä ja moottoritiellä, nastarenkaillakin vielä jos mahdollista.Ja jos mielestäsi niissä ei ole eroja niin osta halvempi vaihtoehto.

Minulle on ihan päivän selvää se miksi A3SB maksaa enemmän kuin Golf V. Nyt 80tkm mittarissa, auto on kuin uusi, mikään ei nitise, natise, kolise, ei ole hälyääniä.. Mutta Pertti Perustallaaja ei varmaan huomaa eroja, koska sitä ei oikeasti kiinnosta.. Erot löytää sellainen ihminen jota kiinnostaa miltä auto tuntuu, kuullostaa ja miten se istuu tiehen missäkin olosuhteessa..

Olen samaa mieltä. Kyllä tämä A3 SB on toista luokkaa viimeistelyltään kun Golf. Myös vikoja on paljon vähemmän kun edellisessä autossani, joka oli Golf IV GTI -02.
Viimeistely on todella pieniä asioita, mutta itse ainakin huomaan sen selkeästi.

Olen myös todella tyytyväinen tämän auton natinattomuuteen, kuten Skulakin tuossa sanoi.
Edellinen Golffini nitisi ja rämisi kojetaulusta luvattoman paljon, ja mitään hälyääniä ei edes huollossa saatu pois.

Jos autoni olisi quattro, voisin ajaa sillä ehkä vielä toiset satatonnia... :)

Jii74

Broidilla tuo samainen 125kW tehomylly omassa -08 S-line vajaaveto A3:ssa- raapii aika tavalla tyhjää ja vetelee kiihdytyksissä.
Eli tuo ainakin tuohon pakkaukseen aika paljon lisää ajonaatintoa tuo q.
Se on harmi että quattron jälkiasennus taitaa olla tekemätön paikka, tuonkin yksilön varustelista kun on likimain muilta osin ruksittu kokonaan (tuontiauto).

Offtopic: skulastahan on kasvanut esille oikea quattro-mies, eikä luntakaan ole vielä nähty, vai onko? ;D
Audi A4 Allroad Quattro 2.0 TDI -18

VW Fahrer

Lainaus käyttäjältä: skula - 02.11.10 - klo:11:54
lähes kuukauden hiljaisuus on hyvä päättää(hetkeksi) oman kulkineen paremmuuden puolustelulla!

Käy ajamassa käytetyt 50-100tkm ajetut Golf V ja Audi A3SB, ja mielellään käy ajamassa ne hiekkatiellä, perusmaantiellä ja moottoritiellä, nastarenkaillakin vielä jos mahdollista.Ja jos mielestäsi niissä ei ole eroja niin osta halvempi vaihtoehto.

Minulle on ihan päivän selvää se miksi A3SB maksaa enemmän kuin Golf V. Nyt 80tkm mittarissa, auto on kuin uusi, mikään ei nitise, natise, kolise, ei ole hälyääniä.. Mutta Pertti Perustallaaja ei varmaan huomaa eroja, koska sitä ei oikeasti kiinnosta.. Erot löytää sellainen ihminen jota kiinnostaa miltä auto tuntuu, kuullostaa ja miten se istuu tiehen missäkin olosuhteessa..

Ja jos nyt sellainen 'ihme' käy että löydät A3SB:stä paremmutta, niin sijoita vielä Quattro-ominaisuuteen, maksaa itsensä fiilareissa takaisin..

Itsellä verrokkina monta volkkaria, mutta viimeisenä Golf VI jota ajelin kun omaa A3SB:tä fixailtiin, voi jeesus sitä meteliä(rengasmelua, nitinöitä, natinoita, hälyääniä), nastarenkaat suti ja rouhi aina kun pienemmästä vauhdista lähti kiihdyttämään ("sutimisenestovalo" vilkkuu vakiona tuossa aina liikkeelle lähdettäessä, nastoilla ainakin!).. Ja moottorina oli sentäs vain 90kW TSI(manuaalina)! A3Q ei "suti"...

edit:yleensäkin näinkin lähellä olevien automallien erot löytyvät yleensä vasta vähän pidemmän tutustumisen perusteella, pelkkä 30min koeajo ei välttämättä paljasta mitään.. Kun olen ajellut A3SB:llä pidempään, löydän erot Golfiin välittömästi.. En silti ota sen kummemin kantaa että kannattaako rahallinen lisäinvestointi aakolmosen ostoon, sanon vain että minulle lisäinvestointi oli oikea valinta.

Joo, onhan se SB siistin näköinen ja ajaton oikean värisenä ja oikeilla varusteilla. Hienohan sillä olis päästellä! Ovat vaan sen verran kalliita ne hienot Open Sky -versiot että ennemmin sitä hommaa vaikka Passat variantin sitte aikanaan kattoluukulla ja muilla tarvittavilla lisävarusteilla.

Mulla painaa autohankinnoissa jälleenmyytävyys tosi paljon. Mä oon varma, että hyvin varustellun ja kunnon koneella olevan Golfin saa myytyä helposti, mutta noiden premiumien myynti on ollu ainakin ittellä aina vähä pitkällisempi operaatio. Onko ihmiset valmiita sitte maksamaan siitä mun hienosta A3:sta vai loppuuko rahat turhan monelta ku pitää pelkällä rahalla ostaa ilman vaihtoja...

Jatkan toistaiseksi nykyisellä hyvin varustetulla Golfilla, joka on sisältä lähes täydellisen hiljainen yksilö. Ainoastaan mukavuusilmastointisuulake pitää välillä ääntä. Se Audikin pitäis olla sitte Quattro ja hinta taas pompsahtaa! No, pitää ny kattoa pistänkö Volsun myyntiin. Ei oo mikään hinku kuitenkaan ku auto sopii niin hyvin käteen ja on hyvin varustettu.

Ex: VW Golf 2.0 TDI Comfortline 2004

Peeveli

Olen varmaan sitten kummajainen, mutta minua ei A3 sb vakuuttanut Golf VI:aan verrattuna laadultaan tai sisustukseltaan, ei myös uusi A1. Minun silmään A3 on vaan karumpi ja vaatimattomampi kojelaudaltaan eikä esim. ovipaneelit kahvoineen yllä hatchback-kutosen tasolle. Sirinää tuli elokuussa koeajamani 1,8 TFSI:n sisustuksesta, joten siinäkään ei saanut etulyöntiasemaa. Ja kyllä, sisustaa tuli myös hypisteltyä sormin. En pidä myöskään A3:n vanhahtavista heppoisista oven upotetuista ulkokahvoista, makuuni reilu tukeva ulkoneva kahva on vankan laadukas. Olisin voinut toki A3:n tilata, mutta en katsonut omalta osaltani lisähinnalle mitään katetta.

Ei sitten hernepalleroita sieraimiin. :)

Markku J

Golfiin en osaa A3:a verrata, mutta A4 B8:iin kylläkin. Talviajokoulussa pääsi molempia vertaamaan reaaliajassa. Reilusti halvemman ja heppoisemman oloinen oli A3:n kabiini ja myös nitinöitä siinä oli jonkin verran.

Näin kai kuuluukin olla hintaluokka huomioiden, ja myös malli-ikä. Onhan B8:n rakenne yhtä sukupolvea uudempi. Tämä vertailukokemukseni ei tietty A3:sta huonoa tee, mutta valinta noiden välillä olisi ollut kovin helppo jo tuon vaikutelman perusteella.

Aslaasj

Lainaahohkaako suojakankaan läpi kylmä tai tuleeko helteellä auringon polte sisätiloihin?

Olen ajanut -37 asteessa ja ei tuo suojakangas pahemmin päästä kylmää läpi. Toki läheltä kädellä kokeillessa huomaa, ettei ole peltikatto ja kattoverhoilu suojaamassa, itseäni ei ole häirinnyt.
Aurinko ei pääse häiritsemään.

Tos®

Lainaus käyttäjältä: skula - 08.11.10 - klo:13:49

Ja mikä parasta ja viimeksi tänäisenä ihanaisena pakkasaamuna, kun tiet olivat umpijäässä.. Tämä A3 räki paikaltaan kuin kesällä, ja kun otti ESP:n poijes, niin persettä vähän sivulle tarjoten, mutta ah niin varmasti, ja mikä parasta vain murto-osalla siitä rengasmelusta, alustan kolinoista, sisustan kitinöistä joita vastaavanlainen liikkeelle lähtö(joka muuten ei ole edes vajakilla, korostan vajakilla, ja korostan vielä, v-a-j-a-k-i-l-l-a mahdollista) Golfilsta lähti, viimeisten kokemusten perusteella (VI koppasesta)..
Hähähää  ;D

Tääl oli oikeen kiusalla suolattu ja syydetty hiekkaa joka paikkaan  :-\
Autotalli:
Golf 2025 GTE
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

lq

Joo no oma vika, kun kerran itse pyysin huollossa suuntaamaan ajovaloja hiukan ylemmäs, mutta kun ei jaksaisi katsella kuitenkaan vastaantulijoiden pitkien vilkuttelua.

Tarviiko tämmöisen MY10 A3:n valojen suuntauksessa testeriä/vagcommia vai meneekö ihan pelkällä ruuvaamisella?

Pekka T

LainaaJoo no oma vika, kun kerran itse pyysin huollossa suuntaamaan ajovaloja hiukan ylemmäs, mutta kun ei jaksaisi katsella kuitenkaan vastaantulijoiden pitkien vilkuttelua.

No, ei se nyt mikään sinun oma vika ole jos huollossa ei osata edes valoja säätää kohdalleen. Takaisin vain sinne huoltoon vaatimaan/pyytämään, että työ tehdään kunnolla.
Audi e-tron 55 quattro -20
BMW 328 i xDrive -13

Jindebyne

Faijan A3 sportback lainassa vanhempien uslkomaanmatkan ajan ja jopas sattuikin odottamattomia.

Eilen hain auton itselleni ja kaikki oli ok kun heitin vanhemmat kentälle ja auto kotipihaan.

Tänään sitten aamulla ajattelin vaihtelun vuoksi mennäkin A3:lla töihin kun sopiva talvipäivä ja quattro alla. No starttasin auton, harjasin auton lumesta ja pyyhkäisin tuulilasia kerran etupyyhkijöillä. Ihmetys oli suuri kun ainoastaan kuskinpuoleinen pyyhin toimi. Oikeanpuoleinen pyyhin ei tehnyt mitään ja menin tarkistamaan, ettei ole jäänyt jäätä tms estettä pyyhkimen luokse. Mitään ei ollut ja pyyhin "toimii" kun laittaa kertapyyhkäisyn viiksestä alas tai jos laittaa pyyhkimet tiheämmälle vauhdille, mutta silloinkaan tuo oikea pyyhin ei normaalisti toimi vaan kolahtaa aina alas eikä liikerata näytä luonnolliselta.

Eilen illalla siis kaikki oli hyvin ja aamulla päin helvettiä. En usko, että kukaan on käynyt omakotintalon pihassa yhtä pyyhkijää vahingoittamassa.

Minulla ei sen suurempaa kokemusta Audeista ole, joten onko joku ilmiselvä vika kyseessä? Varasin jo ajan huoltoon, mutta se menee vasta ensi viikolle, joten jää ajelut sitten vähemmälle mikäli lunta tulee taivaalta siihen asti.

Simola

Kuulostaa erikoiselta, ja valitettavasti en osaa tuossa neuvoa.
Uskonkin että se huolto on ihan oikea vaihtoehto.

Skula

.
Romurautaa ja paalivehkeitä.

Skula

Jaaph.. Hirveitä jäälohkareita kerää näemmä tämä A3SB myös tonne etuovien saranapuolille. Nyt jo maali lohkeillut ovenkulmasta kun oven on avannut jäätä vasten useampia kertoja! >:(

Onkohan tähän olemassa myös omat "jäätymisenestopalapelimuovipala"-virityksiä?

i20 - ei tätä ongelmaa!  8)
Romurautaa ja paalivehkeitä.

Simola

Minä en ole kyllä tuollaista ongelmaa havainnut, ja olen kyllä ajellut kaikenlaisissa lumiolosuhteissa.
En ole koko jäänestopaloja edes miettinyt, saatikka koskaan A3:een nähnyt edes tarjottavan.

Pertsa

Kyllä tuota samaa ongelmaa on myös A4 B8:ssa. Silloinhan tuo ongelma ilmenee kun auton päälle on satanut lunta ja sisätilanlämppäri lämmittää autoa niin apukuskin puolella lumi pääsee sulamaan auton päältä sen verran että se valuu vetenä oviaukkojen väliin saranapuolella ja jäätyy uudelleen. Sinne alas kertyy sellainen jääpaakku. Muutaman kerran on kunnolaa paukkunut ilkeästi kun on apukuskin ovi avattu kun siellä on jääkokkareet. Nyt osaa jo hiukan varoa. Vielä ei ole pelti rullalla eikä maali lähtenyt. Kuskin puolella tuota ropleemaa ei ole. Jos oli B8:iin jäänestopalat niin hommaisin kyllä.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy