Hyviä kokemuksia Yetistä - onko niitä?

Aloittaja Benander, 08.12.12 - klo:23:39

« edellinen - seuraava »

clacson

Eikös Yeti ole saksalaisissa katsastustiloissa todettu yhdeksi vähävikaisimmista autoista ikinä?

Oma monsteri on vasta 13000 km ja vajaan vuoden ollut käytössä. Tänä aikana ei mitään tarvetta pajalle pyörien kausivaihtoja lukuunottamatta. Tokihan osa vaivoista tulee vasta ikääntymisen myötä - itsekullekin ja myös kulutustavaroille.  ;D

Huolenpitosopimuksella voi aina hankkia mielenrauhaa. Onko soppari kohtuu- vai kohtuuttomaan hintainen, niin senhän kukin joutuu itse päättämään kukkaronsa jne. perusteella.  :D
Vasta suorakoipisten valtakunnassa opin varmaan pitämään suuni pienemmällä, silloin lienee kyllä hiukka myöhäistä.

Sherry

Minulla kokemusta Yetistä 83000 km kahden ja puolen vuoden aikana. Normaalien huoltohommien lisäksi auto ollut korjattavana kaksi kertaa. Ensimmäinen oli ilmastoinnin kompressorin vaihto 8 kuukauden kohdalla, ei vaan talven jäljiltä autoa viilentänyt. Tehtiin tietysti takuuhommana. Toinen käynti oli kahden vuoden kohdalla, silloin vaihdettiin tuulilasi, joka oli talvisesta kiven-tai nastaniskemästä johtuen haljennut. Tämä vaiva tuntuu olevan nykyautojen vika merkistä riippumatta, ainakin meidän firman autojen antaman kokemuksen perusteella.

Eli olen kovasti tyytyväinen autooni ollut. Nykyään jopa vaimoni, joka aluksi Yetiä ulkonäkösyistä vierasti, on siihen yhtä ihastunut.

Benander

Kiitos, Sherry, kommentista! Mukava kuulla, että olet selvinnyt Yetin kanssa vähin vaurioin. Sinun Yetisi näyttää käyvän dieselillä. Mahtaako siinä olla perää, että dieselkoneet kestävät bensakoneita paremmin, myös tämän ketjuongelman suhteen?

vasara

Lainaus käyttäjältä: Benander - 12.12.12 - klo:11:51
Kiitos, Sherry, kommentista! Mukava kuulla, että olet selvinnyt Yetin kanssa vähin vaurioin. Sinun Yetisi näyttää käyvän dieselillä. Mahtaako siinä olla perää, että dieselkoneet kestävät bensakoneita paremmin, myös tämän ketjuongelman suhteen?
Ko. diisseli varustettu jakohihnalla, eli ei ketjuongelmaa. Vaihtoväli 90tkm tai 120tkm? Vaihtotyön hinta vesipumpun uusimisen kera luokkaa 400-450â,¬.

Tureq

Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 12.12.12 - klo:12:25
Ko. diisseli varustettu jakohihnalla, eli ei ketjuongelmaa. Vaihtoväli 90tkm tai 120tkm? Vaihtotyön hinta vesipumpun uusimisen kera luokkaa 400-450â,¬.

Eikös nyt uusissa tai uudehkoissa dieseleissä tuo vaihtoväli ole venytetty jo 150tkm tai enemmän... -02 Octaviassa on jo 120tkm, 08 Jetassa 150tkm, ja kestävätkin sen. Ja uudet pienet TSI-koneethan on palanneet hihnaan, Ei VAG osannut tehdä ketjujakopäätä. Milloin nämä koneet Yetiin istutetaan, en tiedä. Kustannusluokka on ihan haarukassa, ehkä karvan yli tuon.

Voia konserni tehdä 1.6 TDI:stä hiukan kireämmän version ja istuttaa sen nelivetoyetiinkin!

Sherry

Eka Google-osuma: tamperelainen RS-Huolto antoi Yeti 2,0 TDI jakohihnan vaihtoväliksi 180 000/6 vuotta. Hinta toimenpiteelle 377 â,¬ ja vesipumpun vaihto samassa 207 â,¬. Ei ihan halpa, mutta onneksi aika harvoin tehtävä homma. Jakohihnan tai -ketjun keskinäisestä paremmuudesta en osaa sanoa yhtään mitään.

vasara

Lainaus käyttäjältä: Tureq - 12.12.12 - klo:12:39
Ja uudet pienet TSI-koneethan on palanneet hihnaan, Ei VAG osannut tehdä ketjujakopäätä.
...
Osaa VAG sen tehdä, esim. 1.8 tfsi. Noissas pienemmissä bensaturboissa varmaankin kustannustekijät ja painonsäästö ajoivat siihen, että kokeiltiin kestäiskö fillarinketju.

anttito

Täällä etuvetoinen 2.0 litran TDI. Mittarissa 65 tkm ja ikää aika tarkalleen 2 vuotta. Auto on käynyt kahdesti LL-huollossa. Ei muita tarpeita huoltaa tai takuukäyntejä.
Aikoinani menin autoa koeajamaan juuri ulkonäön vuoksi. Ulkonäkö, maavara ja riittävä sisäkorkeus sekä hyvä ajettavuus olivat syitä ostoon. Sisätilat ovat mukavan korkeat pitkälle ihmiselle, 190cm. Penkin saa yläasentoon ja pää ei siltikään osu kattoon. Muilla henkilöautoilla kuskin penkki ala-asennossa! osui pää kattoon.

+Kääntyy pienessä tilassa
+Liikenteen havainnointi hyvä korkeamman istumakorkeuden takia
-Ei se meluttomin auto, ainakaan Nokian HKPL 7 -renkailla. Kesärenkailla ok, pienen peräkontin/lokasuojien äänieritysprojektin jälkeen.
-Takaluukun kynnykseen kertyy lunta ja jäätä
-Etupyyhkimien kaukaloon kertyy lunta ja jäätä
-Tavaratila onnettoman pieni

tet

Eikös nyt uusissa tai uudehkoissa dieseleissä tuo vaihtoväli ole venytetty jo 150tkm tai enemmän...

Tuossa vm. -11 Scoutissa vaihtoväli 210 tkm. Jossain näin jo maininnan että uusimmissa (olikohan se tuo 1.6 TDI vai tulikohan uuden Golfin myötä jokin uusi diesel?) olisi 240 tkm.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

vasara

Eikös nyt uusissa tai uudehkoissa dieseleissä tuo vaihtoväli ole venytetty jo 150tkm tai enemmän... -02 Octaviassa on jo 120tkm, 08 Jetassa 150tkm, ja kestävätkin sen. Ja uudet pienet TSI-koneethan on palanneet hihnaan, Ei VAG osannut tehdä ketjujakopäätä. Milloin nämä koneet Yetiin istutetaan, en tiedä. Kustannusluokka on ihan haarukassa, ehkä karvan yli tuon.

Voia konserni tehdä 1.6 TDI:stä hiukan kireämmän version ja istuttaa sen nelivetoyetiinkin!
Joo, muistelin ihan väärin. 180tkm taitaa olla vaihtoväli.

Benander

Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 12.12.12 - klo:12:25

Olisko siis viisainta ostaa 2-litrainen diesel-Yeti? Ymmärränkö oikein, että silloin ei olisi ainakaan tätä ketjuongelmaa? Auto voisi olla bensalla käypää kylmempi, mutta sen kanssa varmaan pärjäisi. Nelivetoon minulla tuskin rahkeet riittää, mutta kaiketi tuolla etuvetoisella dieselkoneellakin pääsee ihan kohtuudella eteenpäin.

Jarde

Minulla Yeti 1.2 TSI DSG. Takana vajaa 40 tkm huolettomia kilometrejä. Olen autoon hyvin tyytyväinen. Näin talvella on tosiaan huomattu, että takaluukun eteen kasaantuu lunta, joka pahimmillaa estää koko takaluukun aukeamisen. Nastarenkaan ääni toisinaan häiritsee. Tavaratila ei ole suuren suuri, mutta muunneltavuus paikkaa sitä. Yeti on erinomaisen vakaa ja helppo auto. Korkeus tuo hyvän näkyvyyden, mutta sivutuuli ei silti vaivaa. Lisäksi hyvä maavara antaa mahdollisuuden ajella vähän monsterityyliin, vaikka takapyöristä ei apua olekkaan.

No...se jakoketju piti vähän outoa ääntä toisinaan startissa. Se korjattiin ekan LL huollon yhteydessä mukisematta veloituksetta. En tosin tiedä olisinko siitä edes rutissut, ellen olisi täältä lukenut asiaa ja osannut asiaa tunnistaa :) En pelästyisi tätä asiaa ainakaan itse. Kone voisi hyvin löytyä seuraavankin kulkineen nokalta. Samoin kun DSG7. Siitäkään ei ole huonoa sanottavaa.

the_raz

Lainaus käyttäjältä: Jarde - 12.12.12 - klo:23:04
Minulla Yeti 1.2 TSI DSG. Takana vajaa 40 tkm huolettomia kilometrejä. Olen autoon hyvin tyytyväinen. Näin talvella on tosiaan huomattu, että takaluukun eteen kasaantuu lunta, joka pahimmillaa estää koko takaluukun aukeamisen. Nastarenkaan ääni toisinaan häiritsee. Tavaratila ei ole suuren suuri, mutta muunneltavuus paikkaa sitä. Yeti on erinomaisen vakaa ja helppo auto. Korkeus tuo hyvän näkyvyyden, mutta sivutuuli ei silti vaivaa. Lisäksi hyvä maavara antaa mahdollisuuden ajella vähän monsterityyliin, vaikka takapyöristä ei apua olekkaan.

No...se jakoketju piti vähän outoa ääntä toisinaan startissa. Se korjattiin ekan LL huollon yhteydessä mukisematta veloituksetta. En tosin tiedä olisinko siitä edes rutissut, ellen olisi täältä lukenut asiaa ja osannut asiaa tunnistaa :) En pelästyisi tätä asiaa ainakaan itse. Kone voisi hyvin löytyä seuraavankin kulkineen nokalta. Samoin kun DSG7. Siitäkään ei ole huonoa sanottavaa.

Samansuuntaista kommenttia -tosin meillä tuli 1v ja 15 tkm Yetillä jonka jälkeen se vaihtui takaisin Roomsteriin sen suurempien sisätilojen takia (edellinenkin oli Roomsteri). Yeti on silti omasta mielestäni paras auto mitä minulla on ikinä ollut, se vaan ei ollut nykyiseen elämäntilanteeseen paras. Yetin tekee parhaaksi mm laadun tuntua sisätiloissa, matkustusmukavuus, ajettavuus, yleinen fiilis jne.

lumimiäs

Lainaus käyttäjältä: Benander - 12.12.12 - klo:22:47
Olisko siis viisainta ostaa 2-litrainen diesel-Yeti? Ymmärränkö oikein, että silloin ei olisi ainakaan tätä ketjuongelmaa? Auto voisi olla bensalla käypää kylmempi,

Kyllä. Oikein ymmärretty. Eikä se ole ainakaan 1,2 TSI:tä kylmempi.
Itse olen pärjännyt loistavasti -25 asteessa ilman viimasuojaakin.
Ero on huikea esim. edelliseen autooni ( Subaru Legacy).

Benander

En ole koskaan ajanut dieselautolla. Siksi kysyisin viisaammilta, mitä teidän mielestänne menetän ja mitä voitan, jos ostan tuon 2.0 TDI CR 81 kW Yetin. Tämä Yetin malli on ruvennut eniten kiinnostamaan. Vertailukohteena on nykyinen manuaalivaihteinen, bensalla kulkeva Mazda 6 Elegance 2.0 108 kW (joka on minulla nyt myynnissä).

Erityisesti minua kiinnostaa noiden koneiden käyttäymisen vertailu: käynnistys, liikkeellelähtö, kiihtyvyys, tehot, (ohitus)kiihtyvyys, sisätilojen lämpiäminen jne.

Riittääkö 2.0 TDI CR 81 kW -kone kuljettamaan Yetiä vaivattomasti? Mazdaan olen ollut kaikin puolin hyvin tyytyväinen.

vasara

Lainaus käyttäjältä: Benander - 14.12.12 - klo:20:53
En ole koskaan ajanut dieselautolla. Siksi kysyisin viisaammilta, mitä teidän mielestänne menetän ja mitä voitan, jos ostan tuon 2.0 TDI CR 81 kW Yetin. Tämä Yetin malli on ruvennut eniten kiinnostamaan. Vertailukohteena on nykyinen manuaalivaihteinen, bensalla kulkeva Mazda 6 Elegance 2.0 108 kW (joka on minulla nyt myynnissä).

Erityisesti minua kiinnostaa noiden koneiden käyttäymisen vertailu: käynnistys, liikkeellelähtö, kiihtyvyys, tehot, (ohitus)kiihtyvyys, sisätilojen lämpiäminen jne.

Riittääkö 2.0 TDI CR 81 kW -kone kuljettamaan Yetiä vaivattomasti? Mazdaan olen ollut kaikin puolin hyvin tyytyväinen.
(Oma diisseli Yeti oli 140hp koneella ja manuaali, joten kokemukset siitä)
-käynnistys: Käynnistyy myös kovilla pakkasilla. Yhden kerran alle -30
asteessa ei 1,5 tunnin letkulämmityksellä lähtenyt käyntiin.. 1 tunti lisää lämmitystä ja johan lähti. Ainakin aikaisemmissa Yeteissä oli diisselikoneissa kovilla pakkasilla kovettuvat moottorin kiinnityskumit, jonka seurauksena kylmä kone täristi tyhjäkäynnillä todella reippaasti. Tärinä asettui kun kone vähän lämpeni. En tiedä onko tämä tyyppivika jo korjattu?
-liikkeellelähtö: Manuaalivaihteinen diisseli 2.0 TDI herkkä sammumaan pienillä kierroksilla ryömittäessä, mutta kytkintä muistaa käytellä enemmän parin töksähtävän sammumisen jälkeen.
-tehot: Voimapuoli 81 kW tai 104 kW diisselissä nyt on mitä on, mutta eihän tuo Mazdan 2.0 108 kW mikään raketti ole sekään. Kaupungissa voimaa aivan riittämiin, mutta maantiellä saisi olla enemmän.
-ohituskiihtyvyys: Ohituskiihtyvyys maantiellä saisi olla parempi. Kyllähän tuolla kuitenkin jotenkin pärjää. Pieni diisselikone ja manuaalilaatikko on aika huono yhdistelmä ohittelussa, koska moottorin "vetoalue" lyhyt. Automaalilla tilanne paranee, tai ainakin mukavampi ajella, kun ei tarvitse ohituksen aikana pykältää kahta kertaa isommalle.
-sisätilojen lämpiäminen: Diisseli Yeteissä PTC- lisälämmitin, joten lämmintä pukkaa kylmillä keleilläkin varsin nopeasti. Ihan ok lämmöt pysyy sisällä.

upupa

Kokemusta ei vielä paljon (7300km) ole, muttei huonoa sanottavaakaan löydy. Itsellä ainoa Yeti-vaihtoehto oli tämä 1.8 bensamalli, jota nyt ei hinnastossa ole (mikä lie syys). Siinä on voimaa sopivasti ja ohituksetkin sujuu. Neliveto on näillä leveysasteilla välttämätöntä luksusta, niin että voi sen rahan huonompaankin tuhlata. Ainakin bensakone oli lämmin auto!

Auton tavaratilaa on moitittu pieneksi, mutta saa sen suureksikin. Itse ajan melkein koko ajan ilman takapenkkeja (=suuri farmari  :D )
viimeiset VW Passat 1.8 -99, Volvo S80T6 A -00, Volvo S40T5 A -04,
Yeti 1.8 TSI 4x4 DSG Experience -12

Arcca

Nyrkkisääntönä ajamisessa ei juuri ole mitään valtavaa eroa, ehkä merkillepantavin on ettei diesel ole niin herkkä ottamaan kierroksia eli kaasua voi painaa lähdössä huoletta ilma ryntäilyn pelkoa. Tämä menee kategoriaan liikkeellelähtö.

Käynnistys: Muista odottaa että hehkuvalo sammuu ennenkuin käynnistät, muuten sama kuin bensalla.

Kiihtyvyys ja tehot: Koeaja niin tiedät itse onko sinulle sopiva, täällä on niitä joille mikään ei riitä ja päinvastoin.
Ilmeisesti etuveto yeti on kohteena? Oma arvio on että 81kW diesel kuljettaa kevyesti Yetiä, mutta urheilullisuutta ei siinä ole. Mutta eihän Yetikään ole urheilullinen, joten perusdiesel istuu kokonaisuuteen.
Vertailun vuoksi puskin 66kW Passatilla 120tkm ja en oikeastaan koskaan ajatellut että voimaa pitää olla lisää. Dieselin vahva vääntö 1500-3000 kierroksilla saa ne toimimaan perusajossa vaivattomasti.
VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

LKo

...

Meillä on juuri tuollainen moottori Yetissä. Kyllä se sitä iloiseti kuljettaa. Se oli pienoinen yllätys että sitä pitää ajaa "kierroksilla" (4,5,6 vaihteilla >1500 rpm), mutta siihen on tässä vuoden aikana kyllä jo opittu. Silloin se kulkee kyllä sujuvasti.  Eli kun se vaihtamissuositus ehdottelee 6 vaihdetta kun kierroksia on 1300, niin siitä ei kannata valittää. Muuten kuuluu pahoja ääniä sieltä konepellin alta.

Skoda Yeti 2.0 TDI 110 4x4 Active

Paha71

Lainaus käyttäjältä: LKo - 14.12.12 - klo:22:50
Meillä on juuri tuollainen moottori Yetissä. Kyllä se sitä iloiseti kuljettaa. Se oli pienoinen yllätys että sitä pitää ajaa "kierroksilla" (4,5,6 vaihteilla >1500 rpm), mutta siihen on tässä vuoden aikana kyllä jo opittu. Silloin se kulkee kyllä sujuvasti.  Eli kun se vaihtamissuositus ehdottelee 6 vaihdetta kun kierroksia on 1300, niin siitä ei kannata valittää. Muuten kuuluu pahoja ääniä sieltä konepellin alta.

81kW:n 2.0 TDI:ssä vääntömomentin "huippu" on 250Nm@1500-2500rpm. Hiukan omituiselta kuulostaa omaan korvaani tuo ( ajotietokoneen antama? ) vaihtamissuositus...  ???
Ex-VAG: Golf IV Variant 1.9 TDI A & Touran 2.0 TDI DSG

LKo

Lainaus käyttäjältä: Paha71 - 14.12.12 - klo:23:04
81kW:n 2.0 TDI:ssä vääntömomentin "huippu" on 250Nm@1500-2500rpm. Hiukan omituiselta kuulostaa omaan korvaani tuo ( ajotietokoneen antama? ) vaihtamissuositus...  ???
Niin minustakin. Ja vielä oudommalta kuulostaa moottorin äänet jos sitä yrittää noudattaa. Ensin se näyttö kiusasi oikein toden teolla. Kun kyselin huollosta voiko suosituksen koodata pois päältä, niin lupasivat katsoa asiaa kun tuon auton normaaliin huoltoon. Meillä tuo ei ole enää kiusannut, kun pistin mustan teipipalan siihen päälle.  ;D ;D

Tästä asiasta on kirjoiteltu foorumilla aiemminkin. Esim tuolla ketjussa
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=9764.msg232856#msg232856

Benander

Lainaus käyttäjältä: LKo - 14.12.12 - klo:22:50

Kiva kuulla että kuljettaa iloisesti. Tosin sinulla näyttää olevan nelivetoinen Yeti; itse taidan nuukuuksissani tyytyä etuvetoiseen.

Katselin alkuun pelkästään bensakoneita, koska ne olisivat täällä, missä nykyisin asun, suhteellisen edullisia: 1.2 TSI Yetin saisi n. 16 000 eurolla (Fresh-varustelulla) ja 1.2 TS:n DSG-vaihteistolla 18 400 eurolla (Active-varustelulla). Yeti 2.0 TDI CR maksaa n. 18 000 euroa. Vaikka dieselversio on kalliimpi, en taida uskaltaa hankkia TSI-konetta; sen verran olen lukenut mm. tältä foorumilta siinä ilmenneistä ongelmista.

Paha71

Lainaus käyttäjältä: LKo - 14.12.12 - klo:23:14
Niin minustakin. Ja vielä oudommalta kuulostaa moottorin äänet jos sitä yrittää noudattaa. Ensin se näyttö kiusasi oikein toden teolla. Kun kyselin huollosta voiko suosituksen koodata pois päältä, niin lupasivat katsoa asiaa kun tuon auton normaaliin huoltoon. Meillä tuo ei ole enää kiusannut, kun pistin mustan teipipalan siihen päälle.  ;D ;D

Tästä asiasta on kirjoiteltu foorumilla aiemminkin. Esim tuolla ketjussa
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=9764.msg232856#msg232856

Palstalta löytyy VAG-Com-osaajia; miksi odottaa huoltoon asti..?  ::)  ;)

Ensimmäinen virkkeeni koski kommenttiasi: Se oli pienoinen yllätys että sitä pitää ajaa "kierroksilla" (4,5,6 vaihteilla >1500 rpm) - mielellään juuri näin; vääntöalueella.  :) Itselläni on ollut vain automaattivaihteisia dieseleitä - niissä moottorin ja vaihteiston "aivot" saivat hoitaa tuon optimaalisen vaihteenvalinnan ajotilanteen mukaan.  ;D

LKo

Lainaus käyttäjältä: Paha71 - 14.12.12 - klo:23:28
Palstalta löytyy VAG-Com-osaajia; miksi odottaa huoltoon asti..?  ::)  ;)
Tuolla linkkaamassani ketjussa kyselin josko joku osaaja tietäisi. En vaan ole saanut vastausta. En tiedä liekö sillä vaikutusta että tuo Yeti on Active-varustuksella, jossa se ajotietokone taitaa olla hiukan yksinkertaisempi kuin muissa.
Lainaa
Ensimmäinen virkkeeni koski kommenttiasi: Se oli pienoinen yllätys että sitä pitää ajaa "kierroksilla" (4,5,6 vaihteilla >1500 rpm) - mielellään juuri näin; vääntöalueella.  :)
Näinhan se luonnollisesti on että vääntöalueella... Minä kun tyhmyyksissäni uskoin että viisaat suunnitelijat olisi laittaneet ne vaihtamissuositukset siihen malliin että ehdoteltaisiin myös vaihtamista sillä oikealla alueella. Mutta kuten sanottua: mustalla teipinpalalla siitä selvittiin, kun sen typeryyden katseleminen alkoi kyllästyttää.  ;D

aoa

Minulta lisää hyviä kokemuksia:

Autoni on Yeti 1.4 TSI -11, kilometrejä n. 50000.

Omaan makuuni Yeti on paras auto, mitä markkinoilta löytyy. Kohtuuhintainen auto, jossa on hyvä ajoasento ja mukava ajettavuus niin motarilla, sohjossa kuin mökkitielläkin. Ja tilaakin on hyvin jopa meidän lapsiperheelle. Vaikka tavaratila ei ole kovin iso, sen muunneltavuus on helppoa. Aikaisemmat autoni ovat olleet farmarigolffeja sekä yksi Fabia, eikä niitä ole tullut ikävä vaikka niihinkin olin pääasiassa aina tyytyväinen.

Dieseliin tottuneena vierastin aluksi äkkinäistä liikkeellelähtöä, mutta siihenkin tottuu. Kulutus on ihan kohtuullista, tosin moottoritienopeuksissa auto ei todellakaan ole mikään säästöpossu. Tehoja 90 kW:n myllyssä tuntuu olevan ainakin riittävästi liikuttamaan korkeaa, mutta suhteellisen pientä koria.

Ehkä paras ominaisuus autossani on ollut huolettomuus. Yhtään kertaa ei ole tarvinnut autoa korjaamolla 30 tkm:n huoltoa lukuunottamatta käyttää. Saattaahan tämäkin jotain ylimääräisiä käynnistysääniä pitää ainakin sen jälkeen, kun TSI-ongelmista kertovaa ketjua on täällä tullut luettua. Tuskinpa ne mitään vakavia kuitenkaan ovat olleet. Ja pienistä nitinöistä en ole välittänyt, niitä lienee joka autossa.

Ehdottomasti suosittelen Yetiä ennen kaikkea arkiajoon liittyvien ominaisuuksiensa vuoksi. Jos tykkää urheilullisuudesta niin sitten tietysti kannattaa valita jokin muu, mutta omasta mielestäni Yeti on älyttömän paljon mukavampi ajella kuin esimerkiksi appiukkoni e-mersu. Ennen kaikkea Yeti on mainio perusauto Suomen vaihteleviin olosuhteisiin.

tet

Lainaus käyttäjältä: LKo - 14.12.12 - klo:23:39
Näinhan se luonnollisesti on että vääntöalueella... Minä kun tyhmyyksissäni uskoin että viisaat suunnitelijat olisi laittaneet ne vaihtamissuositukset siihen malliin että ehdoteltaisiin myös vaihtamista sillä oikealla alueella. Mutta kuten sanottua: mustalla teipinpalalla siitä selvittiin, kun sen typeryyden katseleminen alkoi kyllästyttää.  ;D

Jos vääntöhuippu on 1500-2500 rpm niin, niin eihän se välttämättä tarkoita sitä ettei alle 1500 rpm ole vääntöä lainkaan. Vaihtamissuositus on rakennettu polttoainesäästöä varten, ei mahdollisimman reipasta etenemistä varten. 103kW diesel + DSG6 käyttää usein taajamanopeuksissa tasakaasulla kierroslukualuetta 1000-1250 rpm. Ylämäen tullessa eteen rupeaa murisemaan kyllä rankasti, mutta olen antanut murista, ei se minua niin hirveästi häiritse kun auto nyt muutenkin on äänekkäämmän sorttinen.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Benander

Olen näissä diesilien vääntöjutuissa vähän ymmälläni. Kun olen lukenut foorumissa käytyjä keskusteluja asiasta, on tullut sellainen tunne, että monet kokevat olevansa mukana kilpa-ajoissa eikä tavallisessa liikenteessä.

Itse en ole enää nuori, joten en varsinaisesti kaipaa vauhdin hurmaa, mutta toki kuitenkin sellaisen auton , jolla pääsee tarvittaessa liikennettä hidastavien ajoneuvojen ohi. Jos tuo 2.0 TDI CR 81 kW on sellainen, niin se riittää kiihtyvyyden suhteen minulle.

Mäkkäri

Lainaus käyttäjältä: Paha71 - 14.12.12 - klo:23:04
81kW:n 2.0 TDI:ssä vääntömomentin "huippu" on 250Nm@1500-2500rpm. Hiukan omituiselta kuulostaa omaan korvaani tuo ( ajotietokoneen antama? ) vaihtamissuositus...  ???
ja 4-vetoisessa 280nm. Ex Yetini oli 81 kw ja 4- vetoinen. KCR:n boksin kanssa ei ollut pelkoa jalkoihin jäämisestä.
Audi A4 2.0 TDI Avant Business -10
Kawasaki Versys -11,PC,L-Vince +
perheen muut Waggineet; Audi A3 sportback S-line White Business Open Sky-11 ja Audi A4 1,9 tdi Avant Quattro -03.
"vanha Rouva" Audi A6 C5 Allroad quattro 2,7 T tiptronic

LKo

Lainaus käyttäjältä: tet - 15.12.12 - klo:11:00
Jos vääntöhuippu on 1500-2500 rpm niin, niin eihän se välttämättä tarkoita sitä ettei alle 1500 rpm ole vääntöä lainkaan. Vaihtamissuositus on rakennettu polttoainesäästöä varten, ei mahdollisimman reipasta etenemistä varten.
Onhan siellä alhaallakin toki jotain vääntöä, mutta kun se moottori päästää niin surkeita valitusääniä. Ei näissä eläkeläisvauhdeissa (lue nopeusrajoituksia noudattavissa vauhdeissa :)) haluta polttoainesäätöä kompensoida ainakaan moottoriremonteilla. :-\

Paha71

Lainaus käyttäjältä: Mäkkäri - 15.12.12 - klo:16:18
ja 4-vetoisessa 280nm.

Totta. Ja kierrosalue tälle on 1750-2750rpm. Minun moka; otin tiedon väärästä kohdasta, eli etuveto-Yetin spekseistä. :)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy