Hyviä kokemuksia Yetistä - onko niitä?

Aloittaja Benander, 08.12.12 - klo:23:39

« edellinen - seuraava »

Benander

Kävin äskettäin Skoda-liikkeessä ja ihastuin Yetiin, vaikka olin tullut katselemaan Octaviaa. Nyt olen lukenut kilometrikaupalla käyttäjien kokemuksia Yetistä - ja säikähtänyt sitä vikojen määrää, mitä siellä on raportoitu. Turbo temppuilee, vaihteisto (DSG) nykii ja hajoilee, on nitinöitä, sisätilat ei lämpene kunnolla talvella ja vaikka mitä muuta.

Nyt olen miettimässä, uskallanko ostaa Skodaa ollenkaan, ainakaan turbokoneistolla. Ja diesilillä käyvää haukutaan sitä paitsi miltei pakastimeksi.

Haluaisinkin kuulla erityisesti niiden mieleipiteitä, jotka ovat tyytyväisiä autoonsa. Olisiko minulle tullut kommentteja lukiessani vain optinen harha? Onko sellaisiakin Yetillä ajavia oikeasti olemassa, jotka - ihan perustellusti - pitävät autoaan hyvänä valintana?

qsla

Omakohtaista kokemusta Yetistä on vähän ja sekin oikeastaan repsikanpaikalla istuttua. Harrastuspiirissä kolleegalla on 2.0TDI DSG Yeti ja ollut hänenmukaansa täysin viaton. Mittarissa on reilut 60tkm. Kylmiähän nuo dieselit tuppaavat olemaan jokaisessa korissa, ei ole pelkästään Yetin ongelma, mutta sitävarten on se webasto ja maskin eteen voin laittaa suojapahvia  :) Ja mitä nitinöihin tulee niin niitä kyllä tuntuu löytyvän vähän joka autosta, kolleegan yetissä piti nitinää kaasupoljin joka oli kuulema ärsyttävä mutta poistui silikonispraylla omatoimisesti :)

Passat GTE 2020 FL
Tiguan eHybrid

Ex:
Passat GTE 2018
Polo 1.2TSI 81KW DSG Highline
Golf Alltrack TDI 135KW DSG 4Mot
Polo 1.2TSI 77KW DSG Highline   
Tiguan 2.0TDI DSG 4Mot BMT
     Passat CC 2.0TDI 125KW
     Golf V 2.0TDI
     Golf IV 1.4 16V

Vaarivanhus

Vajaan 10 tkm kokemus Yetistä, etuvetoinen manuaalivaihteistolla 1,2 TSI-moottorilla, Adventure. Itsekin kauhistelen täällä olevia kertomuksia jakopää- ja DSG-vaihteistojen ongelmista. Ehkäpä on osin niinkin, että harva kertoo positiivisista kokemuksistaan ja näin ollen negatiiviset kokemukset työntyvät helpommin näkösälle? Mene ja tiedä. Öljyt vaihdatan moottoriin "varmuuden vuoksi" 15 tkm välein, ensimmäisen kerran 2000 km paikkeilla. Perustamatta huoltokirjan ohjeista, lienenkö vain vanhanaikainen?

Itse olen ollut ainakin toistaiseksi tyytyväinen autooni. Natinoista en ole havainnut minkäänlaisia oireita ja kyllähän tuolla kohtuuhyvin tarkeneekin. Johtuneeko osin siitä, että on sitä tullut "pakastimillakin" ajeltua. Tosin en vielä ole ajanut kuin max -22 asteen pakkasella. Lasit pysyi hyvin sulana ja en voi sanoa, että mitenkään vilun tunnettakaan olisi ollut. Takalasi menee lumipöllyssä umpeen, mutta niinhän se tekee kaikilla pystyperäisillä autoilla. Lämpenemisnopeus lyhyillä matkoilla on mielestäni jotain "keskiluokkaa".
Ajo-ominaisuuksissa ei mielestäni ole mitään negatiivista ja erittäin positiivisena asiana ole kokenut auton reilun maavaran "henkilöautoon" verrattuna. Ei kolise pohja huonoissa olosuhteissa.
Negatiivisena asiana voi sanoa lumen, eritoten jään keräytymisen takapuskurin päälle. Takaluukun alareuna ottaa puskurin päällä olevaan jäähän kiinni ja olenkin katsonut aiheelliseksi puhdistaa jäät pois ennen luukun avausta. Samoin luukun yläreuna saattaa "rutista" sinne väliin kertyneen jään johdosta, luukkua täysin avattaessa. Auton ovien muotoilu suhteessa koriin on hyvin tehty, jäätä en ole huomannut kerääntyvän eikä lumetkaan lennä penkille ovea avattaessa. Katon puhdistaminen lumesta on kattokiskojen ja auton korkeuden vuoksi hieman hankalaa. Ehkäpä osin siksi, etten ole mikään koripalloilija.

Konehuone tuntuu pysyvän erittäin hyvin puhtaana, jos vvertailee vaikkapa Tiguaniin.
Manuaalivaihteisiin olen ollut tyytyväinen, herkästi ja täsmällisesti toimii. Penkit ja ajoasento ovat mainiot. Kävin pari viikkoa sitten koeistumassa uuden Honda CRV:n, jopahan oli surkean  ahtaan tuntuinen istuttava. Polvetkin ottivat kojelautaan kiinni, vaikka olen melko "matalajalkainen". Ehkäpä en vain ole Japanilaisen "standardin" mukaan tehty?

Bensan kulutus on, moottoritienopeuksia lukuunottamatta, mielestäni aivan kohtuullinen.

Tavaratila ei ole pituudella pilattu, mutta ei se liian pienikään ole. Lapsiperheellä saattaa ollakin jo toinen juttu.

Nykyisen kokemuksen perusteella voisin aivan hyvin valita toisenkin Yetin - edelleenkin manuaalilaatikolla, mutta ehkäpä dieselmoottorilla ja Webastolla? Varmaankin riippuu paljon siitä, minkälaisissa paikoissa joutuu ajamaan, mutta itselläni ei ole tullut tarvetta nelivetoon. Reilun maavaran ansiotako?
Jatkan "koeajoa", aika näyttää, muuttuko käsitykset autosta.
Joutilas 76v

vws

Täällä yksi tyytyväinen Yetin omistaja. Mutua... samat turbo ja dsg ongelmat löytynee jokaisesta Skodasta... eikös ne moottorit ja dsg:t tule samalta linjalta. Nitinöitä ei ole (kop-kop) vielä ollut. 1.2 TSi itsellä ja experience varustetason sisältämä PTC-lämmitin auttanee aika paljon lämpenemisessä. Edeltäjä VW variant 1.4 Tsi oli paljon kylmempi kuin Yeti. Nyt n. 3 min ajon jälkeen tulee jo haalean lämmintä ilmaa. Olen jälkikäteen asentanut konepeltiin sen lisäeristeen. Kattoikkunnan verho kannattaa pitää kiinni kunnes lämpenee, koska lasin läpi saattaa hohkata viileää. Nyt kun tuli pakkaskelitkin etelään olen myös todennut tuulilasinlämmityksen käteväksi... ei tarvitse jääskrapalla raaputella lasia.
Octavia LB 1.0 Style 2019
ex: Touran 1.4 TSi 2016, Octavia Combi 1.6 TDi 4x4 Elegance 2015, Yeti 1.2 TSi Experience 2012, Golf Variant 1.4 TSi Comfortline 2009

Arcca

Lainaus käyttäjältä: Benander - 08.12.12 - klo:23:39

Haluaisinkin kuulla erityisesti niiden mieleipiteitä, jotka ovat tyytyväisiä autoonsa. Olisiko minulle tullut kommentteja lukiessani vain optinen harha? Onko sellaisiakin Yetillä ajavia oikeasti olemassa, jotka - ihan perustellusti - pitävät autoaan hyvänä valintana?

Kyllä on tyytyväisiä. Yeti on pätevä auto juuri niinkuin olet huomannut, erityisesti sellaiseen jokapäiväiseen yleiskäyttöön. Nyt yli 2 vuotta ollut meillä ja otan sen aina meidän pihasta kun pitää lähteä jotain asioita hoitamaan kylille (CC saa jäädä katokseen), vaikka vaimo nuriseekin kun on hänen autonsa. Tilaa, maavaraa, näkyvyyttä ulos piisaa, silti ulkomitat pienet. Onpa niitä irrotettavia takapenkkejäkin otettu pois tavaroiden tieltä, irrotusmekanismi kätevä ja nopea.

Meillä siis 1.2TSI ilman PTCtä. Kun käytämme sisätilanlämmitintä ollaan kyllä pärjätty. Ajoon lähtiessä auto viilenee kunnes koneen lämmöt nousee. Sitten on lämpö riittänyt ihan hyvin mielestäni, mutta onkin tapana ajella ulkovaatteissa.

Yhtään vikaa ei ole ollut, paitsi jakoketju kiristimineen on vaihdettu. Ajoittaisia nitinöitä en pidä vikana, semmoista autoa ei mulla ole ikinä ollutkaan jossa niitä ei olisi.

Eikä ole mitään aikomuksia luopua Yetistä näillä näkymin.

Edit. Tulipa mieleen jotain negatiivistakin: Adventuren radion (Swing?) ääni kaiuttimineen on mielestäni surkeanpuoleinen.

VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

Peeveli

Jos itse aloittaisin nyt auton oston "puhtaalta pöydältä", olisi TEORIASSA neliveto Yeti Experience-varusteilla ykköskohteeni -huolimatta siitä että alla on nyt Yetiä uudempi automalli. Mutta, siis TEORIASSA. Miksi? Siksi, että juuri tsekattuani huvikseen hinnaston on 1,8 tsi dsg 4X4-malliversio tippunut pois valikoimista! En enää kusisikaan dieselversioon päin näillä olemattomilla polttoainelaatujen hintaeroilla. Ja Yetin tiiliskivimalli vaatisi 1,8-bensakoneen liikkuakseen makuuni livakasti. Jos se olisi edelleen valikoimissa, voisin olla niin hullu että vaihdattelisin semmoiseen -runsas lumentulo yhtenä painavana syynä maavara-asiana. Vaimo ei tykkää Yetin ulkonäöstä vaan nyt en kyselisi häneltä tippaakaan asiaa vaan tekisin kaupat ihan ite. Itse tykkään Yetin ulkomuodosta, siinä on munaa omalla tavallaan. Ja etenkin pronssinruskeana, se olisi värivalintani Yetissä.

Mäkkäri

Lainaus käyttäjältä: Peeveli - 09.12.12 - klo:09:52
Jos itse aloittaisin nyt auton oston "puhtaalta pöydältä", olisi TEORIASSA neliveto Yeti Experience-varusteilla ykköskohteeni -huolimatta siitä että alla on nyt Yetiä uudempi automalli. Mutta, siis TEORIASSA. Miksi? Siksi, että juuri tsekattuani huvikseen hinnaston on 1,8 tsi dsg 4X4-malliversio tippunut pois valikoimista! En enää kusisikaan dieselversioon päin näillä olemattomilla polttoainelaatujen hintaeroilla. Ja Yetin tiiliskivimalli vaatisi 1,8-bensakoneen liikkuakseen makuuni livakasti. Jos se olisi edelleen valikoimissa, voisin olla niin hullu että vaihdattelisin semmoiseen -runsas lumentulo yhtenä painavana syynä maavara-asiana. Vaimo ei tykkää Yetin ulkonäöstä vaan nyt en kyselisi häneltä tippaakaan asiaa vaan tekisin kaupat ihan ite. Itse tykkään Yetin ulkomuodosta, siinä on munaa omalla tavallaan. Ja etenkin pronssinruskeana, se olisi värivalintani Yetissä.

+1 ;)
Audi A4 2.0 TDI Avant Business -10
Kawasaki Versys -11,PC,L-Vince +
perheen muut Waggineet; Audi A3 sportback S-line White Business Open Sky-11 ja Audi A4 1,9 tdi Avant Quattro -03.
"vanha Rouva" Audi A6 C5 Allroad quattro 2,7 T tiptronic

Vaarivanhus

Lainaus käyttäjältä: Peeveli - 09.12.12 - klo:09:52
Itse tykkään Yetin ulkomuodosta, siinä on munaa omalla tavallaan. Ja etenkin pronssinruskeana, se olisi värivalintani Yetissä.

Samat ajatukset, mielestäni kivan ja sympaattisen näköinen. Tiguanit, Honda CRV, Volvon jne katumaaturimallit. samannäköisiä "pulloperseitä" tötteröitä. Jotenkin Yeti muistuttaa noita autoilun alkuaikojen kulkineita,kuten Ford, mikä sen malli nyt olikaan? Eli silloin, kun autot olivat vielä autojen näköisiä. ;D
Joutilas 76v

Peeveli

Lainaus käyttäjältä: Vaarivanhus - 09.12.12 - klo:10:07
Samat ajatukset, mielestäni kivan ja sympaattisen näköinen. Tiguanit, Honda CRV, Volvon jne katumaaturimallit. samannäköisiä "pulloperseitä" tötteröitä. Jotenkin Yeti muistuttaa noita autoilun alkuaikojen kulkineita,kuten Ford, mikä sen malli nyt olikaan? Eli silloin, kun autot olivat vielä autojen näköisiä. ;D

Nimenomaan! Yeti on riittävän kulmikas ollakseen hyvännäköinen. Joku hb-Golf ei ole sitä ja on siksi tylsä. Ja taas sukkulamaiset "pulloperseautot" joihin lasken myös lähes kaikki nykycittarit ja oman V40:n, ovat kaikki samannäköisiä ja eivät jaksa kauaa ihastuttaa ulkomuodollaan vaan nekin alkavat tuntua tylsältä. Yeti ja Range Roverit; niissä on vielä sopivasti kulmia.

-ruoska-

Täällä n. 50M metriä takana 2010 1.2TSI Adventurella, ja ei voi olla kuin tyytyväinen. Ehkä enemmänkin.

Autokuumeen iskiessä päälle ei tarvi kuin mennä istuksimaan kuumeen kohteeseen ja todeta, että ei tämä pääse samalle tasolle kuin Yeti. En tosiaan tiedä mikä siinä on. Varsinkin kun puhutaan saman hintaluokan vehkeistä, eli tässä tapauksessa alle 30kâ,¬.

Yetissä on jotain utilitääristä maskuliinisuutta yhdistettynä moderniin herkkyyteen. Korkea komentokeskus on etu ruuhkaliikenteessä ja maavara plussaa lumessa.

Se pahamaineinen jakopäänketju ja -kiristin ovat olleet isoimmat ongelmat, mutta nekin hoidettiin mukisematta kuntoon. Samoin turbo vaihdettiin.

Innolla odotan uutta versiota ensi vuoden puolella. Odotukset ovat (ehkä liian?) korkealla.
Ajossa:
Cupra Born 2022 58kWh

Benander

Ilahduttavasti on alkanut tulla myönteisiä kommentteja Yetistä. Ehkä ei pidä sittenkään vielä luovuttaa...

Minua myös miellyttää Yetin reilun miehekäs ulkonäkö ja kunnon maavara. Ajettavuutta, kulun vakautta ja ergonomiaa sekä sisätilojen avaruutta ja muunneltavuutta olen kuullut kehuttavan. Ja näitä kaikkia itse arvostaisin. Takuuaikakinkin on tietysti mukavan mittainen.

Ylivoimaisesti eniten huolestuttaa tuo moottorin kestävyys ja vaihteiston myös (jos DSG:n valitsisin). Olen viimeiset seitsemän vuotta tottunut ajamaan autolla, jossa ei ole ollut kerrassaan mitään vikaa: Mazda6 Elegancella vm. 2006 (jonka olen nyt pannut myyntiin). Tosin olen ajanut hyvin säästeliäästi, sillä mittarissa on vasta 70 tkm.

Uutta autoa on kerta kaikkiaan alkanut tehdä mieli, varsinkin kun minulla on nyt mahdollisuus ostaa se verottomana.

Peeveli

Osta Benander ehdottomasti Yeti! Saat erittäin hyvän hinta-laatusuhteisen ja muodoltaan erottuvan auton. Jälleenmyyntiarvo huippuluokkaa ja ajettavuus vagien kärkeä.

Ota siihen vaan kerralla sekä kesä-että talvivanteiksi sellaiset oem-musta-kiillotettu-aluvanteet, kruunaavat sen! ;)

Vaarivanhus

Lainaus käyttäjältä: Arcca - 09.12.12 - klo:09:41
Edit. Tulipa mieleen jotain negatiivistakin: Adventuren radion (Swing?) ääni kaiuttimineen on mielestäni surkeanpuoleinen.
Niin minustakin, pidän yksin ajaessani koko toosan mieluiten kiinni. Johtuen siitä, että on musiikit omasta takaa, tinnitus kiusannut jo kymmenisen vuotta (muistakaahan pitää meluisassa ympäristössä kuulosuojaimia). Emäntä on jo oppinut itse avaamaan radion, jopa osaa sen laittaa Radio-Suomelle. Helppokäyttöinen peli ilmeisesti ;D

Edit: yksi asia vielä, Yeti on melko ketterä käänneltävä pienehkön kääntösäteen johdosta.
Joutilas 76v

JYeti

Itselläni on hyvä kokemus -Yeti 2.0 TDI DSG Elegance, vuosimalli 2011, ajettu noin 37000 km. Auto on hyvä. 32:n ajokorttivuoden aikana on tullut ajeltua monenlaisella, ja Yeti on  tavalliseen työmatka- ym. arkiajoon parhaiten sopiva mitä minulla on ollut.
Yeti on moottoritiellä vakaa ajettava, ja nelivetoisena talvella erittäin vakaa. Ohjaamossa on tilaa, mahtuu aikamieskin ajamaan. Kulmikkaana auto on mitä mainioin kaupunkiauto, kulmat on helppo arvioida. Mittaero Octavian pituuteen on kai jotain 30 cm, mutta Yeti tuntuu selvästi Ocua kätevämmältä. Edellinen pirssini (Octavia 2.0 TDI DSG) oli kesäaikaan karvan verran mukavampi maantiellä, mutta vastaavasti Yeti siis on mukavampi maantieauto talvella ja kaikilla keleillä selkeästi mukavampi kaupungissa. Takaosaston monikäyttöisyyskin on laadultaan mitä mainiointa. Vikoja ei ole ollut â€" tai siis on joku lampun polttimo vaihdettu. Lämpöä - tai sen puutetta - en ole koskaan pitänyt ongelmana, sillä tapanani on pukeutua kesällä kesävaatteisiin ja talvella talvivaatteisiin. Ja Yetinkin lämpiämistä voi selvästi auttaa asianmukaisella tuulisuojalla.

Parantamisen varaa:
Ajoasento saattaa olla joillekin hieman outo - tai siis säätövarat. Koeajolla kannaa käyttää pari ylimääräistä minuuttia omien säätöjen hakemiseen, jotta ei liian herkästi hylkää hyvää pirssiä väärän asennon takia.
Tavaratila riittää minulle yleensä, mutta pieni lisä ei silti haittaisi â€" sitä tosin on vaikea saada kasvattamatta auton ulkomittoja.

Varustelusta:
Itselläni on lisävarusteina metalliväri, vetokoukku, bluetooth ja lämmitettävä tuulilasi. Varsinkin kahta viimeistä haluan kehua, vaikka eivät pelkästään Yetin ominaisuuksia olekaan. Bluetooth on mitä mainioin, työ- ym. asioiden hoitaminen autosta kotimatkalla töistä on helppoa kuin heinänteko. Lämmitettävää tuulilasia tarvitsee harvemmin, mutta silloin kun tarvitsee, niin se on erinomainen. Kun ajaa vaikka lumipyrystä ostarin parkkihalliin, niin mikäs sen mukavampaa kuin nähdä eteensä kun tuulilasi ei huurustu umpeen pyyhkimien vielä ollessa jäässä. Jotkut väittävät että ne lämpölangat ärsyttävät silmiä â€" itse en aluksi edes nähnyt niitä moneen kuukauteen ja piti kokeilemalla kokeilla onko ko. varusteesta autossa muuta kuin käynnitysnappula, joten se siitä haitasta.

automaattori

Suosittelen jo toisen Yetin kokemuksella autoa ja vaikka autohulluna käyn jatkuvasti uusiin malleihin tutustumassa, niin aika varmaa on että seuraavakin autoni on Yeti. Suurin pelko on se että menevät uuden mallin myötä pilaamaan hyvän tuotteen.

Täällä onkin jo tullut samanlaisia kommentteja mitä itsekin olisin kirjoittanut. Tuo vaggineitten jakopääpeikko mikä täällä monilla topiceilla jyllää, niin pitää paikkansa myös Yetin tiettyjen sarjojen kohdalla. Kaikilla niitä ongelmia ei kuitenkaan ole ollut, mutta luulen että jokainen ketjuongelma on ilmaantunut takuun aikana ja korjattu viimeistään 30000km huollon yhteydessä, koska joku kampanja siitä on ollut maahantuojan taholta. Ja luulisi että volkkarikonsernissa asia on korjattu uusien autojen kohdalla.

Laitan tähän linkin omaan Yetiini, kuvissa näkyy Peevelin maintsemat oem Annapurna musta-kiillotetut vanteet.

http://www.esamelametsa.fi/Sivusto/Yeti4x4TSIDSG.html
Skoda Octavia RS 245 DSG LB 2018
Ex Vag: Fabia Monte Carlo HB TSI 110 DSG 2016,  Rapid Spaceback 1.4 TSI DSG 2014, Yeti 1.8 TSI 4x4 DSG Experience 2012, Fabia Classic 2011, Yeti 1.2 TSI DSG Experience 2010, Roomster Scout Aut 2008.

Vaarivanhus

Lainaus käyttäjältä: automaattori - 09.12.12 - klo:13:58
Laitan tähän linkin omaan Yetiini, kuvissa näkyy Peevelin maintsemat oem Annapurna musta-kiillotetut vanteet.

http://www.esamelametsa.fi/Sivusto/Yeti4x4TSIDSG.html[/url]

Kyllä on tosi herkullisen näköinen peli Automaattorilla! Raaskiiko tuolla edes ajaa kurakeleillä :) Ainakin pitää ajon jälkeen mennä heti pesulle, mutta mikäpä on tuota karamelliä hipelöidessä.
Joutilas 76v

automaattori

Lainaus käyttäjältä: Vaarivanhus - 09.12.12 - klo:14:19
Kyllä on tosi herkullisen näköinen peli Automaattorilla! Raaskiiko tuolla edes ajaa kurakeleillä :) Ainakin pitää ajon jälkeen mennä heti pesulle, mutta mikäpä on tuota karamelliä hipelöidessä.

Aika useat työreissuni on maalla sorateillä, tai kaupungeissa tehdasalueilla. Sitten päälle suolattu tie. Sen jälkeen ajan aina auton pikapesusta läpi, on sitten siviiliajoissa aina kohtuu puhdas. Se että ei ole roiskeläppiä, niin se ei kuraa juurikaan enemmän, päinvastoin kura leviää laajemmalle alueelle, ei tee auton kylkeen semmoista kolmion muotoista likatilaa, joka näyttää vielä pahemmalta!
Ex Vag: Fabia Monte Carlo HB TSI 110 DSG 2016,  Rapid Spaceback 1.4 TSI DSG 2014, Yeti 1.8 TSI 4x4 DSG Experience 2012, Fabia Classic 2011, Yeti 1.2 TSI DSG Experience 2010, Roomster Scout Aut 2008.

Peeveli

Suosittelen jo toisen Yetin kokemuksella autoa ja vaikka autohulluna käyn jatkuvasti uusiin malleihin tutustumassa, niin aika varmaa on että seuraavakin autoni on Yeti. Suurin pelko on se että menevät uuden mallin myötä pilaamaan hyvän tuotteen.

Jumalauta (anteeksi kiroiluni  ::) ) tuo automaattorin Yeti on mahtava, huippuhieno! Noita kuvia tulee kuolattua ja Annapurna-vanteet ovat kruunu!!!!! Kyllä herää kysymys että miksi olin pöhkö enkä hankkinut tuollaista. Kyllä täytyy hattua nostaa automaattorille nappiin osuneesta autovalinnasta jota ei tarvitse katua.

mika karvajalka

Minä olen aina tykännyt yetin keulailmeestä. Makuasioita, mutta  aina huomaa kun tulee liikenteessä vastaan. Jospa ensi vuonna tulisi yetistä isompi versio niinkuin eräs myyjä väitti niin voisi taas hieroa kauppoja.

Benander

Täällä onkin jo tullut samanlaisia kommentteja mitä itsekin olisin kirjoittanut. Tuo vaggineitten jakopääpeikko mikä täällä monilla topiceilla jyllää, niin pitää paikkansa myös Yetin tiettyjen sarjojen kohdalla. Kaikilla niitä ongelmia ei kuitenkaan ole ollut, mutta luulen että jokainen ketjuongelma on ilmaantunut takuun aikana ja korjattu viimeistään 30000km huollon yhteydessä, koska joku kampanja siitä on ollut maahantuojan taholta. Ja luulisi että volkkarikonsernissa asia on korjattu uusien autojen kohdalla.

Kiitos Automaattori hienoista kuvista! Sinulla onkin viimeisen päälle varusteltu peli.

Tietääkö kukaan tarkemmin, millaisia parannuksia autoon on tehty sinä aikana, kun Yeti on ollut tuotannossa? Mitä nuo tietyt sarjat ovat olleet, joissa ongelmia on erityisesti ilmennyt? Millaisia kampanjoita on ollut? Miten jakopään systeemiä on parannettu jne. Voiko joku kehua, ettei autossa ole ollut esimerkiksi 50 000 ajokilsan aikana mitään mainittavia vikoja?

Vaarivanhus

Lainaus käyttäjältä: automaattori - 09.12.12 - klo:14:26
Se että ei ole roiskeläppiä, niin se ei kuraa juurikaan enemmän, päinvastoin kura leviää laajemmalle alueelle, ei tee auton kylkeen semmoista kolmion muotoista likatilaa, joka näyttää vielä pahemmalta!
Minä harkitsin alkuunsa, että laittaisiko taakse roiskeläpät, mutta jäi ne sitten laittamatta. Jos kokemukset on tuollaiset, niin eihän niitä kannatakaan laittaa. Takapyörien takana ei tosiaankaan ole oikeastaan mitään muuta kuin puskurin pää.
Oma autoni on parkissa ison männyn juurella ja sieltä karisee jatkuvasti neulasia. Takaluukun alle, sinne yläreunaan ja sivuille ja sitten tuohon tuulilasin pyyhkimien poteroon ne tietenkin hakeutuu. Yeti on rakenteeltaan tältäkin osin aika hyvä, kohtuu helposti saa neulaset pois eikä juurikaan ole mitään poteroa, mistä niitä ei saisi pois ongittua. Katselin mielenkiinnosta Honda CRV:tä sillä silmällä ja siellähän oli takaluukun reunoilla oikein varsinainen "neulaskaappari", jonka taustaa ei taida saada millään ilman purkamista puhdistettua? Pienistä yksityiskohdista se suunnittelun laatu näkyy ja on kiinni.
Joutilas 76v

vasara

Ex Yetistä (Adventure, neliveto ja diesel) jäi hyvät muistot. Ajettavuus mainio.. ei yhtään häpeä 2 x kalliimpien Audien rinnalla. Hiekkateillä ja mökkiteillä lumessa hyvä. Rengasmelu siloisella pinnalla pieni, mutta jostain syystä karkeammalla asfaltilla melko iso.. tässä oli kummallinen kontrasti, jota ei edes melko mittavalla äänenvaimennusprojetilla saanut kuriin? Monikäyttöisyys.. mm. takapenkkien osalta Yetissä aivan loistava.
Jotain moitittavaakin. Kuskin penkkiä ei saanut tarpeeksi taakse. Auto liian lyhyt suksien kuljetukseen auton sisällä & suksiboksin kannalta takaluukun saranointi liian edessä. Edellämainittu ja se, että muut harrastusvälineet mahtui niukin naukin oli syy miksi vaihdoin pois.
Yeti XL kauppoihin ja olisin melko kiinnostunut. Niinja Skodan maahantuoja saisi olla joku muu.. niiden kanssa oli hankausta yhden takuukorjauksen ja yhden harmillisen (korjattavissa olevan) tyyppivian kanssa. Tämä vika jäi korjaamatta.

automaattori

Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 09.12.12 - klo:15:25
Ex Yetistä (Adventure, neliveto ja diesel) jäi hyvät muistot. Ajettavuus mainio.. ei yhtään häpeä 2 x kalliimpien Audien rinnalla. Hiekkateillä ja mökkiteillä lumessa hyvä. Rengasmelu siloisella pinnalla pieni, mutta jostain syystä karkeammalla asfaltilla melko iso.. tässä oli kummallinen kontrasti, jota ei edes melko mittavalla äänenvaimennusprojetilla saanut kuriin? Monikäyttöisyys.. mm. takapenkkien osalta Yetissä aivan loistava.
Jotain moitittavaakin. Kuskin penkkiä ei saanut tarpeeksi taakse. Auto liian lyhyt suksien kuljetukseen auton sisällä & suksiboksin kannalta takaluukun saranointi liian edessä. Edellämainittu ja se, että muut harrastusvälineet mahtui niukin naukin oli syy miksi vaihdoin pois.
Yeti XL kauppoihin ja olisin melko kiinnostunut. Niinja Skodan maahantuoja saisi olla joku muu.. niiden kanssa oli hankausta yhden takuukorjauksen ja yhden harmillisen (korjattavissa olevan) tyyppivian kanssa. Tämä vika jäi korjaamatta.

Jos on automaatti, niin sukset on helppo kuljettaa suksipussissa sisälläkin ( en kyllä tiedä onko laillista ). Pussi kun tulee ärsyttävästi kyynärnojan päälle. Lapin reissulle tarvii kyllä boxin katolle. Tuo rengasmelu tietyillä pinnoilla ensiasennus Dunlopeilla on ollut mulle suurin miinus. Tämän toisen auton kohdalla vaihdatin heti uutena Noksu bluet alle ja homma korjaantui sillä. Nyt äänimaailma on tasainen, oli pinta mikä tahansa. No karkea asfaltti tietenkin erottuu, mutta ei aiheuta Dunlopien tapaista kamalaa huminaa. Löytyy taatusti vielä Noksujakin hiljaisempia kumeja jos oikein jaksaa etsiä. Qasqain tapaan pidennetty versio olisi monille sopivampi. Minulle sopii tälläinen lyhyt paremmin, on huippu helppoa pysäköidä ja kääntyy pienessä tilassa. Tämä kääntyy yhtä pienessä tilassa kuin meidän kakkosauto Fabia, se on aika hyvin nelivedolta.

jni

Kyllä. Yetin olisin minäkin ostanut ilman muuta, jos siinä olisi ollut vähääkin suurempi tavaratila. Omaan käyttööni se on auttamattomasti liian oieni.

No Yeti XL:ää odotellessa.
Ajossa: Skoda Enyaq 80 125 Edition iV
Ex M-B E 250 T 4Matic Elegance
Ex Suzuki Swift 1.2 VVT GL 5D
Ex Volvo XC60 2.4D AWD Geartronic Momentum
Ex Mitsubishi Outlander 2.2 DI-D EXE
Ex VAG:t:
2 x Skoda Kodiaq
4 x Skoda Superb
4 x Skoda Octavia
1 x Skoda Felicia
1 x Seat Ibiza

Ajoniekat Savosta kaahaa. Katso vastakeinoja.

Benander

Moni tuntuu olevan hyvin tyytyväinen Yetiinsä, sen ulkonäköön, tiloihin ja ominaisuuksiin. Niin minäkin olen sen perusteella, mitä olen lukenut ja kuullut. Vastaukset eivät ole kuitenkaan karkottaneet huolta auton luotettavuudesta.

Vain pari vastaajaa on sanonut auton olleen viaton, toinen 37 tkm:n ja toinen kahden käyttövuoden jälkeen (ja yksi sanoo kaverin auton olevan viaton 50 tkm: jälkeen). Onko sitten niin, että kaikilla muilla on vikoja ollut? Minun mielestäni autossa ei saisi olla mainittavia vikoja ainakaan 50 tkm:n aikana (nykyisessä autossani ei ole ollut edes 75 tkm:iin mennessä).

Vai onko niin, että Yetillä ajavat ovat niin sitoutuneita merkkinsä, että he eivät välitä siitä, että korjaamokäyntejä tulee. Kaikki moottori- ja vaihteistoviatkin menevät ilmeisesti takuun piikkiin. Kuinka pitkä takuuaika Skodalla Yetille on Suomessa ollut?

headman78

Täältäkin propsit Yetille, mittarissa kylläkin vasta reilu 12t km. Ainoa vika mikä on tullut vastaan tähän mennessä on sound system. Jos Top Gear hehkuttaa Yetiä niin miten se voi olla huono auto?  8)
Ambition is a poor excuse for not having enough sense to be lazy.

Benander

Lueskelin tarkemmin tuota ketjua, jossa puhuttiin jakopään ongelmista. Annan Vaarivanhukselle täydet pisteet kyselystä, jonka hän teki. Otanta oli aika pieni, mutta siitä voi päätellä ainakin sen, että ketjuongelmat ovat suhteellisesti hyvin yleisiä ja että niitä esiintyy kaikissa moottorityypeissä. Voiko päätellä niin, että turvallisin ostos olisi 1,6 tai 2,0 -litraisella dieselillä varustettu kone?

Yksi asia ihmetyttää kovasti. Miksi ketjuongelmiin ei ole saatu kolmessa vuodessa parannusta (eihän ole?). Testeissä Yeti on menestynyt mainiosti, samoin  saksalaisen GTÜ-katsastusraportin tuloksissa. Minkä ihmeen takia annetaan tällaisen teknisen epäkohdan pilata auton muutoin niin mainiota mainetta?

JYeti

Lainaus käyttäjältä: Benander - 10.12.12 - klo:16:37
Vai onko niin, että Yetillä ajavat ovat niin sitoutuneita merkkinsä, että he eivät välitä siitä, että korjaamokäyntejä tulee.

Aika outoa olisi, mikäli tuo arvelu pitäisi paikkansa. Jos Yeti-kuskit olisivat tyytymättömitä Yeteihinsä, niin kyllä ainakin osa heistä toisi sen julki.
Noin yleisesti ottaen uskon, että osien kestävyys on Yetissä suunnilleen samaa luokkaa muiden VAG-mallien kanssa. Ei ole oletettavaa, että vaikkapa joku moottorin tai vaihteiston laakeri, tiiviste, tms. olisi Yetissä olennaisesti huonompi tai parempi. Kyllä ne suunnittelun ja valmistuksen laatuspeksien vaatimukset ovat samat tai ainakin lähes samat.

tet

Lainaus käyttäjältä: vws - 09.12.12 - klo:09:01
Mutua... samat turbo ja dsg ongelmat löytynee jokaisesta Skodasta... eikös ne moottorit ja dsg:t tule samalta linjalta.

Eikä vain Skodasta, vaan myös VW:stä, Audista ja Seatista. Joka noita moottori- ja vaihteistovikoja pelkää, joutuu ostamaan jonkin muun konsernin tuotteita.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

automaattori

Lainaus käyttäjältä: tet - 11.12.12 - klo:13:34
Eikä vain Skodasta, vaan myös VW:stä, Audista ja Seatista. Joka noita moottori- ja vaihteistovikoja pelkää, joutuu ostamaan jonkin muun konsernin tuotteita.
Komppaan tetiä. Lisäisin tuohon listaan myös muita merkkejä. Listasta tulisi kuitenkin liian pitkä, nykyautot, säästöbudjeteilla rakennetut >:( Ilmaantuuhan niihin aika varmasti ajan myötä jotain ongelmaa. Toyota on maailmankuulu kestävyydestään, silti vetävät autojaan alituiseen johonkin kampanjaan. Käytetty Toyota diesel ei ole mikään helmi, jos ei ole kansiremppaa tehty.

Yeti on perusauto, mutta taatusti ja koetusti sieltä hyvien autojen listan yläpäästä. Turha pelätä mitään pommia, mikä auton hajoittaisi näiden nettikeskustelujen pohjalta. Jos auto tuntuu sopivalta sinulle Benander, niin tee ihmeessä kaupat. Kolme vuotta Yetillä ajaneena yhä sormet polttaa vapaa-ajallakin että lähtiskö vähän ajeleen, mutta se hiilijalanjälki pikkuisen vastustaa ylimääräisiä ajoja kun muutenkin kilometrejä tulee ihan tarpeeksi.  

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy