Golf VII viat, häiriöt ja niiden korjaus

Aloittaja digiGolf, 06.12.12 - klo:10:06

« edellinen - seuraava »

mddlfngz

Lainaus käyttäjältä: DustyBadSkillz - 22.01.19 - klo:15:49
Koitin etsiä, mutta en löytänyt aiheesta keskustelua.

Uuden Golf Variantin lisälämmittimen kaukosäätimen etäisyys on naurettavan lyhyt. 100 metrin matka linnuntietä esteetöntä (lukuunottamatta ikkunat) reittiä tuntuu olevan liikaa kaukosäätimen signaalille. Olen käynyt aiheesta pariin kertaan merkkihuollossa, mutta asialle ei juuri pystytty mitään tekemään, koska huollon sanoin "lisälämmittimen toiminta vastaa tuotannon tasoa". Manuaalissa luvataan 300 metrin käyttöetäisyys, joka ei täyty tässä tapauksessa mitenkään. Kaukosäädintä on myös kokeiltu vaihtaa, mutta ei auttanut mitään.

Onko jollain muulla vastaavia kokemuksia?

Tämä on ominaisuus tässä "uudenmallisessa" kaukosäätimessä. Suosittelen asennuttamaan esim. Webasto Thermoconnectin tai vaihtoehtoisesti dfreeezen (https://www.dfreeeze.de/en/product/start)

Tuota dfreeezeäkin saa nykyään suoraan marmorilta.


mikama83

Onko muilla ollu ongelmia peruutuskameran kanssa? Tänään pistin pakin päälle ja ruutu näytti pelkkää mustaa. Aikani tutkin ja huomasin että se volkkarin logo joka toimii läppänä, niin se ei käänny. Käsin se kyllä kääntyy. Se moottori kyllä pitää äänen joka sen läpän kääntää joten onkohan mekanismista joku pettäny?

Varulta käytän nyt auton lämpöisessä sulamassa ennen kuin alan volkkarille soittelemaan ja kyseessä on vielä tehdastakuun alainen auto. En muista että täällä olisi kukaan kokenut vastaavaa vikaa.

floodi

Sama vika tuli mulle eli musta ruutu. Kurkkasin merkin alle enkä huomaa kameraa ollenkaan  >:( Sulattelun jälkeen huoltoon.. 

mikama83

Soitin tuossa huoltoon ja kuulemma huomenna tulossa vastaava tapaus sinne. Vielä varmistuksena tänään lämpöiseen sulamaan ja käskettiin ottamaan akun kenkä vähäksi aikaa pois.

Oletan että tuo menee suosiolla takuuseen vaikka se läppä olisi ollu jäässä.

mikama83

Lähti pelittämään kun käytti akun kengän irti eli oli menny johonkin vikatilaan. Kannattaa tuota kokeilla jos sattuu vastaavaa  :)

mikaanikko

Lainaus käyttäjältä: mikama83 - 07.02.19 - klo:17:48
Lähti pelittämään kun käytti akun kengän irti eli oli menny johonkin vikatilaan. Kannattaa tuota kokeilla jos sattuu vastaavaa  :)

Tuo IVO-bootti on sitten kätevä. Auttaa tietsikkavikaan, telkkarivikaan ja nyt sitten auton vikaankin :D
Ajossa:VW ID.3 1st max,valk
Edellinen:Golf Sportsvan Comfortline 1,2 DSG

floodi

Mun takakameraan riitti nollakeli. Oli ilmeisesti luukun mekanismi vain jäässä. Luulin jo, että koko kamera on tippunut :D

EdMac

Oisko kellään antaa vinkkiä mistä kyseinen moottori löytyy? Tänään puhalsi kabiiniin vain kylmää ilmaa, mutta auton saamutuksen jälkeen rupesi taas lämmintä tulemaan. Kattelin kaapelilla koodeja ja antoi tuollaista:

    Address 08: Auto HVAC       Labels: 5G0-907-044.clb
Control Module Part Number: 5G0 907 044 S    HW: 5G0 907 044 S
  Component and/or Version: Climatronic   H02 0503
           Software Coding: 00020104204101011105000000101000
            Work Shop Code: WSC 01357 011 00200
              ASAM Dataset: EV_ACClimaBHBVW37X 002017 (VW37)
                       ROD: EV_ACClimaBHBVW37X_002_VW37.rod
                      VCID: 372B29807FCE8F4F6F7-8062
1 Fault Found:

327940 - Motor for Left Temperature Flap
          B108C 71 [009] - Actuator stuck
          Confirmed - Tested Since Memory Clear
             Freeze Frame:
                    Fault Status: 00000001
                    Fault Priority: 2
                    Fault Frequency: 1
                    Reset counter: 113
                    Mileage: 145424 km
                    Date: 2019.02.09
                    Time: 17:35:21

Larmanto

Löytyisköhän täältä apua ongelmaan, kun 2014 vm. Golffista hajos tuulilasin puhallus. Ei siis puhalla millään asetuksille lasille yhtään. Muutoin puhallukset ja lämmitykset pelaa..

Lukasin vikakoodit ja tällästä tuli:
329985 - Motor for Defroster Flap
          B1090 12 [008] - Short to Plus
          Intermittent - Confirmed - Tested Since Memory Clear
             Freeze Frame:
                    Fault Status: 00000001
                    Fault Priority: 2
                    Fault Frequency: 29
                    Reset counter: 119
                    Mileage: 170375 km
                    Date: 2019.01.28
                    Time: 09:49:10

329986 - Motor for Defroster Flap
          B1090 11 [009] - Short to Ground
          Confirmed - Tested Since Memory Clear
             Freeze Frame:
                    Fault Status: 00000001
                    Fault Priority: 2
                    Fault Frequency: 30
                    Reset counter: 79
                    Mileage: 170357 km
                    Date: 2019.01.27
                    Time: 19:33:28

Tuulettimen lämmityksen/puhalluksen läppämoottori sökönä? Osaisiko joku neuvoa mistäpäin kyseinen osa löytyy autosta. Liikkeessä vaihto maksaa kuitenki maltaita..

mfroberg

Rouvan Golf kävi merkkarissa takuukorjauksessa valoihin tulleen vian vuoksi. Auto ei monena aamuna ikään kuin tunnistanut pimeyttä eli kun yritti laittaa automatiikan päälle vetämällä viiksestä ei auto sytyttänyt sitä 'A'-symbolia mittaristoon. Tällöin eivät myöskään pitkät valot menneet päälle. Ja kyseessä oli oikeasti pimeästä ajasta eikä hämärän hetkestä. Kerran auto teki sellaista että piti kyllä oikeoppisesti pitkiä pällä vaikka oli vastaantulijoita mutta automatiikka ei järjestellyt valoja kuten kuuluu vaan muutama vilkutti valoja sen merkkinä että heitä häikäistiin.

Kotipihalla huomasin itse että samaisessa Golfissa paloi ohjaamon takapenkin kattovalot, autolla ei ollut ajettu yli puoleen tuntiin. Avasin lukitsemattoman auton takaoven ja laitoin kiinni, useaankin kertaan, mutta valo ei sammunt viiveelläkään. Hain sisältä avaimet ja lukitsin auton jolloin valot sammuivat. Korjaamolla olivat huomanneet, vikakoodeista ilmeisesti, että jossakin himmentimessä oli vikaa joten fiksasivat sen. Tämän oletin liittyvän tuohon sisävaloon. Ajovalojen korjauksesta olivat ilmoittaneet että muuttavat jotakin parametreja, en tiedä sen tarkemmin. Korjauksen jälkeen kaikki on pelittänyt, kop kop.
VW Golf Variant 1.5 eTSI DSG Style 2021
VW Tiguan Allspace 2.0 TDI DSG 4Motion 2018
Peugeot 307 1.6 Olympia 2006

Jukso

Golf 2013 2ltdi auton alta kuuluu suhinaa hetken ajon jälkeen, ei kuulu sisälle mutta oven avatessa kuulee hyvin. Ja ääni kuuluu selvästi alta ääni lakkaa heti kun moottorin sammuttaa, mistähän tämä voisi johtua 2viikkoa sitten ostettu auto 130tkm ajettu ajossa ei ongelmia

Hanksi

Ja nyt näköjään on hajonnut istuinlämmitys kuljettajan penkin istuinosasta. Selkänoja mielestäni lämpenee edelleen. Ei ihan 5 vuotta tuokaan kestänyt. Korjataanko näitä huollossa vai vaihtavatko uuden istuinosan?
Tiguan eHybrid Style -22
Exät: Golf VII Variant 1.4 TSI 90kw DSG Highline -14, Golf V Variant 1.4 TSI 90kw DSG Sportline -09, Audi A4 2.0 -03

pela

no niin ensimmäinen merkittävämpi toimintahäiriö iski 2.0 TDI 4-motion Golfiin vm 2014.
Haldex (gen5) alkoi luistamaan. Ja kas esipainepumpun suodatin oli tukossa. Auto on merkkihuollettu 108tkm
ajettu ja Haldex öljyt on vaihdettx2.

Voin vahvisttaa jo tiedossa olevan seikan että jos teillä on vastaavia 5genenraatin nelivetoja pelkkä öljynvaihto ei ole riittävää
Haldexille huoltoa vaan sen lisäksi esipainepumppu pitää jokaisen öljynvaihdon yhteydessä käyttää auki ja pestä. Ja öljykin on syytä vaihtaa tiheämmin kuin huolto-ohjelma vaatii. Ilman tätä nämä ovat kaikki tukossa,geeliä oli pumpun sihdissä niin paljon.

Homma on itse tehtynäkin simppeli:pumppu on kahdella ruuvilla kiinni,jotka suositellaan vaihdettavaksi+lisäksi tarvitaan 2 kumirengastiivistettä+pullo (900ml/60â,¬) öljyä sekä varsinaiset öljyproput 2kpl yhteensä hintaa osille tulee 100â,¬. Sihdin puhdistus onnistuu auton allakin.

Tein puhdistuksen saman päivänä kun täyskiihdytyksessä vian ensimmäisen kerran huomasin ja alustavasti näyttää siltä että pumppu ei vielä mennyt rikki ja luisto poistui tällä noin tunnin näpertelyllä.

madder

Moi!

Vaihdoin 1.2tsi hatchbakin 1.4tsi farkkuun viikko sitten, MY14 molemmat.

Tänä aamuna sitten oli ensimmäinen kunnon pakkas-aamu (-15c). Kuljettajan ovi ei auennut ulkopäin, apparin puolelta kampesin sisään ja sisäpuolelta ovi aukesi. Hauskuushan oli siinä että ovi ilmeisesti niin jäässä(??) että ei mennyt kiinni ollenkaan. Ei siinä mitään, pyyhkeestä köyttä ja ovi kiinni reiteen.
Matkan varrella ajotietokoneeseen läpsähti Hill-holderille erroria,  eli kun holder on pois päältä, error näkyi ja kun holderin laittoi päälle, varoitus sammui.  loppumatkasta Erroria tykitti oli holderi päällä tai ei.
Ajelin töissä puolilämpimään talliin ja auton ovi kuin taikaiskusta meni lukkoon ja aukesi normaalisti,  mäkilähtöerrori jäi.

Iltapäivällä näkee miten auto käyttäytyy.

Johtuuko molemmat viat mahdollisesti kovasta pakkasesta? Viistoperän kanssa ei vastaavia ongelmia ollut ollenkaan.


GOLF VII VARIANT 1.4TSI 2013

Vwhannes

Ovien jäätyminen VII Golfin perusjuttuja, muistaakseni tälläkin foorumilla asiasta kirjoiteltu. Itsellä MY 15 farkussa kävi rapsakkaana pakkasaamuna suojakauden jälkeen juuri kuvailemallasi tavalla vuoden ajon jälkeen. Lukkosula ja aseöljy eivät auttaneet. Huollossa avasivat lukon, kuivattelivat ja voitelivat ja toivottelivat hyvää matkaa. Vikakoodia kun ei löytynyt niin muuta ei kuulemma tehdä vaikka oli takuunalainen auto. Vika ei kertaakaan toistunut. Käyttöolosuhteet tietysti vaikuttavat ilmiön esiintymiseen ja webaston ahkera käyttö vaikuttanee asiaan. Näin silloin aikanaan asiaa kommentoitiin. Mäkilähtöavustin toimi itsellä ongelmitta sen vajaat neljä vuotta jotka autolla ajelin.

Jasca

#1125
Lainaus käyttäjältä: madder - 06.03.19 - klo:07:18Tänä aamuna sitten oli ensimmäinen kunnon pakkas-aamu (-15c). Kuljettajan ovi ei auennut ulkopäin, apparin puolelta kampesin sisään ja sisäpuolelta ovi aukesi. Hauskuushan oli siinä että ovi ilmeisesti niin jäässä(??) että ei mennyt kiinni ollenkaan.
Tuo ovien (vaijereiden) jäätyminen on ainakin Polojen ja Passatien "ominaisuus", ilmeisesti myös Golfien, vaikka itselläni olleissa moista ongelmaa ei esiintynytkään. Ratkaisuna vaijereiden vaihto, joka sekin auttaa vain tilapäisesti (toki yleensä pidemmäksi aikaa).

Johtuu kuluneisiin vaijereihin kondensoituvan kosteuden jäätymisestä, jonka myötä vaijeri ei enää liiku kuoressaan. Ei siis avaa ovea, ja kun sen sitten tekee, jää auki-asentoon, jolloin ovi ei pysy enää kiinni. Ongelma vaivaa yleensä vain kovalla pakkasella.
Cupra Ateca DSG 4Drive MY19
Ex: Seat Leon ST Cupra 300 DSG 4Drive MY17
Ex: Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI R-Line MY15
Ex: Volkswagen Golf Variant 1.4 TSI Comfortline MY12
Ex: Skoda Octavia Combi 1.6 FSI Elegance MY08

madder

Lainaus käyttäjältä: madder - 06.03.19 - klo:07:18
Moi!

Vaihdoin 1.2tsi hatchbakin 1.4tsi farkkuun viikko sitten, MY14 molemmat.

Tänä aamuna sitten oli ensimmäinen kunnon pakkas-aamu (-15c). Kuljettajan ovi ei auennut ulkopäin, apparin puolelta kampesin sisään ja sisäpuolelta ovi aukesi. Hauskuushan oli siinä että ovi ilmeisesti niin jäässä(??) että ei mennyt kiinni ollenkaan. Ei siinä mitään, pyyhkeestä köyttä ja ovi kiinni reiteen.
Matkan varrella ajotietokoneeseen läpsähti Hill-holderille erroria,  eli kun holder on pois päältä, error näkyi ja kun holderin laittoi päälle, varoitus sammui.  loppumatkasta Erroria tykitti oli holderi päällä tai ei.
Ajelin töissä puolilämpimään talliin ja auton ovi kuin taikaiskusta meni lukkoon ja aukesi normaalisti,  mäkilähtöerrori jäi.

Iltapäivällä näkee miten auto käyttäytyy.

Johtuuko molemmat viat mahdollisesti kovasta pakkasesta? Viistoperän kanssa ei vastaavia ongelmia ollut ollenkaan.

Ja tosiaan töistä lähtiessä ovi toimi moitteettomasti eikä mäkilähtöavustimessakaan ollut mitään häikkää. Pakkasen piikkiin meni nyt nämä.


T. Sama
GOLF VII VARIANT 1.4TSI 2013

procaster

Tänään minun golffista korjattiin jumiutuva/jäykkä ohjaus ratin keskialueella.
Päivittivät takuuhuollossa ohjaustehostimen parametrejä ja näyttäisi siltä, että tällä vika korjaantui.

Autona on Golf Variant vm 2018 21tkm ajettu.

Vwhannes

Miten huolto tunnisti vian/ominaisuuden, vai uskoiko asian kertomanasi? Minulla MY18 Ocussa varmaan sama ominaisuus. Suoraan ajettaessa ohjaus keskialueella ikään kuin kipsaantuu tai jämähtää kiinni ja ratin kääntäminen vaatii tavallista suurempaa voimaa ja sitten ratti lievästi nytkähtäen kääntyy. Oliko jotain tuollaista? Ei tee sitä läheskään joka kerta, mutta toistuvasti muutaman kilometrin välein. Huollossa valittelin mutta sanoivat, ettei MY 18 autoissa enää ole ohjauksessa vikaa. Takuut ja huolenpitosopparit on mutta ei ne auta jos vikaa ei kerran huollon näkemyksen mukaan ole.

procaster

Lainaus käyttäjältä: Vwhannes - 12.03.19 - klo:16:25
Miten huolto tunnisti vian/ominaisuuden, vai uskoiko asian kertomanasi? Minulla MY18 Ocussa varmaan sama ominaisuus. Suoraan ajettaessa ohjaus keskialueella ikään kuin kipsaantuu tai jämähtää kiinni ja ratin kääntäminen vaatii tavallista suurempaa voimaa ja sitten ratti lievästi nytkähtäen kääntyy. Oliko jotain tuollaista? Ei tee sitä läheskään joka kerta, mutta toistuvasti muutaman kilometrin välein. Huollossa valittelin mutta sanoivat, ettei MY 18 autoissa enää ole ohjauksessa vikaa. Takuut ja huolenpitosopparit on mutta ei ne auta jos vikaa ei kerran huollon näkemyksen mukaan ole.

Huolto koeajoi autoa noin 30min missä vika ilmeni, tekivät päivityksen ohjaustehostimeen ja kävivät uudella koeajolla tämän jälkeen.
Ja siis minun autossa oli tismalleen kuvailemasi ongelmat: Voimaa sai käyttää enemmän, ratti jämähti kiinni ja nytkähtäen aukesi tämä jumi ratista. Kylmänä esim. aamulla töihin lähtiessä ei tätä ongelmaa ollut vain lämpimällä autolla.

ptrs57

Löytyykö muilla kokemuksia farmarin luukun ruostumisesta tai maalin irtoamisesta?


Varsin tyrmistyttävää. Aina pessyt auton käsin ja aiemmin tässä kuussa ei ole asiaan törmännyt.
Tutulla oli hopeanharmaa josta ruostui kontti noin kolmen vuoden ikäisenä.
VW Passat B8 2.0TDI 110kW Variant Comfortline + R-line -17
ex: Golf VII 1.4 103kW Variant Comfortline -14
exex: Golf VI 1.6 16V BCB HB -03
VCDS V2 vikakoodin lukua / koodausta. Seinäjoki+lähialueet

jtn58

Kesäkuussa 2017 rekisteröidyn ja noin 37.000 km ajetun Variantin ohjaus alkoi temppuilla toistamiseen. Ohjauksen keskialueella tai loivasti oikealle kaartaessa ohjaus kipsaantuu ja rivakammalla ratin käännöllä/palautuksella ohjaus ikäänkuin nuljahtaa pykälän yli, jolloin ajosta tulee kiemurtelevaa.

Autoon vaihdettiin joulukuussa 2017 hammastanko ja silloin vastaava vika korjaantui. Korjauksen jälkeen ajettavuus oli taas kunnossa. Sama oireilu alkoi viime vuonna marras-joulukuussa. Kävin silloin kertomassa viasta paikalliselle merkkihuollolle, mutta silloin oire ei tullut esille lyhyellä koeajolla.

Kävin valittamassa viasta uudelleen ja nyt vika havaittiin koeajossa. Auto odottaa uuden hammastangon saapumista. Ilmeisesti hammastankoa on päivitetty vuoden takaisesta, koska uusi osa on uudella varaosanumerolla.

Vwhannes

Tähän aiheeseen palataan säännöllisesti Golf VII:n ja Ocatavia III:n ketjuissa ja on Audin allakin on tätä asiaa puitu. Kuten itse joku päivä sitten kirjoitin omassa Ocussa vastaava vika. Nimerkki Procaster kirjoitti, että vika korjattiin ohjaustehostimen parametreja säätämällä. Hammastankojakin kuuluu vaihdetun ja apua siitä tulleen, etenkin vanhemmissa kommenteissa. Onkohan tähän vikaan yksiselitteistä vastausta olemassa. Tuo ohjaustehostin tuntuu itsestä uskottavammalta, koska vika on ajoittainen ja riipuu ainakin ulkolämpötilasta. Tuntuisi, että viallinen ohjaustanko oirehtelisi koko ajan ja kaikissa olosuhteissa.

mikama83

https://youtu.be/krMGil5jVCY tuossa pieni videopätkä oman auton tyhjäkäynnistä jossa kuuluu mielenkiintoinen sivuääni. Kauemmaksi tuo kuuluu paljon selvemmin mutta erottaa näinkin. Itse en keksi mitään järkevää selitystä ja huollostakin nyt sanottiin että ei kuulosta normaalille.

Aikaa huoltoon ei tullu sovittua kun minun tuurilla silloin tuo ääni ei kuulu. Vien joku iltapäivä sinne kun varmasti tuota voi kuunnella. Moottorina 1.0 Tsi dsg-askilla ja kilometrejä 34tkm.

lapazu

Itsellä tuli mekatroniikka tosiaan vaihdettua ja vaihteistovika ei ole enää kytkeytynyt päälle tämän jälkeen.
Nyt minusta kuitenkin tuntuu, että varsinkin pienet vaihteet menevät päälle töksähtämällä ja ei voida puhua ainakaan mistään pehmeästä laatikosta.
Olen ajanut toistasataa kilometriä vaihdon jälkeen.
Paraneeko tuo vanhetessaan, onko asialle mitään tehtävissä?
Nyt Skoda Kodiaq 2,0 Tdi 4x4 190hp Style vm19
Ex 2,0 Tdi 184hp Golf Alltrack vm 18
Ex 1,4 Tsi Dsg Octavia combi Style vm 15
Ex octavia II vm 13 Experience
Ex Octavia II vm 05 1,6 fsi Elegance

procaster

Lainaus käyttäjältä: Vwhannes - 24.03.19 - klo:19:13
Tähän aiheeseen palataan säännöllisesti Golf VII:n ja Ocatavia III:n ketjuissa ja on Audin allakin on tätä asiaa puitu. Kuten itse joku päivä sitten kirjoitin omassa Ocussa vastaava vika. Nimerkki Procaster kirjoitti, että vika korjattiin ohjaustehostimen parametreja säätämällä. Hammastankojakin kuuluu vaihdetun ja apua siitä tulleen, etenkin vanhemmissa kommenteissa. Onkohan tähän vikaan yksiselitteistä vastausta olemassa. Tuo ohjaustehostin tuntuu itsestä uskottavammalta, koska vika on ajoittainen ja riipuu ainakin ulkolämpötilasta. Tuntuisi, että viallinen ohjaustanko oirehtelisi koko ajan ja kaikissa olosuhteissa.

Viitaten tähän hyvin on ohjaus toiminut tuon parametrien säätöjen jälkeen. Tuli tuossa huomattua, että kuskin peili narisee ja kuskin penkin kangas on venynyt istuinosasta. Onko muilla ollut tätä penkin kankaan venymistä?

nessuz

Tänään lähdettäessäni liikkeelle antoi vm-14 Golffi pari herjaa kun laitoin virrat päälle: "The optical parking system (OPS) is currently not available" ja "Error: start-stop system" Onko muille sattunu samanlaista ja mitenkä on korjannu. Autolla on siis ajettu 158tkm ja akku vaihdettu uuteen alkutalvesta.

Vwhannes

Samoja tuntuu oireet olevan. Vajaan kahden vuoden ja 100 000 km:n jälkeen kuskin puolen penkin kangas venyi. Siihen jotenkin tottui eikä tullut korjautettua, vaikka oli takuu ja huolenpitosopimuskin.

Arcca

Lainaus käyttäjältä: mikama83 - 02.04.19 - klo:13:23
https://youtu.be/krMGil5jVCY tuossa pieni videopätkä oman auton tyhjäkäynnistä jossa kuuluu mielenkiintoinen sivuääni. Kauemmaksi tuo kuuluu paljon selvemmin mutta erottaa näinkin. Itse en keksi mitään järkevää selitystä ja huollostakin nyt sanottiin että ei kuulosta normaalille.

Aikaa huoltoon ei tullu sovittua kun minun tuurilla silloin tuo ääni ei kuulu. Vien joku iltapäivä sinne kun varmasti tuota voi kuunnella. Moottorina 1.0 Tsi dsg-askilla ja kilometrejä 34tkm.

Ota tuo video mukaan huoltoon niin on jotain puhetta enemmän esittää asentajillekin. Hyvin kyllä kuuluu vikaääni, aikamoinen betonimylly.

Itse kyllä veisin asap korjaamolle ettei hajoa jotain lisää.
VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

h3mu

Etuvaloon tullut pieni halkeama. Huomasin halkeaman sen jälkeen, kun autoon oli vaihdettu xenon-polttimot ei-merkkiliikkeessä. Epäilen halkeaman tulleen vaihdossa, mutta enpä voi todistaa sitä mitenkään.

Kosteutta umpion sisällä paljon. Onko tälle enää mitään tehtävissä vai pitääkö suosiolla ostaa uusi umpio? Näyttäisi olevan halvimmillaan noin 500â,¬ eli kalliiksi tulee.


Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy