Vahaus

Aloittaja MacVolsu, 04.02.10 - klo:17:48

« edellinen - seuraava »

VWonderman

Pitää kysyä täältäkin, että onko tämä ihan normaalia:

https://www.dropbox.com/s/wl1c6m02pf0ho6u/2013-08-01%2020.14.59.jpg

Kysessä siis Megs #16 ja käyttämätön purkki. Sisältö on kuin sulaa voita (kuvassa olen hädintuskin hipaissut pintaa), ja lisäksi parin viikon välein kosteutta pursuaa purkista yli. :o Ostin tuon Lahden Classic Motor Show:sta, ja jos tuo nyt on pilalla niin ilmankos olikin niin "halpa". ::)

No, ihan heti ei tuolle käyttöä ole, sillä kerkesin vetäistä auton jo FK1000p:llä läpi...
Very Odd Looking Vehicular Object
(•_•)

Pertsa

Kyllähän tuo #16 on koostumukseltaan vähän erilaista kuin esimerkiksi Collinite, ei läheskään yhtä kiinteää. Enemmänkin kuin pehmennyttä voita kun taas Collinite on kuin kovaa voita. Tuo #16 pehmenee vielä enemmän mitä lämpimämpi on ja saattaa mennä juurikin tuon näköiseksi. Ei tuo minusta välttämättä mitenkään pilalla ole.

Erkka

Lainaus käyttäjältä: VWonderman - 02.08.13 - klo:19:49

Kysessä siis Megs #16 ja käyttämätön purkki. Sisältö on kuin sulaa voita (kuvassa olen hädintuskin hipaissut pintaa), ja lisäksi parin viikon välein kosteutta pursuaa purkista yli. :o Ostin tuon Lahden Classic Motor Show:sta, ja jos tuo nyt on pilalla niin ilmankos olikin niin "halpa". ::)

No, ihan heti ei tuolle käyttöä ole, sillä kerkesin vetäistä auton jo FK1000p:llä läpi...

Hyvä konsti, jota alan ammattilaiset ovat suositellee kiinteille vahoille, on säilytys jääkaapissa. Itsellä Swissvax vaha ollut 2.5 vuotta jääkaapissa ja hyvin on pysynyt alkuperäisessä kuosissa.
VW Passat Variant Elegance Business eHybrid 200 kW DSG vm. 2025
Ex. Skoda Octavia Combi 1,5 TSI Style eTEC DSG vm. 2024
Ex. Skoda Octavia Combi 1,0 TSI Ambition e-TEC DSG 2021
Ex. VW Tiguan Style eHybrid 180 kW DSG-autom. 2021

Karvis

Lainaus käyttäjältä: VWonderman - 02.08.13 - klo:19:49

Väri on ainakin erikoinen, minun purkki on ihan selkeästi sinistä sisällöltään. Mutta aika notkeaa tavaraa se on ja kannen raosta tosiaan pursuilee tavaraa ulos aika ajoin, hyvin toimi kuitenkin vahatessa.
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

Taskukeke

Eilen vahasin talvivanteet Collinitella (476s) ja olihan helppoa verrattuna ikivanhaan Korrekin kiinteään vahaan, jolla olen aikaisemmin vahannut. Jämähtämisestä ei ollut tietoakaan, vaikka annoin vahan kuivua pinnalla levittämisen jälkeen. Korrek jämähti kiinni viidessä minuutissa.

Onko tuolla kuivumisella vaikutusta vahan kestoon? Eli onko ihan sama pyyhkiikö vahan heti pois vai antaako kuivua sen jälkeen kun sen on levittänyt? Nyt annoin vahan kuivua pisimmillään n. 30 minuuttia ja tuossa ajassa se ei ainakaan ehtinyt jämähtää kiinni. Yllättävän hyvin oli vanha Korrek pysynyt vanteissa, puhdasta tuli ihan peruspesulla ilman sen kummempaa hinkkausta.

Peräkylän Pertti

Mietin tässä, että pitäisikö ostaa tuota Meguiarsin #16-vahaa, mutta millainen se on käyttää? Onko se helppo pyyhkiä pois? Nyt viimeksi käytin jotain Simonizin Original-vahaa, ja jos sen antoi levittämisen jälkeen olla muutamaa sekuntia kauemmin maalipinnalla, oli se tuskallista pyyhkiä pois. Jos Meguiars on sellaista, niin en ehkä välttämättä osta sitä...

Karvis

Lainaus käyttäjältä: Peräkylän Pertti - 07.08.13 - klo:20:51
Mietin tässä, että pitäisikö ostaa tuota Meguiarsin #16-vahaa, mutta millainen se on käyttää? Onko se helppo pyyhkiä pois? Nyt viimeksi käytin jotain Simonizin Original-vahaa, ja jos sen antoi levittämisen jälkeen olla muutamaa sekuntia kauemmin maalipinnalla, oli se tuskallista pyyhkiä pois. Jos Meguiars on sellaista, niin en ehkä välttämättä osta sitä...

Erittäin helppokäyttöinen mutta ei saa antaa kuivua eli paneli kerrallaan ja heti perään kiillotus, isoilla pinnoilla tarvittaessa useammassa osassa.
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

hapelton1

Lainaus käyttäjältä: Taskukeke - 03.08.13 - klo:13:49

Onko tuolla kuivumisella vaikutusta vahan kestoon?

Itse en ole huomannut eroa, mutta se kuinka hyvin auto on puhdistettu savella/cleanerilla vaikuttaa merkittävästi siihen kuinka kauan vaha kestää pinnalla. Myös poispyyhintä helpottuu merkittävästi kun pohjat on tehty kunnolla.

Vice

Pistin eilen tilaukseen BH:n Finis wax:ia. Tähän asti tullut suuremmaksi osaksi AG:n vahoja käytettyä ja Korrekkia vanteissa.
Saa nähdä onko tämä paljon parempaa AG:n nähden etenkin keston suhteen. Tarkoitus olisi vahata Audi ensi vkoloppuna tai seuraavana vkoloppuna.

Toinen vaihtoehto, jota hetken mietin oli Auto Finesse Passion Carnauba Wax (tällä hetkellä loppu liikkeestä josta vahan tilasin).
Onko kokemuksia kumpi olisi parempaa..? Eli kannattaako ensi kerralla ottaa AF?

Antti O

Kunnon pohjatyöt vahauksessa ratkaisee todella merkittävästi vahan kestossa. Kallis carnaubavahakaan tai hyvä sealant ei kestä jos se vedetään likaiseen pintaan.
Minimi mielestäni on:

-Liuotinpesu
-Tervanpoisto
-Raudanpoisto
-Claybar käsittely

Suositeltavaa lisäksi:
-kevyt epäkeskokoneella pinnan putsaus
-Ipa pyyhintä ennen vahausta

Vice

Tarkoitus ois tehdä seuraavaa:

- Esipesu: BH Auto-foam
- Pesu: BH Surfex-HD
- Kuivaus
(- Harkinnassa puhdistus: BH Cleanser-fluid)
- Vahaus: BH Finis wax

Kyseessä siis melko uusi auto, joka ei kovin likainen ole...

Antti O

Onko autolla ajettu talvea? Jos talven jälkeen et ole pintaa kunnolla putsannut olen melko varma että se siitä löytyy kaikenlaista epäpuhtautta. Rautasilppua lähtee nastoista ja jarrupaloista..ja sataa taivaaltakin.

Vice

Ei ole tällä talvella ajettu. Ei edes ole vielä 1000km mittarissa :)

Kyse on tästä autosta, jonka vasta noin 1kk sitten ajoon saimme.
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=16275.0

Täytyy tehdä perusteellisempi puhdistus omalle kulkupelille (kohta 2v ikää), kun sekin vielä syksyllä pitää talvea vasten vahata.
Kiitos vinkeistä. Olen kanssasi pitkälti samoilla linjoilla puhdistuksen suhteen. Pohjat on aina oltava kunnossa ennen vahaamista.

Tomppis

Lainaus käyttäjältä: Antti O - 19.08.13 - klo:19:51
Kunnon pohjatyöt vahauksessa ratkaisee todella merkittävästi vahan kestossa. Kallis carnaubavahakaan tai hyvä sealant ei kestä jos se vedetään likaiseen pintaan.
Minimi mielestäni on:

-Liuotinpesu
-Tervanpoisto
-Raudanpoisto
-Claybar käsittely

Suositeltavaa lisäksi:
-kevyt epäkeskokoneella pinnan putsaus
-Ipa pyyhintä ennen vahausta

Eipä se tuo clay ole pakollinen/tarvittava, jos vain tardiksella/ironx lähtee kaikki tavara pinnasta. Ite ainakin kierrän sitä niin kauan kun vaan kykenen. Claykäsittely vaatii periaatteessa kuitenkin myllyä, jos haluaa siistiä pintaa..

Skula

Mites on? Haittaako kelin kosteus vahapuuhia?

Ajattelin käydä tuon kesäkiesin läpi pidemmän kaavan mukaan nyt ajoissa ennen syksyn telakoitumista..

Pesu liuottavalla, clay bar, vaha jne...
Romurautaa ja paalivehkeitä.

Pertsa

Lainaus käyttäjältä: Skula - 04.09.13 - klo:09:00
Mites on? Haittaako kelin kosteus vahapuuhia?....
Haittaa. Kosteassa vaha ei kuivu kunnolla jos ollenkaan. Sama kuin liian viileällä ilmalla, vaha ei kuivu.

Skula

Lainaus käyttäjältä: Pertsa - 04.09.13 - klo:09:26
Haittaa. Kosteassa vaha ei kuivu kunnolla jos ollenkaan. Sama kuin liian viileällä ilmalla, vaha ei kuivu.

Pitää siis tehdä hyvällä kelillä, ja riittävässä lämmössä..

Riittääköhän viikonloppuna kelit? Jos on 17-19C°...

Pertsa

Joo hyväällä kelillä tai sitten jossain sisätiloissa jos on mahdollisuus sihen.
Kyllä tuo 17-19 pitäs riittää

Skula

Lainaus käyttäjältä: Pertsa - 04.09.13 - klo:09:58
Joo hyväällä kelillä tai sitten jossain sisätiloissa jos on mahdollisuus sihen.
Kyllä tuo 17-19 pitäs riittää

Okei, kiitos. Toivotaan hyviä kelejä, ei ole sisätilamahdollisuutta ainakaan hetkeen..

Tomppis

Myöskään kovin lämmin ja kostea ei ole hyväksi. Itsellä kävi hauskasti kun myllytettiin yhden kaverin kans tuo oma audi ja siinä vaiheessa ku tallissa oli n. +30 ja kosteus +90% niin fk1000 ei oikeen tykännyt. Pyöri rasvaisena pinnalla vielä pari kk vahaamisen jälkeen vaikka pesuja oli useampi jo päällä.

Tuo 17-19 kuulostaa oikeen hyvältä, kunhan ei ole liian kostea.. Täällä Oulussa ainakin alkaa jo melko aikasin (18.00-) ilma kostumaan eli päiväsaikaan kannattaa pyöritellä vaha pintaam.

Skula

Saja kyssäreitä:

Lainaa
Pineline pesu
Shampoo pesu
Claybar
Shampoo pesu

Miksi Shampoo pesu Pinelinen jälkeen?

Miksi Claybarin jälkeen Shampoo pesu? Eikö Pineline/tms (Fairy?) käy tuossa?

Itseltä löytyy Pinelinen korvikkeeksi Solmaster AS40? Soveltunee?

Saako shampoo sisältää yhtään vahaa?

dosetti

Lainaus käyttäjältä: Skula - 06.09.13 - klo:15:36
Saja kyssäreitä:

mun veikkaus eka on liuotinpesuksi, toinen hankaamalla. Saven jälkeen pestään kaikki paska pois hankaamalla. Ei fairya, solmasteq käy.

Pertsa

Lainaus käyttäjältä: Skula - 06.09.13 - klo:15:36
Saja kyssäreitä:

Jos puhutaan pesusta joka tapahtuu ennen vahausta, niin
Pineline, Solmaster tai ihan mikä tahansa muu liuotinpesuaine kai yleensä suihkutellaan pintaan ja huuhdotaan painepesurilla pois, mutta ei varsinaisesti pestä autoa sillä käyttämällä jotain sientä hanskaa tms.
Siinä ei välttämättä lika lähde poies kunnolla vaan auto kannattaa vielä pestä sen jälkeen. Itse olen kyllä pessyt ihan vaan Fairylla ennen vahausta niin pitäisi kökkö poistua aika hyvin (muutenhan Fairyä ei kannata käyttää tietenkään, kuin siis vain ennen vahausta).
Voihan sen tietenkin pestä sillä liuotinpesuaineellakin sienellä/hanskalla tms.

Claybarin jälkeen peseminen on vähän makuasia. Savetuksen jälkeenhän pinta pitäisi olla ihan puhdas, eli kaikki pska pitäis kyllä savella poistua. Ei minusta ainakaan sen takia pesu ole tarpeellista. Jotkut on sitä mieltä että liukkarista, mitä nyt sattuu käyttämäänkään claybarin kanssa, saattaa jäädä jotain jäämiä pintaan heikentämään vahan tarttuvuutta, siis jos liukkarin vain pyyhkii pois mikrokuituliinalla claybaria käytettäessä. Siksi jotkut pesee. Ihan hyvin voi pestä liuotinpesuaineella tai Fairyllä claybarin jälkeen mielestäni. Yksi vaihtoehto on pyyhkiä pinta IPA:lla, jolloin pinnasta tulee vähän sellainen nahkea pohjaksi vahalle.

Ei liene haittaa vaikka shampoo sisältää vahaa, eiköhän noissa lähes kaikissa jotain sen tapaista ole. Siis jos normipesua ajatellaan.

Skula

Lainaus käyttäjältä: Pertsa - 06.09.13 - klo:16:16

Jos puhutaan pesusta joka tapahtuu ennen vahausta, niin
Pineline, Solmaster tai ihan mikä tahansa muu liuotinpesuaine kai yleensä suihkutellaan pintaan ja huuhdotaan painepesurilla pois, mutta ei varsinaisesti pestä autoa sillä käyttämällä jotain sientä hanskaa tms.
Siinä ei välttämättä lika lähde poies kunnolla vaan auto kannattaa vielä pestä sen jälkeen. Itse olen kyllä pessyt ihan vaan Fairylla ennen vahausta niin pitäisi kökkö poistua aika hyvin (muutenhan Fairyä ei kannata käyttää tietenkään, kuin siis vain ennen vahausta).
Voihan sen tietenkin pestä sillä liuotinpesuaineellakin sienellä/hanskalla tms.

Claybarin jälkeen peseminen on vähän makuasia. Savetuksen jälkeenhän pinta pitäisi olla ihan puhdas, eli kaikki pska pitäis kyllä savella poistua. Ei minusta ainakaan sen takia pesu ole tarpeellista. Jotkut on sitä mieltä että liukkarista, mitä nyt sattuu käyttämäänkään claybarin kanssa, saattaa jäädä jotain jäämiä pintaan heikentämään vahan tarttuvuutta, siis jos liukkarin vain pyyhkii pois mikrokuituliinalla claybaria käytettäessä. Siksi jotkut pesee. Ihan hyvin voi pestä liuotinpesuaineella tai Fairyllä claybarin jälkeen mielestäni. Yksi vaihtoehto on pyyhkiä pinta IPA:lla, jolloin pinnasta tulee vähän sellainen nahkea pohjaksi vahalle.

Ei liene haittaa vaikka shampoo sisältää vahaa, eiköhän noissa lähes kaikissa jotain sen tapaista ole. Siis jos normipesua ajatellaan.

Kiitos ja kumarrus taas, laaja-alaisesta vastauksesta. Olinpä tyhymä ja unohdin tuon että tuota Solia oon iteki käyttäny vain ruiskupullosta irtolian huuhteluun - ilman hinkkausta - tietty - dumass! :o - itsetutkiskelun paikka taas..

Tämän jälkeen tietysti peruspesu..

Clayn jälkeen taidan vetää solit tai fairyt.. Ja sitten itse vahaukseen..

Saatiin pienet setit "vieraan lahjana" bilteman myymää ClayBar settiä.. Tekeekö tuolla mitään, vai onko tuo savi ihan käypää siinä missä muutkin vastaavat? Siinähän on joku vahakin mukana, sen taidan skipata..

vincent

Skula, ihan maallikon suositus kokemukseen perustumatta, vain netistä luettuna, mutta maalaisjärkeen käyvänä:
Jos et ole aikaisemmin käyttänyt claybaria niin älä kohdista ensimmäistä kertaasi tuohon Boxsteriin. ( jos näin oli tarkoitus )

Käsittääkseni tuolla voi saada helposti vahinkoa aikaan maalipinnalle ja olisi syytä tehdä ensimmäinen harjoitus jonkun vähemmän arvokkaaan auton pintaan jotta oppisi oikean tekniikan ja löytäisi omaan käyttöön ja kohteeseen sopivan claybar:in 'liukkareineen'. ( pehmeä claybar lienee paras aloittelijalle, voi olla että tuo Bilteman versio tältä osin olisi ok, mutta tarkasta asia )

Viisaammat neuvokoot paremmin, mutta tämä on minun näkemykseni.
Itse olen hankkinut tuollaisen pehmeän saven ( Bilt Hamber soft ), mutta en ole vielä ehtinyt sille auton pintaa näyttää joten tämän tarkemmin en osaa asiaa tässä vaiheessa kommentoida.
Ex-VAG : Kupla, Golf, Jetta, Golf, Passat, Passat, Golf

Skula

Lainaus käyttäjältä: vincent - 06.09.13 - klo:17:03
Skula, ihan maallikon suositus kokemukseen perustumatta, vain netistä luettuna, mutta maalaisjärkeen käyvänä:
Jos et ole aikaisemmin käyttänyt claybaria niin älä kohdista ensimmäistä kertaasi tuohon Boxsteriin. ( jos näin oli tarkoitus )

Käsittääkseni tuolla voi saada helposti vahinkoa aikaan maalipinnalle ja olisi syytä tehdä ensimmäinen harjoitus jonkun vähemmän arvokkaaan auton pintaan jotta oppisi oikean tekniikan ja löytäisi omaan käyttöön ja kohteeseen sopivan claybar:in 'liukkareineen'. ( pehmeä claybar lienee paras aloittelijalle, voi olla että tuo Bilteman versio tältä osin olisi ok, mutta tarkasta asia )

Viisaammat neuvokoot paremmin, mutta tämä on minun näkemykseni.
Itse olen hankkinut tuollaisen pehmeän saven ( Bilt Hamber soft ), mutta en ole vielä ehtinyt sille auton pintaa näyttää joten tämän tarkemmin en osaa asiaa tässä vaiheessa kommentoida.

Okei. Kiitos.

Onhan minulla parikin koeautoa pihalla  8)

Onko tosiaan hankalakin juttu tuo claybar?

Hmm.. Jostain se on tuonkin käyttö opeteltava.. Mainos/opetusvideossa homma näytti simppelilita  ;D

dosetti

Mää olen käyttänyt kovaa savea, joka on toiminut "naarmuttamatta" useaan merkkiin. Ei ole vaikea homma, kerran kun tekee niin sitä ei enää jätä pois. Tai näin ainakin kovasti käytetyille pinnoille, jotka on täynnä karheaa. Runsaasti liukastetta, älä paina hangatessa ja älä pudota maahan. Kääntelee tarpeeksi usein roskat saven sisään.
Laitoin lainausmerkit ennen kuin joku pesukinnaslainen tulee korjaamaan :)

Nipademu

Itse kokeilin tänä kesänä ensimmäistä kertaa "savea".

Testikappaleena kirjoitukseni BMW ja motonetista ostettu edullinen Sonax:n sininen savi. Liukkarina Turtlen Orange -pesuaine, josta ei muuhun oikeastaan olekaan.

Käyttö oli yhtä helppoa kuin nuo nettivideot antaa ymmärtää ja hangatessa tuntee selvästi, milloin pinta on puhdistunut. Niskaan vaan puhdistusaineeton vaha ja jälki oli näin "normaalin" tallaajan mielestä ensiluokkaista. Toki jollekkin hifistelijälle sekään ei olis kelvannut, mutta toisaalta jokainen elää itselleen.

Suosittelen.
Ex Vag: A3 Tdi Q -10, Seat FR -07, Scout Tdi -07, Passat Tdi -00

Skula

Kiiti nipa.

Varmaan pelti kerrallaan pitää käydä läpi ja kuivata liinalla aina hyvin. Sit pesu kun koko auto läyty läpi..

Taidan käydä suoraan Boxsterin kimppuun..

Rohkea rokan syö...

Pekka T

Lainaus käyttäjältä: Skula - 06.09.13 - klo:19:00
Taidan käydä suoraan Boxsterin kimppuun..

Rohkea rokan syö...

Kattoa ei sitten kannata vahata...   ;)
Audi e-tron 55 quattro -20
BMW 328 i xDrive -13

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy