VW ottaa vastuun ovien rullautumisesta?

Aloittaja Wekotin, 02.02.10 - klo:14:43

« edellinen - seuraava »

tmr97

Lainaus käyttäjältä: xmasa - 29.11.10 - klo:19:11
Sanottiin myös, että lähes kaikki tapaukset on itse aiheutettuja, koska ei putsata kunnolla autosta lumia pois, ja ovet väännetään väkisinkin auki, vaikka pientä/suurta vastusta sen avauksessa olisikin.

Meillä Golf V farkussa rullautuminen huomattiin vasta jälkikäteen, eli ei siis silloin kun vääntyi. Emme edes tiedä menikö minulla vai vaimolla. Ovi on aika raskas ja vipuvarsi pitkä, eli vastus ei välttämättä ole kovin kummoisen tuntuinen, kun vääntyy.

Nyt ei tarvitse toivottavasti enää stressata kun golf vaihtui farkku exeoon.

Leroy

Minulla kyllä korjattiin, vaikkei pelti ollut edes taittunut. Maali oli vaan hinkkautunut pois. Koripuolen setä tuolloin olikin hieman pessimistinen sen suhteen, että tuleeko VW osallistumaan korjauskustannuksiin. Nimenomaan sanoi, että (suora lainaus:) "yleensä näissä tapauksissa on pelti taittunut".  Kuitenkin tuon freebie-korjauksen lopulta tekivät. Tiedä sitten, johtuiko siitä, että myyjäliike tuota asiaa vaati takuuseen korjattavaksi..

Nyt muuten olen taas tuota ovea vahtinut haukan tavoin..ja huomasin etteipä se nyt ollutkaan jää, joka siellä aiemmin rapisi. Oven saranoista se ääni lähti. No tulipa kuitenkin syysvahattavana auton ollessa paikkamaalattua tuo "milli kertaa milli" maalipinnan rikkeymä. Silti ei nuo ovet sovituksineen ja muotoiluineen enää oikein luottamusta herätä...Ans kattoo ny.
Outback

Mikko

Ã,,itini 2007-mallisesta Golfista oli myös tämän talven aikana rullautuneet molemmat etuovet. Onneksi tuli täältä luettua aiheesta niin isä raaski viedä auton jonkun nyrkkipajan sijaan merkkihuoltoon, jossa lupasivat veloituksetta (eli tehtaan laskuun) vaihtaa toisen oven ja toisen oikaista. Ensimmäinen vapaa korikorjaamon aika oli tosin huhtikuun lopulla, voi olla, että siihen mennessä molemmat ovet kaipaavat uusimista.

Karvis

Juuri tuossa viime viikolla näin V-koppaisen farkun jonka kuskin ovi oli rullalla n.10cm matkalta alareunasta ylöpäin, oli todella pahan näköinen. Olis ollu kuski paikalla niin olisin käynyt sanomassa ettei anna sitten periksi kyseisen tyyppivian kanssa ::)
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

xmasa

On kyllä niin prkl rasittava vika/ongelma tuo jään kerääntyminen sinne etuovien etureunaan. Joka pirun kerta saa olla varuillaan kun oven aukaisee, ja eilen meinas ruttaantua oikea etuovi. Todella pieni jälki tuli, mutta helposti sen kyllä saa totaalisen rullalle. Ovea sai auki n.10cm, jonka jälkeen alkoi rutina kuulumaan etureunasta, vaikka kuinka varovasti yrittäis olla ovea rikkomatta. Kävin tilaamassa jäänestopalat, mutta nekään ei kuullemma yksinään poista tuota ongelmaa, pitäisi tehdä muitakin muutoksia samalla, jotta vesi ei kertyisi sinne alanurkkaan. Pistän infoa lisää kun saan VW maahantuojalta parempaa tietoa.

On ketuttanut tämä golffi jo viime talvesta lähtien näiden pienten juttujen takia. Ens kerralla pitää valita auto, joka soveltuu huomattavasti paremmin talvikäyttöön.
Nyk: Avensis -18
Ex: BMW F31 320iA xDrive -13
Ex: Toyota Auris -14
Ex: VeeWee Golf TSI -09

Wekotin

...Mutta kysymys kuuluukin ottaako VW vastuun toistamiseen.

...Huomasin eilen, että tällä kertaa hanttarin oven kulma osoittaa väärään suuntaan. Ei kylläkään pahasti. Autossa siis on viime talvena korjattu kuskin ovi ja asennettu tämä "anti-ice" -systeemi. Eipä siinä muutakun oikeuksiaan penäämään. Auto on muutenkin ensi viikolla menossa pajalle niin voi tuostakin mainita, että ottavat jo pensselit valmiiksi. Kysyin akalta, että millos olet oven vääntänyt nurin niin ei ollut huomannutkaan, epäili, että kun kaveri on tullut kyytiin niin on mennyt. Sen verran hyvin olen kyllä kouluttanut emännän varomaan ovien aukaisuja, että voin jopa uskoa. ::)

bender

Lainaus käyttäjältä: Wekotin - 30.12.10 - klo:12:44

...Huomasin eilen, että tällä kertaa hanttarin oven kulma osoittaa väärään suuntaan. Ei kylläkään pahasti. Autossa siis on viime talvena korjattu kuskin ovi ja asennettu tämä "anti-ice" -systeemi. Eipä siinä muutakun oikeuksiaan penäämään. Auto on muutenkin ensi viikolla menossa pajalle niin voi tuostakin mainita, että ottavat jo pensselit valmiiksi. Kysyin akalta, että millos olet oven vääntänyt nurin niin ei ollut huomannutkaan, epäili, että kun kaveri on tullut kyytiin niin on mennyt. Sen verran hyvin olen kyllä kouluttanut emännän varomaan ovien aukaisuja, että voin jopa uskoa. ::)

Jos kerran ei ole pomminvarma ratkaisu niin ilmeisesti pelkkien "anti-ice" -systeemien asentaminen onnistuu? Ilmeisesti ne kuitenkin auttaa jonkin verran. Omassani ei ovi ole vielä rullalla, vain hiukan taipunut. Ei kiinnostaisi olla viikkoa ilman autoa. Varsinkin jos homma uusiutuu vielä talven aikana... No varikkokäynnin pituus tietenkin riippuu vaurioiden laajuudesta. Apukuljettajan oven kanssa ei ole ollut samaa ongelmaa.

Edellisessä Golfissa ongelmaa ei ilmennyt. Voisiko olla siitä kiinni että kotona parkkipaikka oli jonkin verran kallellaan niin että kuljettajan puoli oli alempana jolloin vesi pääsi ehkä paremmin pois...? Onkohan se kertyvä jää lähtöisin tuulilasilta sulavasta vedestä? Sisätilalämmitin sulattaa lumet aika tehokkaasti lasilta.

kt

Kesällä on kokeiltu useamman foorumilaisen voimin kaataa kastelukannusta vettä tuulilasille ja toisaalta auton etuoven lasille. Kummastakin paikasta kaadettu vesi tulee lopulta samaan paikkaan eli etuoven etualanurkkaan.
Tuulilasin kautta tuleva vesi valuu konehuoneen kautta pitkin sisälokasuojan yläpintaa ja puskee esiin etuoven etukarmissa olevasta reiästä, ja jää etuoven kynnylselle, johon jäätyy.
Etuoven sivuikkunaan kaadettu vesi tulee oven alareunasta esiin ja jää samalle kynnykselle jäätyäkseen samaan paikkaan.
Lisäksi osa vedeltä tulee jo oven koristeiden kiinnitysreiistä.

Auton sopiva asento parkissa ja mahdollisesti autokatosessa estää ongelman tai siirtää sen kuskin ovelta pelkääjän ovelle. Sisälämmityn on tietysti syyllinen, jos sulattaa lumet. Kannattaa lakaista lumet pois.

Takuuna/virhevastuuna maahantuoja laittaa vedenestopalat siihen etuoven karmin reikään ja sisälokarien yläpuoliset erikoisohjurit, jotta vesi menisi hornan tuuttiin jäätymään eikä etuoven kynnykselle. Tuo työ on 2 tuntia ja mulle ainakin luvattu tehdä tuo ennakkoon seuraavassa huollossa vaikka ovet ei vielä ole rutussa.
Ruttaantunut ovi tulee samoin korjattuna maahantuojan toimesta ja tämä työ maalauksineen kestää kai viikon.
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

hiloran

itselläni ei ole nurkat ole taipunut, mutta kalvoi maalia kynnyksistä. Laakkonen Tampereelta maalasi kynnykset uudelleen. jäänestopalatkin tulivat, mutta epäilen noiden tehoa tai sitten ovat asennettu liian syvälle. oven ja kynnyksenvälistä pursuaa paloista huolimatta välillä jäätä.

tuo kynnys kun kerää kiviäkin tehokkaasti ja sitten tulee niitä naarmuja kun avaa oven...

täytyy pitää jäänpoisto pulloa takarontissa niin aukeaa ovet paremmin (jos sattuu ettei takarontti ole jäässä). en ymmärrä miksi takaronttiinkin pitänyt jättää ns. lastauskynnys, eikä etuovet voi olla tehty passat:n tyyliin esim? tuollaisesta "lastauskynnyksestä" ei ole mitään etua.

Laitoin suoja teipit kynnyksille http://www.lackschutzshop.de/home.php jospa maalit pysyisivät pidempään.

mitä enemmän käyttää sisäilman puhallinta sen enemmän jäätä tulee. neliovisessa on se huonopuoli että takaovien saranapisteeseenkin tulee jäätä  ??? .

Tos®

En tiedä onko omaan tehty jotain muutoksia lokareiden taa?
Koska vain lunta jää saranapuolelle.

Takaovet on pahimmat.

Nuo jäänestimet oli jo ostaessa auto 3 vuotta* sitten

*ikuisuus tällä palstalla
Autotalli:
Golf 2025 GTE
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Reneto

Olen tänä talvena ollut tarkkana oven nurkkien kanssa, ja välttynyt ongelmilta. Vähän se on vaatinut ylimääräistä liikuntaa.. Toisin sanoen olen käynyt iltaisin putsaamassa auton lumesta, jos lämmitys sisälämppäreineen on ajastettu alkamaan puoli kuuden aikaan aamulla. Jos tiedossa on että yön aikana sataa lisää lunta, niin olen käynyt illalla nyppäämässä sisälämppärin pistokkeen kokonaan pois. Hieman ylimääräistä hommaa, mutta minkäs teet  ::)   
VW Golf 1.5 eTSI 110 First Edition Style 2020

hiloran

Lainaus käyttäjältä: Reneto - 02.01.11 - klo:21:01
Olen tänä talvena ollut tarkkana oven nurkkien kanssa, ja välttynyt ongelmilta. Vähän se on vaatinut ylimääräistä liikuntaa.. Toisin sanoen olen käynyt iltaisin putsaamassa auton lumesta, jos lämmitys sisälämppäreineen on ajastettu alkamaan puoli kuuden aikaan aamulla. Jos tiedossa on että yön aikana sataa lisää lunta, niin olen käynyt illalla nyppäämässä sisälämppärin pistokkeen kokonaan pois. Hieman ylimääräistä hommaa, mutta minkäs teet  ::)   

olet yksi meistä - vollaristi!  ;D

kt

Pappamenetelmä on heittää vanha matto etulasin päälle, jos on odoteltavissa lumisadetta. Ei sula lumi maton päältä ja ei pääse lorisemaan vetenä siihen koloseen.
Toivoen, ettei huligaani sitä varasta.

Erkka

Lainaus käyttäjältä: kt - 03.01.11 - klo:10:43
Pappamenetelmä on heittää vanha matto etulasin päälle, jos on odoteltavissa lumisadetta. Ei sula lumi maton päältä ja ei pääse lorisemaan vetenä siihen koloseen.
Toivoen, ettei huligaani sitä varasta.

Kun vielä laittaa maton kulmat etuovien ja karmin väliin, niin tuuli ei vie mennessään, eikä "vorot". Sopivan ohut matto, niin ei tule ongelmia ovikiinnityksen kanssa.
VW Passat Variant Elegance Business eHybrid 200 kW DSG vm. 2025
Ex. Skoda Octavia Combi 1,5 TSI Style eTEC DSG vm. 2024
Ex. Skoda Octavia Combi 1,0 TSI Ambition e-TEC DSG 2021
Ex. VW Tiguan Style eHybrid 180 kW DSG-autom. 2021

bender

Lainaus käyttäjältä: Reneto - 02.01.11 - klo:21:01

Kokeilin jo sisälämppärin jättämistä pois, mutta kun tuossa työmatkalla auto lämpiää sen verran että jos reissun jälkeen sataa vielä lunta niin siitä tuulilasiltahan se sitten sulaa pois. Ja kulkeutuu tiedätte kyllä mihin.  :(
Ei millään viitsisi odotella auton luona lumia harjaillen niin kauan että lumi ei enää sula laseille...

Kyllä on hankalaa Golfin omistajan elämä näin talvella!

Pieni muistilista jolla ongelmat vähenee:
-Ã,,lä käytä sisätilalämmitintä, ainakaan niin kauaa että lumet alkaa sulaa ikkunoilta
-Aja lämmitys asennossa 0 (joko puhallusnopeus tai lämpötila)
-Harjaa lumi pois auton päältä heti kun sitä on siihen satanut.
-Laita tuulilasille ja mieluusti myös sivulaseille peite niin ettei laseille pääse satamaan lunta edes silloin kun nukut lumihangessa auton vieressä täysin uupuneena harjaamiseen.

Jos kaikesta huolimatta jäätä on kertynyt niin esim. muovipussillinen kuumaa vettä ovipeltiä vasten sulattaa jään melko tehokkaasti ilman että ovea tarvitsee avata. viimeisetkin jäät saa pois kun kaataa kuumaa vettä jään päälle.

Pesun jälkeen huomasin että takaovia avatessa lattialle loiskahti vettä useampi desi. Onneksi sain auton kuivumaan lämpimään halliin. Mutta olisikohan ovia saanut auki jos vesi olisi jäätynyt sinne...

Onkos Golf Variant ollut TM:n talviautotestissä?  ;D

Tos®

Ikänä en oo välittäny lumesta joka lasille sulaa...
Tuiskunnutta lunta on joskus väleissä ja nekin saa helposti harjalla pois
Autotalli:
Golf 2025 GTE
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

bender

Lainaus käyttäjältä: Tos® - 03.01.11 - klo:13:44
Ikänä en oo välittäny lumesta joka lasille sulaa...
Tuiskunnutta lunta on joskus väleissä ja nekin saa helposti harjalla pois

Niin ei muakaan haittaa se lasille sulava lumi vaan se oven väliin jäätyvä vesi  :)

kt

Eivät hoksaa nuo VAG-insinöörit "innovoida ja kehittää" sellaista hopeanväristä peitettä (maton sijaan), jolla voisi peittää tuo etulasi ja lasinpyyhkijävälikkö, jolloin lunta ei pääse sulamaan ja valumaan siihen koloon.
Tai oikeastaan Webaasto-Eeber ´n valmistajan kannattaisi keksiä tämä erityissuoja.
Kopioitavia malleja löytyy pilvin pimein. Mutta kun suojaan laitettaisiin isoin kirjaimin VAG-suoja, niin menekki olisi taattu.

bender

Lainaus käyttäjältä: kt - 03.01.11 - klo:15:17
Eivät hoksaa nuo VAG-insinöörit "innovoida ja kehittää" sellaista hopeanväristä peitettä (maton sijaan), jolla voisi peittää tuo etulasi ja lasinpyyhkijävälikkö, jolloin lunta ei pääse sulamaan ja valumaan siihen koloon.
Tai oikeastaan Webaasto-Eeber ´n valmistajan kannattaisi keksiä tämä erityissuoja.
Kopioitavia malleja löytyy pilvin pimein. Mutta kun suojaan laitettaisiin isoin kirjaimin VAG-suoja, niin menekki olisi taattu.

No mutta kun maalipinta kuluu siltä alueelta jossa se suoja on  ;)

Kieltämättä tuota on tullut harkittua mutta kun ovi on jo rullalla... Pitääkin tänään käydä kuvauttamassa se VV-autossa.

Yllättävän monella näkynyt mattoa tai suoja tuulilasilla tänä talvena. Voisi VW jakaa kaikille oikaisuhoidossa kävijöille peitteet ja jos sen jälkeen tulee ongelmia jään kanssa niin voisivat sanoa että mitäs ette käyttäneet tätä suojaa  ;D

Kale

Omassa variantissa ei näy mitään rullautumisjälkiä vaikka olen niitä koittanut etsiä. Vm -08 ja kilometrejä alla 154t ja autossa ei minkään valtakunnan lämppäriä. Itse ajellut sillä vasta tämän talven mutta jäistä ei tietoakaan, eikä mistään estopaloista.

tn62634

Lainaus käyttäjältä: Kale - 05.01.11 - klo:10:03
Omassa variantissa ei näy mitään rullautumisjälkiä vaikka olen niitä koittanut etsiä. Vm -08 ja kilometrejä alla 154t ja autossa ei minkään valtakunnan lämppäriä. Itse ajellut sillä vasta tämän talven mutta jäistä ei tietoakaan, eikä mistään estopaloista.

Lämppärihän sen ongelman taivasalla käytettynä kai saakin aikaan. Golfia ei siis ole suunniteltu suomalaiseen systeemiin.

Mikko

^ Vanhemmillakin pistettiin Golfiin viime syksynä lohkolämppäri ja sisätilanlämmitin ja heti ensimmäisenä talvena molemmat etuovet rullalla. Kolme talvea ennen tätä meni ongelmitta.

vincent

Näinhän se on, sisälämmitintä ei saisi käyttää kuin kirkkaalla kelillä ja niinpä meillekin hankittiin peite lumisateiden varalta joita nyt onkin riittänyt.

Miedän Golf-vaagenissa oli kuljettajan ovi rullautunut, edellinen omistaja oli sitä jossain muualla kuin VW-liikkeessä korjauttanut, tulos ei ollut paras mahdollinen. Minä vein auton VW:lle ja tehtaalta saatiin korjauslupa, kynnyksetkin uudelleen maalattiin koska niissä oli hieman kukintaa paikoittain.

Parkkipaikalla joskus katselin noita ovien alalaitoja niin kyllä aika monessa V-koppaisessa jotain jälkeä näkyi, korjaamatta varmasti monet jäävät koska omistajat eivät ole tietoisia että VW ottaa vastuuta noista.
Ex-VAG : Kupla, Golf, Jetta, Golf, Passat, Passat, Golf

xmasa

Tutkiskelin yksi päivä vaimon 1.5t-sport yarista -05, niin samalla tavalla on kerääntynyt jäätä etuovien alakulmiin. Pientä rutinaa kuului kun ovea avasi varovasti, ja syy on helppo arvata. Ei tarvitse kauaa miettiä, kun katselee muita jäisiä valumajälkiä auton keulalta, että mikä sen aiheuttaa. Itse oon koittanut kovan lumisateen jäljiltä olla käyttämättä webastoa, ennen kuin pahimmat lumet on saanut keulalta putsattua pois.
Onneksi on luvattu loppuviikoksi plussa-asteita, niin sais pahimmat jäät pois ovien nurkista.
Nyk: Avensis -18
Ex: BMW F31 320iA xDrive -13
Ex: Toyota Auris -14
Ex: VeeWee Golf TSI -09

vincent

Ensi kertaa tänä aamuna itse huomasin tuota jää-ongelmaa oven pielessä.
Vaikuttaisi, että nämä lämpimämmät kelit edesauttavat jään muodostumista, tai sanotaanko sulan veden syntymistä ja valumista tuohon etunurkkaan johon se sitten jäätyy. ( kylmemmillä ilmoilla en kertaakaan tuota huomannut ) Autossa on siis nuo ohjauspalat, mutta eivät näytä ajavan asiaansa täydellisesti kuten täällä on jo aikaisemminkin todettu.

Näin sattumalta tänään myös Huoneistokeskuksen Golf V HB:n jossa ainakin pelkääjän ovi oli todellakin 'rullalla', se alaetukulma törrötti ihan avoimena - siihen ei varmaan enempää vahinkoa voi syntyä kun rakenne on muuttunut kokonaan avoimeksi.
Ex-VAG : Kupla, Golf, Jetta, Golf, Passat, Passat, Golf

apo-87

Tossa tuli auto pestyä ja huomasin että kuskin ovi oli hieman rullautunut :/ mitäs tälle oven rullautumiselle yleensä on tehty jos vie korjaamolle ja kun auto on sen 7-8vuotta vanha? Tai jos ostaa nämä: http://slamit.net/product/5764/golf-iv--bora-jaanestopalat niin saako niitä itse laitettua mitenkään paikalleen?

Vaginisti

uudessa poolossa samaa vaivaa, ei kannata sisälämmitintä huudattaa yhtään ylimääräistä. Jos lunta tulee niin kannattaa ottaa pois päältä tai pitää low-asennossa, muuten vesi valuu suoraan oven rakoseen ja jäätyy sinne. On oven ja kynnyksen välinen toleranssi jotain 2mm eli todella helposti saa pellin rullalle. Taitaa olla vw perisynti.

Wekotin

Lainaus käyttäjältä: Wekotin - 30.12.10 - klo:12:44
Ja ottaahan se! Tänään varmistui, että tehtaan piikkiin korjataan. Palaillaan asiaan jälleen ensi talvena.  :D

kt

Tür beim Öffnen beschädigt
Im Hohlraum zwischen Radhaus und Tür bildet sich bei ungünstigen Wetterbedingungen soviel Eis, das beim Öffnen die Türecke vorne unten verbogen wird. Verhindern kann dies ein Schaumstoffklotz, der in den Hohlraum der A-Säule geklebt wird. Standardmäßig ist der nur in 'Kaltländern' verbaut.
Quelle: AutoBild.de, AutoBild 04/2010 und 05/2010  VW verspricht eine kostenlose Reparatur nach Prüfung des Einzelfalls

eli tämä etuovien alanurkissa esiintyvä jää, aiheuttaa kylmissä maissa vikaa, joka korjataan VW:n toimesta ilman kustannuksia.

Leroy

Lainaus käyttäjältä: Wekotin - 21.02.11 - klo:15:13
Ja ottaahan se! Tänään varmistui, että tehtaan piikkiin korjataan. Palaillaan asiaan jälleen ensi talvena.  :D

Tämä on mukava uutinen. :) Toisaalta vähän nyt harmittaa kun olen tämän talven panostanut noiden ovennurkkien kyttäämiseen ja emännästäkin kouluttanut oikean käärmenaisen, että pystyy tarvittaessa ahtaastakin raosta hivuttautumaan autoon. Pieni pala maalia on silti "haulikkopuolen" oven etunurkasta hinkkautunut (siis ihan 1mmX1mm vekki), mikä voi toisaalta olla tullut jostain muusta kuin tästä ko. syystä. Pellit mukailevat vielä auton kylkilinjaa. Jos auto vielä ensi talven on meillä  niin pitää yrittää karaista itseä vähän huolettomampaan käyttöön (tai siis ihan normaaliin), mikäli VW kerta kantaa miehekkäästi vastunsa loppuun saakka tässä asiassa.

On se vaan silti  prkl vaikeaa, mikäli ovien uudelleenmuotoilun haluaa omalla toiminnallaan välttää. Eikös joku konsernin edustaja väittänyt tämän ongelman osiltaan johtuvan käyttäjän huolimattomuudesta. Itse en ole käyttänyt ollenkaan sisätilanlämppäriä koko talvena. Toisaalta en käytä lumiharjaakaan pelleille, koska se naarmuttaa lakkapintaa. Niin ja auto on taivasalla 24/7. Pirullinen yhtälö. Pitänee yrittää nyt ensi kuun yhtiökokouksessa ajaa läpi autokatosasiaa. Jos vaikka pienet itkut tirauttaisi asian tiimoilta..:D
Outback

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy