Golf 7: testejä, vertailuja, koeajokokemuksia

Aloittaja vkjoki, 17.10.12 - klo:21:58

« edellinen - seuraava »

psxgamer

Tuli taas toistamiseen ajettua Golfia, tällä kertaa 1.6TDI DSG Confortline autolla.

Ja pakko myöntää, että jokin tässä Golfissa vaan toimii. Ajettavuus on kunnossa, melutaso on erittäin kohtuullinen ja sisätilat ovat uskomattoman hienot -luokkansa parhaat. Jotain hassua tässä Golfissa on kun se herättää enemmän tunnetta ja omistus halua kuin uusi Leon, tylsästä ulkonäöstä huolimatta.

Oikein mitään huonoja puolia autosta ei keksinyt hintaa lukuun ottamatta. No, ehkä tuo DSG:n toiminta on viritetty aika huonosti: Ajaessa risteykseen, voi se pitää jopa kolmosvaihdetta päällä minkä ansiosta autossa on monesti todella lussuinen tehon tunne. Maantiellä auto kyllä vääntää ja liikkuu ihan hyvin minun tarpeisiin, mutta taajamissa liian ison vaihteen jatkuva pitäminen ärsyttää. Kulutus on myös täysin utopistisesti ilmoitettu ja 0-100 kiihtyvyys ei onnistu DSG:n sekoamisen myötä, mutta nämä ovat aika pieniä virheitä ottaen huomioon Golfin vahvuudet: upean ohjaamon & ergonomian, hyvän ajettavuuden ja hienon melutason.

werty

Itse pidän hyvänä asiana Golffin sukunäköisyyttä ja on tällähetkellä kyllä yksi parhaan näköisitä viistoperistä 1-sarjan ja Audin ohella. Leonin ilmeestä tulee mieleen hieman väkisin väännetty, urheilullinen nuorisoon vetoava tyyli, not as good. Golf on ajaton.

digiGolf

Uusimmassa Auto Bild 5/2013 lehdessä vertailussa suositut kompaktiluokan mallit bensiinimoottoreilla

VW Golf , Ford Focus, Kia Cee’d, Opel Astra, Renault Mégane ja Seat Leon

http://www.autobild.fi/tilaa-lehti/uusin-lehti/

Arvatkaa mikä auto voitti ?
Golf VII 1.4 TSI DSG Variant

BlueM

Täällä tuntuu olevan niukanlaisesti 1.2 bensa-Golfin koeajokokemuksia. 105-heppainen kiinnostaisi kokeilla, jos vaikka riittäisi omaan ajoon. Kyseistä pikkukoneista ei ainakaan JKL:ssä tunnu olevan koeajettavaksi.

Ilkka-A

TSI 1.2 Comfortline 77kW (105hv) M6
-comfort paketti
-webasto
-urheilulliset (highlinen) etujakkarat

Tammikuun lopulta ollut ajossa, mittarissa vähän toistatuhatta. Kaikki pelanut odotusten mukaisesti. Säät (pk-seutu) tosin olleet hyvinkin vaihtelevat. Pakollisten lyhyiden työmatkojen lisäksi varsinaiset "testiajot" jääneet pariin-kolmeen muutamien kymmenten kilometrien lenkkeihin.

Varustukseen olen jälkikäteenkin (ainakin vielä ) tyytyväinen. Ei tullut otettua mitään turhaa ja toisaalta ei kaipaa mitään, mitä olisi tarjolla ollut. Tietenkin budjettikin asetti omat rajansa.

Jos nyt hakemalla haetaan vikoja tai epäkohtia: Oma istuma-asennon (aika alhaalla) löytämisen jälkeen ratin yläreuna peittää mittariston näkyvyyttä. Contin nastat "kolisevat" jonkin verran. Sadetunnistin saa aikaan "hepulin" pyyhkimissä lämpimään parkkihalliin ajattaessa. Tuulilasin pyyhkijöiden ja moottoritilan väliseen "kouruun" kertyy lunta/loskaa =puhdistaminen hieman työlästä.

Ohjauksen keskialueen "tunnottomuus" vaati hieman totuttelua, samoin kun 6-vaihteinen manuaaliboxi. Ehkä lievää vaeltelua ajattavuudessa myös huomioitavissa. Kuitenkin nastat alla, enkä rengaspaineita tms. ole lähtenyt tarkistuttamaan/lisäämään. Kesärengaskelejä odotellessa ;) Näyttää esiasennusrenkaina olevan Goodyear -merkkiset. Olisivatkohan jopa samat kuin tuoreen TM:n testin voittajat?

Kiihtyvyys (ainakin itselleni) riittävää ja sitkeys ylämäissä pinilläkin kierroksilla kiitettävää. Maantiellä kulutus näytti n.80km lenkillä ajotietokoneen mukaan lukemaa 5.7l/100km. Tosin sää oli reippaasti pakkasella. Kaupunkinajossa jotakuinkin litran enemmän.

Mutta perusasiat kuitenkin kunnossa. Eikä ole kylmä auto, kiitos Webaston.
Seat Ibiza FR EcoTSI (85kW) DGS -20
VW Golf Comfortline 1.2 TSI (77kW) M6 -13

Wilzu

Noin 5300 kilometriä on takana seuraavanlaisella paketilla, joka uskoakseni on niin perusjarnon Golf kuin olla ja voi:

1,2 TSI Comfortline
Comfort-paketti
Composition Media Bluetooth
195/65 15" Hakkapeliitta 7:t talvirenkaina

Edellinen auto oli 1,6TDI VI-Golf ja sitä edelliset lähinnä perusmallisia 1,6-litraisia. Näihin vertailtuna tuo moottori on ollut oikein mukava tuttavuus ja itse olen siihen tyytyväinen. Kuluttaa vähän ja kulkee ainakin riittävästi. Itsekseen ajellessa sopivan vaivaton moottori ja isommallakin kuormalla on potkua sen verran, ettei tule sellaista tehottomuuden tunnetta. Tietysti jos on tottunut ajelemaan suorituskykyisemmällä autolla, niin mielipide on toinen. Hyvä moottori arkiajoon.

Comfortline-penkeistä on käyty aikamoista keskustelua, mutta minulla ei ole valittamista. Selkäkään ei ole kipeytynyt autolla ajaessa, toisin kuin esimerkiksi jostain syystä kävi Opel Astran penkkien kanssa. Ainakin vantterammille kavereille nuo jakkarat tuntuvat sopivan hyvin.

Tällä hetkellä olen autoon erittäin tyytyväinen reilun 5000 kilometrin ajon perusteella. Ainoat ärsyttävät seikat ovat olleet täällä jo raportoitu Composition Media Bluetooth-radion kehno kuuluvuus ja kuskin oven hieman takkuileva lukitusmekanismi, sillä ovi ei tahdo mennä aina kunnolla kiinni. Ovi käydään läpi, kunhan autoon tilattu säteilylämmitin jossain vaiheessa ilmestyy autoliikkeeseen.

Kesärenkaiksi 16-tuumaisille Toronto-vanteille oli muuten tullut Dunlop SP FastResponset. Rengasmerkistä ei ole kyllä mitään aikaisempaa kokemusta, mutta testimenestyksen perusteella ei pitäisi olla mitään huolta.
M-B A180 Suomi Edition

GF

Tänään piti sitten koeajaa tuo seiska samalla kun oma Kutoskoppainen oli huollettavana. Pakko sanoa, että omalla kohdalla ei aiheuttanut mitenkään valtavaa autokuumeilua.
Ulkoapäin ihan hienon näköinen ja parempaan suuntaan on menty sitten kutoskoppaisen, mutta sisätilat ovat vähän niin ja näin. Kyseinen yksilö oli Highline ja 103kw versio.

Jäi vähän semmoinen ristiriitainen olo koko autosta. Sitä ei oikein voinut moittia mistään, mutta kojelaudassa, ovien koristelistoissa ja ohjauspyörässä on käytetty todella runsaasti kirkasta mustaa muovia, joka ei kyllä ainakaan omaa silmää hivele. Osittain jopa sanoisinko vähän "halvan" näköinen. Toivottavasti en nyt pahoittanut kenenkkään mieltä. Olin tuota ajatellut seuraavaksi autoksi, mutta saapa nyt nähdä.

Hyvää:
suorituskyky
ajettavuus
rengasmelu (autossa oli tosin kitkat alla)
laatuvaikutelma varauksella

Huonoa:
Tuulensuhinat yli 100km/h:n vauhdissa
Sisätilan laatuvaikutelma (aivan liikaa sellaista pianolakattua muovipintaa)

vkjoki

Pappa kirjoitti Golf VII -chattiin aivan erinomaisen selostuksen omista fiiliksistään koskien Golf VI:sta ja nykyistä Golf VII:aa - kopioinpa sen tänne "koeajokokemuksiin":

Lainaus käyttäjältä: pappa - 19.04.13 - klo:19:03
Markku J:n pyynnöstä kirjoitan päällimmäisiä subjektiivisiä kokemuksiani alion Golf VI:stä ja Golf VII:stä.

Kori ja alusta
Molemmissa korotettu alusta (jäykemmät jouset). Ensisijaiset syyt: halu istua korkeammalla, talven lumi/jääkertymät sekä epätasaiset mökkitiet.
Kuutosen jousitus oli kovempi kuin tämän seiskan.
Kuutosen väri Blue Grafit ja seiskan Limestone Grey. Tilasin Limestone Greyn näkemättä sitä luonnossa. En ole katunut. Se on mielestäni edelleen paras väri seiskaan. Eipä vähän kauempaa katsoen liatkaan erotu.
Renkaat ja vanteet valitsin seiskaan mukavuuspainotteisesti 195/65R15.
Yleensäkin mukavuustekijät painottivat valintojani enemmän kuin mm. tehot ja näyttävyys.

Moottori ja vaihteensiirto
Molemmissa malleissa saman tehoinen moottori.
Molemmissa myös DSG-vaihteisto. Kuutosen DSG kolahti alusta alkaen kuuluvasti aina vaihtaessaan kakkoselta kolmoselle kun moottorin käynnistyksen jälkeen oli ensimmäinen ko. vaihtotapahtuma. Esim. moottorin käydessä liikennevaloista lähdettäessä tätä ei enää esiintynyt. VV-Auton mukaan on ominaisuus. Seiskassa tätä ominaisuutta ei ole esiintynyt ja hyvä niin.
Myönnän, että yksi hyvä syy kuutosen vaihtumiseen seiskaksi oli ne pahat puheet TSI-moottorin ja DSG-vaihteiston kestävyydestä ja usko siihen, että VAG-konsernilla ei ole varaa töpeksiä em. asioissa toista kertaa.
Kuutosessa oli myös vaihdevalitsimet ohjauspyörässä. Näistä oli helppo vaihtaa pienenmälle kun ”jurraus” alkoi. Seiskaan en kuitenkaan näitä ottanut, koska nahkaverhoillun ohjauspyörän ym. olisi joutunut ostamaan kahteen kertaan.

Ajo-ominaisuudet
Pidin enemmän kuutosen ohjattavuudesta. Siinä oli enemmän tuntoa ja se kulki alusta asti suoraan. Seiskan ohjausta joutui aluksi suoraan ajettaessa korjaamaan tämän tästä puolelta jos toiseltakin. Tätä korjattiin pajalla ja paremmaksi saatiinkin. Vielä paremmaksi se tuli kesärenkaisiin siirtymisen myötä.

Sisusta ja sisätilat
Molemmissa Comfortlinen mukavuusistuimet. Haikailin jälkeenpäin ergoActivien perään, mutta olen jo tottunut näihinkin. Istuin on silloin riittävän hyvä kun sen olemassa oloon ei kiinnitä huomiota. Pidän myös enemmän Comfortlinen harmaasta kojelaudasta kun Highlinen pianomustasta. Harmaassa pölykään ei näy niin hyvin kun pianomustassa. En ole kiinnostunut pölyjen pyyhkimisestä. Auton ulkopuolisessa pesussakin on vähän tällainen asenne: auto on hyvä pestä kerran vuodessa oli se sitten likainen tai ei.
Moni on kiinnittänyt huomiota molemmissa mallityypeissä keskikonsolin ja kaasupolkimen väliseen muka ahtaaseen tilaan. Itse kiinnitin siihen huomiota kun luin tästä. En huomannut siinä mitään ahtautta. En polvelle enkä neljäkolmosen turvakenkälle. Ehkä riippuu myös ohjauspyörän ja istuimen säädöistä.

Varustelu
Kuutosessa oli halogeenit ja seiskassa on Bi-Xenonit. Onhan xenonit tietysti paremmat kuin halogeenit. Mutta ovatko ne hyvät xenonit? Ainakin yhden tuttavan Hyundaissa on paremmat lyhyet.
Kääntymisvalotoiminto on molemmissa. Kuutosessa etusumuvalojen yhteydessä ja seiskassa ajovalojen yhteydessä. Sumuvalojen yhteydessä valaisi paremmin.
Avaimeton lukitus- ja käynnistysjärjestelmä on tosi mukava turhake.
Seiskaan en ottanut etusumuvaloja, koska tärkeänä pitämäni kääntymisvalo sisältyi jo ajovaloihin.
Peruutuskamera 8”:n näyttöineen on jo oiva turvallisuusvaruste.
Kuutosessa oli Hill Hold ja seiskassa on Auto Hold. Minusta Auto Hold on hyvä vakiovaruste. Se on jatkuvasti päällä. Liikkeelle lähtö liikennevaloista on nopeaa.
Sähköinen käsijarrukin on toiminut talvipakkasillakin hyvin. Epäilys sen toimivuuteen talvella on alitajuisesti olemassa.

Melu
Kuutosessa oli ensiasennusrenkaina Michelin Energy 205/55R16 ja talvirenkaiksi otin Contin nastarenkaat 195/65R15 ja seiskan vastaavat ovat Michelin Energy Saver 195/65R15 ja Contin nastarenkaat 195/65R15.
Korvakuulolla talvirenkailla melu oli molemmissa yhtä kova eli kovin kova. Kuutosen kesärengasmelu ei paljoa talvirenkaiden melusta eronnut. Kesärenkailla seiska on selvästi hiljaisempi ja hiljainen jo näin keväällä nastarenkaiden syömällä karkealla asfaltilla. Tästä olen kovin tyytyväinen.

Laatuvaikutelma
Laatuvaikutelma on molemmista hyvä. Seiskassa ehkä vähän parempi johtuen äänestä mikä kuuluu kun oven laittaa kiinni muiden ovien ollessa jo kiinni.

Polttoaineen- ja öljynkulutus
Kuutonen kulutti sen n. neljän vuoden ja n. 40000 km aikana keskimäärin 6,8 l / 100 km ollen pääasiassa kaupunkiajoa. Seiskan kulutuksesta on vielä aikaista sanoa mitään tarkempaa mutta ensi vaikutelma on että samoissa lukemissa pyöritään, vaikka valmistaja ”lupaa” pienempää kulutusta.
Öljyt tarkistan samalla kun vaihdan renkaat. Kerran vuodessa tehtyjen huoltojen välillä kuutoseen ei ole tarvinnut öljyä lisätä.

Hinta ja arvonalennus
Kaikkine lisävarusteineen hinta nousi kovin korkeaksi.
Kuutosen teoreettinen arvonalennus oli n. 2500,-/vuosi (ostohinta kaikkine varustuksineen " hyvitys seiskan ostotilanteessa)

Yhteenveto
Kaiken kaikkiaan olen tyytyväinen seiskaan ja sen ominaisuuksiin, myös verrattuna kaikkiin aikaisemmin omistamiini autoihin.
Ainoa mitä kuutosesta olisin halunnut siirtyvän seiskaan on ohjaustunto.
En minä sitä nyt enää huonoksi sano, mutta kuutosessa oli parempi.

Markku J
. vastasi näin:

Lainaus käyttäjältä: Markku J - 19.04.13 - klo:19:15
Kiitokset, pappa. Mukava lukea vertailu henkilöltä, jolla on kunnon kokemus molemmista ja varmasti myös objektiivinen lähtökohta arvostelulle.

Ainoastaan seiskan huonompaa ohjausta jäin hieman ihmetttelemään. Kuutosella olen ajanut vain lyhyen koeajon, joten en osaa vertailla, mutta testit ovat kovasti kehuneet seiskan ohjausominaisuuksia. Audin "M linen" jälkeen tämäkin ohjaus on minulle hurja parannus.

Ohjaus on tyypillisesti ominaisuus, jonka objektiivinen arviointi on erittäin vaikeaa. Esimerkiksi kiihtyvyys voidaan mitata, mutta ohjauksen osalta on kyseessä lähinnä fiilisten ja tykkäämisten arviointi. Mitata voitaisiin vaikka sellainen asia, että kääntyykö auto oikealle, kun ohjauspyörää käännetään oikealle - ja siitä mittauksesta kaikki automallit selviäisivät. Auton ohjauksen osalta onnistumista voidaan arvioida lähinnä äänestämällä: tykkääkö enemmistö vai ei, onko tykkäämisjakauma fifti-fifti vai sanooko suurin osa kuskeista, että ei miellytä. Joka tapauksessa kaikki autonvalmistajat hinkkaavat ohjausta lähes loputtomasti ja jos lopputuloksena on, että ei miellytä autoilijoita, jokin on mennyt tuotekehittelyssä pieleen.

Toistaiseksi Golf VII on tainnut napata ohjauksen osalta voiton tai jaetun ykkössijan kaikissa vertailutesteissä, jotka olen nähnyt. Siis testauksen ammattilaiset ovat tykänneet. Ja pitäneet Golf VII:n ohjauksesta enemmän kuin Golf VI:n ohjauksesta. Ja on vertailutesteissä ollut kuitenkin kova vastus: Volvoa, Fordia, Mersua, Bemaria, ...

Ammattilaisten mielipiteistä huolimatta voisin aivan hyvin tykätä VII:n ohjauksesta vähemmän kuin Kutosen ohjauksesta. No, minulla on ollut Golf V vakioalustalla, Golf V sportalustalla, yksi Golf VI ja nyt Golf VII. Välissä sportti-Auris erikoisohjauksella, Volvo S60 vm. 2011 ja Focus vm. 2012. Itse olen tykännyt eniten näiden kolmen Golfsukupolven ohjauksesta. Minulla ei ole kanttia sanoa Golfien ohjauksia objektiivisesti paremmiksi kuin noiden muiden automallien, mutta Golfien kaarreohjauksen vakaus on miellyttänyt minua. Kaikki nuo erimerkkiset automallit ovat olleet erittäin suuntavakaita, joten mitään niistä ei ole tarvinnut paimentaa. Mutta kaarreajon ohjausmomentti on ollut vakaa vain Golfeissa ja lievää rauhattomuutta kaarreajossa esiintyi Auriksessa, Volvossa ja Focuksessa.

Mutta jos minun pitäisi sitten panna Golf V:n, VI:n ja VII:n ohjaukset laadulliseen järjestykseen, nostan käteni - on ylivoimaisen vaativa tehtävä minulle, ei löydy pakistani keinoja tehtävästä suoriutumiseen. Mutta tykkäämiskympin annan niille kaikille.
1.4MPI; 1.9TDI; 2.0TDI 103 kW; 2D-4D 130 kW; 1.4TSI 103 kW DSG-6; 1.8TSI 118 kW DSG-7;  2.0 D3 5-syl. 120 kW Geartronic-6; 2.0 TDCi 120 kW Powershift-6; 1.4TSI ACT 103 kW DSG-7; V40 2.0 D3 5-syl. 110 kW Geartronic-6

Tkarkka

Golf VII 1.4 TSI ja Octavia 1.4 TSI jakoivat voiton ruotsalaisen Auto Motor & Sport -lehden (nr 9/2013) vertailussa. Muut vertailuun osallistuneet autot olivat Seat Leon FR 1.4 TSI ja Toyota Auris 1.8 HSD. Octavia sai Golfia paremmat arvosanat melusta (yllättäen), tavaratilasta (tosin  sai moitteita siitä, ettei lattia ole tasainen takapenkit alaskäännettyinä) ja taloudellisuudesta.

JoVe

Eilen saadun ikioman automaattivaihteisen kanssa on nyt kohta 500 km takana - iso osa moottoritiellä tosin. En voi muuta sanoa, kuin että olen tainnut valita enemmän kuin oikein. Täähän kiihtyykin ihan meikäläisiin ajao-oloihin riittävästi, ja kyllä automaatti on nyt vienyt miehen. Miksihän olen aiemmin pitänyt saksalaisia autoja jotenkin jäykkinä ja kolkkoina? Ja muuten värinä tää limestone grey kerää suitsutusta. Eipä ole jokajätkän harmaa, vaikka harmaa onkin.

;D

digiGolf

Saksalaisia farmarivertailuja:

Auto motor und sport   22.8.2013
Sija 1. VW Golf Variant 2.0 TDI
Sija 2 Skoda Octavia Combi 2.0 TDI
ym

Auto Zeitung   14.8.2013
Sija 1. Skoda Octavia Combi 1.4 TSI Green Tec.
Sija 2  Vw Golf Variant 1.4 TSI
ym

Erittäin hyviä autoja molemmat

GiraFFi

Tulipa käytyä tutkailemassa golffia itsekkin.

Tällä hetkellä ajossa BMW 118dA (F20) ja aiempana kulkineena golf V 90kW TSI DSG.

Koeajoautossa normi säädöillä olevat penkit. Ei saanut ajoasentoa sinnepäinkään. Liikkeessä testailin sitten ergo jakkaroita ja pääsee lähelle bemarin sportti penkkejä, mutta ei ihan. Jotenkiin tuntu että joutu jäämään etemmäs ratista kuin ois halunnu vaikka kaikki säädöt oli tapissa. Huomautuksena että tässä kokoluokassa en ole vielä yhdessäkään autossa istunut jossa olisi ollut mielestäni oikeasti hyvä ajoasento :)
Noiden ergo jakkaroiden kanssa varmaan pystyisi kuitenkin elämään. Oven puolen kyynärtuki jäi turhan kauas itsellä.
Tämä on minulle ehdottomasti se tärkein ominaisuus autossa. Hyvä ajoergonomia. Sen puolesta voisi kuitenkin menetellä.

Seuraava kriteeri on sitten mukavuus. Ajomelun puolesta koin jopa pienen yllätyksen. Golffi tuntui jopa hiljaisemmalta kuin bemari. Ero ei kyllä ole iso, enkä uskalla sanoa mitään varmaa kun tuo on sen verran vaikea arvioida subjektiivisesti. Bemarissa on yllättävän paljon suhinoita maantienopeuksissa jotka tuntuivat puuttuvan golffista, mutta rengasäänistä ei osannut oikeen sanoa suuntaan tai toiseen. Jos entinen vitos golffi olisi ollut noin hiljainen ajaisin sillä varmaan vieläkin :)

Alusta tuntui bemarin jälkeen mukavammalle, mutta jotenkin sellainen fiilis että vitos golffista oltas menty reilusti jäykempään (epämukavampaan) suuntaan? Alla oli 15" lytyssä olevat renkaat, joten mietityttää miten käy pykälää isommilla vanteilla ja järkevillä paineilla.. Ohjaus tuntui kovin etäiselle bemariin verrattuna, mutta en noilla pienillä pyörittelyillä osaa sanoa tästäkään enempää oliko se hyvä vai huono asia. Noilla lötköillä renkailla oli varmasti vaikutuksensa. Bemarin yli-innokas palaute on kuitenki oikeastaan yksi syy miksi koeajolle tuli edes lähdettyä. Ei jää urat huomaamatta...

DSG on hieno laite. Sanokaa mitä haluatte mutta itse rankkaan tuon DSG7:n jopa bemarissa olevan todella hehkutetun ZF:n 8-pykäläisen edelle. Ajossa oli 90kW TSI moottori, joten aika samoilla mentiin sen suhteen kuin aiemmassa golffissani. Jotenkin tuntui että turboviivettä oli reilun laisesti, mutta en kerennyt lyhyellä koeajolla ottamaan selvää mistä oli kyse, että menikö omaan piikkiin ja siinä viiveen kohdalla etsittiinkin pienempää pykälää.

Graafinenasetusvalikkohärveli oli lähinnä hirveä! Mistä laadunvarmistuksesta tommonen on menny läpi. Järkyt viiveet iha sama mitä painat ja kaikki "hienot" animaatiot lagaa iha järkysti.

Ei tarvinnut kaupoille ryhtyä vielä tällä kertaa, mutta lähinnä nykyisen kulkineen tilanteen takia. Jos kuitenkin pitäisi auto vaihtaa niin voisi golf kaikesta huolimatta olla aika vahva ehdokas.

Markku J

Pari asiaa, joista en itse ole samaa mieltä. ZF:n 8 -vaihteista pidän reilusti parempana kuin kuivakytkimistä DSG:tä. Erityisesti sen ryömintäominaisuutta ja sujuvampaa liikkeellelähtöä. Liikkeelle päästyä hoitaa DSG myös hyvin hommansa. Golfin asetusvalikoihin olen ollut erittäin tyytyväinen - ei minulla ole mitään viivettä noissa. Minulla tosin on tämä karvahattumalli perusaudiolla, mutta asetuksia siinäkin on todella laajasti.

vkjoki

Lainaus käyttäjältä: digiGolf - 04.09.13 - klo:21:22
Saksalaisia farmarivertailuja:

Auto motor und sport   22.8.2013
Sija 1. VW Golf Variant 2.0 TDI
Sija 2 Skoda Octavia Combi 2.0 TDI
ym

Auto Zeitung   14.8.2013
Sija 1. Skoda Octavia Combi 1.4 TSI Green Tec.
Sija 2  Vw Golf Variant 1.4 TSI
ym

Erittäin hyviä autoja molemmat

Millaisia tavaratilan tilavuuksia olivat mittailleet? Näitä testituloksia ovat jotkut täällä kaipailleet. Siis onko paljonkin ero Ocun hyväksi vai ovatko kutakuinkin saman kokoiset?
1.4MPI; 1.9TDI; 2.0TDI 103 kW; 2D-4D 130 kW; 1.4TSI 103 kW DSG-6; 1.8TSI 118 kW DSG-7;  2.0 D3 5-syl. 120 kW Geartronic-6; 2.0 TDCi 120 kW Powershift-6; 1.4TSI ACT 103 kW DSG-7; V40 2.0 D3 5-syl. 110 kW Geartronic-6

digiGolf

Lainaus käyttäjältä: vkjoki - 05.09.13 - klo:21:21
Millaisia tavaratilan tilavuuksia olivat mittailleet? Näitä testituloksia ovat jotkut täällä kaipailleet. Siis onko paljonkin ero Ocun hyväksi vai ovatko kutakuinkin saman kokoiset?

Lehdissä ilmoitetut tavaratilan tilavuusmitat (lisäksi ilmoittavat senttimitat):

Auto motor uns sport
Golf  605/1620 L  ja Octavia Combi 610/1740 L

Auto ZEITUNG
Ilmoittaa samat lukemat

ps. Näitä lehtiä myy ainakin Stockmannin lehtiosasto

Zaasa

Cobin konttiin menee 5l maitoa enemmän kuin Variantin.Arenalla on kerrottu Combin kontin olevan paaaljon isompi Variantin.5l maitoa on paljon :)

Tuomari

Lainaus käyttäjältä: Zaasa - 05.09.13 - klo:22:18
Cobin konttiin menee 5l maitoa enemmän kuin Variantin.Arenalla on kerrottu Combin kontin olevan paaaljon isompi Variantin.5l maitoa on paljon :)
Hysst! Varo ettei VAG! kuule, että alhaista klonkswagenia verrataan jumalauto Škodaan.  ;D

Zaasa

Lainaus käyttäjältä: Tuomari - 05.09.13 - klo:22:34
Hysst! Varo ettei VAG! kuule, että alhaista klonkswagenia verrataan jumalauto Škodaan.  ;D
Pitänee varoa,VAG! saa tuostakin aikaiseksi useamman päivän jankkauksen ;)

nolte

Lainaus käyttäjältä: digiGolf - 05.09.13 - klo:22:00
Lehdissä ilmoitetut tavaratilan tilavuusmitat (lisäksi ilmoittavat senttimitat):

Auto motor uns sport
Golf  605/1620 L  ja Octavia Combi 610/1740 L

Auto ZEITUNG
Ilmoittaa samat lukemat

ps. Näitä lehtiä myy ainakin Stockmannin lehtiosasto

Nuo mitat on suoraan spekseistä. Pitää ehkä käydä itse mittailemassa, aamulla kurkkasin seiska-Variantin boksiin ja kyllä se välipohjan kanssa näyttää aika pieneltä - ehkä jopa kutosta pienemmältä?! Pohjan alla oli Espoon Highline-esittelyautossa pelkkä tilapäinen vararengas ja jumalaton monttu, kaipa sinnekin joku pohja kuuluisi väliin? Jos joku auton jo itselleen saaneista tietää, kertokaa. Muuten kysyn itse myyjältä kun haen oman auton huollosta.

Edit: Adac on näköjään mitannut Octavian tavaratilan todelliseksi kooksi 550 litraa, vertailun vuoksi Passat Variantissa se oli 465 litraa. Uutta Golf Variantia ei ole vielä mitattu. Kutos-Variantille on mitattu 435 litraa. Tuossa jätetään pikkulokerot ja varapyörän vaatima tila pois.
Skoda Superb iV Combi L&K -22
ex Skoda Octavia Combi 1.0 TSI Style DSG -18
ex Golf Variant VII 1.6 TDI 4Motion -13
ex Golf Variant VI 1.4 TSI DSG -10

digiGolf

Edellisessä vielä Auto zeitung ilmoittaa tavaratilan mitat seuraavasti

VW      leveys  1010mm  korkeus 700mm, syvyys 1030mm (1810mm)

Skoda  leveys  1010mm, korkeus 730mm, syvyys 1010mm (1930mm)

Ainakin takatavaratilojen mitat ovat samaa suuruusluokkaa ja ero koulumatematiikalla vain litroissa. Skoda keskellä pari senttiä korkeampi, mutta VW taas pari senttiä syvempi.
Tilavuudet voidaan tietenkin mitata laukkuina tai maitolitroina, joilla saadaan hieman eri tulos. Autojen kokonaispituuden ero on vain 2mm. Kokonaan toinen asia on se miltä tilavuus näyttää. Tilan tuntuun vaikuttaa myös takapenkkien korkeus.

nolte

Variantin tavaratilan mitat välipohjan ollessa yläasennossa ovat 1055x1010x465 mm ja noista tuo pisin mitta lyhenee sitä mukaa kun pohjalta noustaan ylöspäin takaistuimien selkänojan kaltevuuden verran. Nopealla matematiikalla tilavuus ilman sivulokeroita ja pohjan alle jäävää tilaa on noin 460 litraa ja jos iso pahvilaatikko pitäisi saada kyytiin niin 420 litraa. Nämä mitattuna suojepeitteen alareunaan.

Onkohan Auto Zeitungin korkeusmitat mitattu luukun yläreunaan välipohja ala-asennossa?

Automyyjä tiesi kertoa, että sinne välipohjan alle vararenkaan montun päälle ei ole (vielä) olemassa mitään lattiaratkaisua.

Skoda Superb iV Combi L&K -22
ex Skoda Octavia Combi 1.0 TSI Style DSG -18
ex Golf Variant VII 1.6 TDI 4Motion -13
ex Golf Variant VI 1.4 TSI DSG -10

digiGolf

Lainaus käyttäjältä: nolte - 09.09.13 - klo:10:00
Onkohan Auto Zeitungin korkeusmitat mitattu luukun yläreunaan välipohja ala-asennossa?

Käsittääkseni tavaratila on mitattu aina ilman suojapeitettä.

(Mikäli koko tila täytetään, niin silloin kannattaa käyttää myös turvaverkkoa)

VAG!

Lainaus käyttäjältä: Zaasa - 05.09.13 - klo:22:44

Totta kai mä alan jankkaamaan, kun mä olen koko ajan sanonut, että odotetaan niitä todellisia mittauksia. Nuo luvut kun ovat suoraan esitteistä.

Kun esimerkiksi TM:n vertailu joskus tulee, niin olen 100% varma, että Zaasa ja Tuomari eivät ole enää ilkkumassa viiden litran maitotölkestä. Minussa on miestä myöntään, että olin väärässä, mutta se on saletti, että Zaasa ja Tuomari ei sitä tee.

Jos reaalielämän mittapalikoilla - esimerkiksi TM:n käyttämillä 10 litran palikoilla - Combin loota jää alle 60 litraa suuremmaksi kuin Variantin, niin olen hämmästynyt.

Zaasa

Lainaus käyttäjältä: VAG! - 09.09.13 - klo:15:48
Kun esimerkiksi TM:n vertailu joskus tulee, niin olen 100% varma, että Zaasa ja Tuomari eivät ole enää ilkkumassa viiden litran maitotölkestä. Minussa on miestä myöntään, että olin väärässä, mutta se on saletti, että Zaasa ja Tuomari ei sitä tee.

Jos reaalielämän mittapalikoilla - esimerkiksi TM:n käyttämillä 10 litran palikoilla - Combin loota jää alle 60 litraa suuremmaksi kuin Variantin, niin olen hämmästynyt.
Itsetuntoni on kunnossa,ollessani väärässä kykenen kyllä myöntämään sen kuten tähänkin saakka.
En myöskään ole väittänyt Golfin tai Skodan peräkontin tilavuudesta yhtään mitään,minulle on aivan sama kummassako on pienempi tai isompi kontti.

VAG!

Lainaus käyttäjältä: Zaasa - 05.09.13 - klo:22:18

Lainaus käyttäjältä: Zaasa - 05.09.13 - klo:22:44

Lainaus käyttäjältä: Zaasa - 09.09.13 - klo:17:11
En myöskään ole väittänyt Golfin tai Skodan peräkontin tilavuudesta yhtään mitään,minulle on aivan sama kummassako on pienempi tai isompi kontti.

Joopa joo. Ukot puhuu läpiä päähänsä minkä ehtii ja minua haukutaan jankkaajaksi, kun yritän keskustella asiatiedoilla. Mä en ole jankannut takalootan tilavuudesta yhtään mitään. Olen vain todennut, että kannattaa odottaa todellisia mittauksia ja unohtaa volkkarin utopistiset mainoslukemat. Ne ovat aina olleet utopiaa tähänkin asti, joten tuskin mikään on sillä saralla muuttunut.

TuplaVW

Lainaus käyttäjältä: nolte - 09.09.13 - klo:10:00
Variantin tavaratilan mitat välipohjan ollessa yläasennossa ovat 1055x1010x465 mm ja noista tuo pisin mitta lyhenee sitä mukaa kun pohjalta noustaan ylöspäin takaistuimien selkänojan kaltevuuden verran. Nopealla matematiikalla tilavuus ilman sivulokeroita ja pohjan alle jäävää tilaa on noin 460 litraa ja jos iso pahvilaatikko pitäisi saada kyytiin niin 420 litraa. Nämä mitattuna suojepeitteen alareunaan.

Automyyjä tiesi kertoa, että sinne välipohjan alle vararenkaan montun päälle ei ole (vielä) olemassa mitään lattiaratkaisua.

Näissä farmarimallin tavaratilan tilavuuksissa en arvosta kynnyslinjan alapuolisia mainoslitroja. Oikea farkun lattia alkaa puskuritasosta, olkoon sitten vaikka litroiltaan pienempi. Sen tason alla olevat lokerot ovat sinänsä ihan ok ja käyttökelpoisempia lisätiloja kuin Skodatyyppiset (sori vaan) monttutavaratilat, joista raskaampien esineiden nostaminen on vain hankalaa. Uuden Golfin ruumaa ei ole vielä tullut käytyä tarkastamassa. Harmi jos siitäkin on tehty monttumalli...
Sedaneissa ja liftbackeissä tuo monttumallinen tavaratila on tottakai normaalia.
Mercedes-Benz 4matic -16

Golf Variant TSI DSG Highline -14   (ACC, DCC, Webasto, Dynamic ym)
ex:
Passat Variant TSI DSG Highline -11   (I,II,III, ACC,DCC,Webasto, ym)
Golf Variant TSI -10   (I,II,III ym)
Passat Variant 1,9 PD Luxline -08

VAG!

Lainaus käyttäjältä: TuplaVW - 09.09.13 - klo:18:18
Sen tason alla olevat lokerot ovat sinänsä ihan ok ja käyttökelpoisempia lisätiloja kuin Skodatyyppiset (sori vaan) monttutavaratilat, joista raskaampien esineiden nostaminen on vain hankalaa.

Skodan filosofia on ollut jättää tämä valinta ostajalle. Ja lisukehinnoittelun tuntien, se päätös ei varmasti jää rahasta kiinni. Itse ottaisin esimerkiksi lastenrattaiden kanssa ehdottomasti ilman välipohjaa, mutta nyt kun rattaita ei enää tarvitse kuskailla, niin välipohja on hyvä ja käytännöllinen.

Angus

Lainaus käyttäjältä: VAG! - 09.09.13 - klo:18:25
Skodan filosofia on ollut jättää tämä valinta ostajalle. Ja lisukehinnoittelun tuntien, se päätös ei varmasti jää rahasta kiinni. Itse ottaisin esimerkiksi lastenrattaiden kanssa ehdottomasti ilman välipohjaa, mutta nyt kun rattaita ei enää tarvitse kuskailla, niin välipohja on hyvä ja käytännöllinen.

Kaipa tuon saa vw kuskikin päättää, pitää välipohjaa ylhäällä tai alhaalla ;D ,eikä tarvitse edes miettiä tuliko sitä ruksittua varustelistalta. :o
| Käytä parkmanissa koodia QZGTS saat 10, Edestä ilmaista parkkiaikaa | http://quadlock.refr.cc/KN8LBBX |

JHS

Golfissa voi parissa minuutissa purkaa välipohjan alapuoliset korokerakenteet (3 palaa), jolloin tukevasta välipohjasta tulee ns. montun pohja heti varapyörän päälle.  Kokeilin tätä itse Tampereen Laakkosella, kunnes huomasin viereisestä autosta pohjan puretun ikäänkuin malliksi.
Näin Golfissa on sekä perus-Octavian syvä tila, että välipohjaratkaisu vakiona tarpeiden mukaan muokattavaksi, jos toteutusta haluaa Ocuun verrata. 

VAG!

Lainaus käyttäjältä: JHS - 09.09.13 - klo:18:42
Näin Golfissa on sekä perus-Octavian syvä tila, että välipohjaratkaisu vakiona tarpeiden mukaan muokattavaksi, jos toteutusta haluaa Ocuun verrata.

Kyllä ja ei. Golffissa jokaisen ostajan on se pakko ostaa, halusi tai ei. Skodassa sen voi "räätälöidä", kuten tuolla hienojen autojen keskuudessa tupataan sanomaan. Skodassa on vain se ero, että räätälöinti on niin halpaa, että kuka tahansa voi sitä harrastaa.

Kun Variantista purkaa välipohjan tukikiskot parissa minuutissa, niin jääkö sinne tämän jälkeen tämä tavaratilan takaosassa näkyvä koko tavaratilan levyinen mötikkä:

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy