Uusi A3 2011/12

Aloittaja Flat, 21.01.10 - klo:14:20

« edellinen - seuraava »

Peeveli

Lohduttavaa todeta, että muillakin havainto jalkatilan viileydestä muuhun ohjaamon lämpötilaan verrattuna. Pelkäsin jo että meikäläinen teilataan vainoharhaiseksi tai muuten vaan räsän tilanneena vikoja A3:sta etsiväksi. Ehkä sitten tehtaan asetukset puhalluksessa vähän pielessä maamme kelejä ajatellen tai pienet alasuuttimet...

Rauska

Sama minulla 1.8 koneella. Jalkatilassa on viileämpää.
Mutta eipä sitten lattialla oleva lumi sula niin herkästi ja aiheuta huurretta laseihin  8)
NYX RS E-Tron Gt 2022
EX E-Tron Sportback Progres Plus 55 quattro 2022
EX Audi e Tron GT 2021
EX A3  A3 Sportback TFSI mild hybrid 110 kW
EX A4 Avant 2016 2.0 TFSI Quattro
Ex A4 Avant 2.0 TFSI q 2015
Ex A3 SB 1.8 q Business Sport S-Tronic -13
EX A5 SB 2.0T q business -10.
Ex A3 1.4 T s-tronic -09.

Peeveli

Lainaus käyttäjältä: Rauska - 27.01.14 - klo:12:08
Mutta eipä sitten lattialla oleva lumi sula niin herkästi ja aiheuta huurretta laseihin  8)

Premium-merkissä on inssit osanneet ajatellan tuonkin asian hienosti. 8)

Hawtin

Lainaus käyttäjältä: Tuomari - 26.01.14 - klo:03:58
Luulenpa että kyseessä on kaikkia mqb-autoja vaivaava ohjaustehostimen nukahtaminen.
Tämän huomaa siitä, että suoraan ajettaessa ratti jäykistyy ja pistää vastaan kuten force feedback peliratti. Samankaltainen kuin audin kuuluisa mutteri, mutta ei läheskään yhtä paha.

"Ominaisuus" ilmenee yleensä vain n. +5 ja muutaman pakkasasteen välillä.

Mitään muuta "luikertelua" ei ainakaan misukan 17" kitkat aiheuta.

Omassa 1.8:ssa en ole havainnut pienintäkään viitettä tehostimen nukahtelusta tms. Ja kaikkien kirjoitteluiden jälkeen olen aika tarkkaan sitä tunnustellut. Ohjaus on kerrassaan mainio. Jalkatilan lievän viileyden allekirjoitan.
Superb Combi Sportline 2.0 TSI ABT 336 4X4 DSG

Rauska

Enpä minäkään tuota ohjausta moittia voi.
Tässähän on se progressiivinen ohjaus ja se tuntuvasti jäykentää ohjauspyörää, kun vauhti kasvaa.
Liekö osalla liikaa progressiota? Säädettävissä?
NYX RS E-Tron Gt 2022
EX E-Tron Sportback Progres Plus 55 quattro 2022
EX Audi e Tron GT 2021
EX A3  A3 Sportback TFSI mild hybrid 110 kW
EX A4 Avant 2016 2.0 TFSI Quattro
Ex A4 Avant 2.0 TFSI q 2015
Ex A3 SB 1.8 q Business Sport S-Tronic -13
EX A5 SB 2.0T q business -10.
Ex A3 1.4 T s-tronic -09.

Ohikulkija

LainaaOmassa 1.8:ssa en ole havainnut pienintäkään viitettä tehostimen nukahtelusta tms. Ja kaikkien kirjoitteluiden jälkeen olen aika tarkkaan sitä tunnustellut. Ohjaus on kerrassaan mainio. Jalkatilan lievän viileyden allekirjoitan.
En ole minäkään mitään tehostimen nukahtelua  huomannut, vaikka nyt olen sitä tarkkailut.
Jalkatilan viileydestä en osaa sanoa, kun olen ajanut toistaiseksi vain lyhyitä matkoja ja sisälämppäri on ollut aina ennen lähtöä päällä. Niin ja minulla on lämpimät kengät :)

wolf6

En minäkään ole huomannut mitään vikaa ohjauksessa. Minun makuuni se on täydellinen. Paljon parempi kuin edellisessä A4:ssa mutteriohjaus. 17" Michelinin kitkat alla eikä suuntavakaudessa ole mitään moitittavaa.

Jalkatilat tässäkin ovat alkuun viileämmät,mutta eikös se ole hyvä että laseille tulee alkuun enempi ilmaa.
A3 Premium

HoXXma

Sama täällä - ei mitään valittamista ohjauksessa. Myös lämmintä on riittänyt cabiinissa, joskin auto tolpassa kummassakin päässä (työ ja koti). Talviautoilua parhaimmillaan :D

Peeveli

Lainaus käyttäjältä: wolf6 - 27.01.14 - klo:13:10

Jalkatilat tässäkin ovat alkuun viileämmät,mutta eikös se ole hyvä että laseille tulee alkuun enempi ilmaa.

Omassa jalkatila edessä pysyy viileähkönä vaikka ajaisi pidemmän matkan maantiellä (viimeksi la yhteen suuntaan vajaat 70 km). Keulassa vielä viimasuoja lisänä.

Voimasavu

Eipä ole pikkukiisselissä tarvinnut palella. Jalkoja ennemmin kuumottaa kuin paleltaa. Säädöt automaatilla ja lämpötila-asetus 21-22 C. Pidempiä matkoja on tullut ajeltua ilman päällystakkia ja hyvin on tarjennut vaikka ulkolämpötila olisi ollut -20 C. Maskisuojankin hain, mutta se nyt on vaan niin susiruma viritelmä, ettei sitä tullut laitettua kiinni. Olisi vaatinut myös hieman modaamista etututkien takia. Jäi siis asentamatta, mutta eipä tuo ole sitä huutanutkaan. Toki Webastolla on lämpenemiseen suuri vaikutus, mutta ei sitä ole ajon aikana tarvinnut päällä pitää. Yllättävän lämmin auto. :) Verrokkinahan on A4 B8 2.0 TDI, joka on jääkaappi A3:seen verrattuna.

Ohjauskin on toiminut mainiosti ulkolämpötilasta riippumatta.     

wolf6

Lainaus käyttäjältä: Peeveli - 27.01.14 - klo:13:49
Omassa jalkatila edessä pysyy viileähkönä vaikka ajaisi pidemmän matkan maantiellä (viimeksi la yhteen suuntaan vajaat 70 km). Keulassa vielä viimasuoja lisänä.
Tässä minun on noin 10 km viileämmät ja sen jälkeen ei enää kiinnitä huomiota että olisi viileämpää jaloissa.
Ilman viimasuojaa ajelen.
A3 Premium

exlex

Juu en voi itsekkään allekirjoittaa tuota ohjaustehostimen nukahtamista, mutta olen kyllä huomannut kitkojen löysyyden.

Itse en ole huomannut, että laittialla olisi sen viileämpää kuin muissakaan autoissa vaikka olen ajellut autolla lähes -30C pakkasissa, mutta toisaalta en ole kovin palelevaa sorttia muutenkaan ihmisenä. :D Pitääpä jälleen kerran yrittää tehdä havaintoja uudesta asiasta. Itse asiassa tuli mieleen, että viimeksi pitkällä reissulla jalat hikoili. Heheh. Mutta tosiaan pitää havannoida asiaa tarkemmin.

exlex

Tai pakko vielä mainita, että jalkatila on itselläni ainakin lämmin kun ajelee vaikka 15min. Jäät rupeavat sulamaan lattialta yli -20C pakkasissakin tuossaajassa. Näin ainakin 1.4 COD:lla. ja ei ole etumaskin suojaa.

Ktk

Miksi sinne lattialla pitää kuskata lunta/jäätä? Onko teillä ikkunat auki kun auto on parkissa? :o  :o

FroDoZu

pikku-diisselissä ei kyllä tosiaan tule kylmä edes ilman maskipeittoa. Ei ylhäällä eikä alhaalla  8)

Ohjaustehostin kyllä nukahtelee, lämpötila-alue missä tuo tapahtuu alkaa tuossa -2 tienoilla ja riittää plussalle jonkin matkaa. Kovemmilla pakkasilla ohjaustuntuma onkin yhtä juhlaa tuohon nollan ympäristöön verrattuna. Pitäisköhän tuosta koittaa huoltoon huudella kunhan kelit lauhtuu sopivaks... Oon kyllä edelleen sitä mieltä että viime keväänä ei näitä ongelmia vielä ollut.

Tulossa Skoda Kodiaq 1.4TSI DSG Ambition
Skoda Octavia Combi RS TDI -16
EX:Skoda Octavia Combi RS TSI -15

exlex

Lainaus käyttäjältä: Mrk - 27.01.14 - klo:19:45
Miksi sinne lattialla pitää kuskata lunta/jäätä? Onko teillä ikkunat auki kun auto on parkissa? :o  :o

Yritän kerätä jäätä Cokikseen, kun tykkään että siinä on jäitä...

Onnittelu tästä hienosta kommentista!!!  ;D

Kun maassa on lunta, niin jos käyttää talvikenkiä joissa on syvät urat, niin ne tahtovat kuljettaa vähän lunta autoon mukaan vaikka kopautat kenkiä. Ja kun auto lämpenee, niin lumi sulaa kenkien pohjista autoon ja jäätyy kumimattoon. Eli ei suinkaan lunta sinne tahalleen tuoda. :o

Ohikulkija

Ohjauksesta vielä sen verran, että kyllä edellisessä A4 (B8) hydrauliohjaus oli parempi kuin nykyisessä A3:ssa.
Tässä on liian kevyt ohjaus, vaikka olisi laitettu säädöt dynamic- asentoon.
Kokeilin eilen suurempia ilmanpaineita renkaissa, jolloin keveys tuli vielä selvemmin esiin.
Tiellä oli kyllä jotain suolasohjoa joka teki tien pinnan liukkaaksi, vaikka oli -8 astetta lämpöä/pakkasta.

MoFFe

S3ssa ohjaus on ainakin näillä testauksella aika nannaa...ehkäpä voisi olla hieman tunnokkampi mutta jos esim. volvoa vertaan niin on tämä ohjaus niin paljon parempi.  Ja olen ajannut nyt tällä just -7 <-> +2 välissä. Eikä mitään ongelmaa...

exlex

Lainaus käyttäjältä: Ohikulkija - 28.01.14 - klo:09:24
Ohjauksesta vielä sen verran, että kyllä edellisessä A4 (B8) hydrauliohjaus oli parempi kuin nykyisessä A3:ssa.
Tässä on liian kevyt ohjaus, vaikka olisi laitettu säädöt dynamic- asentoon.
Kokeilin eilen suurempia ilmanpaineita renkaissa, jolloin keveys tuli vielä selvemmin esiin.
Tiellä oli kyllä jotain suolasohjoa joka teki tien pinnan liukkaaksi, vaikka oli -8 astetta lämpöä/pakkasta.

Nyt sitten varmaan kyse makuasioista, koska itse en voi sietää A4:sen hydraalista ohjausta.  ::) Tuntuu ahdistavalta, kun sitä saa vääntää niin että kädet väsyy. Oikeasti ei joudu vääntämään, mutta tältä se tuntuu servtronicin jälkeen. Itse käytän Dynamic asentoa pidemmillä ajomatkoilla, mutta Comfort muuten. Veljeni valitteli samaa ettei tykkää uudesta servtronicista, kun on tottunut A4:sen hydraaliseen ohajustehostukseen. Itselle tulee vuorostaan traktorifiilis tuolla hydraalisella.

Ehkä kyseessä on sitten vähän mihin on tottunut. Tietenkin Audi voisi reagoida tähän tekemällä vieläkin jäykemmän ohjauksen vaikka dynamic + asetuksen.

Toi sähköinen ohjaustehostin on sillain paha, kun se antaa käyttäjälle mahdollisuuden valita.  :D Valintojen maailma. Muutenkin kun lukee näitä sähköisten ohjaustehostimien toimintaa ja ihmisten kokemuksia, niin tulee fiilis että jakautuu ihmiset tässä suhteessä. Eli voisi sanoa, että valmistajilla on vielä ohjaustehostimen kanssa työtä sinänsä, jotta kaikkia voitaisiin miellyttää. Tässä tulee samanlainen ongelma, kuin auton alustojen kanssa. Toinen haluaa perusalustan, toinen sport alustan ja kolmas vielä jäykemmän ja matalamman sportalustan.  :P Siinä on sitten valmistajalle soppa.

Voimasavu

^ Niin mihin tässä nyt oikein taas verrataan? B8:siin servotronicilla vai ilman? Mielestäni prefacelift A4 B8:sin sähköhydraulinen ohjaus on loistava. Ei tämän A3:sen ohjauskaan missään nimessä paljoa huonompi ole. Mulla on ainakin sellainen tuntuma, että Dynamic asennolla A3:sen ohjaus on jäykempi kuin servotronicilla varustetun prefl B8:sin ohjaus, ainakin pienemmillä nopeuksilla. Vertailu on helppoa kun molemmat löytyvät pihasta.   

exlex

Lainaus käyttäjältä: Voimasavu - 28.01.14 - klo:11:20
^ Niin mihin tässä nyt oikein taas verrataan? B8:siin servotronicilla vai ilman? Mielestäni prefacelift A4 B8:sin sähköhydraulinen ohjaus on loistava. Ei tämän A3:sen ohjauskaan missään nimessä paljoa huonompi ole. Mulla on ainakin sellainen tuntuma, että Dynamic asennolla A3:sen ohjaus on jäykempi kuin servotronicilla varustetun prefl B8:sin ohjaus, ainakin pienemmillä nopeuksilla. Vertailu on helppoa kun molemmat löytyvät pihasta.

Rupesin miettimään tuossa, että onko servotronic täysin sähköinen vai sähköisen ja hydraalisen hybridi (sähköhydraalinen)? Mutta itse ainakin puhuin edellä B8 A4:sen hydraalisesta ohjaustehostimesta. A3:sen tehostinhan on käsitykseni mukaan täysin sähköinen.

Ohikulkija

LainaaNyt sitten varmaan kyse makuasioista, koska itse en voi sietää A4:sen hydraalista ohjausta.  ::) Tuntuu ahdistavalta, kun sitä saa vääntää niin että kädet väsyy. Oikeasti ei joudu vääntämään, mutta tältä se tuntuu servtronicin jälkeen. Itse käytän Dynamic asentoa pidemmillä ajomatkoilla, mutta Comfort muuten. Veljeni valitteli samaa ettei tykkää uudesta servtronicista, kun on tottunut A4:sen hydraaliseen ohajustehostukseen. Itselle tulee vuorostaan traktorifiilis tuolla hydraalisella.
Edellisessä A4:ssa ei ollut servotronicilla ja totuin sitä vääntämään. Ei tämä A3:n ohjaus huono ole, dynamic asennolla varsinkaan. Uskon, että kysymyksessä on tottumus kysymys.

LainaaToi sähköinen ohjaustehostin on sillain paha, kun se antaa käyttäjälle mahdollisuuden valita.  :D Valintojen maailma.
Varsinkin jos sitä jatkuvasti muuttelee.

terou

Osaisiko joku selittää tyhmälle miten tuo audin päiväajovalo automatiikka toimii.
MMI asetuksissa oli early, ja late ja joku välissä.

Tarkoittaako tämä sitä että late tilassa päiväajovalot otetaan käyttöön myöhemmin ? ohjekirjassakin luki todella suppeasti tämän tarkoitus.

Olisiko jollain helppo informaatio siitä mitä nuo asetukset tarkoittavat

MoFFe

Tuot minäkin tuolla S3s aiheessa kyselen... minulla on LED ajovalot mutta ne kyllä palaavat kokoajan olkoon sitten early,late jne.
Siis päivällä kun on omasta mielestä valoisaa :) Ja mulla on valot asetettuna automatic asentoon.

Ohikulkija

LainaaTarkoittaako tämä sitä että late tilassa päiväajovalot otetaan käyttöön myöhemmin ? ohjekirjassakin luki todella suppeasti tämän tarkoitus.
Ei kun päivävalot (ledit) sammuu myöhemmin late asennossa. Eli ajovalot syttyy myöhemmin. Näin minulle se on kerrottu.

J0n3

Lainaus käyttäjältä: Ohikulkija - 28.01.14 - klo:19:46
Ei kun päivävalot (ledit) sammuu myöhemmin late asennossa. Eli ajovalot syttyy myöhemmin. Näin minulle se on kerrottu.

onko tossa nyt kyse kytkeytymisviiveestä vai valoisuusanturin herkkyydestä? Itse olin (ehkä virheellisesti?) käsittänyt, että kyseessä olisi viive jolla ajovalot kytkeytyy päälle/pois esim. tunneliin ajettaessa/ulos ajettaessa... Kertokaa havaintoja :D
Nykyiset:
2020 A4 Avant 45tfsi
2020 Seat Mii Electric Plus

Entiset:
2017 S3 8V Sedan S-Tronic
2014 S3 8V SB S-Tronic
2015 Seat Leon Cupra ST280

Ohikulkija

Lainaaonko tossa nyt kyse kytkeytymisviiveestä vai valoisuusanturin herkkyydestä?
Joo niin, viiveestä ymmärtääkseni. Herkkyydestä sen verran, että vuoden vaihteessa ei päivävalot syttynyt mutta nyt kyllä päivävalot palaa päivällä. Tämä siis Espoon leveyspiirillä.

exlex

Hmm. Jaa.

Itse olin ajatellut, että toi late meinaisi juuri tuota valoisuusanturin herkkyyttä, että kuin pimeällä normaalivalot kytkeytyy päälle LEDi nauhan tueksi.  :o

Itse en oikein kikannut tuota kytkeytymisviive ajatusta.   ???

Taskukeke

^Itse ymmärrän tuon kytkeytymisviiveen sillä tapaa, että kun ympäristö muuttuu (esim ajettaessa päivänvalosta pimeämpään tunneliin) niin se on se aika mikä autolta menee ajovalojen päällekytkentään. Late asetuksessa oman näkemykseni mukaan tuo aika on pidempi kuin "early"(?) asennossa. Omassa autossani tätä aikaa ei käsitykseni mukaan pysty säätämään, jonka johdosta esim yhden tietyn sillan alituksessa xenonit lävähtää joka kerta päälle sillan alla ja kytkeytyvät pois kun tulen takaisin päivänvaloon. Eli toisin sanoen auto reagoi "nopeasti" ympäristössä tapahtuviin muutoksiin. (Tuon sillan alla aikaa ei tosiaan mene kuin 3-4 sekuntia)

En tiedä voiko uudessa A3:ssa säätää sitä "valoisuusastetta" jolloin ajovalot syttyvät ledien tueksi. Itse sain sellaisen käsityksen, että nyt puhuttiin tuosta viiveajasta eikä siitä millaisessa valaistuksessa auto vaihtaa ajovaloille.

exlex

Aa. Ok.

Kiitos tästä selvennyksestä. Juu kyllähän toi kuulostaa tietenkin ihan järkevältä.  :)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy