Uusi A3 2011/12

Aloittaja Flat, 21.01.10 - klo:14:20

« edellinen - seuraava »

Ritzenhoff

Se on kyllä liikaa...

Edit: Golffissa sama maksaa ~2200â,¬ enempi. Se Audi lisä....
Octavia III Combi 1.4 Style DSG facelift ajossa

Vice

Pikkasen omakin fiilis on sen puolesta, et 3t on liikaa 18hv ja siitä pelosta kuinka toi ACT toimii (tosin ei se auto meillä olisi kuin sen noin 3-4v kuten nykyinen ollut). Ehkä toi perus 1.4T vaimolle riittää kaupoilla käyntiin ;)

Mutta täytyy nyt vielä odottaa virallisen hinnaston julkaisua, jotta näkee tarkan hintaeron... Dieseliä, kun ei viitsisi ottaa (oma auto on diesel ja sillä pääosa ajosta jatkossakin tulee) ja sitä 1.8T Q + S vaihtoehtoa ei jaksaisi odottaa koska varmaan vajaa vuosi menisi ennenkuin sen saa ajoon. Lisäksi siinä ilmeisesti konttikin on pienempi.

Mielenkiinnolla odotan myös BMW 1-srj vs A3 kokemuksia! Eli laita vaan tietoa jakoon, kun kokemuksia karttuu Newman  :)

Vice

Lainaus käyttäjältä: Ritzenhoff - 23.12.12 - klo:19:50

Edit: Golffissa sama maksaa ~2200â,¬ enempi. Se Audi lisä....

Just tätä samaa olen ihmetellyt itsekin (jos toi 3t nyt tulee olemaan se tarkka hintaero). Katteet on Audissa kohdillaan  ;D

Nilkki

Audi A3 1,4TFSI Sportback Business Sport -13 "Shiraz Red"

Newman

^ Tuo uusi 90 kW:n moottori on kieltämättä aivan mainio arkiajossa. Toisaalta kun jo edellinen oli ominaisuuksiltaan riittävä, tämä uudempi vaan parantaa tilannetta.

Etenkin kun vaste kaasupolkimen käyttöön on lähes lineaarinen kuten vaparissa ja käytännön voimaa riittää kaikissa olosuhteissa - kunhan muistaa että niitä huippuja ei ole eikä tule. Lämpöäkin pukkaa kabiiniin jo muutaman kilometrin ajon jälkeen, vaikka tämä lieneekin uuden lämmitysjärjestelmän ansiota.

Moottori sitä paitsi käy kertaluokkaa siistimmin kuin edellinen versio (mikä tosin kertoo enemmän edellisestä 1.4:sta), käynnistyksistä puhumattakaan.

Ainakin siis manuaalivaihteinen A3 CC liikkuu sen turvin pirteän ja vaivattoman oloisesti. Ohituksiakin tuli tehtyä kourallinen, eikä tullut yhtään hiki. Tosin minäpä poika tykkäsin jo edellisestä 1.4:sta suoritusarvojen puolesta. Tästä osakiitos kuuluu itse autolle, jossa on mukavasti vetopitoa ja talvioloissa eleettömästi toimiva alusta, vaikka itse ratin kautta välittyvä ohjaustuntuma onkin aika turta (palauttaa toki ja kulkee suoraan, mutta tuntoa ei ole kuin nimeksi).

Ja mikä parasta, kulutus on pieni moottorin ominaisuuksiin suhteutettuna, mutta siitä lisää ja tarkemmin myöhemmin. Joka tapauksessa siis kertaluokkaa pihimpi kuin edeltäjänsä. Kehitys kehittyy. Toivottavasti uusi hihnakäyttöinen 1.4 TFSI 90 kW vaan pysyy nipussa.

Newman

Ja nyt alkaa olla riittävästi kokemuksia A3 CC:n ohjauksesta sekä ajettavuudesta. Siitä hieman seuraavassa.

Vakiotalvirengaskoolla (205/55/16) ja Nokian Hakkapeliitta R -nastattomilla ohjaus palauttaa moitteettomasti mutta ei mitenkään korostetun agressiivisesti, vaan lähinnä luontevalla momentilla. Keskitys tapahtuu käytännössä perille asti, joten keskialueen likellä ei tarvitse jatkaa liikettä loppuun. Hyvä.

Itse ajelen mielelläni dynamic-tilassa, jolloin ohjaus on selvästi comfort-tilaa raskaampi ja siten luonnollisemman oloinen (audi drive select). Käytännössä auto toimii nykyään ns. individual-moodissa, jossa ohjaus on dynamic ja moottori vastaavasti comfort, joka on eräänlainen välitila dynamicin ja ecoilun välillä. Hienoa, että tuon saa muokata mielensä mukaan.

Valitettavasti itse ohjaustunto on luokkaa epämääräisempi kuin BMW 1:llä. Tällä tarkoitan ratin kautta välittyvää tietoa tienpinnasta ja kitkasta. Vaste on paksuhko ja keinotekoinen, eikä siitä voi aistia esimerkiksi liukkautta yhtä hyvin kuin Bemun aktiiviohjauksen kautta. Mikäli ohjauksen kytkee comfort-tilaan, informaatiota ei välity yhtään enempää - ohjaus on tuolloin vaan kepeämpi, mikä sopii mielestäni vain kaupunkiajoon jos nyt sinnekään.

Onneksi auto kuitenkin kulkee suoraan, eikä vaikuta olevan erityisen uraherkkä tai allerginen tienpinnan kallistumille, kuten esimerkiksi Bemarin 1- ja 3-sarjalaiset takavedot, etenkin runflat-renkain.

Ohjauksessa lienee myös jonkinlainen sivutuulikorjaus, sillä auto kulkee paremmin suoraan kun ei itse yritä tehdä mikroskooppisen pieniä kompensaatioliikkeitä. Huomattavasti paremmin kuin BMW mutta ei kuitenkaan yhtä eleettömästi kuin esimerkiksi Golf VI vakiorenkain. Sanomattakin on selvää, että todella voimakas sivutuuli kuitenkin tuntuu suhteellisen kevyessä autossa.

Junamaisuus lienee silti oikea termi kuvaamaan matkantekoa kokonaisuudessaan, sillä uusi Audi A3 CC vaikuttaa olevan lähinnä hiottu kokonaisuus, jossa mikään osa-alue ei nouse erityisesti esille, vaan koko paketti on kauttaaltaan tasapainossa. Tuo toteamus pätee auton muihinkin ominaisuuksiin, josta kirjoittelen enemmän jahka kokemuksia kertyy lisää.

Newman out.

Vice

Kiitos havainnoista/kokemuksista, mukava lukea näitä  :)

Muutama kyssäri Newman:lle vielä olisi...

Mites rengasmelu ja muu melu ohjaamossa, kummassa vähemmän BMW vs Audi?
Miten muuten mahdolliset nitinat ja natinat, esiintyykö kummassakaan?
Miten on läpenemisen laita nyt pakkasilla, onko havaittavaa eroa Audi vs BMW?
Kumman alusta on mukavampi omaan makuusi (jousitus/iskunvaimennus)? Onko millä alustoilla sun BMW ja Audi?

Mä itse tykkään Audin sisustuksesta vs 1-srj, mutta oletko itse huomannut jotain Audin sisustassa, joka ei miellytä?

Onko jotain lisävarusteita mitä A3 kaipaa (tyyliin mitä ilman ei kannata hankkia, toki makuasioita)?

Vastaile jos jaksat tuli siinä pommitettua aikalailla kyssäreillä...  :)

Newman

Audi on hieman hiljaisempi sekä mittarin että korvien perusteella, ainakin nastattomilla. Tuulensuhinoita ei Audissa juurikaan ole, siinä missä Bemarissa on. Lisäksi rengasmelua on Bemarissa kieltämättä hivenen enemmän mutta asiasta ei voi olla satavarma, koska autoissa on eri renkaat.

Nitinöitä tai natinoita saati muita hälyääniä ei ole kummassakaan, ainakaan nyt toistaiseksi.

Molemmat lämpiävät todella nopsaan ja lämmityslaite puhaltaa kuumaa jo muutaman kilometrin jälkeen. Mutta koska starttaan yleensä 10 asteisesta autotallista, en pysty kommentoimaan asiaa tämän enempää. Toistaiseksi.

Alustan suhteen en niin ikään osaa vielä sanoa mitään pitävää. On syytä ajella enemmän Audilla.

Niin kuin taisin aiemmin sanoa, en itse kaipaa mitään muuta kuin automaattisesti himmentyvää taustapeiliä. Muuten kaikki on just kohdallaan (business sport, metalliväri, valopaketti jne). Lisävarusteista muuten en osaa sanoa vielä mitään henkevää, sama pätee audioon. En edes kykene kuuntelemaan autossa musiikkia vaan tykkään olla ihan hiljaa (tai niin hiljaa kuin auto sallii).

Mutta mutta... Audin sporttipenkit ovat hyvät, vaikkakaan eivät mitenkään loistavat. Bemussa ainakin itse saan paremman ajoasennon, koska ratin saa lähemmäksi ja reisituki säätyy pidemmälle. Noita piirteitä etenkin pitkäjalkaiset osaavat arvostaa.

Ritzenhoff

Ihan makosia kuvia daytona grey s-linesta. Näyttäisi varmasti sportbackina vielä paremmalta.

http://www.audi-sport.net/vb/new-a3-8v-chassis/171806-you-wanted-pics.html

Newman

Runsaalla loskalla ajettaessa A3 CC paljasti itsestään ainakin minulle sangen yllättävän piirteen.

Autolla ei ole taipumus aliohjautua niin paljon kuin etuvetoisilla kotteroilla noin yleensä (vrt. esimerkiksi raskaskeulainen uusi V40). Ajonvakautus on nimittäin viritetty juuri sopivan aktiiviseksi, jotta se toimisi huomaamattomasti mutta kuitenkin niin, ettei puskemisesta tule todellista ongelmaa. Ainoastaan liikkeelle lähdettäessä keula tuntuu hieman seilaavan etuvetoisten autojen tapaan, osin toki nastattomista renkaista johtuen.

Muutenkin holhouselektroniikka tuntuu toimivan sen verran pehmeästi ja luontevalla tavalla, ettei poiskytkemistä tarvitse miettiä.

Alkaa vaikuttaa siltä, että Audi A3 CC yhdistää ajettavuudeltaan aika sopivasti pienen ja ison auton hyvät puolet, ollen - kärjistys sallittakoon - mikroautomaisen ketterä mutta samaan aikaan tarpeeksi vakaa ja mukava suuremmissa nopeuksissa. Ilmeisesti suhteellisen keveä elopaino ja entisestä pienentynyt jousittamaton massa ansaitsevat tältä osin kiitokset.

Moottorin suhteen en ole kaivannut enempää potkua, vaikka reissussa oltiin koko perheen voimin (2+1+koira+matkatavarat). Edelleenkään. Itse asiassa uusi 1.4 TFSI on vähän kiusattaessa hauskemman kuuloinen kuin vanha 90 kilowattinen TSI. Se ikään kuin pörisee jotenkin huvittavasti. Kuulostelkaapa itse.

Tänään oli jotenkin kummallista ajaa pitkästä aikaa ykkössarjalaisella, vaikka siinäkin on omat hyvät puolensa.

Nilkki

Mukava lueskella hyviä kommentteja A3:sta. Voi entistä rauhallisemmin mielin odotella omaansa, vaikka eipä tässä mitään ostokrapulaa olekaan podettu :D

Samaa on tullut harrastettua, kuin Polonkin oston jälkeen ja katseltua muita vaihtoehtoja mitä olisi samalla rahalla saanut. Eipä ole vielä (ainakaan paperilla) mieluisampaa löytynyt ;D
Audi A3 1,4TFSI Sportback Business Sport -13 "Shiraz Red"

Voimasavu

Lainaus käyttäjältä: Ritzenhoff - 27.12.12 - klo:13:15
Ihan makosia kuvia daytona grey s-linesta. Näyttäisi varmasti sportbackina vielä paremmalta.

http://www.audi-sport.net/vb/new-a3-8v-chassis/171806-you-wanted-pics.html

Hieno peli! Tuo väri olisi juurikin sopiva Suomen kurakeleihin! Komeita "pimeitä" sisäkuvia myöskin. Mitkä noista valoista muuten kuuluu valopakettiin? Esitteen mukaan ainakin juomapidikkeiden ja ovenkahvojen valot, mutta mitä muuta? MMI-kiertopainikkeen kehä? Muuta kuvissa näkyvää?

Kiitos muuten Newmanille kattavasta koeajoraportista. Hyvältä kuulostaa. Toivottavasti yhdystukiakselilla varustut mallit eivät ole huonompia!

Vice

Kiitos Ritzenhoff S-line kuvista :)

Samoin kiitos Newman erittäin kattavista käyttökokemuksista niitä on ollut ilo lukea :)

FroDoZu

Onkos SB:n tilaajilla arvioituja valmistusviikkoja tiedossa?
Tulossa Skoda Kodiaq 1.4TSI DSG Ambition
Skoda Octavia Combi RS TDI -16
EX:Skoda Octavia Combi RS TSI -15

Horch

Laitetaas tänne omakin tilaus viime viikolta, elikkäs:

Audi A3 Sportback Business Sport 1.4 TFSI S tronic
Brilliantinpunainen, istuinverhoilu musta/harmaa

Lisävarusteet:

Audi Sound System
Valopaketti
Kiiltolistat
Seisontalämmitys
Talvirenkaat 16" + Audi vanteet

Toi seisontalämmitys nyt oli aika törkeän hintainen lämmittimeksi, mutta itse en kauheesti tykkää noista jälkikäteen asennettavista laitteista, joten iso osa lisävarustebudjetista meni tuohon. Ainoa asia mitä jäin miettimään oli noi kiiltolistat. Mielestäni todella hankala sanoa näyttääkö tuo punainen paremmalta ilman niitä vai niiden kanssa. Mielipiteitä? :) jos tuon ruksaisi vielä pois, niin tilalle voisi ottaa automaattisesti himmentävää taustapeilisä ja sisätilan alumiinipakettia.

Miten muuten yleensä nämä muutokset tilaussopimuksiin? voiko niitä lisävarusteita vielä tässä vaiheessa muuttaa?

Markku J

Muutoksia varmaan ehtii vielä tehdä. Ainakin minulle luvattiin niin, kun kyselin mahdollisuutta vaihtaa vajaavetoinen quattroon - sillä vaan ei vieläkään ole hintaa.

Seisontalämmitys on kai kolmosessakin vain sisätilaa lämmittävä. Se hiukan harmittaa minua.
Kiiltolistat ovat puhdas makuasia. Minä pidän puna-musta teemasta puhtaana ilman kiiltolistoja.

Ritzenhoff

Jep, itse en en ikinä maksaisi 2 tonnia tuosta audin seisontalämmittimestä. Hintahan on täysin naurettava kun ottaa huomioon mitä saa. Se pois ja sisätilan alumiinioptiikkapaketti tilalle sekä keyless access ja B&O:t myös.

Apaju

Minäkin jätin tilauksesta pois seisontalämmityksen, kun kukaan, ei edes maahantuoja voinut varmasti luvata, että sen saa muutettua myös moottoria lämmittämään. Ja ton jälkikäteen asennettavan saa edullisemmin ja lisäksi kun ottaa sen Remucin ohjauksella, myös se on parempi kuin alkuperäinen kauko-ohjain.

Ja ainakin nykyisessä on toi jälkiasennettu Webasto toiminut ihan hyvin, varsinkin kun maahantuoja (Kaha) korjaili Laakkosen "ammattimiesten" asennukset toimiviksi ;)
VW ID.3 Life

Cayman

Mitkäs on viimeisimmät uutiset koskien a3 sedania?
ID.3 Business
Golf VIII

Pekka T

Lainaus käyttäjältä: Audis - 30.12.12 - klo:14:51
Mitkäs on viimeisimmät uutiset koskien a3 sedania?

Kiinnostaa minua myös, varsinkin jos tulisi vielä S3 sedan versio markkinoille.  :)
Audi e-tron 55 quattro -20
BMW 328 i xDrive -13

Mikko

S3 herättää täälläkin kiinnostusta.

Tämä taisi olla viimeisin mitä aiheesta on eteen osunut: http://www.quattroworld.com/2014-audi-a3-sedan/breaking-spied-2014-audi-a3-sedan/
Voi olla, että tuosta tulee vain pienempi versio A4 sedanista jolloin kiinnostus ei kyllä taida riittää vaan tähyilen edelleen A5/S5 SB:n suuntaan.

Tonto

Mennyt täysin ohi tämä A3 Sedan, onko kellään tietoa koska tämä julkaistaan?

Vice

Lainaus käyttäjältä: Horch - 30.12.12 - klo:12:03
Laitetaas tänne omakin tilaus viime viikolta, elikkäs:

Audi A3 Sportback Business Sport 1.4 TFSI S tronic
Brilliantinpunainen, istuinverhoilu musta/harmaa

Lisävarusteet:

Audi Sound System
Valopaketti
Kiiltolistat
Seisontalämmitys
Talvirenkaat 16" + Audi vanteet

Toi seisontalämmitys nyt oli aika törkeän hintainen lämmittimeksi, mutta itse en kauheesti tykkää noista jälkikäteen asennettavista laitteista, joten iso osa lisävarustebudjetista meni tuohon. Ainoa asia mitä jäin miettimään oli noi kiiltolistat. Mielestäni todella hankala sanoa näyttääkö tuo punainen paremmalta ilman niitä vai niiden kanssa. Mielipiteitä? :) jos tuon ruksaisi vielä pois, niin tilalle voisi ottaa automaattisesti himmentävää taustapeilisä ja sisätilan alumiinipakettia.

Miten muuten yleensä nämä muutokset tilaussopimuksiin? voiko niitä lisävarusteita vielä tässä vaiheessa muuttaa?

Paljonko tuli hintaa Talvirenkaat 16" + Audi vanteet? Onko mikä vanne malli?
Harkinnassa itselläkin jos ottaisi molemmat orkkis vanteilla, tai sit taas kesäksi OZ:n mallistosta, kuten nykyisessä...

Jere#18

Minulla käsitys, että Sedan alkaen elokuu -13, Ã,,ssä Sportback sitten syyskuussa -13 ja S CC ja nyt alkuvuodesta helmi-maaliskuu

Ktk

S3 CC tulee vasta kesällä.

Jere#18

Ok, tuota kerrottua tietoa hieman ihmettelinkin, kiitokset tarkennuksesta

Voimasavu

Lainaus käyttäjältä: Horch - 30.12.12 - klo:12:03

Voi hyvin vielä muuttaa. Eipä niitä valmistusviikkojakaan ole vielä tiedossa. Niin kauan kuin järjestelmä antaa tilausta muuttaa sen voi tehdä. Itsekin on tullut kiusattua myyjää usealla muutoksella! ;D Niin ja jätähän Horch tuo törkeän kallis sisätilalämppäri pois ja ota vaikka B&O ja jotain muuta pientä tilalle!

Horch

Lainaus käyttäjältä: Vice - 30.12.12 - klo:17:41
Paljonko tuli hintaa Talvirenkaat 16" + Audi vanteet? Onko mikä vanne malli?
Harkinnassa itselläkin jos ottaisi molemmat orkkis vanteilla, tai sit taas kesäksi OZ:n mallistosta, kuten nykyisessä...

Jaa-a, listahinta tais olla jotain 1700e luokkaa? En ihan tarkkaa summaa enää muista kun noi tuli kaupan päälle. 5-puolainen malli oli kyseessä.

Lainaus käyttäjältä: Ritzenhoff - 30.12.12 - klo:12:32
Jep, itse en en ikinä maksaisi 2 tonnia tuosta audin seisontalämmittimestä. Hintahan on täysin naurettava kun ottaa huomioon mitä saa. Se pois ja sisätilan alumiinioptiikkapaketti tilalle sekä keyless access ja B&O:t myös.

Lainaus käyttäjältä: Voimasavu - 30.12.12 - klo:23:45
Voi hyvin vielä muuttaa. Eipä niitä valmistusviikkojakaan ole vielä tiedossa. Niin kauan kuin järjestelmä antaa tilausta muuttaa sen voi tehdä. Itsekin on tullut kiusattua myyjää usealla muutoksella! ;D Niin ja jätähän Horch tuo törkeän kallis sisätilalämppäri pois ja ota vaikka B&O ja jotain muuta pientä tilalle!

Kiitos vinkeistä! Otin tuon kalliin seisontalämppärin ja Audi Sound Systemsin pois ja tilalle B&O, Advanced key System, Automaattisesti himmentyvä taustapeili ja sisätilan alumiinioptiikkapaketti. Valopaketin ja kiiltolistat pidin molemmat ennallaan.

nasse

Tänään tilattu:

A3 SB business sport 1.4TFSI Stronic

Scuba sininen
Urheiluohjauspyörä, tasainen alaosa
pysäköintijärjestelmä edessä ja takana
automaattisesti himmentyvä taustapeili
B&O
vakioalusta
läpilastausmahdollisuus
ilman mallimerkintää ja moottorin tyyppimerkintää
musta sisäkaton verhoilu
rengaspaineen tarkkailutoiminto
sisävalopaketti
sivuturvatyynyt taakse

lohkolämppäri+sisäpistoke
kitkat + 5 puolaiset vanteet

Airportissa oli muuten A3 SB 1.4 manuaalina koeajettavana. Moottori oli todella erittäin positiivinen ylläri. Alla oli 17'' kitkat eikä auto niillä ollut ainakaan meluisampi kuin oma C220CDI 16'' HKPL 7:lla. Tuulen suhinat loistivat poissaolollaan, mutta vastaavasti muiden autojen äänet kuuluivat hieman paremmin sisälle kuin mesessä. Kaikin puolin kyllä oikein hauska auto.

P.S. Markulle terveisiä Tuulalta  :)

Newman

Aluksi en ollut aivan varma, joten en maininnut asiasta. Mutta nyt olen.

Valitettavasti uutta A3:sta vaivaa muun muassa A6:sta tuttu ohjaustehostimen "nukahtaminen" ja nimen omaan ohjauksen dynamic-tilassa. Ilmiön saa esiin myös tyhjäkäynnillä pysäköintipaikalla jo muutamassa sekunnissa, kunhan ei vaan liikuta rattia hetkeen.

Eniten se häiritsee maantiellä tai moottoritienopeuksissa silloin, kun auto ikään kuin menee valtaosan ajasta itsekseen, kunnes joutuu hieman korjaamaan suuntaa. Ensikosketus ohjauksen keskialueella nukahtamisen jälkeen tuntuu siis muovisen keinotekoiselta sekä porrastetulta, ennen kuin tehostin taas "herää", muutamissa sekunnin kymmenyksissä.

Ilmeisesti kyse on suunnittelufilosofiasta ja/tai polttoaineen säästötalkoista. Tai kenties asiaan on tulossa jonkinlainen ohjelmistopäivitys. Oudointa on se, että comfort-tilassa vastaavaa nukahtamista/nuljahtamista ei tunnu esiintyvän. Luulisi että asia olisi pikemminkin toisin päin.

No, jatkan tutkimuksia jahka kilometrejä kertyy enemmän. Kaikesta huolimatta olen ajellut dynamicilla (ohjauksen suhteen), joten kovin vakavasta ongelmasta ei ainakaan omalla kohdallani ole kysymys.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy