A4 B9

Aloittaja makelja, 19.08.12 - klo:18:37

« edellinen - seuraava »

Latexi

Kuinka mahtaa se takaluukun automaattisen aukaisun kanssa käydä talvikelissä? Meinaan vain, että talvella kertyy sitä lunta siihen aukaisumekanismiin ja luukku on pian jatkuvasti auki eikä välttämättä mene kiinni ilman sulatusta. On kokemusta yhdestä farmarista, jonka takaluukun kanssa sai tapella eräänkin kerran...
Latexi

Flat

Pitihän se minunkin ottaa nimikkoratti vielä mukaan. Eli Flat bottom ratti tuli ruksittua vielä listalta. Perhana, odotusaika on sen verran pitkä, että ties mihin sitä vielä sortuu.....

Ritzenhoff

Lainaus käyttäjältä: Latexi - 22.10.15 - klo:18:20
Kuinka mahtaa se takaluukun automaattisen aukaisun kanssa käydä talvikelissä? Meinaan vain, että talvella kertyy sitä lunta siihen aukaisumekanismiin ja luukku on pian jatkuvasti auki eikä välttämättä mene kiinni ilman sulatusta. On kokemusta yhdestä farmarista, jonka takaluukun kanssa sai tapella eräänkin kerran...

Se on siellä auton alla se anturi. Tulee siinä lisäksi se avaimeton ovien aukasu tai käynnistys kaupan päälle. Jompi kumpi noista oli vakiona mutta ilman molempia ihan yhtä tyhjän kanssa jos joudut avaimia kuitenkin kaivamaan. Siksi mielestäni tärkein lisävaruste.
Octavia III Combi 1.4 Style DSG facelift ajossa

TeePee66

Lainaus käyttäjältä: Ritzenhoff - 22.10.15 - klo:18:13
Ei mee jakeluun mikset ottanut sitä lisähintaista keyless access pakettia sekä takaluukun jalka-aukasuun ja sisääntuloon sekä käynnistykseen. Tuon pitäis olla numero 1.

Tuon niminen:

PGC Advanced key system ja takaluukun automaattinen avaustoiminto liiketunnistimella

Tuo ei vaan ollut itselleni vajaan tonnin arvoinen sijoitus kun omia lisävarusteita listailin, eli en katsonut tarpeelliseksi omaan käyttööni.
A5 Sportback Business Sport Comfort Ed. TFSI 185kW quattro -18
ex: A4 Avant Business Sport TFSI 185 kW quattro -16.
A5 Sportback quattro -12
A5 Coupe -08
A4 Avant -04

Flat

Onko tietoa tuosta LED ajovalojen toiminnasta, että onko tuo automaattisesti säätyvän valokeilan kantaman nopeusraja säädettävissä. Tuntuu hieman oudolta miksi se on 110 km/h. Käytännössähän tämä tarkoittaisi sitä, että talvella suomessa ei pääse täydestä kantamasta nauttimaan ?

lainaus esitteestä:
LED headlights
allow precise, near-daylight illumination of the road; combining LED dipped beam, high beam, daytime running lights, motorway light, indicator and static turning light as well as all-weather light; including automatic-dynamic headlight range control; motorway light that automatically increases headlight range from a speed of approximately 110 km/h; all-weather light to reduce the risk of the driver being dazzled when visibility is poor; striking light pattern in day and night design configurations with low energy consumption and long service life, including high-beam assist and
LED rear lights with dynamic indicator.

Jukes

itselle tulossa musta optiikka paketti, myyjältä tuli tietoa että viikon 48 jälkeen tulee tuotanoon.

Audi A4 avant quattro 2.0tdi

Arcca

Näköjään tässä Audissa olevassa 150hv bensakoneessa ei ole sylinterilepuutusta, mielenkiintoista. TM aprikoi syyksi kenties TM:n testeissäkin todetut mukavuusongelmat.

Ja samalla omalla kohdalla selvä plussa kun seuraavaa autoa tulee valittua.
VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

Uti

En ole huomannut näkyviä tai tuntuvia ongelmia lepuutustekniikassa ainakaan A3:ssa ko. moottorilla.

Markku

Arcca

Lainaus käyttäjältä: Uti - 24.10.15 - klo:08:43
En ole huomannut näkyviä tai tuntuvia ongelmia lepuutustekniikassa ainakaan A3:ssa ko. moottorilla.


Jotkut on huomannut milloin se käy/siirtyy kahdelle pytylle/ä, ja minulle riittää, että siihen on edes mahdollisuus.

Sillä jos se on mahdollista, minä saan sen kuitenkin häiritsemään itseäni, ja tuommoinen mukavuustyyppinen asia voi olla hyvin ärsyttävä kun se on aina läsnä. En ainakaan aio ottaa riskiä kokeillakseni.

(Esim. 3BG passattini kärsi erityisen pahasti testeissä todetusta 1800 r/min ominaisjyrinästä, ja jouduin panemaan sen takia auton vaihtoon etuajassa, ja ajossa aina v-tutti. Merkkikorjaamo ei osannut tehdä sille mitään.)

Erinomaista ettei lepuutusta ole tässä enää.
VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

Diudimies

Minkäslaisia talvivanteita porukka on suunnitellut uuteen A4:seen ja minkä kokoisia? Tahtoo olla nuo alkuperäisvanteilla olevat rengaspaketit melko ryöstöhinnoissa. Tietääkö kukaan A4 Business sportin vakio vanteen ET lukua? Leveys taisi ainakin olla 7.5". Jako ja keskireikä ilmeisesti samat kuin B8 korimallissa?

rami

Lainaus käyttäjältä: Arcca - 24.10.15 - klo:08:34
Näköjään tässä Audissa olevassa 150hv bensakoneessa ei ole sylinterilepuutusta, mielenkiintoista. TM aprikoi syyksi kenties TM:n testeissäkin todetut mukavuusongelmat.

Ja samalla omalla kohdalla selvä plussa kun seuraavaa autoa tulee valittua.
Olen täysin samaa mieltä enkä luota lepuutustekniikkaan. Riesana jos saa vielä epätasaista käyntiä koneelle,ei kannata koko sydeemi.
Miten on jos leikitään ajatuksilla. Miten tapahtuu sylinterien ja mäntien kuluminen niiden kahden pytyn kohdalla jotka painaa töitä koko ajan?
Voiko kuluminen olla epätasaista verrattuna lepääviin sylintereihin ja mäntiin nähden.
Olettaisi kulumisen olevan suurempaa silloin kun sylintereissä ja männissä on työvaihe päällä jos verrataan vastaaviin lutkuttaviin sylintereihin ja mäntiin.
Vuoronvaihto tekniikka olisi järkevämpää mutta liian monimutkainen rakenne. ;D ;D ;D ;D

ttiikeri

Lainaus käyttäjältä: rami - 25.10.15 - klo:21:56
Olen täysin samaa mieltä enkä luota lepuutustekniikkaan. Riesana jos saa vielä epätasaista käyntiä koneelle,ei kannata koko sydeemi.
Miten on jos leikitään ajatuksilla. Miten tapahtuu sylinterien ja mäntien kuluminen niiden kahden pytyn kohdalla jotka painaa töitä koko ajan?
Voiko kuluminen olla epätasaista verrattuna lepääviin sylintereihin ja mäntiin nähden.
Olettaisi kulumisen olevan suurempaa silloin kun sylintereissä ja männissä on työvaihe päällä jos verrataan vastaaviin lutkuttaviin sylintereihin ja mäntiin.
Vuoronvaihto tekniikka olisi järkevämpää mutta liian monimutkainen rakenne. ;D ;D ;D ;D


Moottorin kuluminen perustuu pitkälti voiteluun. Lepuuttavat sylinterit saavat parempaa voitelua kun niissä ei ole palotapahtumaa koko ajan ts öljykalvo sylintereissä on paksumpi eikä polttoaineen ohentavaakaan vaikutusta ole niin paljoa lepuuttavissa sylintereissä.

Onko tuolla sitten tosielämässä suurta vaikutusta? Luulen ettei ole... Nuot lepuutusjaksot on kuitenkin kohtuu lyhyitä tuollaisessa tavallisessa ajossa.
Audi A4 1.8 TFSI

Flat

Lainaus käyttäjältä: Diudimies - 25.10.15 - klo:20:34
Minkäslaisia talvivanteita porukka on suunnitellut uuteen A4:seen ja minkä kokoisia? Tahtoo olla nuo alkuperäisvanteilla olevat rengaspaketit melko ryöstöhinnoissa. Tietääkö kukaan A4 Business sportin vakio vanteen ET lukua? Leveys taisi ainakin olla 7.5". Jako ja keskireikä ilmeisesti samat kuin B8 korimallissa?

Itse laitan auton mukana tulevat PRD vanteet talvirenkaiksi ja sitten rauhassa kattelen kesävannetta alle. Mieli kun näissä vanneasioisa tuppaa vaihtumaan vähän väliä.

tässä tuolta saksan konfiguraattorin tarvike puolelta kerättyjä vannespeksejä:

Wheel size: 8 J x 18 wheels bolt pattern: 130/5 Offset: 40 mm
Wheels Wheel size: 7 J x 17 Offset: 42 mm
Wheels Wheel size: 7 J x 16 wheels bolt pattern: 112/5 Offset: 35 mm


onkohan tuo 18" tuumaisten pulttijako väärä ?

rami

Lainaus käyttäjältä: ttiikeri - 25.10.15 - klo:23:48

Moottorin kuluminen perustuu pitkälti voiteluun. Lepuuttavat sylinterit saavat parempaa voitelua kun niissä ei ole palotapahtumaa koko ajan ts öljykalvo sylintereissä on paksumpi eikä polttoaineen ohentavaakaan vaikutusta ole niin paljoa lepuuttavissa sylintereissä.

Onko tuolla sitten tosielämässä suurta vaikutusta? Luulen ettei ole... Nuot lepuutusjaksot on kuitenkin kohtuu lyhyitä tuollaisessa tavallisessa ajossa.
Voitaisi myös ajatella näin. Käytössä olevat männät ja sylinterit omaavat kovemmat paineet räjähdyksen voimasta jolloin mäntien ja sylintereiden kulumisen luulisi olevan kovempaa kuin "lutkutussylintereissä". EI OLE MITENKÃ,,Ã,,N HARVINAISTA SYLINTERIN SOIKEAKSI kuluminenkaan. VW:n koneissa on ollut jopa niin pahaa kulumista,että männänhelmat ottavat sylintereihin kiinni ja kuluttavat sylinteriä.
Jos nyt ajatellaan,että se autonmoottori tulisi kestää vähintään 300 000km niin arveluttaa moinen rakenne.
Tämän asian pointti on siinä,että kuluuko nämä kaksi sylkkyä enemmän kuin leputussylkyt?
Räjähdyksen voima aina kuluttaa enemmän paineidensa takia osia,koska sieltähän se voima otetaan mäntien ja laakereiden kautta voimalinjaan. ;D ;D ;D
En ostakkaan Pasuunaa jossa on 150 hv läpytyskone.

_A5_

Mikä saa teidät uskomaan etteikö niitä lepuutettavia sylinterejä vaihdeltaisi jatkuvasti ja siten kuormitusta tasotettaisi kaikille pytyille?

Uti

Itse olen ajellut nyt muutaman kuukauden A3:n lepuutusmallilla. Sen toimintaa ei huomaa yrittämälläkään ellei ajotietokoneen näyttö ole valittu sopivaksi, jossa "2-cylinder mode"-teksti vilahtelee toiminnon aktivoituessa. Käsittääkseni lepuutustoiminta aktivoituu omassa automallissani mm. silloin kun moottorin vääntömomentin tarve on <80 Nm. Eli käytännössä usein mm. taajamissa ja kehäteillä 50-80 km/h nopeuksilla, kevyellä kaasulla ajettaessa. Eli toimiessaan ei aiheuta nykimistä eikä muitakaan tuntoja, ainoastaan todella pienen polttoaineen kulutuksen toimiessaan.
Kestävyys ja häiriöherkkyys onkin sitten toinen tarina! Kyllä tämä konsernin moottoreiden historia viimevuosien osalta oikeuttaa pieneen huoleen! Mutta ei teilata ennen kuin on aihetta!

Markku

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: rami - 26.10.15 - klo:09:00
Voitaisi myös ajatella näin. Käytössä olevat männät ja sylinterit omaavat kovemmat paineet räjähdyksen voimasta jolloin mäntien ja sylintereiden kulumisen luulisi olevan kovempaa kuin "lutkutussylintereissä".

Räjähdyksen voima aina kuluttaa enemmän paineidensa takia osia,koska sieltähän se voima otetaan mäntien ja laakereiden kautta voimalinjaan. ;D ;D ;D
Sylinterien lepuutus on toiminnassa ainoastaan matalalla kuormalla. Näitä lepuutuskoneita on nähty pitkän aikaa monen valmistajan tekemänä, eikä vielä ole mitään havaintoja siitä, että sylinterit eivät kestäisi lepuutustoimintoa.

Onpa osa sitäkin mieltä ollut, että ainoastaan matalakierroksinen vapaastihengittävä moottori voi kestää. Niin vain nykykoneissa on noihin lypsykoneisin verrattuna moninkertaiset palopaineet ja silti ongelmat sylinterien kestossa ovat äärimmäisen harvinaisia.

mattinen

Lainaus käyttäjältä: Uti - 26.10.15 - klo:09:49
Itse olen ajellut nyt muutaman kuukauden A3:n lepuutusmallilla. Sen toimintaa ei huomaa yrittämälläkään ellei ajotietokoneen näyttö ole valittu sopivaksi, jossa "2-cylinder mode"-teksti vilahtelee toiminnon aktivoituessa.

Oma kokemukseni on täsmälleen samanlainen. Ainoa tapa tietää, onko lepuutustoiminto käytössä, on ajotietokoneen näytön katsominen. Tähän nähden maininta TM:n testeissä todetusta "mukavuusongelmasta" tuntuu oudolta. (Mahtaako kyseessä olla Golfin kestotesti?) Kokonaan toinen juttu on sitten se, että VW-konsernilla näyttää olevan tiettyä taipumusta juksaamiseen. Lepuutustoiminnon osalta sen voisi ajatella merkitsevän sitä, että ko. tekniikkaa ei autoissa itse asiassa olekaan. Ajotietokoneessa vain näkyy silloin tällöin teksti "2-cylinder mode", ja kuski kuvittelee ajavansa taloudellisella autolla.  :D :D :D :D

Lainaus käyttäjältä: Uti - 26.10.15 - klo:09:49
Käsittääkseni lepuutustoiminta aktivoituu omassa automallissani mm. silloin kun moottorin vääntömomentin tarve on <80 Nm. Eli käytännössä usein mm. taajamissa ja kehäteillä 50-80 km/h nopeuksilla, kevyellä kaasulla ajettaessa.

Olen huomannut lepuutustoiminnon kytkeytyvän myös moottoritiellä. Ainakin kahden hengen kuormalla ja (todellisella) nopeudella 120 km/h. Tyypillisesti tämä tapahtuu tasamaalla ja alamäessä. Ajotietokone näytti eilen nelostiellä (ruuhkassa) ajetun 131 kilometrin pätkän keskinopeudeksi 110 km/h ja kulutukseksi 6,5 l/100 km. Kuinka tarkka ajotietokoneen kulutuslukema sitten on, sitä en ole vielä selvittänyt.

Lainaus käyttäjältä: Uti - 26.10.15 - klo:09:49
Kestävyys ja häiriöherkkyys onkin sitten toinen tarina! Kyllä tämä konsernin moottoreiden historia viimevuosien osalta oikeuttaa pieneen huoleen! Mutta ei teilata ennen kuin on aihetta!

Olen samaa mieltä. Lepuutustekniikan mahdollisista ongelmista moottorin kestävyydelle voidaan varmasti esittää runsaasti enemmän tai vähemmän valistuneita arvioita ja varsinkin arvauksia. Vasta aika kuitenkin näyttää, ovatko COD-moottorit jollain lailla ongelmallisia kestävyyden suhteen.

Kopo

Lainaus käyttäjältä: Uti - 26.10.15 - klo:09:49
Itse olen ajellut nyt muutaman kuukauden A3:n lepuutusmallilla. Sen toimintaa ei huomaa yrittämälläkään ellei ajotietokoneen näyttö ole valittu sopivaksi, jossa "2-cylinder mode"-teksti vilahtelee toiminnon aktivoituessa.

Markku

Täällä samat ajatukset. Kohta kaksi vuotta ajellut COD-koneella eikä tuota lepuutuksen kytkeytymistä päälle tai pois huomaa millään aistilla. Täysin tyytyväinen täytyy olla ko. moottoriin sekä kulutuksen että muiden ominaisuuksien puolesta.

rami

Pasuunanmyyjän kanssa oli puhetta leputusmoottorista. Myyjä sanoi,että kaupunkiajossa joskus huomaa pienen nykäyksen.
Ei kaiketi tuo TM:n koeajossa kerrottu kyseinen ominaisuus ole hatusta tempaistu. ;D ;D ;D

Uti

No moottorien ohjauselektroniikatkin kehittyvät kuten moottoritkin! Eli aina ei samat haasteet jatku edes VW-konsernissa vuodesta toiseen! Oma autoni on valmistunut 21.05.2015. TM:ssä oli kokemuksia edellisestä 140 hv:n moottoriversiosta Golfin kestotestissä, jossa mainittiin ko. ilmiöstä!

Markku

mattinen

Lainaus käyttäjältä: rami - 26.10.15 - klo:15:19
Pasuunanmyyjän kanssa oli puhetta leputusmoottorista. Myyjä sanoi,että kaupunkiajossa joskus huomaa pienen nykäyksen.
Ei kaiketi tuo TM:n koeajossa kerrottu kyseinen ominaisuus ole hatusta tempaistu.

Olisi tietysti mukava tietää, mistä koeajosta tarkkaan ottaen on kysymys. Itse muistan lukeneeni, että TM:n Golfia koskevassa kestotestissä kiinnitettiin huomiota pieneen nykäisyyn lepuutustoiminnon kytkeytyessä päälle. Tässä mielessä ko. ominaisuus ei siis ole "hatusta tempaistu". Onko ominaisuus sitten edelleenkin Golfeissa (TM:n kestotesti oli viime vuonna) onkin sitten jo toinen kysymys. Joka tapauksessa näyttäisi olevan niin, että autot ovat ko. suhteessa erilaisia. Eli vaikka TM:n kestotestissä onkin 2014 löydetty Golfista kyseinen "mukavuusongelma", ei se välttämättä merkitse sitä, että se esiintyisi kaikissa autoissa (ja merkeissa), joissa COD-moottori on. Esimerkiksi omassa A3:ssani sitä ei ole, ja muidenkin kommentit täällä viittovat siihen suuntaan, että A3 ainakin toistaiseksi on vapaa tästä ongelmasta.

Flat

Kun nyt sitten nelonen ei lepuuttele sylintereitä, niin tämä taitaa olla hieman ot. Takaisin aiheeseen....

mi16

Onko käsitystä Comfort -paketini mukana tulevan lämmittimen toiminnasta. Lämmittääkö vain sisätilan ja jos, niin saakohan ohjelmoitua myös moottorin lämppäriksi? (VCDS löytyy) Vai pitääkö ottaa varmuuden vuoksi lohkolämppäri+sisäpistoke mukaan?
Toinen pikkujuttu, tuleekohan mukaan roiskeläppiä eteen, taakse tuskin kumminkaan. Ei mulla nykyisessäkään takana ole.
Vanteista on jo juttua, eli käsitykseni mukaan  7.5 x17 et38 mutta olisko varmuutta keskireijästä?

LEMMY

Kysyin myyjältä ja ei lämmitä kuin sisätiloja webasto tai eberi tai mikä onkaan. Kai sen joku saa kikkailemalla sitten ajan kanssa taas tehtyä konettakin lämmittämään. Mun kiinnostus lakkas siihen ja en ottanut. Quattroissa on ne sivulistat helmoissa Suomessa. Läpistä en tiedä...
Audi A4 sedan S line 2.0 TFSI S tronic, Daytona Grey 2020
Ex.Audi A4 sedan 2.0 TFSI quattro S tronic, Scuba Blue 2016
A3 SB 1,8 TFSI  quattro S tronic 2013

TTO

Lainaus käyttäjältä: _A5_ - 26.10.15 - klo:09:27
Mikä saa teidät uskomaan etteikö niitä lepuutettavia sylinterejä vaihdeltaisi jatkuvasti ja siten kuormitusta tasotettaisi kaikille pytyille?

Lepuutusta varten moottorissa on mekaanisia osia ja tuolla mm. kehutaan, miten näitä vähäkitkaisia komponentteja on kaksi kpl. Videosta näkee toiminnan.

http://www.volkswagen.co.uk/technology/petrol/active-cylinder-technology-act

LainaaACT components.

Altogether, the components of active cylinder management weigh just three kilogrammes. Their actuators, the camshafts and their bearing frames are integrated in the cylinder head; two low-friction bearings reduce friction of the shafts. It is only with the TSI concept â€" petrol direct injection plus turbocharging â€" that a cylinder deactivation is even conceivable in its form today.

rami

Lainaus käyttäjältä: TTO - 26.10.15 - klo:22:33
Lepuutusta varten moottorissa on mekaanisia osia ja tuolla mm. kehutaan, miten näitä vähäkitkaisia komponentteja on kaksi kpl. Videosta näkee toiminnan.

http://www.volkswagen.co.uk/technology/petrol/active-cylinder-technology-act
No nuo keskimmäiset sylinterit lorvii tarvittaessa ja päätimmäiset tekee duunia lepuutustilassa ja muulloinkin= aina pelissä.
Ymmärtääkseni suurempi kulutusrasittavuus tulee ajanoloon nuihin päätymmäisiin sylkkyihin ja mäntiin.
En luota moiseen rakenteeseen pitemmän päälle.
Vaikkakin rakenne ei tavallaan ole mikään uutuus ja on ollut jo käytössä erikoisimmissa pirsseissä aikoinaan. Onko hyöty ollut vähäinen rakenteen ja sen ominaisuuksiin nähden.

Flat

Lainaus käyttäjältä: LEMMY - 26.10.15 - klo:18:57
Kysyin myyjältä ja ei lämmitä kuin sisätiloja webasto tai eberi tai mikä onkaan. Kai sen joku saa kikkailemalla sitten ajan kanssa taas tehtyä konettakin lämmittämään. Mun kiinnostus lakkas siihen ja en ottanut. Quattroissa on ne sivulistat helmoissa Suomessa. Läpistä en tiedä...

Hieman torso toteutus tuossa, jos joutuu lohkolämmittimen myös hommaamaan. Kuinkahan moni menee tuossa lankaan ?

Gudmund

Lainaus käyttäjältä: Flat - 27.10.15 - klo:07:18
Hieman torso toteutus tuossa, jos joutuu lohkolämmittimen myös hommaamaan. Kuinkahan moni menee tuossa lankaan ?

Ai hieman torso? No on kyllä aika rankasti torso, jos tuollaisen puoliweban ovat sinne laittaneet. Itse kyllä ajaisin edelleen ilman lohkaria, enkä viitsisi sitä enää asennuttaa.
Octavia III RS TDI

batman14

Eikö sitä saa koodattua lämmittämään myös moottoria? Sama asia oli ainakin bensakoneisessa B8 mallissa. Lämmitti vain sisätiloja kun tuli tehtaalta, mutta Audi Center osasi laittaa sen myös lämmittämään moottoria.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy