Yleinen nelivetokeskustelu

Aloittaja Micco, 14.01.10 - klo:20:04

« edellinen - seuraava »

paimentolainen

Lainaus käyttäjältä: jaiksi - 09.02.19 - klo:20:58
Ensimmäistä nelivetoa olen katselemassa. Ajan paljon sorateillä ja lumisia ja mäkisiä metsäteitä. Kaikki ajoavusteet pitää saada pois.

BMW x-Drive.
VW Touareg V8 TDI
Porsche Cayenne

PetkeQ

#1201
"Veikkaan, että subbeissakin joku sähköaivo rajoittaa menoa näissä 2000- luvun peleissä."

Tuo on aivan totta, Audin logiikka katkaisee menon jos luistattaa pyöriä yli satasen vauhdissa. Minkäs teet.
Sama ongelma tuntuu joskus olevan kolmos- ja nelosvaihteella myös pienemmissä nopeuksissa.
Oma teoria alle 100km/h renkaiden luiston aikana moottorin kyykähtämisiin on renkaiden pyörintänopeuseron kasvaminen liian suureksi.

HiTecci

Vielä ei ole tuolla Nissanin 4WD tullut vastaan tilannetta jossa olisi tarttenut avustimiin koskea. On möyritty akseleita myöten loskassa, revitty as.vaunua märällä nurmella, leikkiä pyöritelty autoa jääkentällä... Vaan leikkiessäkin jos homma meinaa karata lapasesta, ESC puuttuu napakan terävästi peliin ja palauttaa auton hallinnan, mutta siltikin tuo siis sallii mm. nelipyöräluistatuksen kurvista ulos kylkimyyryä :)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

Mani

Lainaus käyttäjältä: jaiksi - 09.02.19 - klo:20:58
Ensimmäistä nelivetoa olen katselemassa. Ajan paljon sorateillä ja lumisia ja mäkisiä metsäteitä. Kaikki ajoavusteet pitää saada pois. Ajonvakautus vai mikä ESC vai ASR se on Skotterossa jota ei saa valikosta pois, vilkkuu heti kun vähän lumisen tien mutkaan ajan. ABS on myös vaarallinen vastalanatulla tiellä. Vagineissa ei varmaan kaikkia ajoapuja saa pois. Miten lie Subarussa?
Väärä foorumi jos noilla spekseillä haluat  ;)
ABS on rupee olee aika hankala saada mistään 2000luvun vehkeessä pois.
Ja nykyään ku on autossa kaiken maailman kiihtyvyys/asento yms. antureita niin kyl ne aika pitkälle antaa mennä ennen kuin tarttuu tilanteeseen. ( esim offroad asetus antaa kivasti leikkiä näillä vag-vehkeillä )
VW golf Alltrack 1.8tsi 2016

sambolo

Miten abs on vaarallinen?
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

Jultsu

Lainaus käyttäjältä: sambolo - 10.02.19 - klo:00:01
Miten abs on vaarallinen?

Siten varmaankin että jos omaa Häkkisen vasemman jalan niin pystyy pitämään jarrupaineen juuri sopivanlaisena jotta pyörät eivät vedä lukkoon mutta jarruttavat kuitenkin mahd. tehokkaasti. Noita maagisia vasureita tuntuu löytyvän jäsenistöstä jokaiselta foorumilta, maasta ja keliolosuhteista riippumatta.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

enkero

Lainaus käyttäjältä: Mani - 09.02.19 - klo:23:11
Väärä foorumi jos noilla spekseillä haluat  ;)
ABS on rupee olee aika hankala saada mistään 2000luvun vehkeessä pois.
Ja nykyään ku on autossa kaiken maailman kiihtyvyys/asento yms. antureita niin kyl ne aika pitkälle antaa mennä ennen kuin tarttuu tilanteeseen. ( esim offroad asetus antaa kivasti leikkiä näillä vag-vehkeillä )

Mersuissa saa absitkin pois pelistä dyno modella, tosin itse ei ole tullut kokeiltua tätä edes jääradalla.
C250CDI t 4matic -12 - Clio ST 2017
ex: Fabia III Combi 1.2 TSI DSG Style -16, Octavia Combi Style 4x4 TDI DSG -15, Fabia III 1,2 TSI DSG -15, Octavia III Combi 1,6 TDI DSG -13,Fabia II vRS -10, Octavia II FL Combi 1,4 TSI -09, Octavia I HB 1,9 TDI -98

TLU13

Epäilen että pätevinkään kuski ei pysty jarruttamaan vain yhtä rengasta kerrallaan saadakseen karanneen luiston hallintaan (ESP)  ;) Tehokkaamman jarrutuksen ASB jarruilla saa kun survoo sen polkimen oikeasti pohjaan, moni ei tätä tajua.

Nykypäin espit toimii mielestäni varsin loogisesti ratin liikkeiden mukaan, omalla audilla voisi osaava kuski pelkällä kaasun hallinnalla varmaan vaikka driftata jäällä esp sport asennolla, vasta kun luisua joutuu huomattavasti korjaamaan puuttuu elektroniikka peliin.
Eiköhän nuo nykypäivän espit ole ihan oikeiden rattimiesten ja tietokonesimulaatioiden kokemusperäistä tulosta, sopii oikein hyvin tämmöiselle perustaitoiselle perusautoilijalle.

F1 sarjassakin, alansa huiput ajoivat parempia aikoja elektroniikan avuin kuin ilman. Toki tältäkin foorumilta löytyy huomattavasti parempia rattimiehiä.  ;D

Audi A4 B9 2.0TDI quattro S-tronic Business Sport -16

jaiksi

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 10.02.19 - klo:00:07
Siten varmaankin että jos omaa Häkkisen vasemman jalan niin pystyy pitämään jarrupaineen juuri sopivanlaisena jotta pyörät eivät vedä lukkoon mutta jarruttavat kuitenkin mahd. tehokkaasti. Noita maagisia vasureita tuntuu löytyvän jäsenistöstä jokaiselta foorumilta, maasta ja keliolosuhteista riippumatta.
Vastaustahan on tylsempi kuin luuletkaan. Lukkiutuvat jarrut "kaivavat" uran soratiehen. Abseilla sora pyörii renkaiden ja tien välissä kuin kuulalaakerit. On kokemukesta lukkojarrutuksista molemmilla jarruilla.
Skoda Octavia Combi Style 1,4 TSI DSG vm. -17
Skoda Octavia Combi Elegance 1,4 TSI man. vm. -15

janike

Absien ainut huono puoli tulee esiin märässä sohjossa tai soratiellä jossa kivet pyörii rattaan alla kuin kuulalaakerit. Silloin vain rutisee ja vauhti ei hidastu ollenkaan, uskoisin että sen takia eräs tuossa kyseli niiden pois saamista.
Näi se o.

jaiksi

#1210
Lainaus käyttäjältä: TLU13 - 10.02.19 - klo:09:01
Epäilen että pätevinkään kuski ei pysty jarruttamaan vain yhtä rengasta kerrallaan saadakseen karanneen luiston hallintaan (ESP)  ;) Tehokkaamman jarrutuksen ASB jarruilla saa kun survoo sen polkimen oikeasti pohjaan, moni ei tätä tajua.

Nykypäin espit toimii mielestäni varsin loogisesti ratin liikkeiden mukaan, omalla audilla voisi osaava kuski pelkällä kaasun hallinnalla varmaan vaikka driftata jäällä esp sport asennolla, vasta kun luisua joutuu huomattavasti korjaamaan puuttuu elektroniikka peliin.
Eiköhän nuo nykypäivän espit ole ihan oikeiden rattimiesten ja tietokonesimulaatioiden kokemusperäistä tulosta, sopii oikein hyvin tämmöiselle perustaitoiselle perusautoilijalle.

F1 sarjassakin, alansa huiput ajoivat parempia aikoja elektroniikan avuin kuin ilman. Toki tältäkin foorumilta löytyy huomattavasti parempia rattimiehiä.  ;D
Minä en ole autoani viemässä radalle. Foorumeilta löytyy myös tyyppejä jotka kirjoittavat ennen kuin ymmärtävät lukevansa :) Ajan sora- ja metsäautoteillä. Tien ja renkaan välissä on joko hiekkaa, lunta, jäätä tai mutaa. Maastoautoa en mielellään hankkisi korkeimpien kustannusten vuoksi. Lumisellä ja lingotulla metsäautotiellä ESP:t ja ASR:t vilkkuu jatkuvasti eikä sillä ole turvallisuuden kannalta mitään merkitystä. Meno hyytyy helpommin mäkeen. Käyhän ehdottamassa Rovanperän Kallelle saat parempia EK-aikoja kun pistät kaikki ajoavut päälle.
Skoda Octavia Combi Style 1,4 TSI DSG vm. -17
Skoda Octavia Combi Elegance 1,4 TSI man. vm. -15

Tos®

Offroad napin painallus muuttaa ABS:n toimivuutta lukittuvampaan suuntaan.
Napin saa moneen myös jälkikäteen, kun viitsii vähän nähdä vaivaa.
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

arska

Lainaus käyttäjältä: sepinki - 09.02.19 - klo:20:06
Varmaan aika turha vastaus tähän ketjuun mut menköön...

Tänään yksi lapsista joutui koulun penkille ja kävin aamutuimaan viemässä.

Lopputulos; 15 senttiä sohjoa n. 5 asteen kulmassa ylämäkeen olevalle koulun pihalle oli jonoa, omassa kiesissä 225/55/17 cvc6 kitkat. Edellä takavetoiset väyrys-mese ja nykyistä g30 mallii edeltävä bmw, oisko sit f10 tjsp. Noiden renkaita en käynyt ratsaamassa...

Yllättäen ainoa joka nousi suunniteltua reittiä oli allekirjoittaneen olympiavolsu. Kuskien eroista en pysty sanomaan mitää, ite otin esc:n sport-asentoon ja annoin riittävästi "tallaa". Mese ja bemu pakitteli edeltä pois, itsellä ei luonto antanut periksi vaan piti näyttää☺

Lopputulos; joko kuski tai torsen vei voiton tässä pelissä

Yllätyit siitä, että neliveto etenee loskassa paremmin kuin takaveto?

sepinki

Takavetoon nähden en olisikaan yllättynyt.

BMW:n takapellissä oli x-drive tjsp lätkä jonka olen kuvitellut merkkaavan nelivetoa. Tunnustan, etten Mersun perästä onnistunut bongaamaan mallimerkintöjä ja sen osalta tilanne avoin.
2 × A6 c7 quattro

arska

Lainaus käyttäjältä: sepinki - 13.02.19 - klo:13:14
Takavetoon nähden en olisikaan yllättynyt.

BMW:n takapellissä oli x-drive tjsp lätkä jonka olen kuvitellut merkkaavan nelivetoa. Tunnustan, etten Mersun perästä onnistunut bongaamaan mallimerkintöjä ja sen osalta tilanne avoin.

No sitten tietenkin. Olin lukevinani, että kirjoitit "takavetoiset" ja oletin, että molemmat oli sellaisia. Renkaat tietenkin vaikuttaa paljon ja ainakin kaksivetoisissa ei tarvii olla kovin ihmeellinen mäki, että luistonesto tappaa menon kokonaan, jos sitä ei tajua ottaa pois pältä

Iero

Rav4H AWD ssä ja Yaris Hybridissä on CVC6 kitkat. Ei ole ollut ongelmia ja vaimo ajelee päivittäin Hesassa muutamia kymmeniä kilometrejä työsiirtymiä ja kehuu, miten hyvin Yaris menee pöperikössä - en ole kysyt, vaan oma-aloitteisesti on kertonut, että muilla työkavereilla on ongelmia liikkua, mutta hänellä ei.
Itse olen reilun 20 vuotta ajellut kitkoilla ilman ongelmia ja 20 vuotta sitten kitkarenkaiden laatu oli varmaankin paljon huonompi kuin nykypäivän kitkoilla.
RAV4 Hybrid -17 AWD ja Yaris Hybrid Style -18
Ex: Ocu -15, 1,4 TSI DSG7 Combi, Honda CRV Exec. -07, Honda CRV -05, Opel Vectra GLS 2.0 aut. -95

sepinki

Lainaus käyttäjältä: arska - 13.02.19 - klo:13:32
No sitten tietenkin. Olin lukevinani, että kirjoitit "takavetoiset" ja oletin, että molemmat oli sellaisia. Renkaat tietenkin vaikuttaa paljon ja ainakin kaksivetoisissa ei tarvii olla kovin ihmeellinen mäki, että luistonesto tappaa menon kokonaan, jos sitä ei tajua ottaa pois pältä

Oli juu vähän epätarkka tuo eka viestini, Mersun luokittelin takavetoiseksi kun en nähnyt merkintöjä, mutta tuosta viestistä voi tosiaan lukea että myös BMW olisi ollut takavetoinen. Epäilisin, että luistonesto taikka renkaat oli sen etenemisen esteenä. Ei tuo torsen mikään autuaaksi tekevä vempele ole, mutta mukavasti kitkoilla koitti hakea pitoa kaasun käytöllä kun vetoluistonesto oli pois päältä.
2 × A6 c7 quattro

Sitä mieltä

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 11.05.17 - klo:22:38Luonnollisesti ajosuorite on se luku, johon onnettomuuksien määrää pitää verrata.

En osaa laittaa asiaa hienosti, mutta minusta hyvä mittari olisi vuosittainen onnettomuuksien yhteen laskettu "törmäysvoima" jaettuna ajosuoritteella. Nämä mittaukset pitäisi vielä jakaa eri olosuhteisiin kuten parkkipaikka, kaupunki, moottoritie ja maantie.

Nykyautot ovat uskomattoman turvallisia verrattuna aikaisempiin vuosikymmeniin. Aikaisemmin hipaisukin saattoi tappaa. Nykyään kuljettaja voi ottaa melkoisia riskejä ja luottaa siihen, että jos hallinta menee, niin auto ympärillä suojaa.

Arvaan, että nykyään ajetaan "suuren törmäysvoiman" onnettomuuksia enemmän kuin ennen. 70-luvun kotterolla ei uskaltanut jäiseen mutkaan kovaa ajaa. Nykyautolla monet niin tekevät. Kuitenkaan fysiikan lait eivät ole muuttuneet, joten jos tekniikka ei pysy perässä ja auto sinkoutuu mutkasta ulos, niin se osuu puuhun tai penkkaan kovalla voimalla.   

Suberb 2012

Lainaus käyttäjältä: Sitä mieltä - 17.02.19 - klo:19:48
70-luvun kotterolla ei uskaltanut jäiseen mutkaan kovaa ajaa. Nykyautolla monet niin tekevät.

Kuitenkaan fysiikan lait eivät ole muuttuneet, joten jos tekniikka ei pysy perässä ja auto sinkoutuu mutkasta ulos, niin se osuu puuhun tai penkkaan kovalla voimalla.   

Voi,voi. Oisitpa (tai etpäois) ollut kyydissä kun ajamaan opeteltiin :D 70- luvun Escorttia paiskittiin mutkiin melkosella vauhdilla. Käkkäriä ja vasuria vuorotellen, välikaasulla pienempää ja lintassa mutkaan. Ei ollut avustimia, ihan piti itse se kottero pitää penkkojen välissä.

Silloin turvallisuus tosiaan oli penkin ja ratin välissä, ei oletetussa kaikenkorjaavassa tietokoneesa. Suotais olla moisia kotteroita vieläkin joka autokoulussa, niin osaisi nuorisokin ajaa ja ennakoida ;)

vasara

Lainaus käyttäjältä: Sitä mieltä - 17.02.19 - klo:19:48
Arvaan, että nykyään ajetaan "suuren törmäysvoiman" onnettomuuksia enemmän kuin ennen...
Liikennemäärän kasvusta huolimatta liikenneonnettomuudet (kaikki) vähentyneet voimakkaasti.
https://yle.fi/uutiset/3-9067754

Liikennekuolemien suhteen parannus on vieläkin tramaattisempi, vaikka liikennemäärät kasvaneet rajusti.
Tätä tottakait selittää osin autojen rakenteen parantuminen.

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: Suberb 2012 - 17.02.19 - klo:20:04
Suotais olla moisia kotteroita vieläkin joka autokoulussa, niin osaisi nuorisokin ajaa ja ennakoida ;)

Tänä iltana just tuli radiossa, kuinka kädetöntä nykyinen autokansa on. Kuulemma eräskin partion kohtaama tapaus tienpäällä, kun kuskilla oli sisävalo päällä. No partio stoppasi ja kyseli jotta miksi, niin kuulemma kun mittaristosta ei meinaa muuten nähdä mitään - ajeli päivävaloilla ::)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 17.02.19 - klo:20:40
Tänä iltana just tuli radiossa, kuinka kädetöntä nykyinen autokansa on. Kuulemma eräskin partion kohtaama tapaus tienpäällä, kun kuskilla oli sisävalo päällä. No partio stoppasi ja kyseli jotta miksi, niin kuulemma kun mittaristosta ei meinaa muuten nähdä mitään - ajeli päivävaloilla ::)

Olishan tuossa joutunut, jopa hetken aikaa pysähtymään ja jopa aukaisemaan käyttöohjekirjan, jos ei muuten olisi selvinnyt. Tuollaiselta kuskilta pitäisi viedä kortti pois!
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Oktaavi

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 17.02.19 - klo:21:18
Olishan tuossa joutunut, jopa hetken aikaa pysähtymään ja jopa aukaisemaan käyttöohjekirjan, jos ei muuten olisi selvinnyt. Tuollaiselta kuskilta pitäisi viedä kortti pois!
Mistä syystä olisi pitänyt ottaa kortti pois? Kieltääkö joku pykälä sisävalojen käytön ajon aikana?

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Oktaavi - 17.02.19 - klo:23:17
Mistä syystä olisi pitänyt ottaa kortti pois? Kieltääkö joku pykälä sisävalojen käytön ajon aikana?

Miksi ajo-oikeus on kansalaisoikeus?
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 18.02.19 - klo:08:57
Miksi ajo-oikeus on kansalaisoikeus?

Eipä tuo taida oikeasti koskea kuin polkupyörää ja wanhemmalla kansalla myös 50cc mopoa. Kaikkiin muihin välineisiin pitää edes jollain muotoa osoittaa olevansa kykenevä ajamaan = ihan jokainen ei sitä ajo-oikeutta sentään siis saa. Ja taas toisaalta jos vaikka olet sen korttisi joskus saanutkin, niin kukaan eikä mikään ei edellytä sitä myös käyttämään. No kuinkakohan hyvin on nuo ajotaidot oikeasti tallessa sanotaan nyt vaikka 20v ajamattomuuden jälkeen, miten on autojen tekniikka tuossa ajassa juossut eteenpäin, jne ::)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

vasara

Lainaus käyttäjältä: Oktaavi - 17.02.19 - klo:23:17
Mistä syystä olisi pitänyt ottaa kortti pois? Kieltääkö joku pykälä sisävalojen käytön ajon aikana?
"..mittaristosta ei meinaa muuten nähdä mitään - ajeli päivävaloilla" => oletettavasti ollut pimeää / hämärää.
Sisävalojen käyttöä ei ole kielletty, mutta vastaavasti ajovaloja on käytettävä pimeässä. Tämä joiltain jostain syystä unohtuu. Luulisi, että hälytyskellot soi, kun tietäkään ei meinaa nähdä kunnolla? :)
Ajovaloja on käytettävä jokaisessa ajoneuvossa, kun sitä kuljetetaan tiellä pimeän tai hämärän aikana taikka näkyvyyden ollessa sään vuoksi tai muusta syystä huonontunut.
http://www.ajokorttikoulu.fi/materiaalit/lait/merkit.htm?36l.htm

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 18.02.19 - klo:10:17
"..mittaristosta ei meinaa muuten nähdä mitään - ajeli päivävaloilla" => oletettavasti ollut pimeää / hämärää.

No juuri tässä se pointti olikin, ko. kuljettaja ei tiennyt ajelevansa päivävaloilla ja luuli mittarivalojen polttimoiden vain palaneen. Partio kuulemma käänsi katkaisijasta ajovalot päälle ja niin ne mittarivalotkin sitten syttyi. Tästä suuresti hämmästyneen nolostunut kuski päästettiin jatkamaan matkaansa 8)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

-karppa-

Kyllä neliveto on yli veto.

https://youtu.be/UIFWz0Pgj54

"Auraamattoman mettätien rinne, jyrkkyys vajaa 10 astetta. Nuoskalunta n. 30-35 cm. 4-vetojärjestelmän tositesti, ei mikään rullahöpötys. "
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

SNG

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 28.11.20 - klo:23:47
Kyllä neliveto on yli veto.

https://youtu.be/UIFWz0Pgj54

"Auraamattoman mettätien rinne, jyrkkyys vajaa 10 astetta. Nuoskalunta n. 30-35 cm. 4-vetojärjestelmän tositesti, ei mikään rullahöpötys. "

Noin käy jos joutuu pysähtymään. Kun vauhti pysyy, pääsee aika pahaan paikkaan ja lapiohommiin  ;D

M-J-B

Lainaus käyttäjältä: SNG - 29.11.20 - klo:16:25
Noin käy jos joutuu pysähtymään. Kun vauhti pysyy, pääsee aika pahaan paikkaan ja lapiohommiin  ;D

Eikös se oleellisin ero nelivedon ja vajaavedon välillä olekin, että nelivedolla pääsee pahempaan paikkaan jumiin?  ;D

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy