Yleinen nelivetokeskustelu

Aloittaja Micco, 14.01.10 - klo:20:04

« edellinen - seuraava »

Micco

Laitetaanpas tällainen "kilpaileva" topic pystyyn tuon quattro topicin rinnalle. Tänne toivoisin yleistä keskustelua, kokemuksia, ja vertailua erilaisista nelivedoista. Eli tässä topicissa ei ole väliä, minkä takaluukkulätkän kanssa auto on tullut tehtaalta, tai onko sitä ollut ollenkaan.

Itse olen vielä toistaiseksi ainakin enemmän torsenin kannalla, jollaisella itsekin ajelen. Toki täytyy sanoa, että uusimpien haldex-ratkaisujen käytännön kokemukset ovat rajoittuneet vähäisiin koeajoihin. Torsen vs haldex tuntuu olevan loputon kinan aihe konserniautoilijoiden välillä.

Tämä ei varsinaisesti liity nelivetotekniikkaan, mutta itseäni rotii suunnattomasti se, että ainakin uusissä Volkkareissa ei saa ajonvakautusta täysin poiskytkettyä, ainakaan kaikissa. Tämän huomaan lähinnä nelikoilla "leikkiessä". Etuvedoilla joita konsernissa muut kuin nelivedot tuppaavat olemaan, eivät oikein innosta kylkimyyryn harrastamiseen.  :)

Kuten kirjoitin quattrotopiciin, niin hieman pelkään, että innostuvatko ihmiset tällaiseen topiciin kirjoittelemaan näiden topicien osittaisesta päällekkäisyydestä johtuen, mutta kokeillaan.  :)

Eli lyhyesti, jos ei ole muuta asiaa, kuin kertoa quattron ylivoimaisuudesta, kirjoittakaa se tuonne Audi-osastolle. Jos taas haluatte keskustella/pohtia muuten nelivetoihin liittyviä asioita, kirjoittakaa ne tänne.

E: Kyllä täällä quattroaankin saa kehua, kunhan kertoo millä tekniikalla se on toteutettu, ja mitä siinä on hyvää. Siis ne pelkät "quattro on paras!" viestit ilman muuta sisältöä tuonne toiseen topiciin.  :)
Torsen + haldex + visco

Micco

Yritänpäs avata saunan päälle tätä keskustelua hieman paremmin. Minulle nelivedossa olennaisinta on yleinen ajon vakaus ympäri vuoden. Konkreettisimmin tuon asian huomaa talvella liikkeelle lähdettäessä. Nelikolla ajaessa ei tarvitse jännittää/miettiä kuinka pääsen liikkeelle, jos olen pysähtynyt liikennevaloihin ylämäessä, tai odotan liittymistä kiihdytyskaistattomassa rampissa. Toinen asia on auraamattomille alueille pysäköiminen.

Tuo on asia johon nelikolla niin tottuu, että säännöllisen epäsäännöllisesti "järkyttyy" vajaavetoisella samoissa tilanteissa. Asialla on toki kääntöpuolensa. Tuo liikkeellelähdön eleetön helppous/yleinen ajon vakaus voi johtaa pahimmillaan fysiikan lakien unohtamiseen. Vaikka auto kiihtyy kuin kesällä, niin pysähtyminen ei enää tapahdukaan samalla kaavalla. Tuon perusasian kun pitää mielessä, niin pärjää jo loistavasti.

Itse pidän pelkästään toiseen suuntaan pakollista liukastelua positiivisena asiana. Sen toiseen suuntaan liukastelun voi pitää halutessaan optiona.  :)

Itse pysyttelen 99.9% tiellä, ja mielellään vielä auratulla sellaisella, joten minulle rekisterikilpeä myöten hangessa kahlaaminen henkilöautolla ei tuo suurta tyydytystä. Lähimmäksi tuota pääsen ylämäkipysäköinneissä ja pysähtymisissä, jos lumitöitä ei kyseisellä tie/katuosuudella ole vielä tehty. Ja tästäkään en itseasiassa saa mitään "tyydytystä", vaan kyseessä on aivan normaali tilanne. Asia muistuu mieleen yleensä jollain toisenlaisella kulkineella, ongelmien ilmetessä.
Torsen + haldex + visco

Tos®

Koin myös tuon järkyttymisen; kun koeajoin ensimmäistä kertaa TSI Jettaa - oli ensimmäinen vajaavetokokemus vitoskoppasesta heh...
Tuolloin olin ajellut vuoden tällä nykyisellä.
Autotalli:
Golf 2025 GTE
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Micco

Minulla tuo hieno ja ah niin turvallinen+kaikenratkaiseva ominaisuus pilasi fiiliksen VW Tiguanista lähes täysin...  :-X Vaikka miten paineli nappia, niin tuo autoteollisuuden lahja holhousyhteiskunnalle alkoi tökkimään ja ohjailemaan autoa heti hauskuuden kynnyksellä.  :-[ Minä en voi ymmärtää logiikkaa, jossa ajonvakautuksen täydellinen poiskytkentä ei ole mahdollista.

Minulle se nyt olisi aivan sama, vaikka joutuisin ESP:n pois kytkeäkseni joka kerta allekirjoittamaan sähköisesti jonkun vastuuvapautuksen, joka autosta lähetettäisiin automaattisesti liikenneministeriöön, ennenkuin nostaisin kaksinkertaisen suojakannen ja painaisin pahaenteisen punaista nappia. Kunhan se vaan olisi niin halutessaan jotenkin mahdollista.  >:(

Tuo Tiguan ja sen Haldex vaikutti muuten normiajeluun ihan hyvältä ja toimivalta paketilta.

Tuon esp:n poiskytkemättömyyden takia en siis saanut kunnollista perstuntumaa tuohon uuden sukupolven haldexiin.  :-[ Mukava olisi ollut testailla kuinka se käyttäytyy "ääri"olosuhteissa omaan torseniin verrattuna.
Torsen + haldex + visco

Tos®

Oon tässä kärkkyny koska sopivia haldex4 autoja saapuu romikselle - jos sen perämokkulan sais vaihdettua omaani :D

e: 750â,¬ maksas haldex saksassa :D
e2: näköjään siitä mokkulasta lähtee 2 öljyputkea johonkin suuntaan, paineakulle tms...
Autotalli:
Golf 2025 GTE
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Micco

Itse olen välillä miettinyt, että olisikohan torsen myös taka-akselille asennettuna fun-factor X10 vai hengenvaarallista...   ;D Mielenkiintoinen olis kokeilla.

Harmittaa, että Skoda Superbissa on moottori poikittain, vaikka se on iso auto. Superb farmarina ja nelikkona saattaa olla vaihtoehtona myöhemmin käyttöautoksi. Jos siinä olisikin ollut nykytyylin Torsen, houkutus sopivan moottorin kera olisi ollut vielä suurempi.  :P
Torsen + haldex + visco

Ocunen

Täällä on reilu kuukausi ajoa takana nelikolla, eikä kyllä enää ole paluuta vajaavetoiseen  ;D
Työn puolesta pitää ajella pitkin metsäteitä, tosin talvisaikaan vähemmän, mutta joka tapauksessa tarvetta nelivedolle on.
Lisäksi kun autossa on korotettu alusta ja pohjapanssari, niin ei tarvitse ihan joka hipaisusta säikähtää  8)

nimim. viime kesänä yhden öljypohjan kera alatukivarren rikkonut
Skoda Kodiaq 2.0TDI 4x4 -18
EX: Skoda Octavia Scout 2.0TDI DSG -16
EX: Skoda Octavia Combi 1.6TDI 4x4 -14
EX: Skoda Octavia Combi 1.9TDI 4x4 -06

jurpo

Hyvä aihe. Itseäni kiinnostaisi Torsenin ja xDriven erot käytännössä. Löytyykö ketään joka olisi molempia sopivissa olosuhteissa ajanut?

Edit: tuollainen suomalaiseen makuun hiukan mainokselta kuulostava juttu löytyi xDrivestä: http://www.canadiandriver.com/2006/04/06/winter-driving-test-bmw-xdrive.htm

Tos®

Olikos se niin; jos bemarista ottaa nelivedon sulakkeen pois - niin muuttuu vajaavetoiseks?
Sama oman golffin kanssa.
Autotalli:
Golf 2025 GTE
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Micco

Lainaus käyttäjältä: jurpo - 14.01.10 - klo:23:17
Hyvä aihe. Itseäni kiinnostaisi Torsenin ja xDriven erot käytännössä. Löytyykö ketään joka olisi molempia sopivissa olosuhteissa ajanut?

Sopivista olosuhteista en tiedä, mutta sen mitä olen itse uudella 40:60 torsenilla ja xdrivella normaaliajoa ja "pientä pyörittelyä" ajanut, niin en pysty xdrivea haukkumaan. Syväluotaavampi konepeltiä myöten lumipenkassa kahlaus on jäänyt vielä tekemättä...  ;) Olen pysytellyt siis tiealueilla.

Itselläni seuraava autonvaihto täytyy todennäköisesti miettiä torsenin ja juurikin xdriven väliltä, joten käytännön kokemuksia ja vertailua kaivataan täälläkin. Toki joitakin haldex-vaihtoehtojakin on olemassa. Se täytyy sanoa, kuten aiemmin kirjoitinkin, että autot joissa ajonvakautusta ei saa haluttaessa täysin poiskytkettyä, ovat niissä "kisoissa" aika heikoilla.  :-\ Konsernin ulkopuolisista haldex-laitteista en ole tällä hetkellä kovin kiinnostunut.
Torsen + haldex + visco

Markku J

Meikäläisen nelivetokokemus rajoittuu itse omistamiini Haldex -pohjaisiin T5 Transporteriin (174 hv lyhyt) ja Passatiin 3.2 V6 -koneella, sekä nykyiseen A4:ään.
Kyllä nuo Haldex -autotkin olivat kivoja. Talvella niiden kanssa sai samanoloiset fiilarit kuin quattro -nelivedon kanssa tieliikenteessä. Pahempiin paikkoihin en niitä vienyt. Kesäkelin ajossa quattron 60:40 tehon jako taas tekee ajettavuudesta mutkissa ja rampeissa aika hienoa - takavetotunnelma. Siinä on toistaiseksi se suurin ero, jonka olen havainut Haldexin ja quattron välillä.

Todella hienosti, kovaa, ja kylki edellä vei JJ Lehto meitä Audin talviajokoulussa S3 Haldex -autolla. Ei hävennyt quattroa hänen käsissään. Mutta kun itse pääsin testaamaan A3 Haldex vastaan A4 quattro, niin oli se A4 jotenkin vakaampi - perstuntumalta olisin valinnut quattron näistä kahdesta tuon ajokoulun jälkeen.

Micco

Markku, tästä asiasta olen hieman avautunutkin tuolla legendaarisessa quattrotopicissa. Samanlainen quattro se S3 Audikin on kuin A4.  ;D Sehän on pelkkä myyntinimi. Mutta ei siitä sen enempää. Varmasti suurin osa näiden topicien lukijoista osaa yhdistää kokemuksesi uuden sukupolven 40:60 torseniin.

Saako tuollaisessa 3c korin V6 Passatissa ajonvakautuksen kokonaan pois pelistä? Kuinka iso ero tuon Passatin ja nykyisen A4:n ajokäytöksessä on vetotavan osalta? Ihan mielenkiinnosta kyselen siis mieleen jääneitä suurimpia eroja käytännön ajossa ja ajotilanteissa.
Torsen + haldex + visco

jurpo

Lainaus käyttäjältä: Micco - 15.01.10 - klo:20:09
Sopivista olosuhteista en tiedä, mutta sen mitä olen itse uudella 40:60 torsenilla ja xdrivella normaaliajoa ja "pientä pyörittelyä" ajanut, niin en pysty xdrivea haukkumaan. Syväluotaavampi konepeltiä myöten lumipenkassa kahlaus on jäänyt vielä tekemättä...  ;) Olen pysytellyt siis tiealueilla.
Huomasitko jotain havaittavaa eroa uuden Torsenin ja xDriven välillä, esim. käytöksen loogisuudessa? Näitä elektronisia värkkejähän on usein moitittu siitä, että voivat vaihdella vetosuhdetta hiukan yllättäen, ainakin jos sladittelemaan innostuu.

Lainaus käyttäjältä: Micco - 15.01.10 - klo:20:09
Itselläni seuraava autonvaihto täytyy todennäköisesti miettiä torsenin ja juurikin xdriven väliltä

Se täytyy sanoa, kuten aiemmin kirjoitinkin, että autot joissa ajonvakautusta ei saa haluttaessa täysin poiskytkettyä, ovat niissä "kisoissa" aika heikoilla.

Onpas tutun kuuloisia ajatuksia... :)

Tosiaan paperilla kyllä aika tasaväkiseltä vaikuttaa, joten valinta (kunhan ajankohtaistuu) syntynee muiden syiden kuin nelivetotekniikan ylivertaisuuden vuoksi.

Joitain pieniä eroja taitaa kuitenkin olla:
- xDrive lukittuu tarvittaessa täysin, mutta eipä taida enää B8:n uuden EDL:n myötä olla ongelma Audissakaan
- xDrive toimii yhdessä ESP:n kanssa, joten ESP:n jarruttelun sijasta saattaa joissain tilanteissa riittää pelkkä vetosuhteen muutos
- Torsenia ei taida saada rikki millään, xDrive lienee suurempi riski vanhassa autossa. En kyllä muista kuulleeni xDriven hajoamisista.

Onkohan ESP:n toiminnassa eroja? Bemarissa luistonesto sammutettaessa jää EDL käyttöön, ja samalla ESP:n parametreja muutetaan enemmän luistoa sallivaan suuntaan. ESP-off -moodissa EDL jää myös käyttöön (tämä parannus tullut jossain vaiheessa vuoden 2008 aikana). Mitenhän B8:ssa, pysyykö EDL aina aktiivisena ja onko tuollaista "sporttimoodia", vai poistuuko vain luistonesto?

makkis

ESP-off -moodissa EDL jää myös käyttöön (tämä parannus tullut jossain vaiheessa vuoden 2008 aikana).

Ei jää ainakaan 2009 mallissa, valitettavasti.

Nyt tajusin typeryyteni, voi xDrivessa jäädäkin, vajaavedossa ei jää, valitettavasti kuitenkin.

xDrivessakin tuo on kuitenkin samaan tapaan kolmivaiheinen, asento perusnormi (kaikki holhoukset päällä), asento DTC (holhoukset päällä, mutta pikkusladittelua sallitaan) ja antioksidantin logon mukainen kuva asennossa kolme kaikki holhoukset poissa.

Ajelin jokunen viikko takaperin X1 xDrivella kaikissa moodeissa mutta EDL:n tilanteesta asennossa kolme ei jäänyt kyllä kuvaa. "Maasto" -ominaisuuksia ajatellen xDrivessa se voisi kyllä jäädäkin päälle.

jurpo

Lainaus käyttäjältä: makkis - 16.01.10 - klo:00:47
Ei jää ainakaan 2009 mallissa, valitettavasti.
Ilmeisesti tässä on mallikohtaisia eroja:

Lainaus käyttäjältä: http://www.e90post.com/forums/showpost.php?p=6459669&postcount=12
A function of the DSC system that does remain active even when everything is OFF is the e-Diff. 1 series cars and those 3ers produced after March 2008 include this, it is still unclear if other models are also including this feature. Only available on rear wheel drive cars the e-Diff essentially mimics the concept of a limited slip differential (LSD). It accomplishes this by applying braking to the spinning wheel and thus transferring more power to the wheel with better traction. It will allow you to leave strips if you are so inclined. This feature is also active in DTC mode.
Tuon mukaan siis olisikin vain takavetoisissa 1- ja 3-sarjoissa. Jos näin on niin onpa typerää...

Samassa threadissa tällainen taulukko: http://www.e90post.com/forums/showpost.php?p=6460078&postcount=15

lq

Lainaus käyttäjältä: Markku J - 15.01.10 - klo:20:26Mutta kun itse pääsin testaamaan A3 Haldex vastaan A4 quattro, niin oli se A4 jotenkin vakaampi - perstuntumalta olisin valinnut quattron näistä kahdesta tuon ajokoulun jälkeen.

Ongelmallista näissä eri systeemien vertailuissa on se, että ne (tekniikat) on istutettu eri autoihin. Ts. jo pelkkä akselivälin kasvatus vaikuttaa, samoin alustan viritykset yms. Osaltaan tästä "eri auto" -syystä en tiedä, mitä ajatella tuosta 40/60 -hehkutuksestakaan - vertailussa on taas aivan eri (sukupolven) perusautot.

Eikös voida kuitenkin sopia, että xDrive on kehittyneempi kuin nämä kvaatrot, koska pystynee jakamaan voimaa 0/100 -suhteessa?  :-*

Antinontoxic

Lainaus käyttäjältä: lq - 16.01.10 - klo:10:11
Eikös voida kuitenkin sopia, että xDrive on kehittyneempi kuin nämä kvaatrot, koska pystynee jakamaan voimaa 0/100 -suhteessa?  :-*

Sovitaan vaan  ;D

jurpo

Antinontoxikilla onkin sopivasti aiheeseen liittyvä auto. Onkos tuntumaa tuosta EDL:n toiminnasta xDrivessä silloin kun ESP on pois päältä, eli jarrutteleeko ESP luistavia pyöriä myös silloin?

Ei kyllä edelleenkään aukea mikä ajatus tuossa EDL:n disabloinnissa olisi. Miksi nelivetoisesta autosta pitäisi tehdä kaksivetoinen jos ESP:n ottaa pois päältä (kaksivetoinen = toinen etupyöristä ja toinen takapyöristä ei pidä --> jumissa). No, voihan jossain jääradalla ehkä haluta säästellä jarruja. Optimi olisi oikeastaan vielä yksi moodi lisää, eli painamalla esp-nappia vaikka 5 s niin saisi edl:nkin pois, ja normi 3 s painalluksella se jäisi päälle.

Micco

Lainaus käyttäjältä: jurpo - 16.01.10 - klo:00:39
Huomasitko jotain havaittavaa eroa uuden Torsenin ja xDriven välillä, esim. käytöksen loogisuudessa? Näitä elektronisia värkkejähän on usein moitittu siitä, että voivat vaihdella vetosuhdetta hiukan yllättäen, ainakin jos sladittelemaan innostuu.

Siinäpä se on, kun en huomannut xDrivessa mitään "ihmeellistä". Ajamissani uusissa autoissa se on toiminut kuin ajatus.  :P Ensimmäisistä xDriveista ei ole omaa kokemusta. Torsen on tuttua ja turvallista sankav*tun aikaista tekniikkaa, jota on kehitelty eteenpäin. Itselläni ainoat takaraivossa käyvät ajatukset liittyvät juuri näihin uusiin "sähkösysteemeihin", koska en ole uutta autoa 99% todennäköisyydellä ostamassa. Toistaiseksi en ole xDriveista ongelmia kuullut. Joka tapauksessa seurailen tilannetta vielä useamman vuoden, vielä en ole autoa vaihtamassa.

Ainakin näissä vähän vanhemmissa torseneissa voimansiirto on pomminkestävää tekniikkaa. Uusissa luulisi manuaaleissa tilanteen olevan sama. Nämä DSG:t tai Audimiesten mieliksi S-tronicit hieman epäilyttävät vielä pidemmän päälle, mutta kehitystä on reilusti tapahtunut. Viime vuosikymmenen alkupään VAG automaattien jälkeen näitä uudempia saattaisi harkita jopa ostavansa.

Takavuosina en oikein pitänyt muita vaihtoehtoja kuin torsenia/ haldexia pienin varauksin vaihtoehtona. Mutta nyt tilanne on muuttunut juurikin xDriven osalta. Kuten tuonne quattro ketjuun joskus aiemmin kirjoitin, niin suhteessa kaikkeen ennakkohypetykseen tuo uusi 40:60 perusvoimanjako oli minulle pieni pettymys verrattuna omaan perustorseniin. Todellakin loistava ja kelpo systeemi, mutta hypetyksen takia odotukseni olivat ilmeisesti liian korkealla. Eli se ei ollutkaan niin yliohjaava vanhempaan nähden, kuin odotin.
Torsen + haldex + visco

Antinontoxic

Lainaus käyttäjältä: jurpo - 16.01.10 - klo:12:12
Antinontoxikilla onkin sopivasti aiheeseen liittyvä auto. Onkos tuntumaa tuosta EDL:n toiminnasta xDrivessä silloin kun ESP on pois päältä, eli jarrutteleeko ESP luistavia pyöriä myös silloin?

Sen mitä olen ajellut ilman DSC:tä niin en tuntenut minkäänlaista jarruttelua, kyllä se sen verran hyvin karkaa lapasesta jos on karatakseen. Sitten jos ajaa DSC puoliksi pois niin jarruttelu tuntuu selkeästi. Ja jos nyt vertaan nykyistä E90 xDrivea edelliseen E92 takavetoon, niin nuo ominaisuudet toimivat aivan identtisesti.

Mutta rehellisesti täytyy myöntää ettei omat silmälasit ole niin paksut, että sen tarkemmin tuosta tietäisin, joten voihan siellä taustalla joku vielä jarrutella, mutten sitä kyllä persdynossa ainakaan ole huomannut :)

Mitä sitten tulee muuten ajettavuuteen niin sen vähän mitä olen muita nelivetoja kokeillut niin xDrive on mielestäni selkeästi takavetomaisin. Johtuu se sitten vetojaosta, painojaosta tai jostain muusta.

jurpo

Lainaus käyttäjältä: Antinontoxic - 16.01.10 - klo:12:33
Sen mitä olen ajellut ilman DSC:tä niin en tuntenut minkäänlaista jarruttelua, kyllä se sen verran hyvin karkaa lapasesta jos on karatakseen. Sitten jos ajaa DSC puoliksi pois niin jarruttelu tuntuu selkeästi.
Joo, ilman DSC:tä (tai ESP:tä) ajettaessa pitääkin karata lapasesta :). EDL:n tehtävä on vain taata auton etenemiskyky, eli huolehtia että kaikki neljä pyörää vetävät kahden sijasta, oli suunta kohti penkkaa tai ei...

Markku J

Micco,

tuosta S3 / A4 -asiasta kommentoit, että ovat samanlaisia quattroja. Ei kai sentään ? JJ Lehto tosiaan ajelutti talviajokoulussa S3 -autollaan meitä ja kertoi, että noissa näytösajoissa hänellä on ollut ongelmia kiehuvien Haldexin öljyjen kanssa.

Micco

Lainaus käyttäjältä: Antinontoxic - 16.01.10 - klo:12:33
Mitä sitten tulee muuten ajettavuuteen niin sen vähän mitä olen muita nelivetoja kokeillut niin xDrive on mielestäni selkeästi takavetomaisin. Johtuu se sitten vetojaosta, painojaosta tai jostain muusta.

Vähän tällainen vaikutelma jäi minullekin, verraten 40:60 torsenia ja xDrivea. Voisiko xDrive ohjata sähköisesti taka-akselille ajotilanteissa "hieman ekstraa" tuon vaikutelman voimistamiseksi?
Torsen + haldex + visco

Micco

Lainaus käyttäjältä: Markku J - 16.01.10 - klo:12:55
Micco,

tuosta S3 / A4 -asiasta kommentoit, että ovat samanlaisia quattroja. Ei kai sentään ? JJ Lehto tosiaan ajelutti talviajokoulussa S3 -autollaan meitä ja kertoi, että noissa näytösajoissa hänellä on ollut ongelmia kiehuvien Haldexin öljyjen kanssa.

Tätä juuri tarkoitin. S3 ja A4 ovat molemmat ihan samanlaisia quattroja, koska quattro on vain Audin myyntinimi nelivedolle. Sillä quattrolla ei etenkään nykyisin ole enää mitään tekemistä tekniikan kanssa, koska samalla nimellä myydään eri tekniikoilla varustettuja autoja.

Ja tämä on juuri se asia, miksi olen hieman pilke silmäkulmassa kritisoinut tuota toista topicia, niitä juttuja lukiessani.  :)
Torsen + haldex + visco

Antinontoxic

Lainaus käyttäjältä: jurpo - 16.01.10 - klo:12:52
Joo, ilman DSC:tä (tai ESP:tä) ajettaessa pitääkin karata lapasesta :). EDL:n tehtävä on vain taata auton etenemiskyky, eli huolehtia että kaikki neljä pyörää vetävät kahden sijasta, oli suunta kohti penkkaa tai ei...

Pitää käydä testaamassa  ;)

Lainaus käyttäjältä: Micco - 16.01.10 - klo:12:56
Vähän tällainen vaikutelma jäi minullekin, verraten 40:60 torsenia ja xDrivea. Voisiko xDrive ohjata sähköisesti taka-akselille ajotilanteissa "hieman ekstraa" tuon vaikutelman voimistamiseksi?

Tiedä ekstrasta, mutta tilanteesta riippuen jako voi olla jopa 0:100.

yber alles?

Lainaus käyttäjältä: Micco - 15.01.10 - klo:22:03
Markku, tästä asiasta olen hieman avautunutkin tuolla legendaarisessa quattrotopicissa. Samanlainen quattro se S3 Audikin on kuin A4.  ;D Sehän on pelkkä myyntinimi. Mutta ei siitä sen enempää. Varmasti suurin osa näiden topicien lukijoista osaa yhdistää kokemuksesi uuden sukupolven 40:60 torseniin.

Saako tuollaisessa 3c korin V6 Passatissa ajonvakautuksen kokonaan pois pelistä? Kuinka iso ero tuon Passatin ja nykyisen A4:n ajokäytöksessä on vetotavan osalta? Ihan mielenkiinnosta kyselen siis mieleen jääneitä suurimpia eroja käytännön ajossa ja ajotilanteissa.
Aivan juuri näin.A3 on quattro vaikka vetotapa on haldexi ja toisaalta 3B passat on syncro vaikka vetotapa on Quattrosta tuttu torsen.

Jonde

Haldexin Gen1 autoissa esp:hän ei ole täysin kytkettävissä pois. Esp hyppää aina päälle vaikka napista olisikin painettuna pois, jos abs yksikkö joutuu töihin estämään renkaiden lukkiintumisen. Sama taitaa olla uudemmissä mk5/6 golffissa.
Ja noista alkupään peleistähän tulee paljon parempi kun vaihtaa sen alkuperäisen ecun pois ja laittaa haldexin oman performance purkin tilalle. sitten vielä tilaa peloquinsin lukon taakse niin rupeaa olemaan oikea neliveto kyseessä.

Micco

Lainaus käyttäjältä: yber alles? - 16.01.10 - klo:13:40
Aivan juuri näin.A3 on quattro vaikka vetotapa on haldexi ja toisaalta 3B passat on syncro vaikka vetotapa on Quattrosta tuttu torsen.

Jos tätä haluaa jatkaa, niin 3bg Passatin 4motion on sama asia kuin 3b:n syncro, tai A4:n/A6:n quattro. Audi A3:n quattro on sama asia kuin Golfin 4motion, Octavian 4x4, tai Leonin 4 samoissa ikäluokissa. Näin niinkuin pääpiirteittäin. Mutta siitähän nyt ei ole kahta sanaa, etteikö quattro olisi paras...  ;D
Torsen + haldex + visco

Tos®

Lainaus käyttäjältä: Jonde - 16.01.10 - klo:13:45
Haldexin Gen1 autoissa esp:hän ei ole täysin kytkettävissä pois. Esp hyppää aina päälle vaikka napista olisikin painettuna pois, jos abs yksikkö joutuu töihin estämään renkaiden lukkiintumisen. Sama taitaa olla uudemmissä mk5/6 golffissa.
Ja noista alkupään peleistähän tulee paljon parempi kun vaihtaa sen alkuperäisen ecun pois ja laittaa haldexin oman performance purkin tilalle. sitten vielä tilaa peloquinsin lukon taakse niin rupeaa olemaan oikea neliveto kyseessä.

Ainakin omasta mokkelosta sen saa täysin pois ja voi huoletta pyöräytellä donitseja ;)
Pistetään tähän vielä tämä hieman hämäävä video:

Tos on ice3

ECUn saa tähänkin päivitettyä, mutta oon miettiny sen öljypumpun kestoa - kun se joutuu oleen päällä sit kokoajan ;)
Autotalli:
Golf 2025 GTE
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

jurpo

Lainaus käyttäjältä: Antinontoxic - 16.01.10 - klo:12:59
Pitää käydä testaamassa  ;)

Oikeasti tuota voi olla todella hankala huomata normaaliajossa. Jos haluat todella testata niin "helpointa" on ajaa auto jumiin epätasaiselle alustalle (niin että renkaiden välillä on varmasti pitoeroja, optimitapauksessa ristiriipuntaan) ja pyytää kaveria pistämään vähän kaasua ja katsoa lyökö tyhjää kahdella vai neljällä renkaalla.

Jos vain kahdella niin sitten voi vielä hyvällä tuurilla päästä poiskin kun laittaa ESP:n takaisin päälle (kun EDL alkaa toimia). Jos neljällä (eli EDL oli käytössä) niin sitten onkin edessä kaivuu- tai vinssaushommia :)

Disclaimer: En suosittele kokeilemaan, ainakaan ellei ole takeita että auton saa jotenkin irti...

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy