Long Life huoltoväli

Aloittaja kt, 02.12.09 - klo:19:09

« edellinen - seuraava »

VAG!

Lainaus käyttäjältä: brainsurgery - 08.03.13 - klo:11:04
Golf V:ssä pitää jäähdytysnesteen olla vähintään 74 asteista niin mittari näyttää 90.

Ford Focuksessa 15 asteinen jäähdytysneste nosti talvella mittariston viisarin 90 asteeseen.

skriko

Lainaus käyttäjältä: bitti - 08.03.13 - klo:09:41

"Jos autolla ajetaan alle 10 000 km vuodessa voi ehkä olla järkevämpi
siirtyä kiinteille huoltoväleille siten, että
autoon tehdään joka toinen vuosi öljynvaihtohuolto ja joka toinen vuosi
määräaikaishuolto.

Tällöin moottoriöljyt suodattimineen vaihdetaan vuosittain.

Lyhyessä ajossa ja pienellä ajomatkalla ongelmana ainoastaan kosteuden
kertymien öljyn joukkoon, joka automaattisesti
lyhentää huoltovälilä ja tällöin määräaikaishuollot tulisivat vastaan
normaalia nopeammin.


Miksiköhän tässä oletetaan, että jos ajaa alle 10 000 vuodessa, niin ajomatkat ovat lyhyitä, erikoinen logiikka. 

Karvis

Lainaus käyttäjältä: skriko - 08.03.13 - klo:17:17
Miksiköhän tässä oletetaan, että jos ajaa alle 10 000 vuodessa, niin ajomatkat ovat lyhyitä, erikoinen logiikka. 

Koska yleensä se on juuri noin, ei toki kaikkien kohdalla mutta varmasti suurimmalla osalla todella vähän ajavista ajot on lyhyttä kaupunkipyörittelyä.
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

skriko

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 08.03.13 - klo:17:25
Koska yleensä se on juuri noin, ei toki kaikkien kohdalla mutta varmasti suurimmalla osalla todella vähän ajavista ajot on lyhyttä kaupunkipyörittelyä.

Onneksi suurin osa ei ole kaikki. Itse ajan alle 10 000 vuodessa. Jos keskiverto autoilija ajaa 20 000 vuodessa kuutena päivänä viikossa. Itse ajan 10 000 vuodessa kolmena päivänä viikossa. Lopputulos on, että ajomatkat ovat yhtä pitkiä.
Siis joidenkin kohdalla kannattaa kuitenkin pitää tuota pidempää öljynvaihtoväliä. Ekat öljyt tuli vaihdettua suodattimineen 13 000/reilu vuosi ja tokat tulee vaihdettua 16 000/2 v molemmissa LL-öljyt. Kone näyttää aina huoltokilometreiksi vähän päälle 30 000 ja ajaksi 2 v 14 vrk. Kumpi sitten on parempi 15 000/v tavallisilla vai 15 000/2 v LL-öljyillä.

Wekotin

#724
Lainaus käyttäjältä: Kukkanen - 08.03.13 - klo:11:01
Tähän teoriaan minäkin olen aina uskonut. Itse en usko sitä, että polttoaineenkulutus olisi merkittävässä roolissa huoltovälin pituudessa, koska minä en ole ajanut meidän vaggineilla millään muotoa taloudellisesti, vaan melko päinvastoin. Silti huoltovälit ovat aina olleet 26-30tkm haarukassa. Mutta minun ajoni ovat lähes aina sellaisia, että motti lämpiää normilämpöihin. Tämä taas estää tehokkaasti kosteuden syntymisen öljyn sekaan.

Tuskin mikään anturi mittaa öljyn pitoisuuksia, mutta huoltovälin määrittelyssä saattaa moottorin käyntilämmöt merkitä varsin paljon. Jos lämmöt nousevat säännöllisesti normiin ja pysyvät siellä riittävän kauan, niin se tekee luultavasti hyvää huoltovälille. Suomen talvessa tämä vaatii monissa vaggineissa maskisuojaa, koska muuten lämpöjä ei saa nousemaan normiin. Jos mittariston jäähdytysnesteen viisari näyttää 90 astetta, se ei tarkoita sitä, että jäähdtytysneste olisi oikeasti 90 asteista. Se voi olla 60 asteistakin. Jos jäähdytysnesteet ovat noin kylmiä, niin onko öljytkään silloin yli 90 asteisia? Parempi olisi, jos öölit kävisivat joskus edes hetkellisesti yli sadassa asteessa.

Longlife-huoltoväliä laskettaessa muuttujina ovat bensiinimoottoreissa: öljyn lämpötila, kuljettu matka ja tällä matkalla poltettu polttoaine määrä. Diesel moottoreissa: öljyn lämpötila, moottorin kierrosluku (rpm), moottorin kuormitus (% tai l/h) sekä kuljettu matka. Moottorin kierroslukua ja kuormitusta verrataan muistissa oleviin "oil soot" ja "oil thermal load" -karttaan. Näistä sitten lottokone arpoo jäljellä olevan kilometrimäärän huoltoon.

Edit: Ja tuota huoltoväliä lasketaan 3s sykleissä aina kun moottori on käynnissä. Eli auto laskee kuinka pitkän matkan ajelit 3s aikana, kuinka paljon poltit polttoainetta ja mikä öljyn lämpötila oli tuolloin. Noista tuloksena saadaan lämpötilasta aiheutuva öljyn kuluminen (huonontuminen), ja tätä arvoa käytetään määriettäessä jäljellä olevat kilometrit huoltoon.

Zaasa

Lainaus käyttäjältä: skriko - 08.03.13 - klo:18:05
Onneksi suurin osa ei ole kaikki. Itse ajan alle 10 000 vuodessa. Jos keskiverto autoilija ajaa 20 000 vuodessa kuutena päivänä viikossa. Itse ajan 10 000 vuodessa kolmena päivänä viikossa. Lopputulos on, että ajomatkat ovat yhtä pitkiä.
Siis joidenkin kohdalla kannattaa kuitenkin pitää tuota pidempää öljynvaihtoväliä. Ekat öljyt tuli vaihdettua suodattimineen 13 000/reilu vuosi ja tokat tulee vaihdettua 16 000/2 v molemmissa LL-öljyt. Kone näyttää aina huoltokilometreiksi vähän päälle 30 000 ja ajaksi 2 v 14 vrk. Kumpi sitten on parempi 15 000/v tavallisilla vai 15 000/2 v LL-öljyillä.
Mikä kone ja auto(t)? Olisi hyvä jos jokaisen auto jolla ajaa olisi nimim.yhteydessä näkyvissä (pakollinen?).
Paljon olet esillä,ei aavistustakaan millä ajat :o

skriko

Lainaus käyttäjältä: Zaasa - 08.03.13 - klo:22:44
Mikä kone ja auto(t)? Olisi hyvä jos jokaisen auto jolla ajaa olisi nimim.yhteydessä näkyvissä (pakollinen?).
Paljon olet esillä,ei aavistustakaan millä ajat :o

Scirocco 1,4 TSI 118 kw manuaali, käyttöönotto 10.9.2010 aj 25 200 vihreä, mulla uudesta.

SNG

LainaaJos mittariston jäähdytysnesteen viisari näyttää 90 astetta, se ei tarkoita sitä, että jäähdtytysneste olisi oikeasti 90 asteista. Se voi olla 60 asteistakin

Kyllä pitää ocunkin osalta paikkansa, että 74 asteesta ylöspäin (olikoseny 104:ään) mittari näyttää 90 astetta.

PS. Huoltojen kusetusta koko LL. Jos auto pyytää huoltoon 20tkm kohdalla pääosin kulutuksen perusteella...

a4b8

Ensimmäinen öljynvaihto 1 v ja 5300 km.
mm
VW Vento, VW Passat 3B,3BG,3C
A4 B8 Multitronic
A4 B8 FL Multitronic
A4 B9 2.0 TFSI Business Sport Sedan S tronic 140 kW
T-Roc 1.5 110 kW TSI EVO Sport DSG -19
Id.4 150kw Pro Performance Business Plus Edition -24

Ktk

Nonniin lapsukaiset, setä teki tänään testin. Kulkine A4 B8 facelift 2.0TFSI quattro manuaali. Jotain vajaa 6000 oli aamulla mittarissa. Vekotin ehdotti tuossa vaiheessa öljynvaihtoa 19600km päästä. No mutta autot tykkää kun niillä ajetaan ja illalla 1300 km rikkaampana öljynvaihtoa ehdotettiin 19100 km päähän. Maantieajoa ja iso osa reipasta sellaista tien luonnollista nopeutta käyttäen. Noin se kattokaas heittelee se väli.

skriko

Vähän sama juttu kun tuli vuoden vanha corvette kerran autokaupoissa. Sillä oli ajettu täys tankista pari sataa kilometriä. Oli siinä vieruskaverilla ihmettelemistä kun mitä enemmän kilometrejä autolla ajoin, sitä enemmän ajotietokone näytti että bensoilla pääsee.

Ktk

Juu rangehan voi muuttua rankastikkin, esim. vaikkapa upouusi 10 km ajettu Automerkki X Eco TDI voi näyttää tankki täynnä 600km, sitten kun ajelee sata kilsaa niin näyttää että pääsee 1000km, olemme siis tässä vaiheessa keksineet ikiliikkujan. Paitsi että se laukeaa kyllä ennemmin tai myöhemmin vaikka kuinka nafta tankissa lisääntyisi.

dahakon

mistäs sen huoltovälin saa muuten katottua tällases vitosgolffissa?
Golf MK7 FL GTI Performance -18
Ex: Seat Leon 5F ST FR 1.4 TSI 150 ACT DSG -16
Ex2: Octavia II TDI (BKD) DSG -07
Ex3: GTI MKV DSG -05

qwe

Lainaus käyttäjältä: dahakon - 19.03.13 - klo:21:35
mistäs sen huoltovälin saa muuten katottua tällases vitosgolffissa?

Istu kuskin pukille, ovi kiinni, virrat päälle ja odota hetki että ylimääräiset mittaristovalot sammuu.
Sitten paina pari sekuntia välimatkamittarin nollausnappia ja mittaristoon ilmestyy tekstiä jossa kerrotaan jäljellä oleva matka ja päivät.
Välimatka ei nollaudu.
(Käyttöohjekirjassa on myös ohje.)
Golf 4-motion
Tiguan 4-motion ex.
Q5

dahakon

Mitä enemmän mä tavaan tätä huoltokirjaa sitä omituisemmalta tuntuu että mun pitäs 8kk/17000km kohdalla viedä auto täydelliseen 30k jaksohuoltoon? Vajaan vuoden sisällä tonnin huollot? Kuulostaa ihan tolkuttomalta.

Mitä helvettiä kysyn vaan.

Ettei vaan ois huolto vahingossa laittanut kiinteetä huoltoväliä tuohon mittariin.
Golf MK7 FL GTI Performance -18
Ex: Seat Leon 5F ST FR 1.4 TSI 150 ACT DSG -16
Ex2: Octavia II TDI (BKD) DSG -07
Ex3: GTI MKV DSG -05

Karvis

Lainaus käyttäjältä: dahakon - 27.03.13 - klo:14:28
Mitä enemmän mä tavaan tätä huoltokirjaa sitä omituisemmalta tuntuu että mun pitäs 8kk/17000km kohdalla viedä auto täydelliseen 30k jaksohuoltoon? Vajaan vuoden sisällä tonnin huollot? Kuulostaa ihan tolkuttomalta.

Mitä helvettiä kysyn vaan.

Ettei vaan ois huolto vahingossa laittanut kiinteetä huoltoväliä tuohon mittariin.

Vaihda kiinteään huoltoväliin jos LL-huoltoväli jää ajoillasi noin lyhyeksi.
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

brainsurgery

Lainaus käyttäjältä: dahakon - 27.03.13 - klo:14:28
Mitä enemmän mä tavaan tätä huoltokirjaa sitä omituisemmalta tuntuu että mun pitäs 8kk/17000km kohdalla viedä auto täydelliseen 30k jaksohuoltoon? Vajaan vuoden sisällä tonnin huollot? Kuulostaa ihan tolkuttomalta.

Mitä helvettiä kysyn vaan.

Ettei vaan ois huolto vahingossa laittanut kiinteetä huoltoväliä tuohon mittariin.
Täällä on ihan samoja ominaisuuksia samanlaisen ritsan kanssa .)

ram1

Lainaus käyttäjältä: dahakon - 27.03.13 - klo:14:28
Mitä enemmän mä tavaan tätä huoltokirjaa sitä omituisemmalta tuntuu että mun pitäs 8kk/17000km kohdalla viedä auto täydelliseen 30k jaksohuoltoon? Vajaan vuoden sisällä tonnin huollot? Kuulostaa ihan tolkuttomalta.

Mitä helvettiä kysyn vaan.

Ettei vaan ois huolto vahingossa laittanut kiinteetä huoltoväliä tuohon mittariin.
Ei se voi olla kiinteä jos näyttää 17tkm.Siirry nyt siihen kiinteään, niin on paljon helpompaa sinun tapauksessa.Joka toinen siis pelkkä öljynvaihto.Pysyy kustannukset kurissa, ja osien vaihtosykli.
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

dahakon

Mjoo - kävin pelkässä öljynvaihdossa. Näillä mennään :)
Golf MK7 FL GTI Performance -18
Ex: Seat Leon 5F ST FR 1.4 TSI 150 ACT DSG -16
Ex2: Octavia II TDI (BKD) DSG -07
Ex3: GTI MKV DSG -05

3.6 V6

Superbissa taas "päivittynyt" huoltonäyttö 30 000km huollon jälkeen ja aika tarkkaan näyttää edelleen 30 000km. :) Tulee vissiin ajeltua suht nätisti...

kt

Tuossa ylempänä Wekotin on hienosti vääntänyt rautalangasta LL-laskentaperiaatteita esiin. ;)

Tarkemmin voi ihmettä tutkia täällä:
http://www.vaglinks.com/Docs/VW/Misc/VW_Service_Interval_Extension_SelfStudyGuide_224.pdf



Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

Jalmari

Ihan koko ketjua en lukenut, joten en tiedä onko tästä ollut ennen puhetta: Kilometrien nopea hupeneminen huoltovälilaskurissa.

Viikko sitten auto ilmoitti ensimmäistä kertaa "service in 3800 km". Sen jälkeen on ajettu noin 100 km. Tänään se sitten sanoi "service now". Sen ymmärrän että LL ei tarkoita meikäläisen ajoilla 3 kymppitonnia, mutta sitä en tajua että laskurissa 100 km = 3800 km.

Edellinen huolto 95 tkm@9/2011. Nyt 18 tkm enemmän. Kahdesta vuodestakin jää 5 kk vajaaksi. Muistelen että aiemmin on ehnyt samaa.

Mikä logiikka tässä on?

Touran -05 1,6FSI

Karvis

Lainaus käyttäjältä: Jalmari - 01.04.13 - klo:14:01
Ihan koko ketjua en lukenut, joten en tiedä onko tästä ollut ennen puhetta: Kilometrien nopea hupeneminen huoltovälilaskurissa.

Viikko sitten auto ilmoitti ensimmäistä kertaa "service in 3800 km". Sen jälkeen on ajettu noin 100 km. Tänään se sitten sanoi "service now". Sen ymmärrän että LL ei tarkoita meikäläisen ajoilla 3 kymppitonnia, mutta sitä en tajua että laskurissa 100 km = 3800 km.

Edellinen huolto 95 tkm@9/2011. Nyt 18 tkm enemmän. Kahdesta vuodestakin jää 5 kk vajaaksi. Muistelen että aiemmin on ehnyt samaa.

Mikä logiikka tässä on?

Touran -05 1,6FSI

Myös aika on muuttuva, paljonko oli päiviä jäljellä tuossa service in 3800km kohdalla? Jos aika tuli täyteen niin ei ajomäärällä ole silloin merkitystä.
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

Jalmari

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 01.04.13 - klo:15:20
Myös aika on muuttuva, paljonko oli päiviä jäljellä tuossa service in 3800km kohdalla? Jos aika tuli täyteen niin ei ajomäärällä ole silloin merkitystä.

Tuo 3800 km -ilmoitus tuli näyttöön automaattisesti. En katsonut jäljellä olevaa aikaa; enkä oikeastaan tiedä pääseekö sitä näkemään. Käsitin että huoltojen väli olisi 2 vuotta - nyt on vasta 1v 7kk takana.

bitti

Lainaus käyttäjältä: Jalmari - 02.04.13 - klo:10:59
Käsitin että huoltojen väli olisi 2 vuotta - nyt on vasta 1v 7kk takana.

Normaali LL-väli on maksimissaan 30000 km tai 2 vuotta. Ja auton käytöstä riippuen huoltoilmoitus saattaa tulla ennen kuin kumpikaan noista täyttyy, nuo ovat siis kumpikin ylärajoja.
Skoda Fabia Combi 1,2 l/63 kW TSI vm. 2012

bustedi

Itellä tuo longlife-näyttö ei ole vissiin toiminut ollenkaan. Nollasta kilometristä aina nykyiseen 18500km asti on koko ajan päivät edenneet päivä kerrallaan ja km-näyttö näyttää koko ajan tasan 30000km:n kohdalla huoltoa.

Liekkö muilla ollut vastaavaa?
Skoda Kodiaq 1.5tsi dsg 4x4 ambition (vm. 2019)

tet

Lainaus käyttäjältä: bustedi - 02.04.13 - klo:11:51
Itellä tuo longlife-näyttö ei ole vissiin toiminut ollenkaan. Nollasta kilometristä aina nykyiseen 18500km asti on koko ajan päivät edenneet päivä kerrallaan ja km-näyttö näyttää koko ajan tasan 30000km:n kohdalla huoltoa.

Liekkö muilla ollut vastaavaa?

Periaatteessa samanlainen käytös molemmissa omistamissani Vaggineissa. Maksimin mukaan on menty, tosin on se joskus vähän "ryntäillyt" mutta sitten taas jarrutellut takaisin maksimiajoille/matkoille.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

foxnen

Ymmärsinkö oikein huoltonäytöllä koko ajan 30000, eikä muutu. Ei näyttäisi toimivan oikein.
Huoltonäytön arvon pitää pienentyä mitä lähempänä huolto on. Käytin tammikuussa 30000 huollossa mittarissa 30001km ja huoltonäyttö näytti huoltoon 200km.
Ex: Passat Variant Highline 2.0 TDI DSG 2011
Ex: Audi Q5 130kW guattro S tronic  Business 2013
Ex: Passat Variant GTE 2016

Jalmari

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 01.04.13 - klo:15:20
Myös aika on muuttuva

Nyt ehkä ymmärrän. Se että service in 3800 km vaihtui service now'ksi viikossa (=100 km), ei tarkoita sitä että matkalaskurissa hupeni 3800 km, vaan sitä että aikalaskuri (jota ei näytetä) tuli täyteen.

Olisi hiukkasen fiksumpaa ettei auto huomauttaisi noista kilometreistä vaan ajasta, kun aika kuitenkin on se joka on juuri täyttymässä.

jrinnes

Lainaus käyttäjältä: Jalmari - 02.04.13 - klo:13:08
Olisi hiukkasen fiksumpaa ettei auto huomauttaisi noista kilometreistä vaan ajasta, kun aika kuitenkin on se joka on juuri täyttymässä.

Kyllä tuo meidän Octavia ainakin kertoo että "Service in xxxxx km or xxx days". Siis ainakin, kun käy tuon lukeman erikseen tarkistamassa.
Skoda Superb 2.0 TDI


Passat 3C Comfortline 1.8 TSI

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy