Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - tommyt

#1
Karoq (17-) / Vs: Yleistä Karoq
19.02.24 - klo:18:24
Lainaus käyttäjältä: tommyt - 19.02.24 - klo:17:16Skoda-auto.com sivuston mukaan tarjolla olisi tulevaisuudessa sport-line ja Tour versiot. Näkyi hinnastossakin olevan Karoq vm.2023 eli ilmeisesti kohta tarjolla vm.24 vai onko peräti vm.2025 mallit, todennäköisesti uusin uljain hinnoin ja riisutulla varustelulla.
Näkyykin Saksan konfiguraattorissa olevan Selection ja Sportline. Tuo Tour taitaakin olla vanha juttu.
#2
Karoq (17-) / Vs: Yleistä Karoq
19.02.24 - klo:17:16
Skoda-auto.com sivuston mukaan tarjolla olisi tulevaisuudessa sport-line ja Tour versiot. Näkyi hinnastossakin olevan Karoq vm.2023 eli ilmeisesti kohta tarjolla vm.24 vai onko peräti vm.2025 mallit, todennäköisesti uusin uljain hinnoin ja riisutulla varustelulla.
#3
Huomasin saman FL Karoqissa, 1.5 DSG. Kun vauhti laski alle 80km/h niin vaihtoi neloselle, 80-95 mittarissa niin viitosvaihteella mentiin ja kahdella sylinterillä jyristellen. kun napsautti vakkariin vähintään 96 niin vaihtoi seiskalle ja mentiin normaalisti eli 80km/h rajoitusalueellakin oli mukavampi ajaa vähän ylinopeutta. Pakkasta noin -25C niin ilmeisesti joku on sitä mieltä että kierroksia pitää olla koneessa. En muista että Scalassa olis ollut samaa ominaisuutta, päinvastoin usein oli liian iso pykälä silmässä.
#4
Karoq (17-) / Vs: Yleistä Karoq
26.09.23 - klo:21:26
Nostivat hintaa ilmaisen winterpackin verran. Seuraavaksi voivat sitten pudottaa vuodenvaihteessa winterpack-tarjouksen pois niin hinta nousee "huomaamatta" toiset 2kâ,¬.
#5
Karoq (17-) / Vs: Välihuollot
24.07.23 - klo:23:05
Nykyinen Karoq meni ensimmäiset 30tkm 0,5 litran öljyn lisäyksellä eli taisi osua harvinaisuus pellin alle  :)
Saa nähdä tuleeko välihuoltoja kun ajomäärä on noin 35tkm vuodessa.
#6
Joo niin poistui. Kun tilasin omani niin se oli vielä listassa mutta luovutuksessa myyjä pahoitteli että sitä ei enää olekaan varusteena. kaupantekopäivänä vielä kehui että on samanlaiset valot peilissä kuin Scalassa. Eipä sen puoleen, Scalassa ne oli aika hitaat eli rampissa piti aina katsoa että siellä ei oikeasti ole ketään katveessa. Nyt niiden puutetta ei enää edes muista kun on tottunut katsomaan olan yli vasemmalle.
#7
Karoq (17-) / Vs: Karoq FL 21/22
16.07.22 - klo:22:18
Auto luovutettu perjantaina eli vähän alle 6kk meni tilauksesta. Scalan jälkeen aikamoinen loikkaus ylöspäin mukavuudessa ja ajettavuudessa. Hiekkatiellä ei huomaa pieniä kuoppia ja moottoritielläkin reilu pudotus sisämelussa. Myös ajettavuus moottoritienopeuksissa on niin hyvä että ajo tuntuu jopa "tylsältä". Yllätyksenä tuli että tuostakin oli poistettu kuolleenkulman avustin sirupulan vuoksi. Eiköhän siihen totu nopeasti kun Scalallakin piti varmistaa katsomalla ettei katveessa tosiaan ole autoa jos valo ei palanut moottoritien rampissa.
#8
Skoda / Vs: Skoda Octavia vs. Skoda Karoq
28.06.22 - klo:23:51
Kokemusta löytyy Opel Zafira Tourer -> Octavia Combi 2018 1,5 MT style -> Scala 1,5 style DSG.

Zafira oli iso ja tilava auto, takakonttiin mahtui 2-istuttava vuodesohva heittämällä. Korkeammalla oli kiva istua ja autoon nousu ja poistuminen oli helppoa ahtaissakin väleissä. Sitten tuli Octavia combi tilalle, paperilla suunnilleen saman kokoinen tavaratila. Matalaan autoon kulkeminen vaati enemmän tilaa. Matalammassa autossa takaluukun aukko on pienempi eli tähän ei olisi sohva mahtunut mutta 90x200cm runkopatja mahtui kun etupenkki oli edessä ja tinki ajoasennosta sen muutaman kilometrin verran kun sänkyä piti siirtää.

Octavia oli passeli mutta manuaalivaihteet kenguruineen ja perusvakkarilla sai minut vaihtamaan Scalaan eli pienempään mutta DSG+adaptiivinen vakkari piti päästä kokemaan. Molemmilla autoilla kulutus on vaihdellut samalla tavalla eli 4,9 - 6,5l/100km riippuen kaasujalan painosta moottoritiellä. tavaratila selkeästi lyhyempi kuin mitä oli Octaviassa mutta lomareissutkin on pärjätty sillä kaikissa kolmessa autossa on pitänyt osa tavaroista pakata suksiboxiin.

Ja näiden kolmen auton kokemuksen perusteella olen päätynyt kompromissiin, uuteen Karoqiin. Edelleen katolle saa suksiboxin, tavaratila samaa luokkaa Scalan kanssa ja perässä vetokoukku niin sängyt ja sohvat saa peräkärryyn. Eniten olen kaivannut sitä korkeammalla olevaa istuinta mikä helpottaa autosta poistumista ja muutenkin korkeamassa autossa on oma fiiliksensä. Eli tunnepohjalla näitä valintoja tulee tehtyä, aina.

Käytettyjen hinnat ovat nyt tapissa. Huomasin sen kun katselin 2018 Octavioiden pyyntihintoja ja ne olivat nyt lähes saman suuruisia kuin kaksi vuotta sitten, siis 1,5 TSI combi ja "vähän ajettu" eli hinnat tulevat elämään seuraavan viiden vuoden aikana niin ettei sitä pysty ennustamaan. Arvo varmasti putoaa mutta miten paljon riippuu sitten kysynnästä. Pahimmillaan autoliikkeet eivät huoli 10 vuotta vanhoja polttomoottoriautoja silloin. Omaan tulevaan autoon tulee niin paljon kilometrejä vuosien saatossa että siitä saattaa tulla "mökkiauto" millä vedetään kärryä ja rymistellään hiekkateitä ja sähköautolla ajetaan pidemmät siirtymät, sitten 2030-luvulla  :)
#9
Kuuluu sieltä naksuntaa releestä. Omassa pyyhkijänsulat pitävät melkeinpä kovemman napsauksen aina kun lähtevät liikkeelle niin tuo releen ääni on jäänyt "rekisteröimättä". Lisäksi pyyhkijöiden moottori pitää ääntä mikä kuuluu selvästi jos radio on sammuksissa ja auto paikallaan. Liikenteessä raskaamman musiikin soidessa ei kuulu ääniä niin että niihin kiinnittäisi huomiota. Voihan se olla että eri varusteversioissa/tuotantokausissa on eroja ja nyt on äänekkäämmät komponentit kojelaudan sisällä.
#10
En ole kiinnittänyt huomiota että rele naksuisi. Omassa vaan kojelauta ritisee ja napsuu tärinässä. Täytyypä seuraavalla kerralla kuunnella että napsuuko se rele.
#11
Skoda / Vs: Fabia IV 2022 tilattu
30.03.22 - klo:18:58
Erikoinen juttu tuo vanne/rengaskoko kun Scalassa on 17" vanteen leveys 6,5" ja Fabiassa 7". Myös rengas on Fabiassa 215/45 kun Scalassa 205/50. Periaatteessa kuitenkin pitäisi olla sama auto. Ehkä tuolla saadaan sitten sporttisempi fiilis.
#12
Karoq (17-) / Vs: Karoq FL 21/22
26.03.22 - klo:09:18
Näkyi hinnat nousseen 25.3.22 noin 1100â,¬ koko mallistossa. Samoin lisävarusteiden hinnat olivat nousseet kauttaaltaan. Pikainen vilkaisu näytti että Helkama on tainnut viilata muidenkin mallien hinnastoja ylöspäin.
#13
Scala (19-) / Vs: Scala Full Led valot
23.02.22 - klo:19:21
No Scalassa ei sitten ole mitään kaarrevaloja sillä ei ne mihinkään käänny ratin mukana. Mainosmiesten höpinöitä että olis muka hyvät valot.
#14
Scala (19-) / Vs: Scala Full Led valot
23.02.22 - klo:11:57
Omassakin syttyy "kaarrevalo" vain alle 30km/h nopeudessa kun kääntyy. Valo osoittaa lähes suoraan 90° kulmassa sivulle. Ilman vilkkua syttyy kun kääntää rattia, vilkun kanssa syttyy vaikka ratti suorassa. Pakilla syttyy molemmat kaarrevalot.
#15
Karoq (17-) / Vs: Karoq FL 21/22
08.02.22 - klo:16:49
Itse olen sen verran vanhoillinen että haluan paljon nappeja ja lämmönsäätimet kojelautaan niin nyt oli hyvä hetki tilata "vanhanaikainen" auto. Lisäksi kun Scalasta puuttui koukku ja lämmittimen johdon kanssa puljaaminen alkoi kyllästyttää niin valinta oli aika selvä. Onhan Scalassakin napit mutta ilmastoinnin muokkaus on aika vajavainen ja näytön alla olevat keskisuuttimet ihan hanurista. Niissä ei ole erillistä suljinta vaan sivusuuntainen säätö avaa ja sulkee ne eli jos haluaa pitää ne auki niin toinen puhaltaa suoraan päin.

Samalla rahalla olisi saanut ambiente Superbin mutta on ihan kiva kun penkit on vähän korkeammalla ja valoina matriisi ledit. Liukkaalla parkkipaikalla on välillä hankala päästä autosta pois kun kenkä lipsuu eikä ole tilaa avata ovea kunnolla. Ja ahtaalla pihalla tuo puoli metriä lyhyempi auto on ketterämpi.
#16
Karoq (17-) / Vs: Karoq FL 21/22
06.02.22 - klo:19:32
Vähän sokkona tuli tilattua 1.5 style dsg kun ei ole esittelyautoja eikä edes esitteitä netissä. Vanha malli oli koeajettavana ja Scalan jälkeen tuntui aika makealta peliltä, varsinkin kun lunta satoi ja keli oli huono. Varusteiksi peruskilkkeet eli webasto, winter pack plus, vetokoukku, vararengas ja graphite gray-väri pintaan. 6kk toimitusaika eli ehkä heinäkuussa saa alle jos lupaukset pitää paikkansa. Ehkä pitääkin kun on perus bensa-auto.
#17
Enpä ole tajunnut kirjautua tietokoneella tuonne ja luoda sertifikaattia. Kännykän apissa tuollaisia ei näkynyt.
#18
Sain saman viestin ja olen ymmälläni että mitä tapahtuu ja mitä pitäisi tehdä ja missä. Skodan nettisivuilta löytyy vain mainostekstiä, ei mitään järkevää.
#19
Scala (19-) / Vs: Skoda Scala kokemuksia
28.07.21 - klo:16:44
Sama 1.0 TSI moottori emännän Fabiassa eikä mielestäni täristä yhtään. Moottori on aika hiljainen tasaisessa ajossa ja aika usein taajamassa tulee vahingossa ajettua kakkosvaihteella 40 km/h alueella.
#20
Nyt kun ei ole pakkasia niin näköjään saa olla paksu suola/hiekkakerros anturien päällä eikä mitään ongelmaa. Ne ei vaan taida tykätä kylmästä :(.
#21
Itsellä oli vastaava ongelma Scalan kanssa, taakkatelineiden paikat ovat ennalta määrätty ja vanhan boxin (Jetbag Apollo 700) reiät väärässä kohdassa. ongelman ratkaisin hommaamalla https://www.polarautovaruste.com/p4761-thule-t-track-adapter-697-4-fi.html ja lisäksi teräksiset noin 40x200mm reikälevyt "prikoiksi" noiden muoviosien alle. Sitten vaan porasin takapäähän sopivaan kohtaan reiät ja etupää alkuperäisistä rei'istä. Ilmeisesti nuo sinun vaihtoehtoiset adapterit olisivat olleet minullekin ne oikeat korvaamaan U-raudat. Millimetripeliä se oli mutta ensin vaan telineet katolle ja sitten mittailemaan reikien paikkoja.

Huomasin reissun jälkeen että ne T-ruuvit eivät sitten liukuneetkaan sieltä uristaan pois, oli sen verran jäätyneet kiinni että piti ruuvata mutterit irti ja nostaa boksi pois ja jättää T-ruuvit uriinsa.
#22
Lainaus käyttäjältä: Autoseppo - 25.02.21 - klo:11:24
Jos kierroksia on alle 2000, eco-tila kahdella pytyllä tärisyttää autoa, kunnon pakkasilla selvästikin.

Itsellä oli III koppainen Octavia manuaalivaihteilla ja siinä oli sama "vika" eli alle 100km/h nopeuksissa kannatti ajaa viitos-vaihteella että kierrokset oli vähintään 2000 rpm. Mainitsin huollossa asiasta ja sieltä todettiin että ainoa korjaus jyrinään on todellakin pienemmän vaihteen käyttö. Ilmeisesti näissä uusissa moottoreissa ei ole enää kenguruefektiä minkä vuoksi oma auto lähtikin vaihtoon ja tilalle tuli Scala 1.5 DSG. Siinä ei moottori jyristele ja pakkaskeleillä ei mennä 2-cyl tilassa muuten kuin alamäissä moottorijarrutuksessa.
#23
Omassa oli sama oire eli toinen keskianturi edessä huusi aina kun vauhti oli hidas ja samoin sillä toisella palkilla. Valikosta saa tosiaan poistettua automaattisen kytkeytymisen mutta totesin kuitenkin että on tylsempää käynnistää sitä tutkaa napista tarvittaessa kuin sammuttaa se huutaessa. Ohut likakerros, jäätynyt huurre yms. lähes näkymätönkin kalvo tutkan päällä aiheuttaa tätä. Kunnolla kun hinkkaa anturit puhtaiksi niin saattaa auttaa.
#24
Itse nostin Poloa 8 vuotta sieltä vahvistetuista nostopaikoista hallitunkilla ilman pehmusteita. Eivät taipuneet eikä lähteneet ruostumaan ne vahvistetut kohdat jotka on siellä "syvemmällä". Ei ainakaan niin että olisin pannut merkille mitään vaurioita.
#25
Scala (19-) / Vs: Kokemuksia
09.09.20 - klo:07:53
1.5TSI DSG ja pari kertaa käynnistyksen jälkeen on tullut "Start/stop vika" ilmoitus ja EPC valo on jäänyt palamaan. Virrat pois ja uudelleen käyntiin niin vika poistui. Kävin kuitenkin luetuttamassa vikakoodit ja nokka-akselin asentotunnistin oli viallinen.
#26
Octavia IV (20-) / Vs: Octavia IV
03.08.20 - klo:00:28
Miksi ihmeessä tuon RS:n vanne on suunniteltu ensinnäkin rumaksi ja toiseksi niin että toisella puolella autoa vanne pyörii "väärin päin"?
#27
Oliko turvavyö kiinni? Itse juuri tänään testasin huvikseni että käynnistyykö jos avaa turvavyön moottori sammuksissa. Näytössä luki käynnistä manuaalisesti, mutta kun kytkin turvavyön takaisin kiinni ja painoin jarrua niin moottori käynnistyi itse. Testi liittyi siihen kun vaimo joutuu töihin mennessä nousemaan autosta avaamaan parkkihallin oven jolloin start/stop sammuttaa moottorin mutta ei käynnistänyt kytkinpoljinta painamalla. Syyksi selvisi avoin turvavyö.
#28
Octavia IV (20-) / Vs: Octavia IV
15.07.20 - klo:22:34
Heijastuiko kojelauta todella noin voimakkaasti tuulilasista, tuossa kuvassa näyttää melkein peililtä. Eli aiheuttaako lämpöä heijastava tuulilasi heijastuksia myös sisään päin? Itseäni ärsytti vastuslangat tulilasissa niin paljon etten halunnut seuraavaan autooni sellaisia. Varsinkin pimeässä vastaantulevien ajovalot aiheuttivat todella ikäviä heijastuksia ja lasin läpi oli huono näkyvyys.
#29
Octavia IV (20-) / Vs: Octavia IV
25.05.20 - klo:22:24
Edelleen off-topic mutta G-tec painonjakauma on 51/49% ja paino taka-akselin takana joten ei ole ihme jos perä tuntuu nuljuvan ja jos omaa nopeat kädet suorallakin tiellä niin varmasti saa tilanteita aikaiseksi.
#30
Scala (19-) / Vs: Kokemuksia
17.05.20 - klo:19:39
Perjantaina tuli koeajettua 1.5 Ambiente DSG ja vaikutti ihan mukavalta. Verrokkina oma Octavia ja vaikka omassa on sport-alusta ja 17" renkaat niin Scala tuntui hyvältä ajaa vaikka siinä oli 16" kitkat ja vakioalusta. Ohjaus oli kevyempi ja muistutti tuntumaltaan Fabian ohjausta. Itseasiassa tykkäsin herkemmästä ohjauksesta, Octavian ohjaus on jotenkin raskaan oloinen puhumattakaan sport-asetuksesta mistä en tykkää ollenkaan.

Lopputulemana tuli pantua nimi papereihin ja toivottavasti jo tässä kuussa on alla 1.5 dsg style.
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy