Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - Gudmund

#1
Octavia III (13-19) / Vs: Octavia III RS
16.03.18 - klo:12:25
Lainaus käyttäjältä: dwntime - 16.03.18 - klo:11:10
Kerrotko vielä millä perusteella? Mutulla niinkö? Josko nyt lopetetaan tämä paskanjauhanta kun sulla ei oikeasti ole asiasta MITÃ,,Ã,,N kokemusta niin älä viitti enää tommosta skeidaa kirjoitella. Minua ainakin kyllästyttää jo aivan helvetisti tämä schaiba.

Ei kannata lukea ja hermostua, jos aihe ei miellytä. Sinunkaan viesteistäsi ei paista läpi valtava asiantuntemus otsikon aiheesta.
Onko sulla dwntime muuten Ocu RS alla, vai ootko vaan muuten niin kiinnostunut aiheesta?
#2
Octavia III (13-19) / Vs: Octavia III RS
14.03.18 - klo:12:38
Lainaus käyttäjältä: JakeS - 14.03.18 - klo:10:42
Kuinkas nopea tämä RS TDI on 0-100 ?
Oliko se nyt tekniikan maailma joka mainitsi, että menohalut eivät vastaa ulkonäköä ?

TM:n mielestä Ocu RS on jotenkin kovin urheilullisen tai menevän näköinen siis? Minun silmissä näin ei ole, vaikka onhan toki RS:n puskuri vähän erilainen kuin normi-Ocussa.

Rohkenen samalla myöntää, että minulla on tämä paljon parjattu RS TDI ajossa. :)
Olen kuitenkin kaikesta huolimatta viettänyt suht tyytyväisiä kilsoja ko. pulkan ratissa, ja ne kuuluisat menohalutkin ovat riittäneet omiin ajoihin ihan hyvin. Olen ollut tyytyväinen autoon.

Lisäksi minulla on ollut myös aika monta 9-3 ja 9-5 Saabbia, ja RS vertautuu niihinkin ihan mukavasti. Se on kuitenkin niin paljon kevyempi ja herkempi ajoltaan, että lopputulos ei niin kovin paljoa häpeä kunniakkaille vanhojen hyvien aikojen ruotsinraudoille.

#3
Lainaus käyttäjältä: JJambs - 06.02.18 - klo:13:31
Onko G-TEC:illä yleensäkin pidempi toimitusaika vai koskeeko tuo Ocua yleensä? Oma RS luvattiin myös tosiaan 3-4kk sisällä, tilattu tammikuun viimeisellä viikolla.

On ollut G-tecillä pidemmät toimitusajat keskimäärin. Myyjä ainakin kehoitti varautumaan lähtökohtaisesti siihen 6kk odotukseen G-tecin kanssa.
#4
Lainaus käyttäjältä: Lämmittäjä - 20.01.18 - klo:21:16
Vääntöähän tuolle luvataan 200Nm joten sen puolesta pitäisi jaksaa vetää muutaman sadan kilon kuormaa. Satunnainen veturihan tuo olisi pääosin alle 500kg kuormalle. Täyspäiväiseksi hinaajaksi tuota nyt ei voisi ajatellakaan.

Varmaan tuo tuollaisen n.500kg kärrin vetää satunnaisesti ihan ok. Saako tuohon Leon 1.0:aan nykyisin tehdaskoukun, muistelen että jossain vaiheessa sitä ei jostain syystä saanut..?

Vaikka ei olekaan mikään ns. vetoauto, ei tarkoita etteikö autolla pärjäisi satunnaisissa kärryhommissa.
#5
Tervetuloa muzze palstalle! Mukava kuulla vähän autovalinnan taustoja tarkemmin.
Järkevän ja asiallisen oloinen paketti sinulle tulosssa. Koita nyt muutama hetki kestää vielä odottelua. :)
#6
Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 12.01.18 - klo:18:30
Seat Leon 1.4 TGI hinta on laskenut useilla tonneilla. Ennen se oli 5400 â,¬ kalliimpi kuin 1.0 TSI. Nyt enää 1000 â,¬.

Aiemmin hinnanero oli niin suuri, että TGI kannattanut millään kilometreillä. Nyt se alkaa kannattamaan jo 25 tkm/v jälkeen (jos tankkauspaikka on päivittäisen ajoreitin varrella). Toki pitää tyytyä heikompaan suorituskykyyn ja pienempään tavaratilaan kuin 1.0 bensassa. Tankkaamassakin pitää käydä kolme kertaa useammin.

Mielenkiintoista hinnoittelua nyt tosiaan!

1.4TGI:n eduksi verrattuna 1.0TSI:hin pitää sanoa, että siihen saa (esim) ACC:n, mikä ei onnistu Leon 1.0TSI:hin.
Ja tietysti myös se, että kamppiksen aikana saa tankata 89e/kk Gasumilta, mikä laskee kyllä kannattavuusrajan selvästi alemmas litraiseen bensaan verrattuna.

Samalla 1.0TSI:n hinta taisi nousta vähän (muutama satanen).
#7
Lainaus käyttäjältä: zdenek - 02.01.18 - klo:22:18
163 tkm kesti vesipumppu omasta vm13 Ocu 3 tdi rs:stä, aivan ei kestänyt vaihtoväliä. Ajoturvasta järjestyi hyvin hinaus ja sijaisauto. Ensimmäinen vika mikä tuli tähän oman yli 40tkm omistajuuden aikana.

Nämä vesipumput ovat arka paikka ainakin RS TDI:ssä. Tällä foorumilla on jo raportoitu useita rikkumisia. Itsellänikin (my15) meni hyvissä ajoin ennen varsinaista vaihtoväliä vesipumppu vaihtoon. Miksi aina pitää olla joku heikko kohta joka padassa, ihmettelen ma vain..
#8
Mukava kuulla että auto on toiminut hyvin. Harmi ettei tätä nelikko FR:ää saa 184hv padalla tai muulla tehokkaammalla koneella, ei ehkä tulisi niin helposti houkutuksia jälkivirityksille..

Edelleen ST FR-varustelulla on kyllä oikein silmäänsopivan näköinen auto!
#9
Superb III (15-) / Vs: Uusi Superb tilattu
29.12.17 - klo:11:47
Lainaus käyttäjältä: torso1 - 29.12.17 - klo:08:43
Ei uudessa Superb:ssa ole Led-ajovaloja. Päiväajovalot ovat ainoastaan Ledit ja muuten ajovaloina ovat kaksoisksenonit.


Tämähän se V-O:n pointti juurikin oli, että ei ole edes mitään tehtaan Led-valoja Superbissa, joten olisi mielenkiintoista kuulla lisää siitä, jos joku on sellaisella Superbilla ajanut..

Superb III:n lähivalot ovat keskinkertaiset, mutta pitkät valot jopa surkeat. Tämä on harmmillinen kauneusvirhe muuten kohtalaisen tasavahvassa autossa.
#10
Octavia III 2.0TDI 135kw -version osalta on täälläkin osa raportoinut satunnaisia murheita käynnistymisessä. Octavia III viat ja murheet -ketjusta löytyy ainakin juttua. Muutaman kerran on itsellänikin osoittanut hankalan käynnistymisen merkkejä, mutta kovin harvoin kyllä, ehkä noin 1krt/10tkm.
En tiedä onko tähän jo jokin parannuskeino olemassa, tietääkseni ei..
#11
Löytyiskö joltain vertailua Octavian LED-ajovalot vs. FL-Leonin tai Golfin ajovalot, onko joku lehti tai taho mitannut tehoja..?
Entä miten vertautuu uuden Superbin (xenon) ajovaloihin?
#12
Kiitos, tämä on hyvä. Nyt ekaa kertaa osaa vähän verrata pre-FL ja FL valoja keskenään. Hyvä suuntaus. Ei ole koiraa karvoihin katsominen....näyttävät pahalta, mutta näyttävät suht hyvin. ;)
#13
Golf VII (12-) / Vs: Golf facelift 2017
27.11.17 - klo:15:15
Lainaus käyttäjältä: Rauta7 - 27.11.17 - klo:13:46
No, en ole juuri se jolta kysyttiin, mutta onhan noissa moottoreissa eroja. Oleellisin ero on "sisäinen" rakenne; mm. 10 mm kasvanut iskun pituus, joka on kasvattanut tuon kokonaisiskutilavuuden - on auttanut mm. vääntömomentin optimoimisessa. Pelkästään 1,5:n sylinterikannessa on n. 30 erilaista anturia ( ! ).  ...

Molemmat ovat joustavia käyttömoottoreita - erityisesti DSG:n kera.  ;)

No joo lähinnä käyttöominaisuuksien vertailua tarkoitinkin välillä 1.4TSI vs. 1.5TSI, ei mua niin paljon kiinnosta mitkä kaikki johdot on eri tavalla pujoteltu konehuoneessa....toki sekin on ihan tärkeä tieto, tavallaan.
#14
Golf VII (12-) / Vs: Golf facelift 2017
27.11.17 - klo:11:49
Onnittelut uudesta autosta!
Onkos sulla kokemusta 1.4TSI:stä, osaatko verrata yhtään miten uusi 1.5TSI eroaa vanhaan versioon verrattuna? Vai huomaakohan mitään eroja ensinkään, suurimmat erot ehkä paperilla..?
#15
Lainaus käyttäjältä: neuvokas - 25.11.17 - klo:13:04
Ei ollut mistään *#&@â,¬#* nuukailusta kyse. Mitä muuta jää huollossa huomaamatta oli tässä se pointti.
Selvä, poistun tältä palstalta kerta tälläistä.

Ei kannata noin pienestä ottaa hatkoja, täällä on seassa kaikenlaisia mestareita terävine kommentteineen, mutta pääosa kuitenkin ihan asiallista tiedon-/mielipiteenvaihtoa.

Se on kyllä totta, että merkittävä osa huoltamoista tekee korkeintaan keskinkertaista työtä. Se sapettaa monesti itseäkin.
#16
Lainaus käyttäjältä: esako62 - 26.11.17 - klo:18:20
Käynnistymisprobleema. Sain itse sen puhelimella tallennettua:

https://www.youtube.com/watch?v=D487fWnxEg8&t=2s

Ok, kiitos tämä selvensi. Noin nihkeää ei ole ollut itselläni käynnistyminen, mutta ehkä kerran pari talvessa on tullut tilanteita, että kone ei lähde ihan siinä samassa sekunnissa tulille vaan pitää pyörittää vähän pidempään.
#17
Lainaus käyttäjältä: esako62 - 26.11.17 - klo:13:52
Auton vaihto. Itse päädyin tähän korjaukseen. Onhan tuo nyt liikaa vaadittu että 2013 markkinoille tullut malli olisi saatu kuntoon vielä tähän mennessä tämän osalta... Ei taatusti ole viimeistä kertaa sinullakaan

Mikäs tämä välijäähyongelma nyt tarkemmin ottaen olikaan? Eli miten ilmenee, miten vältetään? Mulla on 184hv diesel Octavia ajossa, ja vielä ei ole tarvinnut ratkoa tällaisia murheita, nyt 130tkm ajettu. Viimasuojia tms keulapahveja ei ole ollut käytössä.
#18
Tämähän on mukavaa konepohdintaa, ja itsekin huomaan tehneeni tätä juurikin Superbin kohdalla. Vaikka ei nyt mitään varmuutta olekaan, että seuraava auto olisi edes Superbi...

1.4TSI 150hv lienee hieman pirteämpi Superbin keulalla, kuin mitä nykyinen 1.4TSI on Golffisi nokalla. Tästä minulla ei ole faktaa, mutta arvelisin näin olevan, vaikka Superbi onkin painavampi auto.

Itse olen miettinyt Superbia joko 150hv 2.0TDI tai 1.4TSI -koneella. Molempia olen ajanut kokeilumielessä, ja molemmat ovat ihan asiallisia koneita. Ajan itse noin 35tkm vuodessa, mutta silti tuo bensa on siinä ja siinä että kannattaisiko se, vaikka asiaa pohtisi vain taloudellisuus -näkökulmasta. Hankintahinta ja jm-arvo puhunevat bensaversion puolesta. Ja bensasta juurikin tuo 1.4TSI on sopivasti hinnoiteltu juuri Superbin keulalla, ns. "sisäänheittomoottori" toki.
1.8TSI:tä en ole itse edes harkinnut, vaikka joskus minulla sellainen Octavian keulalla olikin (ja oli mukava pata sekin!). Tuo 1.4TSI on vaan sen verran pätevä kone käyttöominaisuuksiltaan, joten en näe niin suurta eroa 1.8:iin verrattuna. Ja jos haluaa bensavoimaa, niin sitten se 2.0TSI ois osuvampi moottorivalinta.

#19
Karoq (17-) / Vs: Yleistä Karoq
19.11.17 - klo:10:41
Atecan toimitusaika edelleen noin vuosi? Luulin, että sen osalta toimitusajat ovat jo kohtuullistuneet..

Kodiaqin osalta myyjä totesi minulle juuri viikko sitten, että niidenkin toimitusajat ovat tippumassa lähes "normaaleiksi", alle puoli vuotta kuitenkin. Mikä lie totuus nyt tehtävien tilausten osalta, itse en tehnyt kauppoja.

Karoqin osalta toimitusjono hakee vielä muotoaan, moni varmaan tekee päätöksiä suuntaan tai toiseen lähiviikkoina.
#20
Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 18.11.17 - klo:17:55
Alalla yleisesti arvioidaan sähköautojen hinnan tippuvat polttomoottoristen alle muutamassa vuodessa.

No tässä juurikin. Joidenkin vuosien päästä, ehkä noin 2025 tämä tapahtuu. Nythän perus bensa-auto maksaa 20-25ke, ja perus sähköauto 40ke. Liian iso ero hankintahinnassa, jotta olisi realistinen vertailupari.
Edellä toitotetun (bio)kaasuauton ja -autoilun ymmärrän juuri tähän hetkeen sopivana luontoystävän valintana, sillä ehtii sen yhden auton "eliniän" ajelemaan ja sitten voi vaihtaa hyvillä mielin sähköön joskun 20-luvulla. Jos siis tarvitsee tänään ja huomenna autoa, eikä halua odotella +5 vuotta sähköautojen hinnan tippumista, eikä halua ajaa vaikka dieselillä. Ostajan näkökulmasta kaasuauto vertautuu tällä hetkellä hyvin diesel- tai bensakalustoon, sähköauto pelaa eri sarjassa. Ainakin vielä.

Kellekään autoalaa vähänkään seuraavalle tuskin on epäselvää, että sähköauto on tulossa laajanevalla rintamalla. Mutta kokemuksia tarvitaan paljon lisää, jotta pystyy sanomaan kuinka laajasti se tulee löytämään paikkansa suomalaisen autoilijan perusvehkeenä. Suurimpana sähköauton etuna näen itsekin tekniikan yksinkertaisuuden ja sitä kautta halvan hintatason. Mutta näillä näkymin tämä "halpuus" on kunnolla käsissämme noin 2025 jälkeen. Mielelläni otan vastaan senkin, jos sähköauto yllättää jo aiemmin.



#21
Karoq (17-) / Vs: Yleistä Karoq
17.11.17 - klo:17:41
Samaa kelailin just itsekin Superbista. Samalla rahalla irtoaa, isompi vehje ja vielä paremman näköinenkin kuin tämä uutuus. Kyllä meni Kare vähän pitkäksi tosiaan.. Toisaalta ei kyllä harmita juurikaan, kun Karoqin ulkonäkökään ei ihan täysin kolahtanut itselle.
#22
Karoq (17-) / Vs: Yleistä Karoq
17.11.17 - klo:13:02
Lainaus käyttäjältä: Ritzenhoff - 17.11.17 - klo:12:58
Se että tämän autoveroton eli "päästötön" hinta on 4000â,¬ kalliimpi mitä saman moottorin/varustelutason Octavialla kertonee jo paljon siitä miten tällä älyttömällä "SUV-villityksellä" koitetaan rahastaa nyt tyhmiä oikein kunnolla.

Juurikin tämä
#23
Karoq (17-) / Vs: Yleistä Karoq
17.11.17 - klo:08:59
Skoda / hinnastot, sieltähän se löytyy jo
#24
Karoq (17-) / Vs: Yleistä Karoq
17.11.17 - klo:08:15
Näköjään putkahti juu.
"Hyvin varusteltuun" Ambitioniin pitää ottaa erikseen vielä mm. aluvanteet, kattokaiteet, led-ajovalot yms., joten ei se nyt ihan valmis lähtötaso ollutkaan... :(

#25
Lainaus käyttäjältä: BMF - 14.11.17 - klo:08:59
Itseäni lähinnä harmittaa vaivautua lukemaan näitä turhia tekstejä täällä forumilla ja olettaisin että muitakin lukijoita kiinnostaa nämä mielenilmaisusi kuin kilo pottuja.

Rohkenen myöntää olevani tässä samalla linjalla...

FL Ocu kyllä kiinnostaa, mutta ei trollikuoriin paketoituna
#26
Superb III (15-) / Vs: sitikasta skodaan
13.11.17 - klo:11:05
Toivotaan että Skoda tulee toimimaan yhtä mukavasti kuin Sitikka pelasi. Onhan C5 ja Superb tosiaan ihan vertailukelpoisia, vaikka Skoda vähän isompi kooltaan onkin. Skodassa on tietyt vahvuudet, ja Sitikassa tietyt, kuten jo totesitkin. Autothan voi todeta vertailukelpoisiksi aina silloin, kun kuluttuja miettiii valintaa kahden vaihtoehdon välillä. Yleisesti ottaen Superbin kanssa samassa sarjassa painivat esim. Passat, Mondeo, Mazda6, Insignia, Avensis, 508, Talisman jne. ylemmän keskiluokan laitteet.

Aiheen sivusta on todettava että ensi vuosi luokassa tulee olemaan mielenkiintoinen, sillä markkinoille ehtivät ilmeisesti ainakin uusi Avensis, uusi 508, Superb FL, Mondeo FL, ties jotain muitakin.
#27
Mökkitiet eivät ainakaan ole ongelma sport-alustalla, ainakaan merkittävästi suurempi ongelma kuin normialustallakaan.
Melutason en ole myöskään kokenut merkittävästi erilaiseksi eri alustatyypeillä, mitä olen eri autoilla ajanut.

RS Ocun sport-alustan toimintaan olen ollut ajettavuusmielessä kovin tyytyväinen, mutta välillä sen mukavuuspuutteet ovat kuitenkin hieman häirinneet. Lähinnä tien pinnan epätasaisuudet ja niiden liian tarkka seuraaminen on ajoittain kyllästyttänyt. Normaalissa maantieajossa siis. Tuntuu että RS:n alusta toimii paremmin vähän kuormattuna kuin ihan tyhjänä.

Sitä kannattaa miettiä, että mikä on rengastus minkäkin alustan kanssa. Renkaat ja alustaratkaisu ovat työpari, ja suunnittelija on optimoinut ne toimimaan tietyllä tavalla parhaiten yhteen. Mikä se optimipari sitten Octaviassa on, sitä en osaa sanoa. Kokemuksen kautta mentävä.
Ocu II:n aikaan Octavian sport-paketti tarkoitti molempia sekä jäykempää alustaa että 17" rengastusta. Mutta nyt Ocu III aikaan samanlaista paritusta ei ole ollut. Paitsi että RS:n alustan kanssa renkaan minimikoko on 17", mikä johtuu taas ainakin osittain jarrujen koosta.

Onko progressiivinen ohjaus vielä saatavilla Ocuun? Sitä kannattaa myös harkita, jos auton ajo- ja ohjaustuntuman optimointi kiinnostaa.

#28
Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 08.11.17 - klo:15:40
Verotuksen taso ja määräytymisperusteet ovat puhtaasti poliittisen järjestelmän hihastaan ravistamia. Eivät ne määräydy minkään mittausnormin mukaan. Nytkin on jo aivan selvää, että koko autovero menee täysin uusiksi sähköautojen ansiosta.

Tämä on tosiaan päivänselvää, että mittausnormilla ja autoliikenteen verotuksella ei ole juurikaan yhteyttä. Verotustaso tulee muista perusteista.

Onko jossakin muuten jo nähtävissä uusien automallien osalta eri mittaustapojen vertailua? Ois mukava spekuloida nousulla.
#29
Lainaus käyttäjältä: FixxaH - 30.10.17 - klo:22:50
On liisarinvaihdon aika ja olen päätymässä Superb Combi L&K businessline malliin DSG vaihteilla mutta en osaa päättää onko 2.0diesel vai 1.8TSi parempi vaihtoehto. Leasing autona polttoainekulutuksella ei ole niin merkitystä kun sitä en itse maksa vaan lähinnä kiinnostaa ominaisuudet. Isommassa dieselpadassa olisi 400nm vääntöä ja 190hp mutta olen lukenut että monet ovat olleet tyytymättömiä tähän ja valitelleet tehonpuutetta.


Jos olet kuullut TDI 190 -koneen tehonpuutteesta valituksia, niin valitus tehonpuutteesta ei lopu 1.8TSI:hin vaihtamalla. Kyllä tuo 190hv -diesel on pykälää 1.8:ia tehokkaampi kone.

1.8TSI on ominaisuuksiltaan vähän hienostuneempi, mutta 2.0TDI 190 on käytännön ajossa vahvempi.

#30
Lisääntyykös tämän Leksan kiinnostavuus ja järkevyys entisestään, kun nyt vuoden alusta tähänkin saa sitten pienen hankintatuen (romutuspalkkio) valtiolta? Kyllähän se.. Jo valmiiksi järkevän hintainen auto tulee vielä hieman järkevämmäksi, niin kyllä täytyy sanoa että itselläkin lisäsi kiinnostusta tätä 1.0:aa kohtaan, vaikka kaikkiin omiin tarpeisiin se ei oikein sovellukaan.
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy