Leon 2013 ongelmat ja viat

Aloittaja Leon_122, 15.04.13 - klo:15:14

« edellinen - seuraava »

Jmj

#330
Tultuani palstalle mukaan kahlasin mm. läpi kaikki siihen mennessä esille tulleet ongelmat.
Tai ainakin yritin ne löytää.
Jäi mieleen muutama veden sisälle tulotapaus.
Olen silloin tällöin poikennut mm. seatforum.de sivuilla.
Tänään huomasin sieltä vesiongelma-asian (Wassereinbruch).
Josko siitä löytyisi jotain täällä kerrottuihin tapauksiin.
Linkki vie myöskin autobildin sivulle.

M1kke

Viikko jo vierähtänyt ja uudesta moottorista ei ole tietoakaan. Erikoista, että mistään ei saada edes alustavaa arviota sen toimitukselle.

Ilmainen sijais-Leon kuitenkin järjestyi myyjän ja maahantuojan yhteistyöllä joten kiitokset siitä Hämeenlinnan Laakkoselle ja VV-Auto Group Oy:lle.

msr

Ensimmäinen vika tuli vastaan, herjaa start&stop erroria jokaisen käynnistyksen yhteydessä. Ei ole niin akuutti että viitsisin tuon takia huoltoon viedä, oikeastaan parempi vaan että ko. ominaisuus pysyy pois päältä.
ex:
Leon 5F 1.4TSI 103kW FR -13
Seat Leon 1P 1.2TSI Style -10

Yaffa0

Lainaus käyttäjältä: msr - 31.03.14 - klo:22:21
Ensimmäinen vika tuli vastaan, herjaa start&stop erroria jokaisen käynnistyksen yhteydessä. Ei ole niin akuutti että viitsisin tuon takia huoltoon viedä, oikeastaan parempi vaan että ko. ominaisuus pysyy pois päältä.

Mites muuten tuon start stopin kanssa on, saako sen valikoista kytkettyä suoraan pois? Ainakin talveksi se kannattaisi sammuttaa. Turhaa rääkkiä akulle kylmässä. Kohta pääsee kyllä toivottavasti itsekin kokeilemaan. Pari viikkoa pitäisi vielä jaksaa odotella. Auton edelleen "laivassa".
Nyt: Seat Leon ST eHybrid FR (2022), Seat Ibiza Xcellence (2018)
Ex-Vag tuotteet:
Fabia 1.2 TSI (2016), Leon ST FR 1.4 ACT (2017), Leon ST FR TSI (2014), VW Touran TDI, VW Polo TDI, Octavia HB II TDI, VW Golf Variant IV TDI, Octavia Combi I
Muita: Opel Astra 1.6-2.0, Peugeot 206, Nissan Micra

msr

Ei pysty ottamaan valikoista pois, ainoastaan joka käynnistyksen yhteydessä erikseen kojelaudan painikkeesta.
ex:
Leon 5F 1.4TSI 103kW FR -13
Seat Leon 1P 1.2TSI Style -10

WKurki

Lainaus käyttäjältä: Yaffa0 - 31.03.14 - klo:23:22
Mites muuten tuon start stopin kanssa on, saako sen valikoista kytkettyä suoraan pois? Ainakin talveksi se kannattaisi sammuttaa. Turhaa rääkkiä akulle kylmässä. Kohta pääsee kyllä toivottavasti itsekin kokeilemaan. Pari viikkoa pitäisi vielä jaksaa odotella. Auton edelleen "laivassa".

Ja sehän on käytännössä ihan itsestä kiinni, käyttääkö sitä. Eli normaalistihan manuaalivaihteisella autolla seisotaan kytkin pohjassa vaihde ykkösellä. Jos tekee edelleenkin niin, ei auto sammu. Sen sijaan itse ainakin totuin yllättävän nopeasti uuteen tyyliin: vaihde vapaalle ja kytkin ylös. Ja en oo nyt aivan varma, mutta taitaa olla myös niin, että jarrua piää painaa hieman "höyhenkosketusta" enemmän, jotta sammutusautomatiikka sammuttaa auton paikallaan ollessa.
Opel Astra Sports Tourer 1,0 ECT 2017

ex.
Opel Astra 5 ov 1,0 ECT 2016

ex.
Seat Leon ST 1,6 TDI 2014

ex.
Seat Ibiza ST 1,2 TSI 2011

Loungeliner

Lainaus käyttäjältä: WKurki - 01.04.14 - klo:09:05Ja en oo nyt aivan varma, mutta taitaa olla myös niin, että jarrua piää painaa hieman "höyhenkosketusta" enemmän, jotta sammutusautomatiikka sammuttaa auton paikallaan ollessa.
Pätee ainakin DSG-vaihteistolla varustettuihin. Kun auto pysyy "juuri ja juuri" paikallaan ei automaattisammutus toimi ;)

msr

17t km mittarissa ja Leon pyysi öljyä juuri kun olin päässyt Motonetin pihalta n. 5km päähän. Tikun alarajalla oli määrä. Olisihan se voinut vaikka pari kilometriä aiemmin ilmoittaa, niin olisi voinut samalla keikalla ostaa. Onko kukaan lisännyt öljyä, riittääkö litra?
ex:
Leon 5F 1.4TSI 103kW FR -13
Seat Leon 1P 1.2TSI Style -10

eugen7

Lainaus käyttäjältä: msr - 02.04.14 - klo:21:16
17t km mittarissa ja Leon pyysi öljyä juuri kun olin päässyt Motonetin pihalta n. 5km päähän. Tikun alarajalla oli määrä. Olisihan se voinut vaikka pari kilometriä aiemmin ilmoittaa, niin olisi voinut samalla keikalla ostaa. Onko kukaan lisännyt öljyä, riittääkö litra?

Samalla mittarilukemalla tuli ilmo itsellekin ja tikun alarajalla.
Onneksi oli litra öljyä mukana. Puoli litraa riittää noston mitta-alueen puoliväliin.

M1kke

Kohta 2,5 viikkoa sijaisautolla eikä tietoa uuden moottorin tulosta saati oman auton ajoon saamisesta. Vaikka tuo merkin lyhenne taitaakin tulla sanoista Se Ei Aina Toimi niin vähän alkaa jo harmittamaan...

M1kke

Ilmeisesti n. 1-1,5 kk menee vielä ennen kuin saan autoni ajoon. Sen verran alkaa kypsyttämään tuotteiden laatu, että olen jo kysellyt vaihtotarjouksia muutamaan kiinnostavaan vaihtoehtoon..

Mano

VAG:in manuaalisilla diesel koneilla 16 vuotta ja kolme autoa takana, yhteensä noin 750tkm.
Ekasta autosta joutui hehkutulpat, tokasta autosta ilmastoinnin kompuran moottorin ja etupyörän laakerit sekä tästä nykyisestä etuoven johtosarjan ja ilmamääräanturin vaihtamaan. Omasta mielestäni nämä ovat olleet todella vähän murheita.
Toivottavasti tulevassa LeonST:ssä, jossa on downsize-moottori 1,6TDI, pysyy vikalista yhtä nirkoisena
Saatta olla, että pessimisti on ollut loppujen lopuksi oikeassa, mutta siihen asti optimistilla on ollut pirun hauskaa

Rosso

Nitisee ja natisee jokapuolelta! 10tkm ajettu niin auto ei ole vielä asettunut....?  :P

urhokaleva

Renkaanvaihdon yhteydessä huomasin että kuskinpuoleinen murros on oksentanu liemet pitkin ja poikin, panta näköjään antanu periksi  :)

johan noita kilometrejä on 10k siunautunut :)

saas nähä, mite tuo länsiauton takuu pelaa  :-\

kimik

Nyt täytyy taas kehua tätä palstaa...

Onhan tuo kojelauta aina silloin tällöin hieman narissut ja varsinkin kylmänä. Nyt alkoi kuitenkin sirisemään todella ärsyttävällä taajuudella. Aikas vaikea oli paikallistaa mistä ääni lähtee, enkä siinä onnistunut, vaikka kavereita kyytiin istutin. Sirinä oli niin paha, että 15km matka tuntui ihan tuskalta. Ajattelin, että pakkohan tämä on marmorille viedä, eihän tuollaista ääntä tarvitse uudessa autossa sietää. No onhan sillä nyt 7,5t jo ajettu... ;D

Luin sitten tätä ongelma ketjua läpi ja sainkin ajatuksen. Joku oli maininnut takapenkkien kaato mekanismin lukituksessa olevasta väljyydestä. Ja että se voisi aiheuttaa resonointia. Samalla tulikin mieleen, että kaadoin penkit ekan kerran eilen, kun piti saada polkupyörä mahtumaan kyytiin.

Sitten ei muutakuin testaamaan. Penkit nurin ja mitään sirinöitä ei enään kuulunut! :D Nostin penkit takaisin pystyasentoon, eikä sirinät palanneet. No nyt ainakin tiedän jos ääni palaa, että mihin kohtaan tungen pehmustetta. Inhottavinta näissä äänissä on aina se, kun ei ole hajuakaan mistä ääni tulee... Tämäkin tuntui tulevan jostain apukuskin jalkatilasta...

Asia 2. Napsahti sitten kivi tai nasta motari vauhdissa lasiin. Halkesi alas asti ja siitä 15cm ylöspäin. On nyt päivän aikana haljennut vain lisää. Korjata ei voi ja lasi täytyy vaihtaa. Pelkäsin mitä tulee hinnaksi, koska lasivakuutusta mulla ei ole. Yllätys oli suuri, myös lasifirmalle. 290â,¬ asennettuna ja sisältää sadetunnistimen, aikas halpaa sanoisin. Ei takuulla A3 Audiin saa samalla hinnalla... ;)

Seat Leon 1.4 TSI 122hv style

Antsu

^
Itse vaihdatin lasin marmorilla tässä aiemmin keväällä, huoltoneuvoja sanoi että hinnaksi tulisi n. 600e lasi + työt päälle  ;D Noh, ihan sama mulle, kun kerta maksoin vain 200 euron omavastuun. Mun puolesta marmori saakin kusettaa IFiä, on niin kallis vakuutusyhtiö...

Miga^^

Lainaus käyttäjältä: kimik - 24.04.14 - klo:22:00
Nyt täytyy taas kehua tätä palstaa...

Onhan tuo kojelauta aina silloin tällöin hieman narissut ja varsinkin kylmänä. Nyt alkoi kuitenkin sirisemään todella ärsyttävällä taajuudella. Aikas vaikea oli paikallistaa mistä ääni lähtee, enkä siinä onnistunut, vaikka kavereita kyytiin istutin. Sirinä oli niin paha, että 15km matka tuntui ihan tuskalta. Ajattelin, että pakkohan tämä on marmorille viedä, eihän tuollaista ääntä tarvitse uudessa autossa sietää. No onhan sillä nyt 7,5t jo ajettu... ;D

Luin sitten tätä ongelma ketjua läpi ja sainkin ajatuksen. Joku oli maininnut takapenkkien kaato mekanismin lukituksessa olevasta väljyydestä. Ja että se voisi aiheuttaa resonointia. Samalla tulikin mieleen, että kaadoin penkit ekan kerran eilen, kun piti saada polkupyörä mahtumaan kyytiin.

Sitten ei muutakuin testaamaan. Penkit nurin ja mitään sirinöitä ei enään kuulunut! :D Nostin penkit takaisin pystyasentoon, eikä sirinät palanneet. No nyt ainakin tiedän jos ääni palaa, että mihin kohtaan tungen pehmustetta. Inhottavinta näissä äänissä on aina se, kun ei ole hajuakaan mistä ääni tulee... Tämäkin tuntui tulevan jostain apukuskin jalkatilasta...

Asia 2. Napsahti sitten kivi tai nasta motari vauhdissa lasiin. Halkesi alas asti ja siitä 15cm ylöspäin. On nyt päivän aikana haljennut vain lisää. Korjata ei voi ja lasi täytyy vaihtaa. Pelkäsin mitä tulee hinnaksi, koska lasivakuutusta mulla ei ole. Yllätys oli suuri, myös lasifirmalle. 290â,¬ asennettuna ja sisältää sadetunnistimen, aikas halpaa sanoisin. Ei takuulla A3 Audiin saa samalla hinnalla... ;)

ei paha hinta sisältikö tuo valoautomatiikan säädöt ja kaistavahdin kalibroinnit? vai oliko autossasi niitä? =)
Seat Ateca 1.5Tsi Evo Fr

kimik

Lainaus käyttäjältä: Miga^^ - 25.04.14 - klo:20:12
ei paha hinta sisältikö tuo valoautomatiikan säädöt ja kaistavahdin kalibroinnit? vai oliko autossasi niitä? =)

Kaistavahtia mulla ei ole. Eli sitä kameraa, luojan kiitos. Mitäköhän se olisi maksanut? ;D
Tuollainen valoautomatiikan säätö ei tullut mulla mieleenkään. Huomenna meen viemään auton lasin vaihtoon ja keskiviikkona sitten näen miten valot toimivat. Vai täytyykö käydä jossain vielä säädättämässä. Hirveästi ei harmita, ettei sitä lasivakuutusta ole, kun kerran näin halvalla uuden lasin saa.

Täytyy kyllä nyt varmaan se vakuutus ottaa, jos sitten pienempiä iskuja tulee, josta korjauksella selviäisi.
Seat Leon 1.4 TSI 122hv style

Epes

Lainaus käyttäjältä: Rosso - 19.04.14 - klo:13:05
Nitisee ja natisee jokapuolelta! 10tkm ajettu niin auto ei ole vielä asettunut....?  :P

16tkm takana 2.0 TDI DSG:llä. Ei natise eikä nitise mistään ei kylmänä eikä lämpimänä, vaikka mm. poppikone on otettu irti useampia kertoja korjausta varten. Yksilöitä tuntuvat olevan nämäkin......

Pema

#349
Tulipa vahattua Leon talven jäljiltä ja syynättyä samalla auton pintaa tarkemmin. Aika reippaasti oli tullut pientä kiveiskua keulaan (väri Montsant Red, ajettu vajaa 10 000). Herkästi tuntuu maali rikkoontuvan. Onko muut huomanneet samaa? Edelliseen autoon kun vertaan (vm. 2008 ranskalainen), siihen ei niitä tullut noin helposti, ainakaan noilla kilometreillä. No kuulemani mukaan ns. kalliimmissakin merkeissä on ollut samaa ongelmaa... Kiveniskun jäljet toki kuuluu asiaan, mutta vähän hirvittää ajatella miltä keula näyttää muutaman vuoden päästä? Tökin isoimmat umpeen maalipensselillä ja pienimmät hammastikun päällä...

Hazz

Lainaus käyttäjältä: Pema - 01.05.14 - klo:19:34
Tulipa vahattua Leon talven jäljiltä ja syynättyä samalla auton pintaa tarkemmin. Aika reippaasti oli tullut pientä kiveiskua keulaan (väri Montsant Red, ajettu vajaa 10 000). Herkästi tuntuu maali rikkoontuvan. Onko muut huomanneet samaa? Edelliseen autoon kun vertaan (vm. 2008 ranskalainen), siihen ei niitä tullut noin helposti, ainakaan noilla kilometreillä. No kuulemani mukaan ns. kalliimmissakin merkeissä on ollut samaa ongelmaa... Kiveniskun jäljet toki kuuluu asiaan, mutta vähän hirvittää ajatella miltä keula näyttää muutaman vuoden päästä? Tökin isoimmat umpeen maalipensselillä ja pienimmät hammastikun päällä...

Olen vaggineita jonkin verran tsekkaillu tässä viime vuosina ja elän sellaisessa harhaluulossa, että metallivärit kestää paremmin. Muutama Polo, Golf ja A4 on ollu konepellin osalta täynnä kiveniskemiä ja kaikissa on ollu perusväri, joko punainen tai musta... varsinkin pari mustaa a4:sta jäi mieleen aika pilkukkaasta konepellistä. Metalliväreillä olleet autot on järjestään näyttäneet paremmilta. Ex Ibizassa oli tuo sun mainitsema näytti 30000tkm jälkeenkin varsin hyvältä. Olisko sulla se kuuluisa maanantaikappale? Tai terävämmät kivet kanssa-autoilijoilla ;)

Pema

Lensi eilen moottoritiellä ajaessa nasta tai kivi tuulilasiin. Käytin paikkauttamassa sen lasiliikkeessä. Asentaja mainitsi, että tänä talvena on hajonnut/paikattu poikkeuksellisen paljon tuulilaseja, ainakin täällä pohjoisessa päin. Kuulemma johtunee vähälumisesta talvesta. Voi siis olla, että tuo isohko määrä kiveniskuja konepellissä johtuu siis siitä.

skodamig

ST muuttui kehnoksi ajatettavaksi saatuaan kesäkumit (Dunlopin BlueResponset); HKPL8 oli hyvä. Suunnattu ja kumit tasapainotettu uusiksi ja paineiden kanssa vekslattu :o Seuraavaksi kumit tarkastelun alle ja sitten alusta (joko 4 tkm ajettu alkaa antamaan periksi).
Ajossa: Seat LeonST 2.0 TDI 150 Style+++ ja Seat Mii 1.0 75 Style+
Menneitä: Octavia II Combi 1.4 TSI(ex) Elegance Octavia II Combi 2.0 TDI Elegance(ex) Octavia I Combi 1.9 TDI 81 kW SLX(ex)

leon_13

Lainaus käyttäjältä: skodamig - 05.05.14 - klo:19:21
ST muuttui kehnoksi ajatettavaksi saatuaan kesäkumit (Dunlopin BlueResponset); HKPL8 oli hyvä. Suunnattu ja kumit tasapainotettu uusiksi ja paineiden kanssa vekslattu :o Seuraavaksi kumit tarkastelun alle ja sitten alusta (joko 4 tkm ajettu alkaa antamaan periksi).
Se on vaan fakta, että renkaissa on ajettavuuden suhteen paljon eroa. Omalla kohdalla talvirenkailla on huonompi ajaa (ohjaustuntuma, suuntavakaus yms). Kesärenkaat ihan huiput ContiPremiumContact 5. Talvirenkaita en muista mutta eivät ole Nokialaiset. Sun kohdalla ainoa vaihtoehto on eri kumien osto tai sitten kärsiminen ;)

Miga^^

Lainaus käyttäjältä: kimik - 29.04.14 - klo:01:31
Kaistavahtia mulla ei ole. Eli sitä kameraa, luojan kiitos. Mitäköhän se olisi maksanut? ;D
Tuollainen valoautomatiikan säätö ei tullut mulla mieleenkään. Huomenna meen viemään auton lasin vaihtoon ja keskiviikkona sitten näen miten valot toimivat. Vai täytyykö käydä jossain vielä säädättämässä. Hirveästi ei harmita, ettei sitä lasivakuutusta ole, kun kerran näin halvalla uuden lasin saa.

Täytyy kyllä nyt varmaan se vakuutus ottaa, jos sitten pienempiä iskuja tulee, josta korjauksella selviäisi.

joo siis valoautomatiikat piti säätää uusiksi kun on automaatti/kaukovaloavustin systeemit.. ja kaistavahdin takia myös piti tehdä nelipyöräsuuntaus.. tiiä sitte kusettiko laakkonen ifiä kunnolla vai mikä oli oikea syy :D
Seat Ateca 1.5Tsi Evo Fr

Epes

Sitten vaan kaikki asianosaiset lähettämään "navilaskua" maahantuojalle:

http://www.iltalehti.fi/autot/2014050518267191_au.shtml


leon_13

Suunnittelu virhe: Pari kertaa on nyt käynyt siten, että kun juomatölkin laittaa penkin ala lokeroon niin sitä ei saa enää auki. Tölkki estää kiinnike juttuja painumasta alas joten laatikko ei kahvasta aukea. 10 minuuttia kun sitten jollakin rauta piikeillä tökkii tölkkiä lokeron vasemman kulman raosta niin sen saa taas aukeamaan.

Nyyppae

Lainaus käyttäjältä: Epes - 07.05.14 - klo:13:26
Sitten vaan kaikki asianosaiset lähettämään "navilaskua" maahantuojalle:

http://www.iltalehti.fi/autot/2014050518267191_au.shtml
Heh, meille myyjä kertoi tästä auton luovutustilanteessa, ennen kuin oltiin siis nimiä vielä laitettu paperiin. Halusi meiltä vain vielä varmistaa, että olemme ymmärtäneet ettei auto "puhu" suomea. Myös kauppakirjassa oli erillinen maininta lisätty, myyjän mukaan juuri tuossa uutisessa viitatun asiakkaan vuoksi, että auton kielivaihtoehtoina ovat suomi ja saksa (vaikka siis toki todellisuudessa on paljon enemmänkin valintoja) jottei vastaavanlaista pääse enää jatkossa käymään. Oli kyllä erittäin asiallinen myyjä ja tuo suomettomuus ei voisi vähempää haitata muutenkaan.

Edit: P.S. Auto (Leon ST FR 150 TDI DSG) ollut käytössämme nyt 2kk, kilsoja tullut 6tkm. Ei ongelmia, ollaan tykätty autosta äärimmäisen paljon.

-ruoska-

Laitoin alustasarjan Leoniin, ja muutoskatsastuksessa todettiin valojen kalibroinnin olevan päin maata. Eikun huoltoon, jossa homma hoitui ja samalla sain turbolle teetettyä jousikampanjan.

peku

Pitikö purkaa paljon tavaratilan verhoiluja?

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy