Leon 2013 ongelmat ja viat

Aloittaja Leon_122, 15.04.13 - klo:15:14

« edellinen - seuraava »

Nisze

Onkos porukalla tullut vastaan start&stop erroria? EPC valo syttyy ja näyttöön tulee iso error-viesti. Kolme kertaa tehnyt tuon nyt viikon sisään. Auton kun starttaa uusiksi, niin häviää. Pikkasen alkaa närästämään, jos kuukauden pihalla ollutta autoa joutuu lähteä pajalle näyttämään. >:( 1.2TSI DSG ST alla siis...

burgi

noup - ei mitään error-viestejä ole näkynyt
Seat Leon 1.0 Ecomotive Style (2019)
BMW R1200 RT (2014)

Pema

Turha koko start&stop systeemi. Tuskin tekee hyvää sammutella jatkuvasti moottoria ainakaan näin talvella...bensan kulutukseenkaan ei juuri mitään vaikutusta.

Epes

Lainaus käyttäjältä: Nisze - 07.02.14 - klo:10:57
Onkos porukalla tullut vastaan start&stop erroria? EPC valo syttyy ja näyttöön tulee iso error-viesti. Kolme kertaa tehnyt tuon nyt viikon sisään. Auton kun starttaa uusiksi, niin häviää. Pikkasen alkaa närästämään, jos kuukauden pihalla ollutta autoa joutuu lähteä pajalle näyttämään. >:( 1.2TSI DSG ST alla siis...

Kerran on tullut tuo joskus muutama kuukausi sitten. Olin vain tyytyväinen kun tsydeemi oli "rikki". Jos olisi jäänyt pysyväksi virheeksi, olisin maininnut siitä ensimmäisessä huollossa n. 1,5 vuoden kuluttua.

Leon_122

Lainaus käyttäjältä: Nisze - 07.02.14 - klo:10:57
Onkos porukalla tullut vastaan start&stop erroria? EPC valo syttyy ja näyttöön tulee iso error-viesti. Kolme kertaa tehnyt tuon nyt viikon sisään. Auton kun starttaa uusiksi, niin häviää. Pikkasen alkaa närästämään, jos kuukauden pihalla ollutta autoa joutuu lähteä pajalle näyttämään. >:( 1.2TSI DSG ST alla siis...

Mun autossa (1.4 tsi) on kerran tehnyt saman. Autolla oli ajettu lyhyt siirtoajo ja tämä on huollon mukaan kiellettyä ajoa, saattaa tehdä tuon start&stop errorin. Tämä on vaan siitä mielenkiintoinen juttu että missä tälläinen ajo kielletään, ei ainakaan ohjekirjassa. Joskus vaan tulee tilanteita että autoa on siirrettävä ja sitä ei ole mahdollista ajaa lämpimäksi. Maahantuoja voisi informoida omistajia kyseisestä viasta, epäilen vaan ettei se tule tekemään mitään asian eteen. Kirjoitetaan nyt sitten itse tänne niin ei maahantuojan tarvitse nähdä vaivaa. Tuo vika vaaan on semmoinen ettei auto välttämättä lähdä käyntiin ollenkaan!

Repost

Lainaus käyttäjältä: Leon_122 - 07.02.14 - klo:15:19
Mun autossa (1.4 tsi) on kerran tehnyt saman. Autolla oli ajettu lyhyt siirtoajo ja tämä on huollon mukaan kiellettyä ajoa, saattaa tehdä tuon start&stop errorin. Tämä on vaan siitä mielenkiintoinen juttu että missä tälläinen ajo kielletään, ei ainakaan ohjekirjassa. Joskus vaan tulee tilanteita että autoa on siirrettävä ja sitä ei ole mahdollista ajaa lämpimäksi. Maahantuoja voisi informoida omistajia kyseisestä viasta, epäilen vaan ettei se tule tekemään mitään asian eteen. Kirjoitetaan nyt sitten itse tänne niin ei maahantuojan tarvitse nähdä vaivaa. Tuo vika vaaan on semmoinen ettei auto välttämättä lähdä käyntiin ollenkaan!

Siis mitä ihmettä mä just luin ??? Ihanko oikeesti huollossa on sanottu että autolla ei saisi ajaa lyhyitä matkoja ???
Ton on pakko olla joku vitsi?

Devl

Lainaus käyttäjältä: Repost - 08.02.14 - klo:06:56
Siis mitä ihmettä mä just luin ??? Ihanko oikeesti huollossa on sanottu että autolla ei saisi ajaa lyhyitä matkoja ???
Ton on pakko olla joku vitsi?
Tää on pakko olla Pörhön huollon kommentti. :D

Loungeliner

Lainaus käyttäjältä: Devl - 08.02.14 - klo:10:24
Tää on pakko olla Pörhön huollon kommentti. :D
Lukeehan tuossa lainaamassani kohdassa "Pölhön huollon", lukeehan? :D

sesko

Lainaus käyttäjältä: sesko - 14.01.14 - klo:10:34

Kerrottakoon samalla ilmennyt vika:
Takalasin lämmitys n. 15 x 15 cm alueella (oik. reunassa) ei toimi - Langat ko. alueella ohuemmat / erisävyiset. Vikadiagnoosi tehty jo Laakkosella -> Takalasi vaihdetaan kuun lopulla.

Takalasi vaihdettu. Joskin sain palata huoltoon o,5h päästä uudelleen - Takaluukun muovinen verhoilu klonksui, eli peltinen klipsi(t) oli jäänyt löysäksi - Korjasivat sen odottaessa. Huomasin myös kotelon sisällä, yhden klipsin vieressä ilmeisesti ruuvarin aiheuttaman naarmun (n. 1cm) - Ei toimenpiteitä.

Samalla vaihdettiin viallinen hätä-/varoitusvilkkukatkaisin. Ko. katkaisin takerteli, eikä palauttanut takaisin "ylös".
Seat Leon 1,4 Tsi 140hp Style -13/-14
&
OlllllllO

Leon_122

Lainaus käyttäjältä: Devl - 08.02.14 - klo:10:24
Tää on pakko olla Pörhön huollon kommentti. :D

Ei ole Pörhö. Eikä tässä ole tarkoitus pilata minkään huollon mainetta.
Mikäli haluaa kokeilla, voi kokeilla siirtää yön yli ajamatta ollutta autoa vaikka 10 metriä ja kokeilla lähteekö auto kunnolla käyntiin kun seuraavan kerran sitä käynnistää. Kyllä tästä samasta viasta on ollut puhetta Golf-ketjussakin, eli se jotenkin liittyy näihin uusiin tsi-moottoreihin. Itse en enää tietänkään tuota mokaa tee ja siirrä autoa lyhyttä matkaa.

Repost

Lainaus käyttäjältä: Leon_122 - 12.02.14 - klo:15:34
Ei ole Pörhö. Eikä tässä ole tarkoitus pilata minkään huollon mainetta.
Mikäli haluaa kokeilla, voi kokeilla siirtää yön yli ajamatta ollutta autoa vaikka 10 metriä ja kokeilla lähteekö auto kunnolla käyntiin kun seuraavan kerran sitä käynnistää. Kyllä tästä samasta viasta on ollut puhetta Golf-ketjussakin, eli se jotenkin liittyy näihin uusiin tsi-moottoreihin. Itse en enää tietänkään tuota mokaa tee ja siirrä autoa lyhyttä matkaa.

Aika kummalliselta kuulostaa tollanen "vika" tai siis ominaisuushan se sitten varmaan on jos kerran yleinen ongelma on.
Onneksi ei ilmeisesti koske dieselmoottoreita koska itselläni ei ole tollasta ongelmaa vielä ilmennyt vaikka usein tulee autoa pihalla siirreltyä. Varmaan huollossakin jo kyllästyisivät kun ravaisin siellä jokakerta takuu-asioissa saman vian takia :)
Täytyyhän auton toimia niinkuin auton kuuluu tai sitten pitäisi selvästi ilmoittaa mikä on myytävän auton minimi matka joka tulee ajaa ennen kuin saa sammuttaa :)

msr

Enpä ole vastaavaa havainnut myöskään 140hp 1.4TSI:n kanssa, vaikka lyhyitä siirtoja ja käynnistyksiä on tehty useita. Pitääpä seurata tarkemmin, mutta en kyllä jatkossakaan aio jättää siirtoajoja tekemättä, tai tehdä niitä pidempinä. Takuu hoitakoon jos ongelmia tulee.
ex:
Leon 5F 1.4TSI 103kW FR -13
Seat Leon 1P 1.2TSI Style -10

kootee

Autossani on Navi-system ja sen radio temppuili tänään aamulla. Toivottavasti tämä on vain tilapäinen ilmiö ja tokenee itsestään.

Aamulla auton käynnistettyäni radiosta kuului vain suhinaa. Radio ei myöskään suostunut virittämään kanavia uudestaan. Muut toiminnot toimi normaalisti, joten kuuntelin työmatkalla musaa kännykästä bt-yhdeyden kautta. Kokeilin radiota uudestaan työpaikan pihalla ja sain kuuluviin Radio Rockin, mutta en mitään muita. Esivalinnat vaihtuu napeista ja näytöltä, mutta siis pelkät tekstit ja kanavalogot. Kanava pysyy Radio Rock:na. Jos nyt sitten täytyy jatkossa tyytyä yhteen kanavaan, niin onneksi lukittuna on paras  ::)

Onko kenelläkään muulla ollut vastaavia oireita Navi-systemin kanssa?

kootee

Lainaus käyttäjältä: kootee - 13.02.14 - klo:09:07
Autossani on Navi-system ja sen radio temppuili tänään aamulla. Toivottavasti tämä on vain tilapäinen ilmiö ja tokenee itsestään.

Aamulla auton käynnistettyäni radiosta kuului vain suhinaa. Radio ei myöskään suostunut virittämään kanavia uudestaan. Muut toiminnot toimi normaalisti, joten kuuntelin työmatkalla musaa kännykästä bt-yhdeyden kautta. Kokeilin radiota uudestaan työpaikan pihalla ja sain kuuluviin Radio Rockin, mutta en mitään muita. Esivalinnat vaihtuu napeista ja näytöltä, mutta siis pelkät tekstit ja kanavalogot. Kanava pysyy Radio Rock:na. Jos nyt sitten täytyy jatkossa tyytyä yhteen kanavaan, niin onneksi lukittuna on paras  ::)

Onko kenelläkään muulla ollut vastaavia oireita Navi-systemin kanssa?

Kävin firman autohallissa äsken kokeilemassa uudestaan ja nyt taas vaikutti pelittävän. Tosin hallissa ei kuulu kuin muutama kanava, koska on teräsbetonia sen verran reilusti päällä.

kimik

Tästähän on täällä ollut ennenkin juttua. On se vaikeaa suunnitella ajovalopesuri niin, että kaukovalojen osuuskin edes kastuisi ;D. Eipä tämä nyt itseäni juuri haittaa, kun tulee putsailtua noita muutenkin. Kuvassa siis vasemmassa reunassa kaukovaloledit ja kuiva/likainen lasi pesun jälkeen...

Nyt on 3000km ja reilu kuukausi takana. Kerran on varoittanut rengaspaineista, muita häiriöitä/vikoja ei ole ollut. Apparin puolelta silloin tällöin jotain ärsyttävää kojelaudan nitinää/natinaa. Kerran on pidemmässä maantieajossa ohjaustehostus "nukahtanut" +2 asteen lämmössä, mutta ei ole toistunut... Tyytyväinen olen ollut ja toivottavasti ongelmat pysyvätkin poissa. Jos vaikka ne kojetaulun nitinätkin ajallaan häipyvät, tai sitten kuskin korva tottuu ;D.
Seat Leon 1.4 TSI 122hv style

Pema

Lainaus käyttäjältä: Jmj - 02.02.14 - klo:15:37
Yksi tunari voi aiheuttaa ison harmin firmalle.
Toivottavasti on osaava maalaamo.

Minulla oli muutama vuosi sitten uuden auton hankinta.
Auto luovutettiin. Pihassa pestessä löytyi molemman puolisista ovista maalivikoja.
Liikkeessä tutkittiin ja todettiin kuljetuksessa tulleeksi ja löytyi myös oven rivasta jälkiä.
Maalattiin kolme ovea. Sattui lukon kanssa myös harmia, mutta ei viitsi enää siitä kirjoitella.
Liike tuli huolloissa vastaan. Olisin halunnut peruuttaa kaupan. Olisi pitänyt ilmeisesti riitauttaa, johon en ryhtynyt.
Se maalaus teetettiin erillisessä maalaamossa. Hyvin olivat osanneet.

Jmj

Nyt sitten maalattiin etuoven lukon vaihdossa tulleet naarmut. No ne naarmut saatiin peittoon, mutta kivan appelsiinipinnan saivat aikaan ja uusia naarmuja näkyy maalatussa pinnassa, sekä himmentymää siellä täällä.

Maalaamon esimies sanoi, että appelsiinipinta johtuu siitä että saivat häivitettyä rajat. Eli paskaa jälkeä tuli. On se hauskaa, kun reilut 7 tuhatta mittarissa ja oven pääty tuossa kunnossa. Tietty jäljet ei oven kiinni ollessa näy ulos, mutta tarkkana autonpitäjänä ottaa kyllä silmään.

Ei taida saada siistiä jälkeä muuten kuin maalaamalla koko ovi? Nyt maalattiin n. 10*20 cm alue..Täytyy reklamoida jälleen ja varata uusintaaikaa korjaukseen...Oven lukko ei ole enää temppuillut, joten jotain positiivistakin...

Jmj

Eli liikkeen nuukuus oli tärkeämpi kuin asiakkaan tyytyväisyys.
Huono valinta.
Ne siis maalasivat omassa maalaamossaan.
Kyllä automaalaamo osaa, jos niin halutaan.
Koko ovi olisi pitänyt maalata.
Uskon kyllä, että harmittaa.
Kyllä tuo oma tapauskin tulee aina mieleen, kun autoa pesee.

Huoltopuolen työn laatua olisi liikkeen johdon syytä seurata kuin myös huollon johdon.
TM tekee silloin tällöin pistotestejä eri huoltamoihin.
Tietyt merkkihuollot ovat yleensä pärjännneet.
En tiedä millaiset lie työhönottohaastattelut huolloilla.

Minulla on ollut mahdollisuus olla mukana huoltoa tehdessä ja samalla tutustua työntekijään.
Mukanaolo teetättänee tarkempaan. Yleensä paikallaolo hyväksytään huollon johdon puoleltakin.

Hyvä, että oven lukko saatiin kuntoon.
Toivottavasti ymmärrystä löytyy koko oven maalaukseen.

Jmj

Epes

Lainaus käyttäjältä: Pema - 17.02.14 - klo:17:55
............ Tietty jäljet ei oven kiinni ollessa näy ulos, mutta tarkkana autonpitäjänä ottaa kyllä silmään.

Ei taida saada siistiä jälkeä muuten kuin maalaamalla koko ovi? Nyt maalattiin n. 10*20 cm alue..Täytyy reklamoida jälleen ja varata uusintaaikaa korjaukseen...Oven lukko ei ole enää temppuillut, joten jotain positiivistakin...

Ã,,lä nyt vaan koko ovea mene maalaamaan, ainakaan ulkopuolelta. Tulee varmasti eri värinen kuin muu auto ja sitten harmittaa kahta kauheammin.

Jmj

Välikommentti.

Ymmärtääkseni nykymaalaustekniikalla tehtynä maalaus onnistuu hyvin.
Eroa ei huomaa.

Jmj

Pema

Lainaus käyttäjältä: Jmj - 18.02.14 - klo:13:33
Eli liikkeen nuukuus oli tärkeämpi kuin asiakkaan tyytyväisyys.
Huono valinta.
Ne siis maalasivat omassa maalaamossaan.
Kyllä automaalaamo osaa, jos niin halutaan.
Koko ovi olisi pitänyt maalata.
Uskon kyllä, että harmittaa.
Kyllä tuo oma tapauskin tulee aina mieleen, kun autoa pesee.

Huoltopuolen työn laatua olisi liikkeen johdon syytä seurata kuin myös huollon johdon.
TM tekee silloin tällöin pistotestejä eri huoltamoihin.
Tietyt merkkihuollot ovat yleensä pärjännneet.
En tiedä millaiset lie työhönottohaastattelut huolloilla.

Minulla on ollut mahdollisuus olla mukana huoltoa tehdessä ja samalla tutustua työntekijään.
Mukanaolo teetättänee tarkempaan. Yleensä paikallaolo hyväksytään huollon johdon puoleltakin.

Hyvä, että oven lukko saatiin kuntoon.
Toivottavasti ymmärrystä löytyy koko oven maalaukseen.

Jmj

Joo, omassa peltikorjaamossa/maalaamossa maalasivat. On kyllä surkuhupaisaa hommaa, että merkkihuolto ensin naarmuttaa autoa, sen jälkeen sössitään sen korjaus. Hienon näköinen kun näkyy jopa valumajälkiä.. eli halvalla tekivät työn.

No ilmoitin asiasta että auto on saatava siihen kuntoon kun se oli huoltoon tuotaessa, mutta heidän liikkeessä sitä en suostu enää teettämään. Ammattitaitoinen maalarihan tekee kyllä erinomaista jälkeä.

Ja on totta että nykytekniikalla saadaan maalattua, niin että värieroja ei tule. Avovaimon metallivärillä olevaa autoa on maalattiin ilkivallan vuoksi useita kertoja ja aina jälki oli moitteetonta.

No jos maalaavat oven sisäpuolet kokonaan, sillä homma olisi kunnossa...

Epes

Lainaus käyttäjältä: Jmj - 18.02.14 - klo:17:46
Välikommentti.

Ymmärtääkseni nykymaalaustekniikalla tehtynä maalaus onnistuu hyvin.
Eroa ei huomaa.

Jmj

Siis tällaisella nykytekniikalla maalattuna ei huomaa eroa tehtaan jälkeen?

..............Nyt sitten maalattiin etuoven lukon vaihdossa tulleet naarmut. No ne naarmut saatiin peittoon, mutta kivan appelsiinipinnan saivat aikaan ja uusia naarmuja näkyy maalatussa pinnassa, sekä himmentymää siellä täällä.

Pema

No niinkuin Jmj mainitsi, aivan selvästi huolto yritti selvitä maalauksesta mahdollisimman halvalla työllä. Samanlaisen jäljen olisin melkein saanut itse, jos olisivat antaneet spray-purkin mukaan jolla maalata se.

Eli ei tässä ihan tainnut huipputekniikka olla käytössä:)

Pema

Sama pulju tekee maalauksen uudelleen. Tällä kertaa irrotetaan oviverhoilu ja maalataan koko oven sisäpuoli. Jospa se sitten kelpaisi...

Jmj


Kulinaristi

Lainaus käyttäjältä: Leon_122 - 12.02.14 - klo:15:34
Mikäli haluaa kokeilla, voi kokeilla siirtää yön yli ajamatta ollutta autoa vaikka 10 metriä ja kokeilla lähteekö auto kunnolla käyntiin kun seuraavan kerran sitä käynnistää. Kyllä tästä samasta viasta on ollut puhetta Golf-ketjussakin, eli se jotenkin liittyy näihin uusiin tsi-moottoreihin. Itse en enää tietänkään tuota mokaa tee ja siirrä autoa lyhyttä matkaa.

Tuo oli tuttu juttu myös vuosituhannen alun Opeleille. Ne kesti kylmänä yhden vastaavan siirron kylmänä, mutta jos toisen kerran siirsit, niin seuraavana aamuna ei meinannut saada millään käyntiin. "Liimaventtiiliä" joku joskus syyksi arpoi. Teki siis ainakin kesällä tuota.

Rosso

Käytin eilen leijonaa VW-autossa takuuhuollossa, en saanut tarkkaa listaa tehdyistä töistä mutta ulkomuistista näin:

- Mittariston lasi resonoi, korjattiin jollain huovalla
- Etuvaloumpioiden kosteus pesun jälkeen todettiin nornaaliksi : "haihtuu pois".
- Käsijarrukahvassa kuulemma kuuluu olla pieni välys, onko muilla kahvassa löysää reilu sentti?
- Moottorin sirinä kiihdytettäessä korjattiin lisäämällä turbon hukkaporttiin jousellinen prikka (ilmeisesti tehtaalta tullut korjauskehoitus jos vika ilmenee)
- Joku nitinä oli ilmeisesti korjattu jalkatilasta
- A-pilarien nitinää ei huomattu koeajolla niin sille ei tehty nyt mitään.

Puoli päivää meni korjauksissa että ihan tyytyväinen olen palveluun.

msr

Lainaus käyttäjältä: Rosso - 20.02.14 - klo:22:15
- Käsijarrukahvassa kuulemma kuuluu olla pieni välys, onko muilla kahvassa löysää reilu sentti?
On sellaisen 1-2 sentin verran löysää.
ex:
Leon 5F 1.4TSI 103kW FR -13
Seat Leon 1P 1.2TSI Style -10

Repost

Lainaus käyttäjältä: msr - 21.02.14 - klo:12:14
On sellaisen 1-2 sentin verran löysää.

Mulla ei ole yhtään löysää käsijarrussa.

Repost

Lainaus käyttäjältä: Repost - 21.02.14 - klo:17:08
Mulla ei ole yhtään löysää käsijarrussa.

Voisin tohon vielä lisätä sen verran että käytin auton pesussa kovalla pakkasella ja jätin auton parkkiin sen jälkeen käsijarru päällä.
Seuraavan kerran kun läksin liikenteeseen niin käsijarrukahvassa tuntui selvästi noin 2cm "tyhjä" ja jarrut selvästi hieman laahasivat.
Ajoin auton lämpöseen hetkeksi ja kahvasta hävisi tyhjä ja jarrut lopettivat laahaamisen.

Keano

Seuraava ongelma on se, että navigaattori "jumittui". Eli se ei näytä auton sijaintia, vaan "paikannin" lähti yks kaks menemään ihan omia reittejään ja pysähtyi keskelle metsää. Ei auta nollaukset eikä muutkaan kotikonstit,  kai se on taas liikkeessä poikettava.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy