Passat B8, kokemusperäistä faktaa

Aloittaja Mr Vice, 22.01.15 - klo:09:54

« edellinen - seuraava »

Mika2

Olen itsekin ihmetellyt AirCaren asetuksia. Jos AirCare lukee keltaisella, se on päällä. Jos valkoisella se on pois päältä. Mikäli painat AirCare "nappia", niin sen jälkeen aukeavassa valintaikkunassa on aina rasti. Olen tullut siihen johtopäätökseen että AirCaren tila pitää katsoa AirCare-tekstin väristä - ei sen alta aukeavasta asetusikkunasta.

Tässä kuvassa AirCare poissa päältä:


Tässä kuvassa AirCare päällä:


Voimakkaaseen puhallukseen: Oletko kokeillut Climatronicin eri asetuksia? Jostain valikoiden syövereistä löytyy muistaakseni jotain tällaista: hento, normaali, voimakas.

En pidä vedosta, joten suulakkeiden säätämistä on tullut tehtyä huolella. Sivusuulaketta voi kokeilla kääntää hieman itseen päin, jolloin ilma ei törmää ikkunaan ja kimmahda siitä olkapäähän vaan solahtaa olkapään ja oven välistä. Muitakin konsteja on, mutta jätetään tää säätö ammattilaisille  :P

Arcca

Lainaus käyttäjältä: Mika2 - 09.04.18 - klo:18:54
Voimakkaaseen puhallukseen: Oletko kokeillut Climatronicin eri asetuksia? Jostain valikoiden syövereistä löytyy muistaakseni jotain tällaista: hento, normaali, voimakas.

Komppaan tätä.
Itse pidän vedon pelon takia kesällä tuota alinta asentoa, ja talvella keskimmäistä. Ja talvitakki nyt sattuu useimmitenn olemaan päällä talvella niin ei olkapäässä tunnu mitään  ;).

Tämä säätö löytyy muuten tuosta ilmastoinnin keskimmäisen pyöreän napin alareunassa olevan "menu":n alta heti ensimmäisenä.
VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

Anthracite Grey

Itselläni on kans talvella tuo normaaliasetus ja kesällä hento, juurikin tuon vedon takia. Kesällä mielestäni ilma vaihtuu hennollakin asetuksella riittävän hyvin. Jos ob kosteaa niin nostan puhallusta manuaalisesti

Aircare:mielestäni se toimii vaan tovin kun painaa aircaresta juuri ja symboli muuttuu keltaiseksi. Ei se ole koko aikaa päällä. Automaattinen sisäilmankierto on asia erikseen.

icecold

Itse tykkään pitää kesällä normaalitasolla puhallusta ja talvella pidän voimakkaalla, pidän suulakkeet aina täysin auki ja suuntaan niin että ei tule suoraan päin mutta niin että on mukava olla, huomasin myös nyt ensinmäisen talven aikana että passat puhaltaa kylmällä säällä lämmintä pelkästään tuulilasille jalkoihin sekä vain sivusuulakkeista eikä ollenkaan keskeltä

nyt kun on lämpimämpää niin kylmää tulee kaikkialta myös keskeltä, tätä en ymmärrä miksi ei puhalla lämmintä keski ja takapenkin suuttimista automaatilla ja sitten manuaali säädöllä kyllä?

Seva

Auton vaihto lähestyy. Nyt on tarjottu mm. seuraavia: Skoda Octavia Combi 1.5TSI DSG Style ja VW Passat Variant 1.4TSI (125hv) DSG Comfortline. Kun laitan molempiin mukaan pakolliset (itselleni) lisävarusteet, hintaeroa näille jää vajaa 2000e, Passat kalliimpi. Sitten on tietysti pieniä varuste-eroja siellä täällä (toisessa vakiona, toiseen ei saa rahallakaan), mutta niitä en ole huomioinut. Sitten jää jäljelle vain ominaisuudet vastaan ominaisuudet.

Kumman ottaisitte ja miksi?
Passat B8 Variant 1.5 TSI DSG Highline EX: Passat B8 Variant 1.4 TSI DSG Comfortline, Octavia III Combi 1.4 TSI Elegance -13, Passat 3C Variant 1.8 TSI Comfortline -08

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Seva - 20.04.18 - klo:16:30
Auton vaihto lähestyy. Nyt on tarjottu mm. seuraavia: Skoda Octavia Combi 1.5TSI DSG Style ja VW Passat Variant 1.4TSI (125hv) DSG Comfortline. Kun laitan molempiin mukaan pakolliset (itselleni) lisävarusteet, hintaeroa näille jää vajaa 2000e, Passat kalliimpi. Sitten on tietysti pieniä varuste-eroja siellä täällä (toisessa vakiona, toiseen ei saa rahallakaan), mutta niitä en ole huomioinut. Sitten jää jäljelle vain ominaisuudet vastaan ominaisuudet.

Kumman ottaisitte ja miksi?
Itsellä vertailu on Ocu3 RS:n ja Passat GTE:n välillä, enkä tuolla perusteella miettisi hetkeäkään, vaan valinta olisi ilman muuta Passat, joka on näistä paljon mukavampi ja viimeistellymmän oloinen. Passatin facelift on jo ovella ja se voi olla yksi vaihtoehto.

B8VW

Pari vuotta ja rapiat 80000km takana.
Toisen takaoven lukko on vaihdettu takuuseen, muuten on matka ollut vaivatonta.
Tai no, jakohihnahan meni vaihtoon 45000km kohdalla, mutta sehän on tätä "Oulun seudun tautia"... Onneksi on liisari niin siinäpähän vaihtelevat.
VW Tiguan 1.4TSI ehybrid Style (2023)
MB GLC 220d 4matic A Premium Business AMG styling (2016)

r_p

1000km Alltrackillä takana ja aurinko paistaa. Ainoa pilvi taivaalla on ilmeisesti Suomessa ikuinen rengasmeluongelma. Perusrengasmelu on ihan ok, mutta sitten ne kunnon kevätkarkeat kohdat niin jessus mikä jyrinä tulee runkoa pitkin läpi. Rengspaineet pudotin 2,4 kun tyhjänä pääosin ajelen, mutta ei sekään paljoa auttanut. Jotenkin luulin, että tässäkin asiassa olisi edistytty ajan saatossa, mutta ei... 225/55R17

Seva

Lainaus käyttäjältä: Seva - 20.04.18 - klo:16:30
Auton vaihto lähestyy. Nyt on tarjottu mm. seuraavia: Skoda Octavia Combi 1.5TSI DSG Style ja VW Passat Variant 1.4TSI (125hv) DSG Comfortline. Kun laitan molempiin mukaan pakolliset (itselleni) lisävarusteet, hintaeroa näille jää vajaa 2000e, Passat kalliimpi. Sitten on tietysti pieniä varuste-eroja siellä täällä (toisessa vakiona, toiseen ei saa rahallakaan), mutta niitä en ole huomioinut. Sitten jää jäljelle vain ominaisuudet vastaan ominaisuudet.

Kumman ottaisitte ja miksi?

Vastaan itselleni: Otin Passatin, mutta en siksi, että Octavia olisi ollut huono auto. Tämä oli monen asian summa ja tähdet vain nyt sattuivat olla siinä asennossa, että Passat jäi käteen. Nyt on vasta alle 500 km ajettu, joten mitään perusteellisia käyttökokemuksia on turha antaa (ja onhan niitä tällä forumilla jo ollut). Ensivaikutelma on kuitenkin tärkeä, koska kilometrien myötä kuski alkaa tottua autoon ja auto kuskiin. Nyt ensivaikutelmat (2013/14 Octaviaan verrattuna) ovat:

- kevätkarkealla asfaltilla Passat selvästi hiljaisempi
- ottaa terävät röykyt sivistyneemmin kuin Octavia
- kulkee tuulisellakin kelillä suoraan, ei tarvitse paimentaa
- ErgoComfort kuskin istuin tarjoaa ainakin meikäläinen vartalolle paremman ajoasennon kuin Ocun perusistuin (joka sekään ei ole huono)
- ilmastointilaite vaikuttaa tehokkaammalta kuin Ocussa, mutta totuushan selviää lähiaikoina jos sääennusteet pitävät paikkansa

Nämä siis verrattuna 2013/14 Ocuun. Asiat ovat voineet muuttua sen jälkeen (= FL)?

Passat B8 Variant 1.5 TSI DSG Highline EX: Passat B8 Variant 1.4 TSI DSG Comfortline, Octavia III Combi 1.4 TSI Elegance -13, Passat 3C Variant 1.8 TSI Comfortline -08

B8VW

Lainaus käyttäjältä: B8VW - 08.05.18 - klo:10:03
Pari vuotta ja rapiat 80000km takana.
Toisen takaoven lukko on vaihdettu takuuseen, muuten on matka ollut vaivatonta.
Tai no, jakohihnahan meni vaihtoon 45000km kohdalla, mutta sehän on tätä "Oulun seudun tautia"... Onneksi on liisari niin siinäpähän vaihtelevat.

Niin ja pitihän se takalasikin vaihtaa kun halkesi itsekseen (?)
VW Tiguan 1.4TSI ehybrid Style (2023)
MB GLC 220d 4matic A Premium Business AMG styling (2016)

J

Lainaus käyttäjältä: r_p - 08.05.18 - klo:12:52
1000km Alltrackillä takana ja aurinko paistaa. Ainoa pilvi taivaalla on ilmeisesti Suomessa ikuinen rengasmeluongelma. Perusrengasmelu on ihan ok, mutta sitten ne kunnon kevätkarkeat kohdat niin jessus mikä jyrinä tulee runkoa pitkin läpi. Rengspaineet pudotin 2,4 kun tyhjänä pääosin ajelen, mutta ei sekään paljoa auttanut. Jotenkin luulin, että tässäkin asiassa olisi edistytty ajan saatossa, mutta ei... 225/55R17

Olen ajanut vajaaseen kahteen vuoteen 80tkm Alltrackilla. Alla oli ensin Pirelli Scorpion STR:t ja nyt Michelin Primacy4:t. Jälkimmäiset hiljensivät merkittävästi ajomelua, rengaskoko 235/50/18. Tien karkeudelle ei voi mitään mutta rengasmelua voi näköjään vähentää renkasmerkkiä vaihtamalla -jopa Passatissa. Autossa oli ensiasennusrenkaina 245:t, ne vasta meluisat olivat.
A6 Allroad -17

Karmat

1.4tsi 25tkm mittarissa ja tänään tuli ilmoitus:”tarkista öljytaso”  ::)

jarsiv

1.6tdi on uusi tuttavuus. Testasin manuaalia ja tarkkakorvaisena kuulee, että esim. 2-vaihteella ajaessa 20-30km/h kuuluu jostain moottorin toimilaitteesta tai itse moottorista rohinamaista ääntä. Vain jos kaasupolkimella pyytää hitusenkin enemmän tai vähemmän soppaa kuin tuo pieni vauhti vaatii. Jos nilkan asettaa sopivaan asentoon vauhdin vaatimaan polttoainemäärään nähden, ei ääntä kuulu.

Pikku tdi cr ei ole tuttu. Mistä komponentista mahtaa ääni tulla? Polttoainejärjestelmä, pumppu?

Oletan ettei ulos kuulu mitään, vain sisälle jos keskittyy asiaa kuuntelemaan.
VCDS apua
Passat 3C Luxline 1.9TDI
Passat B8 1.6TDI

Enhancer

Paljonko ajettu? Jos yli 100tkm niin heittäisin kaksoismassavauhtipyörän, kuuluu kyllä tyhjäkäynnillä pyöränkotelossa, voimistuu jos toinen kuski vaikka nostaa kytkintä vähän jarruja vasten paikallaan.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

jarsiv

Tasan 100tkm.
Ei kuullostanut kaksoismassalta. Pari viallista olen 3C:ssä kuullut. Mutta joltain resonoivalta ääneltä ja rahisevan sekoitteelta se kuullosti.
VCDS apua
Passat 3C Luxline 1.9TDI
Passat B8 1.6TDI

passo_s

1.6 TDi, miten öljytason hälytys on tehty kun tikku on kuiva ja auto ei huutele lisää öljyä? Auton mukana tuli Castrolia ja sitä meni 29 tkm kohdalla 1l ja tikku oli silloin kuiva. Nyt on 30 tkm huollosta mukaan annettu jokin harmaa 1l öljypullo, jossa ei sanaakaan Castrolista.

akk

^ eikö tullut infotauluun mitään ilmoitusta öljynvaihdosta/huollosta ? Miten sitten hoksasit tarkastaa öljyn tason juuri ennen huoltoa, jos sitä et ennen ollut tehnyt ?
Arteon Shooting Brake ehybrid 2021

passo_s

Kirjoitin väärin, kyllä hälytys tuli että lisää öljyä, mutta kun tikun otin niin edes kärki ei kastunut öljyyn. Tikusta tarkistin heti kun ilmoitus tuli.

passo_s

Tänään huomasin että repsikan oviaukon tiiviste on kauttaaltaan halkeamilla. Halkeamat ovat rajoittuneet tiivisteen pintaan, eivät ole kokonaan läpi menneet, mutta halkeamaa on paljon.

VWVW

Tuli tänään yllätyksenä Passatin turvajärjestelmän toiminta jota en tiennyt autossa edes olevan olemassakaan. Passat B8 on 2015 ostettu, mutta vuoden 2016 mallia. Olin aiemmin huomannut, että mittaristossa näkyy joskus, kun etäisyys esimerkiksi edellä ajavaan auton on aika lyhyt oman auton ääriviivat ja sen ympärillä muistaakseni jotain katkoviivoja ja samalla kuuluu hälytysääni. Tänään siis edelläni ajava auto oli kääntymässä edessäni kaupunkinopeudella oikealle ja en oikeastaan lainkaan hiljentänyt hänen perässään, kun ajattelin hänen kääntyvän edestäni pois ennen kuin saavutan hänen autonsa perän, mutta auto edessäni tekikin lukkojarrutuksen ja ennen kuin ehdin painaa jarrua pärähti hälytysääni päälle ja autoni teki itsestään lukkojarrutuksen. En siis ehtinyt itse painaa jarrua vaan auto teki tämän kaiken automaattisesti. Olin joitakin lisävarusteita mukaan rastittanut mutta en tietääkseni tätä.


Mika2

Minulla oli vastaava tilanne, mutta törmäys ei ollut aivan näin lähellä, joten hälytysääni ei vielä lähtenyt soimaan. Painoin jarrupoljinta kevyesti, mutta auto tekikin yllätyksekseni lähes täysjarrutuksen.

Arcca

Lainaus käyttäjältä: VWVW - 16.06.18 - klo:18:39
Olin joitakin lisävarusteita mukaan rastittanut mutta en tietääkseni tätä.

Front Assist on käsittääkseni vakiona.

VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

akk

Taitaa olla vakiona. Testattu että myös toimii.
Arteon Shooting Brake ehybrid 2021

Skoda85

Omat kokemukset ensimmäisestä Volkswagenista  koskaan.

Tovi sitten ostin sedan Passatin B8 2015. 1.6 tdi. Highline varustelulla ja muutamalla lisäkilkkeellä höystettynä. Löytyy myös DSG. Oli myös uudet 18” kesävanteet ja renkaat. Talvivanteet originaalit VW 17” kitkoilla.

Autolla ajettu ostohetkellä 100 000km. Ensikatsastettu nyt. Huollettu merkkiliikkeessä.

Huomioita:

- Laatu ja varusteet ovat kyllä hyvällä tasolla, tovi sitten luin artikkelin Passat 2015 vs Audi A6 2015, jonka Passat vei selvästi. Teknavin tekemä artikkeli. Oli helppo uskoa artikkelin tulos kun Passatin on ostanut
- DSG toimii hyvin, sata kertaa parempi kuin esim. Volvon 8-lovinen Geartronic

Aika vähän huomioita kun vasta 2000km takana.

Kaikenkaikkiaan tämä on varsinkin tällä Highlinevarustelulla, mustalla värillä ja tummilla laseille upean näköinen (sopivasti vielä vaalea sisusta)

Palaan aiheeseen kun on  10000km ajettuna.

passo_s

Onko joku koodauttanut takavalot päälle kun valovalitsin on auto asennossa? Paljonko maksoi? Laakkonen vetosi EU pykälään että ei saa koodauttaa.  Kia tuo autot Suomeen siten että niissä palaa aina takavalot kun auto liikkuu.

TeroPee

Koodasin ihan itse takavalot päälle (ja vähän muutakin) näillä ohjeilla: https://www.stemei.de/pages/coding/vw-passat-b8.php
Torni hakusessa / bensa-avo-V8 / Q7 4.2 V8 TDI ja muutama muukin hölmö laite.

passo_s

Venäjänkielisillä ohjeilla voisin pärjätäkin, mutten saksankielisillä.

Enhancer

Kannattaa samalla kysyä josko jostain löytyisi edullisesti sellaiset 80-luvun henkeä huokuvat keltaiset huomiovalot? Jos noita ylimääräisiä lamppuja kerran menneisyyden muisteluissa haluaa polttaa perässäkin?
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

jonatz79

Itsellä on alla talvella ostettu uusi Passat Variant B8. Muuten kohtuu hiljainen auto mutta kuljettajan oven natina ja napsuminen uudesta saakka on käynyt hermon päälle. ,,änilähde juuri korvan kohdalla.

Soitin jo Laakkoselle, että auto tulee takuuhuoltoon korikorjaamolle. Kuitenkin tässä välissä ennen kuin sain aikaiseksi viedä autoa huoltoon, huomasin että natina ja napse loppui sateella. Kas kun on poutaa keväällä 2 kk putkeen. Siitä päätelmä, että vesi vie kitkan ja vika ei ole ovessa vaan tiivisteissä. Etenkin kuminen tiiviste kuljettajan ja takaoven lasien kohdalla vaikutti olevan syyllinen. Nihkeämpää kumia mitä muut oven tiivisteet.

Selailin palstaa ja neuvoja oli monenlaisia. Vaikuttaisi kuitenkin siltä että pelkästään tiivisteiden kunnollinen puhdistus auttoi. Valmistajat ei suosittele esimerkiksi silikonia, koska itse silikonikin voi aiheuttaa natinaa. Hieman yllätti että "korjaus" oli näinkin yksinkertainen.  Tiedoksi myös muille jotka saman ongelma kanssa painii. Välttämättä ei tarvitse alkaa ovea availemaan.
Golf VI Variant 1.4 TSI Comfortline -11
Passat B8 Variant 1.6 TDI Comfortline -17
Passat B8 Variant 1.4 TSI (DSG) Comfortline -18

Seva

Lainaus käyttäjältä: jonatz79 - 03.07.18 - klo:16:32
Itsellä on alla talvella ostettu uusi Passat Variant B8. Muuten kohtuu hiljainen auto mutta kuljettajan oven natina ja napsuminen uudesta saakka on käynyt hermon päälle. ,,änilähde juuri korvan kohdalla.

Soitin jo Laakkoselle, että auto tulee takuuhuoltoon korikorjaamolle. Kuitenkin tässä välissä ennen kuin sain aikaiseksi viedä autoa huoltoon, huomasin että natina ja napse loppui sateella. Kas kun on poutaa keväällä 2 kk putkeen. Siitä päätelmä, että vesi vie kitkan ja vika ei ole ovessa vaan tiivisteissä. Etenkin kuminen tiiviste kuljettajan ja takaoven lasien kohdalla vaikutti olevan syyllinen. Nihkeämpää kumia mitä muut oven tiivisteet.

Selailin palstaa ja neuvoja oli monenlaisia. Vaikuttaisi kuitenkin siltä että pelkästään tiivisteiden kunnollinen puhdistus auttoi. Valmistajat ei suosittele esimerkiksi silikonia, koska itse silikonikin voi aiheuttaa natinaa. Hieman yllätti että "korjaus" oli näinkin yksinkertainen.  Tiedoksi myös muille jotka saman ongelma kanssa painii. Välttämättä ei tarvitse alkaa ovea availemaan.

Minulla oli aikanaan Passat Variant 3C vm. 2008. Siinä oli täsmälleen sama ilmiö. Tiivisteiden natina katosi aina sateella tai auton pesun jälkeen joksikin aikaa. Tosiaankin kannattaa olla varovainen mitä niihin tiivisteisiin laittaa jos laittaa mitään. Silikoni tms. voi ainoastaan pahentaa tilannetta.

Nyt alla on Passat Variant B8 vm. 2018, kilometrejä takana noin 10 000. Vielä ei ole tiivisteistä natinaa kuulunut vaikka oli keväällä erittäin pitkä kuiva kausi. Olin kuvitellut, että natinoista olisi jo päästy eroon, mutta ilmeisesti ne kuuluvat brändiin samalla tavalla kuin analoginen kello kojelaudassa.

Noin muuten olen ollut autoon erittäin tyytyväinen sekä yleisesti että ylimääräisten häiriöäänien suhteen. Ainoana moitteena apukuskin puoleisesta takaovesta kuuluva sirinä silloin kun alla karkea asfaltti ja nopeutta yli 80 km/h. En osaa sanoa kuuluuko ääni oven sisältä vai pintapaneeleista. Täytyy tutkia tarkemmin sitten jos ärsytyskynnys alkaa ylittyä pysyvästi.

Passat B8 Variant 1.5 TSI DSG Highline EX: Passat B8 Variant 1.4 TSI DSG Comfortline, Octavia III Combi 1.4 TSI Elegance -13, Passat 3C Variant 1.8 TSI Comfortline -08

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy