Passat B8, kokemusperäistä faktaa

Aloittaja Mr Vice, 22.01.15 - klo:09:54

« edellinen - seuraava »

spr

Itsellä on kyllä DSG:stä nyt reilun 10k kilometrin jälkeen enimmäkseen positiivista sanottavaa. Asiaan varmasti vaikuttaa neliveto (280hp 4motion Variant siis alla). Mutta esim hidas ryömitys ei tuota mitään ongelmia, eikä tietty myöskään mäkilähdöt. Sen allekirjoitan, että vaihteisto tykkää ajella melko isolla vaihteella. Eli jos vaikka 60km/h lähdet kiihdyttelemään, se saattaa iskeä kakkosen silmään ja lähteä aika räväkästi. Siksi aika usein motarin rampeissa ja joskus ohituksissakin tykkään vaihdella manuaalisesti. Mutta aika hyvin tuohon on kyllä kaasujalkakin jo tottunut, eli jos ei ole tarkoitus kiihdyttää lusikka etummaisena niin sit painetaan kaasua hiukan varovammin. Kesäkeleillähän tuo ei ole edes mikään ongelma, mutta talviliukkailla välillä arveluttaa mitä tapahtuu jos auto päättää iskeä nastan lautaan.

Ihan nitinätön tuo ei kyllä ole, mikä 60kEUR autossa häiritsee jonkin verran. On se paljon parempi kuin edellinen vm2008 Variant, mutta silti tuntuu että jostain takaovien tienoilta kuuluu joskus ritinöitä epätasaisella tiellä - etenkin kunnon huonosti auratussa pottupellossa - ja joskus jostain etuosastakin. En ole löytänyt mitään yhtä tiettyä kohtaa joka ääntelisi aina. ,,äntelyistä Laakkonen oli ainakin alun perin sitä mieltä että feature, ei bugi, joten ei korjata. Katsotaan jos joku paikka alkaa ääntelemään jatkuvasti. Pari kertaa ääni on selkeästi paikallistunut sivulasien saumoissa olleisiin jääkimpaleisiin. Ja Variantin peräkontin kangaspeitto varmaan terävimmissä töyssyissä ääntää myös, sille ei varmaan oikeastikaan voi mitään.

icecold

Itse heitän myös sen verran että my17 ja 1.4tsi dsg ja toiminut 26400km loistavasti (n 9 kk sitten otettu uutena), ei voi valittaa,auto ei nitise ja natise ja on sopivan hiljainen omaan makuun, 3900km ensinmäiseen huoltoon sitä siis odotellessa

passo_s

1.6 TDi, 2017, 16 tkm kohdalla korjattiin alipaineletkun reititys, oli menny ilmeisesti hieman luttuun. Moottorin vikavaloa poltteli ja samalla tehot hävisivät. Taas toimii.

redcloud

Lainaus käyttäjältä: Herr K - 08.01.18 - klo:18:53
Ohjaus on normaalitilassa myös omasta mielestä turhan herkkä etenkin motarilla, joten olen käyttänyt Individual-ajotilaa ja laittanut siihen ohjauksen asetukseksi Sport. Ohjaus on mielestäni Sportilla selvästi jämäkämpi ja vaeltelu loppui omalla kohdalla tuota asetusta muuttamalla. Tietty renkaillakin on jonkin verran vaikutusta ohjaustuntumaan.

Testasin tätä kun ajelin moottoritiellä pidempää siivua. En huomannut oikeastaan mitään eroa ohjaukseen. Kokeilin sekä sport-modea, että individualista vain ohjaukselle sport - ei mitään vaikutusta. Jos jotain eroa oli, niin väitän, että plaseboa oli.
Mitä tuon asetuksen pitäisi teknisesti tehdä edes? Kaupunkinopeuksissakaan ei havaitse eroa..

Nyt huomasin, että kuskin ovesta tai B-pilarista kuuluu melkoisen ärsyttävää napinaa. Onko näitä saanut takuun piikkiin korjailtua?

Koukku on edelleen asentamatta ja taidan ehkä sittenkin taipua ostamaan VW:n koukun. Laakkosella väittivät kivenkovaan, että tarvikeasentajat eivät pysty autoa ohjelmoimaan, koska vaatii koukun mukana tulevan koodin, että lähtee hommat toimimaan autossa. Toki voisi asennuksen jälkeen toimittaa auton viralliselle huollolle ohjelmointiin, mutta en tiedä viitsiikö nähdä vaivaa. Tarvikekoukku on 400e halvempi, mikä on rahaa sekin. Samalla mainitsivat, että jos koukku asennetaan väylään kiinni, niin mahdollisten ongelmien tultua voi tulla mietintää mikä vaikuttaa takuuseen ja mikä ei. Samaa puhuivat jos sähköt vain ryöstetään sieltä täältä. Toki varmasti yrittävät vain pelotella ja saada ostamaan orggiskoukun.

Herr K

Ainakin omassani ohjauksen Sport-asetus muuttaa ohjauksen jäykemmäksi. Tuolloin ohjaus ei ole niin herkkä ja mielestäni tuolloin auto on vakaampi ajaa. Ei se ero suuren suuri ole, mutta huomattava kuitenkin.

-Jussi
VW Passat Variant GTE

passo_s

Miten Passatissa käy kun siihen liittää led valoin varustetun peräkärryn? Joissakin autoissa vikamuistiin tulee nippu hälytyksiä kun auto valittaa peräkärryn valoista yksitellen, kun ei ymmärrä led valojen vähäistä vastusarvoa.

Tuumas1

Lainaus käyttäjältä: Herr K - 11.01.18 - klo:19:14
Ainakin omassani ohjauksen Sport-asetus muuttaa ohjauksen jäykemmäksi. Tuolloin ohjaus ei ole niin herkkä ja mielestäni tuolloin auto on vakaampi ajaa. Ei se ero suuren suuri ole, mutta huomattava kuitenkin.

Olen samaa mieltä. Eron huomaa hyvin varsinkin puuskittaisessa sivutuulessa ajaessa.

fleetwood

Lainaus käyttäjältä: redcloud - 11.01.18 - klo:13:21
Nyt huomasin, että kuskin ovesta tai B-pilarista kuuluu melkoisen ärsyttävää napinaa. Onko näitä saanut takuun piikkiin korjailtua?

Huomasin saman asian heti kun sain omani. Auto ei nitise tai natise, mutta jostain kuskin oven (ja mahdollisesti muiden ovien) sisältä kuuluu jotain ääntä ajettaessa epätasaisella pinnalla. Napina voisi olla ihan hyvä sana, nitinää se ei ole. ,,äni ei ole periaatteessa häiritsevä, mutta edellisissä Audeissa ei kuulunut mitään vastaavia.



Passat GTE Variant

redcloud

Lainaus käyttäjältä: fleetwood - 12.01.18 - klo:09:04
Huomasin saman asian heti kun sain omani. Auto ei nitise tai natise, mutta jostain kuskin oven (ja mahdollisesti muiden ovien) sisältä kuuluu jotain ääntä ajettaessa epätasaisella pinnalla. Napina voisi olla ihan hyvä sana, nitinää se ei ole. ,,äni ei ole periaatteessa häiritsevä, mutta edellisissä Audeissa ei kuulunut mitään vastaavia.

Kyllä vain, ei nitinää vaan ihan kuin jokin naputtaisi peltiä vasten. Tuo ääni ehkä poistuu kun auto lämpenee kunnolla/ollut hallissa. Pitää vielä seurata.

Onko kukaan hoitanut vastaavia takuuseen?

akk

^ Nuo äänen paikantamiset ovat kyllä pirullisia ja ovat ainakin minulla vaatinut jonkun sattuman että todelinen äänenlähde on selvinnyt; yhdessä rankalaisautossa kuullosti että kuskin ovesta tulee epätasaisella tiellä sirinää. Oven verhoilut ja sisuskalut purettiin, liimailtiin ja kiinitettiin uudestaan, mutta ääni ei poistunut. Kerran sitten autoa imuroidessa satuin olemaan kyykistynyt avoimen takaoven luona ja ”paiskasin” kuskin oven kiinni..,ja siinä se ääni oli miltei korvan juuressa..turvavyön rulla joka oli kuskin penkin vieressä lattialla. Se vaihdettiin ja ääni katosi.
Toinen tapaus oli edellisen auton kanssa. Epätasaisella tiellä, kuullosti että koetaulun keskeltä, radion paikkeilta kuuluu jonkinmoista muovista ”helinää” . ,,änen lähdettä selvitettiin korjaamolla ja kavereiden voimin..ei selvinnyt. Kun sitten tuulilasi aikanaan vaihdettiin, ääni hävisi ! Selvisi että ääni oli tullut tuulilasin yläosassa olevien sadetunnistimien yms. kameroiden suojakotelon sisältä, siellä oli ollut osat jo tehtaalla tullessaan löysällä.
Arteon Shooting Brake ehybrid 2021

Arcca

Lainaus käyttäjältä: redcloud - 12.01.18 - klo:13:17

Onko kukaan hoitanut vastaavia takuuseen?

Minulla B8 Passatissa pärisi kuskin ovi ajoittain hiekkatiellä ajettaessa uudesta asti. Korjasivat takuuseen kun mainitsin ongelmasta huollon yhteydessä. Se kuskin oven verhoilu oli ollut yhdestä kohtaa, käsittääkseni takayläkulmasta, irti kiinnikkeestään.

Tuon korjauksen jälkeen ei ylimääräisiä ääniä juuri ole ollut, mitä nyt normaali perinteinen moka; aurinkolasit siellä kotelossaan katossa välillä helisee.

On tämä B8 parempi kun entinen malli nitinöiden suhteen. Kohta muuten pyörähtää 100 tkm mittariin, itsellä ollut alusta asti.
VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

jalkkis

Onkohan B8-Passatissa mitään erityistä heikkoa kohtaa? 3C:ssa oli mm. maalaus / sinkkikuplaongelmat ja tietysti TSI + DSG -ongelmat ja TDI-puolella päästöhässäkkä. Nämä vaivaavat myös B7:ssa.

Olen "sivusilmällä" seurannut B8-keskusteluja ja mitään vastaavaa en ole lukenut mutta olenko missannut jotain. Malli  on ollut ajossa reilun 3 vuotta, joten luulisi heikkouksien jo olevan jo tiedossa.

Itseä kiinnostaa lähinnä (käytännön syistä mopo-)TSI + DSG.

Herr K

Omalla Passatilla takana nyt 11 kk ja n. 16 tkm. Toistaiseksi matka on taittunut ilman ongelmia ja olen edelleen tyytyväinen tähän kulkupeliin. Kulutus on ollut n. 6 l/100 km koko ajan, joskin pakkasilla tulee muutama desi lisää. Oma ajo on pääasiassa työmatka-ajoa pääkaupunkiseudulla ruuhka-aikoina, joten lukema on ihan ok. Maantiepätkillä tasaisella nopeudella pääsee sitten lähemmäs 5 l/100 km kulutusta.

Varusteista:

- Tämä on ensimmäinen autoni, jossa on webasto ja siihen olen kyllä todella tyytyväinen. Hyvin suurella todennäköisyydellä ruksaan webaston kyllä seuraavaankin, sillä on se vaan mukava verrattuna lohkolämppäriin. Kaukosäätimen kantama on ollut itselle riittävä, tosin eipä välimatkaa kotoa parkkipaikelle ole kuin 30-40 m.
- Navigaattori on ollut aika vähäisessä käytössä, mutta ajaa kyllä asiansa. Tosin navigointi Google Mapsilla Android Auton kautta on kyllä mielestäni mukavampi ja jonkin verran sujuvampi käyttää. Muuten tuo radio/navigaattori on toiminut ilman ongelmia eikä joillakin muilla ilmenneitä näytön pimenemisiä tms. ole ainakaan vielä ilmennyt. Car-Netiä tuli kokeiltua kerran, mutta sen verran takkuista oli, että en ole jaksanut sen jälkeen uudelleen.
- Ledivalot on ihan ok, mutta saisi ne paremmatkin olla. Kävin syksyllä säädättämässä liikkeessä niiden suuntausta, koska näyttivät liian lähelle. Kantama parani, mutta ei edelleenkään ole erityisen pitkä. Pääasiassa tulee ajeltua valaistuja teitä, mutta pidemmillä reissuilla lisävalo olisi kyllä mukava.
- Sähköinen takaluukku on mukava, mutta kaukosäätimestä avatessa tuleva piippaus ärsyttää. Sen saa ilmeisesti koodattua pois, tosin eivät varmaankaan liikkeessä sitä suostu tekemään.
- Avaimeton käynnistys on myös mukava perinteiseen tottuneelle, mutta seuraavaan täytyy varmaan ruksata kunnon kessy
- DSG. Itselläni tämä on toinen auto, jossa on DSG ja olen kyllä tyytyväinen. Ehkä olen jo tottunut sen toimintaan, mutta esim. ryömittäminen ruuhkassa ei tuota itselleni ongelmia. Ainoa heikkous on se, kun hidastaa esim. risteykseen ja sitten pitäisikin alkaa kiihdyttämään, niin laatikko saattaa hetken arpoa

Kaiken kaikkiaan olen siis tyytyväinen. Mitään heikkouksia ei ole toistaiseksi tullut vastaan eikä ainakaan vielä ole kuulunut hälyääniä mistään (koputetaan puuta).
VW Passat Variant GTE

passo_s

Takaiskari oikealla ilmeisesti kolisee, tarvii huomenna kurkata onko märkä. 19 tkm mittarissa.

Pasima

Hei

Onko kellään ollut GTE passatin äänentoisto järjestelmän kanssa ongelmia.
Meillä on se missä ei ole niitä nappuloita ollenkaan,
Niin se ääni ailahtelee ihan miten sattuu ajon aikana.


Enhancer

Onko sinulla ajonopeuden mukaan säätyvä äänenvoimakkuus kuinka herkällä? Täysillä ollessaan äänenvoimakkuustason vaihtelu on aika huomattavaa.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

Pasima

On pois päältä kokonaan, silti vaihtelee.

VW-Variantti

Neliveto-Passatissa kolahtaa takana, kun kiihdytyksessä takapyörät osuu pitävämmälle paikalle.  Onko muilla vastaavaa ongelmaa? Huollossa asentaja epäili takatukivarsien liikkuvan eteenpäin kohti kiinnityskoteloa, jolloin rauta osuu rautaan. Tukivarren kumit on ehjät, mutta rako on melko pieni n. 6mm normaalioloissa. Ajettu runsaat 33tkm. Normaaliajossa ei kuulu kolahdusta. Voisiko olla muita syitä?

J

Pk-seudun -15 pakkanen on liikaa Passatilleni. Digimittaristo on kuin amerikan jouluvalot. Mäkilahtöavustimen häiriö, auki olevan oven varoitus, vaihdevipu asentoon P jne jne. Kokoojakadulla 40km/h vauhdista löi kässärin päälle. Kuskin oven ulkokahva toimii jos toimii. Ilmeisesti kuskin oven häiriö on yleinen? Vaikuttaa moneen asiaan.
Kampiakselin stefa vaihdettiin 90tkm kohdalla, nitinöitä ja kolinoita siellä täällä. Ulosjouston paukahdus on melkoinen, lienee enemmän ominaisuus näissä VW-Seat -tason autoissa ainakin jonkun testin perusteella.
A6 Allroad -17

Sokka

Lainaus käyttäjältä: J - 20.02.18 - klo:09:26Kuskin oven ulkokahva toimii jos toimii. Ilmeisesti kuskin oven häiriö on yleinen? Vaikuttaa moneen asiaan.

Konsernin kiesejä talvisin vaivaava kuskin oven ulkokahvavika täyttää kohta 20 vuotta. Kakkukahvin paikka siis. Itsellä B7 joka tekee tuota samaa. Ilmeisesti kunnon talvitestit on jäänyt VAGilla säästösyistä tekemättä tuon samaisen ajan?

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: Sokka - 20.02.18 - klo:10:55
Konsernin kiesejä talvisin vaivaava kuskin oven ulkokahvavika täyttää kohta 20 vuotta. Kakkukahvin paikka siis. Itsellä B7 joka tekee tuota samaa. Ilmeisesti kunnon talvitestit on jäänyt VAGilla säästösyistä tekemättä tuon samaisen ajan?

B7 audin 5,5 vuotta kestäneen yhteiselon aikana ei kertaakaan ollut ovet jäässä tiivisteistä ja kaikki kahvat toimi ulkoa ja sisältä joka kerta. Nyt VW:n omistajana ensimmäistä talvea ja parina aamuna joutunut miettimään että minkä oven kahvan riuhdon rikki kun tiivisteen niin jäässä ettei yksikään ovi aukea.. Yhtenä aamuna myös joutunut pitämään apparin ovea kädellä kiinni, aukesi hienosti mutta kiinni ei enää pysynyt kuin vasta perille päästyä..

BTW on muuten 20v tainnut tulla jo täyteen  :D kaverilla aikanaan 3-korinen Golf jossa oli talvella sidontaliina mukana että saa oven pysymään kiinni  ;D
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

Sokka

Mulla Passat B7 alla. Kenties Audit on sittenkin käyty Lapissa testaamassa, jos ulkokahvat toimivat moitteetta. Mutta ei sitten viitsi inssit jakaa tietoa loppugroupille. Mulla tiivisteet eivät ole jäätyneet, kun olen ne pesun jälkeen kuivanut ja vetäissyt AG:n vinyl&rubber carella läpi, mutta toi ulkokahva on kyllä surkuhupaisa tapaus. Ikävä kuulla että ongelma jatkuu yhä edelleen B8-kopassa.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: J - 20.02.18 - klo:09:26
Pk-seudun -15 pakkanen on liikaa Passatilleni. Digimittaristo on kuin amerikan jouluvalot. Mäkilahtöavustimen häiriö, auki olevan oven varoitus, vaihdevipu asentoon P jne jne. Kokoojakadulla 40km/h vauhdista löi kässärin päälle. Kuskin oven ulkokahva toimii jos toimii. Ilmeisesti kuskin oven häiriö on yleinen? Vaikuttaa moneen asiaan.
Kampiakselin stefa vaihdettiin 90tkm kohdalla, nitinöitä ja kolinoita siellä täällä. Ulosjouston paukahdus on melkoinen, lienee enemmän ominaisuus näissä VW-Seat -tason autoissa ainakin jonkun testin perusteella.
Sisämaan maksimit eli pari kertaa talvessa hieman yli 20 astetta ei ole täällä aiheuttanut mitään noista ongelmista, vaan tänäänkin ongelmitta sähköllä ajelin duuniin, joten en voi allekirjoittaa tuota väitettä yleisyydestä. Aikoinaan IV korisessa Golfissa oven tiivisteet keräsivät hienosti katolta sulavaa vettä, mutta oven tiivisteiden rakenne on kyllä nykyisin paljon fiksumpi.

akk

Lainaus käyttäjältä: J - 20.02.18 - klo:09:26
Pk-seudun -15 pakkanen on liikaa Passatilleni. Digimittaristo on kuin amerikan jouluvalot. Mäkilahtöavustimen häiriö, auki olevan oven varoitus, vaihdevipu asentoon P jne jne. Kokoojakadulla 40km/h vauhdista löi kässärin päälle. Kuskin oven ulkokahva toimii jos toimii. Ilmeisesti kuskin oven häiriö on yleinen? Vaikuttaa moneen asiaan.
Kampiakselin stefa vaihdettiin 90tkm kohdalla, nitinöitä ja kolinoita siellä täällä. Ulosjouston paukahdus on melkoinen, lienee enemmän ominaisuus näissä VW-Seat -tason autoissa ainakin jonkun testin perusteella.

Tänään haettu passatti pois kuskin oven korjauksesta...toisen kerran. Nyt on vaihdettu kaikki vaijerit, toimilaite ja itse lukko, niin pitäisi toimia. Käsitin että tuosta lukosta yms. on joku korjauskampanja menossa.
Arteon Shooting Brake ehybrid 2021

Seva

Onko jollakin passatistilla tietoa, onko 1.4 TSI 92 kW mekaanisesti sama moottori kuin 110 kW, mutta erilaisella (lastu)virityksellä?
Passat B8 Variant 1.5 TSI DSG Highline EX: Passat B8 Variant 1.4 TSI DSG Comfortline, Octavia III Combi 1.4 TSI Elegance -13, Passat 3C Variant 1.8 TSI Comfortline -08

VW_Johan

Moottoreissa on mekaanisesti eroa, 92kW versiossa ei ole sylinterien lepuutus järjestelmää (ACT). Sitä en tiedä saako molemmista saman verran tehoa lastuttamalla.

Arcca

Ei mulla ainakaan mitään ongelmaa ole jäätyvien lukkojen tai ovien kanssa ollut. Auto on yöt katoksessa tai tallissa, työpäivät ei. Neljäs Passatti vuoden 2000 jälkeen menossa, eikä missään ole ollut mainittuja ongelmia.

Olen käyttänyt kyllä melkein aina ainakin vähän sisätilan lämmittimiä, pitkät ajomatkat ja auton sisällekään en ole saanut kosteutta aikaiseksi. Johtuneeko sitten näistä.
VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

6.VAG

Nitinöiden osalta äänien lähde on omassa Passatissani ihan selvä. Ovien yläreunojen uloimmat tiivisteet nitisevät, kun kori elää epätasaisella ajettaessa. Tuon voi todentaa painelemalla ovien yläreunoista ovia sisäänpäin. Melkoinen nitinä noista lähtee. Ainakin omassa -16 mallissa em. tiivisteet ovat ns. täyskumiset. Yleensähän autoissa mainitut tiivisteet ovat nukkapintaisia. Poikkesin katsomaan liikkeessä uutta Passattia. Näytti olleen vaihtuneet nuo nitisevät tiivisteet nukkapintaisiin. Eli tyyppivika.

jonez

Onkos muilla havaintoja ulkolämpömittarin tällaisesta käyttäytymisestä:

aloin ihmetellä outoja ulkolämpötilalukemia aina liikkeelle lähdettäessä. Aamulla on ollut pakkasta yleensä parikymmentä ja kun illalla lähtee töistä (auto ulkona koko ajan, webasto vaihtelevasti, aina ei ole mahdollisuutta käyttää etukäteen), mittari näytää sitä samaa lukemaa eli vaikkapa -20, vaikka todellisuudessa ulkolämpötila on ollut -8 suuruusluokkaa. Vastaavasti aamulla se näyttää sen -8, vaikka kotimittari näytti juuri -20. Aamulla tuo lukema korjaantuu oikeaksi melko nopeasti, mutta illalla saa ajaa jopa 10 km ennen kuin lukema on kohonnut oikeaksi.

Mutta jos autoon mennessä kytkee ensin virran ja odottaa, että lämpötilalukema ilmestyy näyttöön, se on oikea. Mutta eihän noin kai kukaan käynnistä, vaan ensin kytkin pohjaan ja sitten sormi nappulalle ja kone käy. Ja siis mittari muistelee 8-14 tuntia vanhoja lukemia, eikä edes korjaa lukemaa nopeasti. Sitten kun oikealta vaikuttava lukema on lopulta taulussa, niin kyllä se siitä eteenpäin näyttäisi aikalailla oikeaa lukemaa näyttävän (kun vertaa esim. näyttötauluihin, ero max 1 aste). Olen seurannut tätä nyt parisen viikkoa ja vain pari kertaa on tullut poikkeus sääntöön, eli lukema on ollut yllättäen kohtalaisen oikea alusta asti.

Mahtaisko olla joku bugi ohjelmistossa, kun jännite notkahtaa käynnistyksessä. Tosin nyt kun aloin oikein muistella, ihmettelin jo kesällä outoja lukemia joskus mökiltä lähdettäessä, eli ikään kuin lämpötila olisi muuttunut jopa 5 astetta parin kilometrin matkalla.

passo_s

Toimii mullakin samalla tavalla, ikään kuin virtojen katkaisuhetkellä ollut ulkolämpötila jäisi muistiin. Lienee jokin softabugi.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy