Passat B8, kokemusperäistä faktaa

Aloittaja Mr Vice, 22.01.15 - klo:09:54

« edellinen - seuraava »

hauki12

Ulkolämpötila mittaus näyttää kokoajan + 11/+12c , taitaa olla anturi ottanut osumaa suola/räntä/sohjosta.
Onko vastaavaa tullut vastaan mqb-alustaisissa?

passat b8 my15

passatninja

Ostin muutama kuukausi sitten pari vuotta käytetyn Passatin(vm2015, ajettu 70tkm), jossa active info display ja discover pro navigointi järjestelmä. Jotenkin tuntuu oudolta, että kosketusnäyttö toimii huonosti kostealla sekä kylmällä kelillä. En voi esim. tallentaa puhelinnumeroita suosikeiksi, koska näyttö tökkii välillä itseään ja soittelee tätä myöten suosikeille itsestään. Lisäksi nyt lakkasi toimimasta kartta digitaalimittaristossa ja näytössä lukee vain starting map view.

Yritin googletella ongelmaan apuja ja kysyin myös huollon yhteydessä firmiksen päivitystä... mutta sellaista ei kuulemma ole tarjolla. Olen nyt kokeillut seuraavia juttuja asian korjaamiseksi:
- Päivitin kartat uusimmiksi
- Nollasin laitteen ajamalla
- Oon nollannut laitteen painamalla käynnistysnappia 15s.

Onko jotain muuta vinkkiä tiedossa, jolla ainakin kartan saisi taas toimimaan active info displayssa? Mitä esim. akun navan irroitus tekee, saisiko sitä kautta raskaamman buutin aikaiseksi?

Autoliike josta ostin auton, vähättelee ongelmaa, mutta kaippa tästä täytyy taas olla yhteydessä... tuskin liikekään tähän muuta pystyy tekemään, kuin vaihtamaan koko järjestelmän uudeksi... ja se tuskin on kovin halpa juttu.


passatninja


Tonttu66

Lainaus käyttäjältä: passatninja - 22.12.17 - klo:22:08Onko jotain muuta vinkkiä tiedossa, jolla ainakin kartan saisi taas toimimaan active info displayssa? Mitä esim. akun navan irroitus tekee, saisiko sitä kautta raskaamman buutin aikaiseksi?

Mulla on myös vm. 15 Passat samoilla varusteilla. Mulla on muutaman kerran 2,5 vuoden aikana mennyt Active Info Display:n karttanäyttö samalla tavalla jumiin. Joka kerralla on auttanut se, että auto on seissyt pari tuntia, jolloin navigointi ja/tai näyttö ilmeisesti resetoi itsensä.

Onko sulla uusin karttadata päivitetty? Jos ei, niin sitä oisi kokeilla lisäksi (vaikka ei tuon ongelman karttaversiosta pitäisi olla kiinni).
Volvo V90 T8 AWD Inscription -20
ex VW Passat Variant Highline 2,0 TDI 140 kW 4MOTION DSG -15

Tuumas1

Lainaus käyttäjältä: passatninja - 22.12.17 - klo:22:08
Jotenkin tuntuu oudolta, että kosketusnäyttö toimii huonosti kostealla sekä kylmällä kelillä. En voi esim. tallentaa puhelinnumeroita suosikeiksi, koska näyttö tökkii välillä itseään ja soittelee tätä myöten suosikeille itsestään.

Discover Median kosketusnäyttö sekoilee joskus samaan tapaan varsinkin kosteassa kelissä. Ongelmaan yleensä auttaa näytön perusteellinen puhdistus mikrokuituliinalla. Näyttöön varmaankin kerääntyy ajan saatossa kaikenlaista töhnää, joka pistää näytön sekoilemaan...

passo_s

#485
B8:n (2017) iso kosketusnäyttö menee useasti jumiin kun perheen juniori laittaa usb kaapelilla autoon puhelimensa kiinni. Autoon on paritettu mun Apple, ei juniorin puhelinta ja juniori etupenkillä haluaa vain ladata omaansa. Onko edessä jokin usb paikka pelkästään latausta varten? Yksi usb portti on edessä ilmeisesti sellainen että sillä ei ole infotaiment softaan yhteyttä? Takana on aito vaihtovirta töpselin, mutta kuka sinne nyt etupenkiltä kurkottelee. Juniori kun on LG puhelimensa volsun usb porttiin liittänyt, sitten kun tulee appleeni puhelu, pystyn auton namiskalla vastaamaan, mutta auton mikki on kaatunut, kuulen vastapuolen mutta hän ei kuule minua. Tähän summataan vielä se että navi välillä kaatuu kokonaan, vaatien sen että auto on parisen tuntia parkissa lukossa palautuakseen, niin on tämä volsun infotainmentiksi kutsuttu järjestelmä liikkuvalle ”puhelintyöläiselle” työkäytössä ihan täysi paska. Renun TomTom pohjainen integroitu navigaattori ”puhelinkeskus” toimi kuin junan vessa, vm 2011.

Tonttu66

Lainaus käyttäjältä: passo_s - 29.12.17 - klo:07:56
B8:n (2017) iso kosketusnäyttö menee useasti jumiin kun perheen juniori laittaa usb kaapelilla autoon puhelimensa kiinni. Autoon on paritettu mun Apple, ei juniorin puhelinta ja juniori etupenkillä haluaa vain ladata omaansa. Onko edessä jokin usb paikka pelkästään latausta varten? Yksi usb portti on edessä ilmeisesti sellainen että sillä ei ole infotaiment softaan yhteyttä? Takana on aito vaihtovirta töpselin, mutta kuka sinne nyt etupenkiltä kurkottelee. Juniori kun on LG puhelimensa volsun usb porttiin liittänyt, sitten kun tulee appleeni puhelu, pystyn auton namiskalla vastaamaan, mutta auton mikki on kaatunut, kuulen vastapuolen mutta hän ei kuule minua. Tähän summataan vielä se että navi välillä kaatuu kokonaan, vaatien sen että auto on parisen tuntia parkissa lukossa palautuakseen, niin on tämä volsun infotainmentiksi kutsuttu järjestelmä liikkuvalle ”puhelintyöläiselle” työkäytössä ihan täysi paska. Renun TomTom pohjainen integroitu navigaattori ”puhelinkeskus” toimi kuin junan vessa, vm 2011.

Eri vuosimalleissa on B8:ssa eri infotainment-järjestelmät:
- VM15: Alkuperäinen Gen 2
- VM16: Edellisen päivitetty versio, jossa Apple CarPlay ja Android Auto
- VM17-: Isommilla kosketusnäytöillä ja -näppäimillä varustetut mallit

Itselläni VM15, joten hyötyä näköjään siitäkin, että ei ole uusinta tekniikkaa. Toivottavasti nuo kokemasi viat saadaan softapäivityksillä kuntoon.
Volvo V90 T8 AWD Inscription -20
ex VW Passat Variant Highline 2,0 TDI 140 kW 4MOTION DSG -15

passatninja

Näyttäisi siltä että sekä discover pro:n kosketusnäyttö sekä myöskin active info displayn karttanäyttö on täysin riippuvainen kosteudesta. Olimme viikon verran lapissa ja pakkasella ongelmat olivat koko ajan poissa, mutta heti kelin palauduttua nollan kieppeille tulivat ongelmat takaisin.

Myös passo_s:n kuvaamat ongelmat tuntuvat tutuilta, kun laitteeseen liittää sekä android että ios laitteita... saa aikaiseksi kivoja jumiutumisia eri tilanteissa.

Ymmärtääkseni volkkarihuollot eivät suostu päivittämään discover pro:n firmawarea, vaikka joka vuosi on tullut uutta versiota. Tiedä sitten onko rautakin muuttunut ajan saatossa ja sitä kautta kosketusnäyttöongelmat saatu korjattua.

Joka tapauksessa Discover pro on hintaansa nähden erittäin huonosti toimiva kokonaisuus... aiemmassa Octavian kosketusnäyttö bolero toimi moitteetta.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Tonttu66 - 29.12.17 - klo:14:33
Eri vuosimalleissa on B8:ssa eri infotainment-järjestelmät:
- VM15: Alkuperäinen Gen 2
- VM16: Edellisen päivitetty versio, jossa Apple CarPlay ja Android Auto
- VM17-: Isommilla kosketusnäytöillä ja -näppäimillä varustetut mallit

Itselläni VM15, joten hyötyä näköjään siitäkin, että ei ole uusinta tekniikkaa. Toivottavasti nuo kokemasi viat saadaan softapäivityksillä kuntoon.
Täällä  vm16 on pelannut oikeastaan täysin ilman ongelmia. Android Auto on kovassa käytössä.

jonez

Viime kesänä käyttöönotetussa MY 17 comfortlinessani on vakiona pienempiruutuinen kosketusnäyttö ja ratissa riittävästi nappuloita. Olen yhdistänyt siihen bluetoothilla muinaisen Lumia-puhelimeni ja sen kanssa on usein ongelma puheluun vastatessa. Vaikka kuinka painaisi ratin nappia tai tökkisi ruutua, ei vastaaminen meinaa onnistua, ja jos onnistuukin, niin ääni ei välttämättä kulje kumpaankaan suuntaan. Ongelma saattaa olla puhelimessakin, koska se on jo aika vanhaa mallia.

Syksyllä kävi kerran niin, että radio ei ollut päällä ajossa ja näytössä oli pelkkä kello. Yhtäkkiä radio kytkeytyi itsestään päälle, mutta ääntä ei kuulunut. Näyttöön siis ilmestyivät radiokanavien suosikit. En irrottanut käsiäni ratista koko aikana enkä hiplaillut mitään nappeja ja radio sammutti itsensä noin minuutin kuluttua.

Hidalgo

Lainaus käyttäjältä: jonez - 01.01.18 - klo:11:41
Viime kesänä käyttöönotetussa MY 17 comfortlinessani on vakiona pienempiruutuinen kosketusnäyttö ja ratissa riittävästi nappuloita. Olen yhdistänyt siihen bluetoothilla muinaisen Lumia-puhelimeni ja sen kanssa on usein ongelma puheluun vastatessa. Vaikka kuinka painaisi ratin nappia tai tökkisi ruutua, ei vastaaminen meinaa onnistua, ja jos onnistuukin, niin ääni ei välttämättä kulje kumpaankaan suuntaan. Ongelma saattaa olla puhelimessakin, koska se on jo aika vanhaa mallia.

Syksyllä kävi kerran niin, että radio ei ollut päällä ajossa ja näytössä oli pelkkä kello. Yhtäkkiä radio kytkeytyi itsestään päälle, mutta ääntä ei kuulunut. Näyttöön siis ilmestyivät radiokanavien suosikit. En irrottanut käsiäni ratista koko aikana enkä hiplaillut mitään nappeja ja radio sammutti itsensä noin minuutin kuluttua.
Melko varmasti puhelimessasi on vikaa. Harva järjestelmä keskustelee saumattomasti Windows-puhelimien kanssa.

finnman

Moro. Ensimmäinen huolto lähestyy(ajettu n. 28tkm) ja tässä hiukan kertomusta miten on mennyt sitten viime tarinan. Auto toimii edelleen hyvin ja mitään vikoja ei ole. No se ainoa on radion äänen mykistyminen minuutiksi "joskus" peruutustutkien aktivoinnin jälkeen, mutta ei iso vika kun ääni palautuu kuitenkin.

Kun nyt saatiin talvi ja sitä kautta lunta, jäätä ja pientä pakkasta on Passat osoittanut olevansa erinomainen talviauto. Ajettavuus on vain parantunut ja syyksi luulen renkaiden (HKL8) kulumisen? Huojakkuus on hävinnyt lähes kokonaan ja syynä on parin millin kulutuksen renkaissa. Erittäin tasapainoinen ajettavuus niin mutkissa, kuin lumella. Auton voi huoletta antaa kokemattomankin käsiin. Ainoa ehkä huono ominaisuus on huonohko pito varsinkin pehmeässä lumessa ja sohjossa. Osa voi olla renkaiden syy, mutta kyllä pasaatin keula tuntuu olevan herkkä sutimaan ja pitoa ei tule sillain, kuin ehkä odottaisi?

Peilit lämpiää nopeasti ja kääntymistoiminto toimii. Takaikkuna sulaa nopsasti myös. Istuinlämmittimet ovat tehokkaat ja niiden ohjaamiseen tekisin seuraavan muutoksen: Ensimmäinen painallus toisi 1-asennon eikä 3:sta kuten nyt. Nyt heti on tehokkain asetus päällä ja perse sulaa sanoinkuvannollisesti näillä pikkupakkasilla hetkessä. Koska 1-asento on minun mielestäni riittävän tehokas pienillä pakkasilla ja koleilla ilmoilla, voisi se olla ensimmäisenä käytössä ja siten ei joutusi näppäilemään useita kertoja katkasijaa joka käyttökerralla pienentääkseen perän grillausta.

Yhden asian muuttaisin myös (koskee todennäisesti useimpia konsernin automalleja?): Pyyhkijän sulat olisi ehdottomasti kyettävä nostamaan ylös lasista ilman, että ne pitää ajaa huoltoasentoon. Pienillä lumimäärillä asialla ei ole merkitystä, mutta kun lämpötila sahaa edestakaisin ja lumi sulaa/jäätyy lasiin, on sulat kovilla kun niitä revitään irti lasista. Ja lumen puhdistaminen ilmanottokaukalosta helpottuisi samalla myös.

Webasto on edelleen se "ehkä" paras talvivaruste mitä autoon voi  saada. On se vaan kätevä ja tuo talviautoilun lähemmäksi kevättä joka kerta :)

Kulutus on nyt (pitkäaikainen ajotietokoneella) 6.1L ja korjattuna n. 6.25 - 6.3L? Ajo 70% matka-ajoa, 30% sekasellaista ja starttaukset lähes aina webaston käytön jälkeen. Kesäkulutukseen on tullut n. litra lisää mistä webaston osuutta en ole alkanut arvuuttelemaan.

Edelleen narisen kassikoukkujen sijaintia. Eli ne kääntyvät pitäisi olla kiinteiden tilalla ja paras olisi, että kaikki olisi kääntyviä. Myös tavaratilanvalo on surkea tai sen sijanti on. Ledpolttimo on vielä kaupassa, joten se tuonee hiukan apua?

Yhtä asiaa vielä ihmettelen ja se ei ole volkkarin vika. Miten on mahdollista, että Suomessa tässä kehutussa digitaalisoinnin maassa ei mahtava Google kykene saamaan Play Kauppaan AndroidAuto sovellusta??? Käsittämätöntä, että sovellus täytyy etsiä netistä ja asentaa itse puhelimeen. Jos jollakin on asiasta kokemusta,  niin voisi laittaa linkkejä kyseisen sovelluksen latauksesta sekä asennuksesta puhelimeen? Olen sinnitellyt ilman sitä ja nyt on sen aika.
Mitä tulee Windowspuhelimen käyttökokemukseen meni minulla edellisessä Octaviassa(my13) koko näyttö pimeäksi ja jumiin, kun Lumian siihen liitin usb:n kautta. Piti koko auto "buuta"(ovet lukkoon ja uudestaan auki). Sen jälkeen latasin Lumian 12v pistokkeesta. Tosin kun vaihdoin androidluurin toimi kaikki kuten pitikin. Joten heivatkaa ne vinkkaripuhelimet jorpakkoon, jollein ne satu olemaan työnantajan :)

Herr K

VW Passat Variant GTE

spr

Softabugit voin allekirjoittaa minäkin. Suht usein Discover Media (2018) ei suostu tunnistamaan SD2-kortilta kuin ensimmäisen kansion. Kortin poistaminen ja takaisinlaitto auttaa. Oikeanpuoleisen sivupeilin automaattinen alaskääntö peruuttaessa ei toimi aina (sehän on persoonakohtainen asetus, joten jos toisen käyttäjän avaimilla starttaa auton niin sen ei pidäkään toimia kun asetuksista tälle käyttäjälle toiminto on poissa - mutta ei se aina toimi niillä toisillakaan avaimilla). Sähkötoimisen takaluukun avaaminen tökkii joskus kaukosäätimestä (ei aukea), joskus takaluukun VW-logosta (painat kerran, niin ei tapahdu mitään. Toisella kerralla luukku saattaa avautua tai sitten ei).

Aika pikkujuttuja lopulta, mutta ärsyttäviä.

Noihin CarPlay-ongelmiin sitten - auttaisikohan jos Android-puhelimeen hankkisi USB-kaapelin jossa on pelkkä lataus? (https://www.amazon.com/PortaPow-Micro-USB-Cable-Charging/dp/B0088HTYUE).

iOS-laitteissa on asetus, josta CarPlayn saa pois (se ei yllättäen löydy CarPlay:n alta asetusvalikosta, vaan kohdasta Yleiset-->Rajoitukset-->CarPlay). Tuli testattua, kun ihmettelin miten Elisa Kirjan äänikirjan saisi kuuluviin auton kajareihin ilman että CarPlay menee päälle ja lukitsee puhelimen UI:n. Onnistui kuin otin CarPlayn puhelimesta pois päältä, ja valitsin auton soittimen sisääntuloksi USB1 (Media-nappia painelemalla)

Seva

Lainaus käyttäjältä: finnman - 01.01.18 - klo:12:28
Ensimmäinen huolto lähestyy(ajettu n. 28tkm) ja tässä hiukan kertomusta miten on mennyt sitten viime tarinan. Auto toimii edelleen hyvin ja mitään vikoja ei ole.
Kiitos jakamistasi käyttökokemuksista, ihan mielenkiintoista lueskella. Joko VW on onnistunut tekemään Passatin, jossa kojelauta ei ritise ja ratise eivätkä ovien tiivisteet nitise ja natise? Kysyn tätä ihan tosissani. Ainakin Passat 3C:ssä tämä oli todellinen ongelma (tai sitten minulla vain kävi harvinaisen huono säkä).
Passat B8 Variant 1.5 TSI DSG Highline EX: Passat B8 Variant 1.4 TSI DSG Comfortline, Octavia III Combi 1.4 TSI Elegance -13, Passat 3C Variant 1.8 TSI Comfortline -08

Patomursu

Finnman, eikö ne sulat saa ns huoltoasentoon ihan vaan käsin kääntämällä? Ainakin a6:sta saa tosta 5 sarjalaisesta. Jos siis ei aina muista tai jaksa ajaa niitä yläasentoon ajon jälkeen.
Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

foxnen

Pyyhkimet saa huoltoasentoon: Virrat pois ja käyttää pyyhkijän viikseä kerran kertapyyhkäisyllä, pyyhkimet kääntyvät ylös ja nyt niitä voi veivata minne haluaa.  ;)
Ex: Passat Variant Highline 2.0 TDI DSG 2011
Ex: Audi Q5 130kW guattro S tronic  Business 2013
Ex: Passat Variant GTE 2016

finnman

#497
Seva: Sen mitä olen Octavioita omistanut (uutena ostettuja vuodesta -05 3kpl) on tämä nykyinen Passat selvästi laadukkain sisältä (ja päältäkin). Ehkä sen vuoksi myös sisustus ei narise myöskään, vaan pienillä materiaalieroilla saadaan aikaan joitain etuja, jos verrataan Passattia ja Octaviaa esimerkiksi hinnan mukaan. Viimeisin Octavia (-16) oli selvästi paremmin kasattu, kuin -13 mallinen. Mutta melko varmasti täältäkin löytyy Passatin omistajia, joilla kitinöistä on ollut harmia? (Lienekö olleen -15 mallisia, eli alkupään tuotantoa?)

Sen olen aikakin oppinut, että alkusarjan automalleja ei kannata välttämättä autokuumeessa tilata, sillä ensimmäinen vuosi menee tehtaalla hiotessa valmistusprossia: Korin osia asennetaan hutiloiden(kiire), jotkut osat ovat jäykkiä tai vaativat pientä muutosta tai ovat hetimiten rikki jne. Kun automallista saadaan riittävästi reglamaatiota takuukorjausten johdosta maailmalta, parannellaan työmetodeja ja osia paremmiksi ja tuote on vuoden parin jälkeen (toivottavasti) sellainen, että asiakaskin on tyytyväinen. Eipä mikään muu ole raivostuttavampaa, kuin juosta huollossa jatkuvasti vikojen vuoksi. Itsellä on erään auton kohdalla ennätys vuoden aikana 7 kertaa ja siinä meinasi katketa kamelilta selkä :)

Niistä Passatin kitinöistä kysyttiin... Viime kesänä sirisi repsikan ovesta ehkä kaiuttimen ritilä? Kitinä hävisi ja nyt auto on sisältä kitinätön. Siitä ole tyytyväinen ja edes perunapeltoa muistuttavalla lumitiellä ei ala kuulua ylimääräistä. Ainoa on ollut aamulla, kun vesi on jäätynyt yöllä auton rakenteisiin. Kummllaista napinaa kuuluu jostain ovista. Mutta kun keli sulaa ei kuulu mitään. Olisiko jää hankaamassa jossain kohtaa koriin tai? Ja ovitiivisteet jäätyvät oviin hyvin kiinni samoilla yöpakkasilla vesisateen jälkeen. Mutta ne pistän kuntoon silikoonilla.

Täällä mainittuja sähköhäiriötä ei ole minulla ollut, vaan sähköluukku ja peilit(myös alastaittuva oikea) toimii.

Tiedän huoltoasennon pyyhkimille, mutta sitä kun ei tule usein käytettyä. Lumi tulee monesti yöllä ja säätiedostusta ei tule niin orjallisesti seurattua, että tekisi huoltoparkin. Lumen alta sitten kaivellaan pyyhkimiä tai ronkitaan, kun niitä ei pysty nostamaan ylös puhdistaakseen ilmanottokaukalon. Ei hyvä.

zzzz

Reilu 2½ vuotta ja 50 tkm yhteistä taivalta Passat Variant 2.0 TDI DSG 4Motion Highlinen kanssa päättyi joulun alla. Hyvä mieli jäi. Pari kertaa kutsuttiin ohjelmistopäivitykseen ja kerran takaoven lukkoa korjattiin takuuseen. Ihan viime metreillä jarruvalon lasi vaihdettiin kun pissapoika ei suihkinut kunnolla, takuuseen sekin vaikka takuuaika oli jo umpeutunut. Muuten auto toimi kokolailla ongelmitta, vaikkakin oli ihan ensimmäisiä tällä moottorilla Suomeen tulleita autoja.

Auto oli hyvä ajaa, tämän suhteen ei mitään valittamista. Rengasäänet olisi saanut olla vaimeammat. DSG:n toiminta ei missään vaiheessa ihastuttanut, tätä pidin ehdottomasti auton heikoimpana ominaisuutena. Perus kiihdytykset vaihteisto hoiti hienosti, mutta heti kun se joutui "yllättävämpään tilanteeseen", meni pasmat sekaisin. Isoimpana ongelmana oli, että vaihteisto piti liian pitkään liian isoa vaihdetta päällä. Kun se vihdoin vaihtoi pienemmälle oli kaasupoljin jo sen verran syvällä, että nykäys oli melkoinen.

Auto oli lisävarusteiden jälkeen hyvin varusteltu. Osa tuolloin lisävarusteina myydyistä kilkkeistä muuttuneet sittemmin vakiovarusteiksi. Mukautuvat ajovalot kannattava hankinta, perävaunun peruutusavustin täysin turha. Virtuaalimittaristo antoi autoon mukavasti modernimman vaikutelman. Suomenkielistä käyttöliittymää autossa ei ollut eikä sitä siihen saanut, se oli pieni puute.

Huollot oli melko edulliset. Hinnanpudotus taas oli melko kova (45 snt/km), oman auton käytöstä maksettava kilometrikorvaus ei kata edes arvonalennusta. Tankkauksista laskettu todellinen kulutus koko ajalta (6,89 l/100 km) jäi luvattoman kauaksi virallisista lukemista (5,1 l/100 km) vaikka ajo koostui pääsääntöisesti muusta kuin kaupunkiliikenteestä.

Arvonalennuksineen ja korkeahkoine kulutuksineen auto tuli melko kalliiksi, mutta muuten se oli mielestäni hyvä hankinta.

autoilija14

Lainaus käyttäjältä: zzzz - 05.01.18 - klo:10:38
Auto oli hyvä ajaa, tämän suhteen ei mitään valittamista. Rengasäänet olisi saanut olla vaimeammat. DSG:n toiminta ei missään vaiheessa ihastuttanut, tätä pidin ehdottomasti auton heikoimpana ominaisuutena. Perus kiihdytykset vaihteisto hoiti hienosti, mutta heti kun se joutui "yllättävämpään tilanteeseen", meni pasmat sekaisin. Isoimpana ongelmana oli, että vaihteisto piti liian pitkään liian isoa vaihdetta päällä. Kun se vihdoin vaihtoi pienemmälle oli kaasupoljin jo sen verran syvällä, että nykäys oli melkoinen.

Joo, itselläni myös 4M DSG6 (190 hv) ja samantyyppiset havainnot vaihteistosta kuin zzzz:llä ... erityisen häiritsevä tuo on kun esim. (D-asennossa) lähtee motarirampille ylämäkeen ja ensin kone yrittää nykyisellä vaihteella kiihdyttää kunnes yhtäkkiä päättääkin vaihtaa pienempään - aikamoisen potkun kera. Sen takia onkin tullut leikittyä jonkun verran D/S-asentojen ja rattivaihteiden kanssa ....  itselleni joku D:n ja S:n välimuoto saattaisi olla optimaalinen.

Ehkäpä DSG7 tuo tähän hieman sivistyneempää käytöstä?
Passat Variant -17 2.0 TDI 190hv DSG 4M
Ex: Passat Variant -14 2.0 TDI Highline

passo_s

1.6 TDi jossa seitsenportainen DSG, kyllä tämä poikkeuksellisiin ylämäki tilanteisiin puutuu. Kotinurkilla on vaarallinen risteys, mäen pohjalta käännytään suoraan ylämäkeen, jos risteyksen pääsee ajamaan pysähtymättä Passattin dsg ei osaa laittaa ajoissa ylämäessä pientä silmään. Nykysin odottelen kärsivällisesti että aikansa jurnuttaa ja lopulta vaihtaa, kaasun lisääminen kun aiheuttaa poikkeuksetta liian räväkän kickdownin. Konepellin avausmekanismi on tänään jäässä. Konepeltiä koitin avata, se ei liikahtanut senttiäkään mutta auto varoittaa että konepelti on auki.

passo_s

Meneekö muilla Passatin ajovalot herkällä sisäpuolelta huuruun?



pic upload

Tonttu66

Lainaus käyttäjältä: autoilija14 - 07.01.18 - klo:13:08
Joo, itselläni myös 4M DSG6 (190 hv) ja samantyyppiset havainnot vaihteistosta kuin zzzz:llä ... erityisen häiritsevä tuo on kun esim. (D-asennossa) lähtee motarirampille ylämäkeen ja ensin kone yrittää nykyisellä vaihteella kiihdyttää kunnes yhtäkkiä päättääkin vaihtaa pienempään - aikamoisen potkun kera. Sen takia onkin tullut leikittyä jonkun verran D/S-asentojen ja rattivaihteiden kanssa ....  itselleni joku D:n ja S:n välimuoto saattaisi olla optimaalinen.

Ehkäpä DSG7 tuo tähän hieman sivistyneempää käytöstä?

Sama moottori, mutta en ole huomannut ylimääräisiä "potkuja"... no ehkä tässä 2,5 vuodessa ajotapa noudattaa moottoria tms. Onhan teillä uusimmat moottorinohjausohjelmistot? Vuonna 2015 taisin kahteen kertaankin käydä huollossa moottorinohjaimen ohjelmistopäivityksessä.
Volvo V90 T8 AWD Inscription -20
ex VW Passat Variant Highline 2,0 TDI 140 kW 4MOTION DSG -15

redcloud

Kokemuksia reilun viikon ajalta. Kaksi edellistä oli Avensiksia, jälkimmäinen automaatilla.

Positiiviset lyhyesti (niitä on paljon enemmänkin).
Laatu - pari kerta luokkaa parempi kuin muovinen Toyota
Hiljaisuus - tässä yllättävän pieni ero nastarenkailla, mutta Passatille silti selvä voitto
Ajettavuus - varauksin (kts negatiiviset), kaupunki ajossa todella hyvä, eikä juuri urista välitä
Tilat - Mukavasti tilaa, vaikkakin Superb oli vielä selvästi isompi
Moottori - 1.4l TSI (150hp) on todella positiivinen yllätys (varauksella)
Loput positiiviset tulee lähinnä varusteista, joten siinä kohtaa vertailu on turhaa, kun ne saa muihinkin autoihin

Negatiiviset:
DSG - Liikkeellelähdöt tuskaa, ryömittäminen tuskaa ja paskaa, hidas "erikoistilanteissa" (yhtäkkiä kiihdytys). On kyllä todellinen VAG-fani jos tästä laatikosta tykkää vs. melkein mikä muu laatikko tahansa!! Toyotan CVT on kiihdytyksissä kuminauha, mutta muuten hakkaa tämän virityksen 100-0.

Ajettavuus - tässä autossa on R-Line sporttipaketti, eli alustassa jotain pientä tehty. Liekkö se, mutta moottoritiellä ohjaus on aivan liian herkkä. Pieninkin ratin liike saa auton vaeltamaan. Toivottavasti tuohon tottuu. Lisäksi alusta on vähän kovahko omaan makuun, mutta se ei liene auton vika

Etupään pito - Etupäässä on TODELLA huono pito vs. Toyota + 8v vanhat nasta. Tiedän, että tämä johtuu osittain hill holdista (lähtee "hyökäten" liikkeelle) ja osittain DSG:n huonoudesta ryömiä hitaasti. Se ei selitä kylläkään sitä, että olen jo ekan viikon aikana ollut sydän kurkussa, kun etupää irtosi kesken ajon ja auto puski aika mielettömästi saamatta pitoa takaisin. Samalla huomasin, että tunto tiepintaan on tässä autossa vähän olematon noissa tilanteissa. Ei hyvä..

Valot - LED-valot, lähivalojen teho on ehkä ihan riittävä, mutta aivan liian lyhyt. Säätöä näissä ei "luonnollisesti" ole, kun automatiikka hoitaa. Kaukovaloja en ole vielä päässyt testaamaan kunnolla.

Muut pienet:
- pyyhkijöitä ei saa ylös tuosta vain->miten tämä hoidetaan kun lunta ja jäätä on paljon?
- jalkapyyhkäisyllä avattava kontti->joku merkkivalo jossain tmv. pitäisi olla tietona siitä, että anturi on tukossa/peitetty. Näyttääkö "hieman" typerältä, kun potkit konttia ja mitään ei tapahdu. Naapureille hieno show ainakin. Hieno ominaisuus JOS toimisi edes 90% ajasta. Kesä korjannee tämän ongelman
- "Webaston" kaukosäädin on aika huono. Olen nähnyt kun Subarun vastaava käynnistyy 400m päästä ikkunan läpi. Kotona on 3-kerros lämpölasi ja matkaa 40m - pitää avata ikkuna tai ovi, että saa signaalin kulkemaan. Minkähän merkkinen lisälämmitin näissä muuten on?
- jotain mitä ei nyt muista

Haukuin DSG:n, joten kerrottakoot, että ajoin joskus taksia useamman vuoden. Tuli kruisailtua Volvot, Volkkarit (normi&dsg), Mersut, Fordit ja Citikat. Kokemuspohjaa on siis sen verran, että voin hyvillä mielin haukkua tuon laitoksen. Tästä on jo toki aikaa aika monta vuotta, mutta kuitenkin. Sellainen huomio, että silloiset ekat DSG:t (6v) ei hajonnut kenelläkään, en ainakaan sellaista tarinaa koskaan kuullut. Takseilla ajeltiin isoa kovaa kuitenkin aika surutta ja kaupunkiajoa paljon - ei ongelmia.

Vielä pitäisi koukku asentaa, se kun puuttui muuten aika varustellusta mallista.

- M

ps. on muuten ensimmäinen auto missä oikeasti pelottaa, että tulee jotain (teknisiä) ongelmia.. Pieni osto-krapula tuli myös..


passo_s

Tuohon lamppujen huurtumiseen umpion sisäpuolelta Laakkonen vastasi että normaali ilmiö, ei aiheuta korjaustoimenpiteitä.

vwmies

#505
Lainaus käyttäjältä: redcloud - 08.01.18 - klo:10:03

- pyyhkijöitä ei saa ylös tuosta vain->miten tämä hoidetaan kun lunta ja jäätä on paljon?

ps. on muuten ensimmäinen auto missä oikeasti pelottaa, että tulee jotain (teknisiä) ongelmia.. Pieni osto-krapula tuli myös..

Pyyhkijät saa kuten edellisessäkin mallissa jäämään ylös huoltoasentoon, kun virran sammuttamisen jälkeen painaa kerran pyyhkimen vipua alas.

Jos on farkku, niin muuten melko hiljaisessa autossa ainakin nastarenkailla motarilla kontista kuuluva rengasmelu erottuu. Tästä on oma B8 äänieristysketjukin.

Weban kaken huono kantavuus voi olla huonon pariston syytä. Pitäisi kyllä toimia pidemmältäkin. Joidenkin uusien rakennusten lasit blokkaavat  radiosignaalin kulun aika tehokkaasti.

Virhevastuu toimii takuun jälkeenkin, kunhan käyttää auton ajoissa huollossa. Ohjelmistopäivitykset tekee tietenkin marmori. B8 Passatissa ei ole ollut ainakaan sivuston mukaan mitään yöunia vieviä ongelmia. Edellinen B7 taas on ainakin normialustalla aikamoinen lulla. DSG on aina oma lukunsa, allekirjoittanut pitää siitä näppinsä erossa.  :o
Yritetään pärjätä.

redcloud

Lainaus käyttäjältä: vwmies - 08.01.18 - klo:13:59
Pyyhkijät saa kuten edellisessäkin mallissa jäämään ylös huoltoasentoon, kun virran sammuttamisen jälkeen painaa kerran pyyhkimen vipua alas.

Jos on farkku, niin muuten melko hiljaisessa autossa ainakin nastarenkailla motarilla kontista kuuluva rengasmelu erottuu. Tästä on oma B8 äänieristysketjukin.

Weban kaken huono kantavuus voi olla huonon pariston syytä. Pitäisi kyllä toimia pidemmältäkin. Joidenkin uusien rakennusten lasit blokkaavat  radiosignaalin kulun aika tehokkaasti.

Virhevastuu toimii takuun jälkeenkin, kunhan käyttää auton ajoissa huollossa. Ohjelmistopäivitykset tekee tietenkin marmori. B8 Passatissa ei ole ollut ainakaan sivuston mukaan mitään yöunia vieviä ongelmia. Edellinen B7 taas on ainakin normialustalla aikamoinen lulla. DSG on aina oma lukunsa, allekirjoittanut pitää siitä näppinsä erossa.  :o

Toki saa pyyhkijät ylös, kun muistaa sen tehdä. Kuka jaksaa tehdä tuosta tavan tai kuka jaksaa katsella säätiedotuksia..?

Farkku on ja kuten sanottu, rengasmelu on paremmalla tasolla kuin Toyotassa, mutta hintalappuun nähden yllättävänkin tasoissa mennään. Toki rahalla ja vaivalla saa eristettyä, mutta tämä nyt oli vain yksi huomio listalla ja parannus tuli joka tapauksessa. (Ajoin Toyotalla vastamelukuulokkeet päässä ja ajan vastakin. =) Suosittelen pidemmille matkoille lämpimästi! 300e:lla saat hiljaisemman auton kuin 150ke:n pirssit)

Paristo pitää kokeilla vaihtaa, voihan se siitäkin johtua toki.

Sanotaan lopuksi, että enemmän on nyt positiivinen kuin negatiivinen olotila tästä autosta.

VW_Johan

huomasin omassa B8:ssa eilen että pyyhkijät saa ylä-asentoon manuaalisesti sen jälkeen kun moottorin sammuttaa. Eli vaikka olet jo sammuttanut auton niin voit ensin siirtää (manuaalisesti) pyyhkijät yläasentoon ja sen jälkeen nostaa niitä.

Lähivalot on usein väärin suunnattu, en ymmärrä miten marmorilla ei osata säätää valoja. Vein toiseen paikkaan jossa todettiin että perus-säätö oli ihan väärin.

Jos ohjaus tuntuu yliherkältä niin kannattaa tarkistuttaa/säätää pyöräkulmat.

vwmies

Lainaus käyttäjältä: redcloud - 08.01.18 - klo:14:40
Toki saa pyyhkijät ylös, kun muistaa sen tehdä. Kuka jaksaa tehdä tuosta tavan tai kuka jaksaa katsella säätiedotuksia..?

Farkku on ja kuten sanottu, rengasmelu on paremmalla tasolla kuin Toyotassa, mutta hintalappuun nähden yllättävänkin tasoissa mennään. Toki rahalla ja vaivalla saa eristettyä, mutta tämä nyt oli vain yksi huomio listalla ja parannus tuli joka tapauksessa. (Ajoin Toyotalla vastamelukuulokkeet päässä ja ajan vastakin. =) Suosittelen pidemmille matkoille lämpimästi! 300e:lla saat hiljaisemman auton kuin 150ke:n pirssit)

Sanotaan lopuksi, että enemmän on nyt positiivinen kuin negatiivinen olotila tästä autosta.

Eihän sitä ensin tahdo muistaa, mutta kun tulee tavaksi niinkuin hampaiden aamupesu..... tai ne jäätyvät kerran kunnolla lasiin kiinni....

Käsittääkseni ainakin ajomoodin valinnalla varustetuissa autoissa ohjauksen vastetta voi muuttaa (marmorilla), siis miksei tässäkin voisi ohjelmointilaitteella vähentää ohjauksen tehostusta ? Myös edellisissä 3BG, 3C ja B7 Pasuunoissa oli kevyt ohjaus, ei siltikään tunnoton.

P.s. Uudessa Audi A4:ssä oli kontin luukusta sisään kurkistaessa vaimennusmatskua myös pyöräpesien päällä ja "pehmeää" mattoa luukun luona.
Yritetään pärjätä.

Herr K

Lainaus käyttäjältä: redcloud - 08.01.18 - klo:10:03
Ajettavuus - tässä autossa on R-Line sporttipaketti, eli alustassa jotain pientä tehty. Liekkö se, mutta moottoritiellä ohjaus on aivan liian herkkä. Pieninkin ratin liike saa auton vaeltamaan. Toivottavasti tuohon tottuu. Lisäksi alusta on vähän kovahko omaan makuun, mutta se ei liene auton vika


Ohjaus on normaalitilassa myös omasta mielestä turhan herkkä etenkin motarilla, joten olen käyttänyt Individual-ajotilaa ja laittanut siihen ohjauksen asetukseksi Sport. Ohjaus on mielestäni Sportilla selvästi jämäkämpi ja vaeltelu loppui omalla kohdalla tuota asetusta muuttamalla. Tietty renkaillakin on jonkin verran vaikutusta ohjaustuntumaan.
VW Passat Variant GTE

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy