Tulevaisuuden liikennemaksut

Aloittaja jkk-kkj, 24.11.12 - klo:10:20

« edellinen - seuraava »

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: Mikko - 02.09.13 - klo:08:39
Mä en kyllä ymmärrä, että mikä idea tuossa alueellisessa porrastuksessa on? Onko se ruuhkasuomessa ajettu kilometri jotenkin kalliimpi kuin korvessa? Kasvukeskuksissa jo muutenkin ihmiset joutuu maksamaan kaikesta enemmän.

Ei nyt sentään kaikesta enempää.. Tsadissa on toimiva joukkoliikenne, mutta valtaosasta maata se puuttuu tyystin tai on ainakin moninverroin kalliimpaa kuin pk-seudulla.

Joni5

Kepulainen idea koko tämän hankkeen pohjalla on juuri se että maaseudulla asuvat kokevat että polttoainevero on heille liian kallista pitkien välimatkojen ajamiseen ja nyt verot saadaan kaupunkilaisten maksettaviksi.

Ohikulkija

LainaaTuo uutisoitu idea ajomaksusta 6 senttiä kilsa tarkoittaisi polttoaineen hinnaksi muutettuna, että nyt 1,50 maksavan polttoaineen litrahinta nousisi tasolla 2,50 euroa per litra. Korotus siis 1,- litralta = 66,6 %. Ai 2,50 euroa per litra ...

Ei kai tienkäyttömaksua liitettäisi polttoaineen hintaan? Miten silloin verotettaisiin sähköautoja? Ja miksi silloin rakennettaisiin satelliittipohjainen järjestelmä seuraamaan liikennettä?

Taky

Lainaus käyttäjältä: Peeveli - 02.09.13 - klo:07:24
Ollilan työryhmä sen vaan kiirehtii tiemaksujen käyttöönottoa. Maksu valtaosassa maatamme 6 senttiä per kilsa. syrjäseuduilla 3 senttiä.

Hmmm.... 2000-4000â,¬/v maksettavaa, eipä tarvitse miettiä aamulla töihin lähtöä enään sen jälkeen.
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: Taky - 02.09.13 - klo:08:42
Hmmm.... 2000-4000â,¬/v maksettavaa, eipä tarvitse miettiä aamulla töihin lähtöä enään sen jälkeen.

Mikäs siinä, makaile vaan uuninpankolla. Ei suurempaa vahinkoa, jos et ole sellaisessa ammatissa, jossa on pulaa tekijöistä.

VAG!

Lainaus käyttäjältä: Ohikulkija - 02.09.13 - klo:08:42
Ei kai tienkäyttömaksua liitettäisi polttoaineen hintaan?

Ei olla liittämässä. Polttoaineen hintaa käytettiin tässä keskustelussa vain esimerkkinä.

Sähköautoille voisi laittaa km-maksuksi 10 senttiä, jotta se kattaisi näiden autojen kohdalla menetettyjä polttoaineveroja.

JJ10

Uusien autojen hinta laskee 7000â,¬, mitenköhän käy vanhojen. Perheen isä ja äiti kun menee hakemaan hakemaan 7000â,¬ halvempaa uutta autoa, voi tulla  yllätyksenä vanhan auton hyvitysarvo.

Monissa lähteissä viitataan tiemaksuihin muualla maailmassa, ne maksut koskee pääosin keskusta-alueita ja mootoriteitä, Suomessa koko maata. Kuten on sanottukin, autoilu ei tule  halvemmaksi, koska valtion autoilusta perittävät tulot tulee pysymään samoina, taitaa tulla  nämä investointikulut vielä päälle ja hitonmoinen riesa uusista vehkeistä autoissa.

Taky

Lainaus käyttäjältä: Urlaub - 02.09.13 - klo:08:43
Mikäs siinä, makaile vaan uuninpankolla.

Juu, se sopii minulle.


Lainaus käyttäjältä: Urlaub - 02.09.13 - klo:08:43
Ei suurempaa vahinkoa, jos et ole sellaisessa ammatissa, jossa on pulaa tekijöistä.

Ei sota yhtä miestä kaipaa.
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

VAG!

Kuusi senttiä kilometri. Eli kuusi euroa sata kilometriä. Eli neljä litraa dieseliä tai vajaat neljä litraa bensaa "lisää kulutusta" per sata kilometriä.

Pakkohan se on sanoa, että Ollila ja muut työryhmän huipputuloiset jäsenet ovat oikeasti irtaantuneet normaalista kansasta.

Ghzeit

Kun ihmiset seuraavaksi vähentää autoilua, niin tämä järjestelmä tulee varmaan polkupyöriinkin. Samoja teitähän nekin käyttää, samalla kannustetaan julkisilla kulkemiseen.  ::)
Valakia Octavia RS TFSI BWA '07 - Hyviä kilometrejä, missä menetkään!
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=13852.0

Flat

Ymmärsinkö oiken että vanhalla autolla ajavia rankaistaan oiken urakalla, olettaen että he eivät koskaan osta uutta autoa vaan hommaavat aina autonsa käytettynä. Autoansa jatkuvasti uuteen vaihtavat  ja vähän ajavat saavat suurimman hyödyn ?

Omasta mielestä polttoaineen verotus olisi helpoin ja mutkattomin tapa hoitaa tuo kilometripohjainen verotus.

Peeveli

#191
Lainaus käyttäjältä: Urlaub - 02.09.13 - klo:08:41
Ei nyt sentään kaikesta enempää.. Tsadissa on toimiva joukkoliikenne, mutta valtaosasta maata se puuttuu tyystin tai on ainakin moninverroin kalliimpaa kuin pk-seudulla.

Kyllä sitä vaan elinkustannukset on täällä kaikessa kalliimmat. On jo liki 16 vuoden kokemus ja hintoja tulee vertailua vaikkapa sawonmualla tai P-Karjalassa asuvien tuttujen kanssa. Asuminen, ruoka (kyllä, eroa on siinäkin), autoilu (korkeammat vakuutusmaksut, polttoainetta palaa taajama-ajossa enemmän eli maksamme kyllä sitä polttoaineveroa jo aivan riittävästi). Palkat ovat samasta työstä samat kuin muualla maassa. Ja joukkis ei todellakaan toimi kaikkialle, sen aikataulut eivät aina sovi ja ilta/yöliikenteeseen en tunkisi häiriköiden sekaan mistään hinnasta.


Taky

Lainaus käyttäjältä: VAG! - 02.09.13 - klo:08:48
Kuusi senttiä kilometri.

Juu, => 65000km/v * 0,06â,¬ = 3900â,¬/v
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

VAG!

Lainaus käyttäjältä: JJ10 - 02.09.13 - klo:08:45
Monissa lähteissä viitataan tiemaksuihin muualla maailmassa, ne maksut koskee pääosin keskusta-alueita ja mootoriteitä, Suomessa koko maata.

Ja summat ovat huomattavasti pienempiä. Vuotuinen motaritarra on yleisesti jossain 30-60 euron tietämillä. Jos taas motarilla on kilometrimaksu, niin vieressä menee paikallistie, jota voi käyttää ilmaiseksi.

Ja jo tällä hetkellä Suomessa maksetaan keskimäärin useampi satanen vuodessa käyttömaksua...

dosetti

Mitähän tuo maaseutu mahtaa tarkoittaa.. Laskin, että jos tien käyttömaksua pitäisi maksaa 6 senttiä per kilometri, niin yhden töissäkäynnin hinnaksi tulee reilu 30â,¬ nykyisen 17-18â,¬ sijaan. Joopa joo. Se on kyllä totta, että vaikutukset on moninaisia.. Liikkuvuus vähenee, aletaan kyttäämään mitä kautta ajetaan ja miksi jne..

JJ10

Lainaus käyttäjältä: dosetti - 02.09.13 - klo:09:08
Mitähän tuo maaseutu mahtaa tarkoittaa.. Laskin, että jos tien käyttömaksua pitäisi maksaa 6 senttiä per kilometri, niin yhden töissäkäynnin hinnaksi tulee reilu 30â,¬ nykyisen 17-18â,¬ sijaan. Joopa joo. Se on kyllä totta, että vaikutukset on moninaisia.. Liikkuvuus vähenee, aletaan kyttäämään mitä kautta ajetaan ja miksi jne..

Hesarin mukaan liikenteestä 90% ajaa 6snt alueella, eli suurimmat talousalueet, uskoisin, että Kilpisjärvi ja Utsjoki ainakin ajaa 3snt alueella?!
Näillä toimilla lisätään talouskasvua ja lisätään ostovoimaa...

MVA

Ministeriö kiistää autovero-ehdotuksen: "Tiemaksuja pohtivan työryhmän työ ei ole valmis"

http://www.tuulilasi.fi/uutiset/ministerio-kiistaa-autovero-ehdotuksen-tiemaksuja-pohtivan-tyoryhman-tyo-ei-ole-valmis


Peeveli

Lainaus käyttäjältä: JJ10 - 02.09.13 - klo:09:17
Hesarin mukaan liikenteestä 90% ajaa 6snt alueella, eli suurimmat talousalueet, uskoisin, että Kilpisjärvi ja Utsjoki ainakin ajaa 3snt alueella?!
Näillä toimilla lisätään talouskasvua ja lisätään ostovoimaa...

Uskon että teinipoliitikkomme kehuvat jatkossa myös tiemaksujen nostavan maamme uuteen talouskasvuun. Ollilan Jorma kavereineen ainakin saavat maksujärjestelmän luomisesta ja sen vaatimista laitteista kivat rahat ja ehkä työllistävätkin joitakin nörttejä, joskin varmaan sen gps-laatikon valmistus ulkoistetaan jonnekin Vietnamiin...

Muistaakseni jossain mediauutisessa autoalan edustajatkin odottavat mielenkiinnolla nykyisen autoveron korvaamista km-maksuilla. He eivät vaan ilmeisesti osaa odottaa sitä, että kansalaiset varmasti jo nyt alkavat pidättäytyä uuden auton -ja myös hintavampien käytettyjenkin- ostamisesta, peläten uuden systeemin tulevan käyttöön jo lähivuosina. Tulemme luultavasti näkemään jatkossa yhä suuremmat myyntinotkahdukset ja liikkeiden konkkaan menoja.

dosetti

No eipä siinä mitään, maksetaan lähes tuplat siitä ilosta, että saa käydä töissä, jossa pulaa työntekijöistä. Enkä julkisilla pääse eli jään toivomaan, että työmatkavähennys nousee verotuksessa vaikka puoleen euroon per kilometri. Kovin houkuttelisi myös laittamaan verotukseen vähän enemmänkin työpäiviä eli työmatkoja.

hosee

Lainaus käyttäjältä: Mikko - 02.09.13 - klo:08:39
Mä en kyllä ymmärrä, että mikä idea tuossa alueellisessa porrastuksessa on? Onko se ruuhkasuomessa ajettu kilometri jotenkin kalliimpi kuin korvessa?
Ihmettelin samaa. Korvessa teiden käyttöaste on pienempi kuin ruuhkasuomessa, tienrakennus on pääomaintensiivistä ja peruskunnossapito (auraus, jne) maksanee kilometriä kohden aikalailla samat joten kaiken järjen mukaan korvessa kilometrisuoritteen yksikköhinnan pitäisi olla korkeamman käyttöasteen kuin ruuhkasuomessa. Joten aluepolitiikkaahan tuo on.

Mitenkähän tuossa mallissa määriteltäisiin esim "Helsingin talousalue"?

Jos nyt myydään vuodessa 110000 autoa ja autosta keskimäärin 7500â,¬ on autoveroa, puhutaan 825Mâ,¬:n verokerymästä. Hesarin artikkelin tietojen mukaan korkeamman taksan alueilla ajettaisiin 90% vuosittaisesta kilometrimäärästä. Jätetään kotitehtäväksi laskea montako ajokilometriä vaaditaan 0.03â,¬/km ja 0.06â,¬/km alueilta jotta sama verotuotto saadaan kerättyä. Ko jakaumasta hölmömpikin tajuaa että hommaa myydään maakuntien ruuhkasuomi-vihalla, mutta todellisuudessa ko. talousalueisiin joudutaan korkeamman takstan kilometrikertymän keräämiseksi laskemaan erittäin laajoja alueita noiden mainittujen suurten kaupunkien ympäriltä. (Ja ko yhtälö siis olettaa että järjestelmän itsessään ja sen pyörittäminen ei maksa mitään, mikä tietenkään ei ole totta.)

Kannattaa muuten vielä huomioida sekin että työryhmän laskelmissa ei ole huomioitu pääkaupunkiseudulle suunniteltuja ruuhkamaksuja. Nämä siis tulisivat tuon 0.06â,¬/km veloituksen päälle.
Nyt: Mini Cooper S A (F55) + John Cooper Works Tuning Kit, Fiat 500C 1.2 Pop
Ex VAG mm. VW Beetle 2.0TSI DSG Sport, VW Golf VI 1.4TSI DSG, VW Passat CC 1.8TSI DSG

Horch

Verotettaisiinko myös vanhalla autolla ajavia? Tällöinhän autoilijat maksaisivat tuplaveroa? Ja mikäli tämä vero tulisi vaan uusille autoille, niin kaikki ajaisivat vanhoilla autoilla tappiin saakka.

mremonen

Lainaus käyttäjältä: hosee - 02.09.13 - klo:09:34
Kannattaa muuten vielä huomioida sekin että työryhmän laskelmissa ei ole huomioitu pääkaupunkiseudulle suunniteltuja ruuhkamaksuja. Nämä siis tulisivat tuon 0.06â,¬/km veloituksen päälle.
Sehän hoidetaan sitten tuolla samalla tekniikalla. Kun tuo gps-loggeri on autossa, vain taivas on rajana sille mitä ajosuoriteperustaisia maksuja autoon voidaan kytkeä. Parkkimaksuista puhumattakaan. Tuon jälkeen joka metri Suomessa on parkkimaksullista aluetta. Omalla pihalla maksusta saa 10% alennuksen.
Ex: SQ5 -15; A5 SB Black Edition 3.0TDIq 180kW -13; A6 Avant 2.7TDIq -10; Seat Ibiza FR -11
--
HEX-CAN VCDS-kaapeli löytyy lainaan. YV tavoittaa.

mremonen

Lainaus käyttäjältä: Horch - 02.09.13 - klo:09:38
Verotettaisiinko myös vanhalla autolla ajavia? Tällöinhän autoilijat maksaisivat tuplaveroa? Ja mikäli tämä vero tulisi vaan uusille autoille, niin kaikki ajaisivat vanhoilla autoilla tappiin saakka.
Totta helvetissä verotetaan. Tuplavero, who cares...

Verotus ja alkoholipolitiikka. Jostain syystä molemmat ovat sellaisia, joissa järjenkäyttö on kielletty.
Ex: SQ5 -15; A5 SB Black Edition 3.0TDIq 180kW -13; A6 Avant 2.7TDIq -10; Seat Ibiza FR -11
--
HEX-CAN VCDS-kaapeli löytyy lainaan. YV tavoittaa.

Peeveli

#203
Lainaus käyttäjältä: hosee - 02.09.13 - klo:09:34
Kannattaa muuten vielä huomioida sekin että työryhmän laskelmissa ei ole huomioitu pääkaupunkiseudulle suunniteltuja ruuhkamaksuja. Nämä siis tulisivat tuon 0.06â,¬/km veloituksen päälle.

Jossain laskelmissa oli, että pääkaupunkiseudulle "ruuhka"maksu olisi luokkaa 6-10 snt per kilsa. Laskeskelin että tuolloin omalla noin 20 tkm:n vuosiajoilla ajomaksua tulisi kuukaudessa vähintään 200 eur (siis perus-kilometrimaksu plus ruuhkamaksu). Halpaa on ja ostovoima vaan lisääntyy. ;D

Kyllä varmaan on lauma iloisia autonsa vaihtaneita, kun aikaanaan tuo maksu otetaan käyttöön. On siis ehditty maksaa autovero ostamisen yhteydessä ja sen jatkona aletaan maksaa kilsamaksuja. Selvää on, ettei aiemmin oston yhteydessä maksettuja autoveroja huomioida millään tavalla, se sopii maamme orjuuttamisperiaatteeseen.

JJ10

Lainaus käyttäjältä: Peeveli - 02.09.13 - klo:09:32
Muistaakseni jossain mediauutisessa autoalan edustajatkin odottavat mielenkiinnolla nykyisen autoveron korvaamista km-maksuilla. He eivät vaan ilmeisesti osaa odottaa sitä, että kansalaiset varmasti jo nyt alkavat pidättäytyä uuden auton -ja myös hintavampien käytettyjenkin- ostamisesta, peläten uuden systeemin tulevan käyttöön jo lähivuosina. Tulemme luultavasti näkemään jatkossa yhä suuremmat myyntinotkahdukset ja liikkeiden konkkaan menoja.

Autoveroahan ei voi laskea kertarysäyksellä, sehän tappaisi pariksi vuodeksi uusien myynnin, eli veroa  pudotettaisiin asteittain. Tämä taas johtaa siihen, että veronalennukset menisi uusien autojen "korotuspaineiden tasaamiseen", eli loppupeleissä tuosta 7000â,¬ keskimääräisestä veronalennuksesta autoilijat hyötyisi vain osan.

Tämän lisäksi autokauppiaat valmistautuisivat ns  veronalennukseen käytettyjen hyvityshinnoissa jo aiemmin...eli voivat olla niitä voittajia loppupeleissä.

Zaasa

Paniikkinappula painettava pohjaan ja auto investoinnit jäihin kunnes saadaan varmuus verotuksesta  ;)

VAG!

Jos nyt rehellisiä ollaan, niin laittaahan tuollainen kuuden sentin kilometrimaksu ja siihen päälle tuleva Helsinkivero oikeasti miettimään, että onko pk-seudulle enää järkeä muuttaa. Helsinkiveron määrästä ei ole vielä mitään tietoa, mutta jos Ollila ehdottaa kaikilta perittäväksi kuutta senttiä, niin pk-seudun ihmisiltä peritään tämän lisäksi varmasti vähintään kymmenen senttiä.

Aletaan puhumaan 15 sentin kilometrimaksusta arkisen elämän hoitamisessa. Se on jo paljon. Todella paljon. Itse olen selkeästi kaupunkilaisserkku, mutta jossain se raja tulee vastaan paljonko siitä ilosta on valmis maksamaan. Muutenkin pk-seudulla eläminen on tajuttoman kallista ja siihen päälle vielä tämä. Mä olen kuitenkin automies ja en käytä julkisia kuin äärimmäisessä hädässä. Auto on minulle väline, millä voi hoitaa arkiaskareet mahdollisimman sujuvasti.

Ei se kotitoimisto jossain landellakaan ehkä olisi mahdoton ajatus. Mähän olen melko aktiiviseen valittanut siitä, että maalaisserkut valittavat, vaikka pk-seutu työntää heille rahaa sen verran mitä pankkien hanat vetää. Toisaalta, miksi valittaa. Voisihan sitä itsekin muuttaa sinne naattimaan. Muksutkin alkavat olemaan jo hiukan vanhempia, niin pystyvät kohta jo itsenäisesti liikkumaan harrastuksiin ja kouluun. Mopoauton hintakin alkaa katoamaan kohinaan, kun vertaa sitä pk-seudun tuleviin elinkustannuksiin.


Joni5

Tähän uuteen systeemiin liittyy myös se hyöty että kun kaikkien autojen sijainnit ja liikkeet tallennetaan tietokantaan 5 vuodeksi ja siihen yhdistetään puhelujen ja internetliikenteen täydellinen seuranta niin poliisin työ terroristien ja lapsipornonäyttelijöiden kiinnisaamiseksi helpottuu huomattavasti.

Epes

Lainaus käyttäjältä: Zaasa - 02.09.13 - klo:09:49
Paniikkinappula painettava pohjaan ja auto investoinnit jäihin kunnes saadaan varmuus verotuksesta  ;)

Miten verotetaan mopoja, moottoripyöriä, lumikelkkoja, veneitä ja yksityiskäytössä olevia lentokoneita? Sama 6cent per kilometri?

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy