Uuden päästömittaustavan vaikututus uusien autojen myyntiin?

Aloittaja joukose, 06.04.18 - klo:06:49

« edellinen - seuraava »

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: arq - 11.09.18 - klo:22:52
No ei ainakaan omakohtainen kokemus tue tuota: Alla on uusi auto jossa on ensirekisteröintipäivä syyskuussa 2018.

Tälläiseen taitaa päteä ilmeisesti suomen viranomaisen myöntämä poikkeus, että jos kauppakirja autosta on tehty ennen syyskuuta 2018 niin auto voidaan verottaa vielä vanhan NEDC:n mukaan kun auton luovutus tapahtuu elokuun 2018 jälkeen ja autolle ei ole WLTP arvoa tai se vaikuttaisi auton hintaan asiakkaan kannalta epäedullisesti.

Lainaus käyttäjältä: arq - 11.09.18 - klo:22:52
Sen sijaan vastaavalle tehdastilattavalle autolle ei ole tällä hetkellä hinnastoa, koska WLTP.

Onko kyse VAG autosta? Ainakin VW:llä on koko mallisto myynnissä ja hinnastot joilla kauppaa tehdään vaikka WLTP arvoja ei olisi. Ei vaan välttämättä nettisivuilta löydy kaikkia. Näissä tapauksissa kun WLTP arvoa ei vielä ole niin asiakkaalle luvataan hintatakuu eli sovittu hinta pitää ja WLTP:n mahdolliset hinnan nousut maksaa joku muu eli varmaan maahantuoja.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

vasara

Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 11.09.18 - klo:23:13
...
Onko kyse VAG autosta? Ainakin VW:llä ...
Audilla puuttuu hinnastot kokonaan lähes kaikista malleista.

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 11.09.18 - klo:23:22
Audilla puuttuu hinnastot kokonaan lähes kaikista malleista.

K-autolla ei varmaan perse kestä antaa samanlaista hintalupausta Audeihin :D Pelkäävät, että tilataan pelkkiä Quattroja kun tiedossa on hintojen nousua WLTP:n takia ja kun hinta nousee niin otetaan 10k, takkiin jokaisen auton kohdalla  ;D
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

arq


jamo75

mun käsittääkseni se hinta takuu kattaa ne automallit joissa tehdään vain uusi mittaus.
ne mallit joissa esim. moottoriksi tulee uusi malli jota ei ole aikaisemmin ollut myynnissä ei mitään vastaaavaa ole kun ei sille ole niitä vanhojakaan arvoja esim. siirtymä 1.5 koneisiin (tiguanissa ?).

ainakin volvolla kampanjoitiin että allekirjoitettu kauppasopimus ennen sitä jo mennyttä päivää on tae hinnasta vaikka toimitus oli puolen vuoden päästä.

Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 11.09.18 - klo:23:13
Tälläiseen taitaa päteä ilmeisesti suomen viranomaisen myöntämä poikkeus, että jos kauppakirja autosta on tehty ennen syyskuuta 2018 niin auto voidaan verottaa vielä vanhan NEDC:n mukaan kun auton luovutus tapahtuu elokuun 2018 jälkeen ja autolle ei ole WLTP arvoa tai se vaikuttaisi auton hintaan asiakkaan kannalta epäedullisesti.

Onko kyse VAG autosta? Ainakin VW:llä on koko mallisto myynnissä ja hinnastot joilla kauppaa tehdään vaikka WLTP arvoja ei olisi. Ei vaan välttämättä nettisivuilta löydy kaikkia. Näissä tapauksissa kun WLTP arvoa ei vielä ole niin asiakkaalle luvataan hintatakuu eli sovittu hinta pitää ja WLTP:n mahdolliset hinnan nousut maksaa joku muu eli varmaan maahantuoja.
Ajossa: VW ID.4 Pro Performance Business 150 kW, akku 77 kWh
Edelliset: VW ID.3 1st max, Skoda Karoq 1.5 TSI Style DSG Aut
, Volvo V40 D2, Volvo XC60 AWD D3, Volvo C30 D5, 3xRenault Megane

Tonttu66

Lainaus käyttäjältä: jamo75 - 12.09.18 - klo:18:57
mun käsittääkseni se hinta takuu kattaa ne automallit joissa tehdään vain uusi mittaus.
ne mallit joissa esim. moottoriksi tulee uusi malli jota ei ole aikaisemmin ollut myynnissä ei mitään vastaaavaa ole kun ei sille ole niitä vanhojakaan arvoja esim. siirtymä 1.5 koneisiin (tiguanissa ?).

ainakin volvolla kampanjoitiin että allekirjoitettu kauppasopimus ennen sitä jo mennyttä päivää on tae hinnasta vaikka toimitus oli puolen vuoden päästä.

No tietenkään niitä autoja joita ei ole vanhassa hinnastossa ei voi myydä vanhallla hinnalla.

Kaikkien valmistajien autot jotka on tilattu 31.8 mennessä saadaan verottaa NEDC-päästöarvoilla, jos ne antavat pienemmät verot. Tämä on säädetty ajoneuvoverolain muutoksen yhteydessä. Tämä ei kuitenkaan koske 1.9 jälkeen tilattuja autoja. Niissä veroriskin kantaa maahantuoja, jos myyvät edelleen vanhan verotuksen mukaisilla hinnoilla.
Volvo V90 T8 AWD Inscription -20
ex VW Passat Variant Highline 2,0 TDI 140 kW 4MOTION DSG -15

clacson

Mielenkiintoinen tämä EU-komission linjaus jäsenvaltioille:
- http://wltpfacts.eu/taxation-wltp/
Eli siirtyminen WLTP-mittauksiin ei saa verotuksessa lisätä kuluttajien kustannuksia.
Vasta suorakoipisten valtakunnassa opin varmaan pitämään suuni pienemmällä, silloin lienee kyllä hiukka myöhäistä.

Sokota09

Lainaus käyttäjältä: clacson - 17.09.18 - klo:18:41
Mielenkiintoinen tämä EU-komission linjaus jäsenvaltioille:
- http://wltpfacts.eu/taxation-wltp/
Eli siirtyminen WLTP-mittauksiin ei saa verotuksessa lisätä kuluttajien kustannuksia.

Ei taida ihan toteutua Suomessa, vaikka olisi minkälaisia linjauksia.

Hesse

Kysymyksessä taitaa olla vasta autonvalmistajien ACEA:n ehdotus komission linjaukseksi.

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: Sokota09 - 17.09.18 - klo:19:35
Lainaus käyttäjältä: clacson - 17.09.18 - klo:18:41
Mielenkiintoinen tämä EU-komission linjaus jäsenvaltioille:
- http://wltpfacts.eu/taxation-wltp/
Eli siirtyminen WLTP-mittauksiin ei saa verotuksessa lisätä kuluttajien kustannuksia.
Ei taida ihan toteutua Suomessa, vaikka olisi minkälaisia linjauksia.

En nyt jaksanut ajatuksella lukea kuinka tarkkaa sääntelyä tossa on tiedossa eli päteekö nimenomaan yksittäiseen autoon vai yleisesti autojen verotukseen??

Suomessahan on päätetty jo, ettei kokonaisverokertymä saa suurentua päästömittaustavan muutoksesta eli oletettavasti toteutuu Suomessa. Sen sijaan yksittäisten autojen kohdalla saattaa olla muutoksia. Eli jos suuripäästöisten autojen vero suurenee niin silloin myös pienipäästöisen auton veron on pienennyttävä.

Sitten on taas eriasia miten tämä Suomen kokonaisverokertymä lasketaan? Lasketaanko kaikki verot yhteen ja jaetaan se myytyjen autojen määrällä ja tätä taas verrataan alkuvuoteen vai tuijotetaanko hymyssä suin pelkkää absoluuttista tilin saldoa miten on kehittynyt  :-X jos jälkimmäinen niin automyynnin lasku veropelkojen takia varmaan pitää verokertymän niin pienenä, että taas on yksi syy nostaa veroja muutama kymmenen prosenttia  :D

Asiat ei vaan aina ole ihan sitä miten juorulehtien mistään mitään tietävät joo-joo toimittajat asian kirjoittavat  ;D
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: Sokota09 - 17.09.18 - klo:19:35
Ei taida ihan toteutua Suomessa, vaikka olisi minkälaisia linjauksia.

Ja sitten kun sitä joku lähtee aikanaan vaatimaan, niin mennään jälleen EU-tuomioistuimen kautta ja sillä aikaa nykerretään autoveromuutos s.e lopputulos on tasan sama (vrt. kun muinoinen autoveron ALV muuttui ensin ELV:ksi ja sittemmin autoveroa korotettiin tasan ALV:n verran kun ELV:kin määrättiin poistettavaksi) ::)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

clacson

Hallituksen esityksessähän laskettiin muutoksen poikivan 2018 ja 2019 22 milj. Euroa nettoa.
Kun esim. Skoda Karoq 1.5:TSI DSGn verolisäys on 1807,55 ,, niin miten käy VAG-konsernin katumaastureiden tilauskäyrällle 1.9. jälkeen? Yli 25%n veron nousu lienee aika jytky.
Vasta suorakoipisten valtakunnassa opin varmaan pitämään suuni pienemmällä, silloin lienee kyllä hiukka myöhäistä.

Epes

Lainaus käyttäjältä: clacson - 17.09.18 - klo:22:52
Hallituksen esityksessähän laskettiin muutoksen poikivan 2018 ja 2019 22 milj. Euroa nettoa.
Kun esim. Skoda Karoq 1.5:TSI DSGn verolisäys on 1807,55 ,, niin miten käy VAG-konsernin katumaastureiden tilauskäyrällle 1.9. jälkeen? Yli 25%n veron nousu lienee aika jytky.

Tänään Audimyyjä ”raapi hiuksiaan” ja ihmetteli miten saavat jatkossa myytyä Q5:a kun niiden verot ja tätä myöden hinnat nousevat 7500-8500, ja työsuhdepäästöarvot paukkuvat yli. Eivätkä ne halpoja olleet aikaisemminkaan.

MMV

Ei taideta montaa Q5:sta enää myydä. Oma Q5 MY18 maksaisi nyt noin 85 800 euroa ja ennen WLTP-pohjaista verotusta noin kymppitonnin vähemmän. Mikäli niitä rukseja laittelee, niin verokertymä vain kasvaa ja jokainen lisävaruste voi nostaa WLTP:ssä Co2-päästöjä, jolloin jo korkean veron päälle tulee vielä ekstraläskiä.

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: MMV - 18.09.18 - klo:07:59
Oma Q5 MY18 maksaisi nyt noin 85 800 euroa ja ennen WLTP-pohjaista verotusta noin kymppitonnin vähemmän.

Mitenköhän tuon hinta sitten käytettynä, meinaan jos se "lähtötaso" nyt pomppasi kympinkin verran, niin vielä wanhalla verolla päässeiden hintaeroosio kenties hiukan nyt loiveni, vai loiveniko? Ainakin niin kauan kunnes tulee se seuraava facelift tms ???

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

MMV

Eipä juuri, koska myynnissä olevat käytetyt määrittelevät hintatason. Tämäkin on vaihdettu jo kuukausi sitten toiseen (Volvo V60 T8), joten nyt ei pääse enää hintaakaan arvottamaan.

Flat

Lainaus käyttäjältä: MMV - 18.09.18 - klo:09:17
Eipä juuri, koska myynnissä olevat käytetyt määrittelevät hintatason. Tämäkin on vaihdettu jo kuukausi sitten toiseen (Volvo V60 T8), joten nyt ei pääse enää hintaakaan arvottamaan.

Voiko tämän tulkita siten, että WLPT hinnalla ostetuissa voi olla arvonalenema vieläkin kovempaa, koska markkinoilla olevat vanhan hinnoittelun mukaiset autot määrittävät markkinahinnan käytetyile ?


Esimerkiksi tuo Q5 tapaus :
vanha hinta 75KEUR, ja uusi  85 KEUR. Ensimmäinen ostettu elokuussa ja jälkimmäinen syyskuussa. Autot myydään vuoden kuluttua. Kummasssa arvonalenema suurempaa ?
Tuleeko tästä tuplaten turpaan ? Maksat ensin veroja 10 KEUR enemmän ja sitten menetät vielä 10 KEUR myydessä sitä ?

vai voiko asian noin suoraviivaisesti ajatella ?

rawpower

Lainaus käyttäjältä: Flat - 18.09.18 - klo:10:20
Voiko tämän tulkita siten, että WLPT hinnalla ostetuissa voi olla arvonalenema vieläkin kovempaa, koska markkinoilla olevat vanhan hinnoittelun mukaiset autot määrittävät markkinahinnan käytetyile ?


Esimerkiksi tuo Q5 tapaus :
vanha hinta 75KEUR, ja uusi  85 KEUR. Ensimmäinen ostettu elokuussa ja jälkimmäinen syyskuussa. Autot myydään vuoden kuluttua. Kummasssa arvonalenema suurempaa ?
Tuleeko tästä tuplaten turpaan ? Maksat ensin veroja 10 KEUR enemmän ja sitten menetät vielä 10 KEUR myydessä sitä ?

vai voiko asian noin suoraviivaisesti ajatella ?

Kyllähän se tulee juurikin noin menemään, jos oletetaan että autoilla kuukausi ikäeroa ja 1 vuoden jälkeen olisi sama varustetaso ja myös aikalailla samat kilometrit. Käytettyjen autojen hinnathan sen pyynnin sitten tulee määräämään.

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: Flat - 18.09.18 - klo:10:20
Maksat ensin veroja 10 KEUR enemmän ja sitten menetät vielä 10 KEUR myydessä sitä ?

Ihanan kallista ;D Vaikka todellisuudessa menetys onkin vain tuo veroina enemmän maksettu 10k,, eikä se myydessä mitenkään tuplaannu, mutta kuitenkin 8)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

Flat

Jep, rahallisesti tuossa ei tule kuin se 10KEUR takkiin, mutta tuntuu  2 x 10 KEUR menetykseltä. Auton myyjä kun peilaa hyvityshintaa tietysti ostohintaan silloin vuoden kuluttua.

MMV

Pidemmällä aikajänteellä suurempi veronosuus siirtyy toki käytettyjenkin hinnoitteluun, mutta väitän nyt ostetulla suuriverollisella otettavan turpaan aika huolella esim. vuoden päästä vaihtaessa.

japa

Mielenkiintoista seurata miten wltp hinoittelu vaikuttaa autojen hintaan . Esim sdoda 1,5 dsg style oli ennen wltp hintoja autoverottomana 24910e ja nykyisin 25485. Joten sinne se suurin hyöty taas meni. Sen tietää miten käy jos autovero poistetaan kokonaan. Johan pomppaa verottomat hinnat sillä kertaa taivaisiin.
Octavia 1,5 dsg style 2019
octavia 1,4 style 2016
Octavia rs 2,0 tsi 2015
Octavia 1,4 elegance 2013

Daatta

Jos autovero joskus poistuu (en pidättäisi hengitystä) ja samalla maahantuoja/tehdas nostaa hintoja, niin mikään ei estäne ostamasta autoa ulkomailta? Itselle tuo on vähän kaukaa haettu ajatus, mutta moni varmaan noin tekisi.

Normiautossa on veroa muutama tonni, mutta esim Cupra Atecassa sitä on yli 20t,! Kuitenkin ihan sama auto osti sen suomesta tai saksasta...
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

vwmies

#143
Lainaus käyttäjältä: Daatta - 31.12.18 - klo:09:00
Jos autovero joskus poistuu (en pidättäisi hengitystä) ja samalla maahantuoja/tehdas nostaa hintoja, niin mikään ei estäne ostamasta autoa ulkomailta? Itselle tuo on vähän kaukaa haettu ajatus, mutta moni varmaan noin tekisi.

Normiautossa on veroa muutama tonni, mutta esim Cupra Atecassa sitä on yli 20t,! Kuitenkin ihan sama auto osti sen suomesta tai saksasta...

Jos Suomessa maahantuoja nostaa hintoja reippaammin, niin mikä estää tilaamasta autoa tehtaalta ja noutamasta sen suoraan vaikkapa Autostadista (Wolfsburg). Niin saksalainen tuttunikin teki. En enää muista, mitä hän säästi Audin toimituskuluissa. Taisi olla olla 500, luokkaa.
Myydäänhän autoja importtina toisesta maasta käsin (Renault, Pökö, japsit) esim. Saksassa... eli suomeksi, uusi rekkaamaton auto ostetaan toisen maan jälleenmyyjältä tai jopa outletistä. Erikoishintaisia eriä (esim. edell. vm) lienee liikkeellä enemmänkin kuin netissä näkyy. Toinen juttu sitten onkin, minkä maan varusteet niissä on - tuskin kovinkaan usein ns. Nordic pakettia....  ::)

Ja kun täällä on jo käytettyjä uudenkarheita tuontiautoja myyviä liikkeitä, jospa ne alkavatkin tuoda rinnakkaistuontina uusia autoja ?
Kamuxillakin on Saksassa toimintaa.
Yritetään pärjätä.

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 31.12.18 - klo:09:00
Jos autovero joskus poistuu (en pidättäisi hengitystä) ja samalla maahantuoja/tehdas nostaa hintoja, niin mikään ei estäne ostamasta autoa ulkomailta? Itselle tuo on vähän kaukaa haettu ajatus, mutta moni varmaan noin tekisi.

No voihan esim. as.vaunun jo tänä päivänä ostaa bränikkänä ulkomailta, suoraan valtuutetulta esim. saksalaiselta jälleenmyyjältä, EU-laajuisine takuineen kaikkineen. Edes ALV:ia ei näistä makseta Suomeen lainkaan vaikka pakasta vedettyjä onkin ja ensirekisteröidäänkin vasta Suomessa. Silti myöskään sen kotimaisen vaunukauppiaan oven saranat eivät pääse ruostumaan, uutta menee kaupaksi ihan hyvää tahtia = loppupelissä kovinkaan moni ei tätä itsetuomisen mahdollisuutta siis syystä tahi toisesta käytä, vaikka se rahallinen säästö usein melko edullisessakin vaunussa kirjoitetaan jo 4-numeroisissa euromäärissä - eikä silti itse tartte persettään siltä kotisohvalta nostaa sen enempää kuin hakemaan sen uuden vaununsa esim. Vuosaaren satamasta ja käy kotimatkalla noukkimassa konttorilta siihen FIN-kilvet 8)

Eli vaikka kuinka tuo autoverokin poistuisi ja jopa noista uuden auton ALV-koukeroista luovuttaisiin, en silti usko että uusien myynti täällä mitenkään romahtaisi olemattomiin. Aina riittää sitä ostajakuntaa joka haluaa asioida sen paikallisen kivijalkaliikkeen kanssa, sattuu olemaan jo tutuksi tullut autokauppias, tai muuten vaan tykkää esim. saamastaan palvelusta ja asioiden yksinkertaisuudesta (ihan kuin tuossa itse tuottamisessa muka jotain monimutkaisuuksia olisi, mutta ei niistä nyt sen enempää). Toki se uusien myyntimäärät nykyisten ketjujen kautta varmasti tippuvat, mutta taas voi olla että syntyy useampia pieniä kotimaisia autoliikkeitä jotka tarjoavat tuota "harmaatuontia" ihan palvelunakin, we'll see. Joka tapauksessa tuo jälkimarkkinointi säilyy, kävi autoveron ja uusien tuonnin kanssa miten tahansa, sillä tartteehan ne huoltoa, varaosaa ja lisävarustelua ihan samalla tavalla, maahantuontitavastaan riippumatta 8)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

tet

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 31.12.18 - klo:09:00
Jos autovero joskus poistuu (en pidättäisi hengitystä) ja samalla maahantuoja/tehdas nostaa hintoja, niin mikään ei estäne ostamasta autoa ulkomailta?

Toiminee siinä tapauksessa, että meikäläinen hinta nousee tosiaan korkeammaksi kuin muualla. En tiedä nykytilannetta, mutta takavuosina tilanne oli ymmärtääkseni toisin päin, meillä oli alemmat hinnat korkean autoverotuksen takia. Jos veron poistumisen takia auton veroton hinta nousee esim. keski-euroopan hintoja alemmalta tasolta samalle tasolle, niin silloin tuo ajatus ei kyllä toimi.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

japa

Sehän voi olla niin että tehdashinta ei nouse vaan välikädet nostaa katteitaan. Esim, octavian veroton hinta on noussut yli viisisataa kesästä ja luulempa että hinnannousun takana on maahantuoja ja jällenmyyjät.
Octavia 1,5 dsg style 2019
octavia 1,4 style 2016
Octavia rs 2,0 tsi 2015
Octavia 1,4 elegance 2013

teräksenharmaa

Jokaisen kannattaisi sisäistää kaksi asiaa. Autotehtailla ei ole ollut koskaan halua myydä tappiolla autoja Suomeen ja suomalainen kaupan pottas ei voi kilpailun vuoksi vetää mitään massiivisia katteita.

Aikoinaan Suomeen tuotiin Sovjet-Finland -erikoisvarusteltuja autoja, joihin sitten pultattiin satamassa puuttuvat osat. Samoin tehtiin kaikenmaailman Stockman-turboja ja muita kyheälmiä, joilla kierrettiin autoveroa. Onneksi tuosta on jo päästy.

Jos kuitenkin joku on sitä mieltä, että autoveron alennus menee valmistajan ja/tai autokaupan katteisiin, niin testatkaa teorianne vertaamalla nykyhintoja 80-luvun autohintoihin.

a_jaba

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/joulukuu-oli-volkswagenin-useilla-merkeilla-hirveita-romahduksia/89bcd585-3d22-481b-9ee0-50bebe6a4d85

Täällä on maalailtu helkkaristi piruja seinille kun VAG on ryssinyt WLTP:n kanssa ja autot ei mene kaupaksi niin tässä vähän tilastoa vastapainoksi.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

vagfani

Kyllähän maahantuojat optimoi edelleen autoveroa erilaisilla businessmalleilla ja ihmenimikkeillä. Niissä on vain mielikuvitus rajana. Useampi maahantuoja on ulkoistanut autoveron laskennan ulkopuolisille toimistoille, sen verran monimutkainen on laskentakaava.

http://www.assistor.fi/11-fin-news/28-bmw-ulkoisti-autoverotuksen-assistorille

Tuolla taas pidetään tullimuuria, kun ulkopuoliset isot autoalan yritykset eivät halua tulla Suomeen tekemään autokauppaa. Eräänlainen valtion hyväksymä kartelli siis, jonka maksaa kuluttaja.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy