Uuden päästömittaustavan vaikututus uusien autojen myyntiin?

Aloittaja joukose, 06.04.18 - klo:06:49

« edellinen - seuraava »

njs

Seatin hinnastosta lukee että jotkut mallit tulee takaisin vasta joulukuussa. Mielenkiintoista nähdä miten tämä vaikuttaa myyntiin ja alkuvuoden rekistreröinteihin.
Octavia III FL 1.5 TSI DSG - ex:  Octavia III 1.4 TSI DSG - Octavia II FL 1.8 TSI DSG - Octavia II 2.0 TDI DSG

jarkko_h

 
Lainaus käyttäjältä: Herr K - 31.08.18 - klo:21:31
Eipä käy kateeksi Volkkari-kauppiaita, sillä todella suppeat ovat nuo nyt julkaistut hinnastot. Vaikea on myydä mitään, jos ei pysty kertomaan asiakkaalle hintoja.

Supistettu mallisto, heikko laatuhistoria ja surkea 2 vuoden takuu erottelee huippumyyjät kyniä napsuttelivista geelitukista. Nostan hattua volkkarin myyjille haasteen vastaanottamisesta.

Herr K

Lainaus käyttäjältä: Tonttu66 - 31.08.18 - klo:22:07
Volkkarin sivuilla lukee: "Hinnastoista on kaksi versiota, WLTP- ja NEDC-hinnasto. WLTP-hinnasto on tehty uuden päästömittausnormin mukaisesti, NEDC-hinnasto perustuu vanhaan päästömittausnormiin. Osalle mallisarjan autoista ei ole vielä WLTP:n mukaisia päästöarvoja, jolloin kyseisen malliversion hinta löytyy NEDC-hinnastosta. Molempien hinnastojen autoverolliset asiakashinnat ovat voimassa."

https://www.volkswagen.fi/fi/auton-ostaminen/hinnastot-ja-esitteet.html

Ilmeisesti siis Volkkari myy omalla riskillä NEDC-hinnoilla niitä autoja, joista ei ole WLTP-hintaa.

Ok, tuo oli jäänyt multa huomaamatta.
VW Passat Variant GTE

vwmies

Lainaus käyttäjältä: Tonttu66 - 31.08.18 - klo:22:07
Volkkarin sivuilla lukee: "Hinnastoista on kaksi versiota, WLTP- ja NEDC-hinnasto. WLTP-hinnasto on tehty uuden päästömittausnormin mukaisesti, NEDC-hinnasto perustuu vanhaan päästömittausnormiin. Osalle mallisarjan autoista ei ole vielä WLTP:n mukaisia päästöarvoja, jolloin kyseisen malliversion hinta löytyy NEDC-hinnastosta. Molempien hinnastojen autoverolliset asiakashinnat ovat voimassa."

https://www.volkswagen.fi/fi/auton-ostaminen/hinnastot-ja-esitteet.html

Ilmeisesti siis Volkkari myy omalla riskillä NEDC-hinnoilla niitä autoja, joista ei ole WLTP-hintaa.

Lyhyesti: VW (tai Audi) ei ole ehtinyt päivittää eli saada uuden WLTP normin mukaisia päästömittauksia suoritettua koko laajaan mallistoonsa.
Osa moottoreista jää taas malliuudistuksen yhteydessä pois, esim. 1.4TSI (mm. Passat ja Tiguan, korvaa 1.5TSI) ja 1,6TDI slowmotion (vain 2,0 TDI esim. Passat ja Skoda Superb). Nämä suuret linjat olivat jo noin 3 vuotta sitten tiedossa. Nyt myydään kai siirtymävaiheessa vanhaa tuotantoa, ja jos siitä ei saa tilattua autoa niin samaan hintaan saa sen toisen uudemmalla padalla.
Skodalla on näköjään edelleen  vanha päästömittaustapa NEDC 1.9. käytössä.
Eos sitten, miten NOx päästöskandaali on sekoittanut uuteen normiin siirtymistä.

Mikä sekasotku ! :(

Trafin ja TM:n sivujen mukaan uusien päästöarvojen ei pitäisi vaikuttaa käyttöveroon, mutta onhan tässä vielä aikaa rukata koko autoverotus seuraavan hallituksen aikana järkevämmäksi eli omistamisesta käytön tai päästöjen verotukseen.  :o
Yritetään pärjätä.

clacson

#64
Lainaus käyttäjältä: vwmies - 01.09.18 - klo:08:26
Skodalla on näköjään edelleen  vanha päästömittaustapa NEDC 1.9. käytössä.
Eos sitten, miten NOx päästöskandaali on sekoittanut uuteen normiin siirtymistä.
Skodalla ainakin 1.0 bensa ja 1.6 dieseli on mitattu uuden tavan mukaan. Kovin suuria muutoksia ei äkkiseltään silmäiltynä tullut puoleen eikä toiseen.
Aika hidasta VAG:llä tuo touhu on ollut, etteivät vaan ole pelänneet uutta skandaalia?
Täällähän taitaa olla kaikki, jotka saatu mitattua lähes ennen elokuun loppua: https://www.adac.de/infotestrat/umwelt-und-innovation/abgas/modelle_mit_euro_6d_temp/default.aspx
Vasta suorakoipisten valtakunnassa opin varmaan pitämään suuni pienemmällä, silloin lienee kyllä hiukka myöhäistä.

Pihistelijä

Skodallakin WLTP-suosii manuaaleja. NEDC-hinnastossa Octavia Combi 1.0 TSI Style DSG oli 2100 â,¬ kalliimpi kuin manuaali. WLTP:ssä jo 2700 â,¬ !
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

njs

Octavia Combi 1.5 TSI Style DSG hinta nousi 140â,¬, ei paha. Skoda kauppias kiittää kun ainoa automaatti bensa Golf variant maksaa 5000â,¬ enemmän :)
Octavia III FL 1.5 TSI DSG - ex:  Octavia III 1.4 TSI DSG - Octavia II FL 1.8 TSI DSG - Octavia II 2.0 TDI DSG

teräksenharmaa

Joko Pihistelijä on sitä kieltä, että paniikin lietsonta tästä muutoksesta oli perusteetonta?

Pihistelijä

Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Ranssi

Helkamalle tämä on kyllä suuri takaisku, kun Skoda on ollut myydyin työsuhdeauto, ja mallistosta on mennyt reilusti kalliimman pään Superbia, jotka nyt kallistuivat roimasti, eikä merkillä ole tarjota lainkaan hybridiä.

jamo75

superb hybridi tulee myyntiin kiinassa 2019 ja asiakastoimitukset alkavat euroopassa 2020. tosin itse odottaisin enemmän seatin seuraavia kaasu malleja.
skoda tosiaan on käännekohdassa jos sähkö yms hybridi malleka ei saada nopeati tuotantoon rupeaa markkiosuus tippumaan.

Lainaus käyttäjältä: Ranssi - 02.09.18 - klo:10:32
Helkamalle tämä on kyllä suuri takaisku, kun Skoda on ollut myydyin työsuhdeauto, ja mallistosta on mennyt reilusti kalliimman pään Superbia, jotka nyt kallistuivat roimasti, eikä merkillä ole tarjota lainkaan hybridiä.
Ajossa: VW ID.4 Pro Performance Business 150 kW, akku 77 kWh
Edelliset: VW ID.3 1st max, Skoda Karoq 1.5 TSI Style DSG Aut
, Volvo V40 D2, Volvo XC60 AWD D3, Volvo C30 D5, 3xRenault Megane

Trackpad

#71
Kyllä tässä on työsuhdeautomyyjät ihmeissään. Monissa firmoissa on rajat laitettu ennen uusia päästömittauksia. Monikohan auto jää nyt ottamatta kun päästöt paukkuu... Katoin että Skodalla pienipäästöisin Octavia on (voi olla että konfiguraattori ei vaan ole vielä kunnossa). Active (karvanoppa versio) farkku 1.0 bensa ja 1.6 diesel nyt 129g, jos otat paremman varustelun kaikki moottorivaihtoehdot ja vaihdekikkailut menee yli 130g. Esim mun RS TDI DSG MY17 meni vielä 129g (pelkkä etuveto). En ees uskalla pohtia mitkä sen päästöt nyt on kun 1.6 DSG disukkakin menee paremmilla varusteilla 139g

vasara

Lainaus käyttäjältä: vwmies - 01.09.18 - klo:08:26
...
Trafin ja TM:n sivujen mukaan uusien päästöarvojen ei pitäisi vaikuttaa käyttöveroon, mutta onhan tässä vielä aikaa rukata koko autoverotus seuraavan hallituksen aikana järkevämmäksi eli omistamisesta käytön tai päästöjen verotukseen.  :o
Nelivetojen WLTP- veroja hieman selailin (ne vähät mitä löytyy) ja verojen nousut rajuja. Esim. MB GLC 220d 4Matic & 250d 4Matic.. +7000â,¬ & +11 000â,¬.
Toivotaan, että uusien autojen myynti ja autoveron tuotto hyytyy niin pahasti, että verotus tosiaan olisi pakko remontoida yleis Eurooppalaiselle tasolle.. ilman verotulojen menetyksiä / muuta ulkoista pakkoa mitään uudistuksia ei tässä maassa autoilun verotukseen tule.

Todennäköisesti suomalaiset kuitenkin vain vähän hiljaa jupisevat ja maksavat kiltisti sen mitä pyydetään.. ostavat vähän huonompia autoja kuin aiemmin :-\
NEDC & WLTP tulee jatkossa olemaan joillekkin autoille mielenkiintoinen vedenjakaja esim. käytettyjen autojen maahantuonnissa.

BMF

Kyllä tällä uudistuksella dieselin lisäksi neliveto tapetaan aika pikaisesti. Pitää oikeasti haluta aika tosissaan nelivetoa että alkaa maksamaan tuon verotuksen tuoman kirpeän lisän.
Ajossa: Passat Variant 2.0TDI (EVO) DSG -20
-Octavia III Combi RS FL 2.0 TDI DSG -17
-Octavia III Combi 1.4 TSI DSG -13

Enhancer

Lainaus käyttäjältä: BMF - 04.09.18 - klo:09:26
Kyllä tällä uudistuksella dieselin lisäksi neliveto tapetaan aika pikaisesti. Pitää oikeasti haluta aika tosissaan nelivetoa että alkaa maksamaan tuon verotuksen tuoman kirpeän lisän.
Onneksi kummallekaan ei ole todellista tarvetta, joten sikäli suunta on ihan oikea. Maksumiehiksi ne joille maksutaakka kuuluukin.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

vasara

Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 04.09.18 - klo:10:32
Onneksi kummallekaan ei ole todellista tarvetta,
Jos sinulla ei ole tarvetta, niin se ei kattavasti tarkoita kaikkia suomalaisia.
Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 04.09.18 - klo:10:32
joten sikäli suunta on ihan oikea.
Kun verotus kiristyy, niin suunta on päinvastoin väärä.
Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 04.09.18 - klo:10:32
Maksumiehiksi ne joille maksutaakka kuuluukin.
No näinhän se ei nyt mene. Maksutaakka pitäisi kohdentaa ja pitäisi kuulua niille, jotka teitä kuluttaa ja saastuttaa, eli verotus käyttöön, eikä auton ostamiseen / omistamiseen.

vwmies

Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 04.09.18 - klo:08:54
Todennäköisesti suomalaiset kuitenkin vain vähän hiljaa jupisevat ja maksavat kiltisti sen mitä pyydetään.. ostavat vähän huonompia autoja kuin aiemmin :-\
NEDC & WLTP tulee jatkossa olemaan joillekkin autoille mielenkiintoinen vedenjakaja esim. käytettyjen autojen maahantuonnissa.

Sitten kun autokauppa hyytyy veronalennusten toivossa, pelkkä huhukin lainvalmistelusta voi riittää kuten muutama vuosi takaperin - ja valtion verotulot laskevat vaikka puoleen. Sen jälkeen valtio tai VVM on nopeiden ratkaisujen edessä - mutta ei tämän eduskunnan aikana.

Muuten autoverotukseen ei tehdä korjauksia, korkeintaan "tarkistuksia".  :(
Yritetään pärjätä.

Flat

Ilmeisesti 5 henkisen perheen pitää jatkossa tehdä Lapin laskettelumatkansa etuvetoisella Micralla. Tilavalla perheautolla sinne ajelevia pitää rangaista taloudellisesti. Ja  oiken kunolla rangaistaa jos sinne aikoo mennä nelivetoisella maasturilla.

Eiköhän nämä rötöstelijät maksa polttoaineveroissa jo tarpeekseen maailman tuhoamisesta.


Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: Flat - 04.09.18 - klo:11:53
Ilmeisesti 5 henkisen perheen pitää jatkossa tehdä Lapin laskettelumatkansa etuvetoisella Micralla. Tilavalla perheautolla sinne ajelevia pitää rangaista taloudellisesti.

Skoda Superb 1.5 TSI ei ole vielä WLTP-hinnoiteltu, mutta jos vertaa WLTP Superb 2.0 TDI ja Octavia 1.5 TSI, tulee sen hinta laskemaan.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Tonttu66

Lainaus käyttäjältä: BMF - 04.09.18 - klo:09:26
Kyllä tällä uudistuksella dieselin lisäksi neliveto tapetaan aika pikaisesti. Pitää oikeasti haluta aika tosissaan nelivetoa että alkaa maksamaan tuon verotuksen tuoman kirpeän lisän.

Hybridejä (ja sähköautoja) tämä verouudistus suosii. Meilläkin työpaikalla raja 130 g/km. Jos haluaa nelivedon, pitää käytännössä valita hybridi.
Volvo V90 T8 AWD Inscription -20
ex VW Passat Variant Highline 2,0 TDI 140 kW 4MOTION DSG -15

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: Tonttu66 - 04.09.18 - klo:14:39
Meilläkin työpaikalla raja 130 g/km. Jos haluaa nelivedon, pitää käytännössä valita hybridi.

Ja tällöin sen hankittavan auton hinta kasvaa = verotusarvo myöskin kasvaa = tuo lakiuudistus siis puree myös työsuhde-autoilijan valintoihin samalla tavalla :-\

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: Tonttu66 - 04.09.18 - klo:14:39
Meilläkin työpaikalla raja 130 g/km.

Kyllä sitä varmaan skaalataan ylöspäin WLTP:n myötä. Tuon 130 grammaa on varmaan asetettu NEDC:n aikana?
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Trackpad

#82
Ainakin Skoda on ilmoittanut että kaikkiin sen diesel moottorilla varustettuihin autoihin tulee SCR (AdBlue?) vuosimalleista 2019 lähtien, lueskelin tuon juuri tullesta Skodan omasta asiakaslehdestä 3/2018. Tämä alentaa hieman dieseleiden päästöjä uudella mittaustavalla vs autoihin joissa tuota ei ole. Mielenkiintoista silti nähdä mikä on todellisuus. Audin A4 190hp diesel 4x4 AdBlue setillä vanhalla päästömittauksella 109-116g. Kun esim ilman AdBlue TDI RS Octavia etuveto 129g vanhalla mittauksella.

jamo75

mielenkiintoista koska uuden fabian esittelyssä nimen omaan tähdennettin että se alittaa päästörajat ilman adblueta tai sitten ymmärsin väärin. siis facelift joka esiteltiin kuukausi sitten

Lainaus käyttäjältä: Trackpad - 04.09.18 - klo:17:59
Ainakin Skoda on ilmoittanut että kaikkiin sen diesel moottorilla varustettuihin autoihin tulee SCR (AdBlue?) vuosimalleista 2019 lähtien, lueskelin tuon juuri tullesta Skodan omasta asiakaslehdestä 3/2018. Tämä alentaa hieman dieseleiden päästöjä uudella mittaustavalla vs autoihin joissa tuota ei ole. Mielenkiintoista silti nähdä mikä on todellisuus. Audin A4 190hp diesel 4x4 AdBlue setillä vanhalla päästömittauksella 109-116g. Kun esim ilman AdBlue TDI RS Octavia etuveto 129g vanhalla mittauksella.
Ajossa: VW ID.4 Pro Performance Business 150 kW, akku 77 kWh
Edelliset: VW ID.3 1st max, Skoda Karoq 1.5 TSI Style DSG Aut
, Volvo V40 D2, Volvo XC60 AWD D3, Volvo C30 D5, 3xRenault Megane

Tonttu66

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 04.09.18 - klo:16:02
Kyllä sitä varmaan skaalataan ylöspäin WLTP:n myötä. Tuon 130 grammaa on varmaan asetettu NEDC:n aikana?

Kyllä, nykyinen raja 130 g/km tuli voimaan noin vuosi sitten. Sitä ennen raja oli 150 g/km, joka mahdollisti nykyisen 135 g/km NEDC-normilla tupruttavan auton valitsemisen. Enäähän sitä ei olisi voinut valita edes NEDC-arvoilla. Jos maailmassa on oikeudenmukaisuutta, toki nykyistä rajaa korotetaan 22% vastaamaan WLTP-normia. Toki silläkin rajalla vaikea löytää nelivetoa, ainakaan VAG-konsernista ilman hybridiä.
Volvo V90 T8 AWD Inscription -20
ex VW Passat Variant Highline 2,0 TDI 140 kW 4MOTION DSG -15

japa

Meinaako tämä wltp pelkistettynä sitä että auto kannattaa ottaa mahdollisimman vähillä varusteilla ja laittaa koukku ja leveemmät kumit sun muut vermeet vasta kun auto on kilvissä koska kaikki paino vaikuttaa päästöihin vai miten se on? :-\
Octavia 1,5 dsg style 2019
octavia 1,4 style 2016
Octavia rs 2,0 tsi 2015
Octavia 1,4 elegance 2013

vwmies

Lainaus käyttäjältä: japa - 04.09.18 - klo:19:42
Meinaako tämä wltp pelkistettynä sitä että auto kannattaa ottaa mahdollisimman vähillä varusteilla ja laittaa koukku ja leveemmät kumit sun muut vermeet vasta kun auto on kilvissä koska kaikki paino vaikuttaa päästöihin vai miten se on? :-\

Näin se varmaan lompakon kannalta menee... ja joku miedompi versio, joka sitten takuun umpeuduttua viedään viripajalle hmmm...   :P

Leveämmät renkaat yleensä automaattisesti lisäävät kulutusta / päästöjä, jos rengas vain pysyy samana.  :o
Yritetään pärjätä.

Epes

Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 04.09.18 - klo:08:54

..........NEDC & WLTP tulee jatkossa olemaan joillekkin autoille mielenkiintoinen vedenjakaja esim. käytettyjen autojen maahantuonnissa.


Kyllä, tällainen maksaa Ruotsista tuotuna n. 65000â,¬ kilvitettynä Suomeen: https://www.blocket.se/varmland/Volvo_V90_T8_Inscription_80916958.htm?ca=7&w=3
Suomivastaava https://www.nettiauto.com/volvo/v90/9487561 vajaan kympin kalliimpi!


tet

Mitä ihmettä tuossa edellä höpötellään AdBluesta ja CO2-päästöistä? Eihän noilla kahdella asialla ole mitään tekemistä keskenään. Paitsi että AdBluen hajoaminen SCR-katalysaattorissa tuottaa lisää CO2-päästöjä vielä moottorin päästöjen lisäksi, onneksi vain marginaalisia määriä.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: tet - 05.09.18 - klo:12:12
Mitä ihmettä tuossa edellä höpötellään AdBluesta ja CO2-päästöistä? Eihän noilla kahdella asialla ole mitään tekemistä keskenään.

Kyllä AdBlue (tai SCR-katalysaattori) vähentää CO2-päästöjä. Ilman sitä pitää käyttää varaavaa NOx katalysaattoria ja aika ajoin pelkistää typen oksidit rikkaammalla seoksella. Se taas nostaa kulutusta.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy