Uuden päästömittaustavan vaikututus uusien autojen myyntiin?

Aloittaja joukose, 06.04.18 - klo:06:49

« edellinen - seuraava »

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 05.09.18 - klo:13:27
Lainaus käyttäjältä: tet - 05.09.18 - klo:12:12
Mitä ihmettä tuossa edellä höpötellään AdBluesta ja CO2-päästöistä? Eihän noilla kahdella asialla ole mitään tekemistä keskenään.
Kyllä AdBlue (tai SCR-katalysaattori) vähentää CO2-päästöjä. Ilman sitä pitää käyttää varaavaa NOx katalysaattoria ja aika ajoin pelkistää typen oksidit rikkaammalla seoksella. Se taas nostaa kulutusta.

Toisinsanoen ureavehkeillä varustettu moottori (nimenomaan pelkkä moottori) voidaan optimoida tehon ja kulutuksen (eli myös CO2-päästöjen) osalta optimaaliseksi ja jättää sitten NOx-päästöt AdBluen syötäväksi. Eli tätä kautta AdBluella on välillisesti myös CO2-päästöjä pienentävä vaikutus.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 05.09.18 - klo:13:27
Kyllä AdBlue (tai SCR-katalysaattori) vähentää CO2-päästöjä. Ilman sitä pitää käyttää varaavaa NOx katalysaattoria ja aika ajoin pelkistää typen oksidit rikkaammalla seoksella. Se taas nostaa kulutusta.

Aika mielenkiintoinen ajatus verrata jotain laitetta toiseen, paskempaan vaihtoehtoon ja tuolta pohjalta vetää johtopäätökset tuosta laitteesta, eikä suinkaan että verrattaisiin lähtökohtaan kokonaan ilman tuota laitetta ::)

Pikkasen samalla tavalla voisi sanoa että vaikkapa ilmalämpöpumppu säästää CO2-päästöjä, sillä kesähelteillä kun asunnossa on kuumempaa, silloin syödän enempi jätskiä, joka taas haetaan kaupasta ja usein autolla. Joten kun kämppää jäähdytetään, säästetään polttoainetta ja siten CO2-päästöjä. Jep jep ;D

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 05.09.18 - klo:14:25
Aika mielenkiintoinen ajatus verrata jotain laitetta toiseen, paskempaan vaihtoehtoon ja tuolta pohjalta vetää johtopäätökset tuosta laitteesta, eikä suinkaan että verrattaisiin lähtökohtaan kokonaan ilman tuota laitetta 

Tietysti CO2-päästöjen kannalta parempi olisi ilman mitään laitetta, mutta diesel moottorit tuottavat raakana liikaa typen oksideja. Niitä on pakko poistaa joillain tavalla ja kyseinen laite on pakollinen. Pitää sitten verrata, kumman kanssa päästään pienempiin CO2-päästöihin.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 05.09.18 - klo:14:15
Toisinsanoen ureavehkeillä varustettu moottori (nimenomaan pelkkä moottori) voidaan optimoida tehon ja kulutuksen (eli myös CO2-päästöjen) osalta optimaaliseksi ja jättää sitten NOx-päästöt AdBluen syötäväksi. Eli tätä kautta AdBluella on välillisesti myös CO2-päästöjä pienentävä vaikutus.

Joo. Urean kanssa optimointi on paljon helpompaa. Jos halutaan vähentää hiukkasia ja kulutusta, kasvaa typen oksidit. Jos taas halutaan vähentää typen oksideja kasvaa kulutus ja hiukkaset. Urean kanssa voidaan minimoida hiukkaset ja kulutus ja jättää typenoksidien pelkistys urean harteille. Koska tuotetaan vähemmän hiukkasia, niiden polttamistarve myös vähenee (dieseliä säästyy).
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Pihistelijä

Suomen autovero toimii ihan hyvin ja nyt WLTP:n myötä vieläkin paremmin. Katselin Seat Leonin hinnastoa. 140 kW 2.0 TSI:n veroton hinta on 600 â,¬ edullisempi kuin 110 kW 1.5 TSI:n hinta, mutta koska sen CO2-päästöt ovat niin korkeat, nousee verollinen hinta lähes 3000 â,¬ korkeammaksi. Täytyy sanoa, että tässä kohtaa verotetaan ihan oikeaa kohdetta.

LEON ST 1.5 TSI 150 EVO FR DSG
- 110 kW
- 147  g/km
- 25 520  + 5 345,75 = 30 865,75 â,¬

LEON ST 2.0 TSI 190 FR DSG
- 140 kW
- 174 g/km
- 24 930  + 8 577,08 = 33 507,08 â,¬
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

jt

Maahantuoja hinnoittelee todennäköisesti 2.0TSI:n halvemmaksi verottomana, sillä verollisena hintaero hypähtäisi kohtuuttoman kovaksi jos 2.0 olisi jo verottomana muutaman tonnin kalliimpi. Ja onhan 1.5TSI uusi kone, joten siitä voinee ottaa vähän enemmän katetta.

Oletko vilkaisut miten on muissa maissa hinnoittelu joissa ei ole autoveroa, tuskinpa on 2.0TSI enää halvempi?
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: jt - 09.09.18 - klo:23:08
Maahantuoja hinnoittelee todennäköisesti 2.0TSI:n halvemmaksi verottomana

Tässähän se onkin tuon Suomen autoverotuksen yksi erikoisimmista perversioista; maahantuoja määrittelee auton ns. verottoman hinnan. Se ei siis ole mikään tehdashinta tms. vaan ihan puhtaasti maahantuojan itsenäinnen kauppapoliittinen päätös mikä minkin mallin mukamas ns. verovapaa hinta on ::)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

vwmies

Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 10.09.18 - klo:08:24
Tässähän se onkin tuon Suomen autoverotuksen yksi erikoisimmista perversioista; maahantuoja määrittelee auton ns. verottoman hinnan. Se ei siis ole mikään tehdashinta tms. vaan ihan puhtaasti maahantuojan itsenäinen kauppapoliittinen päätös mikä minkin mallin mukamas ns. verovapaa hinta on ::)

.... mistä saadaan myös laskentaperuste tuontiautojen verotukseen.... tavallisen henkilöauton tehdashintahan on jtn. 3-4k luokkaa. Loppu menee esim. logistiikkaan , organisaation ylläpitoon jne.  :o
Yritetään pärjätä.

Enhancer

Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 10.09.18 - klo:08:24
Tässähän se onkin tuon Suomen autoverotuksen yksi erikoisimmista perversioista; maahantuoja määrittelee auton ns. verottoman hinnan. Se ei siis ole mikään tehdashinta tms. vaan ihan puhtaasti maahantuojan itsenäinnen kauppapoliittinen päätös mikä minkin mallin mukamas ns. verovapaa hinta on ::)
Miten tämä tekee autoverotuksesta jotenkin "perverssiä"? Ihan sama mikä tuote on kyseessä, niin maahantuoja määrittelee tuotteellensa hinnan ja sitä sitten verotetaan miten verotetaan. Jos sinä toisit tuotetta x maahan, niin eikö kuvio menisi niin että sinä ostat tuotetta jollain hinnalla, lisäät hintaan omat kulusi kattavan katteen ja loppuasiakashinnoista mahdollinen oma jälleenmyyjäsi saa oman katteensa?

Maahantuoja ja myyjä on tuossa veron suhteen vain välittäjä, eli ottaa sen mitä valtio pyytää.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

vasara

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 09.09.18 - klo:22:12
Suomen autovero toimii ihan hyvin ja nyt WLTP:n myötä vieläkin paremmin. Katselin Seat Leonin hinnastoa. 140 kW 2.0 TSI:n veroton hinta on 600 â,¬ edullisempi kuin 110 kW 1.5 TSI:n hinta, mutta koska sen CO2-päästöt ovat niin korkeat, nousee verollinen hinta lähes 3000 â,¬ korkeammaksi. Täytyy sanoa, että tässä kohtaa verotetaan ihan oikeaa kohdetta.
...
Eipäs.. Tuossa verotetaan auton specseistä löytyvää numeroarvoa.. sillä ei ole mitään tekemistä sen kanssa, kuinka paljon ko. auto tulee saastutamaan / vuosi, tai kuluttamaan tiestöä. Käyttöön perustuva verottaminen on ainoa oikein kohdentuva tapa.
Pienen autoveron maksaneet, mutta paljon ajavat saastuttajat ja tiestön tuhoajat, ovat Suomen autoverojärjestelmän vapaamatkustajia.. eräänlaisia autoilun demareita ja kommunisteja.. kädet toisten taskuilla :)

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 10.09.18 - klo:09:25
Ihan sama mikä tuote on kyseessä, niin maahantuoja määrittelee tuotteellensa hinnan ja sitä sitten verotetaan miten verotetaan.

Kyllä, mutta autojen kohdalla tuo samainen maahantuoja määrittää myös sen miten kaikkien muidenkin maahantuomia saman mallin autoja verotetaan - ja juuri tämä on se perversio tässä systeemissä. Auton aidolla, kyseisen maahantuojan omalla hankintahinnalla ei ole autoverotuksen kanssa yhtään mitään tekemistä, vaan autoveron määrää aina tuon ns. virallisen maahantuojan itse määrittämän hinnaston ns. verovapaa hinta, joka sekin on siis täysin ko. virallisen maahantuojan itse määrittämä, oma kauppapoliittinen päätöksensä :-\

Kun taas esim. as.vaunut ovat täysin vapaasti liikkuvaa tavaraa, joista jopa ALV:it maksetaan EU:n sisällä vain sinne lähtömaahansa. Miksi autojen pitää olla joku ihmeen poikkeus??? ???

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 10.09.18 - klo:09:25
Miten tämä tekee autoverotuksesta jotenkin "perverssiä"? Ihan sama mikä tuote on kyseessä, niin maahantuoja määrittelee tuotteellensa hinnan ja sitä sitten verotetaan miten verotetaan. Jos sinä toisit tuotetta x maahan, niin eikö kuvio menisi niin että sinä ostat tuotetta jollain hinnalla, lisäät hintaan omat kulusi kattavan katteen ja loppuasiakashinnoista mahdollinen oma jälleenmyyjäsi saa oman katteensa?

Maahantuoja ja myyjä on tuossa veron suhteen vain välittäjä, eli ottaa sen mitä valtio pyytää.
Verot menevät normaalisti tullattavan tuotteen todellisen hinnan mukaan, jolloin verotus on läpinäkyvää ja tasapuolista. Nyt kun veroa määritetään jonkin valitun kaupallisen toimijan keksimien kuvitteellisten hintojen perusteella, homma on tosiaan perverssiä. Voittajana tässä systeemissä on vain virkamieskoneisto, joka on työllistänyt ja tulee työllistämään itseään valtavan tehokkaasti näitä pyöritellessään.

Pihistelijä

Tarkennetaan vielä, että en kannata hankintaan perustuvaa veroa. Paras olisi, että autosta maksettaisiin vain ALV ja verot kerättäisiin käytön mukaan. Mutta niin kauan kun hankintaveroa käytetään, tämä nykyiseen CO2-päästöihin perustuva on ihan hyvä.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

TAG

Pitkästä aikaa taas täällä käymässä.

Voipi tulla hiljaista tiettyjen automerkkien ja mallien myyjillä. Nelivetoiset tai muuten isommat tai edes tehokkaammat autot jää Suomesta nyt uutena myymättä. Autoveromuutos tulee repimään entisestään hintaeroa Euroopan ja Suomen hintojen välille. Nyt alkaa olla joka mallilla jo tilanne, että etu uuden itse tuonnilla on +5 000â,¬ tasolla. Todennäköisesti melkein millä mallilla tahansa pääsee yli 10 000â,¬ säästöön, jos vähän katsoo mitä Euroopasta tuo. Esim. Saksasta voi uutena tilata ns. EU auton, joka on toisesta EU maasta hyvien alennusten kanssa takaisin Saksaan tuotu auto, joissa alennukset voivat olla kymmeniä prosentteja Saksan listahinnoista. Myös esittelyautot voivat toimia. Kurkkasin just esimerkiksi Skoda Octavia RS farmarin "EU import" hintaa uutena kaikilla varusteilla 5v takuulla yhdestä laskurista ja estimoin uutta hintatasoa Suomessa ja hintaero tulee olemaan 10 000â,¬ tasolla samalla varustuksella.

Mietin just, että minäköhän vuonna olen viimeksi ostanut yhtään mitään arvokkaampaa enää Suomesta (kuten elektroniikka). Verkkokaupat Saksasta lähettää parissa päivässä parhaimmillaan ilman toimituskuluja romppeet Suomeen. Tämä Suomen Hallituksen/Eduskunnan tapa lähestyä Suomen EU jäsenyyttä on kyllä säälittävää seurattavaa, tämä ei pääty hyvin Suomen kannalta.

jamo75

pari päivää ilman postikuluja on kyllä vähän liioittelua.

yhtälö sinänsö ei ole noin yksinkertainen mikä on varustelu ja hinta lähtömaassa, mikä alv kanta, paljonko rahtaus maksaa. parempi on verrata Ruotsiin kun varustelu on lähempänä Suomea. eiköhän se vanha totuus ole että ostat sellaisen auton kun on varaa. kyllä ne päästö tavoitteet on muissakin maissa saksassa vaan suljetaan pari hiilivoimalaa niin jopas ei autoille mitään tehdäkkään...


Lainaus käyttäjältä: TAG - 10.09.18 - klo:14:44
Pitkästä aikaa taas täällä käymässä.

Voipi tulla hiljaista tiettyjen automerkkien ja mallien myyjillä. Nelivetoiset tai muuten isommat tai edes tehokkaammat autot jää Suomesta nyt uutena myymättä. Autoveromuutos tulee repimään entisestään hintaeroa Euroopan ja Suomen hintojen välille. Nyt alkaa olla joka mallilla jo tilanne, että etu uuden itse tuonnilla on +5 000â,¬ tasolla. Todennäköisesti melkein millä mallilla tahansa pääsee yli 10 000â,¬ säästöön, jos vähän katsoo mitä Euroopasta tuo. Esim. Saksasta voi uutena tilata ns. EU auton, joka on toisesta EU maasta hyvien alennusten kanssa takaisin Saksaan tuotu auto, joissa alennukset voivat olla kymmeniä prosentteja Saksan listahinnoista. Myös esittelyautot voivat toimia. Kurkkasin just esimerkiksi Skoda Octavia RS farmarin "EU import" hintaa uutena kaikilla varusteilla 5v takuulla yhdestä laskurista ja estimoin uutta hintatasoa Suomessa ja hintaero tulee olemaan 10 000â,¬ tasolla samalla varustuksella.

Mietin just, että minäköhän vuonna olen viimeksi ostanut yhtään mitään arvokkaampaa enää Suomesta (kuten elektroniikka). Verkkokaupat Saksasta lähettää parissa päivässä parhaimmillaan ilman toimituskuluja romppeet Suomeen. Tämä Suomen Hallituksen/Eduskunnan tapa lähestyä Suomen EU jäsenyyttä on kyllä säälittävää seurattavaa, tämä ei pääty hyvin Suomen kannalta.
Ajossa: VW ID.4 Pro Performance Business 150 kW, akku 77 kWh
Edelliset: VW ID.3 1st max, Skoda Karoq 1.5 TSI Style DSG Aut
, Volvo V40 D2, Volvo XC60 AWD D3, Volvo C30 D5, 3xRenault Megane

vasara

Lainaus käyttäjältä: TAG - 10.09.18 - klo:14:44
Pitkästä aikaa taas täällä käymässä.

Voipi tulla hiljaista tiettyjen automerkkien ja mallien myyjillä. Nelivetoiset tai muuten isommat tai edes tehokkaammat autot jää Suomesta nyt uutena myymättä. Autoveromuutos tulee repimään entisestään hintaeroa Euroopan ja Suomen hintojen välille. Nyt alkaa olla joka mallilla jo tilanne, että etu uuden itse tuonnilla on +5 000â,¬ tasolla. Todennäköisesti melkein millä mallilla tahansa pääsee yli 10 000â,¬ säästöön, jos vähän katsoo mitä Euroopasta tuo. Esim. Saksasta voi uutena tilata ns. EU auton, joka on toisesta EU maasta hyvien alennusten kanssa takaisin Saksaan tuotu auto, joissa alennukset voivat olla kymmeniä prosentteja Saksan listahinnoista. Myös esittelyautot voivat toimia. Kurkkasin just esimerkiksi Skoda Octavia RS farmarin "EU import" hintaa uutena kaikilla varusteilla 5v takuulla yhdestä laskurista ja estimoin uutta hintatasoa Suomessa ja hintaero tulee olemaan 10 000â,¬ tasolla samalla varustuksella.

Mietin just, että minäköhän vuonna olen viimeksi ostanut yhtään mitään arvokkaampaa enää Suomesta (kuten elektroniikka). Verkkokaupat Saksasta lähettää parissa päivässä parhaimmillaan ilman toimituskuluja romppeet Suomeen. Tämä Suomen Hallituksen/Eduskunnan tapa lähestyä Suomen EU jäsenyyttä on kyllä säälittävää seurattavaa, tämä ei pääty hyvin Suomen kannalta.
Suomi otti WLTP mittauksiin pohjautuvan verotuksen heti käyttöön ja monista autoista ei ole hintoja ja kauppa seisoo.. en tiedä missä päässä vika, mutta pelletouhua. Tanskassa tehtiin sama juttu, mutta tosin samalla autoveroa laskettiin 21%.
Autoverottomissa maissa ongelmaa ei ole.
Toivotaan että markkinahäiriöt on isoja ja edes joku valtion virkamies havahtuu huomaaman, että ei me tienatakkaan tällä :)

Sokota09

Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 10.09.18 - klo:16:30
Toivotaan että markkinahäiriöt on isoja ja edes joku valtion virkamies havahtuu huomaaman, että ei me tienatakkaan tällä :)

Tuskinpa siellä eläintarhassa mitään järkeviä päätöksiä tulee tapahtumaan tämän tiimoilta, alijäämä tullaan ottamaan vain jostain muualta, esim. polttoaineista.

vasara

Lainaus käyttäjältä: Sokota09 - 10.09.18 - klo:16:56
Tuskinpa siellä eläintarhassa mitään järkeviä päätöksiä tulee tapahtumaan tämän tiimoilta, alijäämä tullaan ottamaan vain jostain muualta, esim. polttoaineista.
Joo.. ei kannata jäädä pidättelemään hengitystä.
Mutta olisi kiva kun jolllakin siellä lamppu syttyisi.. isompi vero% ei aina tarkoita suurempaa verokertymää, kun muuttujana on myös myyntimäärät ja autoveroton hintataso. Taitaa myös vaikutukset alvikertymään usein unohtua autoverotuksen suunnittelijoilta.

tapanixxx

Toistan. En usko että on mitään vaikutusta myyntiin. Samalla tavalla autot tekevät kauppansa.

vasara

Lainaus käyttäjältä: tapanixxx - 10.09.18 - klo:17:45
Toistan. En usko että on mitään vaikutusta myyntiin. Samalla tavalla autot tekevät kauppansa.
Vaikka olisit kiinnostunut autosta, jonka hinta ei ole tiedossa?
Esim. Audin volyymimalleistakaan ei ole ollut hinnastoja 1.9. alkaen.
Joidenkin autojen hinnat taas tulevat nousemaan huomattavasti => väistämättä vaikuttaa niiden myyntiin.

Sokota09

Lainaus käyttäjältä: tapanixxx - 10.09.18 - klo:17:45
Toistan. En usko että on mitään vaikutusta myyntiin. Samalla tavalla autot tekevät kauppansa.

Haluatko lukita vastauksen? Tarkoittaako tämä viimeinen lause sitä, että uudet autot menevät kaupaksi yhtä huonosti kuin tähänkin asti?

jt

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 10.09.18 - klo:12:41
Tarkennetaan vielä, että en kannata hankintaan perustuvaa veroa. Paras olisi, että autosta maksettaisiin vain ALV ja verot kerättäisiin käytön mukaan. Mutta niin kauan kun hankintaveroa käytetään, tämä nykyiseen CO2-päästöihin perustuva on ihan hyvä.
Käytön mukaan = polttoainevero. Taatusti yksinkertainen järjestelmä eikä testeissä "optimoinnilla" ole mitään merkitystä kun todellisen kulutuksen mukaan menee kuitenkin. Kaikkein suoraviivaisin tapa verottaa, poislukien sähköautot. Tosin itärajalla porukka olisi sitten eräänlaisia vapaamatkustajia kun käyvät tankkaamassa rajan takana. Samoin länsirajan puolikin alkaisi kiinnostaa lähialueilla jos polttoaineen hinta nousisi huomattavasti.

Mutta toimisiko keino uusien autojen ohjauksessa vähäpäästöisemmiksi, ei välttämättä, sillä tipahtaneet hinnat saattaisivat houkutella ostamaan autokantaan nykyistä enemmän suuripäästöisiä ajoneuvoja.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

arq

No ainakin niissä maissa joissa auton ostamisen sijaan verotetaan sen käyttöä autokanta on uudempaa ja siten vähäpäästöisempää. Suomessa on autokannan keski-ikä on lohduttoman korkea, joten voitaneen helposti todeta ettei nykyinen käytäntö ole ainakaan toimiva.

Lainaus käyttäjältä: jt - 10.09.18 - klo:20:26

Mutta toimisiko keino uusien autojen ohjauksessa vähäpäästöisemmiksi, ei välttämättä, sillä tipahtaneet hinnat saattaisivat houkutella ostamaan autokantaan nykyistä enemmän suuripäästöisiä ajoneuvoja.

jamo75

niin kaun kun budjetti on alijäämäinen ja velka rahalla eletään ei mitään muutosta ole näkyvissä vaikka autovero poistuisi kokonaan ei niitä uusia autoja joka vuosi osteta. joten jostain ne rahat pitää ottaa, lisäksi Suomi on sitoutunut liikenteen päästöjen radikaalin vähentämiseen joka jatkuvasti kasvalla liikenne määrällä ei onnistu ilman radikaaleja toimenpiteitä. se onkin sitten eri keskustelu miksi liikenteen verotuksella katetaan muitakin kuluja.

oma henk kohtainen veikkaukseni on että siviili liikenne tehdään mahdottonaksi kasvukeskuksissa ja jäljelle jäävillä alueilla saa ajella millä tahansa.

Lainaus käyttäjältä: arq - 10.09.18 - klo:20:46
No ainakin niissä maissa joissa auton ostamisen sijaan verotetaan sen käyttöä autokanta on uudempaa ja siten vähäpäästöisempää. Suomessa on autokannan keski-ikä on lohduttoman korkea, joten voitaneen helposti todeta ettei nykyinen käytäntö ole ainakaan toimiva.
Ajossa: VW ID.4 Pro Performance Business 150 kW, akku 77 kWh
Edelliset: VW ID.3 1st max, Skoda Karoq 1.5 TSI Style DSG Aut
, Volvo V40 D2, Volvo XC60 AWD D3, Volvo C30 D5, 3xRenault Megane

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 10.09.18 - klo:16:30
Suomi otti WLTP mittauksiin pohjautuvan verotuksen heti käyttöön ja monista autoista ei ole hintoja ja kauppa seisoo.. en tiedä missä päässä vika, mutta pelletouhua. Tanskassa tehtiin sama juttu, mutta tosin samalla autoveroa laskettiin 21%.
Autoverottomissa maissa ongelmaa ei ole.
Toivotaan että markkinahäiriöt on isoja ja edes joku valtion virkamies havahtuu huomaaman, että ei me tienatakkaan tällä :)

Melkein tekisi mieli sanoa, että eihän se nyt kansanedustajien tai virkamiesten vika ole jos autonvalmistajat ovat valmistautuneet huonosti tai todella huonosti WLTP mittaukseen, joka on ollut tiedossa jo vuosia  ???

Vaikka muissa maissa ei verotettaisikaan autoja samaan tyyliin kuin suomessa niin eikös tämä kaupankäynti ole sielläkin jumissa niin kauan kunnes autolle on olemassa WLTP CO2-päästölukema? Eihän 1.9.2018 jälkeen ensirekisteröitävään autoon saa enää missään EU-maassa käyttää vanhaa NEDC lukemaa minkään maksun perustana. Ne maat jotka käyttävät vielä kyseisen päivän jälkeen NEDC lukemaa, joutuvat käyttämään sitä WLTP:stä takaisinlaskettua versiota eli heillä ihan sama ongelma kuin meillä, WLTP lukema puuttuu. Ja eikös meilläkin ajoneuvoverotus perustu myös näissä uusissa autoissa takaisilaskettuun WLTP -> NEDC lukemaan vielä useamman vuoden? Vain autovero (eli autosta ensirekisteröinnin yhteydessä maksettava vero) muuttuu täysin WLTP pohjaiseksi.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

a_jaba

Tähän voisi vielä jatkaa, että tiesittehän K-auton antavan hintatakuun uusille tilauksille joissa WLTP päästöt eivät ole vielä tiedossa..

https://cdn.volkswagen.fi/ajankohtaista/

LainaaVolkswagen-henkilöautojen koko mallisto myynnissä

Jos asiakas haluaa tilata auton, jolle ei vielä ole olemassa voimassa olevaa WLTP-hinnastoa, on Volkswagen-henkilöautoilla käytössään hintatakuu, jolloin asiakas ostaa auton NEDC-päästömittaustavan mukaisella hinnastolla ja saa lisäksi arvion WLTP-mittaustavan mukaisista päästöistä. Mikäli auton lopullinen hinta veroineen uuden mittaustavan CO2-päästöjen mukaisesti on auton ostohetkeä suurempi, ei asiakashinta muutu, vaan erotuksen kattaa Volkswagen. Mikäli taas hinta veroineen on ostohetkeä pienempi, laskee asiakashinta.

Eli kauppaa voisi käydä ihan entiseen malliin mutta toimitukset sakkaavat  :(
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

tet

Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 10.09.18 - klo:21:45
Vaikka muissa maissa ei verotettaisikaan autoja samaan tyyliin kuin suomessa niin eikös tämä kaupankäynti ole sielläkin jumissa niin kauan kunnes autolle on olemassa WLTP CO2-päästölukema? Eihän 1.9.2018 jälkeen ensirekisteröitävään autoon saa enää missään EU-maassa käyttää vanhaa NEDC lukemaa minkään maksun perustana.

Juuri näin. Itse asiassa olen ymmärtänyt, että sillä ei ole väliä, käytetäänkö lukemia maksun perustana vai ei. Tämän kuun alusta lähtien ei EU-alueella ole saanut rekisteröidä yhtään henkilöautoa, jolla ei ole WLTP-lukuja. Aivan sama käytetäänkö lukuja mihinkään, niin rekisteröidä ei saa.

Brittiläisellä Ateca-foorumilla juuri joku kertoili saaneensa myyjältä tiedon, että hänen tilaamansa auto on juuri valmistunut, ja seisoo nyt Tsekissä Kvasinyn tehtaan autokentällä siihen asti, kunnes kyseisen mallin WLTP-lukemat ovat selvillä. Vasta sen jälkeen se rahdataan eteenpäin.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Rauta7

Lainaus käyttäjältä: tet - 11.09.18 - klo:15:41
Juuri näin. Itse asiassa olen ymmärtänyt, että sillä ei ole väliä, käytetäänkö lukemia maksun perustana vai ei. Tämän kuun alusta lähtien ei EU-alueella ole saanut rekisteröidä yhtään henkilöautoa, jolla ei ole WLTP-lukuja. Aivan sama käytetäänkö lukuja mihinkään, niin rekisteröidä ei saa.
Kyllä saa, mm. ulkomailta ostettu vanhemman normin mukainen voidaan rekisteröidä - rekisteröintikatsastuksen jälkeen.
Golfkärry Mk 7.5

a_jaba

#118
Lainaus käyttäjältä: Rauta7 - 11.09.18 - klo:20:53
Kyllä saa, mm. ulkomailta ostettu vanhemman normin mukainen voidaan rekisteröidä - rekisteröintikatsastuksen jälkeen.

Tottakai "vanhan" 31.8.2018 mennessä käyttöönotetun ja 31.8.2017 tyyppihyväksytyn auton saa kilpiin NEDC mittauksella. Kyse onkin ensirekisteröinnistä, ei pelkästään ensirekisteröinnistä suomeen.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

arq

No ei ainakaan omakohtainen kokemus tue tuota: Alla on uusi auto jossa on ensirekisteröintipäivä syyskuussa 2018. Sen sijaan vastaavalle tehdastilattavalle autolle ei ole tällä hetkellä hinnastoa, koska WLTP.

Lainaus käyttäjältä: tet - 11.09.18 - klo:15:41
Juuri näin. Itse asiassa olen ymmärtänyt, että sillä ei ole väliä, käytetäänkö lukemia maksun perustana vai ei. Tämän kuun alusta lähtien ei EU-alueella ole saanut rekisteröidä yhtään henkilöautoa, jolla ei ole WLTP-lukuja. Aivan sama käytetäänkö lukuja mihinkään, niin rekisteröidä ei saa.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy