Skoda Octavia II, tee se itse vinkkejä

Aloittaja wiltzu, 01.12.09 - klo:08:37

« edellinen - seuraava »

Dalton72

#210
Lainaus käyttäjältä: Dalton72 - 05.09.17 - klo:09:38Jatkosuunnitelmana renkaanvaihdon yhteydessä pestä nuo poterot vielä perusteellisemmin...
Ja nyt on kotelot pesty. Tuulilasista ei lähtenyt huuru millään propellinopeudella eilen. Pää sivuikkunasta ulkona ajelin sitten Motonettiin hakemaan uuden raitisilmasuodattimen. Vanhasta suodattimesta tuli pari kourallista koivunsiemeniä yms roskaa, eli 2v ja 20tkm on näköjään aika max. vaihtoväli.

Siinä samalla touhutessa purin edestä ne pehmeät sisälokasuojat irti (samoja T25-ruuveja, olisiko ehkä 11kpl/puoli kokonaisuudessaan). Kaarien päällä oli vielä jonkun verran haisevaa lehtiroskaa ja hiekoitushiekkaa, mutta varsinainen ylläri oli matkustajan puolella. Pesunestesäiliön alla oli pari kiloa kuraa ja lehtiä. Ainoa logiikka mitä keksin oli, että säiliön pintaan kondensoituu kosteutta (nytkin säiliö oli kostea tasan vesirajaan saakka), joka sitten valuu alas ja kerää kuraa puskurin sisään. Missään tapauksessa säiliö ei vuoda, ei ollut pesunestettä kurassa, sen olisi nähnyt ja haistanut. Ja kuskin puolella ei ollut edes pölyä samassa kohdassa.  :o

Toive olisi että Octaviassa olisi nyt parempi haju ja hyvä näkyvyys kosteilla keleillä. Jos nyt joku uskaltaisi edes nuo roiskeläpän taustat omastaan tämän innoittamana tsekata jos on samoja ongelmia. Vaatii toisiaan vain renkaiden kääntamisen ja sen Torx-ruuvarin, viiden minuutin homma per puoli.
Octavia 2005 1.6 FSI Elegance manuaali

SNG

Octavia Scout 2008 radion huono kuuluvuus (lähetyksen "pätkiminen")

Autossa Audience soitin+ soundsystems. Ajoittain aiemminkin, mutta parin viikon aikana jatkuvasti radion kuuluvuudessa ollut isoja ongelmia. Aiemmin erityisesti auton pesun jälkeen kanavien löytyminen ja kuuluminen saattoivat olla jonkin aikaa erittäin heikkoja. Vain muutama vahvin lähetys saattoi kuulua. Nyttemmin audiojärjestelmä alkanut pätkiä lähetystä muutamaksi sekunniksi. Esim eilen Sannin "Mitä Vittua-kappale" soitettiin sensuroituna. Useamman kerran pätkäisy osui tuon v-alkuisen sanan kohdalle. Tuli naurettua kippurassa ja päätettyä samalla että "jotain tarttis tehdä".

Illasta päätin ryhtyä toimeen.

Kattoannetin irroitus (ja kiinnitys). Jos autossa sivuturvatyynyt takana, laukaisukoneisto on heti takaluukun yläreunan etupuolella, josta räjähdekaasut johdetaan molempien sivujen turvatyynyihin putkilla. Olkaa varovaisia turvatyynyn osien kanssa!

1. Katon takaosan muovipaneelin nyin irti. Kiinni jousiklipseillä
2. Takaluukun reunoissa olevia muovipaneeleita jouduin myös aukaisemaan etureunataan irti jotta kattoverhouksen mahtui raottamaan. Kiinni myös jousiklipsuilla
3. Kattoverhousta sai raotettua liian vähän, jotta antennin kiinnitysmutteriin pääsi käsiksi, joten irrotin tavaratilan väliverkon etummaiset kiinnikkeet. Ovat siis katon reunoissa taka-istuimien selkänojan kohdalla. Kiinni isoilla torx-pulteilla. Ilmeisesti koko TX45, koska sarjani suurin TX40 oli hieman liian pieni. 6mm kuusioavain toimi tuon torxin kanssa täydellisesti.
4. Kattoverhousta sai nyt raotettua hieman enemmän, mutta tila jäi todella ahtaaksi. Pitää varoa ettei kattoverhoukseen tule väännettäessä rumia vekkejä. Itse onnistuin saamaan pienet jäljet aikaan. Ehkä takaovien yläpuoliset kahvatkin kannattaa irrottaa.
5. Nyt pääsin juuri ja juuri antennin 22mm kiinnitysmutteriin käsiksi. Räikkäavain ei tuonne väliin mahtunut, ja suurin kiintoavaimeni oli 20mm, eli jouduin löysyttämään mutteria jakoavaimella. Myös papukaijapihtejä pystyi käyttämään apuna.  Työskentelyasento kontissa istuen selälle erittäin huono. Otsalampun vaati, että näki.
6. Kun kiinnitysruuvi auki, antennin sai irrotettua. Mutterin alla on maadoituskappale, joka pitää muistaa laittaa takaisin, sillä ilman maadoitusta antenni ei voi toimia. Läpivienti neliönmuotoinen kolo.
7. Antennin johdon liitoskappale on aivan takaluukun yläreunan vieressä. Se on työnnetty muoviseen kiinnitykseen. Lähtee sormivoimin irti. Auton puolen johdon liitoskappaleessa on lukitusholkki, jota pitää liikuttaa, jotta antennin johdon saa irrotettua liittimestä. Johdon irroitus kannattaa tehdä antennin ollessa vielä paikoillaan mielellään jo ennen mutterin aukaisua.
8. Antennin saa nyt nostettua (katon puolelta) irti
9. Korjattua antennia tai uutta antennia (samanlainen tai hainevämallinen) takaisin asennus käänteisessä järjestyksessä. Panelien jousiklipsien kiinnitys takaisin painamalla. Klipsejä voi joutua hieman siirtämään jotta jouset saa osumaan auton reikiin.

Antennin ja jalan antennivahvistimen analysointi ja korjaus:

1. Piiskaosan saa irroitettua voimakkaasti nykäisesmällä piiskan juuresta. Kannattaa tehdä jo ennen antennin irrotusta. Itse tein vasta antennin irrotuksen jälkeen. Vaatii aika voimakkaan nykäisyn
2. Vahvistimen (piirilevy) saa esille aukaisemalla kaksi ruuvia sieltä auton kattoa vasten olleelta puolelta.
3. Piirilevyllä oli kosteutta ja myös syöpyneitä juotoksia
4. Kuivailin piirilevyä ensin varovasti paperilla ja sitten reilusti hiustenkuivaajalla lämmittämällä
5. Raaputtelin talttapäisellä miniruuvarilla piirilevyn juotosväleistä vihreän oksidin pois
6. Yhden komponentin osalta juotoksia oli syöpynyt käytännössä kokonaan pois.
7. Tinasin (liian isolla kolvipäällä ja juotoslangalla) ko kohtiin uudet juotokset. Kannattaa ostaa etukäteen elektoriikan korjaukseen sopivat juotospäät, ohutta juotoslankaa ja juotossukkaa tinan imemiseksi jos tulee juotospalloja tai tinaa menee liikaa/väärään paikkaan.
8. Asensin pohjan takaisin antennin pohjaan niillä kahdella ruuvilla
9. Muistakaa laittaa tiivisteet takaisin niin tuohon pihjaan (o-rengastiiviste) kuin antennin pohjan alle (kuminen muototiiviste)

Asensin antennin takaisin autoon. Hyvin ikävä homma ahtaassa tilassa takakontissa istuen ja mutterin kiinitykselle vähän tilaa kattoverhouksen välissä.

Ja avot. Radio alkoi kuulumaan täydellisesti!

Dalton72

Octavian takaoven ulkokahva lopetti toimimisen. Auto oli katuparkissa, eli on mahdollista että joku on nykäissyt kahvaa kun ovi oli lukossa. Lapsilukko ei ollut päällä, eli sisäkahva toimi normaalisti. Kun kahvan veti ulos, pystyi näkemään (vertaamaan toisenpuolen toimivaan kahvaan) että avausvaijerin pää oli lupsahtanut pois paikoiltaan. Semmoinen ura kahvan takapäädyssä jossa on "hammastus".

Motonetistä hain pitkän T20-avaimen ja nyppäsin ovesta pienen muovitulpan pienellä lattapääruuvarilla irti. Ruuvia 12 kierrosta auki jolloin se päätyosa tuli irti ihan sormin vetämällä. 10 kierrosta niin pikkuosa heilui, 11 kierrosta niin tuli melkein pois ja 12 riitti. Ruuvi ilmeisesti putoaa oven sisään, jos sitä avaa liikaa, eli en kokeillut enempää kierroksia. Vaijerin pää takaisin hammastukseen kuten toisella puolella, eli n. puoleenväliin säätövaraa. Palikka takaisin, ruuvi kiinni ja ovi toimii. Korjaukseen meni n. 2 minuuttia ja työkalu maksoi 10,. Jos putoaa uudestaan, niin laitan tipan liimaa siihen hammastukseen.

Tässä video jonka mukaan tein: https://youtu.be/GN9xPsURWBY?t=13s
Octavia 2005 1.6 FSI Elegance manuaali

vwmies

Lainaus käyttäjältä: SNG - 24.11.17 - klo:10:05
Octavia Scout 2008 radion huono kuuluvuus (lähetyksen "pätkiminen")
Antennin ja jalan antennivahvistimen analysointi ja korjaus:

1. Piiskaosan saa irroitettua voimakkaasti nykäisemällä piiskan juuresta. Kannattaa tehdä jo ennen antennin irrotusta. Itse tein vasta antennin irrotuksen jälkeen. Vaatii aika voimakkaan nykäisyn
2. Vahvistimen (piirilevy) saa esille aukaisemalla kaksi ruuvia sieltä auton kattoa vasten olleelta puolelta.
3. Piirilevyllä oli kosteutta ja myös syöpyneitä juotoksia
4. Kuivailin piirilevyä ensin varovasti paperilla ja sitten reilusti hiustenkuivaajalla lämmittämällä
5. Raaputtelin talttapäisellä miniruuvarilla piirilevyn juotosväleistä vihreän oksidin pois
6. Yhden komponentin osalta juotoksia oli syöpynyt käytännössä kokonaan pois.
7. Tinasin (liian isolla kolvipäällä ja juotoslangalla) ko kohtiin uudet juotokset. Kannattaa ostaa etukäteen elektoriikan korjaukseen sopivat juotospäät, ohutta juotoslankaa ja juotossukkaa tinan imemiseksi jos tulee juotospalloja tai tinaa menee liikaa/väärään paikkaan.
8. Asensin pohjan takaisin antennin pohjaan niillä kahdella ruuvilla
9. Muistakaa laittaa tiivisteet takaisin niin tuohon pohjaan (o-rengastiiviste) kuin antennin pohjan alle (kuminen muototiiviste)

Ja avot. Radio alkoi kuulumaan täydellisesti!

+ 1

Harmi kun ei ole kuvaa piirilevystä .... ennen ja jälkeen ... :o

Joka tapauksessa kosteus oikosulkee komponenttien välisiä juotoksia ja käytännössä estää antennivahvistimen toiminnan.
Homma hoituu tosiaan helpoiten kapeakärkisellä radio/elektroniikkakolvilla ja jos talosta löytyy jarruspraytä, niin sillä voi puhdistaa kuparipuolen hapettumia ja likaa. Ja niinkuin akun navoissakin, lika kerää kosteutta ja aiheuttaa vähitellen huononevaa kuuluvuutta.

Sitten kun levy on kuiva ja puhdas, niin tarkistaa ne juotokset huolellisesti ja jos hyllystä löytyy, suihkauttaa suojalakkaa (radiokorjaajilla usein on) kuparipuolelle.

Hyvin usein huonosti kuuluvan radion "vika" löytyy joko antennin juuresta, itse antennivahvistimesta tai sitten edellisen virran puuttumisesta.  :o

OT: Hyvin kuuluva radio vastaanottaa ULAlla yli 100km päästä YLEn lähetyksiä ja paikallisradioidenkin 40...60km päähän.  ;)
Yritetään pärjätä.

bowtie81

Olen tuota omaani hieman tutkinut obd11 ohjelmalla, mutta en ole löytänyt mistä koodataan päiväajovalot led polttimoilla siten, ettei herjaa palaneita polttimoita. Ei löydy googlestakaan kuin uudempiin näitä ohjeita. Onko joku tuossa onnistunut?

SNG

Lainaus käyttäjältä: vwmies - 17.08.18 - klo:13:47
+ 1

Harmi kun ei ole kuvaa piirilevystä .... ennen ja jälkeen ... :o

Joka tapauksessa kosteus oikosulkee komponenttien välisiä juotoksia ja käytännössä estää antennivahvistimen toiminnan.
Homma hoituu tosiaan helpoiten kapeakärkisellä radio/elektroniikkakolvilla ja jos talosta löytyy jarruspraytä, niin sillä voi puhdistaa kuparipuolen hapettumia ja likaa. Ja niinkuin akun navoissakin, lika kerää kosteutta ja aiheuttaa vähitellen huononevaa kuuluvuutta.

Sitten kun levy on kuiva ja puhdas, niin tarkistaa ne juotokset huolellisesti ja jos hyllystä löytyy, suihkauttaa suojalakkaa (radiokorjaajilla usein on) kuparipuolelle.

Hyvin usein huonosti kuuluvan radion "vika" löytyy joko antennin juuresta, itse antennivahvistimesta tai sitten edellisen virran puuttumisesta.  :o

OT: Hyvin kuuluva radio vastaanottaa ULAlla yli 100km päästä YLEn lähetyksiä ja paikallisradioidenkin 40...60km päähän.  ;)

Käytössä ollut kolvinpää ei ollut todellakaan tarpeeksi kapea. Suojalakkaa tai jopa epoksikuorrutuksen tuo olisi varmasti tarvinnut, koska korjaus ei ollut kovin pitkäikäinen.

Päädyin lopulta uusimaan koko antennin. Uusi vahvistinjalka ja piiska oli suorastaan halpa Skoda-huollossa. Saattoi olla jotain neljän-viidenkympin luokkaa.

Hommasin myös aiemmin palstalla mainostetun Peugeot 807:n antennin tumppipiiskan. Lyhyt piiska maksoi ehkä "kympin kaksi". Kokonainen antenni vahvisiminen olisi ollut yli 200,, eli alkuperäinen kannattaa ehdottomasti hankkia!

Lyhyttä piiskaa olen käyttänyt suksiboksin kanssa, muuten alkuperäinen piiska. Alkuperäisestä sahasin kierreosan päässä olleen paksun osan pois, niin antennin saa kokonaan irti ja takaisin paikoilleen kiertämällä ruuviosa auki, Suositeltava modaus pikapesujen kannalta vaikka auton antenni olisi kunnossa!

PS. Viikko sitten tuli uusittua d1s Xenon polttimot kun toinen punertui ja sammui sitten nopeasti. Alkuperäiset olivat aivan riittävän halvat ja taatusti aidot Philipsin Xenarkit. Hintaa oli ainoastaan 120,/pari.

Dalton72

Jostain myynti-ilmoituksesta bongasin, että Octavian diesel-versioissa on äänieriste konepellissä ja Google toi minut sitten tietysti tälle palstalle.
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=13251.0

Merkkiliikkeen päivän hinta eristeelle oli 68, ja kaupunkiajossa kone (1.6 FSI) on nyt hiljaisempi kiihdyttäessä. Korkeat äänet katosi. Maantiellä ei mitään merkittävää eroa. Muina aamuina tällä viikolla konepelti on ollut sula keskeltä juuri siitä kohdasta, missä on vain yksi peltikerros. Tänään lohkolämmitin oli kyllä lämmittänyt koneen, mutta pelti oli lumessa. Mielestäni lohkolämmittimen lämpö pysyy nyt siis paremmin konehuoneessa. Asennus kesti minuutin, eli päivän kokemuksella olen tyytyväinen. Tietysti ketuttaa, että tehdas on aikanaan säästänyt tässä, ettei maahantuoja sitä ole lisävarusteena myynyt enkä minä edes tiennyt että tämmöinen on olemassa.

Toinen syksyn kikka oli pakoputken lämpösuojan uudet kiinnikkeet. Pelti rämisi tavaratilan pohjaa vasten ja katsastuksessa selvisi syy, kun pääsin kurkkaamaan pohjan alle. Motonetistä pussi prikkoja (8,) ja asennus renkaanvaihdon yhteydessä (kyllä, käytin autopukkia kun ryömin auton alle). Olisiko ollut 24mm hylsy, jolla oli helppo painaa nuo kohdalleen? Remonttiin meni ehkä varttitunti ja räminät hävisi.
https://www.motonet.fi/fi/tuote/471877/Korikiinnike-11550-10-12kpl-VAG-pohjamuovit-O5mm

Samalla tietysti innostuin ja pesin pohjamuovit (pohjapanssarit?) siitä matkustamon alta. Olisiko sieltä joku 10kg kuraa tullut niitten päältä? Mielestäni märkä suola/hiekkamuju pohjapeltiä vasten ei voi ainakaan pidentää pellin käyttöikää... Räikällä ne muovimutterit irti ja pesu vedellä ja tiskiharjalla. Puolen tunnin homma, kun ekaa kertaa turasi.
Octavia 2005 1.6 FSI Elegance manuaali

JeansBeetle

Millainen homma on, kun MK2.5 6-vaihteinen aski ja vaihdekeppi on hieman löystynyt eli puuttuu se jämäkkyys ja jossain on väljää. Onko iso homma fiksata?

nimenion

Hei.
Vuoden 2011 octavian radion näyttö sanoi yht’äkkiä
BATTERY LOW
En löydä tuota radion käyttöohjeesta enkä auton käyttöohjeesta.
Onko kyse auton akun varaustilasta vai mistä? Kokemukset, kiitos.
nimin ”Tyhmä kysymys, mutku”

o.b.

Taitaa olla alkuperäinen? auton akku elämänsä ehtoopuolella ???

12V nurkilla auto sammuttaa radion säästääkseen sähköä. Eli yleismittarilla akun jännitettä tutkimaan. Virrat pois kytekttynä pitää olla 12.6V tai yli ja moottori käynnissä yli 14V.

Itse radiossa ei ole sisällä paristoa.

Antti78

Olisiko täällä kellään hyviä ohjeita ilmastoinnin höyrystimen vaihtoon?

Zanzzi

Nyt olis pieni ongelma. Kuskin penkinlämmitin ei enään toimi. Epäilen, että lopetti toiminnan siksi, että irroitin turvavyön vastakappaleeseen menevän johdon koska piippaili satunnaisesti. Osaako joku sanoa, että pystyykö tuon turvavyö piippauksen jotenkin muuten ohittamaan? Esim oikosulkemalla sen vastakappaleeseen menevän johdon vai miten tuo tarkalleen toimii?

Toinen probleema on takaluukku. Tuntuu ettei mene tarpeeksi kiinni vaan jää vähän raolleen. Mites tuota saisi kiristettyä onko mitään säätöä korin tai luukun muovien sisällä? Ja kyseessä siis 06 porrasperä.

bowtie81

Vinkkinä DRL eli päiväajopolttimoiden vaihtoon, ei tarvitse sitä vieressä olevaa mustaa muovia repiä irti, joka voi joskus olla tiukassa, luottokortilla tms. saa umpion kätevästi irti, tässä video: https://www.youtube.com/watch?v=gnT4cdUU2V8

Ps. uudet kannat maksaa noin 15, marmorilla, menevät vähän huonoon kuntoon ajan myötä.

Pps. jos joku tietää, miten koodataan led polttimo OBD11 palikalla, niin saa vinkata, en ole tuota infoa mistään löytänyt.. Nuo lampunkannat "palaa" pilalle hehkulampun lämmöstä, joten led olisi parempi.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy