VAG päästökampanja jälkipuinti joilla "korjattu"

Aloittaja Shadowy89, 03.01.17 - klo:19:15

« edellinen - seuraava »

JMTN

Lainaus käyttäjältä: Muikkuossi_64 - 30.06.17 - klo:09:05
Ja kun tämän oli saanut tehtyä johan oli kotiin tullut kirje "Takaisinkutsukampanja 45F2" eli jotakin mätään ABS/ESP järjestelmässä, kuormittuessaan saattaa maajohto "katketa" ja koko paska ei toimi.
Hyvä puoli tässä se että näitä korjauskutsuja edes tulee, potuttaa vaan oma ajan käytön osalta , muutakin tekemistä kun odotella VW huollossa ...
eniten tässä ihmetyttää että minullekkin kyseinen kirje tuli ja auto on vm 2008  ::) ???
Vw Golf V 2.0TDI GT Sport 4motion -08

mika karvajalka

Mulla tuo flekti on jäänyt pyörimään todella usein uudesta lähtien. 1.6tdi octavia 4x4 2011. Paljon lyhyttä ajoa ja enemmän sääntö kuin poikkeus että sammuttamisen jälkeen on päällä. Tosin nyt kun satatonnia korkkasin niin johonkin tuokin hävisi. Kiinnitti heti huomiota kun sammutamisen jälkeen onkin hiljaista. Pahemmaksi ei varmaan voi mennä vaikka vaikka kävisikin huijausohjeman korjauksessa. Mutta taidan  jättää väliin.

tet

Lainaus käyttäjältä: matalaut - 29.06.17 - klo:21:38
Osaako joku kertoa miksi flekti pyörii sammutuksen jälkeen? Ennen päivitystä en tuota kovin usein huomannut, mutta nyt näyttää pyörivän aika usein. Koneen lämpö ei normitilanteessa oli juurikaan korkeampi.

Hiukkassuodattimen puhdistuspolttohan siellä on käynnissä. Softamuutos lisää noen muodostumista reippaasti, siksi myös pöntön poltto tapahtuu selvästi useammin.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

kt

Lainaus käyttäjältä: tet - 01.07.17 - klo:13:39
Hiukkassuodattimen puhdistuspolttohan siellä on käynnissä. Softamuutos lisää noen muodostumista reippaasti, siksi myös pöntön poltto tapahtuu selvästi useammin.

Voisiko tuosta jopa päätellä, että saastutuksen määrä pysyy vakiona, oli softa mikä tahansa?  ;)
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

Kameleontti

Lainaus käyttäjältä: Kameleontti - 19.06.17 - klo:20:44
... moottoritieajossa adblue + saastepönttövikavalot päälle ja vikakoodeissa NOx anturista herjaa. Koodi nollattu, ilmestyi takaisin ennen varattua huoltoaikaa asian suhteen ja huollossa taas eivät löytäneet mitään vikakoodia aiheeseen liittyen...

Vikavalot syttyivät uudelleen juhanuksena. Viime perjantaina auto kävi uudelleen huollossa, jolloin saivat kuin saivatkin luettua vikakoodit ja yllätys yllätys NOx-anturi uusintaan. Volkkarilta vastaantulo kyseiseen osaan 90%, jolloin asiakkaalle maksettavaa jää ~150 euroa.
VCDS@Helsinki, PM

Mikael76

#155
Moi

Autoni caddy -11 1.6tdi missä päästöohjelmointi tehtiin 11.3.2017 175000km kohdalla. Nyt alkoi tulemaan P0403 hälyä (001D26) exhaust gas recirculation circuit malfunction 195000km kohdalla. Soitto vw-merkkiliikkeeseen ja sanoivat että auto heille ja korjaus ei maksa mitään, ei edes töistä.

Mikael

RSOCUstin

Lainaus käyttäjältä: Mikael76 - 03.07.17 - klo:10:52
Moi

Autoni caddy -11 1.6tdi missä päästöohjelmointi tehtiin 11.3.2017 175000km kohdalla. Nyt alkoi tulemaan P0403 hälyä (001D26) exhaust gas recirculation circuit malfunction 195000km kohdalla. Soitto vw-merkkiliikkeeseen ja sanoivat että auto heille ja korjaus ei maksa mitään, ei edes töistä.

Mikael

Kuulin tuossa että takuita ois jatkettu niin että jos vika huolto merkkarilla ja kilsta on sellaset ihan ok. max 250tkm niin. Vastaantulo on hyvä tehtaalta. Ovat havainneet että tuo päivitys tekee häikkää. On automaattikysely tehtaalle kun laittaa tiedot niin kone ilmoittaa heti että mikä vastaan tulo. Ei tarvitse enään ootella vastausta tehtaalta kun ne tuntuu kestävän. Tämä Skodalla, sisäpiirin tietoa. Skodalla kun tuo ei pakollista niin otteleen kokemuksia. Tai sitten vaihdan mersuun :) Onneksi on tietotaitoa molempiin autoihin lähipiirin kautta huollossa :)

tet

Lainaus käyttäjältä: kt - 01.07.17 - klo:14:00
Voisiko tuosta jopa päätellä, että saastutuksen määrä pysyy vakiona, oli softa mikä tahansa?  ;)

Näinhän ne fysiikan lait menevät, että nokipäästöjen määrä on "vääntäen kerrannollinen" NOx-päästöihin nähden. Toisaalta hiukkasloukku on toimivaksi havaittu kapistus, toisin kuin NOx-loukku jonka kanssa joutuivat jenkkejä huijaamaan.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Mikael76

Vähän pelottaa silti että kauanko uusi venttiili taas kestää. Paljonko mahtaa savutusarvo nousta näistä 1.6tdi kun hiukkaspönttö otetaan pois eli mahtaako mennä katsastuksesta läpi sen jälkeen?

Mikael

Mikey

Onkos kukaan laskeskellut paljonko Volkkarissa regenerointi syö dieseliä?

Oma Mondeo kun tekee polton maantiellä, niin regenerointi kestää n. 8 km ajan ja tuolloin hetkellinen kulutus on n. 4 l/100 km normilukemia korkeampi. Tuosta saa sitten kertolaskulla yhden regeneroinnin kulutukseksi 0,3 l. Ja kun auto tekee polton keskimäärin vajaan 500 km välein -siis pyöreästi 2 krt/1000 km = 0.6 l/1000 km- niin keskikulutukseen poltto vaikuttaa siis suuruusluokkana <0.1 l/100 km.

repomies

^Eiköhän se samaa suuruusluokkaa liene. Tietysti jos polttoväli tippuu siihen kahteensataan kilsaan tai alle niin saattaahan sen jo pystyä havaitsemaan kulutuksen nousussa tarkkaan mittaamalla, mutta aika lillukanvarsia silti.

Isompi vaikutus kulutukseen taitaa tulla palotapahtuman muutoksesta kuin polttojen määrästä. Eli siitä, että NOx päästöjä yritetään vähentää aktiivisemmin.

Mikey

Tuo palotapahtuman muutos (enemmän kierrätettyä pakokaasua + myöhennetty ruiskutushetki) on varmasti merkittävämpi tekijä kulutukseen.

Mondeossa pakokaasun kierrätys on vieläpä toteutettu niin alkeellisesti, että kaasu menee imusarjan karstan määrästä päätelleen lähinnä kahteen laitimmaisimpaan sylinteriin. Toivoa sopii, että VW jakaa pakokaasut tasaisemmin.

jkuokkanen

Nyt on sitten omastakin autosta (Passat, vm.-13 1.6Tdi ajettu noin 146tkm) lauennut EGR venttiili. Auto käytetty päivityksessä helmikuussa jonka jälkeen mielestäni oireet samankaltaiset kuin monella muullakin tänne kirjoittaneella (kulutus, hiukkaspöntön tyhjennysväli, suorituskyky). Kustannusarvio huollosta (HS-Autopalvelu Klaukkala) noin 1000e. Olen asiasta reklamoinut suoraan maahantuojalle kuin lähimmälle VW-center huollollekin ja ollut yhteydessä kuluttajaneuvontaan. Miten muille on käynyt korvausten suhteen? Onko "VV-auto konserni" maksanut korjaukset vai onko mennyt omaan piikkiin?

Muikkuossi_64

Lainaus käyttäjältä: jkuokkanen - 04.07.17 - klo:14:53
Nyt on sitten omastakin autosta (Passat, vm.-13 1.6Tdi ajettu noin 146tkm) lauennut EGR venttiili. Auto käytetty päivityksessä helmikuussa jonka jälkeen mielestäni oireet samankaltaiset kuin monella muullakin tänne kirjoittaneella (kulutus, hiukkaspöntön tyhjennysväli, suorituskyky). Kustannusarvio huollosta (HS-Autopalvelu Klaukkala) noin 1000e. Olen asiasta reklamoinut suoraan maahantuojalle kuin lähimmälle VW-center huollollekin ja ollut yhteydessä kuluttajaneuvontaan. Miten muille on käynyt korvausten suhteen? Onko "VV-auto konserni" maksanut korjaukset vai onko mennyt omaan piikkiin?

Maahantuojan piikkiin kaikki kulut vaan, ehdottanevat jotakin kulujen jakoa, pahimmillaan kaikki autoilijan piikkiin - ei kannata suostua. Perusteluna kulujen jaolle että " eihän tuo levinnyt heti kun kusetusohjelma poistettiin". Ja "ei me olla kuultu että keneltäkään olisi EGR hajonnut uudelleenohjelmoinnin takia", taitaa heillä olla kuulossa vikaa ...

jkuokkanen

Autoni korjattiin tosiaan HS-Autopalvelun liikkeessä, josta olivat olleet yhteydessä VV-autoon. Mutta kun mitään "avoimia kampanjoita" ei ole niin eivät ottaneet sen enempää kantaa. Koska tarvitsen auton käyttöön, niin tappelu menee vaikeammaksi sillä maksan itse korjauskulut ja riitautan asian sen jälkeen. Ensimmäinen huolto kerta oli 290e kun pesivät EGR venttiilin ja imusarjan, jolloin vian piti poistua. Nyt sitten EGR vaihdettu (n.1000e) mutta saan vanhan venttiilin mukaan. Oli kuulema melkoisessa kunnossa: nokea, karstaa, öljyä, moskaa jne. Laitan kuvan, mikäli ihmisiä kiinnostaa.

LogI

Eikö olisi helpompi päästöpäivityksen jälkeen vaan käydä osaavan ohjelmoijan pakeilla, joka poistaa kaikki turhat EGR:t ja tarvittaessa muut kalliisti vikaantuvat päästölaitteet käytöstä? Samalla saa lisää tehoa. Ei sillä yhden pikkudieselin päästöillä ole mitään merkitystä. Ja on se silti puhdas verrattuna 10v vanhaan romuun.
A4 B8 2,0 tdi quattro
Golf V 1,4 tsi

multsi

Egr ja dpf olivat kyllä ihan vakiokamaa jo 10v sitten, eli miten sellaisten poistaminen uudehkosta moottorista pitää päästöt pienempänä kuin kymmenvuotiaasta? Eu-luokituksissa ollaan tultu pari pykälää ylöspäin, mutta tosiasiahan noissakaan ei äsken julkaistun testin perusteella olla paljoa kehitytty, eikä moni EU6-tason auto olisi läpäissyt aiempiakaan tasoja.

tet

Lainaus käyttäjältä: Mikey - 04.07.17 - klo:10:47
Onkos kukaan laskeskellut paljonko Volkkarissa regenerointi syö dieseliä?

Edellisestä kärrystäni (2.0 TDI CR) hajosi viime kesänä DPF:n paine-eroanturi. Vika ilmeni siten, että auto alkoi polttaa suodatinta jatkuvasti, oikeastaan joka kerta moottorin sammutuksessa jäi flekti huutamaan ja käryn haistoi (käry tosin lievempi kuin täyttä pönttöä polttaessa). Tällöin anturi antoi vielä vääriä lukemia, sen hajottua kokonaan loppui jatkuva polttelu.

Normaalisti kesäaikana tankkausvälin kulutus autolla oli luokkaa 5,4 - 5,8 l/100 km. Anturin temppuilun aikaiset kaksi peräkkäistä tankkausta olivatkin sitten 7,0 ja 6,8 l/100km. Ajoprofiilista johtuen normaali polttoväli oli aika pitkä, sanoisin että yleensä mentiin laskennalliseen nokimäärään perustuvalla "varmuuden vuoksi"-poltolla eli ehkä noin 700 km välein. Ero tämän ja jatkuvan polttelun välillä siis lähes 1,5 litraa satasella.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: tet - 05.07.17 - klo:13:59
Edellisestä kärrystäni (2.0 TDI CR) hajosi viime kesänä DPF:n paine-eroanturi. Vika ilmeni siten, että auto alkoi polttaa suodatinta jatkuvasti, oikeastaan joka kerta moottorin sammutuksessa jäi flekti huutamaan ja käryn haistoi (käry tosin lievempi kuin täyttä pönttöä polttaessa). Tällöin anturi antoi vielä vääriä lukemia, sen hajottua kokonaan loppui jatkuva polttelu.

Normaalisti kesäaikana tankkausvälin kulutus autolla oli luokkaa 5,4 - 5,8 l/100 km. Anturin temppuilun aikaiset kaksi peräkkäistä tankkausta olivatkin sitten 7,0 ja 6,8 l/100km. Ajoprofiilista johtuen normaali polttoväli oli aika pitkä, sanoisin että yleensä mentiin laskennalliseen nokimäärään perustuvalla "varmuuden vuoksi"-poltolla eli ehkä noin 700 km välein. Ero tämän ja jatkuvan polttelun välillä siis lähes 1,5 litraa satasella.

Jos ajelee kauankin ilman tuota toimivaa paine-anturia, niin melko nopeasti on DPF tukossa.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

b1mpo

Eikai se tukkoon mene sillä jatkuvalla poltolla, kuluttaa vain enemmän.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

volkkarimies80

Itselläkin 4motion passat 2.0 125kw 2010  tuntui tehottomalta ja kulutti 6.7l/100km. Viime viikolla laitoin turbotec +rgr pois käytöstä. Kulutus laski 5.7l/100km. Ja tehoa/vääntöä tuli lisää. Mittarissa 130tkm

PeltiSeppo

Lainaus käyttäjältä: tet - 05.07.17 - klo:13:59
Edellisestä kärrystäni (2.0 TDI CR) hajosi viime kesänä DPF:n paine-eroanturi. Vika ilmeni siten, että auto alkoi polttaa suodatinta jatkuvasti, oikeastaan joka kerta moottorin sammutuksessa jäi flekti huutamaan ja käryn haistoi (käry tosin lievempi kuin täyttä pönttöä polttaessa). Tällöin anturi antoi vielä vääriä lukemia, sen hajottua kokonaan loppui jatkuva polttelu.

Normaalisti kesäaikana tankkausvälin kulutus autolla oli luokkaa 5,4 - 5,8 l/100 km. Anturin temppuilun aikaiset kaksi peräkkäistä tankkausta olivatkin sitten 7,0 ja 6,8 l/100km. Ajoprofiilista johtuen normaali polttoväli oli aika pitkä, sanoisin että yleensä mentiin laskennalliseen nokimäärään perustuvalla "varmuuden vuoksi"-poltolla eli ehkä noin 700 km välein. Ero tämän ja jatkuvan polttelun välillä siis lähes 1,5 litraa satasella.

Onko referenssiä mitä antureiden pitäisi mitata paine-eroksi? Entäpä oliko vikamuistiin jäänyt vikakoodeja siltä ajalta kun anturin antamat arvot olivat vääriä vai vasta silloin kun anturi hajosi kokonaan?

Muikkuossi_64

Lainaus käyttäjältä: jkuokkanen - 05.07.17 - klo:10:19
Autoni korjattiin tosiaan HS-Autopalvelun liikkeessä, josta olivat olleet yhteydessä VV-autoon. Mutta kun mitään "avoimia kampanjoita" ei ole niin eivät ottaneet sen enempää kantaa. Koska tarvitsen auton käyttöön, niin tappelu menee vaikeammaksi sillä maksan itse korjauskulut ja riitautan asian sen jälkeen. Ensimmäinen huolto kerta oli 290e kun pesivät EGR venttiilin ja imusarjan, jolloin vian piti poistua. Nyt sitten EGR vaihdettu (n.1000e) mutta saan vanhan venttiilin mukaan. Oli kuulema melkoisessa kunnossa: nokea, karstaa, öljyä, moskaa jne. Laitan kuvan, mikäli ihmisiä kiinnostaa.

Miksiköhön EGR oli nyt "melkoisessa kunnossa" ? Meillä 2009 malli Scirocco jossa 2.0 TDI mylly ja juurikaan ongelmia ei ole ollut. Tokihan kun auto oli uusi siihen piti ekan vuoden aikana korjauttaa jos mitä takuuna. Nyt siis pitää koputtaa puuta kun kusetusohjelma poistettiin ja ilmeisesti skeidaa syntyy erilailla koneesta kun ennen. DPF kovemmalla käytöllä , flekti huutaa useammin ja paljon pitempään kun ennen kun auton sammuttaa. Eli ilmeisesti kulkupeli kannattaa laittaa kiertoon ennenkuin alkaa ns. laajemmassa mittakaavassa leviämään ; varmaan DPF seuraavaksi, sitten laturi jne. Vanha auto niin kaikki omaan piikkiin.

Celsius

Itselläni skoda supeb 2.0 170 hp. Ajettu 320 tkm. Vanha taksi toimii tällä hetkellä kuin unelma. Dsg öljyjä vaihdeltu säännöllisesti. Luulen että dpf pönttö poistettu ajellu autolla 60  tkm. Ilman mitään ilmoituksia dpf tai egr vioista. Nyt Helkama-auto maarittelee ohjelmistopäivitykseen. Ajattelin olla viemättä. Kun ei ole trafin listoilla skodalla tämä päivitys. Onko muilla vastaavia tilanteita?

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Celsius - 06.07.17 - klo:14:42
Itselläni skoda supeb 2.0 170 hp. Ajettu 320 tkm. Vanha taksi toimii tällä hetkellä kuin unelma. Dsg öljyjä vaihdeltu säännöllisesti. Luulen että dpf pönttö poistettu ajellu autolla 60  tkm. Ilman mitään ilmoituksia dpf tai egr vioista. Nyt Helkama-auto maarittelee ohjelmistopäivitykseen. Ajattelin olla viemättä. Kun ei ole trafin listoilla skodalla tämä päivitys. Onko muilla vastaavia tilanteita?

Mikä sun kysymys oli? Topic:sta kyllä löytyy vastaus,  ettei skodia tarvitse päivittää.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

jhm

^^
Helkamalta tuli kirje päivitykseen joku viikko sitten.Ensi viikolla vien Jetin pyöränkulmien säätöön.Aikaa suuntaukseen tilatessani kertoi huoltohenkilö tiskillä että tämmöinen päivitys olisi auki ja että tehdäänkö nyt.Kerroin ettei ainakaan nyt,kirjasi ylös.

Kun kerroin että on tullut lueskeltua erg vaivoista päivityksen jälkeen,kertoi että yhden käden sormet riittää näihin,päivitetty kuulemma satoja autoja jo.
VW Transporter T5  84kw 2014

JoLah

Lainaus käyttäjältä: Celsius - 06.07.17 - klo:14:42
Itselläni skoda supeb 2.0 170 hp. Ajettu 320 tkm. Vanha taksi toimii tällä hetkellä kuin unelma. Dsg öljyjä vaihdeltu säännöllisesti. Luulen että dpf pönttö poistettu ajellu autolla 60  tkm. Ilman mitään ilmoituksia dpf tai egr vioista. Nyt Helkama-auto maarittelee ohjelmistopäivitykseen. Ajattelin olla viemättä. Kun ei ole trafin listoilla skodalla tämä päivitys. Onko muilla vastaavia tilanteita?

Ã,,lä vie jos toimii kun ei ole pakko. Maailmaa voit parantaa ja NOxeja vähentää vaikka ajamalla joskus jonkun automatkan pyörällä.
Skoda Octavia Ambition 2.0 150 TDI DSG 4x4 Matrix LED+peruutuskamera

Celsius

No täytyy tehdä vaikka noin. Ehkä tuli väärään topiciin tämä mun asia mutta tämä skodan päivitys on jotenkin jäänyt vähälle. Pitäis varmaan laittaa oma ketju sille. Luulen että sen osalta ei vielä kaikkea ole nähty. Kuten ei varmaan vw.n osaltakaan. Luulen että ei noi noxit kauheesti muutu vaikka uusi softa laitetaan. Kusiruiskut taitaa tulla jälkiasennuksena jos saksan kaupungit laittaa tiukan linjan.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Celsius - 06.07.17 - klo:17:47
No täytyy tehdä vaikka noin. Ehkä tuli väärään topiciin tämä mun asia mutta tämä skodan päivitys on jotenkin jäänyt vähälle. Pitäis varmaan laittaa oma ketju sille. Luulen että sen osalta ei vielä kaikkea ole nähty. Kuten ei varmaan vw.n osaltakaan. Luulen että ei noi noxit kauheesti muutu vaikka uusi softa laitetaan. Kusiruiskut taitaa tulla jälkiasennuksena jos saksan kaupungit laittaa tiukan linjan.

Sama huijaussofta ja tekniikkaa käyttää koko VAG-konserni. Ero on vain missä automerkki/malli on tyypitetty! En ymmärrä miksi tästä pitäisi avata kymmenniä eri topic:ja? Päinvastoin hyvä, jos pysyy yhdessä topic:ssa ja porukka vaikka lukisi sen läpi edes osoittain.

Siinä hieman rautalangasta väännettynä edelliseltä sivulta tästä topic:sta ensimmäinen minun viestini ja OLEN selvittänyt skeidan kohdalla asiaa:
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=33919.msg603919#msg603919
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

tet

Lainaus käyttäjältä: PeltiSeppo - 06.07.17 - klo:09:30
Onko referenssiä mitä antureiden pitäisi mitata paine-eroksi? Entäpä oliko vikamuistiin jäänyt vikakoodeja siltä ajalta kun anturin antamat arvot olivat vääriä vai vasta silloin kun anturi hajosi kokonaan?

Paine-eron raja-arvoa, jossa poltto käynnistyy, en nyt muista ulkoa eikä ole dokuja aiheesta käsillä joten en voi luntata. Itse asiassa se on muistaakseni niin, että paine-erosta lasketaan nokimäärä grammoina, ja nokimäärällä on sitten raja-arvo joka polton käynnistää. Vikakoodeista ei ole satavarmaa muistikuvaa, että tuliko sellaista ennen anturin lopullista hajoamista vai ei. Mitään vikavaloja ei ainakaan syttynyt vielä siinä vaiheessa, kun anturi näytteli ihan omiaan. Ainoa näkyvä oire oli jatkuva polttelu.

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 05.07.17 - klo:14:04
Jos ajelee kauankin ilman tuota toimivaa paine-anturia, niin melko nopeasti on DPF tukossa.

Näin varmasti käy, jos ajo on kovin paljon nokea tuottavaa. Siinä vaiheessa kun anturi hajoaa kokonaan, lopettaa mitattu nokimäärä kasvamisen ECU:n muistissa. Sitten siellä on se toinen, laskennallinen nokimäärä, joka tulee kaiketi moottoriin ruiskutetusta polttoainemäärästä tms. Poltto tapahtuu täysin risalla anturilla pelkästään laskennallisen nokimäärän mukaan, joten jos nokea tulee paljon voi pönttö tosiaan tukkeutua tilanteen jatkuessa pidempään. Itselläni ajoprofiili oli sellainen että poltto tapahtui tod.näk. useimmiten laskennallisen mukaan joka tapauksessa, joten itse olisin voinut jatkaa risalla anturilla varmaan pitkäänkin.

Siinä vaiheessa kun anturi lopullisesti pettää, syttyy mittaristoon kuitenkin se DPF-symboli palamaan eikä suostu sammumaan ennen anturin vaihtoa.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy