Parhaimmat lisävalot auton keulalle!

Aloittaja JS83, 26.09.12 - klo:20:42

« edellinen - seuraava »

Aslaasj

LainaaLightForce is number one!

Kokemuksen mukaan xenoineinakaan nuo ei ole häävit olleet.

Kyllä nuo nbb.n xenon versiot tulee seuraavaksi itselle. Forumeita selaillessa ei ole tullut huonoja kokemuksia.

http://www.vibilagare.se/test/produkt/produkttest-alpha-225-extraljus-15219

http://www.automotorsport.se/media/biltester_pdf/072104.pdf


JarnoF

#31
Eikö LightForcejen idea ollut se, että ostetaan pienemmän referenssin tuikku ja sen jälkeen poistetaan jokin varjostin sieltä umpion sisältä. Ja kappas, keulalla on "12,5" referenssin valot, jotka todellisuudessa vastaavat jotain ref. 50.

edit:
Jaa. Näin nykyään. ;D
LainaaTuotteet verkkokaupassa
Lightforce E-Hyväksyttyjen valmistus lopetettu, saatavilla vain malleja jotka eivät ole tarkoitettu tieliikennekäyttöön
http://www.lightforcefinland.fi/?pinc=2

RoccoScientist

Lainaus käyttäjältä: jkvi - 27.09.12 - klo:18:22
Turhaa tänne on katuvaloja yksinäisille kulkijoille laittaa.

Vähäisen liikenteen teillä pärjää tosiaan auton omillakin ajovaloilla (kunhan ne ovat riittävän hyvät). Aika utopistinenhan tuo katuvaloajatus muutenkin on, kun projekti ei olisi mikään halpa edes vaikkapa tuon nelostien osalta.

Lainaus käyttäjältä: teemur - 28.09.12 - klo:00:04
Kyllä se näin taitaa vaan olla, silmä tottuu valoon. Kun on 300 metrin edestä valoa edessä, ja vaihtaa lyhyille (50m), ei silmä hetkessä totu.

Omaan kokemukseen nojaten sanoisin, että eipä sitä pimeällä näe noiden lyhyiden valokeilan ulkopuolelle, vaikka niille vaihtaisi pelkiltä kelmeiltä 150 metrin kantaman omaavilta pitkiltä. Vaikka silmä tottuukin hämärään, niin ei se silti pilkkopimeässä opi näkemään. Pitkät tuottavat kyllä enemmän hajavaloa kuin lähivalot ja keila ulottuu leveämmälle, mutta ei niidenkään kanssa kyllä käytännössä juuri näe mitä sen vahvimman valokiilan eli kaistojen ulkopuolella tapahtuu. Lisäteho toisi siis enemmän turvaa ja paljon pimeässä ajavilla tämä vain korostuu.

Ongelma on tosiaan ehkä enemmänkin keskivertoauton kehnot ajovalot. Kun vastaan tulee stadionkentän valaisuun kykenevä rekka, jonka lähivalotkin saattavat olla sopivasti silmän korkeudella, menee se vähäinenkin hämäränäkö helposti. Sen jälkeen niiden omien heikkotehoisten tuikkujen loisteessa ei hetkeen näe edes koskettaa omaa napaansa. Jos kaikilla olisi tehokkaammat valot, ei tuo hämäränäön kärsiminen haittaisi yhtä paljon. Tietysti tiesuunnittelullakin voisi parantaa tilannetta. Turun motarilla on kaistojen välissä puuseinää ja ruohovallia joillakin pätkillä, mutta voisi olla huomattavasti enemmänkin.
Ex: Scirocco BlueMotion Technology 1,4 TSI 90 kW

Jude

Lainaus käyttäjältä: Aslaasj - 28.09.12 - klo:07:47
Kokemuksen mukaan xenoineinakaan nuo ei ole häävit olleet.

Kokemusta ei Lightforcesta ole, mutta juutube pätkästä katsottuna valoa taitaa olla riittävästi  :)

7 x 100W Xenon HID Lightforce on Nissan Patrol by HID-Lightsdownunder
Entiset kulkuneuvot:
-VW Polo R -14
-Ford GT Connect 1.6 Ecoboost -15
-Audi A5 coupe 3.0 TDI -07
-Ford Focus Wagon 1.0 Ecoboost -13
-Ford Transit 3.2 TDCI -11
-VW Golf V variant 2.0 TDI -09
-Ford Mondeo wagon 2.0 TDCI -07
-Peugeot 406 wagon 2.0 HDI -04
-Volvo S80 2.4 Bensa -06
-VW Golf IV variant 1.9 TDI PD -04

Karvis

Lainaus käyttäjältä: Jude - 28.09.12 - klo:17:53
Kokemusta ei Lightforcesta ole, mutta juutube pätkästä katsottuna valoa taitaa olla riittävästi  :)

7x100w xenonpolttimot, tuollaisella valopatterilla ei ole kovin paljon yhteistä normaalien asennusten kanssa. Lienee aivan sama mihin umpioihin nuo polttimot iskee, niin valoa on tarjolla aika tavalla ::)

Mulla oli aikoinaan parissakin autossa Hellan 1000FF valot 100w halogeenipolttimoilla, ja kyllä latu aukesi :D Olisi varmasti mahtavat valot xenoneilla höystettynä, tai saisihan siitä ihan virallisenkin xenonversion.
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

Ironic32

LightForcet on kyllä vakiohalogeeneilla todellinen pettymys. Taitaa se ainoa hienous noissa olla siinä, että kestää muutaman kymmenen metrin päästä ampua haulikolla.

300 eur / pari LightForceista on kyllä todellinen "puhallus päivänvalossa", koska pimeällä noita ei juuri näkisi edes "puhaltaa" ;D

Jude

Minä petyin näistä x-visionin 9" testivoittajista. Onhan ne ihan hyvät lähikaukovalot, mutta saisi vähän pidemmälle näyttää.
Nyt transitissa kiinni:
- H4 bi-xenon 50w (ajovalot)
- x-vision dominatorit 9" (valoraudassa)
- Hellan Micro DE Xenonit (puskurissa)

Tekisi mieli tilata ruotsista 3kpl NBB alpha 225 100w xenonit ja laittaa valorautaan kiinni.
Entiset kulkuneuvot:
-VW Polo R -14
-Ford GT Connect 1.6 Ecoboost -15
-Audi A5 coupe 3.0 TDI -07
-Ford Focus Wagon 1.0 Ecoboost -13
-Ford Transit 3.2 TDCI -11
-VW Golf V variant 2.0 TDI -09
-Ford Mondeo wagon 2.0 TDCI -07
-Peugeot 406 wagon 2.0 HDI -04
-Volvo S80 2.4 Bensa -06
-VW Golf IV variant 1.9 TDI PD -04

jkvi

LainaaMinä petyin näistä x-visionin 9" testivoittajista. Onhan ne ihan hyvät lähikaukovalot, mutta saisi vähän pidemmälle näyttää.
Nosta suuntausta ylemmäksi. Kyllä ne sen 250-300m näyttää.
CRDi & Collection

JarnoF

Meidän Golffin keulalle ei taida laillisesti saada laittaa kuin ref. 12.5 lisävalot. Taisi omat tuikut olla jo 37.5 x2 :-\

Jude

Lainaus käyttäjältä: jkvi - 28.09.12 - klo:21:26
Nosta suuntausta ylemmäksi. Kyllä ne sen 250-300m näyttää.

Ne on kyllä suunnattu sopivasti, mutta minulla oli mondeossa 2kpl boschin navigatorit 35w xenon sarjalla ja ne näytti huomattavasti pidemmälle ja leveämmälle. Sama kun golf variantissa oli orkkis bi-xenonit ja lisäkaukovalojen tilalle laitoin 50w xenon sarjan niin nekin näytti paremmin kun tällähetkellä transitissa.
Entiset kulkuneuvot:
-VW Polo R -14
-Ford GT Connect 1.6 Ecoboost -15
-Audi A5 coupe 3.0 TDI -07
-Ford Focus Wagon 1.0 Ecoboost -13
-Ford Transit 3.2 TDCI -11
-VW Golf V variant 2.0 TDI -09
-Ford Mondeo wagon 2.0 TDCI -07
-Peugeot 406 wagon 2.0 HDI -04
-Volvo S80 2.4 Bensa -06
-VW Golf IV variant 1.9 TDI PD -04

papparatsi

Aika monet lisävalot tuovat aivan liikaa valoa välittömästi auton eteen. Ilman sitä näkisi paremmin sinne kauas mikä on koko homman juju alunperinkin. Hihatuntumalta sanoisin että "tasokkaammissa" seteissä tuo ei ole niin yleistä, mutta antaas tulla eli kehukaa omianne tämän ominaisuuden suhteen.

Laittomat xenon-setit halogen-lisäpitkissä tuskin ainakaan parantavat tuota ongelmaa.


VWRiddare

Itsellä oli aikoinaan auton keulalla Hella Rallye 1000, ja olivat kyllä todella hyvät. Ne olivat ostettu ulkomailta, joten en tiedä myytiinkö niitä edes koskaan Suomessa. En ainakaan kellään nähnyt samanlaisia. Nykyiseen Golffiin kun saisi jotkin vastaavat, niin hyvä olisi. Näkisi tuolla susirajallakin ajella. ;) Autossani on kyllä xenonit, mutta eihän se lisävalo koskaan pahasta ole. Boshin Navigaattoreita olen ajatellut, onko kellään kokemuksia.

jkvi

Lainaamutta minulla oli mondeossa 2kpl boschin navigatorit 35w xenon sarjalla ja ne näytti huomattavasti pidemmälle ja leveämmälle
Viet ne TM:n testiin ja saadaan uusi voittaja.
CRDi & Collection

golf5

#43
Itellä on ollut ajokortti ja auto vuodesta 1992 saakka ja jokaisessa autossa on ollut keulilla lisäpitkät. Hellan ja Boschin tuotteita lähinnä. Pari juttuu vois mainita asennuksesta ja kytkennöistä. Eli kannattaa käyttää aina tarpeeksi vahvoja virtajohtoja ja laadukkaita polttimoita. Johdoiksi kannattee laittaa releen ja akun välille minimissään 2.5mm2 kaapelia ja akun ja releen väliin 4-5mm2 piuhaa,myös maadoituspuolella sama homma. Philipsin polttimot on  hyväksi havaittuja vuosien varrella.
Pari perinteistä rihlatulla lasilla olevaa lamppua voi kyllä suositella tänäkinpäivänä,vaikka uusimissa versioissahan on kirkaat lasit tänäpäivänä. Eli Boschin Touringit 165 ja 190. Voittivat Tekniikanmaailman testit 90-luvulla. Harmi,etteivät ole ottaneet noita uudempiin testeihin,varmasti olisivat ihan kärkipaikoilla uudempiinkin lamppuihin verrattaessa. Tuossa pari hyvää tärppiä jos noita klassikkoja haluaa edullisesti. Eli 190 Touringit ojanperältä torniosta 50â,¬ kipale
http://www.ojanpera.net/index.php?sivu=tuote-esittely&tuoteid=387&tuoteryhmaid=32
Ja 165 tourigit Jussinmäeltä 42.30â,¬ kipale
http://www.jussinmaki.net/verkkokauppa/kaukovalo_touring_165-p-3823-641/
Voi kyllä suositella molempia versioita. 55wattisilla tai jos haluaa kirkaampaa niin 100w tai tehokkaampiakin löytyy. Molemissa vielä kohtuu referenssiluku eli 17.5,nii menee useimpien autojen keulaan "laillisesti".
Paras setti mikä on ollut itellä on kyllä Boschin RALLYE 225 (Big Knick),mutta isolla referenssiluvulla 37.5 ei oikein sovi "laillisesti" mihinkään autoon. Kohthintaan sitäkin saisi Ojanperältä:
http://www.ojanpera.net/index.php?sivu=tuote-esittely&tuoteid=386&tuoteryhmaid=93
Ei taida kellään olla noita X-Visioneita henkilöauton keulalla? Olisi kiva nähdä kuvia,miltä näyttävät. Visioneiden koko niin massiivinen,syvyys 150mm,korkeus 225mm.
Sen verran kantaa tohon laillisuuskeskusteluun,että mielestäni on paljon laittomampaa ajaa esim. liikennevaloissa päin punaista kuin se,että laittaa nyt autoonsa esim. hieman kirkkaammat polttimot mitä lakikirjoihin on kirjoitettu.
Hellaltahan näyttäis jo löytyvän LED-tekniikalla olevat lisäpitkät hintaan 537â,¬ kipale! Kellään kokemusta noista??
http://www.ojanpera.net/index.php?sivu=tuote-esittely&tuoteid=443&tuoteryhmaid=98

Tällähetkellä keulilla on BOSCH PILOT 175:set

VWRiddare

Lainaus käyttäjältä: golf5 - 29.09.12 - klo:21:28
Hellaltahan näyttäis jo löytyvän LED-tekniikalla olevat lisäpitkät hintaan 537â,¬ kipale! Kellään kokemusta noista??

Hattua ilmaan asiallisesta kommentistasi. Itseänikin on kiinnostanut noi led tekniikalla toimivat lisävalot, mutta on senverran vähän tullut kommenteja täällä, että ei vielä ole rohjennut niitä ostaa.

Jonde

Noissa xenonien w luvuissa on sitten paljon ilmaa, en usko että yksikään 100w sarja antaisi edes 90w tehoa. 55w tai 75w sarjat taitaa antaa noissa parhaat vastineet euroille.

Omassa talviautossa on myyjän mukaan nokalla hellan rallye1000
Sikälli hauskaa omata tollanen patteristo valoja, kun ikinä talvella poistu katuvalojen kantamasta.

papparatsi

Pelkään että kotoisissa olosuhteissamme LED-lisäpitkillä ollaan liemessä heti kun on keli jossa valon pintaan kertyy lunta/jäätä -> ei lämpene niin että sulaisi vaan menee umpeen ja hukkaa valotehoa. Ongelma on jo xenonienkin kanssa ja ne sentään lämpiävät vielä karvan verran.

Aika näyttää miten käytännössä.

Karvis

Lainaus käyttäjältä: papparatsi - 30.09.12 - klo:13:30
Pelkään että kotoisissa olosuhteissamme LED-lisäpitkillä ollaan liemessä heti kun on keli jossa valon pintaan kertyy lunta/jäätä -> ei lämpene niin että sulaisi vaan menee umpeen ja hukkaa valotehoa. Ongelma on jo xenonienkin kanssa ja ne sentään lämpiävät vielä karvan verran.

Aika näyttää miten käytännössä.

Kyllä tehokas ledi lämpiää ja paljon, tiedä sitten jaksaako se tuossa upiossa pitää lasin sulana.
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

JarnoF

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 30.09.12 - klo:14:37
Kyllä tehokas ledi lämpiää ja paljon, tiedä sitten jaksaako se tuossa upiossa pitää lasin sulana.
Kyllä luulisin, että skandinavia on sen verran tärkeä markkina-alue lisävaloille, että tuollainen lumettumisasia olisi  suunnittelussa huomioitu.

papparatsi

Hellan 1000 FF Xenonit olleet keulalla kohta 12v ja kyllä niihin loskaa/jäätä valitettavasti kertyy sopivalla lumi-/räntäsateella tai pöllyävällä kelillä ihan yksikseenkin ajellessa, saatikka vilkkaammassa liikenteessä kun eivät saa "lämmetä" pidempiä aikoja. Siksi epäilen LED:ien hukkalämmön riittämistä.
Onneksi valoteho on näissä sen verran tanakka ettei pikku jääkerros vielä tahtia haittaa, mutta melkein saisivat askarrella sähkölämmityksen lasille jo tehtaalla.

KeiZZi

Itte olen ajatellut noita bilteman valoja keulille talveks..
Mahtaako niillä tehdä mitää?
Ja mites toi teline joka tulee rekkarin taakse kiinni täristääkö pahasti taikka häiritsevästi ajossa?

http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Autotarvikkeet/Valaistus/Lisavalot/Kaukovalo-42362/

http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Autotarvikkeet/Valaistus/Lisavalot/Lisavaloteline-42490/
VW Passat 3C Variant 1.9TDI vm2008

papparatsi

Ajelin jokusen vuoden pelkällä kilpikiinnityksellä. Peruste tähän oli se että xenonit ovat käytännössä immuunit tärinälle koska niissä ei ole lankaa joka katkeaisi.
Tärinän erotti silmämääräisesti (kova alusta + pakkanen + polanteinen tienpinta) ja tulin lopulta laittaneeksi valoille myös perinteisen malliset ylätuet ja nyt ovat kyllä niin jämäkästi kiinni ettei paremmasta väliä.
Toisin sanoen tuo rekisterikilpituki on täysin ok mutta suositan erityisesti halogeeneille ylätukia heti alusta asti.

golf5

LainaaItte olen ajatellut noita bilteman valoja keulille talveks..
Mahtaako niillä tehdä mitää?
Ja mites toi teline joka tulee rekkarin taakse kiinni täristääkö pahasti taikka häiritsevästi ajossa?

http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Autotarvikkeet/Valaistus/Lisavalot/Kaukovalo-42362/

http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Autotarvikkeet/Valaistus/Lisavalot/Lisavaloteline-42490/

No minä kyllä sinuna  sijoittaisin 20â,¬ lisää ja laittaisin Boschin Touring 190:set ja saisin takuulla hyvät valot. Eli noita saa 50â,¬ kipale Ojanperältä niikuin aiemmin tuolla edellä kirjoitin. Toi kilpilevy on hyvä,itse olen käyttänyt sitä siitä asti kun ne tuli markkinoille. Ja  tietysti ylätuet/tukitangot kuuluu asiaan. Valojen säätökin paljo helpompaa kun on kunnon ylätuet.

VAG!

#53
Lainaus käyttäjältä: golf5 - 30.09.12 - klo:20:38
No minä kyllä sinuna  sijoittaisin 20â,¬ lisää ja laittaisin Boschin Touring 190:set ja saisin takuulla hyvät valot. Eli noita saa 50â,¬ kipale Ojanperältä niikuin aiemmin tuolla edellä kirjoitin.

TM:n valotesti ei kyllä tue väitettäsi millään muotoa. Noiden Keizzin linkkaamien Bilteman valojen viiden luksin kantama venyy 320 metriin, kun 190 Touringien kantama jää tasan 200 metriin. 150 metriin asti molemmissa on varsin identtinen leveys. 150-200 välillä Touringit antavat hiukan leveämmän keilan, mutta keila loppuu tosiaan 200 metriin.

Sinänsä tämä vertailu on aika turha, kun Touringin ref on 17,5 ja Bilteman 30. Touringit olivat kyllä parhaat valot luokassa 17,5 ja alle.

Lainaus käyttäjältä: golf5 - 29.09.12 - klo:21:28
Pari perinteistä rihlatulla lasilla olevaa lamppua voi kyllä suositella tänäkinpäivänä,vaikka uusimissa versioissahan on kirkaat lasit tänäpäivänä. Eli Boschin Touringit 165 ja 190. Voittivat Tekniikanmaailman testit 90-luvulla. Harmi,etteivät ole ottaneet noita uudempiin testeihin,varmasti olisivat ihan kärkipaikoilla uudempiinkin lamppuihin verrattaessa.

Kyllä 190 Touringit olivat TM:n testissä mukana ja juurikin rihlatulla lasilla. Voitti tosiaan ref 17,5 ja alle luokan, mutta kantama loppuu kesken, jos niitä alkaa vertaamaan korkeamman referenssin omaaviin lisävaloihin.

RK

Kannattaa muistaa, että tuo TM:n käyttämä 5:een luxiin rajattu valokuvio on käytännössa aika paljon valoa ja ei välttämättä kerro koko totuutta.

Löytyy omakohtaista kokemusta, nimittäin vielä viime syksynä autoni keulilla oli vielä 2003 vuonna hankitut Hella rallye 1000ff mallit ref. 17,5 ja polttimoina Philips +30% normipolttimot. Sitten yhtenä yönä joku nisti oli ne matkassaan vienyt ja uutta valoa piti keulille saada.

Vilkaisu lompakkoon kertoi, että budjettimalliin oli tyytyminen ja TM:n valotestiä siis selailemaan..

No sielläpä näytti olevan SIM-merkkiset ämpärit (halkaisija 225mm,ref. 17,5) ja 5lux valokuviota näytti löytyvän mittausten mukaan jonkinverran enemmän kuin Hella Rallye 1000ff (ref,17,5), jotka usean vuoden käytön aikana olivat osoittautuneet todella hyviksi valoiksi.

Sattuipa sopivasti olemaan Fixus-liikkeissä tarjous ko-valoista 28 euroa kpl, joten eikun sellaiset ostamaan. Lampuiksi investoin Philips Extreme-visionit tms. Hyvinhän näilläkin näkyy, käytännössä yhtä hyvin kuin Helloilla, mutta Hellassa oli mielestäni valokuvio ja valon tasainen jakauma parempi kuin SIM:eissä, jotka TM:n mittauksen mukaan ovat "paljon" paremmat.. ???

Qrmu

Lainaus käyttäjältä: papparatsi - 30.09.12 - klo:13:30
Pelkään että kotoisissa olosuhteissamme LED-lisäpitkillä ollaan liemessä heti kun on keli jossa valon pintaan kertyy lunta/jäätä -> ei lämpene niin että sulaisi vaan menee umpeen ja hukkaa valotehoa. Ongelma on jo xenonienkin kanssa ja ne sentään lämpiävät vielä karvan verran.

Pahasti näyttää että nuo Hella Luminatorit eivät sulata yhtään jäätä lasin edestä. Ledin tuottaman lämmön jäähdytys on hoidettu lampun takaosassa olevalla jäähdytysrivalla. Se ei paljoa lämmitä ajovalon lasia.

Esim. Audin OEM led-ajovaloissa on sentään tuulettimet, jotka kierrättävät lämmön ledien takaa ajovalon ulkolasille. Tässärakin ratkaisussa on suurena erona se, että perinteisessä ajovalossa lämpö tulee suoraan säteilynä lampun lasille, ja ledissä se kuljettuu ilmaa pitkin. Jälkimmäinen on huomattavasti hitaampi keino sulattaa jäät ajovalon lasista. Säteily kun on vielä suoraan kohdistettu lasia kohti ja umpion sisällä oleva ilma taas ei.
Bensaturbonelivetoautomaattifarmari

KeiZZi

Joo elikkä tarkoitatteko noilla ylätuilla tämmöisiä vai http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Autotarvikkeet/Valaistus/Lisavalot/Vakautin-42502/ ?
Ajattelin kyllä laittaa tuollaiset bilteman valot kilpikiinnityksillä ja tuella.
Saas nähä millaset on.
Eikö kellään tosiaan oo omakohtasii kokemuksii noista?
Muutaki ku pelkät testitulokset kiinnostas  :)
VW Passat 3C Variant 1.9TDI vm2008

KeiZZi

Ei olis pahanhintasetkaa ku koko höskä tukineen päivineen noin 100â,¬.
Onko vaikea vetää johdot itse vai viedäkkö suoraan ammattimiehelle?
Tuleeko nuo johdot muuten matkassa vai erikseen ostettava nekin?
VW Passat 3C Variant 1.9TDI vm2008

golf5

Aika järkyttävän kokoinen toi bilteman lamppu,syvyys 148mm. Sama kokoluokkaan kuin X-vision Dominator. Tulee aika pitkälle keulan yli  :-\
Joo vakautin,ylätuki,lisävalontukirauta...rakkaalla lapsella on montaa nimeä :D. Ei ole tuossa bilteman lampussa muutakun pelkkä lamppu. Releet ja vermeet pitää ostaa erikseen. Asennus nyt on aika helppo kaikinpuolin. Googlettamalla löytää helposti kytkentäohjeet.

anttito

Itselläni Yetissä Bosch Touring 190 -kannut, ref. 17,5. Parasta niissä on leveä valokeila. Kantamakin riittää omaan makuun, kun ei +250m kantamilla ole mielestäni mitään hyötyä henkilöauton istumakorkeudelta katsottuna. Saa väittää muuta ;)

Laitoin umpioihin xenon 35w muutossarjan. Ongelmaksi on tullut xenon valon riittämätön lämmöntuotto. Valon lasi on ummessa pahalla kelillä, eikä auta muu kuin jääskrapalla käydä raaputtamassa auki. Auton eteen muodostuu myös kirkas valoalue xenoneilla. Noista huolimatta, nyt näkee porot ja hirvet.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy