Parhaimmat lisävalot auton keulalle!

Aloittaja JS83, 26.09.12 - klo:20:42

« edellinen - seuraava »

JS83

Olen miettinyt jos ostaisi lisäpitkät tulevan uuden auton keulalle. Missä lisävaloissa on paras hinta/laatusuhde? Ovatko Xenonit aivan ylivoimaisia vai antaako perinteinen poltin paremman hinta/laatusuhteen? Tietysti koollakin on merkitystä, eli ei kehtaa kaikista suurimpia ostaa. Jos on suosituksia niin mielellään otan niitä vastaan  :)

jkvi

X-vision ksenonvaloista hinta-laatusuhteeltaan paras, mutta iso. Ainoa miinus hidas syttyminen täyteen valoon kylmänä (15-25s). Toki näyttävät jo muutaman sekunnin jälkeen jotakin.
http://www.jussinmaki.net/verkkokauppa/client/view/7101
CRDi & Collection

Tzeipii

LightForce is number one! On tehoa, kokoa, keveyttä ja kestävyyttä.
Audi A4 1.8T Avant Multitronic

vandrock

Rajoittavana tekijänä on auton omien pitkien referenssiluku. Siksi käytännössä ref 30 tai alle on parasta. Vaihtoehtona on etteivät omat syty lainkaan, mutta se menee käytännössä hankalaksi. Ksenonien ikävä piirre on hitaan syttymisen lisäksi, että jokainen sytytys kuluttaa valoja. Siksi mieluummin vanhan koulun halogeeni.

jkvi

#4
LainaaRajoittavana tekijänä on auton omien pitkien referenssiluku. Siksi käytännössä ref 30 tai alle on parasta. Vaihtoehtona on etteivät omat syty lainkaan, mutta se menee käytännössä hankalaksi. Ksenonien ikävä piirre on hitaan syttymisen lisäksi, että jokainen sytytys kuluttaa valoja. Siksi mieluummin vanhan koulun halogeeni.
X-visioneiden referenssiluku on 20. Pieni ja hyvä, mutta hiukan kalliimpi valo on Hellan 200 xenon. Lisävalojen suhteen tuo syttyminen olisi jo huomattu, jos se oleellisesti kuluttasi valoja niin, että siitä olisi haittaa. Mm Kainuussa usean taksin keulalla on nuo pienet Hellan ksenonit kehujen kera. Niissä vain tuo referenssiluku on 37,5.
http://www.erikoistekniikka.fi/tuote/hella-comet-200-xenon-lisävalosarja/3010120070/
CRDi & Collection

JS83

Onhan noita vaihtoehtoja näköjän hirmuinen määrä. Onko suosituksia jos hinta olisi alle 250â,¬ pari?

mabe

TM teki lisävalovertailun tuossa jokunen vuosi sitten, se kannattaa hankkia käsiin jos hyviä valoja on hakemassa.

Erikoisena yllätyksenä testissä oli iso Bilteman lisävalo jossa kantamaa oli enemmän kuin missään muussa ja hinta oli halpa.

Areenalla on pieni ketju aiheesta: http://www.vagarena.fi/index.php?topic=3322.0

JS83

Muistelinkin, että TM testasi joskus niitä. Biltema taisi voittaa testin halogeenien osalta mutta onhan se kyllä törkeän suuri kooltaan. Mutta niihän se taitaa olla, että mitä suurempi heijastin niin sen paremman valon antaa...

joxxoj

Joo eli kannattee varmaan lukea tuo tm 21/2010 siinä oli kattavasti valot testissä.  Bilteman isot valot olivat kyllä hinta/laatusuhteeltaan ylivoimaiset.
Itsellä on semmoset ja hyvin näyttää.
En halua pahoittaa kenekään mieltä, mutta yllä mainostetut Light Force valot olivat 22 valon testissä, sijoilla 20 ja 21.
Nuo bilteman pöntöt ovat myös siinä mielessä mukavat, että niihin mahtuu sisälle 55wattiset xenon ballastit ja polttimot.

VAG!

Lainaus käyttäjältä: joxxoj - 26.09.12 - klo:22:07
En halua pahoittaa kenekään mieltä, mutta yllä mainostetut Light Force valot olivat 22 valon testissä, sijoilla 20 ja 21.

Light Forcet olivat tosiaan tuossa testissä erittäin surkeat. Kantama ei ollut mitenkään poikkeuksellinen ja valokeila kapea kuin kynttilä. Testissä oli E240 ja 170 Striker.

Kannattaa ehdottomasti koukata kirjaston kautta ja lukaista 21/10 TM.

EDIT: Referensseissähän on nykyään ihan eri tavalla pelivaraa kuin ennen, kun maksimi on 100.


VAG!

Tässä vielä pari teaseriä kyseisestä testistä:



Lightforce, ref 27,5, halk 249 (H1)
Biltema, ref 30, halk 222 (H11)
X-Vision, ref 20, halk 224 (ksenon)

jab85

Lainaus käyttäjältä: joxxoj - 26.09.12 - klo:22:07
Joo eli kannattee varmaan lukea tuo tm 21/2010 siinä oli kattavasti valot testissä.  Bilteman isot valot olivat kyllä hinta/laatusuhteeltaan ylivoimaiset.
Itsellä on semmoset ja hyvin näyttää.
En halua pahoittaa kenekään mieltä, mutta yllä mainostetut Light Force valot olivat 22 valon testissä, sijoilla 20 ja 21.
Nuo bilteman pöntöt ovat myös siinä mielessä mukavat, että niihin mahtuu sisälle 55wattiset xenon ballastit ja polttimot.




Voin täysin allekirjoittaa tuon! on aivan uskomattoman hyvät hinta/laatusuhteeltaan  itelläkin xenonina nuo.  100W on vakavassa harkinnassa!
Ex vagit Skoda fabia 1.4 Tdi-07 Skoda fabia RS-05 Skoda octavia 1.9 tdi -02, Skoda octavia 1.9 tdi -04,Skoda octavia 1.6 -99 Seat ibiza cupra -00

Elfa

Nuo Hellan FF200 xenonit on varmaan hyvät valot, mutta yksi miinus niissä on ulkoinen sytytin ja sen lyhyt johto, sekä suht suuri liitin johdon nokassa. Eli esim. maskissa pitää olla kananmunan kokoiset reiät joista johdot tulevat valoille ja sytyttimet pitää jemmata heti maskin taakse jonnekkin.
X-visionit ilmeisesti on hyvät, mutta onhan ne julmetun kokoiset ainakin isommat versiot. Ruotsissa testeissä hyvin pärjänneet NBB 225 Xenon valot ilmeisesti ovat vähän sirommat.

teemur

Oli viime talven X-vision 9 tuuman (225mm) ksenon versiot keulalla Leonissa vakio bi-ksenonien rinnalla. Rumat ku mitkä mutta älyttömän hyvät. Hinta tuolloin 400â,¬/pari + releytystarvikkeet Motonetistä pari kymppiä.
Plussat:
- hinta (ksenoniksi)
- integ. ballastit (helpompi johdotus)
- musta kuori
- halogeeniparkki (ei lediä koska autossa sellaisia muutenkaan ei ollut)
- uskomaton valaisukyky
Miinukset:
- hidas syttymään ensimmäisellä kerralla, jos palavat pitkään ja joutuu ottamaan hetkeksi pois päältä, syttyvät nopeasti uudelleen kerran lämmittyään
- hinta verrattuna halogeeneihin
- edellä mainitulla kokoonpanolla laittomat, vastaantulijat vilkauttelevat pitkiä 400m päästä jolloin lyhyille joutuu vaihtamaan aikaisin ja jää pitkä hämärä alue autojen väliin
- silmälle ottaa aikaa tottua hämärään kun vaihtaa pitkiltä takaisin lyhyille aivan pimeällä taipaleella

MUTTA herran jestas niillä näki hyvin  ;D
Kulkupeli: Audi Q5 Offroad TDI LoQ S-Tronic

Exät: VW Golf Variant mk7 4mot TDI -14; VW Golf mk6 GTI -10; VW Golf mk7 4mot TDI -13; VW Scirocco TSI -11; Seat Leon FR TDI -10; VW Tiguan 4mot T&F -08; VW Golf mk5 GTD -07

www.tjr.fi

jkvi

Lainaahalogeeniparkki (ei lediä koska autossa sellaisia muutenkaan ei ollut)
Onko Dominatoreita edes olemassa halogeeniparkilla? Pikkuveljessä, 170 mm mallissa ovat.

Mikä tuosta yhdistelmästä teki laittomat?
CRDi & Collection

SNG

#16
parkkeja ei saa kahdentaa sellaisissa autoissa, joissa ajovalojakaan ei saa kahdentaa. Eli jotain 1980 alkaen tai uudemmat.

Ja meneekö referenssit yli sallitun?

No ei noihin parkkeihin kukaan liikenteessä saati katsastuksessa puutu ;)

Quattroll nyt

Lainaus käyttäjältä: JS83 - 26.09.12 - klo:20:42
Olen miettinyt jos ostaisi lisäpitkät tulevan uuden auton keulalle. Missä lisävaloissa on paras hinta/laatusuhde? Ovatko Xenonit aivan ylivoimaisia vai antaako perinteinen poltin paremman hinta/laatusuhteen? Tietysti koollakin on merkitystä, eli ei kehtaa kaikista suurimpia ostaa. Jos on suosituksia niin mielellään otan niitä vastaan  :)

Itsellä joskus ollut Bosch Touring 190 ja Rally 225.

Ovat kohtuullisen hintaiset ja varmasti hyvät. Kooltaan eivät kyllä ole pienimpiä.

Ghzeit

Luminator Compact Chromium 17,5 refeillä asentelin äiteen passattiin joku vuosi sitten, hyvät valot suht. tasaisella valonjakaumalla. Taisivat olla jotain  180e luokkaa

Leonissa ja Ibizassa oli samaiset Luminator Compactit, mutta 37,5 refeillä. Ibizasta piti kytkeä omat tuikut pois, Leoni oli vielä laillinen. Todella hyvät valot, ei voi kuin kehua. Kuvio vaan pitää katsoa tarkasti kohdalleen koska muuten jättää heti aukkoja ja valonjakauma on hitusen ärsyttävä.

Hyvänä puolena Luminatoreissa on metallivalukuori (heijastin on täsmälleen sama Rallye3003 valoissa) mutta kuoren kun ottaa vakio mustana, CELIS tai ilman, näyttää hiukan vesihiomapaperia, primeri ja lakka niin lisävalot on heti korinvärissä :D Luminatorit mustana näyttää olevan 95â,¬/kpl ja asennuskilkkeet päälle. Varmaan semmoinen 250â,¬ olisi osuva arvio. Kromattu varmaan kalliimpi.
Valakia Octavia RS TFSI BWA '07 - Hyviä kilometrejä, missä menetkään!
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=13852.0

teemur

Lainaus käyttäjältä: jkvi - 27.09.12 - klo:07:58
Onko Dominatoreita edes olemassa halogeeniparkilla? Pikkuveljessä, 170 mm mallissa ovat.

Mikä tuosta yhdistelmästä teki laittomat?

Minulle sellaiset halogeeniparkkiset tuli ainakin...
Referenssit meni yli ja kahdennetut parkit teki noista laittomat

Kulkupeli: Audi Q5 Offroad TDI LoQ S-Tronic

Exät: VW Golf Variant mk7 4mot TDI -14; VW Golf mk6 GTI -10; VW Golf mk7 4mot TDI -13; VW Scirocco TSI -11; Seat Leon FR TDI -10; VW Tiguan 4mot T&F -08; VW Golf mk5 GTD -07

www.tjr.fi

JS83

Lisävalot tulisivat uuteen Skoda Fabia Combi Style 1.2 TSI autoon. Autossa ei ole xenoneita joten normi halogeeni lisäpitkilläkin pärjäisi varmasti hyvin. Auton olemme ostaneet liikkumistarkoitukseen joten ehkä sillä lisävalojen ulkonäöllä ei loppuen lopuksi niin suurta merkitystä olekaan kun eihän tuo auto muutenkaan mikään nätti ole... Jos nyt kuitenkin tulee mieleen mitkä suht nätisti sopisivat tuon auton keulalle niin saa ehdottaa. Auto on väriltään valkoinen jossa tummennetut ikkunat ja mustat kesä/talvivanteet jos nyt noilla tiedoilla mitään merkitystä ole...

vasara

Lainaus käyttäjältä: JS83 - 27.09.12 - klo:13:04
Lisävalot tulisivat uuteen Skoda Fabia Combi Style 1.2 TSI autoon. Autossa ei ole xenoneita joten normi halogeeni lisäpitkilläkin pärjäisi varmasti hyvin. Auton olemme ostaneet liikkumistarkoitukseen joten ehkä sillä lisävalojen ulkonäöllä ei loppuen lopuksi niin suurta merkitystä olekaan kun eihän tuo auto muutenkaan mikään nätti ole... Jos nyt kuitenkin tulee mieleen mitkä suht nätisti sopisivat tuon auton keulalle niin saa ehdottaa. Auto on väriltään valkoinen jossa tummennetut ikkunat ja mustat kesä/talvivanteet jos nyt noilla tiedoilla mitään merkitystä ole...
Hellalta tullut uusi FF- sarja, joista tuo 500 näyttää aika hyvältä.. eikä ole ämpärin kokoinen.
http://www.hella.com/MicroSite/offroad/FI/pdfs/J00325_Comet_Flyer_EN_IRL.pdf

automaattori

#22
Eilen lähdin aamulla viideltä kohti Vaasaa ja järkytyin millaisia valoarsenaaleja rekoissa ja joissakin pikkuautoissa oli. Jos ei pelkät xenonit riitä, niin parempi pysyä kotona. Mitä ihmeen liikenneturvallisuutta se on, että joillain on stadion-valot keulilla ja toiset yrittää mennä perusvärkeillä. Ei nää minunkaan bi-xenonit kovin huonot ole, mutta sokeus kesti liian kauan!
Skoda Octavia RS 245 DSG LB 2018
Ex Vag: Fabia Monte Carlo HB TSI 110 DSG 2016,  Rapid Spaceback 1.4 TSI DSG 2014, Yeti 1.8 TSI 4x4 DSG Experience 2012, Fabia Classic 2011, Yeti 1.2 TSI DSG Experience 2010, Roomster Scout Aut 2008.

teedeeii.

^^ Koitapa itse ajaa joka yö säkkipimeällä ja huonoilla valoilla, ei ole herkkua ei.
Me rekkakuskit olemme tekemässä työtä ja vehkeetkin ovat sen mukaiset, kunnon valoarsenaali on turvallisuusvaruste.

automaattori

Lainaus käyttäjältä: teedeeii. - 27.09.12 - klo:15:00
^^ Koitapa itse ajaa joka yö säkkipimeällä ja huonoilla valoilla, ei ole herkkua ei.
Me rekkakuskit olemme tekemässä työtä ja vehkeetkin ovat sen mukaiset, kunnon valoarsenaali on turvallisuusvaruste.

Te teette arvokasta työtä, eihän tämä yhteiskunta ilman teitä pyörisi, se on fakta. Silti liika on liikaa. Itsekin teen työtä jossa olen jatkuvasti maantiellä, eikä ole työaikoja, ajan öisin ja päivisin, henkilöautolla. Kummastelen juuri siksi teidän tarvetta liian voimakkaisiin valoihin! Jossain täytyy mennä raja. Henkilöautoja katsastetaan huonojen ja väärin suunnattujen valojen takia, mutta rekoissa voi olla valot ihan miten sattuu ja kuinka tehokkaita tahansa!!! Minusta tämä on kysymys mitä pitäisi käsitellä kansallisella tasolla, lähinnä siinä missä menee raja noissa valoissa. Liika valoarsenaali ei ole turvallisuutta! 
Skoda Octavia RS 245 DSG LB 2018
Ex Vag: Fabia Monte Carlo HB TSI 110 DSG 2016,  Rapid Spaceback 1.4 TSI DSG 2014, Yeti 1.8 TSI 4x4 DSG Experience 2012, Fabia Classic 2011, Yeti 1.2 TSI DSG Experience 2010, Roomster Scout Aut 2008.

RoccoScientist

Nyt kun on itse ajanut pitkästä aikaa pimeää ja välillä sateista maantietä, niin ei sitä valoa kyllä oikeastaan vain voi olla liikaa. Jos haluaa voimakkaiden ajovalojen ongelmat kiertää, niin himmeät katuvalot olisi yksi keino. Näiden valoteho olisi siis sähkönsäästösyistä sellainen, että ne eivät korvaisi auton omia valoja, vaan ainoastaan täydentäisivät niitä. "Valaistulla" pätkälläkin olisi siis syytä ajella pitkät päällä. Etuna olisi kuitenkin se, että noissa kohtaamistilanteissa ei joutuisi hetkeksi sukeltamaan pimeyteen, kuten nyt käytännössä joutuu.
Ex: Scirocco BlueMotion Technology 1,4 TSI 90 kW

automaattori

Lainaus käyttäjältä: RoccoScientist - 27.09.12 - klo:15:17
Nyt kun on itse ajanut pitkästä aikaa pimeää ja välillä sateista maantietä, niin ei sitä valoa kyllä oikeastaan vain voi olla liikaa. Jos haluaa voimakkaiden ajovalojen ongelmat kiertää, niin himmeät katuvalot olisi yksi keino. Näiden valoteho olisi siis sähkönsäästösyistä sellainen, että ne eivät korvaisi auton omia valoja, vaan ainoastaan täydentäisivät niitä. "Valaistulla" pätkälläkin olisi siis syytä ajella pitkät päällä. Etuna olisi kuitenkin se, että noissa kohtaamistilanteissa ei joutuisi hetkeksi sukeltamaan pimeyteen, kuten nyt käytännössä joutuu.

Jos valotehot on huipussaan, niin ihmisen silmähän hetkessä tottuu siihen. Miten sitten kuvittelet näkeväsi hirvet ym... mitä tapahtuu valokiilan ulkopuolella. Noi himmeät katuvalot olisi hyvä ratkaisu, mutta jotenkin vaikea uskoa että se menisi Arkadianmäellä läpi.
Skoda Octavia RS 245 DSG LB 2018
Ex Vag: Fabia Monte Carlo HB TSI 110 DSG 2016,  Rapid Spaceback 1.4 TSI DSG 2014, Yeti 1.8 TSI 4x4 DSG Experience 2012, Fabia Classic 2011, Yeti 1.2 TSI DSG Experience 2010, Roomster Scout Aut 2008.

jkvi

LainaaNyt kun on itse ajanut pitkästä aikaa pimeää ja välillä sateista maantietä, niin ei sitä valoa kyllä oikeastaan vain voi olla liikaa. Jos haluaa voimakkaiden ajovalojen ongelmat kiertää, niin himmeät katuvalot olisi yksi keino. Näiden valoteho olisi siis sähkönsäästösyistä sellainen, että ne eivät korvaisi auton omia valoja, vaan ainoastaan täydentäisivät niitä. "Valaistulla" pätkälläkin olisi siis syytä ajella pitkät päällä. Etuna olisi kuitenkin se, että noissa kohtaamistilanteissa ei joutuisi hetkeksi sukeltamaan pimeyteen, kuten nyt käytännössä joutuu.
Omalla työmatkalla valaistua on pari kilometriä molemmissa päissä. Loppu 76 km on pilkkopimeää taivalta, jossa ei asu juurikaan ketään. Monesti iltayöstä ja samaten aamuaikaisella vastaan ei tule yhtään kulkijaa. Reipas kymmenen vuotta sitten tuli kolautettua pari kertaa pimeässä hirven kanssa. Lisäksi muut ajelut päälle Kainuun pimeässä, joita tulee joka viikko muutamia satoja kilometrejä. Turhaa tänne on katuvaloja yksinäisille kulkijoille laittaa.

Ja alkuperäiselle kysyjälle, jotta minä laittaisin Hellan 200 xenonit; ovat kooltaan sopivat Fabiaan ja yhdet niistä "parhaimmista".
CRDi & Collection

teemur

Lainaus käyttäjältä: automaattori - 27.09.12 - klo:15:53
Jos valotehot on huipussaan, niin ihmisen silmähän hetkessä tottuu siihen. Miten sitten kuvittelet näkeväsi hirvet ym... mitä tapahtuu valokiilan ulkopuolella. Noi himmeät katuvalot olisi hyvä ratkaisu, mutta jotenkin vaikea uskoa että se menisi Arkadianmäellä läpi.

Kyllä se näin taitaa vaan olla, silmä tottuu valoon. Kun on 300 metrin edestä valoa edessä, ja vaihtaa lyhyille (50m), ei silmä hetkessä totu. Rekoissa näkee näitä 8-12kpl lisäpitkiä joista osa lienee suunnattu enemmänkin penkalle, mutta kyllä se satunnaista vastaantulijaa harmittaa. Tosin rekkakuskit monesti ottavat pitkät aika aikaisin pois... Liian erilaiset valot ajoneuvojen kesken lienee tässä myös yksi pointti
Kulkupeli: Audi Q5 Offroad TDI LoQ S-Tronic

Exät: VW Golf Variant mk7 4mot TDI -14; VW Golf mk6 GTI -10; VW Golf mk7 4mot TDI -13; VW Scirocco TSI -11; Seat Leon FR TDI -10; VW Tiguan 4mot T&F -08; VW Golf mk5 GTD -07

www.tjr.fi

Sande

Lainaus käyttäjältä: automaattori - 27.09.12 - klo:15:16
Te teette arvokasta työtä, eihän tämä yhteiskunta ilman teitä pyörisi, se on fakta. Silti liika on liikaa. Itsekin teen työtä jossa olen jatkuvasti maantiellä, eikä ole työaikoja, ajan öisin ja päivisin, henkilöautolla. Kummastelen juuri siksi teidän tarvetta liian voimakkaisiin valoihin! Jossain täytyy mennä raja. Henkilöautoja katsastetaan huonojen ja väärin suunnattujen valojen takia, mutta rekoissa voi olla valot ihan miten sattuu ja kuinka tehokkaita tahansa!!! Minusta tämä on kysymys mitä pitäisi käsitellä kansallisella tasolla, lähinnä siinä missä menee raja noissa valoissa. Liika valoarsenaali ei ole turvallisuutta! 

Yhdenkään rekan valot eivät ole minua häikäisseet, mutta useamman henkilöauton kylläkin...
Ex Octavia I -00, Ex Octavia 4x4 1,9 TDi -06, Ex Scout 1,8 TSI -10, Nissan Qashqai + 2 2.0Dci 4x4 autom Tekna Premium pack -12

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy