Parhaimmat lisävalot auton keulalle!

Aloittaja JS83, 26.09.12 - klo:20:42

« edellinen - seuraava »

los los

Ongelmaksi on tullut xenon valon riittämätön lämmöntuotto. Valon lasi on ummessa pahalla kelillä, eikä auta muu kuin

Tuli tossa mieleen onko ketään laittannut lampun sisään esim,50 w massavastusta,syö tietty virtaa.pitäiskö lasin sulana.  :-\

vasara

Lainaus käyttäjältä: los los - 04.10.12 - klo:14:19
Ongelmaksi on tullut xenon valon riittämätön lämmöntuotto. Valon lasi on ummessa pahalla kelillä, eikä auta muu kuin

Tuli tossa mieleen onko ketään laittannut lampun sisään esim,50 w massavastusta,syö tietty virtaa.pitäiskö lasin sulana.  :-\
Entä jos lisää itse xenon- polttimon watteja, vaikka 55 tai 75 Wattiin? Lämpö lisääntyy, mutta löytyykö edes kohtuu laadukkaita 75W polttimoita?
Taitaa vaatia erilaisen ballastinkin?

Hsippe

Xenoneissa ballasti määrää tahdin eli 55W ballastilla palaa 35W lamppu tasan 55W teholla sen aikaa kun kestää (voi kestää pitkäänkin tai sitten ei).
Ite en oo omissa xenonsarja kötöstelyissä kokenut tuota lamppujen jäätämistä todelliseksi ongelmaksi ihan samalla tavalla (ja joskus enenpikin) jäätyi lamput halogeeneillakin vaikka olis ollut 100W polttimotkin.
Isompi ongelma on just toi hajavalon lisääntyminen ja valokuvion vituralleen meno. Tässä pahimpia on olleet uudenaikaiset kirkaslasiset "profiloidulla" heijastimella (esim Hellan FF) varustetut tuikut.

ma1ja

Onko tämä nyt nykypäivän tyyli asentaa lisävaloja? Tiedän toki, että audin valot ovat pahamaineisen huonotehoiset, mutta tarvitseeko niitä todella noin monta? Vai olivatko Hellat niin paljon tehokkaammat, että niitä riitti vain kaksi kappaletta ja näitä moderneja versioita pitää olla tuplasti?
Niin se vaan menee.

Aslaasj

LainaaIsompi ongelma on just toi hajavalon lisääntyminen ja valokuvion vituralleen meno

Ei kauhean mukava ajokokemus tuollaisilla valoilla.
Tosin tuo jäätämisongelma omillakin xenoneilla tietyllä kelillä aika ikävä ja saa aiko ajoin raaputtaa jäästä puhtaaksi mikäli tahtoo nähdä.

Näillä sateisilla keleillä omasta mielestä ongelmana luminatoreilla (ja muillakin joissa riittää valotehoa) tien heijasteleminen ja varsinkin isommista liikennemerkeistä sokaisee peilin tavoin takaisin todella kaukaa.

jni

Lainaus käyttäjältä: Aslaasj - 04.10.12 - klo:19:56
Tosin tuo jäätämisongelma omillakin xenoneilla tietyllä kelillä aika ikävä ja saa aiko ajoin raaputtaa jäästä puhtaaksi mikäli tahtoo nähdä.

Ei tuo nyt ole pelkästään lisävalojen ongelma tai ominaisuus. Sama juttiu on ihan auton omilla ksenoneilla/bi-ksenoneilla. Sitä hukkalämpöä kun ei vaan ole.

Toisaalta pari - kolme kertaa vuodessa on sellainen keli, että ko ominaisuutta esiintyy. Silloi ei ole (saa olla) kiire ja ei muuta kuin pysähtyminen valojen putsaukseen.
Ajossa: Skoda Enyaq 80 125 Edition iV
Ex M-B E 250 T 4Matic Elegance
Ex Suzuki Swift 1.2 VVT GL 5D
Ex Volvo XC60 2.4D AWD Geartronic Momentum
Ex Mitsubishi Outlander 2.2 DI-D EXE
Ex VAG:t:
2 x Skoda Kodiaq
4 x Skoda Superb
4 x Skoda Octavia
1 x Skoda Felicia
1 x Seat Ibiza

Ajoniekat Savosta kaahaa. Katso vastakeinoja.

MMake

Lisävaloja valitessa kannattaa miettiä, mitkä asiat ovat itselle tärkeitä. Tällaisia voivat olla esimerkiksi:
- valaisimien koko ja ulkonäkö
- valaisimien hinta
- valaistusasennuksen laillisuus
- valaistusominaisuudet
- haluaako ksenonit, ja jos niin alkuperäiset vai muuntosarjalla, sisäisellä vai ulkoisella liitäntälaitteella

TM:n testi on hyvä apu, vaikkei siinä läheskään kaikkia markkinoilla olevia valoja olekaan testattu. Testi löytyy netistä pdf-tiedostona hakusanalla "suurvertailussa 50 lisäkaukovaloa".

Jos hyvän laillisen valaistuksen haluaa, ovat X-Visionit usein ainoa vaihtoehto, tai sitten on tyytyminen halogeeneihin.

BILTEMAn valoista on kyselty kokemuksia. Itse ostin moiset reilu pari vuotta sitten jo ennen TM:n testiä ruotsalaistestien, valojen ulkonäön ja sen perusteella, jotta ksenonit mahtuvat valaisimien sisään liitäntälaitteineen. Itse asiassa nämä ovat markkinoiden ainoita halogeenivalaisimia, joihin ksenonit mahtuvat kokonaisuudessaan. Jonkun huhun mukaan BOSCHin Navigatoreihin mahtuisi myös, mutta enpä tiedä, onko näin, kun ksenonNavigatoreissakin on ulkoinen liitäntälaite. Yleensä muuntosarjoja asennettaessa valot pitää rikkoa ja liitäntälaitteet silti tunkea konehuoneen puolelle.

BILTEMoiden rakenteessa en näe moitittavaa, toki pari pulttia olisi voinut olla ruostumatonta. Läpinäkyvä kivisuoja on ihan kiva, ja se on itsellä ollut aina paikoillaan. Hinta-laatusuhde on hyvä.

Valovoima on todella suuri, kuten mittaustuloksistakin voi päätellä, eli valoilla näkee kauas. Jo yhdelläkin lisävalolla vakiohalogeenilla valovoima kolminkertaistui auton omiin pitkiin verrattuna. 35 W ksenonsarja ei tuonut merkittävästi lisää valovoimaa, mutta leveyttä taisi tulla lisää. Valokuvio ei mennyt mitenkään huonommaksi ksenoneilla, vaan ennemminkin päin vastoin. Suuntasin valot eri suuntiin levälleen, jotta valoa olisi mahdollisimman leveälti. Näinkin suunnattuna kantamaa riitti vähintäänkin tarpeeksi, ja muutaman sadan metrin päässä leveyttä oli paljon. Lumisateessa ja sumussa hajavaloa tuntui tulevan vähemmän kuin auton omista kaukovaloista. Kokonaisuudessaan valoa tuli todella paljon lisää, lisävalot sammuttaessa vaikutelma oli kuin olisi lyhyille vaihtanut. Monta kertaa on tullut vaihdettua lyhyille, kun on näyttänyt, että joku on tulossa kaukana mutkan takaa vastaan, mutta omat valot ne sitten olivatkin valaisseet niin pitkälle.

Ainoa huono puoli noissa BILTEMoissa on valokuvion muoto. Se on hyvin rajautunut ja tasainen, mutta on kirkkaimmalta osaltaan aika lailla ympyrän muotoinen. Valokuvio on tarpeettoman korkea ja liian kapea. Tästä aiheutuu, että ainakin henkilöauton keulalle asennettuna tiehen piirtyy kirkkaat valojuovat lähivalojen alueelle. Tällaiset juovat ovat ärsyttävät ja saattavat heikentää hämäränäköä eli kauas näkemistä. Ongelmaa voi vähentää suuntaamalla valot ylemmäs, mutta silloin valoa menee enemmän hukkaan taivaalle ja leveys kärsii.

Itse halusin parempaa valonjakoa ja ostin muutama viikko sitten testissä pärjänneet SIM 3227 -valaisimet. Pienen jyrsimisen jälkeen sain niiden umpiot sopimaan BILTEMoiden kuoriin. Autotallissa tehtyjen pikakokeiden perusteella valokuvio oli parempi mitä osasin odottaa joidenkin netissä näkemieni kuvien perusteella, sellainen leveä tasainen palkki, millaista hainkin. Selvästi vähemmän valovoimaisen kuin BILTEMAt, mutta se oli tiedossakin, mutta leveyttä on selvästi enemmän. Tiellä ensihavainto oli valaistuksen tasaisuus. Ei enää valojuovia tiessä. Toisaalta valotehokin oli perinteisen lisävalomainen, eli ei mitään järisyttävää kirkastumista tapahtunut. Toisaalta polttimoina oli vakiohalogeenit. Sitten suuntasin nämäkin valot mahdollisimman levälleen, jolloin valokuviosta tuli mahtavan leveä. Valoa riittää pitkälle pellolle, jonne auton omat kaukovalot eivät valaise ollenkaan. Myös mutkaisilla teillä valoa riittää sisäkaarteisiin. Olen tyytyväinen. Vielä kun uudet ksenonit saapuisivat Kiinasta. Mutta kyllä noita BILTEMoita edelleen uskallan suositella, varsinkin, jos haluaa nähdä kaus tai aikoo asentaa muuntosarjaksenonit.

Omasta mielestäni tärkeämpää ja mukavampaa on nähdä riittävän leveälle kuin mahdollisimman kauas. Tällainen valaistus häikäisee vähemmän vastaantulijoita, jolloin kaukovaloilla voi ajaa hieman lähemmäs vastaantulijaa.

Asennuksesta sen verran, että tämänkokoisilla valaisimilla ylätuet ovat lähes aina tarpeen.

Seuraavaksi pitää tilata lähivaloihin uudet lamput, nykyiset saattavat olla auton alkuperäiset ja ovat jo selvästi himmentyneet.

KeiZZi

Kyllä hyvin tuo valoa nuo bilteman suuret pyöreät.
Rumat ovat mutta ei haittaa.
Laitoin vielä 100w polttimot 55w tilalle  ;D
Erittäin hyvä hinta laatu suhde.
Suosittelen!
VW Passat 3C Variant 1.9TDI vm2008

jf

Onko kukaan kokeillut http://www.xenonkungen.com/se/ tuon puljun noita nopeasti syttyviä ballasteja? Ovatko yhtä nopeita, kuin esimerkiksi Hellan xenon lisäpitkissä olevat?
LC 150, maasturi vammaisella lämmityslaitteella!

JS83

Lainaus käyttäjältä: JS83 - 27.09.12 - klo:13:04
Lisävalot tulisivat uuteen Skoda Fabia Combi Style 1.2 TSI autoon. Autossa ei ole xenoneita joten normi halogeeni lisäpitkilläkin pärjäisi varmasti hyvin. Auton olemme ostaneet liikkumistarkoitukseen joten ehkä sillä lisävalojen ulkonäöllä ei loppuen lopuksi niin suurta merkitystä olekaan kun eihän tuo auto muutenkaan mikään nätti ole... Jos nyt kuitenkin tulee mieleen mitkä suht nätisti sopisivat tuon auton keulalle niin saa ehdottaa. Auto on väriltään valkoinen jossa tummennetut ikkunat ja mustat kesä/talvivanteet jos nyt noilla tiedoilla mitään merkitystä ole...

Taidan laittaa nämä valot tilaukseen: http://www.tarvikkeet.fi/tuote/4280/pyoreat-kaukovalot/hella-luminator-compact-metal-kaukovalo-(1-kpl)

Tuon sivun alhaalla suositellaan erilaisia polttimoita joten millä polttimoilla nuo kannattaa ostaa vai kannattaako ostaa tuo xenon muutossarja?
Pystyykö nuo asentamaan itse vai onko suositeltavaa viedä auto ammattilaiselle? Mitä muuta minun täytyy ostaa, että nuo saa Fabian keulalle? Kiitos ja anteeksi taas  :)

anttito

^Xenon -muutossarja ehdottomasti, jos sinussa on tee-se-itse -henkeä. Joudut mitä todennäisemmin puukottamaan uutta kaukovaloumpioita. Esimerkiksi isontamaan läpivientiä, jotta xenonien superseal -liittimet mahtuvat läpi (liittimen voi kyllä purkaakin?); xenonien pidempi polttimo johtoineen ei taida mahtua umpion sisään pituussuunnassa, vaan joudut kuumentamaan kopan muovia ja venyttämään/laajentamaan sitä polttimon kohdalta umpion takaosasta.) Myös ballastit(xenonin "sytytysyksikkö") joudut sovittamaan ja asentamaan auton moottoritilaan.

Halogeenipolttimoista itse ottaisin ehdottomasti ko. tapauksessa Osramin valmistamat H1 Night breaker plus -polttimot. Voit lukea muiden mielipiteitä polttimoista täältä: http://www.vagarena.fi/index.php?topic=11693.0

"noin suunnilleen" osalista:
Eu-kilven taakse tuleva kiinnitysteline(+ ruuveja, kaksipuolista teippiä)
säädettävät tukiraudat umpion ja maskin väliin
rele
paksua virtajohtoa (jännitehäviön minimoimiseksi)
liittimiä
sulakepidin + sulake 15 A, akun ja polttimoiden väliin
sulakepidin + sulake, releen ohjausjännitejohtoon auton kaukovaloilta
Jos haluat kytkimen sisälle kabiiniin, ohuempaa virtajohtoa ja kytkin

Jos kyseessä uusi auto, jossa tehdastakuu ja olet kokematon asentaja, jättäisin itse asentamisen ammattilaiselle. Näin ei tule takuuasioissa merkkiliikkeellä/Helkamalla mahdollisuutta vedota "huonoon" asennukseen. Se worst case -skenaariokin tapahtuu jollekin joskus

MMake

Lainaus käyttäjältä: anttito - 31.10.12 - klo:10:56
Halogeenipolttimoista itse ottaisin ehdottomasti ko. tapauksessa Osramin valmistamat H1 Night breaker plus -polttimot. Voit lukea muiden mielipiteitä polttimoista täältä: http://www.vagarena.fi/index.php?topic=11693.0

TM:n mittausten mukaan PHILIPSin X-Treme Visionit ovat kirkkaammat kuin Night Breakerit.

Ghzeit

#72
Lainaus käyttäjältä: Jonde - 29.09.12 - klo:22:14
Noissa xenonien w luvuissa on sitten paljon ilmaa, en usko että yksikään 100w sarja antaisi edes 90w tehoa. 55w tai 75w sarjat taitaa antaa noissa parhaat vastineet euroille.

Omassa talviautossa on myyjän mukaan nokalla hellan rallye1000
Sikälli hauskaa omata tollanen patteristo valoja, kun ikinä talvella poistu katuvalojen kantamasta.

Ui saakeli! Sama combo ku faijan edellisessä autossa, itseasiassa samanlainen autokin! Ketutti aivan käsitämättömän paljon kun auto meni vaihtoon ja ajettiin liikkeen ohi ja nähtiin auto seisomassa tielle päin, Rallye1000:set keulassa. Meni hyvät lisävalot aivan hukkaan...  >:(
Valakia Octavia RS TFSI BWA '07 - Hyviä kilometrejä, missä menetkään!
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=13852.0

Ghzeit

#73
Lainaus käyttäjältä: anttito - 31.10.12 - klo:10:56
^Xenon -muutossarja ehdottomasti, jos sinussa on tee-se-itse -henkeä. Joudut mitä todennäisemmin puukottamaan uutta kaukovaloumpioita. Esimerkiksi isontamaan läpivientiä, jotta xenonien superseal -liittimet mahtuvat läpi (liittimen voi kyllä purkaakin?); xenonien pidempi polttimo johtoineen ei taida mahtua umpion sisään pituussuunnassa, vaan joudut kuumentamaan kopan muovia ja venyttämään/laajentamaan sitä polttimon kohdalta umpion takaosasta.) Myös ballastit(xenonin "sytytysyksikkö") joudut sovittamaan ja asentamaan auton moottoritilaan.

Luminator Compact on metallivalukuorella, sille ei mahda kuin rälläkällä. Johtojen läpivienti jalasta on todella mitätön, ehkä 4x8mm? Kovin suuria johtonippuja siihen ei saa sovitettua.

Passatista otin maskin irti, porasin ruuveille pienet aloitusreijät ja laitoin muovin taakse kaiuttimien mukana tulevia metalliklipsuja etteivät ruuvit onnistu vetämään itseään läpi muovista. Luminatoreiden kuoreen porasin reijät ja asensin ylätuen koska heiluivat hervottomasti ilman (aiheutti ikävää päänsärkyä). Käytin ensin Osramin Night Breakereitä mutta testiksi vaihdoin Phillipsin X-treme Visionit, kun vertasin rintarinnan niin Phillips oli (silloin) valkoisempi ja kirkkaampi, olivat ihan 55W vakiopolttimia.

Tuossa Luminator Compactit asennettuna Ipanassa, Lynkshiin niitä ei valitettavasti saanu kiinni. Olis ollu sävy sävyyn kunhan olisi lakannut nuo valot  :) Tuo lumen kertyminen valojen taakse on valitettavan jatkuvaa, sekä Passatissa, että Leonissa ja Ipanassa. Vastaava Rallye Compact ei ole niin paha tuon asian tiimoilta. Menivät myös joskus umpeen jos satoi alijäähtynyttä vettä, eivät sula omin avuin vaan pitää skrapata.
Valakia Octavia RS TFSI BWA '07 - Hyviä kilometrejä, missä menetkään!
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=13852.0

MiJuPe

ite laitoin Ocun keulille Hella 3003 chrome tarkempaa mallia en muista mut ref.oli 50  ;D
Skoda Octavia 2.0FSI elegance AUT. & Audi A4 B6 1.8t avant quattro

Ex.Skoda Octavia 2.0TFSI RS.

HuG0

Lainaus käyttäjältä: MiJuPe - 17.11.12 - klo:19:08
ite laitoin Ocun keulille Hella 3003 chrome tarkempaa mallia en muista mut ref.oli 50  ;D
En tiedä millaisissa olosuhteissa liikut, mutta vaikea on omassa mielessä löytää käyttöä tollaisille pistevaloille, ellei noiden kaverina ole leveäkeilaista valoparia..

Omissa autoissa (Golf V ja Passat 3C) on molemmissa Bosch Touring 190 ref.17,5, joissa on todella leveä valokeila ja näitä olen tehostanut Ollon 35W xenonsarjalla.
Touring 190 on syvyyssuunnassa lyhyt (ei näytä ämpäriltä auton keulalla), mutta kyllä tuo xenonpolttimo sinnekkin istui ilman umpion modaamista. Polttimon persuksista leikkasin ylimääräiset pois, niin hyvin mahtui. Johtojen läpivientiä suurensin hieman.
Kajuuttaan laitoin kytkimen, josta lisäpitkät voi kytkeä pois käytöstä. Ruuhkaisemmilla teillä kun noista ei ole mitään iloa, päinvastoin.

Olen nyt seuraillut trippimittarista etäisyyksiä, joista heijastinpinnat alkavat näkyä ja esim. linja-autopysäkin merkit alkavat loistaa ~1km etäisyydeltä..

Vaihtoehtoisina valoina katselin näitä, mutta jäi ostamatta, kun en löytänyt mitään testituloksia noista..

Jos jotain kiinnostaa tietää tarkemmin, voin toki tarinoida asennuksesta enemmän..
Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta, niin turha työ menee hukkaan...

MiJuPe

Lainaus käyttäjältä: HuG0 - 20.11.12 - klo:10:02
En tiedä millaisissa olosuhteissa liikut, mutta vaikea on omassa mielessä löytää käyttöä tollaisille pistevaloille, ellei noiden kaverina ole leveäkeilaista valoparia..

Omissa autoissa (Golf V ja Passat 3C) on molemmissa Bosch Touring 190 ref.17,5, joissa on todella leveä valokeila ja näitä olen tehostanut Ollon 35W xenonsarjalla.
Touring 190 on syvyyssuunnassa lyhyt (ei näytä ämpäriltä auton keulalla), mutta kyllä tuo xenonpolttimo sinnekkin istui ilman umpion modaamista. Polttimon persuksista leikkasin ylimääräiset pois, niin hyvin mahtui. Johtojen läpivientiä suurensin hieman.
Kajuuttaan laitoin kytkimen, josta lisäpitkät voi kytkeä pois käytöstä. Ruuhkaisemmilla teillä kun noista ei ole mitään iloa, päinvastoin.

Olen nyt seuraillut trippimittarista etäisyyksiä, joista heijastinpinnat alkavat näkyä ja esim. linja-autopysäkin merkit alkavat loistaa ~1km etäisyydeltä..

Vaihtoehtoisina valoina katselin näitä, mutta jäi ostamatta, kun en löytänyt mitään testituloksia noista..

Jos jotain kiinnostaa tietää tarkemmin, voin toki tarinoida asennuksesta enemmän..

no siis harvemmin on sellasia tilanteita jossa niistä ois oikeesti hyötyä mut lähinnä perheen kantilta ja varsinki ku vaimo ajelee lasten kans appiukon luo syrjä seudulle jossa on hirvi liikennettä ja pimeetä tien pätkää paljon nii niitä ajattelin..omat pitkät sen verta mukavasta omasta mielestä levittää ku niissä on myös xenoni setti..
Skoda Octavia 2.0FSI elegance AUT. & Audi A4 B6 1.8t avant quattro

Ex.Skoda Octavia 2.0TFSI RS.

spede

Lainaus käyttäjältä: KeiZZi - 24.10.12 - klo:11:55
Kyllä hyvin tuo valoa nuo bilteman suuret pyöreät.
Rumat ovat mutta ei haittaa.
Laitoin vielä 100w polttimot 55w tilalle  ;D
Erittäin hyvä hinta laatu suhde.
Suosittelen!

Samma här. Edellisessä autossa oli juurikin nuo Bilteman ämpärit, ja pelasivat ihan loistavasti. Valotehoa oli säpsäyttävästi. Niillä sai myös myötätuntoa osakseen parkkipaikalla.  ;D

Nyt haussa edes kaukaisesti samaa tehotasoa edustava setti, joka mahtuisi vähän kompaktimpaan pakettiin... Pitää tsekkailla tämän säikeen linkit läpi, ehkäpä sieltä alkaa löytyä.
A6 Allroad 3.0 TDI -14
ex A4 Allroad TFSI 2.0 -13
ex A4 Avant Quattro 2.0 TDI -11

RHead

Tuossa oma setti. Varaus on vielä 3:lle valolle jos tarttee :) Kesäksi aina valot lähtevät veks. Pientä silausta tulee vielä noille johdoille ettei ihan noin törkeet asennukset ole.

Passat


Audi

M@tti

Taajamassa pyöriessä valot ei ole kiinnitettynä. Tarpeen tullen valot kiinnitetään kolmella ruuvilla.  :D
ex - Scout TDI 2008
ex - Passat Highline TDI 2011
Scout TDI 2015

spede

Onko kokemusta tällaisista ns. moderneista valoseteistä? Tai linkkejä testeihin tai muihin informaatiolähteisiin? Muistan joskus nähneeni vilaukset svedutestistä, jonka mukaan valovoima oli kohdallaan niin määrän kuin laadunkin suhteen. Ei millään raskisi täryttää isoja pönttöjä A4:n keulalle.

Tarinat siitä, että xenon-lisävalojen - tai xenonien ylipäätään - kanssa olisi merkittävästi jäätymisongelmaa talvisin on lappilaisten taksikuskien mukaan legendaa. Tai tiedä häntä, ehkä ongelma esiintyykin lähinnä rannikon kosteassa kylmässä. Itselläni ei ole ollut idässä ja pohjoisessa talvisin autoillessa minkäänlaista umpioiden pintojen jäätymisongelmaa orkkis-xenoneiden kanssa.
A6 Allroad 3.0 TDI -14
ex A4 Allroad TFSI 2.0 -13
ex A4 Avant Quattro 2.0 TDI -11

vph

Tuollaisesta nelivalosysteemistä en tiedä mutta Nordic Lights N1300 ksenon valoa saa nyt referenssiluvulla 25. Eli asennus onnistuu laillisesti useimpiin autoihin. Se on tietääkseni ihan sama lamppu, joka pärjäsi TM:n vertailussa hyvin referenssiluvulla 37,5 mutta uudet tyyppihyväksyntäpykälät antavat nyt alhaisemman referenssiluvun.

Erikoistekniikka.fi kauppaa myös Bosch Navigatoria Cobra xenon muunnossetillä. Noin viidenkympin lisähintaan voivat vaihtaa siihen hyväksytyn ksenon umpion, jolloin lampusta saa tieliikennehyväksytyn referenssiluvulla 30. Ja on helpompi asentaa kuin se Boschin oma Navigator Xenon, koska siinä ballasti on ulkopuolinen kun taas Cobran miniballasti mahtuu lampun sisään.

Ktk

Tulipa tuossa taas yksi yö ajeltua vanhempien Golf VI farkkua johon toissa talvena ruuvasin Hellan Comet 200 Xenonit. On kyllä kokoisekseen pirun hyvät lamput, tasainen leveä valokeila ja plussana vielä että valokuviossa ei ole liian kirkasta kohtaa heti auton keulan edessä. Oli hauska ajella todella mutkaista maaseututietä noilla, vaikka auton omat pitkät jyrkissä mutkissa kääntyi sisäkaarteeseen niin niiden merkitys oli todella vähäinen. Ja semmoinen juttu vielä noista Helloista että vakiona erittäin hyvä johtosarja. Kaikki liittimet yms. valmiina, ainoa mitä piti aikanaan asennuksessa itse tehdä, oli herätevirran ryöstö auton omista sähköistä, kaikki muu oli plug & play. Ja tuommoinen siro lamppu ei näytä pahalta Golffin keulalla, uutena riipaisin niihin Lamin X:n kirkkaat kalvot niin ei ole edes kivisuojia tullut käytettyä.

vph

Piti oikein googlata että mitä tuo Lamin-X on. Se on ilmeisesti 0,3 mm paksua pvc-kalvoa ( http://lamin-x.fi/tietoa-lamin-x-tuotteista/ ). 60 x 100 cm arkki maksaa 85 â,¬. Mahtaakohan olla hintansa väärtti kun samantapaiset kalvot ei maksa Etrassa montaakaan euroa: http://tuotteet.etra.fi/fi/g2227156/pvc-kalvo-kirkas# F

harri81

hommasin hella 3003 lisäpitkät xenoneilla ja pohjosen reissulla ollu ekan kerran käytössä.
omasta mielestä valasee hyvin. aikasempi kokemus jostai vanhoista neliskanttisista helloista.

Tony.N

Lainaus käyttäjältä: golf5 - 29.09.12 - klo:21:28
Itellä on ollut ajokortti ja auto vuodesta 1992 saakka ja jokaisessa autossa on ollut keulilla lisäpitkät. Hellan ja Boschin tuotteita lähinnä. Pari juttuu vois mainita asennuksesta ja kytkennöistä. Eli kannattaa käyttää aina tarpeeksi vahvoja virtajohtoja ja laadukkaita polttimoita. Johdoiksi kannattee laittaa releen ja akun välille minimissään 2.5mm2 kaapelia ja akun ja releen väliin 4-5mm2 piuhaa,myös maadoituspuolella sama homma. Philipsin polttimot on  hyväksi havaittuja vuosien varrella.
Pari perinteistä rihlatulla lasilla olevaa lamppua voi kyllä suositella tänäkinpäivänä,vaikka uusimissa versioissahan on kirkaat lasit tänäpäivänä. Eli Boschin Touringit 165 ja 190. Voittivat Tekniikanmaailman testit 90-luvulla. Harmi,etteivät ole ottaneet noita uudempiin testeihin,varmasti olisivat ihan kärkipaikoilla uudempiinkin lamppuihin verrattaessa. Tuossa pari hyvää tärppiä jos noita klassikkoja haluaa edullisesti. Eli 190 Touringit ojanperältä torniosta 50â,¬ kipale
http://www.ojanpera.net/index.php?sivu=tuote-esittely&tuoteid=387&tuoteryhmaid=32
Ja 165 tourigit Jussinmäeltä 42.30â,¬ kipale
http://www.jussinmaki.net/verkkokauppa/kaukovalo_touring_165-p-3823-641/
Voi kyllä suositella molempia versioita. 55wattisilla tai jos haluaa kirkaampaa niin 100w tai tehokkaampiakin löytyy. Molemissa vielä kohtuu referenssiluku eli 17.5,nii menee useimpien autojen keulaan "laillisesti".
Paras setti mikä on ollut itellä on kyllä Boschin RALLYE 225 (Big Knick),mutta isolla referenssiluvulla 37.5 ei oikein sovi "laillisesti" mihinkään autoon. Kohthintaan sitäkin saisi Ojanperältä:
http://www.ojanpera.net/index.php?sivu=tuote-esittely&tuoteid=386&tuoteryhmaid=93
Ei taida kellään olla noita X-Visioneita henkilöauton keulalla? Olisi kiva nähdä kuvia,miltä näyttävät. Visioneiden koko niin massiivinen,syvyys 150mm,korkeus 225mm.
Sen verran kantaa tohon laillisuuskeskusteluun,että mielestäni on paljon laittomampaa ajaa esim. liikennevaloissa päin punaista kuin se,että laittaa nyt autoonsa esim. hieman kirkkaammat polttimot mitä lakikirjoihin on kirjoitettu.
Hellaltahan näyttäis jo löytyvän LED-tekniikalla olevat lisäpitkät hintaan 537â,¬ kipale! Kellään kokemusta noista??
http://www.ojanpera.net/index.php?sivu=tuote-esittely&tuoteid=443&tuoteryhmaid=98

Tällähetkellä keulilla on BOSCH PILOT 175:set

Mites noilla piloteilla näkee? Jos sulla on ollut hellan 3000:sia  17,5 refrensillä niin voiko verrata niihin?
Kiillotukset +pinnotukset+kalvotukset yli 10v kokemuksella.. Hifit sekä sähkötyöt..

golf5

Pilotit on ihan ok. Ei ole ollut Hellan 3000:sia,eli en osaa vertailla. Nyt nuo Pilotit siirtyivät Audin keulille. Golffiin asenneltiin NBB:n Alpha 225:set..ja erittäin hyvältä vaikuttavat. Referenssi halogeeni polttimolla 25 ja xenonilla 20..eli menee ihan lakikirjankin mukaan oikein.
Linkkiä:
http://www.ojanpera.net/index.php?sivu=tuote-esittely&tuoteid=461&tuoteryhmaid=0

Nikkari2

tuoreena volkkarin omistajana täällä kirjoittelen.Itse ajattelin laittaa golf 5 keulalle luminator xenonit,niillä on mielestäni nähnyt melko hyvin,golffissani on pitkissä valoissa lisäksi 70w xenonit niin eiköhän niillä yhteensä jotain näe pohjoisen pimeillä taipaleilla...

golf5

Lainaus käyttäjältä: Nikkari2 - 20.09.13 - klo:22:51
tuoreena volkkarin omistajana täällä kirjoittelen.Itse ajattelin laittaa golf 5 keulalle luminator xenonit,niillä on mielestäni nähnyt melko hyvin,golffissani on pitkissä valoissa lisäksi 70w xenonit niin eiköhän niillä yhteensä jotain näe pohjoisen pimeillä taipaleilla...
Luminatoreissa taitaa vain paukkua referenssit yli 100:n auton omien valojen kanssa yht.aikaa...korjaan näköjään niitä on monenlaisella referanssiluvulla..alkaen 17.5 aina 50:neen asti. Aika hintavia vaan näyttävät olevan. Jälkiasennus xenoneilla vai ihan alkup. xenoneina meinasit?

Killer

Lainaus käyttäjältä: golf5 - 20.09.13 - klo:22:34
Pilotit on ihan ok. Ei ole ollut Hellan 3000:sia,eli en osaa vertailla. Nyt nuo Pilotit siirtyivät Audin keulille. Golffiin asenneltiin NBB:n Alpha 225:set..ja erittäin hyvältä vaikuttavat. Referenssi halogeeni polttimolla 25 ja xenonilla 20..eli menee ihan lakikirjankin mukaan oikein.
Linkkiä:
http://www.ojanpera.net/index.php?sivu=tuote-esittely&tuoteid=461&tuoteryhmaid=0

Laitatko noihin jälkiasennus xenonit? (on jo paikallaan)
Ois kiva testata meidän Bosch 225 + 35w xenoneita ja noita sun valoja vierekkäin.
Noita Nbb:ä yritin etsiä tuolla referenssillä aiemmin syksyllä, mutta tuota linkkiä en silloin löytäny. Oisin tuollaiset tilannu testiin itsellekkin.

EDIT: vastaus löytyikin jo kävijöiden kalustosta.
Kaikki on siistiä minkä itse tekee.....
Skoda Octavia RS 4x4 -18 hb

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy