Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - b1mpo

#1
Kytkimen työsylinterissä vaihteistossa kiinni. Se on hiukan eri näköinen eri vaihteisto/moottori -kombinaatioissa. Tässä se on työläämpi, kuin ea888 -koneissa. Tässä kuvassa se on vielä paikallaan.



Sen pystyy tekemään melko nopeammin sokkona irrottamatta sitä vaihdelaatikosta, mutta on vaikea varmistua ettei sinne jää mitään ylimääräistä.

#2
En ole hetkeen tänne foorumille kirjoitellut kuin yksityisviestejä, joten en tiedä onko tästä ollut puhetta yleisellä tasolla.

Tuli tuosta manuaalilla ajamisesta mieleen sen n.65tkm kestänyt epämiellyttävyys, joka valkeni viimein kun ehjällä toisen merkkisellä pakulla ajelin. Oman auton kytkin tahmasi, eikä irrottanut kunnolla. Tätä ongelmaa on ollut enemmän ja vähemmän kuskin ajotavasta ja autoyksilöstä riippuen muillakin merkeillä(mm. bmw). Ripeä kiihdytys ja kaupunkiajo oli yhtä "tuskaa" tuolla vehkeellä, mutta muuttui miellyttäväksi vaihteiden vatkaamiseksi ja huolettomaksi ajamiseksi kun kytkinlinjasta poistui "clutch delay valve", eli jonkinlainen pehmeän ajamisen avustin. Muuten hyvä, mutta tuo "avustin" ei sovi läheskään kaikkien ajoprofiilille. Se hidastaa kytkimen liikettä aiheuttaen kytkinluistoja ja vaihteen rusahtelua ripeästi vaihtaessa, eikä kierroksia saa matchattua millään ajotilanteeseen oikeaksi. Eli koko ajamisen synkrooni on sekaisin kytkimen ollessa viiveellinen. Itsellä se oli jopa niinkin päin viivellinen, että vaihdetta vaihtaessa kytkin ei kerennyt irrottaa vaihteen siirtyessä vapaalle ja sitten rusahti tai huonosti kytkeytyi seuraavalle vaihteelle.

Omalla kohdalla tilanne on ollut se, että vaihteistoa tai sen välyksiä on pidetty ongelman syynä, mutta äänet ja rusahtelut johtuivatkin kytkimestä. Auton käytyä ensimmäisessä jarrunesteen vaihdossa kysyin että vaihtuuko kytkinneste myös ja sen vakuutettiin vaihtuvan. No eipä ollut vaihtunut. Nyt lopputulemana on upean tunnokas kytkin, eikä vaihtamiset rusahtele, kun poistin tuon kytkinnesteen rajoittajan ja ilmasin järjestelmän huolella. Ainakin kahdesti autoa on jo tutkittu ja mikitettykin merkkarilla.

Tällaisen pikkureiän läpi se neste kulkee vakiona, joten ei ihme että hiukan toiminta kummallista tietyissä tilanteissa.



Joten jos omatoimisuutta riittää niin tällaisten oireiden korjaaminen on ilmaista itse tehtynä. Toki se on hiukan työläs operaatio.
#3
Johtosarjavikoja noissa ollut. Eli hapettumaa johdoissa kosteudesta johtuen.
#4
Se on ihan sama mikä moottori, niin jos ei iso kuormitusta ole tai ajoviimaa piisaa, niin lämmöt huitelee tuolla todellisuudessa. Halvin ja helpoin konsti on laittaa maski tarvittaessa. Ei bensavekotinkaan lämpene aina sen kummemmin ja tyhjäkäynnillä tippuu lämpö sieltä 90 asteesta kylmemmällä kelillä. Sisätilan lämpöisenä pitäminen vaatii lämpöä, joka otetaan jäähdytysnesteestä.
#5
Moottori ja voimansiirto / Vs: 1.5 TSI
09.11.21 - klo:22:44
Lainaus käyttäjältä: Tos® - 31.10.21 - klo:14:01
Tuon "viimasuojan" takia kyselinkin, saiskohan sen jotenkin asennettua jälkikäteen  ;D
Se voisi olla mahdollista retrota. Ainakin adaptaatiosta sille löytyy vaihtoehto. Itsekin sen mieluusti retroisin, jos ei olisi kallis. Octavia kolmosessa sitä on ilmeisesti ollut  ennen faceliftiä greenlinessä, jota ei Suomeen uutena tuotu.
#6
Lainaus käyttäjältä: k00pa - 05.10.21 - klo:11:45
Onko muilla kokemuksia vaihdelaatikon jurnutuksen suhteen? Vaihtaessa vaihdetta 6 -> 4 -> 6:lle, kokoajan kytkintä pohjassa pitäen, 6:lle takaisin kytkettäessä laatikosta kuuluu/tuntuu sorvausääni, ihan kuin hakisi pykälää kohdilleen.

Testailtu myös eri vauhdeissa, ei eroja, jurnuttelee joka kerta. 5 vaihteelta -> 6 vaihtaessa sujuu kuin rasvattuna kuitenkin.  Kyseessä siis -14 1,4TSI manuaalilaatikolla, 87tkm ajettuna  :-\
Edellisessä -16 autossa mulla oli synkrovika kutosvaihteella uudesta saakka. Ilmeni sillä tavalla, että vapaalla rullauksen jälkeen rusahti kutonen. Rullauksen jälkeen piti vitosen kautta käyttää, jotta ei rusahtanut. Riitti siis että samalla kytkinpolkaisulla käytti vitosen. Sinne vaihdettiin ratas ja synkrot, jolla tuli kuntoon. Takuuseen takuuaikana meni korjaus.
#7
Moottori ja voimansiirto / Vs: 1.5 TSI
30.10.21 - klo:21:55
Lainaus käyttäjältä: Tos® - 17.10.21 - klo:18:29
Mitenkähän tämä octavia eroaa profiilin golffista (DFYA) moottoriltaan?
https://www.kayttoauto.fi/fi/ajoneuvot/Sein%C3%A4joki/uudet-autot/Skoda/OCTAVIA/ZNS-598/

Siinä kun näkyi olevan tuo sulkeutuva säleikkö, Golffissa ei ole.
https://photos.app.goo.gl/Uxvywe6JPJT3i5kP7

Webastokin on molemmissa, ettei se ainakaan siitä johdu  :o
Dada oli vanha moottorityyppi ja tilalle tuli tuo uudempi. Jotain siinä kannessa vissiin eroa, mutta edelleen samaa moottoriperhettä ja käytännössä sama motti ominaisuuksiltaan hyvässä ja pahassa. Octaviaan tuli säleikkö paremman ilmanvastuskertoimen takia ja samalla lämmönhallinta on parempaa. Sillä saa pikkusen päästöjä leikattua.
#8
Vajaa 53tkm mittarissa. Kulutus 2v ja 3kk ajalta 5,36l/100km.
#9
Moottori ja voimansiirto / Vs: 1.5 TSI
17.10.21 - klo:11:44
Itsellä korjaantui tosiaan nykimiset aikalailla sen päivityksen myötä. Sittemmin tuli epc vikavalo 2-3 kertaa, joka poistui uudelleen käynnistyksellä. Auto on kiihdytyksessä ollut hiukan aaltoileva uudesta saakka. Tuohon vikavaloon ja vikakoodiin liittyen vaihdettiin tarkastushuollossa nokka-akselin asentotunnistin. Sen jälkeen kiihtyvyydessä tuntuisi olevan tasaisempaa menoa koko kierrosalueella ja moottorin luonnekin olevinaan mukavampi ja vetävämpi. En tiedä onko se anturi sitten ollut osasyyllinen noihin nykimisiin. Eli olisiko sen antama tieto ollut koko ajan hiukan vääristynyt, mutta toleranssissa. Vikakoodi liittyi polttoaineen siirtoon tai paineeseen. Sen anturin vaihdon jälkeen ei ole toistaiseksi tullut vikakoodia. Sillä vikakoodilla ja vian kuvauksella skoda on vaihtanut asentotunnistimen.
#10
En tiedä onko käytännön väliä, mutta olisihan se syy kiva tietää, jos matkamittariin kertyy liian vähän kilsoja. 2-3% on jo paljon heittoa mielestäni. Tuon verran itse nostin kulutusarvoa, jotta kulutus näyttää nykyisin ajotietokoneessa oikein. Toisille ei ole merkitystä ja toisille on.

Esimerkiksi taxiliikenteessä tuollainen virhe matkalukemassa tekee vuositasolla isonkin loven tilipussiin. Jos ajaisi vaikka 100tkm vuoteen ja kalibrointi olisi 2-3% pielessä, niin 5l/100km kulutuksella se tekisi jo 150-200 euroa vuodessa polttoaineena ja kilometrimenetyksinä 1000-1500 euroa, jos puolet olisi laskutettavaa. Minusta se on iso raha ja merkkaa jo jotakin.
#11
Esimerkkinä heitän renkaan vaikutuksen matkaan. Tuo yleisesti vageissa 4-6km/h heitto onkin tuossa autossa 2km/h. Jos autossa on 2% kehältään liian suuri rengas, tekisi se tuossa n. 250km:n matkalla viiden kilometrin heiton matkassa ja nopeusmittarissa 2km/h. Voihan syy olla toki mittarin parametreissä tehtaalta.





#12
Tm:n testeissä on tyypillisesti ~1km/100km heitto matkamittareissa. Siksi minusta kuulostaa siltä, että alla olisi kehältään liian suuret kumit. Tyypillisesti vageissa nopeusmittari on heittänyt noin 5km/h, joka myös puoltaisi liian suurta kehää tässä tapauksessa.
#13
Onko alla varmasti oikean kokoiset renkaat?
#14
Tuo uusi malli pitäisi olla parempi kaikin puolin ja kestävämpi.
#15
Renkaissa ja tiessä on aina sen verran epätasaisuutta ja heittoa, että rengas kyllä aloittaa tietyssä nopeudessa sen pomppimisen iskarin ollessa loppu.
#16
Välillä näkee autoja, joissa yksi rengas elää satkun nopeudessa omaa elämäänsä kuolleen iskarin vuoksi. On varmaan melko väpätys sisälläkin. Jos on paljon pystyheittoa ja tutisee sen vuoksi, niin se lyhentää suoraan muiden komponenttien ja renkaiden elinikää. Lisäksi heikko iskari tekee ajosta vaarallisen, kun rengas menettää pitonsa melko herkästi.
#17
Itse jätän sen hidastimen pitkäksi. Se pysyy yläasennossaan sormella painamalla ulkopuolelta. Sitten kun lokeron ujuttaa paikalleen ja saranat painaa koloonsa, niin päästän irti siitä hidastimesta. Sitten vain jollain sormea pidemmällä ja ohuemmalla painaa se hidastimen kouran paikalleen.
#18
Itse kokeilin viikonloppuna -16 cls sb amg mersua. Voimaa oli kuin pienessä kylässä. Itselleni ei sellaiselle teholle olisi mitään käyttöä. Vaikka siinä oli paljon hyvää ja hienoa, niin silti jäi hiukan lattea fiilis, ei vaan sytyttänyt, kuten ei mikään muukaan erikoisempi auto. 60-100 kiihtyi n. 1,5s ja 0-100 n. 3,7s. Kulutus pyöri nätisti ajellessa n. kymmenessä litrassa. Oli se silti kiva kokeilla.
#19
Eiköhän siellä ole ennemmin vika, jota ei kalibroinnilla korjata?
#20
En jaksanut koko ketjua lukea, mutta onko iskarit jo poissuljettu? Jos iskari on loppu, niin kyllä tutisee.
#21
Lisää nestettä. Jos ei ala pysymään, niin jossain vuoto ja takaisin huoltoon. Näinhän sitä ennenkin on tehty.
#22
Itsellä oli yhdessä autossa ilmeisesti tehtaan jäljiltä johtonippu huonosti siellä sisään vetävän lukkolaitteen takana. Huomasin sen äänieristäessä autoa, että sellainen siellä haittasi luukun kiinni menemistä. Jossain kohtaa olisi tullut sähkövikaa.
#23
Takaluukussa taitaa olla joku kohta, josta pääsee. Olikohan niin että itse luukun poistoreijät puuttuu tai on tukossa, voin muistaa väärinkin. Taisi luukun sisällä olla kuitenkin ajoittain vettä. Kaverilla hapettu mm. johtosarja ja rekkarivalot uudesta iV:stä, mutten muista oliko siellä vettä kontin pohjalla, ei tainnut. Mutta ongelmia luukun tiiveyden suhteen on noissa ollut. Mielestäni panoraama kattoluukku ja sen vedenpoisto ei ollut syyllinen.
#24
Golf VIII (20-) / Vs: Golf 8 Chat
17.07.21 - klo:23:40
Lainaus käyttäjältä: Vekkula - 17.07.21 - klo:18:12
Kysyttiin että jos ajetaan harjattomaan pesuun niin miten peilit kääntyy.
Miksi harjattomassa pesussa pitäisi kääntää peilit?
Vastasin vain siihen, että missä tilanteissa ne tulisi kääntää. Harjattomassa ja harjallisessa pesussa ne on hyvä kääntää, kun laitteet pääsevät lähemmäs kylkeä ja tulee parempi lopputulos. Vaurioitumisvaara vähenee myös peilit käännettynä.
#25
Golf VIII (20-) / Vs: Golf 8 Chat
17.07.21 - klo:12:48
Autopesussa tai ahtaassa paikassa?
#26
Octavia IV (20-) / Vs: Octavia IV
15.07.21 - klo:23:29
Löysä alusta voi reagoida kyllä tuuleen, mutta niin käy myös pyöränkulmien kanssa, jos ovat hitusen pielessä.
#27
Octavia IV (20-) / Vs: Octavia IV
13.07.21 - klo:20:34
Ajoprofiilin valinta vaikuttaa vakkarin käytökseen, kannattaa kokeilla. Itse ajelen vakkari ecolla, niin menee mukavasti ja turhia jarruttelematta.
#28
Octavia IV (20-) / Vs: Octavia IV
13.07.21 - klo:17:55
Paras olisi jos autot noita yhteyksillään päivittelisivät toisilleen. Ei vaatisi paljoa töitä keneltään. Esim. väliaikaiset työmaahidastukset päivittyisivät ensimmäisestä tai toisesta autosta kaikille kulkusuunnan mukaan.
#29
Golffissa pari tyyppivikaa, mitä octaviassa ei ole. Eli umpiot halkeilee ja kaiuttimien tiivisteet vuotaa,  joka saattaa homehduttaa lattiamaton. Eli jos golf niiltä osin kunnossa, niin sit ei mitään. Octavia on yleensä hiukan paremmin varusteltu, jos vähintään elegance.
#30
Kalvo on siinä mielessä hyvä, että sen saa nätisti pois tarvittaessa.

Navissa olen ihmetellyt myös sitä, että tarjoaa vain lähimmät tiet, eikä kaikkia mahdollisia etäisyyden perusteella. Pitäisi aina paikkakunta syöttää ensin, joka on vaivalloista, kun ei aina tiedä onko se sitten minkä kunnan puolella. Kuitenkin sitten tarjoaa välillä ulkomaita myöden sitä osoitetta. Mutta on tuossa navissa hyvääkin. Kun viimeksi ajelin pääkaupunkiseudulla ruuhka-aikaan, niin osasi hyvin ajattaa nopeimman reitin ja vaihtoi sitä reittiä tmc:n mukaan. Juuri tuli viikon 25 2021 kartat ladattaviksi. Pieni vinkki siihen suoraan hakemiseen se, että syöttää ensin talon numeron ja sitten vasta tien, eli esimerkiksi vaikka 25 taavetintaival.
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy