Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - b1mpo

Sivuja: [1] 2 3 ... 46
1
Passat 3C (05–10) / Vs: 2,0tdi ei ota kierroksia
« : 11.08.17 - klo:22:45 »
Missä tilanteessa tuota tapahtuu?

2
Octavia III (13-) / Vs: Skoda Octavia facelift 2017
« : 05.08.17 - klo:18:41 »
Montecarlot on mustia/tummia osia oikeastikin. Oma maskin kehys tuli tehtaalta montecarlona, ei rs black tms. versiona. Osa noista superskodan osista on maalattuja varmasti, mutta osa oikeita montecarloja.

3
Octaviassa mennyt puolisen litraa ensimmäisen 10tkm aikana, jonka jälkeen ei havaintoa öljyn syönnistä.

4
Huoltaminen / Vs: Castrol vai Mobil ?
« : 02.08.17 - klo:12:48 »
Juu meni sekaisin, pahoittelut!  ;D

5
Huoltaminen / Vs: Castrol vai Mobil ?
« : 02.08.17 - klo:09:45 »
Tahdon sanoa myös sitä, että "vanhoilla" luokituksilla olevaa öljyä ei kannata lyhemmilläkään vaihtoväleillä käyttää säästömielessä. Eli käyttää sitä "ll/dpf" öljyä lyhemmilläkin vaihtoväleillä, vaikka se olisi "litkumpaa", koska moottori on specsattu sille. Eli vaikka nyt puolittaisi vaihtovälin, käyttää sitä 507:aa 504:n sijaan niissä moottoreissa, joihin ne molemmat käy.
Mobilin esp:tä nuo omat dieselkoneet eivät ole syöneet, paitsi leon, joka söi sitäkin, eli kerran vaihtovälillä joutui lisäämään. Kerran huollossa laittoivat castrollin vastaavaa tuohon -10 1.6tdi:n koneeseen, mutta sitä joutui lisäämään vaihtovälillä ja vaihdoin sitten espiin, eikä lisäystarvetta enää ollut 20-25tkm vaihtovälillä. Tykkään siis, että auto kulkee polttoaineella, eikä öljyllä.

6
Huoltaminen / Vs: Castrol vai Mobil ?
« : 01.08.17 - klo:22:31 »
Tässä tapauksessa, jos et tiedä valmistajia tai automalleja missä longlife ohjelmaa on lyhennetty, niin suosittelen googlettamaan. JA jos et tunne vag:a mitkä syö öljyä, niin tämäkin forumin seuraaminen on kyllä sinulta mennyt hukkaan. Meillä on myös hieman erilläinen käsitys kestävästä turbosta, koska ennen ne kestivät puoli miljoonaa.

Eikä nuo kestotestien autotkaan ole ollut viattomia...
Kyllä minä suurin piirtein tiedän mitkä vagit mahdollisesti öljyä syövät ja niitä koitan myös vältellä. Se vaan tuskin on öljyn/ll ohjelman vika, vaan suunnittelun/toteutuksen/materiaalin? Voitaisko olla samaa mieltä, jookos? Puhun tässä siis öljyn vaikutuksesta moottoriin. Kestotesteissä ei ole tullut vastaan kuluneita moottoreita, kuin yksi, en vaan muista mikä, sekään ei ollut öljyn vika.

Turbot ahtavat nykyisin eri tavalla, kuin ennen, joka varmasti vaikuttaa sen elinikään. Tosin lämpöjen/voitelun hallinta on paremmalla tolalla. 1.8 vageissa oli suunnitteluvirhe, joka johti kehnoon voiteluun kun sihti tukkeutui. Sekään ei varmaankaan ollut öljyn syy, vaan suunnittelun. Myöskin osa 2.0tsi koneista kärsii huonon toteutuksen(en ole syyhyn jaksanut perehtyä) takia öljynkulutuksesta, mutta sekään liene öljyn vika.

Jos longlife(muuttuva) ohjelmaa täytyy lyhentää, on silloin siihen joku pätevä syy, eikä se ole öljy.

Ps. Ajo-olosuhteet vaikuttaa öljyn elinikään aivan samalla tavalla kuin muidenkin asioiden, kuten renkaiden tai jarrujen. Eli käyttäjästä riippuu paljon, eikä voi sanoa, että 15tkm on oikea vaihtoväli kaikille ja kaikenlaiseen ajoon.

7
Huoltaminen / Vs: Castrol vai Mobil ?
« : 01.08.17 - klo:22:00 »
Ei minun vakkineet ole vieneet öljyä vaihtovälillä nimeksikään, eikä se varmasti kuulu minkään valmistajan tarkoitusperiin, että auto kuluttaa öljyä. Mikä autonvalmistaja/konserni on lyhentänyt öljynvaihtovälejä? Turbotkin ovat yllättävän kestäviä. 320d  cr e46:ssa syö turboja ennen 200tkm, sekään ei liene öljyjen vika ole, vaan suunnittelun, kuten jakopäiden ketjujen kuluminen monella merkillä.
Noita moottoreiden avaamisia kestotestin päätteeksi muutamia kun on lukenut, niin ei moottorin sisuskaluissa ole ollut havaittavaa kulumaa, eikä se moottori yhtäkkiä ala kulumaan jonkun kilometrimäärän jälkeenkään.

8
Sellainen onneksi löytyi. Harmi vaan että siinäkin on vain lähivalot xenonit. Toivottavasti on yhtä hyvät kuin 08-mallissa eikä "parannetut".
Fl ajovalot ei häikäise vastaantulevia, kuten ennen fl:ä.  8) Lähivalot on hyvä olla mahdollisimman hyvät, pitkiä saa kaupasta lisää.  ;D

9
Huoltaminen / Vs: Castrol vai Mobil ?
« : 01.08.17 - klo:21:15 »

Minä kun en aja öljyillä yli 15tkm, vaan vaihdan ne yleensä 10-12tkm välein. JA mitä long-life ohjelmaan tulee, niin se on kuluttajien kusetusta.
Miksei longlife ölppiä voi käyttää myös lyhennetyllä öljynvaihtovälillä? Eikös autojen käyttötesteissä käytetä niitä huoltovälejä, joita valmistaja suosittaa, eli longlife? Eihän ne moottorit ole olleet moksiskaan, eli ei kulumaa havaittu, ainakaan öljyjen takia? Suunnittelu-, valmistus- ja karkaisuvirheet ei siis poistu, vaikka mitä öljyä käyttäisi.
Öljyllä on muutakin tehtävää, kuin pelkkä voitelu, ja siksi käytän noita ll-suosituksia. Nykyiseen rassiin kaadan tuota 0w20 litkua tuijottamatta litrahintaa, myös mahdollisilla väliöljynvaihdoilla.

Ps. Longlife huolto-ohjelma helpottaa monen arkea, kun ei huolloissa tarvi solkenaan juosta. Se on osasyy pitkille huoltoväleille, ei se, että valmistaja lisäisi itselleen harmia, tai kuluttajaa kusettaisi.

10
-11 ambitionissa ilmastointi ei ole vakiona enää puoliautomaattinen, kuten aikaisemmin, vaan manuaalinen. Ajattelin vinkata. Toivottavasti eleganceen päädyt, koska siinä on automaattinen ilmastointi, ajovaloautomatiikka(muistaakseni), sadetunnistin ja xenonit vakiona.

11
Octavia III (13-) / Vs: Octavia 1.0 TSI - kokemuksia?
« : 31.07.17 - klo:17:52 »
Itse käytän viimasuojia talvella. Ei ole kylmä tullut, enkä usko, että kylmä tulisi ilman niitäkään. Pidän niitä lähinnä moottorin suojaamiseksi loskalta kylmältä. Niitä voisi pitää melkein helteisiin asti. Itsellä on webasto, eli sähkövastukset puuttuu ilmakanavista. Lämpöisempi tämä litrainen on kuin dieselit, eikä webastoa tarvitse ajon aikana laittaa päälle.

Ps. Maskisuojan voi tehdä myös oma-alotteisesti itse, jos meinaa kylmä tulla. En jaksaisi valittaa, vaan tekisin sillä aikaa.

12
Totta juu, mutta tyyppivikana se tossa 1.6tdi:ssä on. Siitä on parempi versio saatavilla myös, joka kertoo tyyppiviasta tai heikosta laadusta.

13
Itse en tuon ikäisiä bensoja huolisi. 1.6tdi manuaalina on oiva peli, toki egr varauksin, mutta kohtuullisesti ajettuna ja oikein huollettuna sekin on ilmainen nykyisin. Pelkkään pätkäajoon en osaisi suositella tuon ikäisiä ollenkaan.

14
Octavia II (04-13) / Vs: Autosi öljynkulutus
« : 29.07.17 - klo:11:11 »
Minulla meni puoli litraa ensimmäisen 16tkm matkalla, jonka jälkeen ei ole kuluttanut, eli moottorista tuli "tiivis".

15
Vw lupailee jakohihnaa elinikäiseksi (näin ainakin toistaiseksi) ;)

Mites kävi jakotketjun kanssa.

Hihnan kanssa siihen on hyvät edellytykset, kun aikaisemmin VW:llä oli jo 240tkm vaihtoväli. Ketjuihin en ole ikinä luottanut, enkä ole siksi ketjullista autoa huolinut.

16
Ja joulupukki on olemassa...

Volkkarissa jakoketju pitää joissain tapauksissa vaihtaa useammin, kuin jakohihna. Suunnittelua parhaimmillaan...
Vw lupailee jakohihnaa elinikäiseksi (näin ainakin toistaiseksi) ;)
"timing belt’s service life reliably spans the entire life of the vehicle"

Tässä hyvää infoa kyseisestä moottorista:
 
Cooling and heating. The base engine is cooled by a high-temperature loop with a mechanically driven coolant pump, while a low-temperature loop, powered by an electric pump, circulates coolant to the intercooler and turbocharger housing as needed. The passenger compartment is heated by the cylinder head circulation loop, so that it warms up quickly like the engine.
 
Toothed belt for valve train. Due to its design, internal friction in the small three-cylinder engine of the Golf TSI BlueMotion is already rather low. Moreover, this engine also benefits from the overall innovative design layout of the EA211 engine series and related measures implemented to reduce internal friction.
This not only relates to the crankshaft group, as mentioned above, but also to the valve control and auxiliary drives. The 1.0 TSI is equipped with inlet and exhaust camshaft adjustment; the adjustment range is 50 degrees of crankshaft angle on the inlet side and 40 degrees on the exhaust side.
By taking this approach, the designers of the three-cylinder engine achieve a powerful torque build-up at low engine revs and high power at high revs. The two overhead camshafts are driven by the crankshaft via a toothed timing belt. Compared to a chain drive, it exhibits around 30% less friction. Due to its high-end material specification, this toothed timing belt’s service life reliably spans the entire life of the vehicle. As a result, it is no longer necessary to perform the previously obligatory replacement of the toothed belt as a maintenance item. Overall, the harmonized forces of the toothed belt drive lead to low friction, improved fuel economy and greater durability.
 
To ensure that the engine takes up as little mounting space as possible, ancillary components such as the water pump, air conditioning compressor and alternator are attached directly to the engine and oil sump without additional brackets, and they are driven by a toothed belt running over a permanent tension roller.
In addition, the engine has a map-controlled oil pump that only draws as much power as required at the specific operating point.

Tuossa hiukan referoituna alkuperäisestä tänne kirjoitetusta tekstistä. Voit käyttää googlea, jos et engelskaa ymmärrä. Ymmärtäisin, että hihna on moottorin ikäinen, miten sinä ymmärtäisit? Joulupukkia saat rauhassa miettiä ihan itseksesi, voisi asiassa hivenen pysyä?  ;)

17
Nykyisessä litraisessa on "ikuinen" jakopää. Se on hihna, eikä sille käsittääkseni ole vaihtoväliä. Eli vaihtaa sitten kun vesipumppu antautuu, vai olikohan sekin erikseen sähköinen, en muista. Kirjoittakoon ken faktat tietää.

18
Octavia III (13-) / Vs: Octavia 1.0 TSI - kokemuksia?
« : 27.07.17 - klo:08:55 »
Ehkä se vaatii järeämpää aivotyöskentelyä, että sitä rullausta osaa hyödyntää.  ;D Ehkä se vaatii oikeaa asennetta liikenteessä ja oppimisessa. Esimerkiksi Tampereella ohitustietä päivittäin ajavien on helppo testata tuon rullauksen merkitystä kulutukseen, varsinkin jos se on iso osa työmatkaa. Eikä sitä voi sanoa kuinka paljon rahaa tuo rullaus säästää, koska se on vain osa ennakoivan ajotyylin osaamisessa. Myöskin kilometrit vaikuttaa asiaan. Monta muutakin tekijää vaikuttaa asiaan.
Yritän vain saada selville paljonko te tällä vapaalla rullaamisella säästätte, mutta siihen en ole vastausta saanut. Vapaalla rullaaminenhan on kiellettyä mm. busseissa ja rekoissa liikenneturvallisuuden takia, mutta henkilöautoissa se toki on sallittua.
Miksi vapaalla rullailu on kiellettyä? Minusta se on kiellettyä vain teknisistä syistä ajoneuvosta riippuen, esim. vaihteiston takia. Tottakai talviliukkailla rekalla ajaessa kannttaa välttää painavan kärryn eteen tulemista, mutta sehän estyy näillä ennaikoivilla ajotavoilla. ;) Liikennöitsijä voi tietysti perustaa yksioikoisen näkemyksen kieltämällä ja vetoamalla turvallisuuteen, mutta onko mitään faktaa laittaa?

19
Octavia III (13-) / Vs: Octavia 1.0 TSI - kokemuksia?
« : 26.07.17 - klo:23:04 »
- rekat ei liittyneet tähän keskusteluun mitenkään
- vw ja sen e85... hmh.... noh kiihdytysautotkin liikkuvat etanolilla
- kyse oli vapaalla rullauksesta vs moottorijarrutus, molemmissa kannattaa hyödyntää ennakointia
- montako euroa siis säästätte vapaalla rullauksella kuin moottorijarrutuksella?
- millä taloudellisen ajon kurssilla olette käyneet kun olette keksineet käyttää vaihde vapaalla rullausta?
Joku muu otti puheeksi rekat, niin annoin vastauksen.
Tarkoitin tuolla volkkarin koneella vain sitä, että siinä etanolin käyttö lisääkin tehoa, kun tässä vähentää.
Hyvin ennakoiva ajotapa sallii rullauksen vapaalla, vähän ennakoiva ei. Rullauksen voi havaita vähentävän kulutusta ilman kurssejakin.  8)

20
Octavia III (13-) / Vs: Octavia 1.0 TSI - kokemuksia?
« : 26.07.17 - klo:22:20 »
Rekan vauhti hiipuu väkisinkin raskaalla kuormalla ylämäessä. Siinä pätee hiukan erilainen sääntö, kuin henkilöautolla, joka ei hyydy mäkiin. Eli raskaalla kalustolla nopeammin mäen päällä oleminen vie vähemmän ainetta, toki niin että jos tehoa riittää, voi ennen nousun loppumista hiukan höllätä ja antaa alamäen tehdä kiihdyttävän työn. Rekalla voi myös rullata ja monet uudet kuorma-autot osaakin automaattivaihteisena tehdä sen myös. Itse harrastin yöllä ajaessani aikanaan sitä, että tutulla reitillä yritin olla mäen päällä siten, että alamäessä sai rullata niin, ettei vauhti menisi yli rajoittajan. Se toi myös mielenkiintoa tylsään ajamiseen ja polttoainetta säästyi useampi litra satkulla. Harmi kun se ei näkynyt tilissä.  ;D

Mielestäni volkkarin 110 heppainen 1.0tsi on tehokkaampi e85:llä, kuin bensalla. Jostain luin sellaista.

Rullauksen kannalla olen ja epäilijöiden kannattaa itse kokeilla, ennenkuin alkaa vänkäämään aiheesta omin päätelmin. Uusi 1.5tsi osaa sammua myös rullauksen aikana, jolloin säästyy vielä enemmän ainetta. Koko systeemi lähtee ennakoinnista ja halusta ennakoida. Muuten siitä ei ole juuri hyötyä, jos ajotyylinä on kaasu, jarru ja veto päällä jatkuvasti.

Pihistelijän lukemat ei onnistu, kuin rullausta hyödyntämällä. Sillä tiputtaa ajosta riippuen litrankin yhdessä hyvän ennakoinnin kanssa. Eikä siinä tarvitse olla tien tukkona jos sen osaa. Ennakointi lisää myös turvallisuutta ja tekee ajosta sujuvampaa. Minullakin on kesän kulutus ollut 4.6l/100km noilla 225 renkailla, eikä se onnistu ellei osaa ajaa taloudellisesti.

21
Octavia III (13-) / Vs: Uuden Octavian viat/murheet.
« : 26.07.17 - klo:12:56 »
Itsellä etuvedossa range 0:aan kun ajaa, niin menee 50 litraa liruttelemalla täyteen. En tiedä paljonko sinne vielä jää kun range näyttää 0, en ole "miinukselle" ajanut.

22
Octavia III (13-) / Vs: Octavia 1.0 TSI - kokemuksia?
« : 26.07.17 - klo:12:48 »
Ainakin ne, jotka valuttelevat vapaalla säästääkseen polttoainetta.

Rullailen myös vapaalla paljon, en ihan aina joka paikassa jaksa, mutta paljon silti. Ajotietokone ei ole siitä moksiskaan. En ymmärrä miksi sen pitäisi vaikuttaa mm. yllä luettelemieni seikkojen takia.

23
Octavia III (13-) / Vs: Octavia 1.0 TSI - kokemuksia?
« : 26.07.17 - klo:09:24 »
Samalla tavalla se laskee suutinten läpi menevän määrän tyhjäkäynnilläkin. Se ei ole vakio tyhjäkäynnilläkään, vaan muuttujia on paljon mm. polttoainelaatu, imuilman lämpötila, ilmanpaine, polttoaineen lämpötila, moottorin lämpötila, jne. Tyhjäkäyntiä ei erikseen tule harrastaa ja kuka sitä pitkiä aikoja edes tekee? Minulla ei ole heittoa käytännössä kuin webastoa esikäyttämällä tai tankkausvirheestä johtuvaa, jonka olen minimoinut tankkaamalla piripintaan ja pitkällä juoksulla se korjaantuukin itsestään.

24
Octavia III (13-) / Vs: Uuden Octavian viat/murheet.
« : 26.07.17 - klo:09:15 »
Kyllä noista avuista nyt suuntaa antavan saa. Range ainakin näyttää loogisesti, muuten en ole niin tarkasti kattellu. Tietokoneella voi halutessaan muuttaa rangen tankattavaksi määräksi, jos se helpottaa. Tankilla ajetusta matkastakin voi jotain päätellä, jos tankkaa aina täyteen. Jos oon ajanu tankilla 500, niin se on karkeasti puolivälissä. Itse tankkaan tankin lähes piripintaan, jolloin tankin näyttämän tarkkuus heittää väkisin. Näin olen aina tehnyt ja tiedostan tuon asian, jolloin trip on se polttoainemittari.

25
Octavia III (13-) / Vs: Uuden Octavian viat/murheet.
« : 25.07.17 - klo:23:48 »
Vaikeaa on.  ;D Eikai kukaan niin tarkkaan bensamittaria edes katso, että siitä näkisi just eikä melkein tarkkuuden? Sen takia siinä ei varmastikaan litroja näytetä. Jos tarkempaa tietoa haluaa, niin uudemmissa näkyy prosentit kun lataa skoda one apin, sekä opettelee sen käytön.  8) Rangesta näkee koska polttoaine on käymässä vähiin, sekä viimeistään polttoainevalosta.

26
Octavia III (13-) / Vs: Octavia 1.0 TSI - kokemuksia?
« : 25.07.17 - klo:21:25 »
Energiasisältö on eri oktaaneissa erona. Webaston esilämmitys tässä sotkee tietysti, mutta kesällä sitä ei ole. Ajonaikaisen se laskee mukaan, mutta tarkkuudesta ei ole tietoa, kun käytän esilämmitystä. Tyhjäkäynti ei vaikuta tarkkuuteen, koska samalla tavalla se laskee suuttimien läpi menevän tavaran.

27
Octavia III (13-) / Vs: Octavia 1.0 TSI - kokemuksia?
« : 25.07.17 - klo:17:29 »
En ole tarkasti mitannut polttoainelaatujen vaikutusta ajotietokoneeseen, mutta pääsääntöisesti 98:a kuluu 0,1-0,2l ajotietokoneen näyttämää enemmän. Aivan kuin 95:a kuluisi lähemmäs näyttämää, mutta varmuutta ei ole, kun niin vähän käyttänyt.

28
Octavia III (13-) / Vs: Octavia 1.0 TSI - kokemuksia?
« : 25.07.17 - klo:12:27 »
Näyttää noi kaksilitraisetkin menevän maantiellä pienellä ja sellaista voisi harkitakin, ellei sähkö kolkuttelisi takaraivossa vähän väliä.  ;D

29
Octavia III (13-) / Vs: Octavia 1.0 TSI - kokemuksia?
« : 25.07.17 - klo:10:48 »
Lisäksi moottoritieajossa lukemat on maltillisia. 135 oli vakkarissa kokeilumielessä ja keskinopeus oli parhaillaan 134(nollasin motarille päästyäni).



Öljyjen lämmöt pyöri sadan nurkilla.

30
Octavia III (13-) / Vs: Octavia 1.0 TSI - kokemuksia?
« : 25.07.17 - klo:10:27 »
Tämän litraisen kestoa ei vielä voi arvioida, mutta tuskin moottorin mekaanisissa komponenteissa ongelmia on. Jakohihnakin on käytännössä "ikuinen". Muutenkin harva nykypäivän moottori mekaanisesti antautuu(voitelu, laatu ja lämmön hallinta), vaan vikoja on apulaitteissa ja jakopäissä. Tuntuu ennemminkin olevan niin, että monet isommat moottorit menevät tukkoon, kun niitä ei pysty kuormittamaan tarpeeksi ilman sakon pelkoa. Lisäksi lyhyessä pätkäajossa isommat moottorit(massa) lämpenee hitaammin.

Kesälomalla tullut ajeltua nelisen tuhatta kilometriä ja todellinen kulutus ollut ~4,6l/100km, vaikka taloudellinen ajo ollut välillä kaukana. Eli omassa käytössä alle viiden lukemilla mennään.

Linkissä ohitus 4-vaihteella. Vauhti karkasi sakkolukemiin tälläkin tässä esimerkissä, yleensä en ohita tuollaisia nopeuksia, eikä tuossakaan olisi ollut tarvetta.
https://youtu.be/M8U4iMDcjbQ

Sivuja: [1] 2 3 ... 46








Autodoc.FI
www.Euvaraosat.fi