Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - b1mpo

Sivuja: [1] 2 3 ... 44
1
Vanhan päälle asentminen vastaa kaupasta päivittämistä oman kokemuksen mukaan, jolloin ei tarvitse uudelleen "parittaa".

2
Octavia III (13-) / Vs: Uuden Octavian viat/murheet.
« : 23.06.17 - klo:00:26 »
Tänään testasin ja itse soittamalla ainakin pääsi pois.

3
Suorittimen arkkitehtuuri. Vanhemmissa luureissa arm, joka 32 bittinen ja uudemmissa arm64.

4
Arm on jo, tuli perästä.

5
Octavia III (13-) / Vs: RS TSI vai TDI?
« : 21.06.17 - klo:19:31 »
Mersun malliston neloskoneissa muuten bensakoneessa on suurimmat ominaisväännöt.

Paljonkos on litravääntö?

6
Octavia III (13-) / Vs: Skoda Octavia facelift 2017
« : 20.06.17 - klo:23:41 »
Kiitos. Nämä valaisivat asiaa jossain määrin. Pitää tutustua vielä hieman tarkemmin, jotta tulee tilattua oikeat. Tosin jos laitat tiedon miten kävi, ja toimii taidan peesata suoraan. Ilmeisesti jarruvalot ja peruutusvalot samoja, joten järkevää vaihtaa kaikki neljä kerralla, vilkut sitten erilaiset.
Sumarit, vilkut ja pakkivalot on hehkuja, ajo- ja jarruvalot ledejä.

7
Octavia III (13-) / Vs: Uuden Octavian viat/murheet.
« : 20.06.17 - klo:22:43 »
Jos puhelimeen vastaa ratin napista, niin digitaalista nopeusmittaria ja koko mittariston valikkoa ei voi selata. Jos taas puhelimeen vastaa Boleron kautta, niin mittariston valikko toimii normaalisti. Älytöntä  >:(

Sillä "takaisin" -nappulalla pääsee pois siitä puhelintilasta? Eli ratin oikeanpuoleisimmasta napista.

8
Octavia III (13-) / Vs: Octavia 1.0 TSI - kokemuksia?
« : 20.06.17 - klo:22:39 »
Onko tässä jokin syy miksi kirjoittelet tähän etkä tuonne Uuden Octavian viat/murheet palstalle? Aika vähän taitaa alusta, ohjaus, renkaat, vaihteisto, maalipinta, pissapojanpaine tai ikkunan avauspainike liittyä 1.0tsi moottoriin.
En jaksa moneen paikkaan kirjoitella ja "talliin" en viitsi laittaa. Nuo ongelmat hoitunee seuraavassa huollossa, ainakin uskon niin. Kyllähän tuo on eri auto ajaa tuolla moottorilla, kuin vaikkapa 2.0 dieselillä ihan painonsakin takia. Keula ohjautuu ihan eri lailla. Tuota vaihteistoa ei myöskään ole vissiin toisien moottoreiden yhteydessä. Eli moni asia liittynee kuitenkin tuohon kyseiseen moottoriin. Koita kestää.  ;)

9
Octavia III (13-) / Vs: Skoda Octavia facelift 2017
« : 20.06.17 - klo:15:16 »
Tarkoitin sitä, että esivastus rajoittaa. En tiedä onko siellä pulssittamaton täysi jännite vakiona. Jokatapauksessa lediksi kannattaa vcds:llä laittaa ja teho "127".

Ps. En oo vielä ite kerenny tähän uuteen laittaa "samsungin" ledejä, jotka edellisestä otin. Herjaa ei tule siis hehkulangastakaan, jos sen vaihtaa ledin tilalle sitten myöhemmin.

Ps2. Ja tämä uusi ei ole edes fl.  ;D

10
Octavia III (13-) / Vs: Skoda Octavia facelift 2017
« : 20.06.17 - klo:14:51 »
Ei sinne mitään adaptereita kannata, vaan koodaa vcds:llä toimimaan täydellä teholla.

11
Octavia III (13-) / Vs: Octavia 1.0 TSI - kokemuksia?
« : 20.06.17 - klo:10:53 »
Vähän kokemuksia 19tkm matkalta.

Aloitetaan negatiivisista. Vaihteistossa on vikaa kytkettäessä kutosvaihdetta vapaalla rullauksen jälkeen. Vaihde rusahtaa päälle, ellei pidä kytkintä muutamaa sekuntia pohjassa. En tiedä onko säädössä vai synkrossa vikaa. Vitosta käyttämällä toimii rusahtamatta. Pitää käydä lomalla näyttämässä. Takaluukussa on pieni sinkkikupla. Tuulilasinpesuneste ei tule samalla voimalla kuin edellisessä, varsinkin kylmällä. Kuskin oven lasin avausnapissa on samaa vikaa kuin mallisarjan alussa joillakin. Muuta negatiivista mainittavaa ei ole.

Positiivista on paljonkin liittyen alustaan, ohjaukseen(huolellisen nelipyöräsäädön jälkeen) ja moottoriin. Auto ei vetele ja sportalusta pelaa arkiajossa hienosti joskus reippaamminkin kurvatessa. Myöskään 17" 225/45 renkaat ei aiheuta negatiivisia ajatuksia kulutuksen tai vetelyn suhteen.
Tuli käytyä Ähtärissä lauantaina lasten kanssa ja 4,3l/100km oli todellinen kulutus mennen ja tullen. Keskinopeus oli ~84km/h luokkaa. Todellinen kulutus talvelta ja keväältä webaston kera on 5,3l/100km ja tippuu kovaa kyytiä. Kaksi edellistä tankillista ollut 4,55l/100km ja 4,76l/100km. Voimaa on ollut riittävästi ja pois alta kiihdytys hymyilyttää edelleen kone huomioon ottaen.

12
Viime tankillinen vei 3,9 l/100 km
https://www.spritmonitor.de/en/detail/824720.html

Pääsin samalla Seat Leon ST 1.0 TSI autojen kärkeen
https://www.spritmonitor.de/en/overview/44-Seat/1353-Leon_ST.html?fueltype=2&power_s=84&power_e=86

Tankkasin nyt kokeeksi E98:a. Pitää katsoa kuluttaako se vähemmän.
Aika pienellä menee bensa Leon. 8) Tänään kävin tuon Octavian tankkaamassa ja kulutus oli 4.76l/100km, kun edellistankki oli 4.55l/100km. Ajan vaihteeksi 98:lla. Kyllä se kesää kohti tippuu, varsinkin kun webasto ei itsellä huuda. Mulla vastustaa 17" 225 kumet jonkin verran vakiota enemmän ja 195 kumeilla voisi ehkä päästä tuollakin alle 4 jopa tankillisia. Nyt kaikki 18650km ajot 5.346l/100km. Ajan melko huolettomasti, toki järkevästi ennakoiden. Eli en jokaista matkaa aja pisarat mielessä, vaikka kulutusmittaria tuleekin kyttäiltyä.  ;D

13
Moottori ja voimansiirto / Vs: Dieselin aika on ohi
« : 16.06.17 - klo:10:52 »
Kuka haluaa ajaa maitopurkin kokoisen iskutilavuuden omaavalla moottorilla ellei ole pakko?

Polttoaine on niin kauan halpaa, kuin sitä saa rahalla  ;)

Mitä hyödyt tästä provoamisesta? Moni haluaa, vaikka ei ole pakko, vieläpä tyytyväisenä.  ;)

14
Octavia III (13-) / Vs: Uuden Octavian viat/murheet.
« : 13.06.17 - klo:20:12 »
Onko muilla Faceliftissä kaasupolkimessa pykälä juuri ennen kun kaasu on pohjassa?
On jo ennen fl manuaalissakin. En muista mikä virka sillä oli.

15
Passat B7 (11-14) / Vs: TDI Huijaus Päivitys
« : 13.06.17 - klo:17:06 »
Pitää vielä kommentoida oman auton tilannetta ja vähän vetää aiempia kommentteja takaisin. Olen nyt ehtinyt ajaa autolla reilut 7000km ja kulutus tankkauksista laskettuna 7,13l/100km, joka on mielestäni aika paljon. Ajotietokone näyttää pitkänajan keskiarvoksi 6.2l/100km eli poiketen aiemmista kommenteista ei vastaan todellista kulutusta. Ajot ovat olleet hyvin sekalaisia. Lisäksi tuo dpf polttojen tiheä tahti pistää miettimään dpf:n kestoa.

Olen nyt oikeasti harkitsemassa auton optimointia. DPF:n en uskalla koskea jos ja kun noihin aletaan kiinnittämään enemmän huomiota katsastuksessa. Tuon EGR:n ohjelmallinne pois kytkeminen voisi tulla kysymykseen, kun autosta löytyy webasto.

Ymmärtääkseni EGR lisää noen ja hiukkasten määrää, mutta vähentää NOx päästöjä madaltamalla palolämpötilaa. Eli Kun sen poistaa toiminnasta saa moottori enemmän happea ja paloprosessi käy kuumempana (enemmän happea = puhtaampi palo tapahtuma = vähemmän nokea) jolloin nokea syntyy vähemmän joka pitäisi teoriassa auttaa dpf:n kanssa.
Kylmempi palotapahtuma -> enemmän nokea, vähemmän noxeja ja lämpöisempi kabiini. Kuumempi palotapahtuma -> enemmän noxeja, vähemmän nokea ja kylmempi kabiini. Ei tuosta yhtälöstä pääse paremmaksi kuin lisälaitteilla ja aineilla. Myrkyistä olisin ennemmin huolestunut, kuin noesta tai CO2 -päästöistä, jos siis muidenkin hyvinvointi kiinnostaa. Tuota yhtälöä pyörittämällä lastutuksessa saadaan kulutus alemmas ja päästöt ylemmäs. Näin siis karkeasti. Moottori on rakennettu EGR:n ja hiukkassuodattimen ympärille nykyisin, eli olennaisia osia moottorin suunnittelussa esim. lämpöjen suhteen.

16
Passat B8 (14-) / Vs: 1.4Tsi DSG pommi(ko)?
« : 13.06.17 - klo:00:00 »
Kumpikohan siitä siis meni? ::) DSG on vaihdelaatikko, kaksoismassa on vauhtipyörä - kaksi eri asiaa. Jälkimmäinen löytyy myös manuaalivaihteisista dieseleistä.
En tiedä kumpi meni. Jokatapauksessa dsg, tai sen pienillä kierroksilla ajattama kaksoismassa. Jälkimmäistä ei välttämättä löydy manuaali 1.6 dieseleistä.

17
Octavia III (13-) / Vs: Octavia III huolto
« : 11.06.17 - klo:00:49 »
Miksi maksat huoltosopparista, mutta kuitenkin vaihdat itse öljyt? Merkkaatteko näitä omia öljynvaihtoja jonnekin?
En "ostanut" huoltosopparia, vaan se tuli "kaupan päälle". En merkannut öljyn vaihtoa mihinkään ja laskennallinen öljyjen vaihto on pysynyt 30tkm:ssä. Vaihdoin öljyt ihan sillä ajatuksella, että auto olisi minulla pidempään. Voi olla turha vaihto tai sitten ei, mene ja tiedä.

18
Octavia III (13-) / Vs: Octavia III RS
« : 11.06.17 - klo:00:40 »
Jos ei suorasovitevanne, niin saa myös pienempiä keskittäviä, mutta 5mm keskittyy vielä normaaliin tapaan, koska navan huuli yleensä 8-14mm riippuen autosta. 10mm ylöspäin saa taas keskittäviä missä spacerin olake keskittää. Pultattavat yleensä 20mm ylöspäin. Itsellä edessä 10mm ja takana 12mm keskittävät. Edessä kiikunkaakun että toimii ilman navan hiomista.

Vakiovanteeseen ei toimi 5mm spaceri keskittävästi, on kokeiltu. Myöskin olakkeellinen 12mm keskittävä trumppaa navan. 14mm keskittävä vakiokeskirei'ällä voisi toimia, tai siitä suurempi. Puhun siis pulttaamattimista vakio keskiröörillä olevista spacereista vakiovanteisiin nähden. Vakiovanteissa on aika loiva keskirei'än navalle nousu, joka vie jonkun millin.

19
Octavia III (13-) / Vs: Octavia III RS
« : 05.06.17 - klo:07:20 »
Kuinka tuollaiset levikepalat keskittävät kun navan huuli ei ota vanteeseen ja noin ohutta pultattavaa ei löydy?

20
Octavia III (13-) / Vs: SmartGate
« : 05.06.17 - klo:06:53 »
Puhelimesta wifi direct käyttöön.

21
Ei siinä tarvi kuin tökätä datapiuha kiinni ja valita soittimesta android auto. Tottakai sovellus täytyy olla asennettuna luuriin. Itellä toiminu hyvin note 4:llä ja S8+:lla.

22
Octavia III (13-) / Vs: Skoda Octavia facelift 2017
« : 12.05.17 - klo:12:31 »
Ehkä moottori pyörii vastasuuntaan, kuten laivojen koneet muinoin..  ;D

23
Octavia III (13-) / Vs: Skoda Octavia facelift 2017
« : 12.05.17 - klo:12:11 »
Start and Stop toimii liian aktiivisesti. Toivottavasti saavat huollossa fiksattua. Auto sammuu jo n. 5kmh ryömintävauhdissa. Muutaman kerran tullut parkkiruutuun ajaessa "oho" tilanteita, kun ohjaustehostin lopettaa toimintansa. :D
Hankala miettiä tilannetta, jossa rullataan vapaalla ruutuun manuaalilla ajettaessa. Ehkä automaatilla onnistuu sammutus helpommin.

24
Moottori ja voimansiirto / Vs: Yleinen nelivetokeskustelu
« : 11.05.17 - klo:13:06 »
Vai niin. Sanoja koitetaan kovasti laittaa suuhin. Kannattaa lukea nimimerkkien kirjoituksista muitakin kuin yksittäinen kirjoitus. Aiemmista kommenteistani selvinnee että ihan samoilla linjoilla ollaan  ;)
Ihan totta. Syyllistyn pikaisesti lukemiseen monesti. Toinen juttu on se, että en katso kenelle kirjoitan. En siis halua muodostaa nimimerkeistä mielikuvaa yleisesti. Eli anonyymeinä tietyllä tapaa luen kirjoituksia foorumeilla ja vastaan niihin.  ;D

25
Moottori ja voimansiirto / Vs: Yleinen nelivetokeskustelu
« : 11.05.17 - klo:12:19 »
Minä en ole väittänyt että wanhat autot ilman avustimia olisivat turvallisempia, mutta niillä oli pakko oppia hallitsemaan auto itse. Kirjoitin vain siitä, että tienpinnan liukkaus ei jäänyt aiemmin koskaan epäselväksi.
Ei se nykyäänkään jää epäselväksi onko liukasta. Liukkauden tulkinta on kuskista enemmän kiinni, kuin autosta. Lisäksi vagit antaa hyvin tietoa tuntumallaan, jos sitä osaa tulkita. Monesti riittää myös kello ja ilmatila antamaan hyvin infoa mahdollisesta liukkaudesta. Ei tainnut tänäkään talvena yllätyksenä tulla liukkaus, josta syystä kitkoillakin pärjää hienosti.

Ajonvakautus on myös loistava keksintö ja tuo turvallisuutta moniin tilanteisiin. Normaaleissa ajotilanteissa voi ajaa turvallisesti kovempaa, kuin vakautuksettomilla autoilla, joka ei tarkoita sitä, että kovempaa täytyisi ajaa. On siis neliveto tai ei, on kuski keskeisin tekijä onnettomuustilanteissa. Turhaa on muun spekulointi.

Neliveto on turvallisempi minun mielestäni jokatapauksessa. Kuski joka käyttää nelivetoa "väärin" on surkea kuski. Nelivetoa tai vakautuksellista autoa täytyy ajaa eri tavalla, kuin vakautuksetonta tai vajaavetoista. Automaatti siihen päälle vielä, auton kunto ja rengastyyppi, niin monella menee pasmat täysin sekaisin. 😂

Siksi siis yleisesti suosittelen etuvetoista tuoretta autoa manuaalina, nastoja talvella ja ajonvakautusta.  ;D

26
Moottori ja voimansiirto / Vs: Yleinen nelivetokeskustelu
« : 10.05.17 - klo:09:20 »
Olen rehellinen.
Eihän perheen tarvitse ajaa vanhalla käytetyllä voihan se perhe ostaa myös uuden auton käteisellä.
Kannattaa raha-asiat hoitaa etukäteen (talous) eikä elää velkavankina syömällä tulot vuosiksi etukäteen.
Kuten tässäkin ketjussa tulee ilmi niin ei se mitään velkakaan haittaa kun saa vaan leikkiä nelivetoautolla. Tälläistä se monen ajattelumailma on.
Kaikilla vaan ei ole mahdollisuutta ostaa käteisellä uutta autoa tai taloa. Jos noista aikaisemmista vaihtoehdoista valitsisit ja leikkiminen jätetään pois, niin kumman valitset? Eli velka, vähäpäästöinen ja turvallinen, vai vanha, kuluttavampi ja turvattomampi?

27
Moottori ja voimansiirto / Vs: Yleinen nelivetokeskustelu
« : 10.05.17 - klo:05:54 »
Vakaus tuo turvallisuuden tunnetta joka ei kuitenkaan lisää turvallisuutta.

Linkitätkö tuollaisen testivideon, jossa nelivedon jarrutusta parantava vaikutus tulee ilmi? Itse en sellaista löytänyt, enkä sellaista usko löytyvänkään. Joskus kauan sitten neliveto paransi jarrujen toimintaa, koska jarrut olivat tehottomia ja epätasapainoisia. Nykyisin ei vetotavalla ole juuri mitään tekemistä jarrutuksen kautta, koska joka nurkassa on tehokkaat ja tarkat levyjarrut, joiden tasapainoa ja lukkiutumista ohjaa tietokone. Moottorijarrutukselle ei ole mitään tarvetta korkeistakaan nopeuksista jarrutettaessa, koska tehoa jarruissa on riittävästi ilmankin. Kai sinäkin poljet kytkimen pohjaan silloin, kun haetaan sitä tehokkainta pysähtymistä?
Itse seison aina sanojeni takana ja olen myös valmis panostamaan rahaa sanojeni taakse, toisin kuin eräät.
MBA on taikasana. Etuvetoisessa toimii, miksei nelivedossakin.

https://youtu.be/6U12CmJGffk

28
Moottori ja voimansiirto / Vs: Yleinen nelivetokeskustelu
« : 09.05.17 - klo:23:17 »
Suurin osa näistäkin jätkistä ajaa osamaksulla ostetulla velka-autolla.
Minua kaiketi hävettäisi mennä autoliikkeeseen ja pyytää sieltä velkarahoitusta.
Ei mikään ole niin tyhmää kuin ostaa velkakärry alleen. Ja.. Huh... Ja kallista lystiä.
Tottahan toki siellä aina kaupataan rahoitusta ja muita soppareita jotta myyjäkin saisi pienet bonarit.
No Sandander auttaa kun sapettaa. ;D Aikansa.
Ole rehellinen tässä asiassa. Onko parempi perheen ajella vanhalla maksetulla turvattomammalla ja huonommalla autolla, kuin osamaksulla olevalla päästöttömämmällä ja turvallisemmalla autolla? Tottakai rahoituksessa joku voittaa, selväähän se on. Toiset ostaa auton eri kriteereillä.

29
Moottori ja voimansiirto / Vs: Yleinen nelivetokeskustelu
« : 09.05.17 - klo:23:11 »
Ja mitä opimme tuosta mainosvideosta? Jos erittäin liukkailla keleillä tykkää kaasutella väistöissä tai ei osaa löysätä kaasua siinä vaiheessa, kun etuvedon kääntösäde kasvaa liian suureksi, niin neliveto on parempi. Se varmaan olikin jo selvää ilman tuon videon puujalkaista sudittelijaakin, että neliveto lahtee liukkailla paremmin liikkeelle.
Tuossa oli pointtina se, että neliveto on vakaampi ajettava. Itse ajan tarkoituksella talvisin välillä äärirajoilla pidon suhteen ja allekirjoitan tuon nelivedon pienemmän ohjaustarpeen. Eli ajettaessa liukkaalla samalla tilannenopeudella neliveto on monesti turvallisempi ja vakaampi. Myöskin jarrutus on tasapainoisempi sellaisissa nelivedoissa, joissa moottorijarrutuksessa molemmat akselit on vedolla. VAGeissa on tehokkaampi pysähtyminen moottorin ollessa jarrutuksessa mukana. Testivideoita löytyy youtubesta jos jaksaa kattella.

30
Moottori ja voimansiirto / Vs: Yleinen nelivetokeskustelu
« : 09.05.17 - klo:18:45 »
Jotta ei aivan typerästä väännetä, niin tässä hyvä esimerkki nelivedon merkityksestä normaaleissa ajotilanteissa samoilla nopeuksilla.
https://youtu.be/t94h8B9qRnA

Sivuja: [1] 2 3 ... 44








Autodoc.FI
www.Euvaraosat.fi