Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - b1mpo

Sivuja: [1] 2 3 ... 44
1
Ei siinä tarvi kuin tökätä datapiuha kiinni ja valita soittimesta android auto. Tottakai sovellus täytyy olla asennettuna luuriin. Itellä toiminu hyvin note 4:llä ja S8+:lla.

2
Octavia III (13-) / Vs: Skoda Octavia facelift 2017
« : 12.05.17 - klo:12:31 »
Ehkä moottori pyörii vastasuuntaan, kuten laivojen koneet muinoin..  ;D

3
Octavia III (13-) / Vs: Skoda Octavia facelift 2017
« : 12.05.17 - klo:12:11 »
Start and Stop toimii liian aktiivisesti. Toivottavasti saavat huollossa fiksattua. Auto sammuu jo n. 5kmh ryömintävauhdissa. Muutaman kerran tullut parkkiruutuun ajaessa "oho" tilanteita, kun ohjaustehostin lopettaa toimintansa. :D
Hankala miettiä tilannetta, jossa rullataan vapaalla ruutuun manuaalilla ajettaessa. Ehkä automaatilla onnistuu sammutus helpommin.

4
Moottori ja voimansiirto / Vs: Yleinen nelivetokeskustelu
« : 11.05.17 - klo:13:06 »
Vai niin. Sanoja koitetaan kovasti laittaa suuhin. Kannattaa lukea nimimerkkien kirjoituksista muitakin kuin yksittäinen kirjoitus. Aiemmista kommenteistani selvinnee että ihan samoilla linjoilla ollaan  ;)
Ihan totta. Syyllistyn pikaisesti lukemiseen monesti. Toinen juttu on se, että en katso kenelle kirjoitan. En siis halua muodostaa nimimerkeistä mielikuvaa yleisesti. Eli anonyymeinä tietyllä tapaa luen kirjoituksia foorumeilla ja vastaan niihin.  ;D

5
Moottori ja voimansiirto / Vs: Yleinen nelivetokeskustelu
« : 11.05.17 - klo:12:19 »
Minä en ole väittänyt että wanhat autot ilman avustimia olisivat turvallisempia, mutta niillä oli pakko oppia hallitsemaan auto itse. Kirjoitin vain siitä, että tienpinnan liukkaus ei jäänyt aiemmin koskaan epäselväksi.
Ei se nykyäänkään jää epäselväksi onko liukasta. Liukkauden tulkinta on kuskista enemmän kiinni, kuin autosta. Lisäksi vagit antaa hyvin tietoa tuntumallaan, jos sitä osaa tulkita. Monesti riittää myös kello ja ilmatila antamaan hyvin infoa mahdollisesta liukkaudesta. Ei tainnut tänäkään talvena yllätyksenä tulla liukkaus, josta syystä kitkoillakin pärjää hienosti.

Ajonvakautus on myös loistava keksintö ja tuo turvallisuutta moniin tilanteisiin. Normaaleissa ajotilanteissa voi ajaa turvallisesti kovempaa, kuin vakautuksettomilla autoilla, joka ei tarkoita sitä, että kovempaa täytyisi ajaa. On siis neliveto tai ei, on kuski keskeisin tekijä onnettomuustilanteissa. Turhaa on muun spekulointi.

Neliveto on turvallisempi minun mielestäni jokatapauksessa. Kuski joka käyttää nelivetoa "väärin" on surkea kuski. Nelivetoa tai vakautuksellista autoa täytyy ajaa eri tavalla, kuin vakautuksetonta tai vajaavetoista. Automaatti siihen päälle vielä, auton kunto ja rengastyyppi, niin monella menee pasmat täysin sekaisin. 😂

Siksi siis yleisesti suosittelen etuvetoista tuoretta autoa manuaalina, nastoja talvella ja ajonvakautusta.  ;D

6
Moottori ja voimansiirto / Vs: Yleinen nelivetokeskustelu
« : 10.05.17 - klo:09:20 »
Olen rehellinen.
Eihän perheen tarvitse ajaa vanhalla käytetyllä voihan se perhe ostaa myös uuden auton käteisellä.
Kannattaa raha-asiat hoitaa etukäteen (talous) eikä elää velkavankina syömällä tulot vuosiksi etukäteen.
Kuten tässäkin ketjussa tulee ilmi niin ei se mitään velkakaan haittaa kun saa vaan leikkiä nelivetoautolla. Tälläistä se monen ajattelumailma on.
Kaikilla vaan ei ole mahdollisuutta ostaa käteisellä uutta autoa tai taloa. Jos noista aikaisemmista vaihtoehdoista valitsisit ja leikkiminen jätetään pois, niin kumman valitset? Eli velka, vähäpäästöinen ja turvallinen, vai vanha, kuluttavampi ja turvattomampi?

7
Moottori ja voimansiirto / Vs: Yleinen nelivetokeskustelu
« : 10.05.17 - klo:05:54 »
Vakaus tuo turvallisuuden tunnetta joka ei kuitenkaan lisää turvallisuutta.

Linkitätkö tuollaisen testivideon, jossa nelivedon jarrutusta parantava vaikutus tulee ilmi? Itse en sellaista löytänyt, enkä sellaista usko löytyvänkään. Joskus kauan sitten neliveto paransi jarrujen toimintaa, koska jarrut olivat tehottomia ja epätasapainoisia. Nykyisin ei vetotavalla ole juuri mitään tekemistä jarrutuksen kautta, koska joka nurkassa on tehokkaat ja tarkat levyjarrut, joiden tasapainoa ja lukkiutumista ohjaa tietokone. Moottorijarrutukselle ei ole mitään tarvetta korkeistakaan nopeuksista jarrutettaessa, koska tehoa jarruissa on riittävästi ilmankin. Kai sinäkin poljet kytkimen pohjaan silloin, kun haetaan sitä tehokkainta pysähtymistä?
Itse seison aina sanojeni takana ja olen myös valmis panostamaan rahaa sanojeni taakse, toisin kuin eräät.
MBA on taikasana. Etuvetoisessa toimii, miksei nelivedossakin.

https://youtu.be/6U12CmJGffk

8
Moottori ja voimansiirto / Vs: Yleinen nelivetokeskustelu
« : 09.05.17 - klo:23:17 »
Suurin osa näistäkin jätkistä ajaa osamaksulla ostetulla velka-autolla.
Minua kaiketi hävettäisi mennä autoliikkeeseen ja pyytää sieltä velkarahoitusta.
Ei mikään ole niin tyhmää kuin ostaa velkakärry alleen. Ja.. Huh... Ja kallista lystiä.
Tottahan toki siellä aina kaupataan rahoitusta ja muita soppareita jotta myyjäkin saisi pienet bonarit.
No Sandander auttaa kun sapettaa. ;D Aikansa.
Ole rehellinen tässä asiassa. Onko parempi perheen ajella vanhalla maksetulla turvattomammalla ja huonommalla autolla, kuin osamaksulla olevalla päästöttömämmällä ja turvallisemmalla autolla? Tottakai rahoituksessa joku voittaa, selväähän se on. Toiset ostaa auton eri kriteereillä.

9
Moottori ja voimansiirto / Vs: Yleinen nelivetokeskustelu
« : 09.05.17 - klo:23:11 »
Ja mitä opimme tuosta mainosvideosta? Jos erittäin liukkailla keleillä tykkää kaasutella väistöissä tai ei osaa löysätä kaasua siinä vaiheessa, kun etuvedon kääntösäde kasvaa liian suureksi, niin neliveto on parempi. Se varmaan olikin jo selvää ilman tuon videon puujalkaista sudittelijaakin, että neliveto lahtee liukkailla paremmin liikkeelle.
Tuossa oli pointtina se, että neliveto on vakaampi ajettava. Itse ajan tarkoituksella talvisin välillä äärirajoilla pidon suhteen ja allekirjoitan tuon nelivedon pienemmän ohjaustarpeen. Eli ajettaessa liukkaalla samalla tilannenopeudella neliveto on monesti turvallisempi ja vakaampi. Myöskin jarrutus on tasapainoisempi sellaisissa nelivedoissa, joissa moottorijarrutuksessa molemmat akselit on vedolla. VAGeissa on tehokkaampi pysähtyminen moottorin ollessa jarrutuksessa mukana. Testivideoita löytyy youtubesta jos jaksaa kattella.

10
Moottori ja voimansiirto / Vs: Yleinen nelivetokeskustelu
« : 09.05.17 - klo:18:45 »
Jotta ei aivan typerästä väännetä, niin tässä hyvä esimerkki nelivedon merkityksestä normaaleissa ajotilanteissa samoilla nopeuksilla.
https://youtu.be/t94h8B9qRnA

11
A4 B9 (14-) / Vs: A4 B9
« : 09.05.17 - klo:14:54 »
En usko kyseiseen selitykseen. Eipä se uskostani kiinni olekaan.  ;D

12
Octavia III (13-) / Vs: Skoda Octavia facelift 2017
« : 06.05.17 - klo:20:25 »
Laskin TM:n ilmoittamasta 52,1 km/h @1000 rpm nopeudet noille kierroksille.
117 km/h @2250 rpm
124 km/h @2375 km/h
130 km/h @2500 rpm

Nuo ovat kierroslukumittarin lukematarkkuuden puitteissa ihan hyvin linjassa TM:n ja AM&S:n ilmoituksiin. Eiköhän viimeistään tämä vahvista  sen, että automaatissa on tässäkin tapauksessa manuaalia pidemmät välitykset, niin kuin olettaa sopiikin.
Tämä on 1.0tsi man.



Tämä on 1.0tsi dsg.


Ja tämä on 1.4tsi man.


Kantaa en ota mittarivirheisiin, ei tarkastettu VCDS:llä, gps:llä tai muulla. DSG:ssä on marginaalisesti pidemmät välitykset noilla tiedoilla. Autot ei fl. Ei ole myöskään tarkempaa tietoa perien ja vaihteistojen välityksistä.  ;D

13
Octavia III (13-) / Vs: Skoda Octavia facelift 2017
« : 04.05.17 - klo:09:25 »
Ruotsin AM&S:n uusimmassa numerossa on Golf 1.4 TSI mukana vertailussa. Golfille AM&S ilmoittaa 110 km/h nopeudessa 2550/2100 rpm man/aut. Uskon Ocussa olevan samat välitykset.
Nuo minun ilmoittamat on käytännössä testattuja ei fl octavioita. Manuaalissa tuskin on oikeasti noin lyhyet välitykset? Siis lyhemmät kuin omassani?  :D  Mittarinopeus 120 näyttää minulla manuaalissa ~2530rpm. Melko lähellä oli litraisen dsg:n ja manuaalin 1.4tsi:n kierrokset myös tuota 120 vauhdissa. Lähentelee siis manuaalissa 2800 kierrosta 120 vauhdissa tuo am&s ilmoittama. Epäilen kovasti, että olisivat lyhentäneet octaviassa fl:n yhteydessä välityksiä. Toki eihän tuo 1.4 moottori pahaa tykkää noistakaan kierroksista ja kulutus on varmasti maltillista.

14
Leon 5F (12–) / Vs: Seat Leon 5F Facelift
« : 03.05.17 - klo:09:24 »
Ei taida toimituksista olla paljoa uutta kerrottavaa? ;D Menee siis syksyyn jos on alkuvuodesta tilannut kuten tiesin, eli peruuttakaa nyt ja hankkikaa joku kunnon auto tilalle.
Antipatia kohdillaan!  ;D Miten tämä vaikuttaa omaan autoiluusi, jos saa kysyä?

15
Audi / Vs: Audin ohjausongelma
« : 02.05.17 - klo:09:44 »
Suosittelisin tarkkaa nelipyöräsuuntausta. Nykyautot tuntuvat olevan melko tarkkoja siitä hyvän ajettavuuden suhteen. Pienikin heitto akselilla eri puolilla aiheuttaa suuntavakauteen ongelmaa. Myös camberit minimiin. Itsellä ei audi, mutta ongelmat poistuivat kunnon kulmilla, vaikka ennestään toleranssissa olikin.

16
Octavia III (13-) / Vs: Octavia 1.0 TSI - kokemuksia?
« : 30.04.17 - klo:19:46 »
Tulipa tänään tehtyä ainakin osittainen väliöljynvaihto ja hiukan myöhässä 16tkm nurkilla. Öljyä meni reilu 2,7l ja ulos tuli vajaa 2,3 litraa ilman suodattimen vaihtoa. Puolisen litraa siis kuluttanut uudesta, ei paha. Suodatin oli poikittain, että ei sinne paljoa jäänyt suotimeenkaan. 4 litraa ilmoitettu tilavuus. Typerästi ja vanhanaikaisesti suodatin alakautta vaihdettava. Näyttäisi se tällä käytöllä virallisesti 30tkm olevan vaihtoväli ja vajaa sen kun alkaa vuoden välein huollot pyöriä. Dieselissä oli helppo yläkautta koko operaatio tehdä ja imemälläkin sai kaikki öljytikun reijästä, ei tarvinnu kömpiä alle.  8)

Prismassa oli yllättäen mobilin esp x2 vw 508 öljyä, ei mistään muualta löytyny tampereelta. Öljy oli vihertävää ja varsin litkua, kuten pitääkin näissä.  ;D

17
Energysavereilla ajaa maltillisella ajotyylillä ja kohtuukuntoisilla teillä jopa yli 100tkm. Itse ajoin 80-90tkm. Niissä on korkea TreadWear lukema, en muista paljonko. Varastossa on yksi 15" energysaver ilman plussaa, pitää tarkistaa. Se oli paras siitä sarjasta silloin kun vaihdoin uudet ja jätin vararenkaaksi. Voin katsoa millitkin. Jokatapauksessa en juuri alle 3mm aja renkaita.

Tuo 195/65/15 energysaver oli paistettu -09 ja yli 4mm pintaa. 400 on TW. Eli komeasti olisi yli 100tkm kestänyt. Pyörän kulmat täytyy olla kuitenkin kunnossa noille lukemille, myöskin paineet ja ajotyyli.

18
Superb III (15-) / Vs: Kulutuslukemia
« : 29.04.17 - klo:11:54 »
Niin se menee itelläkin tuossa bensassa, että huonosti saan pisteitä oikeasti taloudellisesti ajamalla. Eli vaikka saisin 100 pistettä, olisi kulutus ja auton kuormitus suurempi, kuin 70-80 pisteellä ajaessa. DSG:n sport on parempi kuormittavuus mielessä, mutta hitusen korkeita kierroksia ajattaa. Siksi tykkään manuaalista. Jos kaupunkia ajaisin paljon, olisi DSG ehdoton mukavuustekijä.

19
Superb II (08-15) / Vs: Pyöränlaakeri
« : 29.04.17 - klo:00:25 »
No ei ollut tiukassa tai työkalut oli valmiiksi oikeat.  ;D Ei siinä kauaa pitäisikään mennä.

20
Octavia III (13-) / Vs: Skoda Octavia facelift 2017
« : 28.04.17 - klo:13:11 »
Corsa opc.  8)

21
Alusta, vanteet ja renkaat / Vs: Kesärenkaat 2017
« : 28.04.17 - klo:11:04 »
Onko kellään vielä kokemuksia conti premium contact 6:sta. 225 45 17 saa v nopeudella ja 91 kantavuudella, kuulostaa hyvältä.

22
Passat 3C (05–10) / Vs: Vw passat 4 motion toiminta?
« : 27.04.17 - klo:17:28 »
Jospa kaasua täytyy vain antaa riittävästi, jottei auto sammu. Ei kai sillä kaasulla muuta virkaa ole. EDL toimii, vaikka luistonesto on pois, toimii jopa paremmin.

23
Octavia II (04-13) / Vs: 1.6Tdi viritys
« : 27.04.17 - klo:13:23 »
Aloittaja ilmeisesti tarkoittaa vaihdesuositusta, joka kuuden kympin paikkeilla käskee isompaa pykälää. Sitä ei kannata noudattaa. Itse olen ajanut varsin taloudellisesti tuijottamatta vaihdesuositusta ja säästin myös voimansiirtoa ja hermoja.  ;D

Ps. Tuo 5-vaihteinen laatikko on kyllä surkea välityksiltään noissa nopeuksissa, varsinkin jos ei halua "huudattaa" tai jyristää. Uudemman octavian moottori toimii paremmin tuon laatikon kanssa. Välitykset aika lailla samat. Kaipaisi kyllä kuudennen pykälän, jos haluaa sivistyneesti ajaa.

24
Octavia II (04-13) / Vs: 1.6Tdi viritys
« : 27.04.17 - klo:12:37 »
Älä väännätä vakionakaan alle 1500 kierroksen, silloin menee vedätyksen puolelle. 1500 on hyvä raja nelipyttyisille dieseleille muutenkin, joissa kaksoismassa varsinkin. Toki voi kevyellä kaasulla ajaa, mutta voimaa ei kannata ottaa.

25
Superb II (08-15) / Vs: Pyöränlaakeri
« : 27.04.17 - klo:09:59 »
Octavia kakkosessa tuo navan pultti oli niin tiukassa, että väänsin käsin pyssymallisen avaimen rikki. Hain takuuseen uuden. Lämmitin, rasvasin, löin ja kokeilin kaikki temput. Lopulta lähti irti raskaan kaluston pyssyllä ja paksulla ilmaletkulla. Kotona en olisi irti saanut, töissä tein. Eli haastavaa saattaa olla.

26
Ei TW lukema suoraan korreloi renkaan pehmeyttä. Ehkä suuntaa antavasti korkeintaan. Esim. kova rengas saattaa murentua herkemmin kuin pehmeämpi riippuen materiaaleista. Esim. uusi conti premium contact 6 oli kestävin ab:n testissä, mutta tuskin kovin materiaaliltaan, sillä pito on hyvä myös märällä kelillä. Rengashan syrjäytti cpc5:n ja csc5:n yhdistäen ne. Mikä lie tw lukema siinä verrattuna muihin.

27
Energysavereilla ajaa maltillisella ajotyylillä ja kohtuukuntoisilla teillä jopa yli 100tkm. Itse ajoin 80-90tkm. Niissä on korkea TreadWear lukema, en muista paljonko. Varastossa on yksi 15" energysaver ilman plussaa, pitää tarkistaa. Se oli paras siitä sarjasta silloin kun vaihdoin uudet ja jätin vararenkaaksi. Voin katsoa millitkin. Jokatapauksessa en juuri alle 3mm aja renkaita.

Ps. Nuo renkaat rullasi mallikkaasti. 1.6tdi vei alle 4 koko silloisen kesän, kun vaihdossa tuli auto nuo renkaat alla. Ei siis yhtään tankillista yli 4. Tankaten todettu. Energysaver plussalla ei päässyt kuin yhden tankillisen alle neljän kulutuksella sen jälkeen.

28
Octavia III (13-) / Vs: Uuden Octavian viat/murheet.
« : 26.04.17 - klo:16:29 »
Koita silikonilla se ovipahvin ja kojelaudan pääty tai laita väliin jotain ja ovi kiinni. Jos loppuu niin vika siinä. Itsellä siirrettiin ilmeisesti edellisestä kojelautaa ja ääni loppui.

29
Octavia III (13-) / Vs: Octavia III huolto
« : 26.04.17 - klo:10:06 »
Esim. tämä täyttää ACEA ja API luokitukset, mutta ei vw luokittelua.
http://m.motonet.fi/fi/tuote/590041/Mobil-1-FS-New-LifeY-0W-40-1l

30
Octavia III (13-) / Vs: Octavia III huolto
« : 26.04.17 - klo:08:35 »
Mitähän öljyä laittaisi 1.0tsi:hin? Ohjekirja ilmoittaa 508.00, mutta ei löydy castrolin ja mobilin valikoimista. API SN ja ACEA A3/ACEA B4 käy, mutta kirjo on "laaja". Jokatapauksessa 0W20 tai 0W30, mutta mikä? Mielellään mobil longlife. Voisi tehdä välivaihdon ensimmäiseen huoltoväliin. Huoltosoppari on, mutta siihen ei kannata tunkea.

Sivuja: [1] 2 3 ... 44








Autodoc.FI