Uuden päästömittaustavan vaikututus uusien autojen myyntiin?

Aloittaja joukose, 06.04.18 - klo:06:49

« edellinen - seuraava »

Tonttu66

Uudet verotaulukot pitää tulla käyttöön 1.1.2021 tai muuten autoverotus kiristyy automaattisesti keskimäärin 20 %.

Siihen asti lasketaan päästöt WLTP-arvoista NEDC-arvoiksi eli verotuksen perusteeksi takaisinlaskennalla, joka vähentää mitattuja päästöjä keskimäärin 20 %. Iltalehden jutun mukaan tuo on kuitenkin keskimääräinen vähennys, ja osalla autoista vähenee enemmän kuin 20 % ja osalla vähemmän.
Volvo V90 T8 AWD Inscription -20
ex VW Passat Variant Highline 2,0 TDI 140 kW 4MOTION DSG -15

skrikoo

uuden Ford Fiesta ST:n päästöt nousivat 114:sta 136:een ja sen seurauksena vero ja samalla auton nettohinta tulevat nousemaan lähes 2200,.
Kalliissa ja tehokkaassa automaattivaihteistolla varustetussa autossa hinnannousu tulee olemaan melkoinen.

iltanen

Onko siis automalleja, jotka hyötyvät wltp:stä? Veroja ilmeisesti ei olla kokonaismäärältään nostamassa? Jotenkin media ja maahantuojat ovat välittäneet viestiä, että päästöt nousevat eli verotkin nousisivat. Tietty jälkimmäinen hyötyy pelottelusta, sillä ihmiset ostavat auton "nyt vielä kun saa halvalla".
Skoda Kodiaq 1.5 TSI 6-v Ambition (2018)

joukose

1.9. rahapussit esiin. Uusi päästömittaustapa kiristää autoilijoiden verotusta eikä vielä edes tiedetä minkä verran.
https://www.is.fi/autot/art-2000005753181.html
S 350 4Matic saksankilvet



"Sitä saa mitä tilaa"

TDiih

ID.3 Pro Performance Life 150 kW 58 kWh
Audi A4 1.8T Avant B7 eFlexFuel
Octavia BKD DSG
VW Golf 1.9 TDI -98

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 12.04.18 - klo:21:05
Mites tämä? Auris hybridin vero nousi myös tonnin.
http://www.iltalehti.fi/autouutiset/201804112200867504_oa.shtml

Ei hyvältä näytä. Juuri hybridien piti hyötyä WLTP:stä. Näyttää siltä, että takaisinlaskukerroin antaa järestään suurempia lukemia.
Joko nyt alkaa näyttämään paremmalta?

https://tekniikanmaailma.fi/uusi-autoverolaki-astuu-voimaan-syyskuun-alussa-nain-wltp-paastomittaus-muuttaa-veroa-autoa-ostavan-on-oltava-tarkkana/

Pihistelijä

On käymässä juuri kuten pelkäsin. Valtiovarainministeriön mielestä WLTP nostaa normikulutusta 22% ja tekee sen mukaisen skaalauksen verotalukkoon. Jos noin todella olisi, olisi muutos neutraali. Joidenkin autojen hinnat nousisivat, joidenkin laskisivat. Keskimäärin verotus pysyisi samana.

Jutun lopussa autontuojat on omissa laskemisssaan (joka perustuu huomattavasti suurempaan WLTP-otantaan) päätynyt 29% nousuun normissa. Eli normikulutus nousee 29%, mutta verotus kevenee vain 22% nousun mukaan. Eli verotus tulisi kiristymään.

Mutta odotetaan nyt syyskuuta, jotta nähdään miten myytävien autojen normikulutukset nousevat ja mikä on verotuksen uusi taso.

Hyvää on ettei yli 137 g/km päästäviä kompensoida täysimääräisesti ja yli 250 g/km päästäviä ei ollenkaan.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Pihistelijä

WLTP:n vaikutuksesta hintoihin on jo tihkunut tietoja. Ensinnäkin se lopettaa vihdoin ja viimein automaattisen vapaamatkustamisen normitestissä. NEDC syklissä automaatithan saavat käyttää vaihteita täysin vapaasti. Joka tilanteeseen voidaan valita taloudellisin vaihde. Manuaalit oli pakotettu käyttämään ennalta määritettyjä vaihteita, jotka eivät ole aina taloudellisimpia. Täten NEDC sykli oli automaatille kevyempi kuin manuaalille.

WLTP myötä tilanne paranee. Manuaalille on yhä hieman rajoituksia, mutta selvästi vähemmän kuin NEDC:ssä. Täten normikulutuserot automaatin ja manuaalien välillä tulevat kasvamaan. Vastaavan manuaalin WLTP normikulutus on automaattia pienempi.

WLTP:n kärsijöinä ovat automaatit ja nelivedot. Alan pitämään WLTP:stä päivä päivältä enemmän!
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Sokota09

Ja autonvalmistajat eivät suosi manuaaleja, joten alkaa olla aika turha vertailukohta... vai muuttavatko linjaustaan täysin päinvastaiseen suuntaan, tuskinpa.

vwmies

Tämä on mielenkiintoinen  artikkeli:

Tuulilasi.  NEDC vs. WLTP: pikkuturbot suurimpia häviäjiä

https://www.apu.fi/artikkelit/nedc-vs-wltp-pikkuturbot-suurimpia-haviajia

Autoteollisuuden konsulttifirma PA:n raportin mukaan uusi WLTP-mittaussykli tulee suosimaan aivan erilaisia moottori- ja voimalinjatekniikoita, mihin on aiemmin totuttu.

TEKSTI Max Lange KUVAT DUH

Syyskuun alussa 2017 käyttöönotettu WLTP-mittaussykli korvasi aiemman NEDC-syklin, koska autojen kulutus- ja päästömittausten halutaan paremmin vastaavan todellisia kulutuslukemia. WLTP-testi kuormittaa autoja eri tavalla kuin vanha NEDC-testi.

WLTP:ssä testin aikana auto seisoo vähemmän paikallaan kuin NEDC:ssä. Lisäksi kiihdytyksiä ja jarrutuksia on uudessa testissä huomattavasti aiempaa enemmän. Vanhassa NEDC:ssä oli pitkä tasakaasulla ajettava osuus, joka suosi erityisesti pienellä iskutilavuudella varustettuja turbomoottoreita. Lisäksi pitkät seisonta-ajat tarkoittivat, että start-stop-järjestelmällä saavutettiin suuria hyötyjä.

Mielenkiintoista on, että pienellä iskutilavuudella varustetut turbomoottorit kärsivät eritoten uudesta syklistä. Kovalla kohinalla viimeisen kymmenen vuoden aikana markkinoille tuodut turbomoottorit ovat osoittautuneet Tuulilasinkin testeissä erittäin miellyttäviksi ajaa, mutta todelliset kulutuslukemat ovat olleet kaukana ilmoitetuista.

Mazda on tyypilliseen japanilaiseen tapaan ollut jäärä, eikä ole lähtenyt mukaan downsizing-villitykseen muiden autonvalmistajien tapaan. Mazda tarjoaa edelleen isolla iskutilavuudella varustettuja ahtamattomia bensiinikoneita, jotka sopivat vahvuuksiltaan uuteen WLTP-sykliin. Erityisesti kiihdytystilanteissa ahtamaton bensiinimoottori syö vähemmän polttoainetta kuin ahdettu turbomoottori.

WLTP-sykli näyttäisi myös PA:n raportin mukaan suosivan erilaisia hybridimalleja, oli se sitten perinteinen Priuksen kaltainen hybridi, lataushybridi tai 48-volttinen kevythybridi. Modernit kaksoiskytkin- ja automaattivaihteistot olivat suosiollisia aiemmassa testissä, mutta nyt jatkossa manuaalilla saattaa myös olla mahdollisuuksia.

WLTP:n mukana ajassa mennään eräällä lailla taaksepäin. Autonvalmistajat ovatkin jo hetken puhuneet ”downsizingin” sijaan ”rightsizingista”, eli moottorien iskutilavuuksien keinotekoisen pienentämisen sijaan auton keulalle laitetaan juuri optimaalisen kokoisen moottori, jonka kulutus on siinä autoluokassa mahdollisimman alhainen.

On mielenkiintoista nähdä, peilautuvatko WLTP-syklin aiheuttamat muutokset autoihin, joita Euroopassa tulevina vuosina myydään. VW on jo tehnyt muutoksia tuomalla vanhan 1,4-litraisen TSI-moottorin tilalle uuden 1,5-litraisen TSI-moottorin. Paperilla moottoreiden arvot ovat hyvin lähellä toisiaan, mutta käytännön ajossa uuden ja isomman koneen kulutus pitäisi olla huomattavasti vanhaa moottoria alhaisempi.

Lähde: PA Consulting

Yritetään pärjätä.

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 28.08.18 - klo:12:13
Manuaalit oli pakotettu käyttämään ennalta määritettyjä vaihteita, jotka eivät ole aina taloudellisimpia.

Tämähän ei pidä täysin paikkaansa. NEDC:ssä kyllä ajetaan tietyn vaihteiden vaihtamis kaavan mukaan, mutta jos autossa on vaihto-opastin, niinkuin 2010-luvulla käytännössä vakiona, niin ajetaan täysin sen vaihto-opastimen mukaan.

Eli autonvalmistaja on voinut itse päättää millä vaihteilla NEDC sykli ajetaan kunhan mittaristossa on merkkivalo tms. joka käskee vaihtamaan isommalle tai pienemmälle vaihteelle. Tämä vaihto-opastin vain optimoidaan halutuksi.

Tässä mielessä manuaalilla on ollut pieni etulyöntiasema koska vaihto-opastimen "kartta" on voitu optimoida täysin NEDC syklille välittämättä auton todellisesta käyttäjästä koska eihän kovin moni tosielämässä aja täysin sen vaihto-opastimen mukaan. Sen sijaan automaatin on toimittava testipenkissä ja tositilanteessa saman kartan mukaan eli vaihteiden pitää vaihtua edes jotenkin järkevästi todellisen käyttäjän käyttämänä. (ellei sitten autossa ole testitilannetta tunnistavaa koodia joka muuttaa vaihteiston kartan testisykliin sopivammaksi  ;))

Yleisesti ottaen olen kyllä samaa mieltä, että WLTP on hyväksi ja varsinkin kun uuden normin testisykli on pidempi. Pidempi sykli taas varmasti ohjaa ladattavien hybridien akustojen suurentamiseen joka sopisi omaan käyttöön huomattavasti paremmin kuin nykyiset 30-50km lataushybridit.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

vwmies

Lainaus käyttäjältä: joukose - 12.07.18 - klo:19:39
1.9. rahapussit esiin. Uusi päästömittaustapa kiristää autoilijoiden verotusta eikä vielä edes tiedetä minkä verran.
https://www.is.fi/autot/art-2000005753181.html

Seuraavakaan uutinen ei ehkä ilahduta kaikkia tulevia uuden auton ostajia:

https://www.mtv.fi/lifestyle/autot/artikkeli/wltp-tulee-oletko-valmis-tassa-faktat-jotka-jokaisen-autonostajan-tulee-tietaa-ensi-viikon-mullistuksesta/7039408

3. WLTP huomioi auton lisävarusteet  :o
Toisin kuin NEDC, WLTP:ssä otetaan huomioon myös auton lisävarusteet. Suuremmat vanteet, vetokoukku sekä muut auton massaan, aerodynamiikkaan ja renkaiden vierintävastukseen vaikuttavat lisävarusteet nostavat myös auton todellisia päästöjä ja kulutusta.

Jonkin näkemäni tekstin mukaan auton kulutukseen vaikuttava lisävarustelu satamassa, mm. webastot tulevat jäämään kokonaan pois.  :(
Yritetään pärjätä.

Daatta

Eipä harmitä pätkääkään että tuli ostettua esittelyauto hyvillä varusteilla. Painava nelivetoautomatti.  :o

VAG pistää sporttiautojen tuotantolinjoja kiinni, viimeksi meni telakalle RS3 tuotanto. Kattellaan ensi vuonna millä moottorilla ja tehoilla tuotanto käynnistyy uudestaan.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

hece

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 28.08.18 - klo:12:13WLTP:n kärsijöinä ovat automaatit ja nelivedot. Alan pitämään WLTP:stä päivä päivältä enemmän!
Suomalaisuutta parhaimmillaan. Kunhan naapuri ei vain hyötyisi.

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: hece - 28.08.18 - klo:15:49
Suomalaisuutta parhaimmillaan. Kunhan naapuri ei vain hyötyisi.
Eihän se nyt niin ole jos asiaa ajatteelee kauemmas kuin oma napa on.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: hece - 28.08.18 - klo:15:49
Suomalaisuutta parhaimmillaan. Kunhan naapuri ei vain hyötyisi.

Hyötyyhän siitä moni. Kolikon toinen puoli on, että edulliset vähän kuluttavat autot halpenevat.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

vwmies

https://www.is.fi/autot/art-2000005806336.html

Lisävarusteiden satama-asennukset muuttumassa kielletyksi " iskee muun muassa vetokoukkuihin ja alustasarjoihin  IS  29.8. -18

Autovero on vallan erikoinen valtion rahoitusinstrumentti. Ei riitä, että sitä peritään Suomeen rekisteröitävistä autoista, vaan samaa veroa peritään myös auton tehdasasenteisista lisävarusteista.
Siksi monet automaahantuojat asennuttavat asiakkaan toivomia varusteita vasta niin sanotusti ”satamassa”, eli tehtaan tuotantolinjan jälkeen suomalaisessa tuontisatamassa kuten esimerkiksi Hangossa.

Näin automaahantuoja ja uuden auton ostaja välttävät autoveron, joka muuten menisi itse auton ohella myös esimerkiksi autoon tehtaalla asennetusta tekstiilimattosarjasta tai vaikkapa lisävaloista asianmukaisine valorautoineen.

Uuden WLTP-normin myötä tuttu kuvio on kuitenkin muuttumassa. Tällä hetkellä näyttää nimittäin siltä, ettei Trafi aio vastaisuudessa enää sallia tällaista "satamassa tapahtuvaa" varustelua EU:n yleiseen linjaukseen perustuen.

Käytännössä Suomessa tapahtuva jälkivarustelu on siis siirtymässä maahantuojilta ja logistiikkayrityksiltä jälleenmyyjille.

" Tämä iskee erityisen kovaa sellaisiin automerkkeihin, joiden kohdalla tehdään runsaammin jälkivarustelua Suomessa. Esimerkkeinä voitaisiin mainita satamassa asennettavat polttoainetoimiset lämmittimet kuten Webastot ja vastaavat, vetokoukut tai erilaiset varustepaketit, ison automaahantuojan edustaja kertoo IS:lle.  :o :o

Yritetään pärjätä.

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 28.08.18 - klo:20:49
Hyötyyhän siitä moni. Kolikon toinen puoli on, että edulliset vähän kuluttavat autot halpenevat.

Miksi vain halvat autot? Ihan yhtälailla vähän kuluttavan kalliin auton hinta halpenee.. tai taitaa halventua pikkasen enemmän. Ja juurihan kauppalehdessä luki, että ison saksalaisen dieselin hinta tippuu pari tonnia koska WLTP  :D

Lainaus käyttäjältä: vwmies - 29.08.18 - klo:14:14
https://www.is.fi/autot/art-2000005806336.html

Lisävarusteiden satama-asennukset muuttumassa kielletyksi " iskee muun muassa vetokoukkuihin ja alustasarjoihin  IS  29.8. -18

Autovero on vallan erikoinen valtion rahoitusinstrumentti. Ei riitä, että sitä peritään Suomeen rekisteröitävistä autoista, vaan samaa veroa peritään myös auton tehdasasenteisista lisävarusteista.
Siksi monet automaahantuojat asennuttavat asiakkaan toivomia varusteita vasta niin sanotusti ”satamassa”, eli tehtaan tuotantolinjan jälkeen suomalaisessa tuontisatamassa kuten esimerkiksi Hangossa.

Näin automaahantuoja ja uuden auton ostaja välttävät autoveron, joka muuten menisi itse auton ohella myös esimerkiksi autoon tehtaalla asennetusta tekstiilimattosarjasta tai vaikkapa lisävaloista asianmukaisine valorautoineen.

Uuden WLTP-normin myötä tuttu kuvio on kuitenkin muuttumassa. Tällä hetkellä näyttää nimittäin siltä, ettei Trafi aio vastaisuudessa enää sallia tällaista "satamassa tapahtuvaa" varustelua EU:n yleiseen linjaukseen perustuen.

Käytännössä Suomessa tapahtuva jälkivarustelu on siis siirtymässä maahantuojilta ja logistiikkayrityksiltä jälleenmyyjille.

" Tämä iskee erityisen kovaa sellaisiin automerkkeihin, joiden kohdalla tehdään runsaammin jälkivarustelua Suomessa. Esimerkkeinä voitaisiin mainita satamassa asennettavat polttoainetoimiset lämmittimet kuten Webastot ja vastaavat, vetokoukut tai erilaiset varustepaketit, ison automaahantuojan edustaja kertoo IS:lle.  :o :o



Itselle tästä tulee mieleen pelkästään, että on taas lehtimiehet hakenut lukijoita raflaavalla uutisoinnilla. Ihan kuten jossain kohtaa uutisoitiin lähestulkoon, että katsastusmies vie kilvet jos tuulilasissa on pienikin särö. Duunikaveri kävi viimeviikolla Audin kanssa leimalla ja tuulilasissa keskellä kuskin näkökenttää melkein metrin mittainen halkeama niin korjauskehotus tuli pelkästään, ei edes jälkitarkastusta.

Jos tämä uutinen on 100% faktaa niin sillähän ei ole mitään muuta vaikutusta kuin, että noi varusteet asennetaan tästä lähtien rekisteröinnin jälkeen. Valtio ei tule hyötymään tästä mitenkään, varsinkaan verotuloina.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

Rauta7

Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 29.08.18 - klo:18:05
Miksi vain halvat autot? Ihan yhtälailla vähän kuluttavan kalliin auton hinta halpenee.. tai taitaa halventua pikkasen enemmän. Ja juurihan kauppalehdessä luki, että ison saksalaisen dieselin hinta tippuu pari tonnia koska WLTP  :D

Itselle tästä tulee mieleen pelkästään, että on taas lehtimiehet hakenut lukijoita raflaavalla uutisoinnilla. Ihan kuten jossain kohtaa uutisoitiin lähestulkoon, että katsastusmies vie kilvet jos tuulilasissa on pienikin särö. Duunikaveri kävi viimeviikolla Audin kanssa leimalla ja tuulilasissa keskellä kuskin näkökenttää melkein metrin mittainen halkeama niin korjauskehotus tuli pelkästään, ei edes jälkitarkastusta.

Jos tämä uutinen on 100% faktaa niin sillähän ei ole mitään muuta vaikutusta kuin, että noi varusteet asennetaan tästä lähtien rekisteröinnin jälkeen. Valtio ei tule hyötymään tästä mitenkään, varsinkaan verotuloina.
No kun ei nähdä metsää puilta … : Kaikista varusteista ja asennustöistä valtio nyhtää mm. alvinsa, mutta moninkertaisen verotuksen kiroista päästään (vähemmällä) rekisteröinnin jälkeisellä asennuksella.
Golfkärry Mk 7.5

tapanixxx

Veikkaan ettei vaikuta uusien autojen myyntiin millään tavoin 😀😀

janppa78

Ensiasennus renkaatkin vaikuttavat WTPL päästöihin. Konsernin autoja on tullut lähes millä renkailla tehtaalla. Loppuu nyt sekin koska asiakkaan tarvii tietää etukäteen tarkat päästöt tilausvaiheessa. Renkaissa on suuria vierintävastuseroja. Ainakin itselle tullut aina uuden auton mukana ei niin hyvät renkaat, jos testeihin on uskominen. Nyt ei ole sitten muuta mahdollisuutta kun tarjota parasta jos halutaan mahdollisimman pientä päästöä. Hienointa tässä on se, että kuka maksaa. Asiakkaat.

Hesse

Saksassa WLTP on hidastanut eniten Audin ja Volkkarin kauppaa, yli 60%:lla merkkien ostajista auton toimitus on viivästynyt tai haluttua autoa ei ole ollut tilattavissa.
https://www.springerprofessional.de/emissionen/kundenmanagement/wltp-bremst-autokaeufer-aus/16077878

Epes

Lainaus käyttäjältä: vwmies - 28.08.18 - klo:13:27

3. WLTP huomioi auton lisävarusteet  :o
Toisin kuin NEDC, WLTP:ssä otetaan huomioon myös auton lisävarusteet. Suuremmat vanteet, vetokoukku sekä muut auton massaan, aerodynamiikkaan ja renkaiden vierintävastukseen vaikuttavat lisävarusteet nostavat myös auton todellisia päästöjä ja kulutusta.


Puhumattakaan kuljettajan ja matkustajien massasta. Pitäisikö esimerkiksi 150+ kg kuljettajan ylipainosta maksaa auto- ja ajoneuvoveroa, koska se vaikuttaa myös ajoneuvon todellisia päästöjä ja kulutusta nostavasti ;D

vwmies

Lainaus käyttäjältä: Epes - 31.08.18 - klo:16:43
Puhumattakaan kuljettajan ja matkustajien massasta. Pitäisikö esimerkiksi 150+ kg kuljettajan ylipainosta maksaa auto- ja ajoneuvoveroa, koska se vaikuttaa myös ajoneuvon todellisia päästöjä ja kulutusta nostavasti ;D

Ei kannata maalata asiaa enempää, mm. lentoliikenteessä on joillakin firmoilla käytössä ylipainomaksu matkatavaroille.....  ::)
Yritetään pärjätä.

vwmies

Uusi suppea VW hinnasto on ilmestynyt, disukoita puuttuu tai on jäänyt pois.

Yksi esimerkki:  :o

GOLF  Variant Highline 1,5 TSI EVO 110 kW (150 hv) DSG-automaatti  (a7)112gr   33.643,16, vanha NEDC  3.7. 2018

                     Highline 1,5 TSI EVO 110 kW (150 hv) DSG-automaatti  (a7) 146gr   35.165,97,  uusi  WLTP   1.9. 2018



Yritetään pärjätä.

Vekkula

Aiheuttanee kuhinaa yrityksissä joissa on päästörajat työsuhdeautoille.... meillä esim. tällä hetkellä max135 päästöt ja jo 1.6tdi dsg Leon ST menee uusilla arvoilla yli  ::)
”Niin siis en ole mikään trollailija vaan yksi tämän palstan asiallisimmista ja arvostetuimmista kirjoittajista.”

Tonttu66

#56
Autoni ilmoitettu  päästö nousi 135 g/km (NEDC) "> 169 g/km (WLTP) ja taisi tulla 3 tonnia lisää hintaa ja päälle vielä lisävarusteiden hinnankorotus.
Volvo V90 T8 AWD Inscription -20
ex VW Passat Variant Highline 2,0 TDI 140 kW 4MOTION DSG -15

Herr K

Eipä käy kateeksi Volkkari-kauppiaita, sillä todella suppeat ovat nuo nyt julkaistut hinnastot. Vaikea on myydä mitään, jos ei pysty kertomaan asiakkaalle hintoja.
VW Passat Variant GTE

Tonttu66

Lainaus käyttäjältä: Herr K - 31.08.18 - klo:21:31
Eipä käy kateeksi Volkkari-kauppiaita, sillä todella suppeat ovat nuo nyt julkaistut hinnastot. Vaikea on myydä mitään, jos ei pysty kertomaan asiakkaalle hintoja.

Volkkarin sivuilla lukee: "Hinnastoista on kaksi versiota, WLTP- ja NEDC-hinnasto. WLTP-hinnasto on tehty uuden päästömittausnormin mukaisesti, NEDC-hinnasto perustuu vanhaan päästömittausnormiin. Osalle mallisarjan autoista ei ole vielä WLTP:n mukaisia päästöarvoja, jolloin kyseisen malliversion hinta löytyy NEDC-hinnastosta. Molempien hinnastojen autoverolliset asiakashinnat ovat voimassa."

https://www.volkswagen.fi/fi/auton-ostaminen/hinnastot-ja-esitteet.html

Ilmeisesti siis Volkkari myy omalla riskillä NEDC-hinnoilla niitä autoja, joista ei ole WLTP-hintaa.
Volvo V90 T8 AWD Inscription -20
ex VW Passat Variant Highline 2,0 TDI 140 kW 4MOTION DSG -15

mti

Opel Suomen tj kehuskelee ettei tuo vaikuta juurikaan nostavasti Opelien hintoihin. Insignia 2.0 diesel manuaalin hinta taasen laskee 2000 e....
Pari Saabia

Audi 60 1,7 -71
Kupla 1,3 -69

Ex-vagit:
Ocu Combi RS TDI -15
Ocu FL 2,0 TDI Eleg DSG -09
B8 3,0 TDI Q man Avant -08
Ocu RS TDI Combi -07
Ocu 2,0 TDI Eleg -05

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy