Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - lortti

#1
Moikka,

Oliko jollakulla faktaa hihnan vaihtovälistä? Marmoritiskin ja huolto-ohjelman näkemys eroaa toisistaan. Auto on menossa kohtapuoliin vaihtoon joten ei haluaisi maksaa turhasta.

Edit: Aikaisempien huollon töhöjen takia luotto marmoriin on mennyt.
#2
Kiitos, jääkö vioista vain viimeisin muistiin vai onko siellä pidempää historiaa aikaleimoittain?

Mylläsin viikonloppuna puolien järjestysta, toivoen että se auttaa.
#3
Moikka,

Auto nykii täyskaasukiihdytyksellä, tulpat vaihdettu ja auttoi vähän. Seuraavaksi kohteena puolat.

Jääkö cylinder misfire auton vikamuistiin vai täytyykö tämä todeta ajamalla VCDS kiinni autossa jossain vianetsintämoodissa?

Seuraavaksi tarkoitus tosiaan vaihtaa puola, mutta pitäisi tietää mikä niistä. Ovat sen verran hintavia että ei viitsisi varmuuden vuoksi kaikkia neljää vaihtaa.

Edit: Täällä oli näköjään VCDS aluekin, modet siirtänevät sinne.
#4
Onko kellään suosituksia PK-seudulta fiksarista joka tekee hyvää jälkeä?

Audin oveen talven tiimellyksessä ilmestynyt kunnon jurmu. Lakka on lähtenyt mutta pohjamaali ei paista.
#5
Audicenter Herttoniemen huollossa olen saanut aina asiallista, nopeaa ja hyvää palvelua. Tosin autossa nyt ei ole määräaikaishuoltojen ja renkaiden kausisäilytyksen lisäksi muuta tehty kuin takuuaikana korjattu kojelaudan hälyääniä ja vaihdettu etupyörän laakeri 60 tkm kohdalla, jonka sai Audin piikkiin kysymällä. Joten taistelemaan en ole onneksi joutunut. Mieleen muistuu myös kun huoltovälilaskuri oli unohtunut nollata niin siitä huomauttamalla seuraavan huollon ajaksi sain sijaisauton ilmaiseksi. Pieni asia mutta lämmittää asiakasta.
#6
Kyllä malli minulle kelpaisi jos:
1. Järjestelmää ei käytetä kyttäämiseen. Eli nopeuden, ajotavan, pysäköinnin jne valvontaan.
2. Auto- ja ajoneuvovero poistuvat. Tämän en usko menevän läpi kateellisten maassa koska Ollilan ÖKY bentley halpenisi 100k euroa ja perusjaskan anjovis vain muutaman tuhat euroa. Joku kateellisuuskerroin tulee varmasti jossain oleman.
3. Järjestelmän byrokratia ja kustannukset eivät ole niin isot että verorahat menevät accenturen, CGIn, tiedon jne taskuihin.

Kuten on todettu niin polttoaineveron tuotto tippuu niin pakkohan jotain on tilalle tuoda. Eihän autoilijan verotaakka nyt ainakaan keventyä voi. Uhoamiset GPS jammereista nyt voi unohtaa saman tien sillä eiköhän jammerin omistamisesta tehdä kansanmurhaa vastaava rikos jolloin auto lähtee valtiolle välittömästi ja sukulaiset vankileirille kolmanteen polveen asti.
#7
Juu. No jokatapauksessa listahintoja on turha verrata kun ei niillä oikeasti kauppaa kukaan käy. Jos jollain on tuttu Horsti joka on ostanut uuden A4:n tässä niin voisi kysyä paljonko tuli alennusta  ;)
#8
Lainaus käyttäjältä: miisalo - 20.11.13 - klo:12:11
Tässä muuten olisikin mielenkiintoisen pollin paikka, kuinka moni autoveron laskiessa vain ostaisi hinnanalennuksen verran hienomman auton? Siis ihan rehellisesti vastaten. Ja ostaisiko todellisuudessa nimenomaan uutta vai samaan hintaan käytetyn ison premiumin? Olisi mielenkiintoista nähdä rehelliset vastaukset tähän.

No jos tätä kysyy uusien autojen harrastajien foorumilla niin eiköhän vastaus ole aika selvä  :D
Itse rehellisesti sanottuna käyttäisin veroalen hienompaan autoon. Luultavasti malli ja tehot pysyisi samana mutta ottaisin enemmän lisävarusteita. Nahkapenkkejä, S-lineä jne.

Mutta uskoisin että enemmistö eli ei niin fanaattisesti autoiluun suhtautuva osa väestöä ei näin tekisi. Varmaan muutama lisävaruste tulisi enemmän mutta eiköhän se rekisteröintitilaston suosikki silti olisi edelleen Golf. Kuten Saksassa/Ruotsissa.
#9
Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 20.11.13 - klo:10:56
Tuo on varmaankin automerkki kohtaista.
Esim.
Audi A4 1.8 tfsi (8K201C) sedan alkaen malli..
Saksassa alveineen (19%): 28100â,¬
Suomessa alveineen (25%): 25620â,¬

Suomen hinta korkeammasta alvista riippumatta selvästi Saksaa halvempi.

Edelleen kaipaisin sitä faktaa asiasta. Autoahan nyt tuskin kukaan listahinnalla ostaa Suomessa taikka Saksassa.

Onko tuo vertailu tehty SUOMI Audin eli meidän oman keksinnän "Business" malliston ja vastaavan saksalaisen lisävarusteiden kesken? Muualla maailmassahan ei Businesta myydä vaan Ambition, Elegance jne varustetasoja.
#10

Lainaus käyttäjältä: ram1 - 19.11.13 - klo:23:42
Uusien autojen veron poistuessa laskevat KAIKKIEN autojen hinnat vastaavasti.

Eli sen tonnin matukan hinta putoo tonnista 900ekeen.Herätys.Kaikki landepaukut lähtee heti Saksaan hakee autoa 300 ekee taskussa hyvällä kielitaidolla yms. osaamisella.Ei se nyt ainakaan lyhyellä aikavälillä noin mene.....

Tonnin landepaukkujen sijaan voitaisiin ajatella työtätekevää verot maksavaa keskiluokkaa jotka tätä maata enemmistönä pyörittävät. Tämän enemmistön autoissa eli siinä octaviassa tai golffissa hinta tippuisi monta tonnia.
#11

Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 19.11.13 - klo:23:24
Ongelmaksi jäisi vain se, että nyt kun tehtaat myyvät autot kohtuullisen edullisesti Suomeen korkean verotuksen takia, vaikka vero poistuisikin, niin tehtaat varmasti korottaisivat vastaavasti hintojaan.


Olikos sulla tästä faktaa vai mutuiletko vain? Jos tehdashinta nousee niin auto on melkoisen helppo käydä nappaamassa Tallinnasta tai Tukholmasta. Tulli ei pääse lätkimään monopolihinnoista johdettuja veroja päälle.
#12
Niin minä tarkoitinkin moottorin ecun uudelleenohjelmointia enkä mitään lastujen kolvaamista ecun kylkeen. Aika monesti tietotekniikassa se mikä onnistuu uuteen rautaan ohjelmallisesti ei vanhaan toimikaan. Mutta tosiaan en tiedä.
#13
En nyt tiedä onko noin keski-ikäiseen autoon mahdollista tehdä softaviritys mutta minkä ihmeen takia pitää lähteä ecua ostamaan netin syövereistä kreikasta kun tämäkin forum on täynnä hyviä kokemuksia tunnettujen valmistajien virityksistä kuin myös kotimaisista custom softista.
#14
Sääli että auto on tohjona mutta pakko sanoa että sitä saa mitä tilaa.... Yleensä näissäkään ei halvalla saa hyvää. Vai mikä lie nyt syynä että piti kreikasta asti alkaa tilaamaan. Olisikohan kuitenkin trollia vähän nyt ilmassa...
#15
Kiitoksia tarkennuksista. Eli käytännössä homma on mahdotonta järkevillä kustannuksilla.

En malta olla ihmettelemättä noita jarruja. =) Jos auton tehoa kasvatetaan ohjelmallisesti niin miksi sillon jarrujen pitäisi olla paremmat? Eihän autolla saa ajaa muutenkaan kuin max 120 kmh.

Jos moottori vaihdetaan isommaksi ja painavammaksi niin sitten ymmärrän että jarrutkin pitäisi vaihtaa.
#16
Sitä kuinka softatun auton saa lailliseksi niin ei tiedä Suomessa viranomaiset itsekään. Selvittelin asiaa muutama vuosi sitten katsastusasemilta ja vastaukset olivat joka asemalla erilaiset.

Lähtokohtaisesti katsastusasemien vastauksista koottuna:
- Tarvitaan maahantuojan/valmistajan todistus että jarrut/voimansiirto jne. kestävät tehonlisäyksen. Näitä käsittääkseni on jopa mahdollista saada ainakin Audilta.
- Viranomaisille kelpaava todistus että päästöt eivät kasva softauksen seurauksena. Ehdotin että jos näytän esim ABT:n softien mukana tulevan TÜV hyväksynnän etukäteen jotta he voivat sanoa onko se riittävä niin eipäs enää sopinutkaan.

Joka tapauksessa kävi ilmi että tässäkään asiassa järjestelmää ei ole tehty asiakkaan eli autoilijan etuja palvelemaan vaan byrokratian tarpeet edellä hallintoalamaista kyykyttäen . Joten totesin että antaa olla ja ajelen nyt sitten tyytyväisenä laittomalla pelillä.

Anteeksi off-topic...
#17
A5 / A5 talvivalssit
31.10.13 - klo:17:51
Ei a5 coupeen 17 tuumaiset  hyvin istu vaikka olis millaiset. Siirry suosiolla 18 tuumaisiin.
#18
Jokaiseen moottorin softausketjuun ilmestyy kyllä aina yksi siveyden sipuli jeesustelemaan takuusta, vakuutuksista tai laittomuudesta.... Jestas.
#19
A3 8V (12–) / Uusi A3 2011/12
30.10.13 - klo:18:02
Eikös sedanistakin ole S3 tulossa. Siinähän olisi Markun speksien mukainen ja vähän päällekin peli. Oikeaa nelivetoa ei saa tosin siihenkään muuten kuin retrofittinä ;)
#20
BMW / BMW
26.10.13 - klo:12:05
En olekaan ennen juuri bemun lisävarusteisiin tutustunut mutta tuota selatessa ja 1 coupen suomen hinnastoon verrattuna näyttäisi siltä että Bemulla ei onneksi ole sikamaista maahantuojan Suomilisää varusteissa toisinkun Audilla. Ainakin msport paketti näyttää olevan melko saman hintainen.
#21
BMW / BMW
26.10.13 - klo:11:18
Tuossa euroopan hintoja. http://www.bimmertoday.de/wp-content/uploads/BMW-2er-Coupe-Preisliste-F22-2014.pdf

M235 on melko maltillisen hintainen kun ottaa huomioon että siinä tulee vakiona aika hyvä setti varusteita. Msportit, xenonit, parempi mankka jne. Kulimalliinhan noi kaikki pitää ruksia erikseen.

Lukkoperän saa kai jälkikäteen M performance varusteena.
#22
BMW / Vs: BMW
25.10.13 - klo:16:49
Edestäpäin tuo on mielestäni onnistuneempi kuin 4 coupe. Takaa tasoissa ja sivuprofiilissa tosiaan häviää.

Vaan ompa hintalappukin hiukan eri 4- coupessa. No ensi kierroksella sitten se ;)
#23
BMW / Vs: BMW
25.10.13 - klo:15:04
Siinä se nyt on! Hieno on erityisesti M-Sporttina niinkuin kuvissa. Kyllähän tässä autokuumetta alkaa puskea...





#24
Minun mielestäni kanssa CLA on annetuissa reunaehdoissa todella hienon näköinen auto.  Valitettavasti se kärsii aivan pirusti vakioalustasta ja kottikärrynpyörä renkaista. Muutama CLA on tullut vastaan jossa on jotkut hinnat alkaen 14" vanteet ja aivan kamalan näköinen.

Veholla koejamani Urban line sporttialustalla ja 18" vanteilla oli mielestäni varsin kaunis laite.

CLA kuumeesta pääsee tosin helposti eroon laittamalla A3 Sedan ja CLA hinnastot vierekkäin. Aivan törkeän ylihintainen laite! Jopa A4:n saa jo käytännössä samalla rahalla tai halvemmalla.

#25
Paljonko tollasessa noin uudessa oli raja jotta sitä ei veroteta uutena vaan käytettynä.

Edit: Jaa tuossa olikin jotain kolhuja... Ei Saksa taivu että mitä.
#26
BMW / Vs: BMW
24.10.13 - klo:11:59
Jep piti tarkistaa ja tilanne on melko veikeä. Autoverottomia hintoja kun katselee niin Saksassa 320i on 3 tonnia kalliimpi kuin Suomessa. Joten siellä hintaero ei sitten 328in ole kuin 4 tonnia.

Eri Alvit huomioiden 328 onkin melkein saman hintainen autoverottomana FI vs. DE.

Eli taitaa olla 320i olla hinnoiteltu täällä meillä melko agressiivisesti tavoitteena markkinaosuuden kasvattaminen ja siinä onkin varmaan automaatti ja xdrive kamppisten myötä onnistuttu.

#27
BMW / BMW
24.10.13 - klo:09:00
Olen ajanut 328i nyky kolmosista ja se on ihan toista maata kuin 320i. Sen jälkeen 320 tosiaan tuntuu aika hengettömältä. Sen hintaero on vain niin älytön että ei haluaisi maksaa 10te pelkästä softamuutoksesta. Kai siinä joku pikku muukin ero oli mutta silti.

Vaikka Audilla ajankin niin minulla on kyllä nämä molemmat merkit täysin samalla viivalla keskenään joten en katso mittareita audilasien läpi. Markun kanssa olen samaa mieltä että nyt se keskinäyttö sinne näkyviin niin mittaristo olisi aivan loistava. Viime autonvaihdossa vaaka kallistui Audiin koska silloisen kolmossarjan 4 sylinteriset vaparibensat ovat aivan tuhnuja laitteita, B8 oli sisältä modernimpi ja rivikutoseen ei ollut varaa. Molempien ulkonäkö miellyttää silmää. Tänä päivänä valinta olisi varmasti bemari koska nelivetoautomaatin saa kolmosissa melkein joka voimalinjaan.
#28
BMW / BMW
23.10.13 - klo:23:45

Lainaus käyttäjältä: Ton-1 - 23.10.13 - klo:23:04
Ja sitten spy-kuvia 200-srjasta.

http://www.topgearsuomi.fi/content/bmw-m235i-salakuvat

Kuvissa on toivottavasti seuraava tuleva autoni. Paitsi että M lienee liian tyyris. Toivottavasti 220i on tarpeeksi ripeä, sama kone tuntuu ainakin 320ssa hiukan hengettömältä. Tosin 2sarja on toivottavasti 100 - 200 kg kevyempi joten josko sillä pärjäisi... Quattrosta luopuminen toki mietityttää kans, tulee varmaan talvella melkoiset vieroitusoireet.
#29
BMW / BMW
23.10.13 - klo:23:34

Lainaus käyttäjältä: T5ID - 23.10.13 - klo:19:41
Tuossa on hyvä vastaus retoriseen kysymykseen, BMW pärjää hienosti tulevaisuudessakin. Ei nämä nykynuoret ymmärrä laatua samalla kaavalla kuin me vanhat jäärät. Meille laatu on materiaaleja ja äänettömyyttä, tämän päivän nuorille ipad- kytkettävyyttä ja makeita mittariston grafiikoita. BMW muuttuu asiakkaiden mukana.

Heh, tässä osuit asian ytimeen. Oikein hävettää tunnustaa mutta kaikissa koejamissani F mallisarjan bemuissa sieppaa ihan vietävästi mittariston ankeus omaan B8 Audiin verrattuna. Ei auta edes laajennetut ajotietokeet, selkeä digitaalinen nopeusmittari VAG tyyliin on oikeasti melkein välttämätömuus kun siihen tottuu. Neulamittaria en kaipaa lainkaan, se tosin bemussa on hyvä ja selkeä. Lisäksi odottelen vesi kielellä että iphone tai pädi integroituisi wifillä ja Airplaylla auton infosysteemiin.

Hud auttaa asiaan mutta tonni on aika paljon siitä mitä audilla saa ilmaiseksi. Toki arvostan materiaaleja ja äänettömyyttäkin mutta vain kokonaisuuden osana.

Lainaus käyttäjältä: T5ID - 23.10.13 - klo:19:41
Se kuitenkin BMW:ssä miellyttää molempia sukupolvia, on kuljettajan päätila. Se on mitoitettu tohtorinhatulle, joten mahtuu hyvin ajamaan dorkalippis päässäkin.

Tässäkin on nyt sukupolvi vaihtunut. Bemua kuuluu ajaa nykyään tiukka ns. kortsupipo päässä. Siinä ei tarvi tila ylöspäin. Vanhempiin toki kelpaa lippiskin. Tosin se pitää olla suoralippainen.
#30
BMW / BMW
23.10.13 - klo:18:43
Niin siis mulle ainakin paljon tärkeämpi fiilis on se kuinka auto liikkuu painaessa pedaali lattiaan kuin se millainen hurina sieltä kuuluu. Jos sama tulos saadaan vähemmällä määrällä pyttyjä niin sehän on huipputekniikaa. Tokihan se oli hienoa vuonna 2002 kun autoveromuurin murtuessa kaveri toi Saksasta E36 325 coupen ja sitten ihmeteltiin porukalla kun moottorin päällä pysyi kolikko pystyssä.

Joku E39 5 sarja nyt on sen verran vanha laite että en mitenkään ymmärrä miten se voisi olla sisätilojen "laadussa" parempi kuin nykyinen 5 sarja. Minulle laatua tarkoittaa myös uusi teknologia kuten kuljettajaa avustavat järjestelmät ja vaikkapa HUDiin heijastuva navigointi, liikennemerkit ja mankassa pyörivän biisin nimi.
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy