Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Aiheet - dwntime

#1
Myydään / Myyty, saa poistaa
20.02.22 - klo:11:47
Myyty
#2
Myynnissä 1K0 907 530 AD can ohjainlaite.

Alkuperäinen softaversio 1K0 907 530 L josta päivitetty AD versioon

Siemens VDO valmistama. (Laitan kuvan itse purnukasta vähän myöhemmin)

hp : 20 â,¬ sisältäen kirjepostituksen suomen sisällä
Sijainti : Oulu

yht.otot : yv tai primerafani(ät)hotmail.com


#3
Myydään / Myyty
22.01.22 - klo:21:01
Myyty
#4
Myydään / Myyty, saa poistaa
04.12.21 - klo:11:16
Myyty
#5
Myydään / Myyty saa poistaa
04.12.21 - klo:08:46
Saa poistaa
#6
----------
#7
Myydään / Myyty saa poistaa
19.09.21 - klo:18:53
Myyty
#8
Myydään oikeanpuolen DLA led umpio Tiguan AD1 (2016-2020) malliin.

Ilman ohjainlaitteita.

Umpion lasin ja takaosan saumoja tiivistetty kosteuden päästyä umpioon. Kuivatettu ja ei ole sen jälkeen käytetty.
Täysin toimiva yksikkö kun tähän laittaa ohjainlaitteet kiinni.

Pieni jälki kromatussa koristelistassa (kts.kuva). Tuon saa uuden varaosana ostettua erikseen jos häiritsee.

Hp: 50â,¬ + toimituskulut/nouto

Sijainti : Oulu

Yht.otot: privalla tai primerafani(etmerkki)hotmail.com









#9
Myynnissä kattovaloyksiköt. LED valot. Väri Titan black.

Etuvaloyksikössä myös hätäpuhelu ja VW online painikkeet. Nämä saa pois mutta silloin tilalle pitää hommata umpinainen suoja takaosaan. Näitä saa erikseen merkkariltakin ostettua. Ei ole kallis.

Kuva etummaisesta yksiköstä. Taaempi vielä autossa paikallaan mutta irtoaa siitä viikon päästä kun saan toisen valoyksikön vaihdettua tilalle.

Nämä siis pakettina myynnissä.

Käy ainakin Tiguan, Passat ja todennäköisesti myös Golf.

hp : 40 â,¬ + toimituskulut Suomeen (n. 5â,¬) tai nouto paikan päältä
Sijainti : Oulu

Yhteydenotot primerafani(et)hotmail(piste)com tai yksityisviestillä



#10
Myydään / Myyty
13.02.21 - klo:20:13
Myyty
#11
Myydään / Myyty
13.02.21 - klo:20:09
Myyty
#12
Myynnissä Seat Easyconnect 6.5" näyttö 5F0919604A.

Näyttö käy MIB2 tason multimediayksikköön.

Näytössä pienehkö naarmu, näkyy kuvassa.

hp : 30 â,¬
Postitus Suomeen onnistuu ostajan piikkiin. Tai jos onnistuu niin noutokin käy.
Sijainti : Oulu

yht.otot yksityisviestillä tai primerafani(ät)hotmail(piste)com







#13
Myydään / Myyty
06.02.21 - klo:15:40
Mittaristo myyty
#14
Myynnissä Seat Leon 5F nahkainen monitoimiratti. Ei airbagia.

Hp : 30 â,¬

Sijainti : Oulu

Nouto tai matkahuolto/postin toimitus

Yhteydenotot privalla tai primerafani(eet)hotmail.com


#15
Myynnissä Seat Easyconnect 5F0 035 846 naviyksikkö ja siihen sopiva näyttö.

Toimivat laitteet. Mukaan kartta SD kortilla, joka tosin taitaa olla vuodelta 2013 mistä yksikkökin on.

Vaatii merkkarilla komponenttisuojauksen poiston ja mikäli asennetaan autoon missä ei navia ole ollut, vaatii sitten yksikön lähettämisen esim. Puolaan hakkerointia varten.

hp : 150 â,¬ molemmat yhteensä ja järkeviä tarjouksia kuunnellaan.

Sijainti : Oulu

Nouto tai matkahuolto/posti Suomen sisällä kulkee myös.


Yhteydenotot privalla tai primerafani(äät)hotmail.com



#16
Myydään / Saa poistaa
21.04.20 - klo:11:58
------
#17
Myytävänä Schneider EVLink 3.7kW latauslaite kiinteällä 4m Type2 latausjohdolla.

Ollut käytössä vajaa pari vuotta. Toimii moitteetta. Mukaan myös tuo kuvassa näkyvä seinäkiinnike johdolle.








Hp: 500â,¬/ tarjous

Sijainti Oulu mutta Matkahuolto kuljettaa ostajan piikkiin myös muualle

Yht.otot privalla tai primerafani(ät)hotmail.com

Edit: Sähköpostiosoite korjattu.
#18
Autoilu, liikenne ja ajotavat / Uusi aihe
07.03.17 - klo:17:08
Sitten muuten en suosittele myöskään Euro-Vag:ien enkä BMW:en konepellin alle kattomaan. Yllättävän paljon sielläkin osia joissa lukee "Made in China".
#19
Olisiko kenelläkään Oulun alueella lukulaitteita/tietoa kellä olisi, jolla voi lukea vm07 ja eteenpäin mittariston eeprom ja immo datan ulos? Olen tekemässä mittariston vaihtoprojektia ja minun pitäisi saada jollain ilveellä nuo pihalle tuosta mittaristosta ettei tartte koko mittaristoa lähettää kaverille joka koodaa sitten uuden mittariston ja immo chipit.

Tai jos Oulun alueelta löytyy osaamista tuon tekemiseen niin sekin käy.

Korvausta vastaan tottakai.
#20
Tuli tällainen projekti tehtyä rouvan autoon. Harrastustoiminnassa ei välillä ole mitään järkeä :)

Reilu puoli vuotta tullut ajeltua noilla Morimoton xenon projektoreilla. Tuli vaan jostain syystä halu saada OEM xenonit keulalle ja sitäkautta auto myös katulailliseksi.

Alkoi armoton ebayn selailu osien haalimiseksi. Tiesin suurinpiirtein mitä tarvitaan. Osia alkoikin sitten sopivasti löytyä Saksan ebaysta. Sieltä tulikin suurin osa hankittua, osa osista tulikin melko huokeaan hintaan.

Eli retrofittaukseen tarvitaan nämä :

- OEM bixenon umpiot. 5M1941753A vasen, 5M1941754A oikea.
- 2 x ballastit 5M0907391 ja 2 x AFS ohjainlaitteet 4F0941329C (Tai ehkä 7L6941329B, mitkä minä hankin kun sain pakettina nuo)
- Korkeudensäätöanturit eteen ja taakse. 1K0941274B eteen, 1K0941273L taakse.
- Antureiden kiinnitykseen muttereita, niittimuttereita (5xN10597701) ja ruuveja (5xN10430104). Etuanturiin löysin varaosana vain yläpuolen kiinnityspultin (N01028712). Alaosan kiinnitysmutteria en löytänyt joten sen laitoin hilulaatikosta löytyvällä mutterilla kiinni. Pysyy kyllä tuollakin.
- 10->14 pin johtoadapterit bixenon ohjausjohdoilla.
- Johtosarja korkeudensäädön ja ohjainlaitteiden kytkemiseksi. Kufatec tai Kunset.de. Kunsetin johtosarja on pidempi jolloin ohjainlaitteen voi asentaa OEM paikkaan, eli hansikaslokeron taakse.
- 5M0907357C ohjainlaite

Jos koko projektin meinaa tehdä yhdellä istumalla, menee siihen varmaankin noin pari päivää. Itse olen tehnyt tätä useampana iltana.

OSA 1 :

Hommahan alkoi tietenkin korkeudensäätöantureiden kiinnityksellä. Etuanturin sain kiinnitettyä aika helposti nostamalla auton tunkilla ylös ja irrottamalla eturenkaan. Anturithan kiinnitetään kuskin puolelle etu- ja taka-akselille. Etuanturille on valmis paikka mihin se kiinnitetään. Todella helppo ja ei voi asentaa väärin. Ainoastaan senverran täytyy huolehtia asennuksessa että kulma osoittaa rengasta kohden, ei moottoria kohden.

Taka-anturin kanssa pitikin tehdä enemmän jumppaa. Taka-anturi kiinnitetään runkopalkin ja taka-akselin väliin. Molemmissa on valmiit reiät mihin nuo niittimutterit asennetaan ja niitataan kiinni. Sitä varten tarvitaan niittimutterityökalu. Esim. Biltemasta saa 25 â,¬ tuon työkalun ja sopivat niittimutterit mikäli ei halua maksaa 1â,¬/kpl noista OEM niittimuttereista.
Kun niittimutterit on niitattu kiinni, voidaan anturi ruuvata paikalleen. Tässä myös sama tarkkuus, eli kulman täytyy osoittaa rengasta kohden.

Koska minulla ei vielä ole tuota korkudensäädön johtosarjaa, teippasin molemmista antureista nuo liittimet jotta sinne ei pääse vettä ja moskaa sisälle.

Tässä vaiheessa olikin yksi ilta päätöksessään.

OSA 2 :

Seuraavaksi vuorossa umpioiden ja adapterijohtojen asennus.

Umpiot, mitkä hankin Saksalaiselta myyjältä, eivät olleet kokonaiset vaan niistä puuttuivat ballastit ja AFS ohjainlaitteet, toisesta puuttui molemmat takakannet, molemmista xenon-polttimot ja niiden kiinnikkeet sekä kiinnityskorvia oli sekalainen määrä rikki.
Osathan tietenkin sai hankittua noihin ebaysta ja kotimaiselta Slamitilta. Kiitos heille osien toimittamisesta.

Noh, umpiot kun oli saatu korjattua kokonaiseksi, oli niiden vuoro päästä paikalleen. Tässähän ei mitään suurempaa dramatiikkaa ole. Halogeeniumpiot pois. Xenon-umpiot ovat hiukan kookkammat johtuen noista ohjainlaitteista, joten puskurin yläkiinnikkeitä joutuu irrottamaan jotta puskuria saa raotettua senverran että umpio mahtuu paikalleen.
Umpio siis kiinni.
Sitten päästäänkin johtoadapterien asennukseen.

Koska bixenonit vaativat yhden ohjauksen myös CECM boksilta tulee näissä adaptereissa yksi piuha mikä pitää vetää valoilta tulipellin läpi sisätiloihin ja kytkeä CECM nastoihin. Vasen kytketään D liittimen 6 nastaan ja oikea A liittimen 5 nastaan.

Tässäkään ei oikeastaan ole mitään erikoista. Akun ja akkukotelon joutuu irroittamaan jotta pääsee käsiksi tuohon läpivientikumiin.

No, johdot sain paikalleen ja valot kiinni. Sitten olikin vuorossa valojen testailua.

Nyt on tilanne se että vasen valo näyttää suurinpiirtein oikein, ja oikea osoittaa noin 2 metrin päähän maahan :) Tätä tosin osasin jo odottaakin koska korkeudensäätöä ei vielä ole kytketty kiinni. Tämä on normaalitilanne että valot voivat osoittaa ihan mihin tahansa. Onneksi kuitenkin näin joten näillä pärjää tämän muutaman päivän kun odottelen tuota viimeistä johtosarjaa Kunsetilta saapuvaksi.

OSA 3 :

Projekti jatkuu.

Vuorossa on antureiden, korkeudensäädön ja valojen lopullinen johdotus.

En ostanutkaan johtosarjaa Kufatecilta vaan www.kunset.de. Siellä johtosarja oli jonkin verran halvempi, mutta mikä parasta, se on tarpeeksi pitkä jotta AFS/korkeudensäätö-ohjainlaitteen voi asentaa OEM paikkaan hanskalokeron taakse.
Tästä johtosarjasta tosin puuttuu AFS moduuleiden jännitesyöttö. Se pitää itse väkertää. Onneksi oli noita piuhoja niin liittimetkin oli omasta takaa. Eli toiseen päähän tulee ajovaloliittimeen sopiva pää ja toiseen sulaketauluun sopiva.

Asennushan alkoi tuon ohjainlaitteen sijoittamisella. Hanskalokero irti. Paikka ohjainlaitteelle on normaali-Golfista poiketen hanskalokeron vasemmalle puolen. Muovisessa rungossa on valmiit reiät mistä ruuvit läpi ja ohjainlaite kiinni.
Johtohan luonnollisesti kannattaa pujottaa ennen tätä jo keskikonsolin takaa. Itse asiassa vähän makuasia mitä kautta sen pujottelee. Itse vedin ilmastoinnin säätöpaneelin takaa. Siellä oli luonteva paikka johdolle kulkea. Kun johto on toisella puolen kytketään se ohjainlaitteeseen. Hanskalokero takaisin paikoilleen ja seuraavaan asiaan.

Seuraavana vuorossa johtojen läpivienti konetilaan. Sinne pitää puskea läpi etuanturin johto sekä johdot molemmille ajovaloille. Tämäkin oli helppo juttu kun läpiviennistä meni jo bixenoneiden ohjausjohto joten tiesin mistä mennä.
Piuhat läpi ja johtojen pujottelua konetilassa. Tässä vaiheessa kannattaa irrottaa kojetaulun vasemman puolen paneeli. Helpottaa johtojen läpivientiä.
Tässä vaiheessa myös akun alusta kannattaa ottaa irti mikäli sitä ei jo tehnyt.
14-pin valoliittimeen kytketään näillä johdoilla pinnit 1,2 ja 4. 1 ja 2 ovat CAN H&L ja 4 on AFS moduulin +. Lisäksi mikäli adapterissa ei ole kytketty pinniä 14 maihin, myös se pitää tehdä. Se on AFS moduulin maa. Liittimet paikoilleen ja etuanturin kytkentään.
(HUOM! Tämä pinni 14 on TÃ,,RKEÃ,,. Kufatecin liitinadapterissa se on haaroitettu toisesta maasta, mutta se ei ole riittävä vaan maayhteyden pitää olla todella selvä, muuten tulee helposti power module erroria ja koodaus ei onnistu.)

Akku ja alusta irti. Läpivienti näkyy oikealla ylhäällä


Tarkempi kuva läpiviennistä :


Johtoreitti vasemmalle valolle :


Vasemman ajovalon adapterijohto valmiina :


Vasemmalla näkyy maadoitusruuvi minkä alle vasemman ajovalon AFS moduulin maadoitus tehdään.


Auto tunkilla ylös ja eturengas pois. Etuanturi on helppo kytkeä. Iskarin oikealla puolen näkyy läpivienti josta tulee jarruputki läpi. Siitä on helppo työntää konetilan puolelta myös anturijohto koska läpivientiä ei tarvitse puhkoa, siinä on valmiiksi joustoa että johto tulee läpi. Johto kiinni anturiin ja nippusiteillä kiinni sopiviin paikkoihin jotta ei pääse johto heilumaan.

Läpivienti :


Johto ja anturi :


Rengas paikoilleen ja auto alas.

Seuraavaksi taka-anturin johdotus.
Tätä varten autosta pitää purkaa kynnysmuovi kuljettajan puolelta, takapenkin sivumuovi jossa on tuollainen pienehkö säilytyslokero.

Kynnysmuovit irti :


Johtonippu kynnysmuovin alla, johto paikoillaan jo :


Takapenkin sivumuovi irti ja johto paikallaan :


Samasta paikasta, toisesta kulmasta :


Muuta ei tarvitsekaan irrottaa sillä nyt C-pilarin alamuovia raottamalla pääsee käsiksi ABS anturin läpivientiin josta viedään myös taka-anturin johdotus läpi.
Sitten vain pujottelemaan johtoa äänieristematon alta. Siellä menee jo paksu johtonippu taakse joten luontevaa niputtaa nippusiteillä tuohon myös tämä uusi johto.
Takapää autosta tunkilla ylös ja kuskin puolen takarengas pois. Kun rengas on pois täytyy myös tuota lokasuojan huopaa raottaa. Alareunasta kaksi torx-ruuvia irti ja huopaa saa raotettua tarpeeksi jotta ABS-anturin läpivienti näkyy. Siihen puukolla pieni viilto, ja varovasti jottei leikkaa tuota ABS-anturin johtoa. Uusi johto läpi ja silikonilla läpiviennin tiivistys.

Huopa ja torx-ruuvit irti :


ABS-Anturin läpivienti josta myös taka-akselin asentoanturin johto tuodaan läpi :


Ja sama läpivienti sisäpuolelta :


Sitten johdon pujottelu taka-akselin päälle ja nippusiteillä kiinni  taas sopiviin paikkoihin jotta ei pääse johto heilumaan.

Johto kiinni :


Asentoanturi takana :


Lähikuva :


Kuva anturista, pahoittelut huonosta laadusta, piti räppästä lähes sokkona :


Huopa takaisin paikoilleen ja ruuvit kiinni.

Rengas kiinni ja auto alas.

Tässä vaiheessa voi myös irrotetut kynnys- ja sivumuovit kiinnittää takaisin.

Sitten johtojen kytkennän kimppuun.

Ensimmäiseksi sulaketaulu. Sulaketaulu täytyy "avata", kuten kaikki muutkin liittimet, jotta sinne voidaan työntää uusi johto ja liitin. Myös kaikki sulakkeet pitää ottaa irti jotta "avaaminen" onnistuu. Kannattaa kuvata sulaketaulu ennenkuin nyppii sulakkeet pois.


Sulaketaulu tiputettu alas :


Suleketauluun tulee paikkaan 12 vasemman ajovalon AFS syöttö ja paikkaan 16 oikean ajovalon AFS syöttö. Paikka 15 on jo varattu mm. manuaaliselle korkeudensäädölle, mutta sitä käytetään myös muutaman muun paikan syöttöön, joten korkeudensäätömoduulin syöttö pitää juottaa tähän kaapeliin kiinni tai käyttää ryöstöliitintä. Suosittelen juottamista jota pysyy varmemmin.
Sulaketaulu "kiinni" asentoon ja sulakkeet paikalleen. Sulekataulun voi tässä vaiheessa myös asentaa takaisin paikalleen.

Johtosarjan maadoitus kytketään A-pilarin maadoitusruuvin alle.


Viimeisenä CAN ohjaimeen CAN H & L johdot.


Valot kytketään Powertain can-väylään jotka ovat can-gatewaylla pinnit 6 ja 16. Ainakin plussassa tuo oli äärimmäisen veemäisessä paikassa. Vähän voi helpottaa irottamalla kuskin jalkatilan ilmakanavan mutta ahdasta on silti.
Eli liitin irti ja liittimen punainen suoja irti. Sitten irrotetaan pinnit 6 ja 16 yksitellen jotta noiden can-johtojen juottaminen näihin on helpompaa. Eli ohjainlaitteen can piuhat juottamalla kiinni ja pinnit takaisin gateway liittimeen. Punainen suoja takaisin ja vedonpoisto nippuside lopuksi. Sitten liitin kiinni gatewayhin.

Tässä vaiheessa voi alkaa kasailemaan osia takaisin.

Kun irrotetut muovit, akut yms. on paikoillaan, virrat päälle. Todennäköisesti syttyy valojen vikavalo palamaan.
Tässä vaiheessa tarvitaan vag-comia jotta can gatewaylle voidaan kertoa että xenon-range on saatavilla.
Sitten vikakoodien tyhjennys ja säätämään valot kohdalleen.

Jos kaikki menee hyvin niin ainoa vikakoodi mikä valoille tulee on incorrect or no basic setting. Tarkoittaa että valoille pitää ajaa perussäätö. Siinäpä se.

Omalla kohdalla ei mennyt näin helposti. Tuossa eka postauksessa mainitsin noista AFS ohjainlaitteista. No ei ole sopivat 7L6 ohjainlaitteet.
Golfin koodauksella menee, mutta alkaa herjaamaan sivuttaiskäännön moottoreista. Tulee vissiin rajat vastaan.

Tilanne on siis se että valoja ei säädellä ennenkuin saan oikeat 4F0 alkuiset ohjainlaitteet. Pitää siis laittaa nuo myyntiin.

OSA 4 :

No niin. Tämä projekti saatu 99% päätökseen.

Löysin Ruotsista Bildelsbasen.se kautta 4F0 ohjainlaitteet jotka olivat vieläpä peräisin samasta autosta.

Nämä tulivat toissapäivänä ja pitihän ne saada asennettua samantien. Samalla vaihdoin oikeanpuoleisen ajovaloumpion kun siihenkin löysin ebaysta uuden ja mikä parasta, ehjän.

Koodauksen kanssa oli tekemistä, mutta itänaapurissa löytyy todella reverse engineer -henkistä toimintaa ja sieltäpä eräältä nettisaitilta löytyi sitten sopivat koodit.

Tällä hetkellä tilanne on se että valot toimivat kuten pitääkin. Staattiset kulmavalot toimivat, dynaamiset ohjauksen mukaan kääntyvät ajovalot toimivat sekä korkeudensäätö toimii. Valot tekevät käynnistyksessä sen kalibrointijumpan.

Mutta, niin se mutta, etuakselin asentoanturi vissiin ottanut joko siipeensä jossain vaiheessa tai sitten ollut hajalla alunperinkin. Jos koodaan molemmat anturit käyttöön, ilmestyy ohjainlaitteelle vikakoodi "Leveling sensor front (G78) - Open or short to plus".
Googlailun perusteella tämä viittaisi hyvin vahvasti rikkinäiseen anturiin. Jos johto olisi oikosulussa, nousisi ohjainlaitteelta savut. Täytyy huomenna vielä tarkistaa kuitenkin tuo liitin ja johto sekä kokeilla pyöritellä tuota anturia josko se tokenisi.
Onneksi tuo samainen itänaapurin saitti tuotti kuitenkin koodauksen jossa pelkkä taka-anturi on käytössä. Tämä riittää korkeudensäätöön ja kaikki näyttävät toimivan silläkin. Eli sinällään ei ole etuanturin korjauksella/vaihdolla kiire.

Olisikohan kellään Oulussa tarjota tilaa tai laitteistoa jolla voisi ajovalojen korkeudensäädön tehdä kunnolla? Kyllä nuo nyt on melko hyvin säädöissään mutta kun on pedantti luonne niin ei voi mitään.

Haluaisin kiittää ConD:tä avun tarjoamisesta koodauksen selvittelyyn tarvittaessa, ja erityisesti tarjoamastasi "henkisestä" tuesta :)

Alkuperäinen juttu kommentteineen luettavissa :

http://www.autostadium.fi/index.php?topic=2423.msg130445;topicseen#new
#21
Muut merkit / Peugeot 508 RXH Hybrid4
21.02.14 - klo:10:21
Peugeot 508 RXH Hybrid4


  • Automaatti BMP6
  • 4WD
  • Diesel 163hp/300Nm + sähkö 37hp/200Nm = Ilmoitettu yhteisteho 200hp/450Nm
  • co2 = 104g/km


  • Ulkoväri : Ahtojään valkoinen
  • Sisäväri : Nahka-Kangas Tramontane (musta)

Vakiovarusteet mm.

  • Panoraamakatto kaihdinverholla
  • Pysäköintitutka edessä & takana + pysäköintiavustin
  • WIP Nav+ -Navigointilaitteisto 7" värinäytöllä +värillinen heijastusnäyttö + bluetooth langaton matkapuhelinjärjestelmä
  • Etuistuinten 12-suuntaiset sähkösäädöt (sisältää nahka/kangas -verhoilun) + manuaalisesti säädettävä reisituki
  • 18" Attila kevytmetallivanteet + 245/45/18 Michelin Pilot Sport 3

Lisävarusteet :

  • Bi-Xenon-ajovalot + kääntyvät ajovalot + (mukautuvat/smartbeam)
  • Talvirenkaat ja vanteet : 18" Attila kevytmetallivanteet + 245/45/18 HKPL7 kumit rengaspainetunnistimilla

Oishan noita lisävarusteita vielä ollut ruksittavaksi mutta johonkin oli pakko raja vetää. Auton hinta jo näineen kohoaa ihan tarpeeksi korkealle.

Lisäksi hankittu ja asennettu :


  • Led rekisterikilven valot (OEM)
  • Metalliset polkimet
  • Metalliset kynnyslistat eteen ja taakse Peugeot logolla
  • OEM Tavaratilan kuminen suojamatto
  • Takapuskurin suojalista
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy