Uuden Octavia III viat/murheet.

Aloittaja Ocufemma, 13.06.13 - klo:19:07

« edellinen - seuraava »

Marko

Niin siis miten ne teidän käynnistysongelmat ilmenee?,siis eikö teillä kone edes pyörähdä?
Mulla kone käy sekunnin ja sammuu.Saattaa joutua yli 10 kertaa painamaan starttinappulaa,ennenkuin jää käyntiin.
Tosin yhden kerran vasta tehnyt tuon,silloin reilu 15 pakkasta ja auto seissyt varmaan pari viikkoa.
Ajettu vasta 1300 km.vaikka auto ollut kohta 2,5 kuukautta.
Skoda octavia scout Tdi 184 horsepower -17
+ muuta kalustoa,niin että hirvittää.

esako62

Lainaus käyttäjältä: Marko - 07.03.17 - klo:18:14
Niin siis miten ne teidän käynnistysongelmat ilmenee?,siis eikö teillä kone edes pyörähdä?
Mulla kone käy sekunnin ja sammuu.Saattaa joutua yli 10 kertaa painamaan starttinappulaa,ennenkuin jää käyntiin.
Tosin yhden kerran vasta tehnyt tuon,silloin reilu 15 pakkasta ja auto seissyt varmaan pari viikkoa.
Ajettu vasta 1300 km.vaikka auto ollut kohta 2,5 kuukautta.

Tässä ketjussa on aikaisemmin tallennettu yksi aamukäynnistys omasta Scoutistani

Marko

Lainaus käyttäjältä: esako62 - 07.03.17 - klo:19:25
Tässä ketjussa on aikaisemmin tallennettu yksi aamukäynnistys omasta Scoutistani
Tuo ei ainakaan pyöri.
Skoda octavia scout Tdi 184 horsepower -17
+ muuta kalustoa,niin että hirvittää.

KooPee

Yrittää lähteä käyntiin ehkä juurikin tuon sekunnin verran.  En ole raaskinut montaa kertaa yrittää käynnistystä. Kuulostaa sen verran pahalta. Käytän webastoa vielä 15-30 min (riippuen pakkasista) jolloin lähtee hyvin käyntiin.

Marko

Ei kuulosta ollenkaan uskottavalta tuo vesihomma männän päällä.
Skoda octavia scout Tdi 184 horsepower -17
+ muuta kalustoa,niin että hirvittää.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Marko - 07.03.17 - klo:22:03
Ei kuulosta ollenkaan uskottavalta tuo vesihomma männän päällä.

Tuolla pelataan aikaa siihen saakka, että takuu on ummessa tai tympiintynyt asiakas on vaihtanut autoa/nerkkiä. Uskomatonta tunarointi vw:ltä!
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

enkero

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 07.03.17 - klo:22:55
Tuolla pelataan aikaa siihen saakka, että takuu on ummessa tai tympiintynyt asiakas on vaihtanut autoa/nerkkiä. Uskomatonta tunarointi vw:ltä!

Eiköhän niiden ole aiemmin reklamoitu vika aikanaan korjattava, vaikka takuu umpeutuisikin? Yhtä kaikki, itselle riitti vuoden odottelu ilman Skodan ratkaisua - tein itse ratkaisun ja vaihdoin webastolliseen autoon joka lähtee käyntiin myös lämmitettynä.
C250CDI t 4matic -12 - Clio ST 2017
ex: Fabia III Combi 1.2 TSI DSG Style -16, Octavia Combi Style 4x4 TDI DSG -15, Fabia III 1,2 TSI DSG -15, Octavia III Combi 1,6 TDI DSG -13,Fabia II vRS -10, Octavia II FL Combi 1,4 TSI -09, Octavia I HB 1,9 TDI -98

Petunet

Lainaus käyttäjältä: Marko - 07.03.17 - klo:22:03
Ei kuulosta ollenkaan uskottavalta tuo vesihomma männän päällä.

Niinpä. Tuohan oli joissain olosuhteissa ongelma aiemman sukupolven Octaviassa koska tdi:ssä oli pitkät ahtoletkut ja ilma-ilma -välijäähdytin keulalla.
Ja juuri sen takia näihin on vaihdettu vesi-ilma -välijäähdytin kuten Volkkareihin ja Seatteihinkin.
Nyt kun jäähdytinnesteellä jäähdytetään ahtoilmaa niin se tuskin menee kovasti pakkaselle käyntilämpöisessä moottorissa ja siten tuskin kondensoi.

Koska tuota ongelmaa ei ole läheskään kaikissa tdi:ssä ja koska se liittynee Webaston käyttöön, epäilen vahvasti anturi/ohjelmavikaa.
Ehkä vanhaa tuttua ongelmaa on helppo syyttää?
Tesla Model 3 Performance
Volkswagen e-up!
Ford Fiesta 1.0

mti

Omakohtaisten kokemusten perusteella kyseessä on edelleen/jälleen tapaus vesi männän päällä.

RS otettu käyttöön 10/15, minulla ei ole Webastoa. Viime talven tammikuun kovilla pakkasilla alkoi temppuilu starteissa. Ensimmäiset tapaukset liittyivät letkulämppärin käyttöön, mutta minulla on ollut -12 asteen pakkasessa ongelmia myös ilman esilämmitystä! Olisko hehkutus voinut vettä sulattaa??

Ahtojäähdyttimen mallista riippumatta/huolimatta tuntuu vettä kerääntyvän silloin kun ajellaan 6. vaihteella 80 kmh alueella. Olen tämän ongelman sittemmin välttänyt sillä että ajan loppuun reippaammin, teen kovempia kiihdytyksiä ja annan käydä tyhjäkäyntiä reilusti, välillä polkaisten kaasua. Näin toimimalla ei ole ollut ongelmia.

Minulle vaihdettiin startti 1 / 16 juurikin sen vikakoodin takia tehtaan ohjeen mukaisesti, vaikka startissa ei ollut tietenkään mitää vikaa. Suosittelivat tiskiltä maskipeittoa mutta niitä ei silloin ollut hyllyssä ja tilauksen jälkeen se olisi pitänyt maksaa itse. En ole sitä vieläkään hommannut, olen ostanut auton Suomen oloihin ja jos se peiton tarvii niin sen joku muu kyllä maksaa.

Erikoista että yli vuoden jälkeen ei edelleenkään ratkaisua. En tiedä onko joku muuttunut esim my16 koska viime talvena ongelma vaikutti olevan uusi.
Pari Saabia

Audi 60 1,7 -71
Kupla 1,3 -69

Ex-vagit:
Ocu Combi RS TDI -15
Ocu FL 2,0 TDI Eleg DSG -09
B8 3,0 TDI Q man Avant -08
Ocu RS TDI Combi -07
Ocu 2,0 TDI Eleg -05

b1mpo

#4239
Miksei 1.6tdi kärsi samasta ongelmasta? Samaa moottoriperhettä kuitenkin ja samankaltaiset systeemit. Toki mulla sahautti muutaman kerran pitkään, kun moottori "välilämpöinen", eli webasto käynyt vain vähän aikaa, mutta ilmeisesti riittävästi sekoittamaan lämpöanturin tietoa, jolloin hehkutusta ei ollut ja moottori kuitenkin kylmä.

Ps. Vai onko välijäähyssä eroa, kun pikkudieselissä perinteinen ja rs184 neste? Ilmeisesti 150 kärsinyt samasta ongelmasta?
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

pekeke

Uusi auto antoi eilen ja tänään pyrykelissä ilmoituksen front assist näkymä estynyt, tai jotain sinnepäin, iso varaoituskuvio näytölle ja pieni varoituskolmio näytön alalaiteen. Häipyivät melko nopeasti, onko normaalia?

b1mpo

Ihan normaalia. Itselläni on kerran vissiin ollut toiminnasta, silloinkin kesällä kun iso perhonen jäi tutkaan. Loska- ja pyrykeli saattaa tukkia tutkan, varsinkin toisten perässä ajellessa.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

VAGNeverAgain

Lainaus käyttäjältä: ukormi - 24.02.17 - klo:22:46
Varmaan estää lumisade pitkien automaattitoiminnon.
Eikä sitä jäätä tai lunta tartte paljoa tutkan edessä olla, että pudottaa toiminnot pois:


Tuon mahtavan jääkimpaleen pois nipsaisemalla acc toimi taas normaalisti.

Lainaus käyttäjältä: pekeke - 08.03.17 - klo:08:39
Uusi auto antoi eilen ja tänään pyrykelissä ilmoituksen front assist näkymä estynyt, tai jotain sinnepäin, iso varaoituskuvio näytölle ja pieni varoituskolmio näytön alalaiteen. Häipyivät melko nopeasti, onko normaalia?

On normaalia, kun autonvalmistaja on keksinyt laittaa tutkan etumaskiin. Muissa merkeissä esim. Opel, Toyota tutka on sijoitettu tuulilasin taakse. Tuulilasi pysyy puhtaana kun pyyhkimet puhdistaa. Simply Clever.

TTO

Lainaus käyttäjältä: VAGNeverAgain - 08.03.17 - klo:09:13
On normaalia, kun autonvalmistaja on keksinyt laittaa tutkan etumaskiin. Muissa merkeissä esim. Opel, Toyota tutka on sijoitettu tuulilasin taakse. Tuulilasi pysyy puhtaana kun pyyhkimet puhdistaa. Simply Clever.

^Näppärää lisätä vielä mukaan lainaus, joka sisältää virheellistä tietoa, niin toki viesti siitä "tehostuu".
Toyotaankin alkaa nykyään saada tuon "törmäystutkan". Jokunen vuosi siinä menikin, että Ocusta tuo löytyi muttei Toyotasta.

b1mpo

#4244
Meidän ooppelissa(corsa) on kamera juu tuulilasissa ja varoittaa peräänajosta, mutta tutkaa ei ole, eikä automaattista jarrutusta. Ei tuo tutka itsellä ainakaan huonosti ole toiminu, ei voi valittaa. Ulkonäköseikka huomioon ottaen se voisi olla muualla. Onpa niitä logoissa olevissa ongelmia ollu. Tosin se puute tuossa on, että ei toimi enää normaalinakaan vakkarina, kun "epäkunnossa".

Ps. Tuossa kuvassa oleva jää on varmasti hankala käydä irroittamassa.  ;D Ja onhan se turvallisuutta kytkeä tutka heti pois ilmoituksella, ettei ainakaan virheellisesti toimisi.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Jutipati

Onko muilla ollut ongelmia manualilaatikon kanssa? Itsella -16 mallinen 1.4tsi ajettu vajaa 20tkm ja autosta tällähetkellä laatikko auki laakerivian vuoksi. Alkoi pitää ääntä 3 ja 4 vaihteella.

haanri

Minä olen huomannut, että vakionopeudensäätimen ollessa päällä ohjaus ikäänkuin liimautuu paikalleen. Rattia pitää kääntää melko voimakkaasti ennenkuin se kääntyy. Silloin kääntyminen on liiallista ja sitä pitää palauttaa takaisin. Mielestäni ilmiö on talvipakkasella selvempi kuin kesällä. Onko muilla vastaavia kokemuksia?

b1mpo

Olisikohan "mutteriohjauksesta" kyse? Mitkä renkaat alla?
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

haanri

Alla on Bridgestonen nastarenkaat 205/55R16. Mielestäni ilmiö ei johdu renkaista, koska ilman vakkaria ohjaus toimii normaalisti.

b1mpo

Onpas mystistä, jos vakkari vaikuttaa ohjaukseen.  :o Onko ajomoodeja käytössä?
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

haanri

Tässä ei ole eri ajomoodeja valittavissa. Vaikuttaisi olevan ns. dokumentoimaton ominaisuus.

-TS-

Lainaus käyttäjältä: haanri - 09.03.17 - klo:08:48
Minä olen huomannut, että vakionopeudensäätimen ollessa päällä ohjaus ikäänkuin liimautuu paikalleen. Rattia pitää kääntää melko voimakkaasti ennenkuin se kääntyy. Silloin kääntyminen on liiallista ja sitä pitää palauttaa takaisin. Mielestäni ilmiö on talvipakkasella selvempi kuin kesällä. Onko muilla vastaavia kokemuksia?

Tämä ominaisuus löytyi minunkin autostani, ohjaustehostimeen ajettiin softapäivitys ja sen jälkeen en ole enää jumitusta huomannut. En ole toki nyt pidempää matkaa ajanutkaan, mutta ei ainakaan lyhyemmillä pätkillä.
VW ID.3 Max '20
Ex; Volvo S90 T8 Twin Engine '18
ex; VW Golf GTE '18
ex; Skoda Octavia Combi 1.4 TSI DSG '15

haanri

Ok. Hyvä tietää, että ongelma on ehkä korjattavissa softapäivityksellä. Kiitos vinkistä!

mikkova

Minulla tahmaa häiritsevästi ohjaus jos vain ohjauksen liike pysähtyy hetkeksi paikalleen. Oliko huollossa jokin tiedossa oleva korjauspäivitys ohjaustehostimeen joka vian korjasi? Vai oliko kyseessä enemmänkin toivotaan jos auttaisi.

Tyhmä kysymys, onko tämän tyyppinen softapäivitys takuun piirissä vai veloittaako huolto siitä?

b1mpo

Kai ohjaustehostimen toiminta kuuluu "takuun" piikkiin näin tuoreessa automallissa. Liikkeen pysähtyessä ja start/stopin sammuttaessa auton, sammuu tehostus. Jos kääntää rattia, auto käynnistyy.

Ps. Luin väärin tuon edellisen "liikkeen".
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

mikkova

Juu, tarkoitin omallani, että auton liikkuessa (ja käydessä) ja ratin liikkeen pysähtyessä johonkin asentoon seuraa tahmaus.

-TS-

Lainaus käyttäjältä: mikkova - 09.03.17 - klo:18:30
Minulla tahmaa häiritsevästi ohjaus jos vain ohjauksen liike pysähtyy hetkeksi paikalleen. Oliko huollossa jokin tiedossa oleva korjauspäivitys ohjaustehostimeen joka vian korjasi? Vai oliko kyseessä enemmänkin toivotaan jos auttaisi.

Tyhmä kysymys, onko tämän tyyppinen softapäivitys takuun piirissä vai veloittaako huolto siitä?

Kyllä nuo softapäivitykset menivät omassa autossa takuun piikkiin - toki takuu oli siis voimassa.
Kaiken kaikkiaan kolme teknistä murhetta oli, kun vein auton huoltoon: Jysäyttäen vaihtava vaihdelaatikko, erityisesti 4->3 -vaihteiden välillä, kylmänä täristävä joutokäynti ja tuo matka-ajossa vaivaava ohjauksen jämähtäminen. Ja kaikki korjattiin päivittämällä softat laatikkoon, moottoriin ja ohjaustehostimeen.

VW ID.3 Max '20
Ex; Volvo S90 T8 Twin Engine '18
ex; VW Golf GTE '18
ex; Skoda Octavia Combi 1.4 TSI DSG '15

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: VAGNeverAgain - 08.03.17 - klo:09:13
On normaalia, kun autonvalmistaja on keksinyt laittaa tutkan etumaskiin. Muissa merkeissä esim. Opel, Toyota tutka on sijoitettu tuulilasin taakse. Tuulilasi pysyy puhtaana kun pyyhkimet puhdistaa. Simply Clever.
Kovasti tuntuu kuitenkin Toyotilla ajavia nämä ongelmat häiritsevän. Sinä et tietenkään ole kuullut mitään...

TTO

1.8 TSI Ocu herjasti startatessa jäähdytysnesteen määrästä ja paisuntasäiliö olikin käytännössä tyhjä. Lisäsin nesteet samalla tavalla kuin vuosi sitten. Silloin ongelmaa tutkittiin eikä vuotoja löytynyt ja syyksi epäiltiin ilmakuplien poistumista järjestelmästä. Nyt on varmaan tuota samaa poistumista tapahtunut lisää... (Oculla ikää siis noin 3,5 vuotta.)


japa

Lainaus käyttäjältä: TTO - 12.03.17 - klo:12:17
1.8 TSI Ocu herjasti startatessa jäähdytysnesteen määrästä ja paisuntasäiliö olikin käytännössä tyhjä. Lisäsin nesteet samalla tavalla kuin vuosi sitten. Silloin ongelmaa tutkittiin eikä vuotoja löytynyt ja syyksi epäiltiin ilmakuplien poistumista järjestelmästä. Nyt on varmaan tuota samaa poistumista tapahtunut lisää... (Oculla ikää siis noin 3,5 vuotta.)
Taitaa olla kaikissa sama. Mulla edellinen rs bensa ja nykyinen 1,4 ja muijan fabia. Kaikkiin on pitänyt lisätä jäähdytysnestettä. Selitystä moiseen ei ole ollut pajalla vaan lisäyksillä on menty. Ilmaan järjestelmässä en usko koska tehtaalla laitetaan just tilavuuden verran nestettä. Aika omituista sinänsä kun vuotoja ei ole.  ::)
Octavia 1,5 dsg style 2019
octavia 1,4 style 2016
Octavia rs 2,0 tsi 2015
Octavia 1,4 elegance 2013

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy