Miksi joku vielä ostaa auton manuaalivaihteistolla

Aloittaja XUE, 01.03.16 - klo:11:50

« edellinen - seuraava »

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: JFabiaK - 04.03.16 - klo:11:59
monet käyttökelpoisempina (mm. tilat) löytyvät halvemmalla - kun itsetunto riittää tähän järkivalintaan.  ;)

Olette muuten vielä aika kaukana tuolla "järkivalinnallanne" jos pitää paljon tilaa saada halvalla ja silti yhä päädytte VAG-leirin edustajaan. Toki VAG:n sisällä tuo varmaan pitää paikkansa, mutta tuota maailmaa on aika paljon myös VAG:n ulkopuolella ::)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

vwmies

Lainaus käyttäjältä: Ranssi - 04.03.16 - klo:11:23
Käypä peruste on taloudelliset syyt. Etenkin vähän reilummin rullatun käytetyn ostaa huomattavasti mieluummin manuaaliaskilla tomaatin kalliiden korjauskustannusten pelossa. Onhan tonni-pari-kolme ihan merkittävä raha uuttakin autoa laitettaessa, etenkin, jos puhutaan 15-30 tonnin kärryistä. Tätä taustaa vasten voisi yhtä hyvin kysyä miksi joku ajaa Skodalla tai VW:llä, kun voisi ajaa Audilla jne.

DSG:tä ei kovin moni paja marmorin ohella korjaa.... joten sen sanottua työsopparin irti jää IMO 2 vaihtoehtoa:
Marmori jolle eurot kyllä kelpaavat, tai sitten lähinnä Saksanmaalta käytetty aski purkuautosta - huonon yksilön osuessa kohdalle jää taas :-X musta pekka käteen ja saa mennä marmorin kassan kautta, kiitos.  :o

Toki asia muuttuu, jos askille saa vaikka 500â,¬ omavastuun korjauksille 200 tkm saakka, niin kuluille saadaan jokin perälauta.
Eikä se 2-massa vauhtipyöräkään taida erityisemmin pitää niistä matalista kierroksista.  :P
Yritetään pärjätä.

RSOCUstin

Meillä on töissä 1.4tsi+dsg7 Yeti 11/13-mallia. Eli rapia 2v vanha mittarissa 23tkm.
Ajelin sillä tänään sellasen 50km töissä Espoossa. Edellisen kerran ajanut joskus kesällä, on työkaverilla työautona.
Voi unelma mikä laatikko DSG7kun se on vähän ajettu. Uusi auto tuoksuu vielä sisällä :)
Ei voi verrata samaa laatikkoa 1.4tsi vs. 1.6tdi cr autoissa. Ihan erit, no tietysti omalla ajettu 225tkm enemmän.

Jos oma toimisi noin niin sitä ilon päivää. Se toimi silloin kun oli uudet kytkimet, ölpät ja softa. Mutta nyt tekee ikä tehtävänsä autossa.
Jos tollaisen auton saisin missä laatikko toimis noin kuin työpaikan Yetissä niin hommaisin heti automaatin.
Uskaltaako tässä käydä ajamassa uutta 1.6tdi cr +DSG7:aa? Tai RS:ää?

BobSmith

Lainaus käyttäjältä: RSOCUstin - 04.03.16 - klo:12:23
Jos oma toimisi noin niin sitä ilon päivää. Se toimi silloin kun oli uudet kytkimet, ölpät ja softa. Mutta nyt tekee ikä tehtävänsä autossa.
Olisko syytä huollattaa sitä joskus? Jos about 250 tkm ajettu, niin eikö sekin kaipaisi jo uudet kytkimet ja softat (sopeutukset)?

JFabiaK

Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 04.03.16 - klo:12:09
Olette muuten vielä aika kaukana tuolla "järkivalinnallanne" jos pitää paljon tilaa saada halvalla ja silti yhä päädytte VAG-leirin edustajaan. Toki VAG:n sisällä tuo varmaan pitää paikkansa, mutta tuota maailmaa on aika paljon myös VAG:n ulkopuolella ::)
Citroenin kaikki pyöränlaakerit, kaikki neljä, vaihdettiin vuoron perää alle 70 000 km:a ajetusta nelosesta - ja olipa muutakin...  Ei se aidan toisella puolella se ruoho sen vihreämpää...  ::)  ( Pari sitikkaakin omistanut.)
Kaikki menee rikki - kunnes kuolema korjaa. Simply Clever.

JFabiaK

Lainaus käyttäjältä: vwmies - 04.03.16 - klo:12:09
DSG:tä ei kovin moni paja marmorin ohella korjaa.... joten sen sanottua työsopparin irti jää IMO 2 vaihtoehtoa:
Marmori jolle eurot kyllä kelpaavat, tai sitten lähinnä Saksanmaalta käytetty aski purkuautosta - huonon yksilön osuessa kohdalle jää taas :-X musta pekka käteen ja saa mennä marmorin kassan kautta, kiitos.  :o

Toki asia muuttuu, jos askille saa vaikka 500â,¬ omavastuun korjauksille 200 tkm saakka, niin kuluille saadaan jokin perälauta.
Eikä se 2-massa vauhtipyöräkään taida erityisemmin pitää niistä matalista kierroksista.  :P
Onko perusteltua tietoa?? Itse vaihteistossa (siinä, mitä kutsutte laatikoksi) ei ole paljon vikoja esiintynyt. Vika-alttiita ovat olleet lähinnä huoltamattomat tai väärin käytetyt kytkimet; öljyt vaihtamatta, tai vaihto tehty väärällä öljyllä ja väärällä vaihtomenetelmällä (täytetty väärä määrä). Mekatroniikka (se "vaihtorobotti" ja sen ohjauselektroniikka) on ollut se akilleen kantapää.

Keskeinen asia on osata käyttää automaattia oikein; ei paljon vaadi, mutta pitää osata käyttää oikein! DSG:llä pääsee nätisti liikkeelle ja myös ylämäkeen - ja nykäyksettä, mutta pitää osata käyttää (kaasupoljinta).

Ellei osaa käyttää, niin ei voi vaatiakaan toimimista. Ei polkimella ohjattu tavallinenkaan kytkin kestä väärää, järjenvastaista käyttöä.

Kuvaava seikka osaamattomuudelle (=syy automaatin vikaantumiselle!) oli kun taannoin joku väitti - ja sai melkoisen kuoron mukaansa - että automaattia ei voi käyttää väärin!  ::)
Kaikki menee rikki - kunnes kuolema korjaa. Simply Clever.

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: JFabiaK - 04.03.16 - klo:12:56
Ei se aidan toisella puolella se ruoho sen vihreämpää...  ::)

PSA ja VAG on vasta kaksi ties kuinka monesta autoja valmistavista konserneista, vaikka toki hinta / tilavuus onkin PSA:lla jo aika paljon parempi, mutta niin se on hintaeroosiokin niinä ekoina vuosina PSA:lla aika paljon karmeampaa => pitäisikö sittenkin ajatella arvoalenema / tilavuus tms? Sillä tuo alenemahan on se minkä se auto sulle oikeasti maksaa. Toki velalla ostettaessa myös ne rahoituskulut tulevat mukaan, joten tässä kohdin myös auton hankintahinta osallistuu kuvioon ???

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

RSOCUstin

Lainaus käyttäjältä: BobSmith - 04.03.16 - klo:12:42
Olisko syytä huollattaa sitä joskus? Jos about 250 tkm ajettu, niin eikö sekin kaipaisi jo uudet kytkimet ja softat (sopeutukset)?

60tkm sitten tehty softa ja ölppä kamppis ja 100tkm sitten uudet kytkimet. Nyt aattelin ölpät vaihtaa vaikka eihän tohon tarttis. Tuolla autotallissa juttu autosta aikalailla...

tet

Lainaus käyttäjältä: JFabiaK - 04.03.16 - klo:13:18
Onko perusteltua tietoa?? Itse vaihteistossa (siinä, mitä kutsutte laatikoksi) ei ole paljon vikoja esiintynyt. Vika-alttiita ovat olleet lähinnä huoltamattomat tai väärin käytetyt kytkimet; öljyt vaihtamatta, tai vaihto tehty väärällä öljyllä ja väärällä vaihtomenetelmällä (täytetty väärä määrä).

Mihin itse perustat tämän väitteen? Suurimmat murheet ovat kuitenkin olleet 7-vaihteisessa DQ200-laatikossa, jonka öljyille ei ole vaihto-ohjelmaa (eli ovat ns. "ikuiset" öljyt).
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

rullebutch

Alku otsikkoon viitaten uskon ,että Jeremy Clarkson ajaisi isomman osan (lähes kaikki) palstalaisten autot suoraan mereen. Olkoon mitä maatteja tahtojaan. Itsellä lompakon ohkaisuuden takia A4 TDI manual  ja vanha 09 . Erittäin hyvä köyhän miehen käyttöauto varsinkin mikäli kilometrejä tulee enenmän.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: vwmies - 04.03.16 - klo:12:09
DSG:tä ei kovin moni paja marmorin ohella korjaa.... joten sen sanottua työsopparin irti jää IMO 2 vaihtoehtoa:
Marmori jolle eurot kyllä kelpaavat, tai sitten lähinnä Saksanmaalta käytetty aski purkuautosta - huonon yksilön osuessa kohdalle jää taas :-X musta pekka käteen ja saa mennä marmorin kassan kautta, kiitos.  :o

Toki asia muuttuu, jos askille saa vaikka 500â,¬ omavastuun korjauksille 200 tkm saakka, niin kuluille saadaan jokin perälauta.
Eikä se 2-massa vauhtipyöräkään taida erityisemmin pitää niistä matalista kierroksista.  :P

Marmori korjaa DSG:tä? Miksi palstalla useat kirjoittavat, että heille tarjotaan vain uutta askia  ;)?
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Geoman

Lainaus käyttäjältä: vwmies - 04.03.16 - klo:12:09
DSG:tä ei kovin moni paja marmorin ohella korjaa.... joten sen sanottua työsopparin irti jää IMO 2 vaihtoehtoa:
Marmori jolle eurot kyllä kelpaavat, tai sitten lähinnä Saksanmaalta käytetty aski purkuautosta - huonon yksilön osuessa kohdalle jää taas :-X musta pekka käteen ja saa mennä marmorin kassan kautta, kiitos.  :o

Toki asia muuttuu, jos askille saa vaikka 500â,¬ omavastuun korjauksille 200 tkm saakka, niin kuluille saadaan jokin perälauta.
Eikä se 2-massa vauhtipyöräkään taida erityisemmin pitää niistä matalista kierroksista.  :P
Saksassa on useita automaattilaatikoiden (myös VW:n DSG) korjaamiseen perehtyneitä korjaamoita, jotka toimittavat kunnostettuja vaihtolaatikoita ja vanha laatikko menee vaihdossa. Kunnostavat myös omaan runkoon, mutta aikataulu on pidempi. Näillä korjaamoilla on kansainvälinen jakelu. Suomalaisista automaattivaihteistokorjaamoista osa käyttänee näitä saksalaisia ammattikunnostajien tuotteita. Kunnostetun laatikon hinta lienee noin 2...2,500 euroa+rahti+pantti.

DasAuto

Manuaalivaihteisto siksi että Ã,,ssää on mukavampi käskyttää!  8)
Audi A3 1.4 TFSI vm. 2014
Entiset:
Audi A3 1.8 TFSI vm. 2007
Audi S3 vm. 2007
Audi A3 1.4 TFSI vm. 2008
VW Golf 1.4 TSI vm. 2011
VW Golf 1.6 FSI vm. 2005

skriko

Kysymys: Miksi joku ostaa vielä manuaalivaihteisen auton.
Vastaus : Hän haluaa manuaalivaihteisen auton.

Golfauto

Lainaus käyttäjältä: skriko - 05.03.16 - klo:18:54
Kysymys: Miksi joku ostaa vielä manuaalivaihteisen auton.
Vastaus : Hän haluaa manuaalivaihteisen auton.

Oikaisu väärään vastaukseen: Hän haluaa olla tyhmä.

enkero

Lainaus käyttäjältä: Golfauto - 05.03.16 - klo:19:11
Oikaisu väärään vastaukseen: Hän haluaa olla tyhmä.

Vaikka otsikko onkin typerä, niin typeriä vastauksia voisi yrittää välttää.
C250CDI t 4matic -12 - Clio ST 2017
ex: Fabia III Combi 1.2 TSI DSG Style -16, Octavia Combi Style 4x4 TDI DSG -15, Fabia III 1,2 TSI DSG -15, Octavia III Combi 1,6 TDI DSG -13,Fabia II vRS -10, Octavia II FL Combi 1,4 TSI -09, Octavia I HB 1,9 TDI -98

Golfauto

Lainaus käyttäjältä: enkero - 05.03.16 - klo:19:14
Vaikka otsikko onkin typerä, niin typeriä vastauksia voisi yrittää välttää.

Pahoittelut tyhmyydelleni.

HiTecci

Pitäskö ruveta vääntämään samalla tavalla miksi kukaan ostaa minkään muun värisen auton kuin valkoisen? Tuo kuitenkin kuuluu about jokaisen automallin perushintaisiin väreihin, joten siitä ei tartte maksaa edes värilisää ja kuitenkin se suojaa auton peltipinnan ihan yhtä hyvin kuin jokin muukin väri ???

Lisää tähän tarvitsemasi määrä hymiöitä ettei mene herne nekkuun ;)

Ehkä se ainoa "oikea" vastaus lienee että se auton ostaja halusi jonkin muun värin ja siksi hankki autonsa sen värisenä 8)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

Golfauto

Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 05.03.16 - klo:19:42
Lisää tähän tarvitsemasi määrä hymiöitä ettei mene herne nekkuun ;)


:) ;) :D ;D >:( :( :o 8) ??? ::) :P :-[ :-X :-\ :-* :'(

Eka Golf

Se nyt vaan on niin että kokeneen tosikiuskin ei tarvitse mitään "hämmellä" koska kytkin ja vaihteet toimii sujuvasti selkäytimen refleksinä eli sitä ei edes huomaa jos ei ole känny toisessa kädessä ja välikädet puuttuvat!  8)
Eniten kuitenkin hirvittää vanhojen automaattien kulutuslisä ja uusien vikaherkkyys/kalliit huollot!  ???


Eka Golf

Lainaus käyttäjältä: meisterstuck - 05.03.16 - klo:23:14
https://www.youtube.com/watch?v=yZ4upN5unWk
Hyvässä kunnossa oli kuskin käsi koska liikkui?
Minulla nykyään 6 vaihdetta, ennen oli 5 ja sitä ennen 4. Monessa automaatissa on 3 vaihdetta kuten vanhoissa jenkeissä (ratissa) joita olen ajanut eli onko "hämmennystä" paljon vähemmän?  :-X
Minä tosiaan pystyn lähteen liikkeelle kakkosella ja ajaan sillä taajaman, maantillä voin vaihtaa vitosen ja sillä mennään yli 200 jos uskaltaa?
Eli ei paljon vaihtamisia jos ei halua sporttista kulkua?  :P
Pääosin ajan maanteillä joten ei tarvitse kuin vakkaria hämmentää!  8)

BobSmith

Kevennyksenä muisteloita armeija-ajoilta vuonna miekka ja kirves. Oli sellainen ihmepeli kuin Terra, jossa ajaja vaihteli vaihteita kaksin käsin. Puskajussina en koskaan päässyt käymään ajoneuvon ohjaamossa (enkä ollut kylmässä kyydissäkään), mutta kun sellainen ajoi ohi, saattoi aina nähdä kuinka moottorin kapean kierrosalueen vuoksi tuossa "traktorissa" kuski koko ajan hämmensi vaidekeppejä, tosiaankin molemmin käsin, koska vaihteistossa oli joku "kertoja".

HiTecci

Nykyisinhän jopa Daciaan saa automaatin, robotti tosin mutta kuitenkin 8)
https://www.youtube.com/watch?v=BcNHpTZQVy8

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08


Natte

Meillä pihassa kaksi Rinkelipussia, kyllä automaatti yleensä pihasta ensin häipyy.
Samoin kuin ennen oli Q ja vajaaveto, niin Q lähti  ;)

Eihän automaatti virheetön ole. Esim. kun kiihdyttää vitosella, laittaa kruisen päälle niin ei kovin helposti vaihda kutoselle, ainakaan alle 85 km/h nopeuksissa. Kruisen tiputus saa heti vaihteen vaihtumaan kutoselle. Näin esim. kun lähestyy liikennevaloja niin menee 5>6>5>4>3>2.

Kun vedän isoa kärriä niin maantiellä laitan Tiptronicin käsinvaihtomoodille, vakkari päälle. Ylämäessä vakkari pysyy päällä vaikka vaihtaa vaihteita alaspäin. On mun mielestä aika vaivantonta ajella näin. Ei tarvitse polkimiin koskea.

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: Natte - 06.03.16 - klo:18:41
Kun vedän isoa kärriä niin maantiellä laitan Tiptronicin käsinvaihtomoodille, vakkari päälle. Ylämäessä vakkari pysyy päällä vaikka vaihtaa vaihteita alaspäin. On mun mielestä aika vaivantonta ajella näin. Ei tarvitse polkimiin koskea.

Tuokin on yksi automaagin hyvistä puolista, vaihteita voi vaihdella käsin ilman että cruise putoaa pois pelistä :)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

Hannes

^ tuohon pystyy jo nykyään manuaalilaatikollinenkin auto. Kyllä automaatti on mukava mutta vielä kun itse en koe vaihteenvaihtoa ongelmaksi olen antanut automaattilaatikkojen kehittyä.

Vielä automaattilaatikollisesta autosta tulee mieleen, vanhus, nainen, mies muutenvaan kädetön  ;D

BobSmith

Entäs nämä nuorempien sukupolvien edustajat? Heillä monesti ensimmäinen nelipyöräinen ajoneuvo on mauto, johon ei ole muuta vaihtoehtoa kuin automaattivaihteisto.

wtf

Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 06.03.16 - klo:18:46
Tuokin on yksi automaagin hyvistä puolista, vaihteita voi vaihdella käsin ilman että cruise putoaa pois pelistä :)
Ainakin Audin nykyisillä manuaskeilla voi vaihtaa vaihdetta ilman että vakkari putoaa. Vakkari sammuu vasta jos kytkin on tarpeeksi pitkään pohjassa ja tietysti kierrokset laskee vaihdon ajaksi. Mutta itse aiheeseen: nykyinen on perinteinen momenninmuunnilaatikko, ja sopii kyllä profiilin autoon täydellisesti. Eihän se mikään sporttiloota ole mutta olen ajanut samanlaista myös manuaalina ja ei kyllä sovi yhtään.
Audi A6 Avant 3.0 Tdi Quattro tiptronic

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy