Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Aiheet - mabe

#1
Ei ollut aihetta asennuksen kohdalta niin tehdään.

Eli sisävaloja Comfortline-varustetasossa ledeiksi vaihtamassa.
Edessä 2kpl W5W lamppuja, takana samaten.
Kontissa vielä yksi.

Edessä peilin lähellä muovilevy lähtee alaspäin vetämällä. Sitten pitää hyvin varovasti irroittaa reunoja myöten peitelasi. Nastoja on paljon, ohuita ja epäilyttää pahasti aukeaako tuo.
Takareunassa panelista lähtee kuori pois myös, sen alla on yksi ruuvi, mutta silti ei saa koko panelia noin irti. Pitää irroittaa se peitelasi, jonka alla on loput ruuvit.

Takana normaalisti muovivänkä väliin ja kiertämään kehää.








Takavalon polttimot lähtee pois irroittamalla heijastin ensin. Lähtee suoraan vetämällä.

#2
Kun tämä aihe tuntuu privaviestejäkin keräävän niin kasataan erikseen.
Kaikki taustatutkimus jäsenen ConD kautta, hänen Ateca-asennuksen ja tutkimisen perusteella kopioitua, omaan Ocuun soveltaen.

Perusasiat lähteistä:
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=32882.msg586131#msg586131
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=16636.msg550101#msg550101

Eli, MQB autoissa on väylässä tukea vaikka minne, tarvitaan vain BCM koodaus ja johto oikeaan paikkaan.

Osalista:
1. Marmoritiskiltä korjausjohto 000979009EA (viimeiset pari merkkiä taitaa olla kultauksia ja muita. Koodi ConD ohjeesta, oma johto oli Golf V vakkarinasennuksen jäämistöä niin ei tarkkaa muistikuvaa ole enää.)
2. Mikä tahansa relesarja, itse käytin Erikoistekniikan DT3 versiota
3. Tuikut+ telineet

Esim kuten alla:
2 kpl  LED-lisävalo 40W Seeker 10X Ref.30
1 srj  Relejohtosarja lisävaloille, DT-3 liittimellä 3-pin
1 kpl  Lisävaloteline Maxtel M56 56W valolle
korjausjohto 000979009EA

Lisänä sitten kutistesukkaa, tinaa, hermoja, lämmin paikka väsätä, aikaa jne.

Heräte:
BCM löytyy aika tarkkaan konepellin avausvivun yläpuolelta.
Kannataa irroittaa jalkatilan sivumuovi että koloon mahtuu. Ensin avausvipu, Se pieni lukitussokka takaa kammetaan auki (tippuu koteloon heti), sitten vipu lähtee vetämällä.
Vivun alla muoviruuvi.

Kun nuo on irti, lähtee sivumuovi kampeamalla vähän matkaa ulos.
BCM johdot ovat kapeassa poterossa, liitin jota kaivataan on keskimmäinen.
Liittimen päässä on lukituspala, jonka ulos vetämällä (2mm tms) vipu lähtee kääntymään. Käännä vipu ja vedä kiskoa pitkin liitin alas.

Avaa liittimen kuori ja nippuside joka pitää johdot nipussa.
Tarkista kunnolla että kädessä on oikea liitin, etsi tyhjä paikka 23 (kätevästi päädyssä) ja tarkkaan katsoen miten päin korjausjohto pitää työntää, laita se paikalleen. Kuvassa vasemmalla keltainen johto.


Kasaa liitin, kiristä johdot ja vedä korjausjohto joko kytkimelle ohjaamossa tai tulipellistä läpi suoraan.
Läpivienti löytyy pääjohtosarjan läpiviennin vierestä, akun alta.

Eli konehuoneeseen. Akku irti, akun pohjakiinnike irti.
Valmis tyhjä läpivientikumi (ilman reikää) näkyy pääjohtosarjan vieressä. Vedä herätejohto läpi.
Erikoistekniikan sarjan herätepiuha riitti pääjohtosarjaan kiinnitettynä konehuoneen sulakerasialle asti. Relepohjasta yksittäin johdot irroitellen ja rautalangan kanssa vetäen sain releen konehuoneen sulakerasiaan suojaan.

Sähkö tulee rasialta, maa vedetty akun maaruuvin viereen tulipeltiin. Se on vähän lyhyenläntä mutta lähellä oli huonosti muita käteviä maapisteitä.
Kuvassa rele ja sähkö joka otettu alhaalla kiskosta oikealta. Ylimääräiset johdot nippusiteellä paketissa.


Keulaan valojen kiinnityksestä on montaa koulukuntaa. Itse kiinnitin valot suoraan puskurimuoviin ohutlevyankkureilla.
Käytin pari tämmöistä ja kasan pienempiä ankkureita
https://www.hongkong.fi/fi/tyokalut-ja-nikkarointi/rakentaminen-ja-pienrauta/pienkiinnikkeet/tulpat/toggler-snaptoggle-bm6-kipsilevyankkuri-sis-pultti/p/484054/
Noille isoille ankkureille pitää tehdä melkoinen ontelo keulamuoviin (ja alla olevaan styroksiin) jotta mahtuu kääntymään paikalleen. Kynnet tuosta katkesivat ennen paikalleen asettumista mutta onpahan järeä.

Dt3 liitin menee just ritilän rivan välistä, talvella en painaisi kun vähän joutuu vääntämään.




Jos akku on irti pitempään niin tulee kymmenkunta vikakoodia. Tpms, ratti, ohjausakseli, kasa canvirheitä acc jne. Osa lähtee lyhyellä ajolla itsekseen, loput sitten koodaamalla ekan ajon jälkeen.


Koodeja paikalleen, ConD tietää tarkemmin taustat, ketjuista löytyy.



Kirkkaus 0 -> 127 (täysille).
Polttimoseurantaan LED moodi jotta ei tule polttimoherjaa
Lichtfunction A Vasen kaukovalo < - ei tarvitse koodata kaukovaloassaria tms mitään kun tuon laittaa.

Huomioita:
ACC toimii edelleen, mutta huonommin havaitsee vierellä meneviä autoja. Ennen täysin toiminut on muuttunut tilaan jossa vähän satunnaisesti havaitsee etuviistossa 20m päässä olevan, lähempänä vasemman kaistan autot ovat havaitsemattomia. Ei haittaa niin paljoa.

Jos haluaa pitää tutkan täysin hereillä niin sitten valot joko kilven tilalle tai kilven alle. Esim yksi palkki tuohon kilven alle jyrsittynä on oikein kelpo idea. Valitsee vain mallin jossa on vähän hajavaloa lähelle ja riittävästi leveyttä.

Valot itse saisivat olla valokuvioltaan leveämmät. Noin 50-130m välillä jää metsään hämärää varsinkin vasemmalla kun lyhyet ei kanna sinne (vaikka auto niitä nostaa pitkät päällä), omat pitkät ei yletä ja lisäpitkät osuu vasta 150m kohdilla metsään. Eli paremminkin voisi valot valita. Lisäpitkiä ei voi levittää kun nyt jo meinaa tulla keskelle kolo. Suunnattu siis keilat vierekkäin.

Koodista voi puuttua jotain, on niin paljon sorvattu noita asentamisen aikaan päälle ja pois ettei enää muista mitä kaikkea on tullut säädettyä. Vastaan jossain välissä tähän lisää.
#3
Tuli tarve vaihtaa octaviaan akku.

Alla siis kolme vuotta vanha 1.2TSI koneinen kakkoskorinen ocu vakioakulla joka taitaa olla kuollut. Webaston kanssa sisätila lämpenee vain ollessaan laturissa samaan aikaan, joten akun jännite kyykännee liikaa tai ICPU rele on särki.

Tuli vastaan Motonetissä uusi akkutyyppi niin kysytään viisaammilta,
Kannattaako lähteä ostamaan autoon, jossa ei ole startstoppia tai muita nykyajan talteenottoja mitään kalliimpaa akkua vai ihan tavallinen?

Esimerkiksi
BOSCH S5005 63Ah  normaali akku 99,90e
BOSCH S5E05/S4E05 60Ah EFB    109,90e (olevinaan joku hybridi AGM - ja tavallisen välistä)
BOSCH S6005/S5A05 AGM 60Ah  149,90e (ei varastossa)

EFB siis, onko tuossa mitään järkeä?
Onko tuo nyt sitten S4 sarjaa, eli heikompi, parempaa valmistajan mukaan ainakin lyhyen matkan sieto, mutta heikompi kylmästartti.

Vertailulista saksaksi:
http://de.bosch-automotive.com/en/parts_and_accessories/service_parts_1/batteries_4/s3_s4_s5/s3_s4_s5_1

#4
Tuli asennettua superskodan maavalot ocu2 facelift malliin ja eilen vähän heikosti löysin työohjeita moiseen.

1. Käännä peilin asento sisään ja alas jotta saat näpit peilin väliin. Toinen käsi kannattaa pitää jämäkästi kehon lähellä kaappaamassa peili kun irtoaa kiinnikkeistään. Lämmitys vastuksen johdot ovat aika lyhyet.

Kun peili on saatu irti, ota varovasti lämmitysjohdot irti.

2. Peilin kuori on kiinni kahdella ruuvilla torx t10 ja lisäksi kolmella muovikynnellä. Kaksi kynttä on päällä ja kolmas vilkkumoduulin päässä. Tämä viimeksi mainittu on tiukka ja pettää helposti.  Kuori nousee suoraan ylös kun ruuvit ja kynnet on avattu. Tahmaa jonkin verran kiinni.

3. Peilin pohja on kiinni kahdella torxilla ja metallikynsillä. Takapuolella on ruuvien yhteydessä kaksi ja etupuolella kolmas metallikynsi.
Pohja lähtee helposti alas kun nuo kynnet on auki.

4. Maavalo on kiinni kahdella torxilla. Ruuvaa irti ja uusi paikalleen. Kokoaminen käänteisessä järjestyksessä.

Kuvat näköjään liitettävä koneella, menee seuraavaan viestiin.
#5
Tehdään nyt omastakin pirssistä sivu tänne.

Alla 2005 vuosimallin Golf V, ainoana tehdaslisävarusteena 4 ovea ja varmaankin metalliväri.

-Trendline
-Climatic
-Harmaa sisusta

Aluksi piti pitää autoa vain perustilassaan mutta mitä sitten kävikään:
-Lisävalot Hella FF300
-Led-päivävalot 6x1W ledein RL hyväksyttynä
-Itse tummennetut takalasit 20% kalvolla
-Pellistä väännetty teline Navigon-naville vasemmanpuoleisen keskisuulakkeen eteen, johdotettu sulakerasialta
-Ã,,änieristystä ovissa ja kontissa.
#6
Tee-Se-Itse / Golf V jarrut
25.04.11 - klo:18:36
Tuli tuossa pääsiäisen kunniaksi tehtyä jarruremppa golffiin.

Ohjeena käytin tuota vwvortexin sivua:
http://forums.vwvortex.com/showthread.php?4234178

Autona 1.4 litrainen bca-koneinen golf V.
Jarruosat motonetistä:
palat: http://www.motonet.fi/motonet/tuotteet/221790/24
levyt: http://www.motonet.fi/motonet/tuotteet/225899/3

Lisäksi:
vag-jarrumäntätyökalu
bräkleen

avaimet:
13mm ja 15mm jarrusatulan avaamiseen
ohjeessa puhuttiin 16mm avaimesta, mutta 15mm meni paikalleen..
t30 torx jarrulevyn kiinnityksestä
(xzn-hylsy 14mm)
Hylsy on suluissa, sillä omassa tapauksessa jarrulevy lähtikin irti ilman tuon järeän kiinnikkeen irroittamista.

Homma on todellakin simppeli kun on nuo pienimmät 255mm levyt:

Auto pukille, itse sain koko perän kerralla ilmaan tukevalla nosturilla.
Löysätään t30-ruuvia jarrulevyssä, kun autossa on vielä jarrut.
Avataan käppäri ja jatketaan.
Otetaan ohjeen mukaan jarrusatula irti
popsautetaan palat irti, ja huomataan ettei niissä ole noita kilinänestoklipsejä
ei ole uusissakaan, joten hyväksytään asia ja jatketaan
ruuvataan jarrulevyn t30 ruuvi irti, otetaan levy pois.

Puhdistetaan jarrusatulasta pahimmat ruosteet ja jäkittävät kohdat pois.
Otetaan uusi jarrulevy, puhdistetaan bräkleenillä, ruuvataan paikalleen.

Koitetaan uusien palojen sopivuus paikalleen, ihmetellään mistä kanittaa vielä ja putsataan lisää. Kun palat liikkuvat kolossaan luontevasti, jatketaan. Tässä välissä voi laittaa kait kuparitahnaa liikkuviin pintoihin. Itse jätin sen pois.

Kaivetaan jarrumäntätyökalu esiin. Tässä välissä viimeistään on hyvä käydä kurkkaamassa mitä jarrunestesäiliössä tapahtuu. Itselläni männät pohjaan painettuna tuli pisara yli. Asettui pinta kuitenkin kun saatiin jarrupalat järkeville kohdilleen lopulta.

Jarrumäntä painetaan paikalleen kiristämällä tukiosa ja kääntämällä kahvasta vähän matkaa. Tätä toistetaan kunnes mäntä on tarpeeksi syvällä, jotta satula mahtuu paikalleen takaisin. Oma mäntä oli hieman jumissa, lähti kun tarpeeksi jaksoi veivata ja liikkui lopulta ihan iloisesti.

Pistetään uudet pultit satulan kiinnityksiin, tuli palojen mukana. Kirrataan sopivaan momenttiin, itse pistin about samaan kuin olivat avattaessa kun momenttiavain puuttui.

Pyörä paikalleen ja homma bueno. Omat jarrut olivat tuon jälkeen erittäin hyvin tasapainossa, jarrudynossa 1.6kN kohdalle asti painelin, nastat alla niin ei haluttu ruopia pohjaan asti. Viisarit nousivat täysin tasatahtiin. Hommalla oli selkeä vaikutus jarrutustulokseen, tuntuu tasapainoisemmalle nykyään.

Vanhat levyt olivat melko urille kuluneet ja palat jotenkin epätasaisesti myös. Herkistelyä oli huolto viimeksi taas tehnyt, mutta ei auttanut niin päätin yrittää vaihtaa kaikki hilut saman tien. Tulos miellyttää.

Jos autossa olisi ollut isommat levyt, 260mm kuten touranissa ja isommissa koneissa tai tehokoneiden vielä suuremmat, niin työ olisi ollut yhtä tuskaa. Alkuun nimittäin koitin hieman lähteekö nuo xzn-pultit auki ennenkuin tajusin kokeilla levyä irti ilman. Eivät inahtaneetkaan nuo pultit, ja olisivat tarvinneet kummallisen avaimen ja lekan irroitukseen. Nyt meni täysin kivuttomasti kun niitä ei tarvinnutkaan irroittaa.

Epäily on, ettei motonetin 10e sarjan avain olisi edes kestänyt tarvittavaa voimaa tuon avautumiseen, kannattaa ostaa kunnollinen xzn 14mm jos autossa on isommat levyt ja haluaa ne itse vaihtaa.
#7
Meluaihe on nyt nostanut reilummin päätään foorumilla niin päätin tehdä tälläisen yleisaiheen, johon merkataan eri autoista mitattuja meluarvoja. Joko siis itse tehtyjä, tai lehdistä kaivettuja.

Merkatkaa mahdollisimman tarkasti taustatiedot:
-Tien kunto
-rengasmalli ja koko
-automalli + mahdolliset madallukset ja ääneneristykset
-lämpötila
-märkä/kuiva tie
-mittari jolla mittaus on tehty. Tyyppikin riittää, ei tässä ihan rakettitieteeksi tulla pääsemään muutenkaan.

Aloitan kahdella itse tekemälläni mittauksella tlindstr poloon.
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=3007

Polo GTI 4 ovinen, -11
Ennen finikorin käsittelyä
Continental Sport jotain, 195/60R15.
märkä tie, keväinen rouhittu pinta
+2
radioshack analoginen splmittari 33-4050, a-painotus, hidas integrointi

tyhjäkäynti: 54dB
60km/h  68 dB
80km/h  71 dB
100km/h 72 dB

Käsittelyn jälkeen
tie kuiva, +2
sama lenkki kuin edellä, rouhittu keväinen asfaltti
välineet ja auton tiedot samat

tyhjäkäynti: 50-53dB, ei oikein riitä dynamiikka tuonne
60km/h  68 dB
80km/h  70-71 dB
100km/h 72 dB

käsittelyn jälkeen suksiboksi katolla
tie kuiva +2
sama kuin edellä

60km/h  69 dB
80km/h  71 dB
100km/h 76 dB

Käsittelyn korvakuulolta havaittava ero on nastojen äänen katoaminen.
#8
Eli näin kävi, Golf V, 1.4 BCA luovutti starttaamisen suhteen.

Tilanne: Pakkasta melkein -30c, 2h letkulämppärissä. Virta-avainta käännettäessä kuuluu vain naksaus. Ei jää nakuttamaan tms, vaan naksahtaa vain kerran. Valot ei erityisemmin himmene tässä operaatiossa.

Vaihdoin uuden akun 6v vanhan tilalle. Ihan täyteen en malttanut lämpimässä ladata, mutta virtaa oli mielestäni riittävästi. Tästä huolimatta kuuluu vain sama yksi naksaus.

Autolla on viimeksi ajettu keskiviikkona, jolloin ei ollut mitään ongelmia. Viimasuoja on ollut matkan ajan nokassa ja mitään poikkeavaa ei ajossa havaittu. Tänä aamuna vain ei suostunut käynnistymään.

Arvio: Startti on jotenkin jumissa. Solenoidi taitaa olla se naksahtava osa. Tästä päätellen startti ei joko saa sähköä, tai on jotenkin oudossa tilassa.

Huomisen suunnitelma: Käyn koputtelemassa starttia jollain, nyt kun jostain kuvasta hahmotin sen toimintaa. Pitäisikö yrittää hyppylangalla ohjata starttia varalta?
MTM kaivoi tuollaisen esiin, koskeekohan tuotakin konetta?

Onko mahdollista, että startti olisi vain jäässä niin, että lämmittäminen kuumailmapuhaltimella tms auttaisi?
#9
Suomessa on nyt Euroopan vanhimmat autot. Ohitimme siis tilastossa jo Kreikankin.

Aiheesta aamulehdessä:
LainaaLiikenneturvan tilaston mukaan suomalaisten henkilöautojen keski-ikä oli viime vuonna 11,6 vuotta. Viimeiseen lepoon eli käytännössä kierrätykseen peltilehmämme pääsevät keskimäärin vasta 19,3-vuotiaina.

Eipä tuo ihme ole, sillä monet tuntuvat pitävän noista vanhemmista autoista. Pelko on toki uudempien kestävyyden kanssa. Niin paljon kaikenlaista sähköosaa työnnetään autoihin, että vikakohteita alkaa tulla ovista ja ikkunoista. Lisäksi sähkövikojen korjailuun tarvitaan melko helposti käynti marmorilla ja rahaa palaa.

Tuossa vielä linkki.
http://www.aamulehti.fi/uutiset/kotimaa/suomi-nappasi-kyseenalaisen-autoennatyksen/197651
#10
Mitsubishi / Mitsubishi
04.10.10 - klo:11:48
Kun täällä ei ollut kuin yksi viittaus uuteen outlanderiin, niin pistetään merkille nyt oma säie pystyyn.

Pääsin testaamaan uutta ASXää viikonloppuna.
Malli on nykysuuntauksen mukainen kaksivetoinen katumaasturin näköinen kulkine, eli vw-piirissä osuu oikeastaan cross-golffin ja yetin kanssa samoihin. Saatavana on bensa- ja dieselmalleja joista jälkimmäiseen myös neliveto.

Auto on ilmeeltään edestä hyvin pitkälti vastaava kuin muut uudet mitsun mallit, lancer ja outlander. Sukunäköä löytyy. Perästä tulee mieleen Hondan civic, sillä vastaavaa modernia linjaa on havaittavissa.

Sisältä tämä ASX on kuin 07-outlanderiin hyppäisi. Sama radio, sama ratti, melkein sama mittaristo samoine painikkeineen. Ajamassani mallissa ei varusteilla mälläilty, manuaali-ilmastointi ja muoviratti ilman säätönappeja. Keskikyynärnojan kaltainen laatikko löytyy, mutta vasta kalliimman varustelutason mukana tulee liukukiskoilla niin että sitä voi nojana hyvin käyttää. Sisustan muovit vaikuttivat olevan samaa kamaa kuin outlanderissa, eli melko helposti naarmuuntuvia.

Takapenkille mahtui istumaan, jos etupenkit eivät olleet aivan takimmaisissa paikoissaan. Penkki oli jämäkkä ja täytti tehtävänsä. Pääntuen nostamisesta on tarra kuskin penkin takapinnassa. Tästä intoutuneena koitin sitä nostaa, mutta jäikin käteen sillä olikin jo alunperin nostettu ylempään pykälään. Takana keskipenkin turvavyö oli toteutettu kummallisesti, sillä vyön rullaus ja kiristysosat olivat c-pilarissa. Sieltä vyö tuli välikappaleen ohjaamana keskipenkille. Tuo välikappale oli melko korkea ja pinnaltaan muovinen hieman pystyssä olevan henkarin kaltainen.

Ajoasennon löyti melkolailla hyväksi, en jäänyt pahemmin hieromaan. Takanäkymä oli melko heikko taustapeilistä, sillä takaikkuna on pienehkö, pääntuet varjostavat ja takanurkissa on paksut pilarit. Sivupeilit taas ovat toista maata. Hyvän kokoiset ja vaikuttivat helpposäätöisiltä.  Olo on kuin korkeassa autossa usein, hieman vaappuva. Penkkissä ei tainnut olla korkeussäätöä, ratissa sentään molemmat suunnat. Kaasupoljin tuntui hyvin oudolta, sillä jo kengän lepuuttaminen polkimen läheisyydessä riitti kierrosten nostamiseen. Kun liikkeelle lähti golffiin tottuneena, aina vaihteiden vaihdon yhteydessä kierrokset nousivat jonnekin 2000rpm paikkeille kun tottuneella tavalla nosti jalkaa kaasulta. Kytkin hoiti hommansa, ei ihan niin pitkäliikkeinen tainnut olla kuin volkkarissa.

Sitten valot. Varustetasossa oli halogeenivalot, lyhyet linssillä ja pitkät heijastimella. Hämärän aikaan ajaessa heikossa katuvalaistuksessa tuntuivat melko huonoille. Lyhyiden valojen epäsymmetrisyys oli nippa nappa havaittavissa. Vasen laita ylettyi melko pitkälle, mutta oikean laidan korottuva osa puuttui kokonaan. Oma kaista näkyi arviolta 5m pidemmälle kuin vastaantulevan kaista. Liikennemerkkejä ei oikein saanut erotettua, eli hajavaloa tuli vähän. Pitkiä en pahemmin päässyt testaamaan.

Autossa on sumuvalot ja niiden yhteydessä hieman skodan kaltaisesti huomiovalot. Sumuvalot ovat ovelasti huomovaloheijastimen takana, niin etten niitä ensimmäisellä silmäyksellä edes nähnyt. Valoissa on hyväksynnät sekä sumuvaloiksi että päivävaloiksi, eli RL löytyy. Umpio on kuitenkin mitsun hengen mukaisesti pyöreä, ja päivävalo paistaa samasta kohtaa. Ei kuten Yetissä, eli vain toisesta puolikkaasta valaisinrunkoa.

Nuo päivävalot syttyvät käynnistyksen yhteydessä aina, ja tällöin takavalot eivät pala. Vasta kun ajovalot käännetään päälle, syttyvät takavalot niinkuin uuden säädöksen mukaan pitääkin.
Päivävalopoltin on joku ihan perinteinen hehkulamppu, ja väriltään hyvin kellertävä. Teholtaan oli jotain 15W luokkaa, en muista enää tarkasti.  Näyttää liikkuessa pahasti sumuvalolta, joten vilkutteluja on alkuvaiheessa varmaankin luvassa.

Ajokokemuksena vielä, takajousitus kolahteli oudosti isommissa kuopissa. Meno oli hitaissa vauhdeissa ihan kunnossa, nelosvaihteella, jota vaihtonäyttö ehdotti 40km/h alueelle, ei moottorijarrutus oikein riittänyt pienessäkään alamäen kaltaisessa vaan auto pyrki hiipimään viiteenkymppiin ja yli. Muutenkin oli pintakovan oloinen tuntuma jousituksen kanssa, eli vaappumista on ainakin yritetty vähentää mutta mukavuus on samalla hieman kärsinyt.

Tuon pikkubensakoneen riittävyys isommilla teillä jäi testaamatta, taajamassa oli ihan hyvin ainakin mukana.

Saattovalotkin oli autoon saatu upotettua, ainakin melkein. Auto sytyttää aina parkit, kun kaukolukolla avaa ovet. Sitten, jos päivällä ei käännä normivaloja päälle, syttyy pelkät päivävalot ja parkit sammuvat. Varmaankin korkeammin varustetuissa laitteissa on valotunnistimen kautta ohjattu tuo, ja voi syttyä useampikin lamppu.

Penkinlämmitintä ei muuten testaamassani autossa ollut, liekö tulee uusiin tehdastilauksiin vakiona ja alussa on laivattu vain perusmalleja.

edit. testattu malli on alle 20ke maksava hinnat alkaen malli, jossa ei tehtaankaan mukaan kuulu olla penkinlämmittimiä tai liukuvaa kyynärnojaa. Muita heikennyksiä on 4 kajaria (vrt 6), sadetunnistin, automaatti-ilmastointi, kattokaiteet, sävylasit, vakionopeudensäädin yms. Hintaa tulee noille reilun 2ke lisää.
#11
Elektroniikka / Vakkarin jälkiasennus
31.05.10 - klo:11:56
Eli otsikon mukaisesti kyseessä on vakionopeussäätimen asennukseen liittyvät asiat. Tästä voinee tehdä yleisen vakkaritopicin kun asiasta jonkun verran mielenkiintoa saattaa ilmetä.

Autona on Golf V 1.4l vapaastihengittävä (BCA?) -06. Varustetasona on karvalakki trendline. Nyt pitäisi jotenkin saada selville tukeeko auton sähköt vakkariviikseä, ja minkälainen viiksi tuohon pitäisi hommata jos sähköt sitä tukee.  Tiedossa kyllä on ettei suurimmissa mäissä pysy vauhti aloillaan. Tästäkin huolimatta tasaisemmalla alueella ajaessa olisi aikalailla pakollinen varuste. Puute on häirinnyt koko auton omistamisen ajan.

Osaako kanavan osaavammat kertoa, onnistuuko tuohon mopokoneeseen vakkarin saanti vai joutuuko olemaan ilman? Slamitilla ainakin on paria eri viikseä myynnissä vitosgolffeihin.
#12
Tämmöinen foorumisoftan ominaisuus tuli vastaan: Kun selaa foorumia käyttäen tuota edellisen käynnin jälkeen kirjoitetut viestit- toimintoa, ja klikkailee uusiin tabeihin auki mielenkiintoiset säikeet, niin klikatessa kakkossivun painiketta, foorumi on tajunnut jo että ensimmäisen sivun viestejä on luettu.

Eli siis kun luetaan tabeja käyttäen ja painetaan sivu 2, osa alunperin sivulla 2 olleista otsikoista pomppaa samalla sivulle 1 joka on "jo luettu". Tällöin luettaessa sivut on ladattava uudestaan ennen uuden avaamista jos meinaa ettei mielenkiintoisia aiheita jää havaitsematta.

Monet muut foorumisoftat ainakin tekevät hausta oman session ja pitävät täten mielessään millä viestillä minkäkin alasivun pitäisi alkaa. Näin ei karkaa mitään havaitsemattomiin ja jää lukematta.
Esimerkkinä tästä toiminee http://www.dvdplaza.fi/forums/search.php?do=getnew
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy