Mistä heräte lisäpitkille?

Aloittaja oranki, 24.09.16 - klo:15:01

« edellinen - seuraava »

teräksenharmaa

Ei sulla ole tuossa taaskaan mitään logiikkaa, mutta oletkin varmaan jo tottunut siihen, että monet asiat aiheuttavat vain hämmennystä.

Ensin moneen kertaan kiellät TM:n mitanneen RCZ:n ksenonit ja heti perään ulostat jonkin todella epätoivoisen aivopierun, jotta voisit väittää minun puhuneen itse pussiin. Eihän valojen paremmuutta mitata vain pitkien kuvion pituudella. RCZ:n lyhyet ovat joka suhteessa ylivertaiset, pitkien kuvio ole leveämpi 200 metriin asti ja toiminnot paljon kehittyneemmät 9-5:een verrattuna. Siksi nuo RCZ:n valot ovat 9-5:n valoja paremmat, vaikka 9-5:ssä pitkien kapea piikki yltääkin vähän pidemmälle. TM kirjoitti jo asian aivan yksiselitteisesti: parhaat sarjatuotantovalot, joilla TM on ajanut. Aikaisemmin vastauksessa #24 kirjoitinkin jo tuosta kantamien pienestä erosta, mutta silmiesi kyky valikoida on vailla vertaansa.

b1mpo

Turhaan vänkäätte. Valoteho pitäisi selvittää keskimääräisesti, ei vain parhaiden tai huonoimpien osalta. Sillä selviäisi suuntaus. On totta, että valokeilojen muoto on muuttunut pidemmästä leveämmäksi, mutta eihän se ole huono asia. Pitkät voisivat näyttää kyllä pidemmälle. Lisäksi sävy on muuttunut erottelevammaksi ja valotuotto on tasaisempaa omien havaintojen perusteella.  Samaan aikaan nopeusrajoitukset ovat suunnilleen samat,  mutta aitoja ja valaistusta lisätty. Jarrutusmatkat ovat lyhentyneet ja väistöominaisuudet parantuneet. Myöskin aktiivinen turvallisuus on lisääntynyt ja niin on passiivinenkin. Renkaat ovat myös paremmat ja teiden pito parantunut. Eli vaikka valoteho olisi pysynyt samassa, on turvallisuus lisääntynyt "samalla" näkemällä huomattavasti.
On valoihin panostettu liikaa kyllä ulkonäöllisesti valotehon kustannuksella. Eikä pidä unohtaa hiilidioksidipäästöjä. Paljonko reilu 0,1kW kuluttaa polttoainetta/100km pitkien ollessa erilliset halogenit..
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Hawtin

Luulisi että jouluaattona keksisi muutakin puuhaa kuin tolkuttoman valoista vänkäämisen ;D. Eikös TM:ssä juuri ollut artikkeli valoista ja siinä todettiin, että tehtaat pihistelevät ja siksi monissa uusissa autoissa on edeltäjiään huonommat valot. Mitään teknistä syytä kehitykselle ei ole. Uudessa Eemelissä näytti olevan kelpo valot, mutta ei Superbissa. Laittaisivat sitten edes lisävarusteeksi kunnon valot, jos eivät piheyksissään viitsi niitä vakioksi laittaa >:(
Superb Combi Sportline 2.0 TSI ABT 336 4X4 DSG

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Hawtin - 24.12.16 - klo:22:58
Luulisi että jouluaattona keksisi muutakin puuhaa kuin tolkuttoman valoista vänkäämisen ;D. Eikös TM:ssä juuri ollut artikkeli valoista ja siinä todettiin, että tehtaat pihistelevät ja siksi monissa uusissa autoissa on edeltäjiään huonommat valot. Mitään teknistä syytä kehitykselle ei ole. Uudessa Eemelissä näytti olevan kelpo valot, mutta ei Superbissa. Laittaisivat sitten edes lisävarusteeksi kunnon valot, jos eivät piheyksissään viitsi niitä vakioksi laittaa >:(

Tätähän yritin vääntää kuvien kera, että kehitys on huonompaan suuntaan ja nyt ei tahdo edes saada autoon kunnon lisävaloja joilla parantaa sitä näkyvyyttä. Tämä superb esimerkkinä.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

teräksenharmaa

TM:n artikkeliin kolmella autolla päässyt Mersu on tässä asiassa mielenkiintoinen merkki, koska Mersu on avoimesti esitellyt työn alla olevia tulevaisuuden valojaan. Mersu on valinnut ledimatriisin ja kehitystyö vie kohti miljoonia yksittäisiä ledejä sisältäviin valaisimiin. Nyt niitä on CLS:ssä 24 ja E-Klassessa 84. Nämäkin ovat joka suhteessa iso loikka parempaan verrattune edellisiin heikkotehoisiin ILS-virityksiin, mutta tulevaisuus tuo entistä tarkempaa säätyvyyttä ledimäärien kasvaessa ja valojen kantavuudenkin sopii odottaa parantuvan erityisten pitkän kantaman ledien tullessa matriisiin. Nykyinen Volkkarinkin tapa säätää valokuviota on jo hyvä, mutta nopeudessa ja tarkkuudessa tuo Mersun ratkaisu taitaa olla omassa luokassaaa.

Yksi asia mitä ei kannattaisi unohtaa näissä keskusteluissa on valojen ikääntyminen. Uusien valojen tehosta ei ole paljoa iloa, jos kantama hiipuu jo muutamassa kymmenessä tuhannessa kilometrissä. Esimerkkinä voisi ottaa vaikka hyvävaloisina tunnetut Saab 9-3 (TM 19/04) ja Volvo V50 (TM 13/06). Uutenahan noissa onkin varsin hyvät valot, mutta jo 60 000 kilometrin jälkeen pitkien kantamasta on tippunut 30 metriä ja lyhyistäkin melkein saman verran. Noilla kilometreillä tiputaan erinomaisuudesta keskimääräisyyteen. Täydellisenä vastakohtana voi pitää uutta Ford Mondeota (TM 21/16), jossa uutena pitkien kantama on heikko, mutta 60 000 kilometrin aikana molempien ajovalojen kantama lyhenee minimaalisesti noin metrillä. Mainitttuihin Saabiin ja Volvoon verrattuna Fordin pitkät lähestyvät noita. Lyhyissä Ford ohittaa tuolla matkalla Saabin ja tasoittaa Volvon kanssa. Päivävalot varmaan selittävät paljon ja olettaa sopii myös ledien olevan tässä suhteessa hyviä. 

-karppa-

1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Oktaavi

Mikähän lie oli se seitsemäs, kun ainoastaan kuusi mallia oli mainittu?

äskuusplus

#37
Se listalta puuttuva on Subaru Legacy.

Ihan uusista autoista en osaa sanoa, mutta silloin kun tuolla tuli liikuttua työmatkoilla , niin järkiään sikäläisten autojen surkeat valot ihmetyttivät.
Superb III 2020 Ambition 2.0TSI 272 4x4 DSG
ex-Superb III 2016 Combi Ambition 2.0TSI 280 4x4 DSG

teräksenharmaa

Jenkeillä on pitkä historia tässä aiheessa idioottimaisesta lainsäädännöstä. WW2:sta 80-luvulle ajovaloumpiot oli standardisoitu ja valoteho oli onneton. No olipa ainakin vaihtoumpiot halpoja. Nykyisinkin lainsäädäntö laahaa pahasti kehityksen jäljessä ja muu maailma ajaa paremmilla valoilla.

ConD

Oliskos täällä pellepelottomia joita vielä kiinnostaisi lisäpitkät Superbiin?

Tulipa tuossa tutkittua nimittäin tuota omaa uutta Attea VCDS:llä ja siitä voisi olla apua myös Superbilla ajaville valonälkäisille...

Minulla on Atecassa tuo on/off-kaukovaloassari, tai näin siis luulin. Autossa kun on kaista-assari ja sen mukana hieman tuo laajempi peilintakainen yksikkö, missä tuo kaukovaloassari asustaa lopulta. Siellä oli vaikka mitä adaptiivisuuksia mahdollista valita, mutta tuossa autossa eivät tule toimimaan.

Tutkin sieltä piruuttani mitä koodattavaa tms. siellä olisi ja siellähän oli kenttä "Auxilary lights installed", jossa oli nyt "not installed". Siellä oli sitten halogeenia, xenonia, lediä ja laseria valittavana vaihtoehdoiksi. No BCM:n puolella oli sitten valittavana lähdöiksi tyhjiin pinneihin "Fernlicht bei FLA"-toiminnoksi. Eli pitkät kaukovaloassarin ohjaamana. Vaihtoehtona on myös "Main beam right/left" eli ihan tavan pitkät ilman tuota assaritarvetta...

ELIKKÃ,,S. Näyttäisi että tuohon olisi ehkä mahdollista laittaa auton omien pitkien kaveriksi lisäpitkä, jota tuo assistentti ohjaisi. JOS tuo toimisi niin, että kun kaukaa alkaa valo killittää, tippuisi ensin pois lisäpitkä ja sitten vasta auton oma pitkä. Tuo melkeen vaatisi testailua... sillä JOS tuo logiikka on tuollainen, sehän olisi ihan huippu! Tuo myös mahdollistaisi sen, että tyhjään paikkaan BCM:llä kytketään pitkiä varten erillinen "herätepiuha", jonka virta voi olla sitten sellainen että se ohjaa ihan tavallista relettä, tai vaikka 5-12w vastusta, jolloin saadaan XBB releelle riittävä 400mA virta aikaiseksi.

Tuo vaan vaatii vähän johtohommia (ei mitään katomisia) ja vähän VCDS-taiturointia ja kokeilua. Mutta näin saisi pitkät Superbiin ilman kalliita CAN-purkkeja ja johtojen kuorintaa/rosvoamisia. Tuntuu olevan merkkareilla "viimeinen" vaihtoehto tuollaiset.
www.autostadium.fi - autoilua ja elämää

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: ConD - 04.01.17 - klo:22:34
Oliskos täällä pellepelottomia joita vielä kiinnostaisi lisäpitkät Superbiin?

Tulipa tuossa tutkittua nimittäin tuota omaa uutta Attea VCDS:llä ja siitä voisi olla apua myös Superbilla ajaville valonälkäisille...

Minulla on Atecassa tuo on/off-kaukovaloassari, tai näin siis luulin. Autossa kun on kaista-assari ja sen mukana hieman tuo laajempi peilintakainen yksikkö, missä tuo kaukovaloassari asustaa lopulta. Siellä oli vaikka mitä adaptiivisuuksia mahdollista valita, mutta tuossa autossa eivät tule toimimaan.

Tutkin sieltä piruuttani mitä koodattavaa tms. siellä olisi ja siellähän oli kenttä "Auxilary lights installed", jossa oli nyt "not installed". Siellä oli sitten halogeenia, xenonia, lediä ja laseria valittavana vaihtoehdoiksi. No BCM:n puolella oli sitten valittavana lähdöiksi tyhjiin pinneihin "Fernlicht bei FLA"-toiminnoksi. Eli pitkät kaukovaloassarin ohjaamana. Vaihtoehtona on myös "Main beam right/left" eli ihan tavan pitkät ilman tuota assaritarvetta...

ELIKKÃ,,S. Näyttäisi että tuohon olisi ehkä mahdollista laittaa auton omien pitkien kaveriksi lisäpitkä, jota tuo assistentti ohjaisi. JOS tuo toimisi niin, että kun kaukaa alkaa valo killittää, tippuisi ensin pois lisäpitkä ja sitten vasta auton oma pitkä. Tuo melkeen vaatisi testailua... sillä JOS tuo logiikka on tuollainen, sehän olisi ihan huippu! Tuo myös mahdollistaisi sen, että tyhjään paikkaan BCM:llä kytketään pitkiä varten erillinen "herätepiuha", jonka virta voi olla sitten sellainen että se ohjaa ihan tavallista relettä, tai vaikka 5-12w vastusta, jolloin saadaan XBB releelle riittävä 400mA virta aikaiseksi.

Tuo vaan vaatii vähän johtohommia (ei mitään katomisia) ja vähän VCDS-taiturointia ja kokeilua. Mutta näin saisi pitkät Superbiin ilman kalliita CAN-purkkeja ja johtojen kuorintaa/rosvoamisia. Tuntuu olevan merkkareilla "viimeinen" vaihtoehto tuollaiset.

Aivan loistavaa pioneeri toimintaa! Jos tuollainen piuha/paikka löytyisi ja pidät tiedon itsellä saat olla lisävaloja asentelemassa uudempiin vag:n  ;) (Tämä oli kevennys).
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

ConD

Minä haen pellepelottomia sentakia, että saa muutkin kokeilla... :D Minulla ei ole aikaa ja tiloja askarrella.

Mutta siis idea on se, että VCDS:llä haetaan se "not installed"-pinni sieltä BCM:ltä, kytketään siihen sitten se karva ja muutetaan VCDS:llä ohjaukset. Viittaan siis osaltani myös tähän:

http://www.vagarena.fi/index.php?topic=16636.msg550101#msg550101

Eli... kun VCDS:llä löytyy joku paikka tuola BCM:n adaptationista, vaikkapa esimerkiksi "(4)-Leuchte20BR LA71-Lichtfunktion A 20   Brake light ", se on fyysisesti kytketty BCM:n liittimen A pinniin 71 kiinni. Jos meillä on nyt joku pinnipaikka "ei käytössä" ja siellä mekaanisesti kuitenkin ohjainlaitteelta piikki on pystyssä, voi siihen koodata sitten ihan minkä tahansa valo-ohjauslähdön. Superbimiehiä sitten luulisi kiinnostavan tuo ohjaus jos muuten pitkien laittaminen vko22/2016 jälkeen on haastavaa.
www.autostadium.fi - autoilua ja elämää

#timo#

Tuli lukaistua tuo TM:n artikkeli huonontuneista ajovaloista. Siinä mainittiin autovalmistajien pienentäneen xenonien ottotehoa 35W->25W valotehon kustannuksella, ilmeisesti taloudellisuutta ja kustannustehokkuutta tavoitellen. Vilkaisin tuota omani ajovaloumpion tyyppikilpeä. Siinä lukee D3S LED 18/4,5/18W 13V. Onko nyt niin että näissä umpioissa on vain 18W xenon polttimot? Jos näin on, niin olisiko mitään järkeä vaihtaa polttimot suurempitehoisiin? Saisiko näin vakio pitkiin lisätehoa?
Tuossa kuva samasta umpiosta ja sen tyyppikilvestä, tosin B-versiona: https://www.sbazar.cz/marty.huml/detail/16051158-skoda-superb-3-prave-predni-svetlo-prodam-prave

#timo#

No verkostahan tuo tieto olisi löytynyt jos olisin ensin katsonut :-[ D3S polttimo on näköjään edelleen 35W ja 18W on LEDien ottoteho. Eli se siitä.

Hawtin

Lainaus käyttäjältä: #timo# - 06.01.17 - klo:11:54
No verkostahan tuo tieto olisi löytynyt jos olisin ensin katsonut :-[ D3S polttimo on näköjään edelleen 35W ja 18W on LEDien ottoteho. Eli se siitä.

Eli ottoteho on edelleen ok-tasolla, mutta ovat silti onnistuneet tekemään paskat (kauko)valot ???
Superb Combi Sportline 2.0 TSI ABT 336 4X4 DSG

#timo#

Joo, kerkisin jo itsekin hieman innostua :D No, toisaalta mä pärjään näillä "tuikuilla" ihan hyvin kun on niin vähän käyttöä pitkille.

ConD

Noniin... Oma Ateca löysi valaistuksen. Eiköhän Superbitkin saada valaistumaan jatkossa.

Mitä tarvitaan:
Adaptation channel map ohjainlaitteelta 09 - Central electrics, josta löytyy siis mikä ohjainlähtö ohjaa mitäkin. Sitten sen mukaan katsotaan ei käytössäolevat liittimet läpi BCM:ltä fyysisesti mistä pinni löytyy. Minulla esimerkiksi löytyi t46b liittimen pinnistä 23 (keskimmäinen liitin) sopiva tyhjä paikka, jonne marmorilta haetun korjausjohdon pystyi vain napsauttamaan kiinni.

Miten koodataan:
Tuo alunperin ei käytössä oleva lähtö herätellään henkiin, ohjataan lähdöksi esim "Led kleinstung" ja sitten käyttöön vaikka Left high beam ja Right high beam. Jos autossa on kaukovaloassari kuten minulla, niin koodaus voidaan laittaa myös "Fernlicht bei Assistant", jolloin sihteeri ohjaa myös lisäpitkää. Tai sitten nuo molemmat voi olla käytössä... Koodaus riippuu niin kovasti autossa olevista varusteista, kytkentäpisteestä ym., että mitään "nyrkkikaavoja" tuohon en ala antamaan. Senverta VCDS pitää olla hanskassa, että nuo pitää osata itse tehdä.

Sitten vaan heräte tuolta BCM:ltä normityyliin releelle. XBB releessä on suoraan kytkinsisääntulo, johon tuomalla tuon +12v valolähdöt syttyy, eikä tuota HALL-anturia tarvi kytketä mihinkään.

Tämä hienous maksoi minulla "extraa" 13â,¬ kun ostin tuon korjausjohdon. Tietty lisävalo ja sitä ohjaava rele pitää jokaisella hommata mieluisat. Ainuttakaan johtoa ei kuorita, yhtään rosvoliitäntää ei tehdä, vaan tuo sopiva korjausjohto napsahtaa liittimeen suoraan. Osanumero johdolle minun tapauksessa on 000979009EA
www.autostadium.fi - autoilua ja elämää

Sokota09

Ei taida toimia lisäpitkät, jos käytössä dynamic light assistant, koska pitkät eivät mene pois päältä missään vaiheessa?

Petunet

Kyllä jostain heräte lisäpitkille varmasti saadaan tuolloinkin.
Ainakin muilla merkeillä onnistuu CAN-väylään kytkettävällä (hintavalla) lisäosalla.
Tesla Model 3 Performance
Volkswagen e-up!
Ford Fiesta 1.0

ConD

Lainaus käyttäjältä: Sokota09 - 17.01.17 - klo:17:14
Ei taida toimia lisäpitkät, jos käytössä dynamic light assistant, koska pitkät eivät mene pois päältä missään vaiheessa?
Nimenomaa tuolla mainitsemallani tavalla millä valot nyt minullakin on kytketty, saadaan se lisäpitkäkin ohjautumaan FLA / DLA / vast ohjaamana, ja sitämyöten myös sammumaan. Tänään ajoin Oulusta Tampereelle asetuksella "lisävalo = oikea kaukovalo". Hyvin pelasi auton valojen mukaan. Sekä käsin ohjaten että FLA logiikalla... Huomenna kotimatka mennään sitten FLA ohjauksella, katsotaan miltä näyttää... voin "lennosta" tässä vaiheessa testailla tuota.

Assarin ohjaamana lisävalo sammuu sen oman  logiikan mukaan, kun vaan assarille on VCDS:llä kerrottu että autoon on lisävalo asennettu. Tai sitten kun assarin vetää pois päältä... Millään perinteisellä heräterosvokytkennällä ei lisävaloja tosiaan saa asennettua järkevästi jos dynaaminen tai muuten järkevä valoassari autosta löytyy. CAN-purkki on vaihtoehto, mutta tuota FLA/DLA-ohjausta sillä ei saa toteutettua.
www.autostadium.fi - autoilua ja elämää

Sokota09

Ok, eli siinä vaiheessa kun tutka havaitsee DLA:lla vastaan tulevan auton ja alkaa muuttamaan valokuviota, tippuisivat lisäpitkät pois päältä? Jos sen saa noin toimimaan, niin sehän olisi varsin kätevää.

Hawtin

Oma koslani ei ole aivan vielä käytössä, joten en osaa sanoa omasta kokemuksesta, mutta jos ne vakiokaukovalot ovat niin surkean lyhyet, niin eikös tehokkaat lisäkaukovalot ole jo täysin sokaisseet vastaantulijan siinä vaiheessa, kun vakiovalot alkavat muuttaa kuviotaan?
Superb Combi Sportline 2.0 TSI ABT 336 4X4 DSG

Sokota09

Lainaus käyttäjältä: Hawtin - 18.01.17 - klo:18:59
Oma koslani ei ole aivan vielä käytössä, joten en osaa sanoa omasta kokemuksesta, mutta jos ne vakiokaukovalot ovat niin surkean lyhyet, niin eikös tehokkaat lisäkaukovalot ole jo täysin sokaisseet vastaantulijan siinä vaiheessa, kun vakiovalot alkavat muuttaa kuviotaan?

Tätä minäkin mietin, että mitenköhän tuo toimii oikeasti, valojen kantama ei tosiaan päätä huimaa. Mutta kyllä niillä pärjäsi lapin reissulla jouluna.

ConD

Joku voisi nyt sitten DLA:n kanssa tuon lisäpitkäohjauksen kokeilla, minulla ei siihen riitä paukut kun autossa on kiinteät ledivalot. Oma "tyhmempi" versio tuosta, eli FLA pelasi tänään nyt varsin nätisti, kun koodaus oli siten että lisäpitkä toimii vain ja ainoastaan FLA:n ohjaamana. Tällöin lisäpitkä sammui heti kun auton logiikka tuumasi että nyt vastaantulijaa alkaa häikiä. Tuossa vaiheessa minun ymmärryksen mukaan DLA alkaa sitten siirtää keilaa sivusuunnassa.

Mutta summa summarum - asennus ja koodaus on nyt onnistunut ja testattu minun autossa, muutamalla eurolla saa siis DLA/FLA autoon lisäpitkät tai sitten sellaiseen autoon missä heräte muuten on hankala löytää kuten Superb nyt 16 vuoden loppupään malleissa on ollut..
www.autostadium.fi - autoilua ja elämää

qwer

Lainaus käyttäjältä: ConD - 16.01.17 - klo:21:24

Adaptation channel map ohjainlaitteelta 09 - Central electrics, josta löytyy siis mikä ohjainlähtö ohjaa mitäkin. Sitten sen mukaan katsotaan ei käytössäolevat liittimet läpi BCM:ltä fyysisesti mistä pinni löytyy. Minulla esimerkiksi löytyi t46b liittimen pinnistä 23 (keskimmäinen liitin) sopiva tyhjä paikka, jonne marmorilta haetun korjausjohdon pystyi vain napsauttamaan kiinni.

Miten koodataan:
Tuo alunperin ei käytössä oleva lähtö herätellään henkiin, ohjataan lähdöksi esim "Led kleinstung" ja sitten käyttöön vaikka Left high beam ja Right high beam. Jos autossa on kaukovaloassari kuten minulla, niin koodaus voidaan laittaa myös "Fernlicht bei Assistant", jolloin sihteeri ohjaa myös lisäpitkää. Tai sitten nuo molemmat voi olla käytössä... Koodaus riippuu niin kovasti autossa olevista varusteista, kytkentäpisteestä ym., että mitään "nyrkkikaavoja" tuohon en ala antamaan. Senverta VCDS pitää olla hanskassa, että nuo pitää osata itse tehdä.

Miten nuo kanavat on nimetty VCDS:ssä? Tai siis miten ne numeroinnit yms menee, jotta BCM pinniä vastaavan kanavan löytää?

ConD

Tässä tuota asiaa olen avannut:

http://www.vagarena.fi/index.php?topic=16636.msg550101#msg550101

Minä tein nyt tälle kanavalle tuon koodauksen kun BCM liittimen T46b pinni 23 oli vapaa:
Lainaa
ENG116946-ENG116067-Leuchte10SHUTTER LB23-Dimmwert AB 10,0                                         -> 127
ENG116946-ENG116064-Leuchte10SHUTTER LB23-Fehlerort mittleres Byte DTC-DFCC 10,00
ENG116946-ENG116560-Leuchte10SHUTTER LB23-Lampendefektbitposition 10,00
ENG116946-ENG116062-Leuchte10SHUTTER LB23-Lasttyp 10,not active                                      -> LED Kleinstung
ENG116946-ENG116068-Leuchte10SHUTTER LB23-Lichtansteuerung HD AB 10,Always
ENG116946-ENG116065-Leuchte10SHUTTER LB23-Lichtfunktion A 10,not active                            -> Fernlicht bei assistant

Liittimien pinnit pitää siis ihan fyysisesti tarkastaa mitä siellä on ja mitä ei verrattuna tuohon VCDS:n adaptation channel mappiin. Mapin "not active"-pinnit kun kirjaa ylös ja sitten mönkii jalkatilaan BCM:ää ropeloimaan ja tutkailemaan.

Liitinrungot saa auki, ja voi katsoa miten niihin liittimiin A, B ja C niitä johtoja menee:

https://www.dropbox.com/s/4cnpfqh6sxztado/2017-01-16%2018.25.15.jpg?dl=0

https://www.dropbox.com/s/iaslwhxa9lug9pn/2017-01-16%2018.25.09.jpg?dl=0

www.autostadium.fi - autoilua ja elämää

qwer

Kiitokset ConD!
Nyt tämä asia selkeni hyvin. Olin jo vähällä kytkeä lisävalot Ocuun ryöstäjällä, mutta täytyy tutkia jos virittäis tätä kautta.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 25.12.16 - klo:13:17
TM:n artikkeliin kolmella autolla päässyt Mersu on tässä asiassa mielenkiintoinen merkki...  ...valojen kantavuudenkin sopii odottaa parantuvan erityisten pitkän kantaman ledien tullessa matriisiin.
S-Klassen faceliftin yhteydessä on nyt esitelty nuo pitkän kantaman ledit, joiden kantaman pitäsi olla samalla tasolla kilpailevan laservaloteknologian kanssa. Toivoa ja ehkä olettaakin sopii, että hinta olisi laservaloja edullisempi.

The ULTRA RANGE main beams produce the maximum light intensity permitted by law, which results in the brightness of the main beams remaining above the reference value of 1 lux over a distance of more than 650 metres.

http://media.daimler.com/marsMediaSite/en/instance/ko/The-new-Mercedes-Benz-S-Class-The-automotive-benchmark-in-efficiency-and-comfort.xhtml?oid=16549812

oranki

Muutaman kerran on tullut merkkihuollosta kyseltyä laittavatko lisävaloreleen. Aiemmin vastaus on ollut, etteivät ole vielä yhtään asentaneet näin uuteen (2017), eivätkä tiedä miten se tehdään. Nyt sain vastauksen. Boksi CAN-väylään ja hinta asennettuna ja ohjelmoituna vähintään 300 â,¬. Leasingautoon en viitsi sijoittaa, joten tihrustan auton omilla valoilla. Vähän aikaa Superbin omillakin näkee kun yöt ovat valoisia.

mabe

Taitaa olla klassinen laput silmillä eri auton ohjetta seuraavan virhe. Octavia 3 fl ja condn innoittamana pinniin 23 korjausjohto. Koodi obdelevenillä ja sitten ihmettelyä miksei valo syty. Pitänee kurkata onko siellä mitään vastassa ja siirtää sopivaan.

Eli pinni 23 ei ainakaan oculle ollut suoraan kopioitavissa.
Ajatuksrna ottaa bvm pinnistä normaalireleelle heräte. Nyt vasta kytkin valolla välissä.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy