Golf V jarrut

Aloittaja mabe, 25.04.11 - klo:18:36

« edellinen - seuraava »

mabe

Tuli tuossa pääsiäisen kunniaksi tehtyä jarruremppa golffiin.

Ohjeena käytin tuota vwvortexin sivua:
http://forums.vwvortex.com/showthread.php?4234178

Autona 1.4 litrainen bca-koneinen golf V.
Jarruosat motonetistä:
palat: http://www.motonet.fi/motonet/tuotteet/221790/24
levyt: http://www.motonet.fi/motonet/tuotteet/225899/3

Lisäksi:
vag-jarrumäntätyökalu
bräkleen

avaimet:
13mm ja 15mm jarrusatulan avaamiseen
ohjeessa puhuttiin 16mm avaimesta, mutta 15mm meni paikalleen..
t30 torx jarrulevyn kiinnityksestä
(xzn-hylsy 14mm)
Hylsy on suluissa, sillä omassa tapauksessa jarrulevy lähtikin irti ilman tuon järeän kiinnikkeen irroittamista.

Homma on todellakin simppeli kun on nuo pienimmät 255mm levyt:

Auto pukille, itse sain koko perän kerralla ilmaan tukevalla nosturilla.
Löysätään t30-ruuvia jarrulevyssä, kun autossa on vielä jarrut.
Avataan käppäri ja jatketaan.
Otetaan ohjeen mukaan jarrusatula irti
popsautetaan palat irti, ja huomataan ettei niissä ole noita kilinänestoklipsejä
ei ole uusissakaan, joten hyväksytään asia ja jatketaan
ruuvataan jarrulevyn t30 ruuvi irti, otetaan levy pois.

Puhdistetaan jarrusatulasta pahimmat ruosteet ja jäkittävät kohdat pois.
Otetaan uusi jarrulevy, puhdistetaan bräkleenillä, ruuvataan paikalleen.

Koitetaan uusien palojen sopivuus paikalleen, ihmetellään mistä kanittaa vielä ja putsataan lisää. Kun palat liikkuvat kolossaan luontevasti, jatketaan. Tässä välissä voi laittaa kait kuparitahnaa liikkuviin pintoihin. Itse jätin sen pois.

Kaivetaan jarrumäntätyökalu esiin. Tässä välissä viimeistään on hyvä käydä kurkkaamassa mitä jarrunestesäiliössä tapahtuu. Itselläni männät pohjaan painettuna tuli pisara yli. Asettui pinta kuitenkin kun saatiin jarrupalat järkeville kohdilleen lopulta.

Jarrumäntä painetaan paikalleen kiristämällä tukiosa ja kääntämällä kahvasta vähän matkaa. Tätä toistetaan kunnes mäntä on tarpeeksi syvällä, jotta satula mahtuu paikalleen takaisin. Oma mäntä oli hieman jumissa, lähti kun tarpeeksi jaksoi veivata ja liikkui lopulta ihan iloisesti.

Pistetään uudet pultit satulan kiinnityksiin, tuli palojen mukana. Kirrataan sopivaan momenttiin, itse pistin about samaan kuin olivat avattaessa kun momenttiavain puuttui.

Pyörä paikalleen ja homma bueno. Omat jarrut olivat tuon jälkeen erittäin hyvin tasapainossa, jarrudynossa 1.6kN kohdalle asti painelin, nastat alla niin ei haluttu ruopia pohjaan asti. Viisarit nousivat täysin tasatahtiin. Hommalla oli selkeä vaikutus jarrutustulokseen, tuntuu tasapainoisemmalle nykyään.

Vanhat levyt olivat melko urille kuluneet ja palat jotenkin epätasaisesti myös. Herkistelyä oli huolto viimeksi taas tehnyt, mutta ei auttanut niin päätin yrittää vaihtaa kaikki hilut saman tien. Tulos miellyttää.

Jos autossa olisi ollut isommat levyt, 260mm kuten touranissa ja isommissa koneissa tai tehokoneiden vielä suuremmat, niin työ olisi ollut yhtä tuskaa. Alkuun nimittäin koitin hieman lähteekö nuo xzn-pultit auki ennenkuin tajusin kokeilla levyä irti ilman. Eivät inahtaneetkaan nuo pultit, ja olisivat tarvinneet kummallisen avaimen ja lekan irroitukseen. Nyt meni täysin kivuttomasti kun niitä ei tarvinnutkaan irroittaa.

Epäily on, ettei motonetin 10e sarjan avain olisi edes kestänyt tarvittavaa voimaa tuon avautumiseen, kannattaa ostaa kunnollinen xzn 14mm jos autossa on isommat levyt ja haluaa ne itse vaihtaa.

tsiih

Ne pultit vaativat todella voimaa, niissä on sellainen uritettu prikka joka pitää ne tiukasti kiinni.
Suosittelen laittamaan sitä kuparirasvaa, myös hiukan puhtaaksi hiotun navan ja uuden jarrulevyn väliin sekä jarrulevyn pikkupulttiin. Orkkislevyt ei ruostu kiinni mutta tarvikelevyt kyllä. Vaikka harvemminhan tulee toisia enää itse vaihdettua mutta voi tulla joku muu remppa, pyöränlaakeri yms.

Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

Bisti

Lainaus käyttäjältä: mabe - 25.04.11 - klo:18:36
avaimet:
13mm ja 15mm jarrusatulan avaamiseen
ohjeessa puhuttiin 16mm avaimesta, mutta 15mm meni paikalleen..

Itse käytin tuota samaa ohjetta ja 16mm avainta touranin jarrusatuloiden avaamiseen, mutta jälkeenpäin ajateltuna tuohon olisi kyllä varmaan ollut 15mm oikea avain, aivan kuin tsiih mainitsikin. No, aukesi se sillä 16mm avaimellakin  ;D
Joskus tuntuu, ettei minulla ole mitään järkevää sanottavaa, mutta sanon siltikin aina jotain...

VW ID.4 Pro Performance 150kW 2021
VW Caddy Maxi 1.4 TSI 96kW Trendline Business -19
VW Golf 1.5 eTSI 110kW First Edition -20 (ex)
Seat Leon ST FR 1.4 TSI 110kW -16 (ex)
Seat Exeo 2.0 TDI CR 105 kW Style -12 (ex)
VW Polo 1.2 TSI 66 kW Comfortline -14 (ex)
Touran 1.6 75 kW Conceptline -07 (ex)
Jetta 1.6 75 kW Comfortline -06 (ex)
Skoda Fabia Combi 1.4 74 kW (ex)

isopahasusi

Lainaus käyttäjältä: tsiih - 25.04.11 - klo:20:25
Ne pultit vaativat todella voimaa, niissä on sellainen uritettu prikka joka pitää ne tiukasti kiinni.
Suosittelen laittamaan sitä kuparirasvaa, myös hiukan puhtaaksi hiotun navan ja uuden jarrulevyn väliin sekä jarrulevyn pikkupulttiin. Orkkislevyt ei ruostu kiinni mutta tarvikelevyt kyllä. Vaikka harvemminhan tulee toisia enää itse vaihdettua mutta voi tulla joku muu remppa, pyöränlaakeri yms.
Onko tietoa pitääkö irroittaa 2.0 FSI koneessa nuo XZN-pultit jotta saa jarrulevyn pois? Ã,,kkiseltään näyttäisi siltä ja ovat todella tiukassa. Ylemmän sai helpohkosti irti mutta alemman kohdalla tekeekin tiukkaa.
Skoda Octavia Combi 2013 | HB 2005

Oktaavi

Vaikka vanha aihe, ajattelin tähän antaa omaa vastinetta. Omaan Ocuun tuli vaihdettua nuo takalevyt ja palat. Takana oli 260mm levyt, joten odottelin hankalaa urakkaa ja sitähän se oli. Nuo XZN-pultit olivat todella tiukassa, siis aivan älyttömän tiukassa. Paineilmakäyttöisellä pulttipyssyllä ei inahtanutkaan. Pillilläkin lämmitettiin ja lekaa tarjottiin, mutta ei. Viimeisenä keinona auto nosturilla ylös ja metrin mittainen jatkovarsi avuksi. Varren toisessa päässä satakiloinen ukko sai ihan täysillä vääntää, ennenkuin pultit aukesi.

Ilman nosturia olisi jääneet levyt vaihtamatta. Kahdeksassa vuodessa kerkiää pultit hitsautumaan hyvin kiinni. Jos itse meinaa tehdä jarruremontin, niin suosittelen hyvissä ajoin aloittamaan pientä öljyämistä noihin pultteihin, jos sais vähän helpommin auki.

Hude61

Meni just näin myös Octavia II (1.6 mpi,2008) takalevyjen vaihto. Levyt oli 255 mm joten homma meni helpohkosti. Mäntien sisääntyöntö kävi työstä. Levyn poiston jälkeen laitoin satulan väliaikaisesti takas kiinni mikä helpotti männän takaisin kiertämistä.
Kiitokset hyvästä ohjeesta!

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy