Uuden Octavia III viat/murheet.

Aloittaja Ocufemma, 13.06.13 - klo:19:07

« edellinen - seuraava »

jaakko

Tuo edellä ollut käynnistymisongelma on taas unohdettu, kun ei ole esiintynyt. Nyt on uusia ongelmia.

Kulkupeli pajalle vai paaliin? Moottorin käyntiin on ilmestynyt hieman huonosti videolla kuuluva sivuääni, jonka esiintymistaajuus muuttuu kierrosten vaihtuessa. Kytkinpolkimen asennolla ei ole vaikutusta. Arvauksia? Pitänee joka tapauksessa alkaa pikaiseen selvitellä tarkistusta tälle. Kiitoksia jo etukäteen.

https://youtu.be/oiwk_Vi00t4
Nyt: Skoda Karoq 1.0 tsi -23
Ex: Skoda Octavia Combi 1.2 tsi -14
Skoda Octavia 1.9 tdi -01
Seat Toledo 1.9 D -96
useita muita
Skoda 120 LS -81

9987

Avaan aina konepellin ja kuuntelen sitten vieressä, Tarkastukset.

Tarkkaa paikantamista kuivalla puusauvan pätkälläkin. Laturin, jakoketjujen vikoja todettu.

jaakko

Unohdin mainita, että moottoritilan puolella ääni ei kuulu kun on muutoin äänekäs. Tuo puutikku-kikka voisi toimiakin, kiitoksia.
Nyt: Skoda Karoq 1.0 tsi -23
Ex: Skoda Octavia Combi 1.2 tsi -14
Skoda Octavia 1.9 tdi -01
Seat Toledo 1.9 D -96
useita muita
Skoda 120 LS -81

Larmatin

Potilas ois 17 mallinen 7 lovisella DSG vaihteistolla oleva 1.4tsi.
Tässähän on kytkin semmoinen kuivalevy kytkin.
Onko tietoa onko näissä ollut jotain ääniongelmia kytkimissä, lähinnä semmoinen hassu vingahdus siellä välillä kuuluu kovassa vedossa?

Joissain volkkareissahan oli jotain ja korjaantui ohjelmistopäivityksellä tietääkseni

Moottorikoodi
CZDA
Vaihteistokoodi
SMQ
-01 syncro T4 "lessumalli" keittolevyllä

jaakko

Lainaus käyttäjältä: jaakko - 07.09.22 - klo:15:32
Tuo edellä ollut käynnistymisongelma on taas unohdettu, kun ei ole esiintynyt. Nyt on uusia ongelmia.

Kulkupeli pajalle vai paaliin? Moottorin käyntiin on ilmestynyt hieman huonosti videolla kuuluva sivuääni, jonka esiintymistaajuus muuttuu kierrosten vaihtuessa. Kytkinpolkimen asennolla ei ole vaikutusta. Arvauksia? Pitänee joka tapauksessa alkaa pikaiseen selvitellä tarkistusta tälle. Kiitoksia jo etukäteen.

https://youtu.be/oiwk_Vi00t4
Kävin tänään ohiajaessa samassa ilmastointihuollossa, jossa kesäkuussa vaihdettiin kompressori huonon kylmätuoton vuoksi (kompurassa oli vuoto). Asentaja kiersi moottoritilaa aikansa ja tunnusteli putkia. Itselle tuli yllätyksenä, että se ääni tuntuu ilmastoinnin putkessa, vaikka sitä ei moottorin muiden äänien takia ulkopuolella kuulunutkaan.

Tehtiin kokeeksi ilmastoinnin huolto, 40g/500g oli kadonnut kolmessa kuukaudessa eli liian paljon. Tarkemmin tutkittaessa lauhduttimen päätyyn saippuavettä suihkuttamalla muodostui kuplia, eli siellä on ilmeisesti jonkinlainen vuoto. Toiseksi, myös vaihdetun kompressorin akselin päädyssä näkyi hieman kylmäainetta. Oliko ilmavirran mukana kulkeutunut lauhduttimelta vai uusi kompura rikki, ei vielä ole varmuutta. Vaatisi enemmän tutkimista. Ã,,äni muuttui nyt siten, että ennen täyttöä ilmastoinnin päällä tai pois ololla ei ollut vaikutusta mutta täytön jälkeen ääni kuuluu vain ilmastoinnin ollessa pois päältä.

Täältä löytyi ketjuja niin II- kuin III-koppaisen Octavian lauhdutinongelmiin, oireet on kovin samanlaiset kun löysi oikean hakusanan. Lauhdutin kustantaa arviolta 200-400 e (merkistä ja ostopaikasta riippuen), vaihto mitä ilmeisemmin veisi koko työpäivän. Itsellä ei ole taitoa eikä tiloja vaihtoon. Lisäksi voisi vielä tulla maskissa olevan tutkan kalibrointi, mikäli sellainen on tarpeen. Jakohihnan vaihtokin on kohta ajankohtainen. Jospa suuntaisi taas autotalli.com:n tarjontaa katsomaan...
Nyt: Skoda Karoq 1.0 tsi -23
Ex: Skoda Octavia Combi 1.2 tsi -14
Skoda Octavia 1.9 tdi -01
Seat Toledo 1.9 D -96
useita muita
Skoda 120 LS -81

psxgamer

Onkohan kukaan törmännyt tämmöiseen outoon ongelmaan: Auto alkoi ilmoittamaan yhtäkkiä, että "Check front-left side light".



Olen käynyt katsomassa kaikki auton valot edestä: Pitkät, lyhyet, huomiovalot ja sumuvalot ja kaikki toimivat. Katsoin jopa sivupeilien niin sanonut lätäkkövalot ja nekin paloivat. Onkohan tämä jokin kontaktihäiriö jossain?

M_M

VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

psxgamer

Lainaus käyttäjältä: M_M - 21.12.22 - klo:09:14
Palaako nuo tuollaiset himmeät viivat myös molemmilla puolilla?

https://www.vagarena.fi/index.php?topic=15731.msg583102#msg583102

Jahas, sieltähän se vastaus löytyikin tuohon mistä valoista on kyse, kiitos!

Ei näyttäisi palavan nuo raidat minulla kummallaan puolella. Vähän huonot kuvat näin kurakelillä:







Kokeilin taas pitää päällä ajovalot, pitkät ja päiväajovalot. Ei pala kummassakaan lampussa milloinkaan nuo sivuvalot. Mikä ihmeen virka noilla edes olisi, estetiikan lisäksi?

karhunik

Virasta en tiedä, mutta uusi noiden T10 polttimot, niin tuo herja häviää. Nimimerkillä BTDT.
VCDS koodaukset ja vikakoodit Tre alueella

M_M

Kokeiles vielä laittaa valokatkaisija parkkiasentoon, eikö sittenkään näy mitään eroa oikean ja vasemman puolen välillä?
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

psxgamer

Lainaus käyttäjältä: karhunik - 21.12.22 - klo:11:08
Virasta en tiedä, mutta uusi noiden T10 polttimot, niin tuo herja häviää. Nimimerkillä BTDT.

Tyhmä kysymys, mutta mitkä T10 polttimot siis on?

Lainaus käyttäjältä: M_M - 21.12.22 - klo:11:09
Kokeiles vielä laittaa valokatkaisija parkkiasentoon, eikö sittenkään näy mitään eroa oikean ja vasemman puolen välillä?

No itseasiassa parkkeja en älynnyt kokeilla, mutta LDR:t päällä ei syttynyt mitään ainakaan.

S.N-83

Mulla oli viikko sit sama ilmoitus. Siellä on joo ne hölmöt parkit mitkä ei juurikaan näy. Helpot vaihtaa. Ne sisemmät kuvut auki ja poltin lähtee ihan nykäisemällä irti. Ei ole mitään kääntölukitusta.

Ja noista kahdesta kuvasta näkee selvästi, että oikea puoli palaa ja vasen palanut.

psxgamer

Lainaus käyttäjältä: M_M - 21.12.22 - klo:11:09
Kokeiles vielä laittaa valokatkaisija parkkiasentoon, eikö sittenkään näy mitään eroa oikean ja vasemman puolen välillä?

Lainaus käyttäjältä: psxgamer - 21.12.22 - klo:16:35
No itseasiassa parkkeja en älynnyt kokeilla, mutta LDR:t päällä ei syttynyt mitään ainakaan.

No nyt tuli katsottua parkit päälläkin. Ja tosiaan vasemmalla ei pala mitään, mutta oikealla palaa jokin ilmeisesti mahdottoman himmeä lamppu joka valaisee valojen alhaalta löytyvät viirut. Onko tuo lamppu aivan valojen yläkulmassa ja osoittaa alas?


Lainaus käyttäjältä: S.N-83 - 21.12.22 - klo:18:23
Mulla oli viikko sit sama ilmoitus. Siellä on joo ne hölmöt parkit mitkä ei juurikaan näy. Helpot vaihtaa. Ne sisemmät kuvut auki ja poltin lähtee ihan nykäisemällä irti. Ei ole mitään kääntölukitusta.

Ja noista kahdesta kuvasta näkee selvästi, että oikea puoli palaa ja vasen palanut.

Harmillisesti ainakaan Youtubesta ei äkkiseltään löytynyt tähän videota. Onko tämä manuaalin kohda siis tuo valo mikä tulee vaihtaa:



karhunik

Se on juurikin toi, ja siis toi T10 on ton lasikantapolttimon tyyppi.
VCDS koodaukset ja vikakoodit Tre alueella

S.N-83

Kyllä juuri tuolla ohjeella. Helppo vaihtaa. Pitää pienen napsauksen kun työntää takaisin paikalleen niin siitä jo tietää, että kunnolla meni kiinni. Samoin tuo käännettävä suojuskansi pitää myös äänen.

psxgamer

Kiitos! Ja mikä hyvänsä T10 polttimo käy tuohon?

TTO

Lainaus käyttäjältä: psxgamer - 21.12.22 - klo:11:03
Jahas, sieltähän se vastaus löytyikin tuohon mistä valoista on kyse, kiitos!


Kokeilin taas pitää päällä ajovalot, pitkät ja päiväajovalot. Ei pala kummassakaan lampussa milloinkaan nuo sivuvalot. Mikä ihmeen virka noilla edes olisi, estetiikan lisäksi?
Ongelma jo selvisikin, mutta pieni huomio herjasta/lampun "nimestä": Herjassa lukee "Check front-left side light". Boldattu osuus siis kertoo, että ongelma on edessä vasemman puoleisessa umpiossa eikä sitä, että kyseessä olisi sivuvalo.

ukormi

Lainaus käyttäjältä: TTO - 22.12.22 - klo:13:09
Ongelma jo selvisikin, mutta pieni huomio herjasta/lampun "nimestä": Herjassa lukee "Check front-left side light". Boldattu osuus siis kertoo, että ongelma on edessä vasemman puoleisessa umpiossa eikä sitä, että kyseessä olisi sivuvalo.
Eikös se ole parkkivalo? Sivuvalohan on sitten vielä erikseen. Eikös päävalon palamisesta tule hieman eri herja?
Skoda Octavia Combi RS TDI MY2015
Audi S3 Sportback 2009

S.N-83

Lainaus käyttäjältä: psxgamer - 22.12.22 - klo:13:03
Kiitos! Ja mikä hyvänsä T10 polttimo käy tuohon?

Kyllä. Ledit saattaa ainakin heittää silti herjaa jos sellaiset vaihdat. Halogeenilla ei mitään ongelmaa.

karhunik

Ja leditkin toimii, kun koodailee noiden valojen tyypin lediksi. Mutta mikä vaan halogen t10 w5w polttimo toimii suoraan.
VCDS koodaukset ja vikakoodit Tre alueella

Jote

184hv 2.0tdi kylmäkäynnistys ei ihan ongelmatonta. Auto seisoi n. -10°C pakkasessa 2vrk, sitten esilämmitys tehdaswebastolla 30min, starttaa mutta sammui heti. Teki tän kaksi kertaa, sitten kun pumppasin kaasua startatessa pysyi myös käynnissä. Eli tukehtui jotenkin heti startin jälkeen. Öljyt vaihdettu joulukuussa, pa-suodatin lokakuussa. Missähän vika? Toimi taas normaalisti kun ajoin koneen kertaalleen kuumaksi, eli ongelmaa vain pidemmän seisonnan jälkeen.

Marko

Lainaus käyttäjältä: Jote - 07.01.23 - klo:16:34
184hv 2.0tdi kylmäkäynnistys ei ihan ongelmatonta. Auto seisoi n. -10°C pakkasessa 2vrk, sitten esilämmitys tehdaswebastolla 30min, starttaa mutta sammui heti. Teki tän kaksi kertaa, sitten kun pumppasin kaasua startatessa pysyi myös käynnissä. Eli tukehtui jotenkin heti startin jälkeen. Öljyt vaihdettu joulukuussa, pa-suodatin lokakuussa. Missähän vika? Toimi taas normaalisti kun ajoin koneen kertaalleen kuumaksi, eli ongelmaa vain pidemmän seisonnan jälkeen.
Tarkasta ettei vuoda löpösuodattimen kannen välistä. Kaasun pumppaamisella ei ole dieselissä mitään merkitystä.
Skoda octavia scout Tdi 184 horsepower -17
+ muuta kalustoa,niin että hirvittää.

rawpower

Lainaus käyttäjältä: Jote - 07.01.23 - klo:16:34
184hv 2.0tdi kylmäkäynnistys ei ihan ongelmatonta. Auto seisoi n. -10°C pakkasessa 2vrk, sitten esilämmitys tehdaswebastolla 30min, starttaa mutta sammui heti. Teki tän kaksi kertaa, sitten kun pumppasin kaasua startatessa pysyi myös käynnissä. Eli tukehtui jotenkin heti startin jälkeen. Öljyt vaihdettu joulukuussa, pa-suodatin lokakuussa. Missähän vika? Toimi taas normaalisti kun ajoin koneen kertaalleen kuumaksi, eli ongelmaa vain pidemmän seisonnan jälkeen.

Näissä varsinkin alkupään malleissa oli sitä käynnistysongelmaa talvella ja johtui vedestä sylinterien päällä? Maskisuoja auttaa asiaan.

Tosin nuo on kyllä halvaantuneet kokonaan eikä lähteneet tulille ennen kuin vesi poistettu.

https://www.vagarena.fi/index.php?topic=29618.0

Jote

Lainaus käyttäjältä: rawpower - 07.01.23 - klo:17:30
Näissä varsinkin alkupään malleissa oli sitä käynnistysongelmaa talvella ja johtui vedestä sylinterien päällä? Maskisuoja auttaa asiaan.

Tosin nuo on kyllä halvaantuneet kokonaan eikä lähteneet tulille ennen kuin vesi poistettu.

https://www.vagarena.fi/index.php?topic=29618.0

Melko hyvä haku, autoni oli juurikin tästä syystä pajalla joulukuussa. Eli moottori oli jäätynyt jumiin ja auto ei startannut lainkaan. Pajalla suoritettiin vedestä puhdistus ja öljyt vaihdettiin huuhtelemalla koneeseen, jotenkin kuvittelin että pakkasongelmat jäisi pajalle mutta ei näemmä. Ehkä tilaan viimasuojan superskodalta ja toivon, että tämä rasittava ongelma häviää.

Lainaus käyttäjältä: Marko - 07.01.23 - klo:16:55
Tarkasta ettei vuoda löpösuodattimen kannen välistä. Kaasun pumppaamisella ei ole dieselissä mitään merkitystä.

Tarkastettu, ei näyttäisi sieltä ainakaan valskaavan. Pumppaaminen ehkä väärä termi, enemmänkin pidän kaasupolkimella tyhjäkäyntiä pakotetusti hieman korkeammalla käynnistyksen yhteydessä. Ja ihan 2-3sekuntia riittää, sen jälkeen kone pysyy käynnissä omillaan.

Marko

Lainaus käyttäjältä: Jote - 08.01.23 - klo:18:51
Melko hyvä haku, autoni oli juurikin tästä syystä pajalla joulukuussa. Eli moottori oli jäätynyt jumiin ja auto ei startannut lainkaan. Pajalla suoritettiin vedestä puhdistus ja öljyt vaihdettiin huuhtelemalla koneeseen, jotenkin kuvittelin että pakkasongelmat jäisi pajalle mutta ei näemmä. Ehkä tilaan viimasuojan superskodalta ja toivon, että tämä rasittava ongelma häviää.

Tarkastettu, ei näyttäisi sieltä ainakaan valskaavan. Pumppaaminen ehkä väärä termi, enemmänkin pidän kaasupolkimella tyhjäkäyntiä pakotetusti hieman korkeammalla käynnistyksen yhteydessä. Ja ihan 2-3sekuntia riittää, sen jälkeen kone pysyy käynnissä omillaan.
Jep. Omassa Cunassa ihan sama jäätymisongelma. On kyllä niin paska kone kuin olla ja voi! Mitkään maskit ei auta. Oman olen saanut viimenään aina käymään, kun runkannut käynnistysnappia tarpeeksi kauan. Tosin viimeisellä kerralla lähti vasta kun webasto oli ollut hetken päällä.
Skoda octavia scout Tdi 184 horsepower -17
+ muuta kalustoa,niin että hirvittää.

rawpower

Mielenkiintoista. Mulla myös -18vm CUNA. Ei ole mun omistusaikana viimetalvena tai tänä talvena jättänyt käynnistymättä. Maskisuojan ylös ja alas laitoin jo marraskuun alussa. Olen ymmärtänyt, että pakkasesta lämpimään talliin tai kelien lauhtuessa on suurin riski tuolle? Oletteko huomanneet saman?

Jote

Lainaus käyttäjältä: rawpower - 09.01.23 - klo:09:20
Mielenkiintoista. Mulla myös -18vm CUNA. Ei ole mun omistusaikana viimetalvena tai tänä talvena jättänyt käynnistymättä. Maskisuojan ylös ja alas laitoin jo marraskuun alussa. Olen ymmärtänyt, että pakkasesta lämpimään talliin tai kelien lauhtuessa on suurin riski tuolle? Oletteko huomanneet saman?

Itsellä tuo totaalihalvaantuminen eli sylinterien jäätyminen tapahtui 300km ajon jälkeen, tän pitkän ajon jälkeen auto tosin seisoi 3vrk pakkasessa.

Enpä olisi uskonut että tietyt Octaviatkin on näköjään kesäautoja talvivarustepaketilla. Ehkäpä laitan vahingon kiertämään ja vaihdan tilalle faceliftin bensakoneella.

petrisa

Eikö tuo jäätyminen ja käynnistymättömyys johdu siitä, että ahtoputkeen ja välijäähdyttimeen kertyy vettä, joka sitten auton sammuttamisen jälkeen jäätyy. Tämän vuoksi ahtoputki on tukossa ja starttaus ei onnistu, kun kone ei saa ilmaa. Kun jää sulaa ahtoputkessa (esilämmitys) tai jääpalat lähtee liikkeelle seuraavassa startissa, niin sylintereihin menee vettä ja sehän ei tee hyvää  >:(.

Tähän ongelmaan kai viimasuoja auttaa jonkin verran. Joskus olen kuullut porattavan myös pienen pienen reiän putkiston alimpaan kohtaan, josta "kondenssivesi" poistuu. Tuon reikä on niin pieni, ettei se vaikuta ahtovuotoon mitenkään. Mielestäni tuntuu aika omituiselta, että ahtoputkeen voisi kertyä vettä niin ylös, että se pääsisi valumaan sammuttamisen jälkeen sylintereihin  ::)




rawpower

Valitettava ongelma, jonka maahantuojakin tiedostanut jo 2005 valmistetuissa konsernin peleissä. autoissa. Näissä oli ilmeisesti ilmaan jäähdyttävä välihääjy jolloin tuo reikä porattiin. https://yle.fi/aihe/artikkeli/2010/02/24/ilmankosteus-voi-turmella-volkkarin-moottorin

Näissä EA288 on ilmeisesti nesteeseen jäähdyttävä.

https://www.vagarena.fi/index.php?topic=38515.0

Tässä vielä hyvä ketju aiheesta. Aika monella ollut ongelmaa. Lämpötilanvaihteluista nuo CUNA ja CUPA ei tykkää. Esim pitkä reissu kuten Jotella pakkaskelissä ja sitten 3pv ajamatta. Siihen esilämmitys ja soppa on valmis?

RSOCUstin

Tätä jäätymis juttua mietin ja voisiko sillä olla vaikutusta näihin CUPA/CUNA moottoreiden öljynsyöntiin?
Jää ja vesi aiheuttaa kun sitä menee sylinteriin käynnistyksessä. Onko mahdollista?

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy