Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Aiheet - SNG

#1
Profiilini Ocu Scoutilla ollaan rullailtu nyt 336 tkm. Auto ollut siis uudesta asti, ja "tuore leima" tuli perjantaina.

Moottoritiellä ennen katsastusta karstoja hävittäessäni kuitenkin kiinnitin taas huomion perävaihteen ujellukseen. Perään vaihdettu öljyt muutama vuosi sitten. Haldexin öljyt ja suodatin vaihdettu aikalailla huolto-ohjelman mukaisesti.

Onko kukaan testaillut RVS:n käsittelyä perävaihteeseen, ja millaiset vaikutukset ovat olleet.

Motonetin sivuilta löytyy tämmöinen RVS:n tuote tuohon tarkoitukseen: https://www.motonet.fi/fi/tuote/606176/RVS-T3-Vaihteiston-suojaus--ja-kunnostusaine
#2
Tuon kohta rippikouluikäisen Scoutin vasemman takaoven kahva jumitti puolivälissä.

Lopulta suostui täysin auki-asentoon.

Ovi ei kuitenkaan avaudu kahvasta. Sisäkahvasta aukeaa normaalisti.

Millainen mekanismi lukolle on ulkokahvalta, ja miten oven verhoilua kannatta/pitää purkaa.

Tässä kesälomalla olisi hyvin aikaa korjata ongelma.

Kiitokset ohjeistuksistanne jo etukäteen!

PS. Auto ollut itsellä uudesta asti, ja oviin ei ole "koskettu" missään vaiheessa. Kaikki toiminut tähän saakka.
#3
Octavia III (13-19) / Antenniasiaa
05.01.18 - klo:19:53
Loin uuden aiheen, koska olen huomannut että uudessa Ocuissa kuten myös Superbeissa näkyy aika paljon haineväantenneja.

Omassa OCU II:ssa on se yli 40senttinen kattopiiska. Radion kuuluvuus on heikentynyt huomattavasti. Puhdistin ja vähän juottelinkin syksyllä antennin jalassa olevan antennivahvistimen piirilevyä. Radion pätkiminen poistui, mutta kuuluvuus on edelleen kovin heikko.

VW:n puolella on useitakin vahvistimella varustettuja haineväantenneja, mutta Volkkareissa ilmeisesti 13mm pyöreä antennin läpivientireikä autonkatossa. OCU II:ssa on 10x10mm neliskanttinen läpivientireikä antennille.

Tarvikeantennit ovat ilman antennivahvistinta, joten ne eivät ole minulle optio.

Onko joku perehtynyt OCU III:n tai uuden Superbin radioantenniin?
Millainen on näiden autojen antennin läpivientireikä? Onko se pyöreä vai neliskanttinen?
Onko haineväantennissa antennivahvistin?

Jos antenni yhteensopiva OCU II:n kanssa niin tässä olisi minulle ratkaisu. Hyvännäköinen, automaattipesuihin yhteensopivampi ja pätevä suksiboksin kanssa.

Ja sitten vielä kysymys PEUGEOT 807:n hainantennista jotka vanhaan Ocuun sellaisen aikanaan asentaneet. Onko siinä antenninvahvistinta?

Kiitokset vaivannäöstä. Ehkä tämä topicci palvelee myöhemmin myös OCU III:n osalta sitten kun jollakulla tulee antennin vaihto tai päivitys ajankohtaiseksi.
#4
Takajarrulevyt näyttävät kuluneet jo melko lailla. Vasemmanpuolinen näyttää olevan lisäksi jonkin varran urautunut.

Alkuperäiset takajarrupalat vaihdettiin hieman 100tkm jälkeen kun sisemmät palat olivat kuluneet vaihtorajalle. Tuolloin levyt olivat vielä aivan ok.

ESP ja jarruilla toteutettu "lukko" tuntuvat syövän nelivetoisen takajarruja, varsinkin kun talvella tulee hyödynnettyä nelivetoa  ;D

Olen miettinyt jarrurempan yhteydessä takajarrujen vaihtemista suuremmiksi jotta kuormittuisivat hieman vähemmän jos budjetti ei karkaa. Ei parantunut jarrujen tehokaan koskaan pahitteeksi olisi!

Scoutin takajarrut käsittääkseni 253mm ja RS:än 282mm. RS:ää on ilmeisesti tehty myös 253mm jarruilla.

Kiinnostaisi siis tietää, onko kukaan tehnyt 4x4 Ocu II jarrujen päivittämistä RS:än jarruihin.

1. Suuremmat jarrulevyt menevät ilmeisesti "heittämällä" paikoilleen.

2. Käyvätkö alkuperäiset jarrusatulat ja palat. Jarrupala voisi olla toki hieman suurempi leveämmän levypinnan takia.

3. Oletan että jarrusatulan kannakkeet ja se pelti levyn takana pitää vaihtaa rs:n osiin

4. Muuta huomioitavaa?

PS. Erujarruissa edelleen alkuperäiset palat ja levyt, eivätkä levyt näytä mitenkään kuluneelta. Toki tässä ketjussa voidaan käsitellä myös etujarrujen päivittämistä. Scoutissa ja muissakin 4x4 malleissa ilmeisesti 282mm etujarrut (jäähdytetyt) ja RS:ssä noin 310mm etujarrut. Eikös RS:ssä pysty käyttämään 16´ vanteita talvella, vaikka jarrut noinkin suuret?
#5
Täällä on hyvä vääntää mikä on paras perusvetotavoista
#6
Omassa -08 Scoutissa on tänä keväänä alkanut ilmenemään merkillisiä takalasinpyyhkijän jumittumisia.

Eli pyyhintä käytettäessä se aina välillä jämähtää kesken pyyhkäisyn, aina samalle kohdalle noin 10cm vasemman pyyhintäalueen laidasta ylöspäin. Kun sitten pyyhkijää liikauttaa käsin, tuntuu ikäänkuin naksahdus kun pyyhkijä vapautuu.

Tuon jälkeen on taas toiminut, paitsi tänään toistui useamman kerran. Teen aina välillä hölmösti esim hiekkatiellä ajon jälkeen tai alkukesästä siitepölyaikaan, ja pyyhkäisen pölyistä lasia ilman tuulilasinpesunestettä kerran-kaksi, niin että takalasista näkee taas läpi.

Onko kenelläkään tullut vastaan Ocussa tai muissa vuosikymmenen vaihteessa valmistetuissa konserniautoissa samaa?

Tietääkö kukaan onko takalasinpyyhkimessä mitään mekanismiä eli vivustoa tai alennusvaihdetta, vai pyörittääkö sähkömoottori suoraan pyyhkijää?

Ajattelin että mekaniikan purku, puhdistus ja voitelu voisi ratkaista ongelman. Pelkään että varaosatiskillä osat ovat melkoisen suolaisesti hinnoiteltuja.

PS. Hauilla en onnistunut löytämään kuin (etu)pyyhkijöihin liittyviä ongelmakuvauksia.
#7
Kun ei kukaan muukaan ottanut tähän kantaa, minäpä päätin sen tehdä  :D

Eli nauttikaahan vapaista ja jäynätkää viisaasti, sano vanha teekkari  ;D

Cour de filé nautittu kera perheen. Nyt otetaan rennosti.
#8
Huomentapäivää kollegat!

Ollaan tänään lähdössä Tukholmaa kohti, ja sieltä edelleen Tanskaan, Saksaan ja ties minne.

Kävin eilen huvikseen Euromasterilla ja Vianorilla kyselemässä uusista merkkirenkaista autooni joko alkuperäiskoossa 225/50R17 tai vaihtoehtoisesti koissa 205/55R17 ja 215/50R17. Satsien hinnat olivat molemmissa luokassa 800-1100â,¬. HUH.

Rengas-onlinessa hintataso merkkirenkaille 500-800â,¬ per sarja. TipTopReifenista oli tarkoitus tilata, mutta hehän nostivat keväällä toimituskulujaan Suomeen oikein huolella, eli se siitä.

Renkaissa nyt pintaa 3,5-4 milliä, eli voisi olla varsin hyvä aika uusia kun kerta reissussakin ollaan.

Eli laittakaapa vinkkejä hyvistä (ja edukkaista) liikkeistä ja esimerkkihinnoista ja säästöstä vs Suomiliike:

Ruotsi: Välillä Tukholma-Göteborg ja Malmö-Tukholma
Tanska: Jyllanti, Odense-Kööpenhamina
Saksa: Luoteis-Saksa
Hollanti, Luxemburg, Belgia: Saksan rajan pinnasta

Kiitokset etukäteen!


#9
Moro,

Avasin tämän uuden aihealueen itselleni tapahtuneen valosählingin takia.

Eli Pre-facelift Octavia Scouttini käväisi pari viikkoa sitten merkkiliikkeessä 120tkm huollossa (kilometrilukemalla 106tkm).

Valojen suuntaus tsekattiin "matolaatikolla" eli kannettavalla ja vatupassisilmällä asemoitavalla valojen suuntauslaitteella. Kyseessä on siis hiukan maitopurkkia suurempi laite. Huoltomies päivitteli että onko auto tosiaan mennyt läpi katsastuksesta, kun valot näyttävät aivan liian ylös. Vastasin "kyllä vain, ilman huomautuksia". Todettiin että aiemmin syksyllä tekemäni xenon-polttimoiden uusinta on ehkä vaikuttanut valojen suuntaukseen. Valot oli kyllä suunnattu samalla tavalla molemmilla puolilla, mutta säätöä korjattiin reippaasti alaspäin "matolaatikon" mitta-asteikon mukaisesti. Valokuvion yläreuna oli kyllä "matolaatikolla" tutkittuna hieman epämääräinen octavian xenonien reiluhkon hajavalon takia.

Huollon jälkeen ihmettelin, kun pimeällä näkyvyys lyhyillä valoilla on kovin heikko. Linssi-xenoneissahan valokuvion raja on melkoisen terävä. Eli auton edessä oli valoa, mutta pimeys tuli mielestäni "liian lähellä".

Kävin puolitutun katsastusinssin pakeilla yksityisellä katsastusasemalla. Valot tarkistettiin kunnollisella säännöllisesti kalibroitavalla katsastusasemien käyttämällä suuntauslaitteella (siis pyörillä liikkuva, kiinteässä telineessä oleva reiluhkon c-kasettimankan kokoinen mittalaite). Ko laitteessa valoohjataan linssisysteemien ja mahdollisesti prisman kautta asteikolle. Inssi totesi valojen näyttävän "selvästi liian alas". Normaalissa määräaikaiskatsastuksessahan tarkistetaan vain ja ainoastaan, että valot eivät näytä liian ylös. Liian alas näyttävät valot lain puolesta ok. Lain mukaan valojen tulee näyttää vähintään 1.0% alaspäin, eli valokuvio laskeutuu 10cm 10 metriä kohti alaspäin. Jos siis valokuvion korkeus välittömästi auton valojen edessä on esim 60cm, sen tulee olla 10m päästä korkeintaan 50cm lattiatasosta.

Omassa autossa valot näyttivät huollon suuntauksen jäljiltä 2.5% alaspäin, eli 1.5% liian alas. Säädimme valot inssin kanssa näyttämään 1.0% alaspäin.

Oman auton huolto tehtiin kahdessa osassa, eli kävin huollossa vielä toisen kerran. Jälleen valoihin kiinnitettiin huomiota ja todettiin niiden näyttävän liian ylös. Säätivät jälleen niitä alaspäin, mutta pyynnöstäni vähemmän kuin ensimmäisellä kerralla. Käytännön valaisuteho osoittautui jälleen riittämättömäksi oman ja kaverini kokeilujen perusteella. Vertailun vuoksi mittaus tehtiin vielä huollon toisella matolaatikolla niin omaani kuin viereisellä huoltopaikalla olleeseen facelift-octaviaan.

Kävin tänään paikallisessa monimerkkikorjaamossa säädättämässä/itse säätämässä valoja. Heidänkin matolaatikon mukaan valot näyttivät "OIKEIN", mutta perinteisesti 10m päässä olevasta seinästä mitattuna alenema oli liki 20cm, eli melkein 2%. Säädimme valot seinästä mittaamalla. Nyt taas näkee ajella, ja liikennemerkitkin erottuvat valokeilan oikeasta reunasta niinkuin pitääkin.

Kysymys kuuluukin: Voiko linssixenonien valoja tarkastaa/suunnata huoltojen yleisesti käyttämällä "matolaatikolla" hajavalon aiheuttaman mittausepävarmuuden takia? Mielestäni omiin kokemuksiin perustuen ei voida. Ainakin pre-facelift octavian valot tulisi mielestäni suunnata joko perinteisesti seinästä mittaamalla tai kunnollisella katsastusasemienkin käyttämällä suuntauslaitteella!!!

Mitä mieltä olette, voiko matolaatikot viskata kalanruuaksi?
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy