Scoutin jarrujen päivitys parempiin, esim RS:n jarruihin

Aloittaja SNG, 09.06.16 - klo:14:32

« edellinen - seuraava »

SNG

Takajarrulevyt näyttävät kuluneet jo melko lailla. Vasemmanpuolinen näyttää olevan lisäksi jonkin varran urautunut.

Alkuperäiset takajarrupalat vaihdettiin hieman 100tkm jälkeen kun sisemmät palat olivat kuluneet vaihtorajalle. Tuolloin levyt olivat vielä aivan ok.

ESP ja jarruilla toteutettu "lukko" tuntuvat syövän nelivetoisen takajarruja, varsinkin kun talvella tulee hyödynnettyä nelivetoa  ;D

Olen miettinyt jarrurempan yhteydessä takajarrujen vaihtemista suuremmiksi jotta kuormittuisivat hieman vähemmän jos budjetti ei karkaa. Ei parantunut jarrujen tehokaan koskaan pahitteeksi olisi!

Scoutin takajarrut käsittääkseni 253mm ja RS:än 282mm. RS:ää on ilmeisesti tehty myös 253mm jarruilla.

Kiinnostaisi siis tietää, onko kukaan tehnyt 4x4 Ocu II jarrujen päivittämistä RS:än jarruihin.

1. Suuremmat jarrulevyt menevät ilmeisesti "heittämällä" paikoilleen.

2. Käyvätkö alkuperäiset jarrusatulat ja palat. Jarrupala voisi olla toki hieman suurempi leveämmän levypinnan takia.

3. Oletan että jarrusatulan kannakkeet ja se pelti levyn takana pitää vaihtaa rs:n osiin

4. Muuta huomioitavaa?

PS. Erujarruissa edelleen alkuperäiset palat ja levyt, eivätkä levyt näytä mitenkään kuluneelta. Toki tässä ketjussa voidaan käsitellä myös etujarrujen päivittämistä. Scoutissa ja muissakin 4x4 malleissa ilmeisesti 282mm etujarrut (jäähdytetyt) ja RS:ssä noin 310mm etujarrut. Eikös RS:ssä pysty käyttämään 16´ vanteita talvella, vaikka jarrut noinkin suuret?

Jultsu

Vastaan konsernisisarista opitulla kokemuksella, että jos kannakkeiden olkavarsikiinnityksien pulttiväli täsmää vanhan ja uuden välillä, niin kannakkeen ja levyn voi vaihtaa automallista toiseen ja jopa eri merkistä toiseen. Takasatulan pulttijaotkin tuntuvat pysyneen samoina, mutta levyn paksuudesta riippuen toki se satulan pituus vaihtelee, joten 12mm paksun orkkislevyn satuloita ei voi suoraan käyttää 22mm paksun jarrulevyn kanssa. Jos offset muuttuu rajusti (varsinkin sisäänpäin, eli levy siis tulee syvemmälle autoon) niin jarrukilpiä ei pysty enää kiinnittämään alkuperäisille paikoilleen, eikä välttämättä mahdu kiinni ollenkaan..

Jarrupalat takana tuntuivat pysyvän samankokoisina aina 245mm levyistä 356mm levyihin asti, täten siis myös jarrulevyn jarrutukseen osallistuva "kaistale" pysyi saman levyisenä.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

SNG

#2
Eli jos nyt rajoitutaan vain orkkisosiin (Audi/VW/Skoda/Seat), niin ainoa mikä levyjen koon lisäksi muuttuu on tuo satulankannatin? RS:n kiinnitykset varmaankin identtiset Scoutin kiinnityksiin.

Ymmärsinkö oikein, että sama (Scoutin alkuperäinen) jarrusatula käy rs:n levyjen (ja kannakkeen) kanssa jos kerran palojen kokokin pysyy samana?

Levyn Pulttijako (5x112), keskireikä 52mm ja keskiön offset pysyvät varmaankin samoina kun niin Scoutissa kuin rs:ssä 17´vanteen et on 45 .

PS. Juu ei tarvetta päivittää mihinkään jäähdytettyihin (ja rejitettyihin) levyihin.

PS2. Hassua että palan jarruttava pinta-ala sama erikokoisissa jarruissa. Toki suurempi säde parantaa jarrutusvoimaa ja ehkä säästää siten hieman paloja (ja levyjä). Pienentää koki tarvittavien varaosavaihtoehtojen ja -varastojen määrääkin.

Jultsu

Omaa kokemusta on vm2003 3BG nelivetopassatista ja sen konsernisisaresta eli A6 Audista ja sen viritysmuodoista S6 ja RS6. Passatissa oli alunperin väärällä (eli pienemmällä) jaolla olevat pultinreiät olissa, mutta kun ne olat vaihtoi edestä ja takaa W8-mallisiksi (samaa olkaa löytyi myös audin tehokkaammista moottoriversioista) niin sinne meni eteen että taakse samanikäisen RS6:n täydelliset jarruroippeet, 365/335mm. Päivitin nuo sittemmin vielä 10 vuotta tuoreemmasta S6 Audista löytyviin 400mm/356mm jarruihin ja ne myös sopi heittämällä paikoilleen olkavarsiin. Tuo navan etäisyys noihin kannakkeen kiinnityspultteihin (eli ET kai voisi sanoa lyhyemmin?) tuntui siis olevan vakio VAG-konsernin jarruosissa.

Varaosakoodeista voisit katsella että pysyykö jarrupalan varaosakoodi samana, jos kyllä niin hyvinkin todennäköisesti myös satulat ovat samanlaisia ja vain kannakkeen etäisyydet navan keskustasta muuttuvat.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

SNG

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 09.06.16 - klo:18:39
Omaa kokemusta on vm2003 3BG nelivetopassatista ja sen konsernisisaresta eli A6 Audista ja sen viritysmuodoista S6 ja RS6. Passatissa oli alunperin väärällä (eli pienemmällä) jaolla olevat pultinreiät olissa, mutta kun ne olat vaihtoi edestä ja takaa W8-mallisiksi (samaa olkaa löytyi myös audin tehokkaammista moottoriversioista) niin sinne meni eteen että taakse samanikäisen RS6:n täydelliset jarruroippeet, 365/335mm. Päivitin nuo sittemmin vielä 10 vuotta tuoreemmasta S6 Audista löytyviin 400mm/356mm jarruihin ja ne myös sopi heittämällä paikoilleen olkavarsiin. Tuo navan etäisyys noihin kannakkeen kiinnityspultteihin (eli ET kai voisi sanoa lyhyemmin?) tuntui siis olevan vakio VAG-konsernin jarruosissa.

Varaosakoodeista voisit katsella että pysyykö jarrupalan varaosakoodi samana, jos kyllä niin hyvinkin todennäköisesti myös satulat ovat samanlaisia ja vain kannakkeen etäisyydet navan keskustasta muuttuvat.

Juu kiitokset kovasti kommenteistasi!

Ocun sisällä (ymmärtääkseni) navat ovat aikalailla samoja, samoin vanteiden pulttijaot ja ET:t. Toki vanteen leventyessä ET:kin hieman muuttuu.

Kuulosti rohkaisevalta tuo tarinasi Passatin ja S/RS6 osalta  :)

Täytyy selvitellä jarrupala-asiaa.

Edelleen, jos jollakulla muullakin on aiheesta kokemuksia tai ETKA:n käyttö hallussa, niin olisin tosi kiitollinen jos viitsisitte kommentoida. Please, lukekaa myös ketjun aloitusviesti.

Tietyn mallin (esim Ocu RS tai Golf GTI) jarruosat saattavat olla varsin häijysti hinnoiteltua, vaikka samat osat saattavat olla jonkun toisen mallin tai merkin "karvalakkimallin" varaosissa hinnoiteltu edullisemmin.

SNG

Eikö tosiaan kukaan muu kuin Jultsu ole tehnyt jarrupäivitystä?   :-[

Laajennetaan keskustelu myös etuvetoisiin. Jarrujen kiinnitykset kuitenkin samanlaiset kuin nelivetoisissa.

Mielestäni tuo jarrujen vaihto järeämpiin olisi yksinkertaisin ja edullisin laillinen "viritys" autolle.

Jos osien hinnassa ei olisi kuin pieni ero ja lisäksi joku satulankannatin, niin miksi ei kannattaisi tehdä jarruremontin yhteydessä. Saisi kestävämmät ja samalla järeämmät jarrut. Ainakin noissa nelivetoisissa Ocu II ja vastaavissa Golffeissa et. al. alkuperäiset takajarrut kuluvat paljon nopeammin kuin etujarrut.

JaVa^

Itse vaihdoin edelliseen II RS Octavia:an etujarruiksi Audi TT-RS:n 370 mm levyt ja 4 mäntäiset brembon satulat. Plug&Pray asennus, joka periaatteessa olisi vaatinut myös uuden jarrukilvet, mutta homma toimi myös orkkis kilvillä.

Jos on tee-se-itse miehen vikaa, niin tästä setti tilaukseen ja pienellä kunnostuksella scouttiin uudet jarrut. Noiden lisäksi voi olla että tarvitset uudet jarrukilvet, mutta veikkaan että katsastusmies ei sitä huomaa jos ne ovat muutaman millin liian pienet...  :) ET noilla ei varmaankaan muutu juuri mitenkään, tosin satulat voivat tulla hieman ulommas, joka vaikuttaa hieman siihen millaisella ET:llä vanteet pitää olla, jotta satulat eivät osu vanteiden puoliin. 16" vanteet oikealla ET:llä menee noiden RS:n jarrujen päälle, mutta varma valinta on 17"... Tiedä sitten auttaako tämä topic:n aloittajan ongelmaan, mutta kirjoittelin nyt kuitenkin omia ajatuksia asiasta.

SNG

#7
Hyvä vastaus. Juuri sellainen millaisia tässä olen hakenut!

Niin minkäkokoiset vanteet sinulla on noiden TT-RS:n vanteiden kanssa. Ei kait 17-tuumaiset noiden kanna sovi?

Tuli varmaankin reilusti lisää tehoa jarruihin?!

Takajarruja ajattelin päivittää parempiin, eli 16´ talvivanteet menevät varmasti edelleen.

Eli levyt, kilvet ja kannatin ainakin tarvitaan. Samoin uudet käsijarruvaijerit.

Mikäs on JaVa:n kanta noihin satuloihin. Pystynkkö käyttämään 253mm jarrujen jarrusatuloita 282mm levyjen kanssa? Mulla on vahva epäilys että rs:n takasatuloiden ainoa ero vakioihin on se että ne on vain maalattu.

PS. Eikös se niin mene että jarrut samoja samalle plätformille rakennetuissa OCU II, Golf ?, TT, A3, Leon,Touran I, jne... ja toisille plättiksille tehdyissä aivan eri jarruosat (A4, A6, Passat ?, Superb 1) jne. Pulttijako, keskireikä ja muutkin isot jutut muuttuvat erilaisiksi,

JaVa^

18x8,5" ET43 oli minimi noille TT-RS:n hiluille. Oli hiukan työn ja tuskan takana löytää sopivalla ET:llä ja puolien muotoilulla varustettu setti, joka ei ottanut kiinni satuloihin. Jarru tuntuma parani huomattavasti kyllä niillä, mutta kulutus puolestaan lisääntyi 0,5l/100km, kun kyseessä oli kohtuu painava setti... Alla kyseinen setti 19" vanteiden sisällä:



En usko että nuo scoutin jarrusatulat menevät paikalleen RS:n 282mm levyjen kanssa. Siellä ei todennäköisesti ole varaa tuota 29 milliä ja vaikka olisikin, niin jarrupaloja tuskin voi vaihtaa RS:n vastaaviin "isompiin", joten ulkokehälle jää käyttämättä se isompien levyjen tuoma kokoero... Pikaisella vilkuilulla ETKA näyttää eri varaosakoodit noille satuloille, mutta se nyt ei tässä tapauksessa juuri auta, kun mittoja tuolta ei saa ulos. Takasatuloissahan on sitten kiinteät kannakkeet toisin kuin etusatuloissa, mutta sen varmaan jo tiesitkin...

Löysin tuossa netistä maininnan että edessä Scout:n satulat ovat samat kuin RS:ssä, mutta kannakkeet ja levyt ovat erilaiset, joten sen osalta päivitys isompiin on helpohko. Takapään jarruista ei valitettavasti löydy juurikaan infoa.

SNG

Lainaus käyttäjältä: JaVa^ - 11.06.16 - klo:18:43
18x8,5" ET43 oli minimi noille TT-RS:n hiluille. Oli hiukan työn ja tuskan takana löytää sopivalla ET:llä ja puolien muotoilulla varustettu setti, joka ei ottanut kiinni satuloihin. Jarru tuntuma parani huomattavasti kyllä niillä, mutta kulutus puolestaan lisääntyi 0,5l/100km, kun kyseessä oli kohtuu painava setti... Alla kyseinen setti 19" vanteiden sisällä:


En usko että nuo scoutin jarrusatulat menevät paikalleen RS:n 282mm levyjen kanssa. Siellä ei todennäköisesti ole varaa tuota 29 milliä ja vaikka olisikin, niin jarrupaloja tuskin voi vaihtaa RS:n vastaaviin "isompiin", joten ulkokehälle jää käyttämättä se isompien levyjen tuoma kokoero... Pikaisella vilkuilulla ETKA näyttää eri varaosakoodit noille satuloille, mutta se nyt ei tässä tapauksessa juuri auta, kun mittoja tuolta ei saa ulos. Takasatuloissahan on sitten kiinteät kannakkeet toisin kuin etusatuloissa, mutta sen varmaan jo tiesitkin...

Löysin tuossa netistä maininnan että edessä Scout:n satulat ovat samat kuin RS:ssä, mutta kannakkeet ja levyt ovat erilaiset, joten sen osalta päivitys isompiin on helpohko. Takapään jarruista ei valitettavasti löydy juurikaan infoa.

Tehokkailta näyttävät. Ai että kiinteät kannakkeet. Onko muissakin malleissa kiinteät? Jos ovat niin sitten muunto eri kokoisille levyille varmaankin satulan kiinnityksissä. Ainakin joku varaosajärjestelmä mainitsi tosiaan rs:ssä olevan sekä 253mm että 282mm takalevyjä.

Taitaa tehdä vaihdon mahdottomaksi tai hyvin hankalaksi. Harmi tosiaan ettei mitoista tietoa.

JaVa^

Lainaus käyttäjältä: SNG - 11.06.16 - klo:21:32
Tehokkailta näyttävät. Ai että kiinteät kannakkeet. Onko muissakin malleissa kiinteät? Jos ovat niin sitten muunto eri kokoisille levyille varmaankin satulan kiinnityksissä. Ainakin joku varaosajärjestelmä mainitsi tosiaan rs:ssä olevan sekä 253mm että 282mm takalevyjä.

Taitaa tehdä vaihdon mahdottomaksi tai hyvin hankalaksi. Harmi tosiaan ettei mitoista tietoa.

Puhuin pehmoisia. Erilliset kannakkeet niissä onkin. Jokin aivopierun tyyppinen häiriö tuli noita satuloiden kuvia katsellessa... :)

Eri osanumerot on kuitenkin niissä kannakkeissa ja ristiin sopivuudesta ei ole tietoa. Kovin huonosti löytyy sisarmalleistakaan tuosta takajarrujen päivityksestä tietoa netistä. Voi tietty olla että on väärät hakusanat käytössä... Saksan ebay:stä löytyy aika hyvin noita GTI Golf:n takapään settejä kohtuu hinnalla.

Erno

#11
Ilmeisesti tuo RS:n takajarrujen 2 eri kokoa on eri markkina-alueille, itse olen törmännyt tuohon pienempään kokoon vain ulkomaalaisilla sivustoilla. 312mm etujarrut mahtuu juuri ja juuri 16 tuumaiseen vanteeseen.

Lainaus käyttäjältä: JaVa^ - 11.06.16 - klo:22:52
Saksan ebay:stä löytyy aika hyvin noita GTI Golf:n takapään settejä kohtuu hinnalla.

Itselläni pyörii nurkissa Octavia RS:n etu- ja takasatulat, jos kiinnostaa. Käytetyn näköiset ovat, mutta toimivina irrotettiin
kun eteen tuli Porschen satulat ja Mersun 350mm levyt ja taakse Golf R32:n jarrut 310mm levyillä. Molemmat päät meni heittämällä paikalleen, Golfin jarrut yksinään ja etujarrut Vagbremtechnicin asennussarjalla. Noita r32/s3:n takajarruja löytyy jonkun verran englannista myytävänä, omat ostin www.mk5golfgti.co.uk:n palstalta, mutta satulat saattaa ottaa 16 tuumaiseen vanteeseen kiinni. 17 tuumaiseen pitäisi mahtua. Lisäksi, jos karkaa jarrujenpäivitys-mopo reippaasti metsään niin kuin allekirjoittaneella, niin tuo Vagbremtechnic tekee asennussarjoja Porschen Boxsterin satuloille RS:n alkuperäisten 312mm etulevyjen kaveriksi 17 tuumaisen vanteen sisälle.

Kuvan vanteet 18x8 tuumaiset.




Ainakin RS:ään meni Golf R32:n takajarrut satuloineen heittämällä paikalle.

EDIT: Oletko miettinyt teräspunosletkut, sekä kisapalat ja -levyt alkuperäiskoossa?

SNG

Noniin,

Asiaa selvitelty rs-huollon mahtavan varaosaheebon kanssa kesällä ja nyt lomien jälkeen.

Scout vs RS takajarrut.

- Satulat samat (paitsi rs maalatut, siksi eri osanumero)
- Palat samat
- Jarrukilvet erit
- Kannakkeet erit
- Käsijarruvaijerit tietty samat

Hintavertailua (ovh):

Scout:

- Jarrulevyt 258mm 132â,¬/pari
- Jarrupalasarja 43â,¬
- Käsijarruvaijerit 44â,¬/pari
- Työ (palat, levyt, satuloiden herkistely) 140â,¬
- Työ käsijarruvaijereiden vaihto 80â,¬ (tästä pitää kyllä ainakin keskustella kun lisätyö jarrurempan yhteydessä pieni)

- YHTEENSÃ,, 439â,¬ (Saanee pyöristettyä lähelle 400â,¬)

RS:

- Jarrulevyt 282mm 104â,¬/pari
- Jarrupalasarja 43â,¬
- Jarrukilvet 109â,¬/pari
- Satulankannatin (pun tai vihr) 143â,¬/kpl, eli 286â,¬/pari !!!  :-\
- Käsijarruvaijerit 44â,¬/pari
- Työ (palat, levyt, kannakkeet, satuloiden herkistely) 140â,¬
- Työ käsijarruvaijereiden vaihto 80â,¬ (tästä pitää kyllä ainakin keskustella kun lisätyö jarrurempan yhteydessä pieni)

- YHTEENSÃ,, 806â,¬ (Tällä hinnalla unohdan!!!)

Toisessa viestissä asiaa satulankannakkeista (ja jarrukilvistä)

SNG

RS:n satulankannakkeet 282mm levyille siis aivan järkyttävän hintaiset marmoritiskillä eli 286â,¬pari!!!

Sitten olisi Superbin satulankannakkeet 282mm levyille 185â,¬/pari. Näiden yhteneväisyydestä merkkihuollolla ei ollut järjestelmien kautta varmuutta.

Uskon, että ainoa ero on että rs:n satulankannakkeet ovat kultamaalilla (punaisella tai vihreällä) maalatut. Voisiko joku tarkistaa etkasta, onko "parent part sama" (eli ovatko fyysisesti identtiset)?

- Vihreä kannake Octavia RS, 1Z0615425
- Punainen kannake Octavia RS, 1k0615425S
- Maalamaton kannake Superb 1K0615425M

Joka etkaa tutkii, niin voisi katsoa käytetäänkö samoja satulankannakkeita KAIKISSA VW:n malleissa joissa 112x5 jako 57.1 keskireillä (282mm takalevyt).

Järkyttävän hintaiset rautapalat, joilla ei merkitystä jarrutustapahtumassa (paitsi lämmönsiirto).

Vastailinkin, että jos hommaan haluaa ryhtyä, niin maalaamattomilla satuloilla tai sitten käytettyinä romikselta.

Jarrukilpiä yritän metsästää romikselta. 109â,¬ pellinpaloista on PALJON RAHAA!



teräksenharmaa

Jos palat kestävät 100 tkm ja se on suurin ongelma, niin saako tuolla jarrujen kasvatttamisella mitään vastiketta vaivalle ja kustannuksille? Tuskin ne palat edes oleellisesti pidempään kestävät. Isommalla levyllä tavitaan vähemmän voimaa, mutta samalla se levy hinkkaa paloja suuremmalla nopeudella.

SNG

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 14.09.16 - klo:12:35
Jos palat kestävät 100 tkm ja se on suurin ongelma, niin saako tuolla jarrujen kasvatttamisella mitään vastiketta vaivalle ja kustannuksille? Tuskin ne palat edes oleellisesti pidempään kestävät. Isommalla levyllä tavitaan vähemmän voimaa, mutta samalla se levy hinkkaa paloja suuremmalla nopeudella.

Totta, ei taida olla MITÃ,,Ã,,N järkeä. Kuha selvitin...

Olihan tossa isommassa sentään halvemmat levyt  ;D :-[

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy