Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - jaiksi

#1
Lainaus käyttäjältä: TLU13 - 10.02.19 - klo:09:01
Epäilen että pätevinkään kuski ei pysty jarruttamaan vain yhtä rengasta kerrallaan saadakseen karanneen luiston hallintaan (ESP)  ;) Tehokkaamman jarrutuksen ASB jarruilla saa kun survoo sen polkimen oikeasti pohjaan, moni ei tätä tajua.

Nykypäin espit toimii mielestäni varsin loogisesti ratin liikkeiden mukaan, omalla audilla voisi osaava kuski pelkällä kaasun hallinnalla varmaan vaikka driftata jäällä esp sport asennolla, vasta kun luisua joutuu huomattavasti korjaamaan puuttuu elektroniikka peliin.
Eiköhän nuo nykypäivän espit ole ihan oikeiden rattimiesten ja tietokonesimulaatioiden kokemusperäistä tulosta, sopii oikein hyvin tämmöiselle perustaitoiselle perusautoilijalle.

F1 sarjassakin, alansa huiput ajoivat parempia aikoja elektroniikan avuin kuin ilman. Toki tältäkin foorumilta löytyy huomattavasti parempia rattimiehiä.  ;D
Minä en ole autoani viemässä radalle. Foorumeilta löytyy myös tyyppejä jotka kirjoittavat ennen kuin ymmärtävät lukevansa :) Ajan sora- ja metsäautoteillä. Tien ja renkaan välissä on joko hiekkaa, lunta, jäätä tai mutaa. Maastoautoa en mielellään hankkisi korkeimpien kustannusten vuoksi. Lumisellä ja lingotulla metsäautotiellä ESP:t ja ASR:t vilkkuu jatkuvasti eikä sillä ole turvallisuuden kannalta mitään merkitystä. Meno hyytyy helpommin mäkeen. Käyhän ehdottamassa Rovanperän Kallelle saat parempia EK-aikoja kun pistät kaikki ajoavut päälle.
#2
Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 10.02.19 - klo:00:07
Siten varmaankin että jos omaa Häkkisen vasemman jalan niin pystyy pitämään jarrupaineen juuri sopivanlaisena jotta pyörät eivät vedä lukkoon mutta jarruttavat kuitenkin mahd. tehokkaasti. Noita maagisia vasureita tuntuu löytyvän jäsenistöstä jokaiselta foorumilta, maasta ja keliolosuhteista riippumatta.
Vastaustahan on tylsempi kuin luuletkaan. Lukkiutuvat jarrut "kaivavat" uran soratiehen. Abseilla sora pyörii renkaiden ja tien välissä kuin kuulalaakerit. On kokemukesta lukkojarrutuksista molemmilla jarruilla.
#3
Ensimmäistä nelivetoa olen katselemassa. Ajan paljon sorateillä ja lumisia ja mäkisiä metsäteitä. Kaikki ajoavusteet pitää saada pois. Ajonvakautus vai mikä ESC vai ASR se on Skotterossa jota ei saa valikosta pois, vilkkuu heti kun vähän lumisen tien mutkaan ajan. ABS on myös vaarallinen vastalanatulla tiellä. Vagineissa ei varmaan kaikkia ajoapuja saa pois. Miten lie Subarussa?
#4
Karoq (17-) / Vs: Yleistä Karoq
25.11.18 - klo:15:35
Lainaus käyttäjältä: RSOCUstin - 17.11.18 - klo:19:27
Eilen ajelin yhden Karoq:n perässä. Meni kuin ajokoira tai vanha volvo.
Eturengas meni puolisen renkaan leveyttä vasemmalla kuin saman puolen takapyörä.
Kulmat kuntoon on muistettava jonkun tuhannen ajokilometrin jälkeen uusissa autoissa.
Tuon on pakko olla optinen harha. Jos itse ajat takana hieman sivussa edellä ajavaan nähden niin se etummaisen auton meno näyttää kuten mainitsit.
#5
Octavia III:sta alkaen.
#6
Volkswagen / Vs: Tiguan Allspace 18->
23.03.18 - klo:23:14
Se perus Tiguani olikin jotenkin typistetyn näköinen.
#7
Volkswagen / Vs: T-Roc
28.02.18 - klo:16:30
Minkä takia tätä ei saa 1.0 TSI DSG:llä? Golfia kuitenkin saa.
#8
Nyt alkaa olla autossa varusteet kohdillaan. Tuulilasin lämmitin, tehokkaat perseen lämmittimet, polttoainekäyttöinen lämmitin, automaattiloota. Neliveto vain puuttuu. Muuten olisi täydellinen.
#9
Takapenkkien lämmittimien painonapit pitäisi repiä irti tai niiden sijainti siirtää muualle. Pennut räplää niitä kokoajan. Helteelläkin penkinlämmittimet täysillä.
#10
Juu eiköhän siellä tuotekehitystä jatkuvasti tehdä laatikon osalta. Paranee koko ajan luotettavuus.
#11
Lainaus käyttäjältä: Max3 - 07.06.17 - klo:18:51
Octavia vaihtui tuoreeseen helmikuussa (MY17). Nyt on varattu aika takuukorjauksille: kuljettajan puoleinen taustapeili pitää kääntyessään pysäköintiasentoon melkoista ääntä, korjauksena peilin runko vaihdetaan. Toinen vaarallisempi ongelma on start-stopin liian aikainen moottorin sammuttaminen, auto on vielä liikkeessä, kun moottori sammuu ja tällöin ohjauksen ja jarrutuksen tehostus eivät enää toimi. Tämä toimi aivan eri lailla 2012 Octaviassa tsi 1.4, jossa vasta auton pysähtyminen sammutti moottorin.Muuten olen ollut autoon tyytyväinen, keskikulutus laski 0,5 litraa aiempaan verrattuna.

Eiköhän tuo SS:n toiminta ole ihan suunnittelu noin toimivan. Moottori käynnistyy heti kun nostaa jalan jarrulta -> Ohjaustehostin toimii.
#12
Lainaus käyttäjältä: BMF - 21.03.17 - klo:20:59
Onpa hyvä jos vihdoinkin saatu mittari kalibroitua kuntoon. 240km on enat ennenku mittari edes värähti.
Vanhassa Ocussa jäljellä oleva km-määrä oli lähempänä oikeaa. Sen olisi voinut jättää niin.
#13
Lainaus käyttäjältä: isoville - 21.03.17 - klo:10:42
Sama 50 litraa se vieläkin on.

http://web.skoda.fi/lataukset/uusi-octavia/uusi-octavia/Octavia_FL_tekniset_tiedot_20170113.pdf?time=1490085556

Sitten jotain muutosta on tapahtunut mittaristossa tai polttoaineen tason anturissa. Vuosimallin -15 Oculla kärsi ajaa 150 - 200 km ennen kuin polttoaineviisari edes liikahti. Nyt viisari näyttää tankin tyhjentyvän jo ekoilla kymmenillä kilometreillä.

Olen sitten kerran ajanut vanhalla Ocullani tankin melko tyhjäksi kun sain 51 litraa tankkiin.
#14
Onko niin että vm -17 1.4 TSI Octaviassa on vain 45 litran tankki? Vuoden 2015 tankkiin mahtui 50 litraa.
#15
Mihinkähän malliin sitä vaihtaisi nykyisen Octavian seuraavaksi kun tuo FL on aivan hirveä.
#16
Lainaus käyttäjältä: GF - 02.10.16 - klo:16:31
Eilen laitettu tilaukseen Combi 1.0 Style suoralla kaupalla. Alennusta 10%, winterpaketti 0â,¬ (kampanja) ja talvirengaspaketti 16" aluilla tippui 1400 eurosta 900 euroon loppusuoralla. Rahoituskorko 0,5%. Kokonaisedullisin tarjous jonka sain kun pyysin tarjousta muutamasta paikasta.

Mistä liikkeestä?
#17
Omat kulutusenkat 1.4 TSI:llä. Vähällä menee. Vain 4,2l/100 km.

#18
Lainaus käyttäjältä: maileri - 03.05.15 - klo:15:08
http://www.autobild.de/artikel/vw-audi-seat-skoda-hoher-oelverbrauch-5738703.html

AutoBildin artikkeli öljynsyönnin onglemista.

Näin yleisemmin voisi keskustella, että onko VW-konsernin sisällä vajausta moottorisuunnittelun osaamisessa vai otetaanko tuotekehityksessä liian isoja riskejä, jotka sitten maksatetaan asiakkaalla? Eli panostetaan tekniseen etumatkaan ja ylivoimaan, mutta unohdetaan luotettavuus ja kestävyys. Onko tämä jopa tietoinen valinta? Näitä ongelmia tuntuu olleen aika pitkään eri muodoissaan: 2.5TDI, 2.0TDI, 2.4V6, 1.8TSI, 2.0TFSI. yms.

Varmasti yksittäisiä ongelmia on muillakin merkeillä, mutta tuntuu, että ongelmien suuruusluokaltaan vain VW ylittää lehdistön uutiskynnyksen.
Lait, säännökset, direktiivit ja mitä niitä on. Ne pakottavat kehittämään moottoriteknologiaa vähäpäästöisempään - ja hyvä niin. Aina kun uutta kehitetään siihen sisältyy riskejä. Toinen vaihtoehto on ajaa sota-aikaisella luotettavalla tekniikalla. Ei kun hetkinen. Vielä mentäisiin hevospelillä. Polttomoottoria ei oltaisi edes keksitty jos ei olisi otettu riskiä.

Sitä en kiistä toimiiko VAG oikein kun/jos ei korvaa moottorivaurioita. Toistaiseksi kauppa käy riittävän hyvin, ettei asiaan tarvitse kummemmin reagoida. Markkinatalouden säännöillä VAG tässä pelaa.
#19
Voiko tätä MY2016 nyt kutsua faceliftiksi? Eipä tarvinnut kauaa ajella uusimmalla mallilla.  ::)
#20
Missä ne päiväajovalot on jos ei led+xenon-combossa?
#21
Octavia III (13-19) / Vs: Octavia III RS
31.03.15 - klo:23:45
Leveämmät renkaat ja isommat (lue:painavammat) vanteet nostavat kulutusta.
#22
Lainaus käyttäjältä: Kapirex - 31.03.15 - klo:22:29
Muovihattujen nostotyökalu löytyy sitten takakontista sieltä työkalujen vierestä.
Kiitti vinkistä! Mietinkin, että onpa hankalaksi tehty kun pitää meisselillä naarmuttaa vanteita samalla kun muovihattuja koitan irrottaa.
#23
Minusta ne näyttää ja tuntui pelkiltä muovihatuilta.
#24
Nyt jos tilaisin sigussa mainitsemani auton niin ottaisin DSG:llä. Polvet ovat kuitenkin kunnossa, joten näillä mennään muutama vuosi!
#25
Tässä yhden auton perheessä vaimoa ei autot juurikaan kiinnosta. Vapaasti saan tehdä päätökset ja toistaiseksi vaimo on ollut tyytyväinen valitsemiini autoihin.
#26
Piti ihan käydä autokatoksessa kurkkaamassa oliko Skodassani tuota ajotavan valitsinta. Ei ollut. En tiedä sitten mikä ajotapa siinä normaalisti on. Mainittakoon vielä, että auton alla on Nokian R2 -kitkarenkaat. Niissähän pitäisi olla pieni vierintävastus, joka varmasti jonku desin voi vaikuttaa kulutukseen.
#27
Lainaus käyttäjältä: Gudmund - 03.03.15 - klo:12:10
Ootko seurannut, että onko ajotietokoneen lukemilla mitään yhteyttä todelliseen kulutukseen?
Ilmeisesti olet oikein yrittänyt ajaa taloudellisesti, mutta ei se muuta sitä tosiseikkaa että aika pienellä tuo 1.4 menee.
Tämä 135kw diesel mennee vain noin 0,5litraa pienemmällä vastaavassa ajossa, siis tuollaisella rauhallisella maantiellä.
Moottoritiellä @130kmh voi eroa olla 1 litra dieselin hyväksi.
En ole vielä seurannut kulutusta muulla kuin ajotietokoneella. Autokin on vasta kuukauden vanha ja eka pitkä matka takana.
Keskinopeus oli melkein 80 km/h eli ihan kohtuullinen talvinopeusrajoituksilla. Ohituksia muistaakseni yksi.

Tässäpä kuva ajotietokoneesta. Jäljellä olevaa ajomatkaa ei kannata tuijottaa, koska lähdin vajaalla tankille liikkeelle ja tankkasin kesken matkan.

#28
800 km reissu meni ajotietokoneen mukaan keskikulutuksella 5,0 l/100 km. Tankissa 95E10. Oli pitkään nelosella alkava lukema, mutta loppupään pienempi mutkainen tie nosti kulutusta.
#29
16 km rullattu oli Octavialla.
#30
Lainaus käyttäjältä: Jyri - 16.02.15 - klo:11:37
Oliko jollakin tietoa tuosta SmartGaten jälkiasennettavuudesta, Skoda Magazinen mukaan sen saisi kaikkiin uusiin Octavioihin? Mahtaako onnistua kaikkiin Ocu IIIsiin?
Onnistuu. Tuotenumero 5E0 063 218. Hinnasta ei tietoa.
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy