PA- ja ilmasuodattimen vaihtoväli, diesel

Aloittaja Geoman, 22.11.13 - klo:13:41

« edellinen - seuraava »

Geoman

Itsestäni tuntuu, että VW-on venyttänyt huolto-ohjelmissaan joitakin huoltokohteiden huoltovälejä "ylipitkiksi".
Dieselin polttoaine- ja mottoorin ilmasuodattimen vaihtoväli on huolto-ohjelman mukaan 90 tkm.
1. Itse vaihdatin  polttoainesuodattimen kun ajomäärä oli 60 tkm ja takana oli jo kaksi talvikautta. Teetin sen merkkihuollossa, koska ilmaus pitää suorittaa testerillä omassa autossani, ei onnistu virta-avaimella.
VW:n liittyvät epäviralliset huolto-ohjeet suosittelevat polttoainesuodattimien vaihtoa 60 tkm välein ja tai kerran vuodessa.
2. Moottorin ilmasuodattimen vaihdoin itse ja autoja harrastaneena se oli mielestäni jo tosi likainen. Tuli hyvä mieli vaihdettuani vanhan suodattimen pois.
VW:n liittyvät epäviralliset huolto-ohjeet suosittelevat  ilmanpuhdistimen puhdistusta kerran vuodessa ja vaihtoa kahden vuoden tai 60 tkm jälkeen.

Itse aion tihentää em. huoltovälejä. LL-öljynvaihdon olen teettänyt ajotietokoneen mukaan eli noin 60 tkm välein.


Jultsu

PA-suodin joka syksy, ilmansuodin 15tkm tai vuosi. Riippuu tietysti autosta kuinka kalliita ja vittumaisia nuo ovat vaihtaa, mutta vähän vanhempaan kaaraan nuo ovat 20 euroa motonetistä ja vaihto vie 30min itse tehden.


60tkm samoilla moottoriöljyillä? Ei helvata...  ???
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

qwe

Lainaus käyttäjältä: Geoman - 22.11.13 - klo:13:41
.
VW:n liittyvät epäviralliset huolto-ohjeet
VW:n liittyvät epäviralliset huolto-ohjeet 

Itse aion tihentää em. huoltovälejä. LL-öljynvaihdon olen teettänyt ajotietokoneen mukaan eli noin 60 tkm välein.


Taitaa olla raskaampaa kalustoa?
Mistä löytyy epäviralliset huolto-ohjeet ja kuka ne on laatinut?
Golf 4-motion
Tiguan 4-motion ex.
Q5

Geoman

Anteeksi huono ilmaisutaitoni. Moottoriöljyjen vaihdot olen teetättänyt 30 tkm välein, mutta mottorinilma- ja polttoainesuodattimen vaihdon 60 tkm välein (niille on huoltokirjassa mainittu 90 tkm).

Epäviralliset huolto-ohjeet ovat saksankielisiä VW Golf VI-kirjoja vastateb Haynes kirjoja.

Arcca

Täällä sama, pa-suodattimen ja ilmansuodattimen olen vaihdattanut 60 tkm välein CC:ssäni, nyky VW disukoiden 90 tkm tuntuu julmetun pitkältä suomalaisessa "asfaltti/hiekkapöly lentää keväisin" olosuhteissa.
VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

dosetti

-Ilmansuodattimet hyttiin ja moottoriin kahdesti vuodessa
-polttoainesuodattimen kerran vuodessa syksyllä aina niin, että olen jo tankannut talvidieseliä.
-Moottoriöljyt ja suodattimen vaihdan kahdesti vuodessa eli n. 10-15tkm välein, ennen pakkasia ja ennen helteitä

Nuo on niin edullisia ja nopeasti&helposti vaihdettavia osia ja aineita (yläkautta imulla öljyt), että pieni on hinta ja vaiva mielenrauhasta. Kuitenkin aikomus on ajaa autolla vuosikaudet ja jos auto pettää, en pääse kuin taksilla töihin ja se ei ole vaihtoehto.

dosetti

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 24.11.13 - klo:13:12
60tkm samoilla moottoriöljyillä? Ei helvata...  ???

Samaa voisin sanoa 30tkm vaihtovälistä  ;D

Antti

Siinä 75 tkm ajettu suodatin, täysi merkkarin huoltokirja  :o


i3 120Ah, F250 7.3 International
KTM 1290SAR, 950SE, 660Rally
BMW r80g/s, R75/5

TDiih

Kovin näyttää muutenkin kummalliselta tuo suodatin. Eikö tuon kuuluisi olla paperilamelleista valmistettu, vai mikä ensiasennusmalli(vrt. tulostimien kasetit) tuo oikein on?  ;D
ID.3 Pro Performance Life 150 kW 58 kWh
Audi A4 1.8T Avant B7 eFlexFuel
Octavia BKD DSG
VW Golf 1.9 TDI -98

msvahn

Itse myös vaihdan komponentit karkeesti tuplasti/triplasti suositusta tiheämmin. 30tkm ajettunakin ilmansuodatin on jo todella likainen. Esim. 3.0TDI orkkispanos maksaa 17.99e Saksassa, eli kustannus on mitätön.  http://shop.ahw-shop.de/2058-luftfilter-original-audi-a4-tdi-2.7/3.0-8k0133843d?c=2894

Tältä suodatin näytti 40tkm ajettuna auton ostaessani.


Öljyistä olen monesti miettinyt onko 10-15tkm vaihtoväli hiukan liioittelua kun lientä on koneessa lähes 7 litraa ja sillä ajellaan aika tyhjäkäynnillä suurin osa ajasta.
Nykykalusto
4-pyöräset: 2x B8 A4 Avant 3.0TDIQ, 1x B8 A4 Avant 2.0TDI, LT35 2.5TDI
2-pyöräset: zx10r, gs1000g, gs850g, gs550e, xl600, yz250, gas gas 250, kx85

jarsiv

Tuo on kylmälle ilmastolle tarkoitettu ilmansuodatin. En tiedä kyllä mitä iloa tuosta vanusta on kylmässä ilmassa, mutta sen tiedän että nopeammin tuo menee tukkoon.
VCDS apua
Passat 3C Luxline 1.9TDI
Passat B8 1.6TDI

pohjoissavonprinssi

Kerran vuoteen raitisilma-, ilman- ja polttoainesuodatin. Mielellään syksyllä. 10-15 tkm välein moottoriöljyt.

Öljyn tehtävänä kun on voitelun lisäksi sitoa likaa sekä jäähdyttää. Yli 15 tkm ajomäärät vaikuttavat aika hurjilta jos mietitään öljynsuodattimen tehtävää.

TDiih

Lainaus käyttäjältä: jarsiv - 26.11.13 - klo:08:44
Tuo on kylmälle ilmastolle tarkoitettu ilmansuodatin. En tiedä kyllä mitä iloa tuosta vanusta on kylmässä ilmassa, mutta sen tiedän että nopeammin tuo menee tukkoon.

Ilmeisesti vanullisen tarkoitus olisi estää kondensioveden pääsy ahtoputkistoihin. Ã,,kkiseltään kuulostaa taas hieman tekohengitykseltä, jolla on vain yritetty paikata suunnitteluvirhettä. Vanullinen tukkeutuu joka tapauksessa paljon aikaisemmin, kuin pelkkä lamelli josta suuremmat partikkelit tippuvat kotelon pohjalle.

Omassa käytössä luultavasti ajelisin vanulla vain talvet ja vaihtaisin keväällä pelkän paperin, koska oma ajosuorite ~25tkm, josta kesällä ~2/3.
ID.3 Pro Performance Life 150 kW 58 kWh
Audi A4 1.8T Avant B7 eFlexFuel
Octavia BKD DSG
VW Golf 1.9 TDI -98

jaberg78

Lainaus käyttäjältä: dosetti - 25.11.13 - klo:20:25
Samaa voisin sanoa 30tkm vaihtovälistä  ;D

Nykyinen auto (vanha X5) on 1. kärryni mikä huolletaan ainoastaan ajotietokoneen vaatimuksesta. Vähän hirvittää 35-45tkm öljynvaihtovälit ja 90-120tkm välit suodattimille. Nyt 160.000 mittarissa ilman ongelmia.

Edelliset kipponi sai uudet laatunesteet 7.500-15.000 km välein, joten valtava on muutos ainakin omistajalle
E53 3.0d -05 (ex Fabia 1.4 -03, Octavia 1.9tdi -02, Cordoba 1.9tdi -00, Saxo 1.4 -00, Uno 990cc -89)

VAG!

Lainaus käyttäjältä: jaberg78 - 26.11.13 - klo:09:35
Nykyinen auto (vanha X5) on 1. kärryni mikä huolletaan ainoastaan ajotietokoneen vaatimuksesta. Vähän hirvittää 35-45tkm öljynvaihtovälit ja 90-120tkm välit suodattimille.

Mä olen noin yleisesti ottaen sillä kannalla, että auto huolletaan autotehtaan suositusten mukaisesti, mutta ilmansuodattimen kohdalla mäkin teen poikkeuksen. 90 000 kilometriä on liikaa ilmansuodattimelle. Itse puolitan tämän ajomäärän, eli vaihdan suodattimen kerran virallisen huolto-ohjelman välissä.

Ja hintakin on niin naurettava tälle osalle, että ei mene konkkaan tämän operaation johdosta.

30tkm olisi omalla kohdalla maksimi öljynvaihtovälille. Tästä ei ole tähän mennessä tullut ongelmaa, kun en ole omistanut autoa, jossa vaihtoväli venyisi yli 30 tonnin.

Antti

Lainaus käyttäjältä: TDiih - 26.11.13 - klo:08:39
Kovin näyttää muutenkin kummalliselta tuo suodatin. Eikö tuon kuuluisi olla paperilamelleista valmistettu, vai mikä ensiasennusmalli(vrt. tulostimien kasetit) tuo oikein on?  ;D

Vanu on paperin päällä. Kuten yllä niin itsekkin veikkaan sen olevan estämässä paperin kostumista ja jäätymistä koppuraksi tai siten kondessivettä vastaan.

i3 120Ah, F250 7.3 International
KTM 1290SAR, 950SE, 660Rally
BMW r80g/s, R75/5

Geoman

En ole muissa kuin VAG-autoissa tavannut em. puhdistinrakenteen. Varaosaliikkeet myyvät ilman "huopaa" oleia filttereitä, vaikka ollaan kylmässä maassa. Ei tuo huopa ainakaan pienennä ilman virtausvastusta.

msvahn

Sinänsä hauskoja nuo tehtaan huolto-ohjelmat, että taannoin esim. TDI Passatissa oli ilmansuodattimen vaihtoväli 30tkm. Sitten kun tuli Longlife servicet, muuttuikin väli 60tkm. Silti filtteri oli sama molemmissa autoissa.

Vähentääkö siis pelkkä QG1 merkintä huoltokirjassa suodattimen likaantumista?  ;D

Huolto-ohjelma on yksi melko merkittävä tekijä markkinoinnissa (ostajan vertaillessa käyttökuluja ja vaivan määrää), joten tehdas toki vetää riman mahdollisimman alas. Ei siis välttämättä silti täytä hyvän huoltamisen kriteerejä.

Kyllähän noi tietysti (muutamia nykyisiä setuppeja lukuun ottamatta) ekat 200tkm pysyy nipussa vaikkei öljyjä ja suodattimia vaihtais juuri koskaan.
Nykykalusto
4-pyöräset: 2x B8 A4 Avant 3.0TDIQ, 1x B8 A4 Avant 2.0TDI, LT35 2.5TDI
2-pyöräset: zx10r, gs1000g, gs850g, gs550e, xl600, yz250, gas gas 250, kx85

heppi

Nuo vanulliset suodattimet ovat arktisiin oloihin tarkoitettuja ilmansuodattimia, esim. 1K0 129 620 E. Tämä on tarkoitettu kylmiin ilmastoihin. Olen itse joskus ostanut myös talveksi tuollaisen. En huomannut itse käytössä eroa kyllä. Hinta eroa näillä on yleensä noin 10eur kalliimpi normi suodattimeen verrattuna. Tarkoitus näillä on ehkäistä lumen ja hienon jään kulkeutumisen suodattimeen. Ei kyllä varmaan ole hyvä käyttää kesähelteillä. Jos tulee vähän kilometrejä ja ajelee kaupungissa niin voisi ostaa yhden ja laittaa talveksi ja poistaa keväällä.

-karppa-

Olen jo niin monen korjaajan suusta kuullut, että VAG:n kannattaa vaihtaa JOKA syksy polttoainesuodatin (Diesel), kun on talvilaatua laittanut tankkiin että pitäisin tuosta kiinni sanoi joku muu mitä tahansa.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

TapsaR

Eräs ahdinhuolto totesi että nuo pitkät ilmansuodattimen vaihtovälit ovat osa syynä ahtimien lyhyeen ikään, tukkoisella suodattimella ahtimen päittäislaakeri kuormittuu tarpeettomasti.

Omiin autoihin olen vaihdellut ilmansuodattimet joka toisessa öljynvaihdossa, noin 20-30tkm välein. Dieseliin polttoainesuodattimen joka syksy.
Golf IV & Octavia 2

raipuli

Omissa turbodieseleissä olen aina vaihdattanut diesel- ja ilmansuodattimen joka huollossa. Ajan noin 60tkm vuodessa eli huoltoja tulee kaksi vuoteen, toinen huolto osuu/on osunut aina syksylle, jolloin talveksi saa vedestä kuivan suodattimen.

Ilmansuodatin menee vaihtoon juurikin TapsaR:n mainitsemasta syystä...
Volvo V60 CC, D4 AWD 2020
Ex Ford Mondeo 1.6 tcdi 2015
EX Opel Astra Sport Tourer 1.7cdti man, Sport, 2011
Ex Skoda Octavia Combi 1.6tdi man Elegance 2010
Ex Skoda Octavia HB 1.9tdi man Ambiente 2007
Ex Ford Fiesta 1.4 Trend 2006

RSOCUstin

40tkm vuosiajolla on tuo ilmansuodatin / ja raittari vaihtokunnossa. Vuoden välein kaikki suotimet vaihtoon. Ja raittari / ilmansuodatin talveki uusi jos tuntuu siltä että ikkunat huurtuu.
Mulla huolto osuu aina heinäkuulle joten talveksi on jo likasta suorinta tiedossa.

Andersonni

Jaa, edellisellä ajelin 350tkm vaihtamatta polttoainesuodatinta

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 06.01.16 - klo:09:16
Olen jo niin monen korjaajan suusta kuullut, että VAG:n kannattaa vaihtaa JOKA syksy polttoainesuodatin (Diesel), kun on talvilaatua laittanut tankkiin että pitäisin tuosta kiinni sanoi joku muu mitä tahansa.

-karppa-

#24
Lainaus käyttäjältä: Andersonni - 16.02.16 - klo:20:24
Jaa, edellisellä ajelin 350tkm vaihtamatta polttoainesuodatinta

Niin ja joissain autoissa EI ole enään edes polttoainesuodatinta joten sitä ei tarvitse vaihtaa... Ja sun pointti oli?

Loput voit katsoa tuolta:
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=10190.msg546753#msg546753
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

tärpätti

Paljonkohan imuputkessa on alipainetta likaisella suodattimella? Joskus mittasin täyskaasulla niin ennen turboa noin -0.2 Bar. Sitten etempänä 0. Lähinnä tuo kapeneva kohta on syynä asiaan, tehoon en huomannu vaikutusta. Kuitenki normiajossa tuo suodatin pitäisi olla todella tukossa että sinne muodostuu kova alipaine joka vaikuttaa päittäis laakeriin.

Ja ilmansuodatin toimii parhaiten kun se on 90 prosenttisesti "tukossa" kuitenki ilmaa pitää tulla läpi tietty määrä.
Octavia BKD

Andersonni

Pointti oli että ei o-le vält-tt-mät-tä ka-tas-tro-fi vaik-ka ei suo-da-tin-ta 90 tkm vä-lein vaih-tai-si-kaan

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 16.02.16 - klo:20:37
Niin ja joissain autoissa EI ole enään edes polttoainesuodatinta joten sitä ei tarvitse vaihtaa... Ja sun pointti oli?

Loput voit katsoa tuolta:
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=10190.msg546753#msg546753

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Andersonni - 21.02.16 - klo:06:42
Pointti oli että ei o-le vält-tt-mät-tä ka-tas-tro-fi vaik-ka ei suo-da-tin-ta 90 tkm vä-lein vaih-tai-si-kaan

Ei ole jos ei ole tuota suodatintakaan.

Ja tuurillahan nuo laivatkin seilaa. Se että sä olet onnistunut ajamaan noin pitkää vaihtamatta ei tarkoita sitä, että sinua kannattaa uskoa ja hankkia tietoisesti ongelmia.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Geoman

#28
Olen pitänyt kaikkia autojani pitkään ja tehnyt nämä suodattimien vaihdot melko tiuhaan mikäli niitä on. Ihmetyttää tosiaan tuo, ettei ole kaikissa bensiiniautoissa polttoainesuodatinta (mm. BMW E90) tai on, mutta se on rakennettu polttoaineen "siirtopumppuun" ja sitten menee koko polttoainepumppu vaihtoon. Mahdollisesti pienet polttoaineen vesimäärät menevät järjestelmän läpi ilman oireita. Muoviset polttoainetankeista ei irtoa sisäinen pinnoite ja roska niinkuin metallisista tankeista. Niin tai näin vaihdan suodattimet edelleen tiuhaan - halpoja ne ovat.

Vaari64

Minä olen vaihtanut öljyn ja suotimen moottoriin 10000 km välein,ei ole iso kustannus ilmasuotimen aina kun näyttää likaiselta polttoaine suodin syksyllä.Kustannusta  itse tehden vajaa 100â,¬ kerta.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy