VW Golf vm 2010 TDI:n 4motion Haldexin öljynvaihto?

Aloittaja sollila, 13.06.12 - klo:11:24

« edellinen - seuraava »

sollila

Onko VW Golf vm 2010 TDI:n 4motion huolto-ohjelmassa missään vaiheessa Haldexin öljynvaihtoa? Kaverille olivat väittäneen eräässä merkkihuollossa ettei olisi ollenkaan öljynvaihtoa. Kyseisessä autossa lienee neljännen sukupolven Haldex-kytkin?
Skoda Octavia Combi 2,0 TDI 4X4 2006

sollila

Lainaus käyttäjältä: Kukkanen - 13.06.12 - klo:11:41
Tätä olen minäkin pähkäillyt:

http://www.vagarena.fi/index.php?topic=542.msg173237#msg173237

Juu lukaisinkin tuota ketjua, mutta eipä siitä ota selvää että onko sitä öljynvaihtoa. Ihmeellistä on jos ei ole! Saahan sen varmaankin vaidatettua jos sen erikseen pyytää huollon yhteydessä.

VAG!

Lainaus käyttäjältä: sollila - 13.06.12 - klo:11:44
Saahan sen varmaankin vaidatettua jos sen erikseen pyytää huollon yhteydessä.

Mä olen itse päätynyt siihen lopputulokseen, että vaihdatan öljyt 60 tonnissa, sano huolto-ohjelma mitä tahansa. Olettaen, että se on järkevillä kustannuksilla mahdollista.

sollila

Samoilla linjoilla itekki oon että kannattaa ne vaihtaa 60tkm:n välein, kustannuksena se ei ole varmaankaan kovin suuri.

Tos®

Vitoskopan haldeksiin (gen2) vaihdetaan 60tkm välein.
Itse olen vaihtanu myös jakolaatikoiden öljyt.

Taas oli etupään magneetissa mustaa mähmää.

Elsa sanoo seuraavaa (golf 2010):

LainaaHaldex-kytkin: öljyn vaihto 60 000 km:n välein
l   pätee vain vuosimalleihin 2009 saakka  :o
l   koskee vain 4MOTION-mallia

Autotalli:
Golf 2025 GTE
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

monster

Gen3:sen Haldexin öljynvaihto töineen Leppäsuolla Hgissä syksyllä 2011 115eur.
ex:t: F31, B9, B8 TDIq, A3 8V 2.0TDIq, B7 DTM, B7 3.0TDIq, A6 4F, A3 8p, B6 1.8Tq+1.9TDIq, Audi Coupe Quattro 2.8, Skoda Yeti 4X4, Ocu II 4X4 TDI, VW Golf II+IV+V GTI // Subaru Forester XT, Dacia Duster 1.5dci 4wd, Alfa 159 Q4 2.4JTDm, Clio Sport RS III, Peugeot 205 GTI

VAG!

Lainaus käyttäjältä: Tos® - 13.06.12 - klo:12:20
Elsa sanoo seuraavaa (golf 2010):

Näetkö Elsasta samaa tietoa Superbin osalta? Superb II:sessahan ei ole käytetty muuta kuin neljättä sukupolvea, joten sen osalta ei pitäisi olla mitään vuosilukurajoiteita.

Tos®

Skodan tietoja ei ole (vielä) asennettuna, mutta yritin tonkia myös A3:n kohdalta samaa huoltotaulukkoa.
Ei löytynyt.

Mutta jostain "suurteho öljystä" siellä oli juttua.
Lisäks tarvittiin testerin apua, jolla piti tutkia öljyn lämpötila.

LainaaEdellytys
l   Öljymäärän tarkastuksessa vetopyörästön pitää olla asennusasennossa.
â€"   Ajoneuvodiagnoosi-, mittaus- ja informaatiojärjestelmän -VAS 5051/- liittäminen → Kappale.
â€"   Valitse näytöltä „ajoneuvodiagnoosi“.
â€"   Valitse näytöltä „22 - nelivetoelektroniikka“.
â€"   Valitse näytöltä „08 - Mittausarvoryhmän lukeminen“.
â€"   Valitse näytöltä „mittausarvoryhmä 2“.
â€"   Lue öljylämpötila kentästä 2.
l   Öljylämpötila pitää olla 20 ... 40 °C.
l   Öljylämpötila voidaan saavuttaa ajossa. Öljyntäyttö- ja -tyhjennysruuvin pitää tällöin olla kiinni.

Ehkä sen vuoksi tuo vaihtotyö on entistä kalliimpi?
Autotalli:
Golf 2025 GTE
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Tos®

Lainaus käyttäjältä: Kukkanen - 13.06.12 - klo:12:49
Näetkö Elsasta samaa tietoa Superbin osalta? Superb II:sessahan ei ole käytetty muuta kuin neljättä sukupolvea, joten sen osalta ei pitäisi olla mitään vuosilukurajoiteita.

Sain sinne lontooks asennettua jotain tietoa...
vm 2011: CFGB/KXY/MMK huoltotaulukko:

LainaaEvery 3 yearsâ€"   Change oil in the Haldex coupling (valid for four-wheel drive vehicles as of MY 2010)

ja toises kohtaa lukee

LainaaChange the oil: Haldex coupling (four-wheel drive vehicles) - only every 60 000 km (valid for vehicles up to MY 2009)
Autotalli:
Golf 2025 GTE
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Veltsu

Autoni VW Passat (3C) vm. 2007, 3,2 l, V6, 4-motion. Soitin Joensuun Laakkosen huoltoon ja kysyin kuinka usein Haldex-kytkimen öljyt on vaihdettava tähän ko. autoon. Vastaus: kolmen vuoden välein. Huollatin autoni siellä 16.11.2015. Huoltoon kuului seuraavat osat ja työt: Haldex-öljy, täyttöproppu+tiiviste, tyhjennysproppu M10. Huolto yhteensä 120 â,¬. Huollon hinta perustui 10.11. saatuun tarjoukseen ja oli edullisempi kuin Joensuun erään AD-autohuollon tarjous: yht. 160,32 â,¬, josta töitä 0,5 h=37 â,¬ ja varaosat+öljy+suodatin 54,42 â,¬ + 60,80 â,¬ ja pientarvikkeita 4,60 â,¬ sekä jätemaksu 3,50 â,¬. On huomattava, ettei Laakkosen Haldex-kytkimen öljyn vaihto sisällä suodatinta. AD-autohuollon tarjous taas sisälsi sen. Ilmeisesti Laakkosella on Volkkarin ohjeiden mukainen viimeisin tieto. Mene ja tiedä. Tuntuu toisaalta, että kyllähän suodatinkin pitäisi vaihtaa.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: sollila - 13.06.12 - klo:11:24
Onko VW Golf vm 2010 TDI:n 4motion huolto-ohjelmassa missään vaiheessa Haldexin öljynvaihtoa? Kaverille olivat väittäneen eräässä merkkihuollossa ettei olisi ollenkaan öljynvaihtoa. Kyseisessä autossa lienee neljännen sukupolven Haldex-kytkin?

Öljyt 60tkm välein ja suodatin 120tkm (Edes Laakkosella merkkihuollossa eivät olisi vaihtaneet tuota suodatinta 120tkm kohdalla ennen, kuin asiaa tivasin).

Tuo ettei vaihdeta ollenkaan on täyttä paskaa ja ei ihme jos kalliimpia remontteja saa sen jälkeen tehdä (Todella ammattitaitoinen yritys).
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

tet

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 29.11.15 - klo:19:45
Öljyt 60tkm välein ja suodatin 120tkm (Edes Laakkosella merkkihuollossa eivät olisi vaihtaneet tuota suodatinta 120tkm kohdalla ennen, kuin asiaa tivasin).

Tuo ettei vaihdeta ollenkaan on täyttä paskaa ja ei ihme jos kalliimpia remontteja saa sen jälkeen tehdä (Todella ammattitaitoinen yritys).

Niin no, Skodan huolto-ohjelmassa ei ainakaan ole mainintaa Haldexin suodattimen vaihdosta, onko VW:llä? Merkkihuolto noudattanee valmistajan ohjelmaa. Ulkomaisilta foorumeilta löytyy kohtalaisen paljon keskustelua Haldexin suodattimen vaihdosta. Aika yleinen käsitys tuntuu olevan, että vaikka Gen. 4 Haldexista suodatin löytyykin niin sen on tarkoitus kestää riittävän puhtaana koko keksinnön eliniän ilman vaihtoa.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: tet - 30.11.15 - klo:12:16
Niin no, Skodan huolto-ohjelmassa ei ainakaan ole mainintaa Haldexin suodattimen vaihdosta, onko VW:llä? Merkkihuolto noudattanee valmistajan ohjelmaa. Ulkomaisilta foorumeilta löytyy kohtalaisen paljon keskustelua Haldexin suodattimen vaihdosta. Aika yleinen käsitys tuntuu olevan, että vaikka Gen. 4 Haldexista suodatin löytyykin niin sen on tarkoitus kestää riittävän puhtaana koko keksinnön eliniän ilman vaihtoa.

VAG-konsernin kohdalla elinikä varmaan tarkoittaa ensimmäisenä A:Takuuaikaa B:Seuraavana virhevastuuta C:ASiakas maksaa sen koko systeemin korjauksen, kun jätettiin huoltamatta ja VAG-konserni ei sitä tiedota asiakkaille.

Siis jos huolto-ohjelmassa ei ole mainintaa, niin sitä ei tarvitse huoltaa ja mistä huolto-ohjelmasta sinä puhut (Alla linkit)? Voin kertoa ihan näin faktana, että on monta asiaa mikä EI kuulu huolto-ohjelmaan, vaan ovat lisätöitä joita ei ammattitaidoton asiakaspalvelija myy sinulle huollossa eikä pihi autonomistaja teetä ja se kiittää siellä 150-250tkm kohdalla. Ei minulle edes tarjottu laakkosella 120tkm huoltoon edes haldex-öljyjen vaihtoa, vaan jouduin sitä erikseen pyytämään. Moniko jättää tuon tekemättä?

Sama esimerkki oli volvon geatronic vaihdelaatikon kohdalla. Minulle sanottiin uuden XC70:n oston yhteydessä, että öljyjä ei tarvitse vaihtaa jota epäilin ja kysyin. Sen jälkeen tuli tieto 200tkm, 120tkm ja viimeisin tieto 90tkm (JA on lisätöinä). Eli ei ollutkaan elinikäinen. Kyseisessä laatikossa on myös öljynsuodatin, joka on kiinteästi laatikon sisällä eikä ole vaihdettavissa ulkoapäin. Tuon täyttyessä moska lähtee kiertoon ja vaihdelaatikkoremppa on tiedossa. Tämän vuoksi öljy vaihdetaankin huuhtomalla, että edes suurin paska saataisiin pois. Tämä vain esimerkkinä.

Minulle on AIVAN sama miten ihmiset huoltavat autojaan, mutta minä huollan/huollatan omat vehkeeni mielummin liian tiheästi ja etupainoitteisesti, kun jälkikäteen, joka järkeään on AINA kalliimpaa.

Mulla ei muuta:
http://www.skoda.fi/huoltopalvelut/tarjoukset/syksyn-2014-pakettihinnoittelu

Mahdolliset auto- ja kilometrikohtaiset huolto-ohjelmaan kuuluvat lisätyöt

4x4-malleissa Haldex öljynvaihto ja suodatin 60 tkm välein: alk. 129 â,¬
Mahdolliset auto- ja kilometrikohtaiset huolto-ohjelmaan kuuluvat lisätyöt veloitetaan erikseen.

http://metroauto.fi/Merkki.aspx?merkki=Skoda&sid=19008&pid=11041
4x4-malleissa Haldex öljynvaihto 60 tkm välein: alk. 89 â,¬

http://www.rsh.fi/huolto/huoltohinnasto2/huolto_octavia.html

tet

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 30.11.15 - klo:16:34
4x4-malleissa Haldex öljynvaihto ja suodatin 60 tkm välein: alk. 129 â,¬
Mahdolliset auto- ja kilometrikohtaiset huolto-ohjelmaan kuuluvat lisätyöt veloitetaan erikseen.

Linkkaamasi ja lainaamasi huolto-ohjelma on vuosimallien 2004-2008 Octavialle. Siinä on Gen. 2 Haldex, jonka huolto-ohjelmaan suodatin kuuluu. Uudemmissa on Gen. 4 versio, jossa on tämä "ikuinen" suodatin. Kysyjän (sollila) vuosimallin 2010 Golfissa on niin ikään 4-sukupolven Haldex.
ex-vag:

Octavia4x4

Octavia II FL vm.2010 4x4 Haldex gen4, huolto-ohjelmassa Haldexin öljynvaihto 60 tkm välein.
Konsernipelejä vuodesta 1993

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: tet - 01.12.15 - klo:12:03
Linkkaamasi ja lainaamasi huolto-ohjelma on vuosimallien 2004-2008 Octavialle. Siinä on Gen. 2 Haldex, jonka huolto-ohjelmaan suodatin kuuluu. Uudemmissa on Gen. 4 versio, jossa on tämä "ikuinen" suodatin. Kysyjän (sollila) vuosimallin 2010 Golfissa on niin ikään 4-sukupolven Haldex.

Missä sinun huolto-ohjelmassasi lukee ettei haldex-suodatinta vaihdeta ja tämä suodatin on ikuinen?

tet

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 01.12.15 - klo:17:06
Missä sinun huolto-ohjelmassasi lukee ettei haldex-suodatinta vaihdeta ja tämä suodatin on ikuinen?

Ei missään. Minun Octaviani huolto-ohjelmassa lukee että Haldex-kytkimen öljyn vaihto. Suodattimesta ei ole mainintaa. En usko että huolto-ohjelmaan yleensäkään merkitään toimenpiteitä joita EI tehdä, tulisi aika pitkä lista. Jos jostain toimenpiteestä ei ole mainintaa huolto-ohjelmassa, se kertoo minun käsitykseni mukaan että sitä toimenpidettä ei ole tarkoitus huollossa tehdä.

Käsitys 4-sukupolven Haldexin "ikuisesta" suotimesta, jolle valmistaja ei ole antanut vaihtoväliä, on peräisin ulkomaisilta keskustelupalstoilta. Sieltä on selvinnyt myös, että suodin on aika helposti kyllä vaihdettavissa. Se sijaitsee kahdelle pultilla kiinnitetyn suojakannen alla, joka ilmeisesti ainakin joissain autoissa on piilossa jonkin tyyppikilven tms. alla.
ex-vag:

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: tet - 03.12.15 - klo:12:25
Ei missään. Minun Octaviani huolto-ohjelmassa lukee että Haldex-kytkimen öljyn vaihto. Suodattimesta ei ole mainintaa. En usko että huolto-ohjelmaan yleensäkään merkitään toimenpiteitä joita EI tehdä, tulisi aika pitkä lista. Jos jostain toimenpiteestä ei ole mainintaa huolto-ohjelmassa, se kertoo minun käsitykseni mukaan että sitä toimenpidettä ei ole tarkoitus huollossa tehdä.

Käsitys 4-sukupolven Haldexin "ikuisesta" suotimesta, jolle valmistaja ei ole antanut vaihtoväliä, on peräisin ulkomaisilta keskustelupalstoilta. Sieltä on selvinnyt myös, että suodin on aika helposti kyllä vaihdettavissa. Se sijaitsee kahdelle pultilla kiinnitetyn suojakannen alla, joka ilmeisesti ainakin joissain autoissa on piilossa jonkin tyyppikilven tms. alla.

Kiitos. Vastauksen löydät minun linkeistäni mitä mm. Suomalainen huolto toteaa tuon 4-sukupolven haldex:n suodattimen vaihdosta, joka heidän mukaan vaihdetaan.

Ja kyllä jotkut ei omilla aivoillaan ajattelevat jättävät remontteja tekemättä ja ehkä jossain vaiheessa maksavat sitten kovemman hinnan.

Lainaan itseäni:
VAG-konsernin kohdalla elinikä varmaan tarkoittaa ensimmäisenä A:Takuuaikaa B:Seuraavana virhevastuuta C:ASiakas maksaa sen koko systeemin korjauksen, kun jätettiin huoltamatta ja VAG-konserni ei sitä tiedota asiakkaille.

Siis jos huolto-ohjelmassa ei ole mainintaa, niin sitä ei tarvitse huoltaa ja mistä huolto-ohjelmasta sinä puhut (Alla linkit)? Voin kertoa ihan näin faktana, että on monta asiaa mikä EI kuulu huolto-ohjelmaan, vaan ovat lisätöitä joita ei ammattitaidoton asiakaspalvelija myy sinulle huollossa eikä pihi autonomistaja teetä ja se kiittää siellä 150-250tkm kohdalla. Ei minulle edes tarjottu laakkosella 120tkm huoltoon edes haldex-öljyjen vaihtoa, vaan jouduin sitä erikseen pyytämään. Moniko jättää tuon tekemättä?

Sama esimerkki oli volvon geatronic vaihdelaatikon kohdalla. Minulle sanottiin uuden XC70:n oston yhteydessä, että öljyjä ei tarvitse vaihtaa jota epäilin ja kysyin. Sen jälkeen tuli tieto 200tkm, 120tkm ja viimeisin tieto 90tkm (JA on lisätöinä). Eli ei ollutkaan elinikäinen. Kyseisessä laatikossa on myös öljynsuodatin, joka on kiinteästi laatikon sisällä eikä ole vaihdettavissa ulkoapäin. Tuon täyttyessä moska lähtee kiertoon ja vaihdelaatikkoremppa on tiedossa. Tämän vuoksi öljy vaihdetaankin huuhtomalla, että edes suurin paska saataisiin pois. Tämä vain esimerkkinä.

http://www.rsh.fi/huolto/huoltohinnasto2/huolto_octavia.html

panu

Lainaus käyttäjältä: Veltsu - 18.11.15 - klo:21:48
Autoni VW Passat (3C) vm. 2007, 3,2 l, V6, 4-motion. Soitin Joensuun Laakkosen huoltoon ja kysyin kuinka usein Haldex-kytkimen öljyt on vaihdettava tähän ko. autoon. Vastaus: kolmen vuoden välein. Huollatin autoni siellä 16.11.2015. Huoltoon kuului seuraavat osat ja työt: Haldex-öljy, täyttöproppu+tiiviste, tyhjennysproppu M10. Huolto yhteensä 120 â,¬. Huollon hinta perustui 10.11. saatuun tarjoukseen ja oli edullisempi kuin Joensuun erään AD-autohuollon tarjous: yht. 160,32 â,¬, josta töitä 0,5 h=37 â,¬ ja varaosat+öljy+suodatin 54,42 â,¬ + 60,80 â,¬ ja pientarvikkeita 4,60 â,¬ sekä jätemaksu 3,50 â,¬. On huomattava, ettei Laakkosen Haldex-kytkimen öljyn vaihto sisällä suodatinta. AD-autohuollon tarjous taas sisälsi sen. Ilmeisesti Laakkosella on Volkkarin ohjeiden mukainen viimeisin tieto. Mene ja tiedä. Tuntuu toisaalta, että kyllähän suodatinkin pitäisi vaihtaa.

Käytin viime keväänä Passatin VAG-autoihin erikoistuneella "nyrkkipajalla" huollossa, jossa vaihdettiin myös kaikki voimansiirron öljyt. Sielläkin oli tiedossa VW:n uusi ohjeistus, jonka mukaan gen. 2 Haldex-öljyn suodatinta ei tarvitse vaihtaa. Huoltoja tehdessään oli itsekin havainnut ettei uudessa ja käytetyssä suodattimessa ole eroa.

Minulle on AIVAN sama miten ihmiset huoltavat autojaan, mutta minä huollan/huollatan omat vehkeeni mielummin liian tiheästi ja etupainoitteisesti, kun jälkikäteen, joka järkeään on AINA kalliimpaa.

Kyseinen korjaamoyrittäjä on juuri näitä vanhan koulukunnan automiehiä; joka ei usko longlife, lifetime ym. hömpötyksiin vaan puhuu auton pitkäikäisyyden ja varman toiminnan puolesta. Tietysti vähän voi olla oma lehmä ojassa, kun "ylihuoltaminenhan" tietää vaan lisää töitä ja rahaa helpommalla kuin rikki pilattujen korjauksen kanssa taistelu.
Puheissaan kyllä vakuuttava ja siitä paistaa pitkän kokemuksen tuoma varmuus.

Exät: Typ 19 EZ, Typ 89q "KV", B5 ADP, B5 AEB tip, 3C CAXA, 3C BMP 4M

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: panu - 03.12.15 - klo:20:12
Käytin viime keväänä Passatin VAG-autoihin erikoistuneella "nyrkkipajalla" huollossa, jossa vaihdettiin myös kaikki voimansiirron öljyt. Sielläkin oli tiedossa VW:n uusi ohjeistus, jonka mukaan gen. 2 Haldex-öljyn suodatinta ei tarvitse vaihtaa. Huoltoja tehdessään oli itsekin havainnut ettei uudessa ja käytetyssä suodattimessa ole eroa.

Itsellä on tapana pyytää mukaan vaihdetut varaosat ja ainakin itse kun katsoin omaa suodatinta, niin kyllä se oli syy vaihtaa, kun vertasin uuteen. Harmi etten ottanut kuvaa, koska silloin en tiennyt, että tästäkin joutuisi vääntämään  ;).

Oma auto Skoda Octavia scout vm07 2.0 TDI eli Gen 2 haldex.

Eikä minulla ole mitään tekemistä autokorjaamoiden kanssa, kuin asiakkaana  ;)

panu

Ok, pitänee seuraavassa Haldex-öljyn vaihdossa vaatia vaihtamaan suodatin ja pyytää vanha näytille.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: panu - 03.12.15 - klo:22:36
Ok, pitänee seuraavassa Haldex-öljyn vaihdossa vaatia vaihtamaan suodatin ja pyytää vanha näytille.

Jos mietit huoltokustannuksissa, niin suodattimen hinta on 30-50 euroa. Jos se pitää vaihtaa 120tkm välein, niin aika marginaalinen tuo 4,1 centtiä/100km on kuluna  ;).

tet

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 03.12.15 - klo:16:49
Kiitos. Vastauksen löydät minun linkeistäni mitä mm. Suomalainen huolto toteaa tuon 4-sukupolven haldex:n suodattimen vaihdosta, joka heidän mukaan vaihdetaan.

Niin, sen verran täytyy sanoa, etten kai ole missään vaiheessa sanonut ettei sitä suodatinta saa vaitaa, tai ei kannata vaihtaa? Olen puhunut koko ajan sitä, onko se huolto-ohjelman mukaan vaihdettava osa vai ei. Tuossa uusimman linkkisi (RS Huolto) listassa esimerkiksi homma menee näin:

Octavia I = öljy + suodatin
Octavia II = öljy + mahd.suodatin
Octavia III = öljy

Tulkitsen tuon "mahd." lyhenteeksi sanasta "mahdollisesti". Eli edelleen taitaa mennä aika lailla sen mukaan, missä käsityksessä olen ollut, että 4. Haldexissa ei suodatin enää ole valmistajan suosittamassa vaihto-ohjelmassa. Syy miksi II-koppaisessa lukee että "mahdollisesti" vaihdetaan suodatin, on se että muistini mukaan alkupäässä oli Gen. 2 Haldex ja vasta facelistissä (tai ainakin suunnilleen niihin aikoihin) se korvautui 4.sukupolven Haldexilla.
ex-vag:

panu

Ei se suodattimen hinnasta kiinni ollut. Olin varautunut suurempan laskuun kuin mitä lopulta oli. Työn otti vastaan eri henkilö ja tuo suodatinasia tuli esille vasta autoa hakiessa. Seuraavaksi taidan kokeilla jotain muuta paikkaa vaikka muilta asiakkailta olen kuullut paljon hyvää. Tyytyväisten joukkoon mahtuu mm. taksikuski. Eniten jäi hiertämään huono dokumentointi. Sekä kuitti että huoltokirja oli liian suurpiirteisiä.

SNG

Lainaus käyttäjältä: tet - 04.12.15 - klo:07:46
Niin, sen verran täytyy sanoa, etten kai ole missään vaiheessa sanonut ettei sitä suodatinta saa vaitaa, tai ei kannata vaihtaa? Olen puhunut koko ajan sitä, onko se huolto-ohjelman mukaan vaihdettava osa vai ei. Tuossa uusimman linkkisi (RS Huolto) listassa esimerkiksi homma menee näin:

Octavia I = öljy + suodatin
Octavia II = öljy + mahd.suodatin
Octavia III = öljy

Tulkitsen tuon "mahd." lyhenteeksi sanasta "mahdollisesti". Eli edelleen taitaa mennä aika lailla sen mukaan, missä käsityksessä olen ollut, että 4. Haldexissa ei suodatin enää ole valmistajan suosittamassa vaihto-ohjelmassa. Syy miksi II-koppaisessa lukee että "mahdollisesti" vaihdetaan suodatin, on se että muistini mukaan alkupäässä oli Gen. 2 Haldex ja vasta facelistissä (tai ainakin suunnilleen niihin aikoihin) se korvautui 4.sukupolven Haldexilla.

Näin sen täytyy mennä. Haldex4 ja mahdollisuus "nelivetoautomaattiin" eli dsg:hen tuli kaiketi vuosimaalliin 2009, eli joskus kesän 2008 korvilla. Siksi pre-faceliftin kohdalla "mahd suodatin". Oma auto juurikin haldex 2 (vm 08) ja siihen on vaihdettu aina myös suodatin.

Se että myös faceliftin 2009-2013 kohdalla mainitaan "Öljy (+mah suodatin)" täytyy olla painovirhepaholainen tai copy-paste-virhe. Näin ainakin jos suodatin elinikäinen KAIKISSA HALDEX 4:ssä.

tet

Käytin oman autoni 120 tkm huollossa jonka yhteydessä vaihdettiin myös Haldexin öljyt. Auton huoltokirjassa lukee että öljy vaihdetaan 60 tkm välein, suodattimesta ei ole mainintaa. Marmorilla katsoivat koneelta, että huoltoväli on nykyisin 3 vuotta ilman kilometrirajaa. Suodattimesta en kysynyt eikä siitä ollut mitään puhetta.

Etsiskelin sitten mielenkiinnosta lisätietoa tähän suodatinasiaan. VAG:in SSP-dokussa 861803 (Tiguan Haldex All-Wheel Drive) kuvataan IV-sukupolven Haldex-nelivetojärjestelmän rakenne ja toiminta. Öljynsuodattimesta löytyy dokusta näinkin monisanainen kuvaus:

The oil filter is a no-maintenance fleece filter. A check valve is integrated in the oil filter housing which prevents the oil pressure to the Haldex Clutch Pump V181 from dropping.

Suodattimen materiaalin kerrotaan siis olevan fleeceä eli polyesterikuitua. Etsiessäni lisätietoa osuin suodatinvalmistajien sivuille ja sieltä osui silmiin tieto joka voi selittää tämän "ikuisen" suodattimen. Ilmeisesti öljynsuodattimen vaihtoväliä ei aina sanele se, kuinka nopeasti suodatin tukkeutuu epäpuhtauksia kerätessään. Toinen syy suodattimen vaihtoon on, että suodatinmateriaali aikaa myöten haurastuu ja siitä alkaa irrota kuitua öljykiertoon. Sen lisäksi että fleece-suodatin tarjoaa paremman erottelukyvyn ja pienemmän virtausvastuksen perinteiseen paperisuodattimeen verrattuna, sen kestoikä ("aging stability") on peräti seitsemän kertaa pidempi kuin paperisella.

Jos vanhemmissa Haldex-malleissa käytettiin vielä paperisuodattimia, voi tässä piillä selitys suodattimen "ikuisuuteen". Jos suodattimen likaantuminen Haldexissa on niin vähäistä, että sen vaihtovälin sanelee käytännössä suodatinmateriaalin ikääntyminen, antaa fleece-materiaali suodattimelle niin pitkän kestoiän ettei vaihtoa virallisesti tarvita lainkaan. Jos vanhemmissa Haldexeissa käytettiin vielä paperisuodattimia, niin vanhan vaihtovälin 60 tkm kertomalla seitsemällä saadaan vaihtoväliksi 420 tkm joka ylittää selvästi autolle lasketun teknisen käyttöiän. Siksi ikuinen.
ex-vag:

-karppa-

Lainaus Skoda-lehdestä tämän vuoden tammikuusta:

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy